Αναζήτηση Αναρτήσεων

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

Διαμόρφωσης ενιαίου πλαισίου πρόσβασης σε επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει προσόντων των Διπλωματούχων Μηχανικών και των Πτυχιούχων ΤΕΙ και άλλων

ΜΝΗΜΟΝΙΟ

Συνάντησης της 19ης Ιανουαρίου 2010 των Μελών της Επιτροπής ΣΑΠΕ



“Διαμόρφωσης ενιαίου πλαισίου πρόσβασης σε επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει προσόντων των Διπλωματούχων Μηχανικών και των Πτυχιούχων ΤΕΙ και άλλων» (βάσει της από 26/5/2009 και της από 4/6/2009 αποφάσεων του Ε.ΣΥ.Π.)”

Τα κάτωθι μέλη της παραπάνω Επιτροπής:

κ. Κωνσταντίνος Μουτζούρης, Πρύτανης Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

κ. Σταύρος Κουμπιάς, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών

κ. Ιωακείμ Γρυσπολάκης, Πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης

κ. Νικόλαος Μουσιόπουλος, Κοσμήτορας Πολυτεχνικής Σχολής Α.Π.Θ.

κ. Αντώνιος Καλοκαιρινός, Καθηγητής Πανεπιστημίου, Μέλος ΣΑΠΕ

κ. Νικόλαος Αντώνογλου, Μέλος ΓΕΩΤΕΕ

και ο κ. Γ. Ζέρβας, Πρύτανης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών,

καθώς και η κα. Αντωνία Μοροπούλου, Μέλος ΤΕΕ, Καθηγήτρια Ε.Μ.Π., Συντονίστρια της Επιτροπής

συναντήθηκαν στην Πρυτανεία του Ε.Μ.Π. στις 19/1/2010 υπό την Προεδρεία του Πρύτανη κ. Κ. Μουτζούρη.


Μετά από συζήτηση, συμφώνησαν ομόφωνα στα κάτωθι:


1. Στην ανάγκη θέσπισης Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που θα συνδέει την Εκπαίδευση με την άσκηση του Επαγγέλματος, ως υποχρέωση της Πολιτείας προς όλους τους Έλληνες πολίτες. Είναι αδιανόητο η χώρα μας να κατατάσσεται μαζί με την FYROM και την Μολδαβία στις χώρες της Ε.Ε. που δεν έχουν θεσπίσει ακόμη την δυνατότητα πρόσβασης σε Επαγγελματικές Δραστηριότητες με βάση Προσόντα.


Στο πλαίσιο αυτό και όσον αφορά στα τεχνικά επαγγέλματα:

Ι. Κατάταξη σε Επίπεδα Προσόντων

Ως προς τα Επίπεδα Προσόντων που προσδιορίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα προτείνεται η κατάταξη:

•Επίπεδο 1 : τεχνίτες, εμπειροτέχνες ή με κάποια ταχύρρυθμη μη-τυπική κατάρτιση.

•Επίπεδο 2: απόφοιτοι των ΕΠΑΣ (σήμερα) και των παλαιοτέρων ΤΕΕ 1ου κύκλου (2 έτη φοίτησης), των διετών ΤΕΣ και των κατωτέρων Τεχνικών Σχολών.

•Επίπεδο 3: απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και των παλαιοτέρων ΤΕΕ 2ου κύκλου (2+1 έτη φοίτησης), των ΤΕΛ, οι απόφοιτοι του Τμήματος Ειδίκευσης του Πολυκλαδικού και οι απόφοιτοι των παλαιών Σχολών Εργοδηγών. Στο Επίπεδο 3 κατατάσσονται επίσης οι απόφοιτοι ΙΕΚ, ΚΕΣ.

Οι απόφοιτοι Κολλεγίων-παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων-κατατάσσονται στο 3ο ή 4ο Επίπεδο, ανάλογα με την αξιολόγηση τους.

•Επίπεδο 4: απόφοιτοι Κολλεγίων -παραρτήματων ξένων πανεπιστημίων- με κριτήρια υψηλής ποιότητας, μετά από αξιολόγηση. Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 4, μπορούν να ασκήσουν αυτοδιαχείριση βάσει κατευθύνσεων σε περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής που είναι συνήθως προβλέψιμα, αλλά υπόκεινται σε αλλαγές. Μπορούν να επιβλέψουν την συνήθη εργασία άλλων ατόμων, αναλαμβάνοντας κάποια ευθύνη για την αξιολόγηση και τη βελτίωση των δραστηριοτήτων εργασίας ή σπουδής.

•Επίπεδο 5: οι Πτυχιούχοι των ΤΕΙ. Οι ευρισκόμενοι στο Επίπεδο 5 με εκπαιδευτική γέφυρα σε Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση μπορούν να μεταβούν στο Επίπεδο 6. Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 5, μπορούν να ασκήσουν διαχείριση και επίβλεψη στο πλαίσιο δραστηριοτήτων εργασίας ή σπουδής όπου συμβαίνουν απρόβλεπτες αλλαγές. Μπορούν να αξιολογήσουν και να αναπτύξουν την προσωπική επίδοση και της επίδοση άλλων ατόμων.

•Επίπεδο 6: οι κάτοχοι Πανεπιστημιακών Διπλωμάτων. Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 6, μπορούν να διαχειριστούν σύνθετες τεχνικές ή επαγγελματικές δραστηριότητες ή σχέδια εργασίας, με ανάληψη ευθύνης για τη λήψη αποφάσεων σε απρόβλεπτα περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής. Μπορούν να αναλάβουν ευθύνες για την διαχείριση της επαγγελματικής ανάπτυξης ατόμων και ομάδων.

•Επίπεδο 7 οι Διπλωματούχοι πενταετούς κύκλου σπουδών, ή όσοι προέρχονται από Πανεπιστημιακή εκπαίδευση και κατέχουν Μεταπτυχιακό τίτλο της ημεδαπής (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Εξειδίκευσης κ.ά.) ή της αλλοδαπής (MSc κ.ά.). Όσοι κατατάσσονται στο Επίπεδο 7, μπορούν να διαχειριστούν και να μετασχηματίσουν περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής που είναι σύνθετα, απρόβλεπτα και απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις. Μπορούν να αναλάβουν ευθύνες για τη συνεισφορά στις επαγγελματικές γνώσεις και πρακτικές ή/και για την αξιολόγηση της στρατηγικής απόδοσης ομάδων.

•Επίπεδο 8: οι Διδάκτορες ή Διπλωματούχοι Πανεπιστημιακού κύκλου σπουδών με Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών, οι οποίοι διακρίνονται στην Επιστήμη ή στο Επάγγελμα. Στο Επίπεδο 8 κατατάσσονται όσοι επιδεικνύουν ουσιαστικό κύρος, καινοτομία, αυτονομία, επιστημονική και επαγγελματική ακεραιότητα και σταθερή προσήλωση στη διαμόρφωση νέων ιδεών ή διαδικασιών στην πρωτοπορία πλαισίων εργασίας ή σπουδής, συμπεριλαμβανομένης της Έρευνας.

ΙΙ Επίπεδα Τεχνικής Ευθύνης

Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί του 5ετούς κύκλου σπουδών ασκούν το Επάγγελμα στο υψηλότερο (1ο) Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης, όσον αφορά στη μελέτη, σχεδιασμό, έλεγχο, επίβλεψη, αποτίμηση, αξιολόγηση και ολοκληρωμένη λειτουργία, συντήρηση και διαχείριση περιβάλλοντος, έργων, συστημάτων, προϊόντων, εγκαταστάσεων, διεργασιών, δικτύων κ.ά.

Οι Πτυχιούχοι ΤΕΙ, ανάλογα με το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Σπουδών τους και την πιστοποίηση της πρακτικής τους εξάσκησης, ασκούν το Επάγγελμα στο 2ο Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης δηλαδή στην εφαρμογή ή μερική διαχείριση έργων, συστημάτων, εγκαταστάσεων, διεργασιών, δικτύων κ.ά. ή έχουν ακόμα και την δυνατότητα να μετάσχουν σε ομάδα μελέτης έργου.

Κατ’αναλογία, τα ανωτέρω ισχύουν και για τους Γεωτεχνικούς 5ετους Κύκλου σπουδών, σε σχέση με τους αντίστοιχους Πτυχιούχους ΤΕΙ.

Τέλος στο Βασικό Επίπεδο Τεχνικής Ευθύνης (Επίπεδο 3) εντάσσονται οι υπόλοιποι τεχνικοί οι οποίοι ασκούν απλές τεχνικές εφαρμογές, πάντα υπό επίβλεψη.

Η Διαβάθμιση των Τεχνικών Ευθυνών είναι απαραίτητη για την συγκρότηση της τεχνικής επαγγελματικής πυραμίδας, η οποία διασφαλίζει το Δημόσιο Συμφέρον κατά την άσκηση των Τεχνικών Επαγγελμάτων.

ΙΙΙ. Πρόσβαση σε επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει Προσόντων

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων επιτρέπει την παράλληλη πρόσβαση σε επαγγελματικές δραστηριότητες διεπιστημονικού χαρακτήρα περισσότερων ειδικοτήτων, με βάση το πρόγραμμα των σπουδών τους.

Το μητρώο των επαγγελματικών δραστηριοτήτων θα πρέπει να προσδιορίζεται με βάσει τα σύγχρονα δεδομένα όπως αυτά έχουν προκύψει από διεθνείς οργανισμούς (ΟΟΣΑ κ.ά).

IV. Η διαμόρφωση ενιαίου φορέα που θα πιστοποιεί την πρόσβαση σε επαγγελματικές δραστηριότητες βάσει προσόντων για όλα τα τεχνικά επαγγέλματα αποτελεί προϋπόθεση για την πιστοποίηση σε όλες τις βαθμίδες.

Ο φορέας αυτός θα διαπιστευτεί από το ΕΣΥΔ, αφού προηγουμένως καταρτίσει κώδικες, πίνακες αντιστοιχίας, κανονιστικά πλαίσια, διαδικασίες κ.λ.π., έτσι ώστε να έχει το δικαίωμα να διατηρεί το επαγγελματικό μητρώο για όλες τις κατηγορίες των Τεχνικών, να πιστοποιεί ποιος και με ποιες προϋποθέσεις έχει δικαίωμα πρόσβασης στο επάγγελμα, να κρίνει και να αξιολογεί την επάρκεια του στον επαγγελματικό χώρο.

2. Η έκδοση αποσπασματικών Προεδρικών Διαταγμάτων, τόσο για τα Πανεπιστήμια όσο για τα Τ.Ε.Ι., δεν λύνει το πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των Διπλωματούχων Μηχανικών, των Γεωτεχνικών, των Πτυχιούχων των Τ.Ε.Ι. και των αποφοίτων των άλλων βαθμίδων. Κατόπιν τούτου, καλείται το Υπουργείο Παιδείας να σταματήσει τις αυτόνομες διαδικασίες έγκρισης Προεδρικών Διαταγμάτων και να τις υπαγάγει στο Εθνικό Πλαίσιο.

Επιπλέον, θεωρείται επικίνδυνη για το Δημόσιο Συμφέρον η απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων Μηχανικών ή Γεωτεχνικών στους Τεχνολόγους αποφοίτους ΤΕΙ, καθώς και η απόδοση του τίτλου των Μηχανικών. Η εμμονή στην θέσπιση επαγγελματικών δικαιωμάτων με ειδικά Π.Δ.* βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την υποχρέωση της Χώρας μας να θεσπίσει Ενιαίο Πλαίσιο Προσόντων εναρμονισμένο με το Ευρωπαίκό.

3. Οι θέσεις αυτές τίθενται στην κρίση Δημόσιου Διαλόγου, όπου θεωρούμε αναγκαίο να μετάσχουν ενεργά όλοι οι ενδιαφερόμενοι.


[*] Σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων όπως έχουν δημοσιοποιηθεί προς διαβούλευση στην ιστοσελίδα του Υφυπουργού Παιδείας, Καθ. κ. Ι. Πανάρετου

(http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?cat=25)

1. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των Τμημάτων Ανακαίνισης και Αποκατάστασης Κτιρίων των Ιδρυμάτων του Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ι) (ΣΑΤΕ 11/23.7.2008)

2. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των Τμημάτων α) Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου β) Αρχιτεκτονικής Τοπίου γ) Γεωργικής Μηχανολογίας και Υδάτινων Πόρων δ) Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος ε) Οικολογίας και Περιβάλλοντος στ) Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 10/25.6.2008)

3. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Μηχανικών του Τμήματος Ναυπηγικής της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 12/19.12.2008)

4. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Μηχανικών των Τμημάτων α) Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος, β) Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης και γ) Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 12/19.12.2008)

5. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Μηχανικών των Τμημάτων α) Ηλεκτρολογίας, β) Μηχανολογίας, γ) Ενεργειακής Τεχνολογίας και δ) Αυτοματισμού της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 12/19.12.2008)

6. Καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων Μηχανικών των Τμημάτων α) Κλωστοϋφαντουργίας, β) Οχημάτων, γ) Τεχνολογίας Αεροσκαφών και δ) Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 12/19.12.2008)

7. Καθορισμός Επαγγελματικών Δικαιωμάτων των Πτυχιούχων Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης των Τμημάτων α) Πολιτικών Δομικών Έργων, β) Πολιτικών Έργων Υποδομής, γ) Τοπογραφίας, δ) Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι.) (ΣΑΤΕ 5/28.8.2006)

Δεν υπάρχουν σχόλια: