Αναζήτηση Αναρτήσεων

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010

Εκτενής ενημέρωση για τα συμπεράσματα της Ομάδας Εργασίας για την αναμόρφωση του νομικού θεσμικού πλαισίου του ΕΛΓΑ


Συναδέλφισσες και συνάδελφοι.


Στη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου έγινε εκτενής ενημέρωση για τα συμπεράσματα της Ομάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε από την Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, για την αναμόρφωση του νομικού θεσμικού πλαισίου του ΕΛΓΑ, από τον εκπρόσωπο του συλλόγου στην Ομάδα.


Τις αμέσως επόμενες ημέρες το Δ.Σ. του Συλλόγου, ομόφωνα, κατέληξε σε γραπτό κείμενο, το οποίο σας έχει αποσταλεί, όπου αναφέρονται οι αντιρρήσεις μας επί των βασικών αρχών της πρότασης διαβούλευσης για την αναμόρφωση του θεσμικού νομικού πλαισίου του ΕΛΓΑ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τα κόμματα που εκπροσωπούνται στο Εθνικό Κοινοβούλιο στα οποία αναπτύξαμε τις θέσεις μας για την εξυγίανση του ΕΛΓΑ.


Συγκεκριμένα, στις 10 Φεβρουαρίου το ΔΣ του Συλλόγου συναντήθηκε με εκπροσώπους του Κ.Κ.Ε. και του ΣΥΡΙΖΑ, στις 11 Φεβρουαρίου με εκπροσώπους της Ν.Δ, στις 18 Φεβρουαρίου με εκπροσώπους του ΠΑΣΟΚ ενώ η συνάντηση με το ΛΑΟΣ αναβλήθηκε λόγω φόρτου εργασίας των εκπροσώπων του.


Στη συνέχεια, ζητήθηκε συνάντηση με την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κα Κ. Μπατζελή η οποία πραγματοποιήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 2010.


Στη συνάντηση με την Υπουργό εκθέσαμε τις αντιρρήσεις μας επί των βασικών αρχών του κειμένου διαβούλευσης της 26/01/2010 του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και της επισημάναμε ότι ο ΕΛΓΑ, ο καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, δεν εκπροσωπήθηκε στην εν λόγω Ομάδα Εργασίας για να συμβάλει στη διαμόρφωση των βασικών αυτών αρχών με θέσεις και προτάσεις. Στο Δ.Σ. του ΕΛΓΑ δεν έχουν συζητηθεί, τα τελευταία έξι (6) χρόνια, θέματα πολιτικής του Οργανισμού. Προφανώς ούτε και για τις συγκεκριμένες προτάσεις προς διαβούλευση έχει γίνει καμία συζήτηση και συνεπώς δεν έχει παρθεί και καμία απόφαση για την εκπροσώπηση του ΕΛΓΑ στην Ομάδα Εργασίας με θέσεις και προτάσεις.


Η Υπουργός απάντησε ότι ο ΕΛΓΑ «έχει Πρόεδρο και Διοικητικό Συμβούλιο» και ότι δεν αποτελεί δική της ευθύνη το γεγονός ότι δεν έχουν συνεδριάσει για να λάβουν αποφάσεις θεσμικού χαρακτήρα. Τόνισε, δε, ότι αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη για τη μη αντικατάστασή τους μέχρι σήμερα.


Σε ότι αφορά το νέο θεσμικό πλαίσιο η Υπουργός επιβεβαίωσε αυτό, στο οποίο είχε αναφερθεί την προηγούμενη ημέρα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ότι δηλαδή το νέο γεωργοασφαλιστικό σύστημα της χώρας θα βασίζεται σε τρεις διακριτούς πυλώνες:


· Νέος ΕΛΓΑ


· Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις


· Ταμείο Αλληλοβοήθειας



Για τους τρεις αυτούς διακριτούς πυλώνες οι θέσεις της Υπουργού είναι οι εξής:


Πρώτος Πυλώνας: ΕΛ.Γ.Α.


· Ο ΕΛΓΑ πρέπει να προσαρμοστεί και να ενταχθεί σε ανοιχτό περιβάλλον και με θεσμικό πλαίσιο συμβατό με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο


· Το Υπουργείο βρίσκεται στο στάδιο σύνταξης προσχέδιου νόμου το οποίο θα αποσταλεί στην Ε.Ε. για έγκριση και μετά θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή


· Κατάργηση της υποχρεωτικότητας του συστήματος και του κοινωνικού χαρακτήρα του ΕΛΓΑ έτσι ώστε να δημιουργηθεί ανοιχτό σύστημα


· Θα πρέπει ο ΕΛΓΑ όχι μόνο να αυξήσει τα έσοδά του αλλά και να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του χωρίς κρατική παρέμβαση


· Θα διασαφηνιστεί ποιους ακριβώς κινδύνους μπορεί να καλύψει ο ΕΛΓΑ


· Είναι πιθανή η αύξηση της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς καθώς και η διαφοροποίησή της ανάλογα με την καλλιέργεια ή την περιοχή


· Θα υπάρχει μια «σύμβαση» (ασφαλιστήριο συμβόλαιο) μεταξύ ΕΛΓΑ και παραγωγού


· Ο ΕΛΓΑ θα πρέπει να αναπτύξει δικό του μηχανισμό είσπραξης έτσι ώστε να γνωρίζει τι εισπράττει και από ποιον


Δεύτερος Πυλώνας: Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις


· Ο Πυλώνας αυτός αφορά το κράτος που πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του


· Θα μεταφερθεί το έργο αυτό σε άλλο φορέα, πιθανόν στις Περιφέρειες στο πλαίσιο του «Καλλικράτη»


Τρίτος Πυλώνας: Ταμείο Αλληλοβοηθείας


· Ενεργοποίηση των διατάξεων του Κοινοτικού Κανονισμού 73/2009 για τη δημιουργία ταμείου αλληλοβοηθείας.


Επίσης, σε ότι αφορά τα δημοσιεύματα περί συγχώνευσης του ΕΛΓΑ με τον ΟΠΕΚΕΠΕ και την ΑΓΡΟΓΗ η Υπουργός μας ενημέρωσε ότι η συγχώνευση αυτή δεν θα υλοποιηθεί πριν το φθινόπωρο, θα αφορά τον ΕΛΓΑ και τον ΟΠΕΚΕΠΕ και θα είναι σε επίπεδο διοίκησης. Συγκεκριμένα, θα υπάρχει ένας Πρόεδρος και ένα Διοικητικό Συμβούλιο, ενώ ο κάθε Οργανισμός θα λειτουργεί αυτόνομα με δικό του Διευθύνοντα Σύμβουλο.


Στα παραπάνω το Δ.Σ. του Συλλόγου εξέφρασε, τόσο γραπτά όσο και προφορικά, τα σημεία στα οποία έχει αντιρρήσεις και διαφωνίες. Δυστυχώς, όμως, η Υπουργός δεν έδωσε σαφείς εξηγήσεις στα ερωτήματά μας και συγκεκριμένα:


· Που προσκρούει η υποχρεωτικότητα του συστήματος με το Κοινοτικό δίκαιο;


· Ποια οριζόντια μέτρα θα ληφθούν έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλιστική κάλυψη του συνόλου της αγροτικής παραγωγής;


· Ποια οριζόντια μέτρα θα ληφθούν ώστε να αποδίδονται στον ΕΛΓΑ το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών;


· Για ποιους πραγματικά λόγους αφαιρείται το έργο των Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων από τον ΕΛΓΑ; Ποιος φορέας θα το αναλάβει;


Τα συμπεράσματα που απορρέουν από τον παραπάνω πολιτικό σχεδιασμό, όπως μας παρουσιάστηκε από την Υπουργό, είναι τα εξής:


  1. Χωρίς κάποια, έστω και υποτυπώδη δικαιολογία, αφαιρείται από τον ΕΛΓΑ το αντικείμενο των Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, για να δοθεί ως «προίκα» στις νέες Περιφέρειες του σχεδίου «Καλλικράτης». Οι Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις (ΠΣΕΑ) από το 2000 που το κράτος τις ανέθεσε στον ΕΛΓΑ, μέχρι σήμερα έχουν μια εξαιρετικά πετυχημένη πορεία, με απόλυτη διαφάνεια, σαφείς και ενιαίους κανόνες για όλους και πλήρη έγκριση των προγραμμάτων από την ΕΕ (Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων, εφαρμογή εκτιμητικής διαδικασίας) . Ο ΕΛΓΑ και οι εργαζόμενοι μπορούν να εγγυηθούν τη συνέχισή τους με την ίδια επιτυχία και με περαιτέρω βελτίωση απλούστευσης της διαδικασίας και των χρόνων καταβολής των ενισχύσεων.

  2. Πάγιο αίτημά μας ήταν και είναι η ανάληψη των οικονομικών υποχρεώσεων του κράτους για τις Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις (ΠΣΕΑ), κάτι που δεν έχει γίνει την τελευταία δεκαετία. Είναι, πράγματι, το κράτος έτοιμο να αναλάβει τις ευθύνες του ή θα χρησιμοποιήσει τις Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις ως μια νέα μορφή «κατ’ εξαίρεση» που θα εξυπηρετεί πελατειακές σχέσεις;

  3. Ο ΕΛΓΑ μένει μόνος του, σε ένα σύστημα ανοιχτό, εθελοντικό, χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο στήριξης, χωρίς την προϋπόθεση της υποχρεωτικής ασφάλισης, με ασφαλιστήριο συμβόλαιο , σε ένα δυσμενές περιβάλλον, όπου η γεωργία έχει έντονα προβλήματα τα οποία διογκώνονται με δραματικό τρόπο κάθε χρόνο. Οι δομές της ελληνικής γεωργίας, το μικρό μέγεθος του αγροτικού κλήρου, το ασταθές εμπορικό περιβάλλον δεν ευνοούν τη βιωσιμότητα ενός ασφαλιστικού οργανισμού εθελοντικού τύπου που σαν αποτέλεσμα θα έχει την ανασφάλιστη γεωργική παραγωγή. Και έρχεται αυτή η πολιτική, σε μια χρονική συγκυρία, κατά την οποία αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πιέζει προς την κατεύθυνση ανάπτυξης στο σχεδιασμό μιας βάσης ενός υποχρεωτικού κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασφάλισης κινδύνου, που θα αντιμετωπίζει καλύτερα τον κίνδυνο και τα ασταθή έσοδα των γεωργών λόγω φυσικών ή ανθρωπογενών καταστροφών και τη συμβατότητα με τους κανόνες του ΠΟΕ.

  4. Δημιουργείται ένα ταμείο αλληλοβοήθειας, το οποίο θα έχει ως μόνο στόχο να δοθεί ως «προίκα» επίσης σε άλλο φορέα για να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά του. Στο ταμείο αυτό θα οδηγηθούν τόσο εθνικές όσο και κοινοτικές επιδοτήσεις.

Η Υπουργός θεωρεί την υποχρεωτική, μέσω ΕΛΓΑ, ασφάλιση ως μη συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο, χωρίς να παρουσιάζει κάποιο στοιχείο που να στηρίζει τον ισχυρισμό της. Αντιθέτως, όλα τα μέχρι στιγμής δεδομένα ενισχύουν τη δική μας θέση, ότι η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης είναι απολύτως συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο.


Θεωρούμε ότι η στάση της Υπουργού εξυπηρετεί δύο στόχους.


Ο πρώτος είναι να αντιμετωπίσει το δημοσιονομικό πρόβλημα του οργανισμού, το οποίο δημιουργήθηκε από τις εσφαλμένες και κοντόφθαλμες πολιτικές των περασμένων ετών, αφαιρώντας από τον ΕΛΓΑ μεγάλο μέρος της δραστηριότητας του, εμποδίζοντας τον να αξιοποιήσει εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και αφαιρώντας του τα μέσα για επιβίωση. Θα τον οδηγήσει σε συρρίκνωση και στο τέλος σε πλήρη αδυναμία επιβίωσης.


Ο δεύτερος στόχος είναι, εμμέσως πλην σαφώς, ο ΕΛΓΑ να καταστεί καθαρά ιδιωτικός οργανισμός, ενώ εθνικοί και κοινοτικοί πόροι να κατευθυνθούν σε άλλους φορείς.


Πιστεύουμε ότι ο διάλογος που έκανε η Υπουργός ήταν καθαρά προσχηματικός ενώ η παραπάνω πολιτική θα εξυπηρετήσει βραχυπρόθεσμα σχέδια και σε βάθος χρόνου, μικρότερο από τη διάρκεια του προγράμματος σταθερότητας, η χώρα θα βρεθεί χωρίς ένα πραγματικά λειτουργικό γεωργοασφαλιστικό σύστημα που να στηρίζει το αγροτικό εισόδημα.


Εκτός από τα παραπάνω η καθυστέρηση στην τοποθέτηση νέας διοίκησης, δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα, τόσο στον Οργανισμό, όσο και στους εργαζόμενους οι οποίοι υφίστανται καθημερινά προπηλακισμούς κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, έναν άνευ προηγουμένου διασυρμό και μια οργανωμένη συκοφαντική δυσφήμηση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.



Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,


με αφορμή την υπερχρέωση του ΕΛΓΑ από τις πολιτικές των Κυβερνήσεων της τελευταίας δεκαετίας, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, στην προσπάθειά της να απεγκλωβιστεί από τα αδιέξοδα της πολιτικής που ακολουθεί, επιλέγει μεθοδευμένες τακτικές αναγάγοντας τη συμβατότητα σαν κύριο ζήτημα χωρίς πραγματικά να υφίσταται, ενώ στοχεύει στην πλήρη απαξίωση του ΕΛΓΑ και των εργαζομένων και δημιουργεί τετελεσμένα για την αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος σε ιδιωτικό οργανισμό χωρίς προοπτικές, με άμεσες επιπτώσεις στη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των κεκτημένων δικαιωμάτων των εργαζομένων.



ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.




Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ - Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Κ. Τσιτουρίδης - Κ. Σούλιου

Δεν υπάρχουν σχόλια: