Αναζήτηση Αναρτήσεων

Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

Τι προτείνει το ΓΕΩΤΕΕ για τα σχέδια βελτίωσης

ImageΤο Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης αναφορικά με τα σχέδια βελτίωσης (Μέτρο 121: "Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων" απέστειλε τις δικές του απόψεις επί του Σχεδίου την οποία κοινοποίησε, μεταξύ άλλων, και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Αναλυτικά, η επιστολή του ΓΕΩΤΕΕ:
"Κύριε Ειδικέ Γραμματέα,
στο πλαίσιο της διαβούλευσης αναφορικά με το Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης καθορισμού λεπτομερειών εφαρμογής του καθεστώτος ενίσχυσης για την ενθάρρυνση των επενδύσεων στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις (Μέτρο 121: «Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων»), σας καταθέτουμε τις απόψεις – παρατηρήσεις του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου επί του εν λόγω Σχεδίου, όπως αυτές, ομόφωνα, υιοθετήθηκαν από το Δ.Σ. του Επιμελητηρίου στην 11η/23-8-2010 συνεδρίασή του.
1. Το σχέδιο Απόφασης Λεπτομερειών Εφαρμογής του Μέτρου 121 "Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων" του ΠΑΑ 2007-2013 (σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β.) που αφορά τα σχέδια βελτίωσης, δεν έχει γεωργο-οικονομική συνοχή και ακολουθεί την ίδια απλουστευμένη λογική με την ΚΥΑ 4985/21-6-2010.
Η ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β., αναπαράγουν την λογική της ενίσχυσης των επενδυτικών σχεδίων για τον εκσυγχρονισμό γεωργικών εκμεταλλεύσεων με μία απλή αίτηση και απέχουν σημαντικά από τις βασικές αρχές των κανονισμών για την Αγροτική Ανάπτυξη. Τα κυριότερα προβλήματα συνοψίζονται:
1.1 Το ΠΑΑ 2007-2013 επιζητεί την ακρίβεια και την σαφήνεια σε στόχους, επιλεξιμότητες, κ.λπ. Η ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. δημιουργούν ασάφειες τόσο στους στόχους τους οποίους θα έπρεπε να περιγράφουν με ακρίβεια στα πλαίσια της αγροτικής ανάπτυξης, όσο και στις διαδικασίες δια μέσω των οποίων θα επιτευχθεί η προσέγγιση των στόχων είτε σε μικρο - οικονομικό επίπεδο (γεωργική εκμετάλλευση), είτε σε μακρο - οικονομικό (αγροτική περιοχή, περιφέρεια, χώρα).
1.2 Το ΠΑΑ 2007-2013 απαιτεί συμπληρωματικότητα με άλλες κοινοτικές δράσεις και πολιτικές και αποκλείει τις επικαλύψεις και τις διπλές ενισχύσεις. Στην ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και στο σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. δεν λαμβάνεται υπόψη η ΚΑΠ και οι εξελίξεις της, όπως αυτές εξειδικεύονται και επιδρούν στην ελληνική γεωργική παραγωγική διαδικασία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι αναφορές στις ΚΟΑ, οι οποίες είναι δυσερμήνευτες και ασαφείς, με επιπτώσεις σε όλο το πλαίσιο των επιλέξιμων επενδύσεων, χωρίς καμία συνδυαστική λογική με τις επιμέρους προτεραιότητες της ΚΑΠ.
2. Η ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. έχουν ελλείψεις και παραλήψεις, έχουν ως συνήθως ερμηνευτικές ακροβασίες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εφαρμοστικές δυσκολίες σε όλα τα στάδια. Σημαντικά στοιχεία για την εφαρμογή του μέτρου, δεν υπάρχουν. Από το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. λείπουν:
2.1 Το Επιχειρησιακό σχέδιο, οι Πίνακες και τα Έντυπα,
2.2 Η γεωργο-οικονομική προσέγγιση και το υπολογιστικό μέρος,
2.3 Τα στοιχεία επί των οποίων θα στηρίζεται η αξιολόγηση των προτάσεων που θα υποβληθούν.
Ειδικά το στοιχείο 2.2 είναι εκείνο, το οποίο θα έπρεπε να ρυθμίζει π.χ. ποιο ΣΒ θα ενισχυθεί και ποιο θα μείνει στις λίστες των επιλαχόντων, οπότε αυτόματα εγείρεται και το ζήτημα κάλυψης του κοινού, περί δικαίου αισθήματος.
Το ΣΒ είναι συγκεκριμένη μελέτη που περιλαμβάνει:
•υφιστάμενη κατάσταση,
•τελική κατάσταση,
•στοχοθεσία,
•αξιολόγηση μεταβολών,
•τεκμηρίωση οικονομικότητας επενδύσεων,
•αξιολόγηση και μοριοδότηση.
Στο σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. απουσιάζει η γεωργο-οικονομική τεκμηρίωση της πρότασης και τίποτα από τα παραπάνω δεν υπάρχει. Αξίζει να διευκρινιστεί ότι άλλο είναι η "Αίτηση ενίσχυσης" και άλλο το επιχειρηματικό σχέδιο των ΣΒ.
3. Η ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. αγνοούν το πλαίσιο αναγκών στην ελληνική γεωργία. Το μέτρο των ΣΒ απουσιάζει επί 5 χρόνια, ενώ οι ανάγκες έχουν διογκωθεί και οι εξελίξεις στην ΚΑΠ είναι ραγδαίες.
4. Στην ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και στο σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β., δεν είναι σαφές τι ακριβώς ανάγκες και ποιες προτεραιότητες των γεωργικών εκμεταλλεύσεων επιθυμούν να προωθήσουν και να εξυπηρετήσουν. Η προσαρμογή της απαιτούμενης εξειδίκευσης στο επίπεδο κάθε γεωργικής εκμετάλλευσης δεν υποστηρίζεται. Έτσι στα πλαίσια των ΣΒ που θα διαμορφωθούν θα μένουν αναπάντητα τα ερωτήματα:
• Ποια είναι η πορεία της συγκεκριμένης γεωργικής εκμετάλλευσης και που εστιάζεται η προοπτική της (διαφοροποίηση Υφιστάμενης – Τελικής κατάστασης).
• Ποιες επενδύσεις εξυπηρετούν, αν αυτές προσαρμόζονται στα ιδιαίτερα στοιχεία της γεωργικής εκμετάλλευσης και αν εξασφαλίζουν παραγωγικότητα και οικονομική βιωσιμότητα.
• Πως επιλέγονται οι συγκεκριμένες επενδύσεις. Θεωρητικά σε κάθε γεωργική εκμετάλλευση μπορούν να γίνουν πολλές επενδύσεις. Το ζήτημα είναι ποιες είναι οι προσφορότερες και πως επιλέγεται αυτή η επένδυση αντί κάποιας άλλης, π.χ αυτή η μέθοδος άρδευσης έναντι μίας άλλης, αυτός ο ελκυστήρας αντί του άλλου;
Τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά τις έδινε ο συντάκτης του ΣΒ, ο οποίος με τις γνώσεις και την εμπειρία του, κάλυπτε όλες αυτές τις πτυχές. Διαπιστώνεται ότι στην ΚΥΑ γίνεται προσπάθεια υποβάθμισης του Συντάκτη και των υπηρεσιών που προσφέρει. Η θέση του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. είναι ότι η σύνταξη των ΣΒ πρέπει να γίνεται μόνο από τους ειδικά εκπαιδευμένους και διαπιστευμένους για τον σκοπό αυτό, γεωτεχνικούς, μέλη του. Η προσπάθεια του Υπ.Α.Α.Τ. να «χαμηλώσει» το επίπεδο των συντακτών Σχεδίων Βελτίωσης με την εμπλοκή και των αποφοίτων των ΤΕΙ, ως συντακτών, έχει ως αποτέλεσμα την ποιοτική υποβάθμιση του μέτρου των Σχεδίων και τη μείωση της αποτελεσματικότητάς του. Επιπλέον, σας τονίζουμε ότι το Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. θεωρεί ότι μέσω της ΚΥΑ πρέπει να διασφαλίζεται η δυνατότητα των κτηνιάτρων - μελών του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. να συντάσσουν και να υπογράφουν Σχέδια Βελτίωσης κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, αυτοτελώς.
Στο σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. γίνεται απλή και αυθαίρετη αναφορά σε "κατ' αποκοπήν" αμοιβή, χωρίς την χρήση του συντελεστή "λ" και χωρίς σύνδεση με τον όγκο δουλειάς που απαιτείται.
5. Με την ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β., τα ΣΒ δεν μπορούν να παράσχουν την εξειδίκευση που απαιτεί η προσαρμογή τους σε κάθε γεωργική εκμετάλλευση, σε κάθε περιοχή, σε κάθε παραγωγική κατεύθυνση. Οι κατηγορίες των επενδύσεων απλοποιούνται, ισοπεδώνεται η λογική της κάλυψης των απαραίτητων και οικονομικά αποδεκτών αναγκών και τελικά αναδεικνύεται μία "καταναλωτική λογική".
6. Η ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. σε σχέση με τις προηγούμενες του Γ' ΚΠΣ, είναι πολύ λιγότερο λειτουργικές και αποτελεσματικές. Έτσι μπορεί να εκτιμηθεί ότι τα αποτελέσματα από την υλοποίηση του συγκεκριμένου μέτρου του ΠΑΑ, δεν θα είναι τα αναμενόμενα.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:
Από τις παραπάνω επισημάνσεις είναι αυτονόητο ότι δεν είναι δυνατή η πρόταξη επιμέρους διορθώσεων στα άρθρα του σχεδίου Υ.Α. για τα Σ.Β.
Στην ΚΥΑ 4985/21-6-2010 και το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. είναι εμφανέστατο ότι η στήριξη της Αγροτικής Ανάπτυξης είναι προβληματική και έντονα αμφισβητήσιμη.
Το σχέδιο Υ.Α. για τα Σ.Β. χρειάζεται ουσιαστικές προσαρμογές που θα εξυπηρετούν τις βασικές αρχές των κανονισμών για την στήριξη της Αγροτικής Ανάπτυξης. Στόχος του μέτρου 121 για τα Σ.Β. πρέπει να είναι η προσαρμογή, ο εκσυγχρονισμός και η ανταγωνιστικότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων.
Η σπουδαιότητα του Μέτρου 121 για τον "Εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων" είναι πολύ σημαντική για την γεωργία της χώρας.
Ο Εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή στα νέα δεδομένα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων πρέπει να είναι στρατηγικός στόχος για την χώρα μας.
Σε κάθε περίπτωση, το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. παραμένει στην διάθεσή σας προκειμένου να συμβάλλει στη βελτίωση των διατάξεων που διέπουν το συγκεκριμένο μέτρο και ευρύτερα όλο το ΠΑΑ".

www.agronews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: