Αναζήτηση Αναρτήσεων

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Ετήσια έκθεση αξιολόγησης του ΟΣΔΕ από φέτος


Σημαντικές τροποποιήσεις επιφέρει ο νέος Κανονισμός 122/2009 της Επιτροπής όσον αφορά στην πολλαπλή συμμόρφωση και το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου, στο πλαίσιο των καθεστώτων άμεσης στήριξης για τους γεωργούς. Εισάγεται υποχρέωση των κρατών μελών να υποβάλλουν ετήσια έκθεση του συστήματος αξιολόγησης αγροτεμαχίων.

Επιπλέον τα κράτη μέλη θα μπορούν να εξαιρούν από τον δειγματοληπτικό έλεγχο της πολλαπλής συμμόρφωσης τους αγρότες που έχουν ενταχθεί σε κάποιο σύστημα πιστοποίησης. Όπως αναφέρεται στον κανονισμό, «Μετά την υποβολή των προτάσεων απλοποίησης στο Συμβούλιο τον Απρίλιο 2009, καταγράφηκε μία σειρά πιθανών βελτιώσεων όσον αφορά την αποτελεσματικότητα και την απλοποίηση των κανόνων που διέπουν την εφαρμογή της πολλαπλής συμμόρφωσης. Είναι σκόπιμο να ενσωματωθούν οι βελτιώσεις αυτές στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1122/2009 της Επιτροπής.

Το σύστημα αναγνώρισης αγροτεμαχίων αποτελεί βασικό στοιχείο στη διαδικασία εξασφάλισης ορθών πληρωμών στους γεωργούς και διασφάλισης των πόρων της Ένωσης. Για τη βελτίωση της ποιότητας του συστήματος αυτού, πρέπει να προβλεφθούν διατάξεις για την ετήσια αξιολόγηση του συστήματος. Κρίνεται σκόπιμο τα κράτη μέλη να αξιολογούν την ποιότητα του συστήματος σύμφωνα με εναρμονισμένη μέθοδο και να υποβάλουν εγκαίρως έκθεση για να είναι δυνατή η αποτελεσματική χρησιμοποίηση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης.

Το άρθρο 64 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 προβλέπει παρέκκλιση όταν ένας γεωργός, τον οποίο αφορά η ένταξη της συνδεδεμένης στήριξης, δεν διαθέτει δικαίωμα ενίσχυσης αλλά δηλώνει ορισμένο αριθμό μισθωμένων δικαιωμάτων ενίσχυσης κατά το πρώτο έτος ένταξης της συνδεδεμένης στήριξης. Στον γεωργό αυτό πρέπει να χορηγηθούν δικαιώματα για τα οποία ισχύει η παρέκκλιση όσον αφορά την ενεργοποίηση. Για τον αποτελεσματικό έλεγχο, πρέπει να εξασφαλίζεται η ιχνηλασιμότητα των δικαιωμάτων αυτών.

ImageΚατά τη διενέργεια ελέγχων πολλαπλής συμμόρφωσης που προβλέπονται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1122/2009, ένα κράτος μέλος μπορεί να χρησιμοποιήσει μόνο τα αποτελέσματα των επιτόπιων ελέγχων που διενεργούνται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. Για λόγους αποτελεσματικότητας, ένα κράτος μέλος πρέπει να έχει επίσης τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί τα αποτελέσματα των επιτόπιων ελέγχων που διενεργούνται σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει για τις σχετικές πράξεις και τα πρότυπα προκειμένου να επιτευχθεί το ελάχιστο ποσοστό ελέγχου. Ωστόσο, πρέπει να εξασφαλίζεται ότι διατηρείται αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου.


Όσον αφορά στη δειγματοληψία των επιτόπιων ελέγχων για την πολλαπλή συμμόρφωση, ένα κράτος μέλος μπορεί να λάβει υπόψη του στην ανάλυση κινδύνου τη συμμετοχή των γεωργών στα σχετικά συστήματα πιστοποίησης. Κρίνεται σκόπιμο να αποσαφηνιστεί η χρήση της επιλογής αυτής.

Οι εκθέσεις ελέγχου πρέπει να αποστέλλονται στον οργανισμό πληρωμών ή στη συντονιστική αρχή εντός της καθορισμένης προθεσμίας. Για τη μείωση του διοικητικού φόρτου, σε περίπτωση που η έκθεση ελέγχου δεν περιλαμβάνει διαπιστώσεις, πρέπει να θεωρείται επαρκές ότι οι εκθέσεις ελέγχου διατίθενται απευθείας στον οργανισμό πληρωμών η στην συντονιστική αρχή. Οι τροποποιήσεις που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό αφορούν τις αιτήσεις ενίσχυσης για τις περιόδους εμπορίας ή τις περιόδους πριμοδότησης που αρχίζουν από την 1η Ιανουαρίου 2010. Συνεπώς, ο παρών κανονισμός πρέπει να εφαρμοστεί αναλόγως.

Τα κράτη μέλη αξιολογούν ετησίως την ποιότητα του συστήματος αναγνώρισης αγροτεμαχίων. Η αξιολόγηση καλύπτει τα ακόλουθα στοιχεία ποιότητας:

α) την ορθή ποσοτικοποίηση της μέγιστης επιλέξιμης έκτασης·

β) την αναλογία και την κατανομή των αγροτεμαχίων αναφοράς για τα οποία η μέγιστη επιλέξιμη έκταση περιλαμβάνει τις μη επιλέξιμες εκτάσεις ή για τα οποία δεν περιλαμβάνει τη γεωργική έκταση· γ) την κατηγοριοποίηση των αγροτεμαχίων αναφοράς για τα οποία η μέγιστη επιλέξιμη έκταση περιλαμβάνει τις μη επιλέξιμες εκτάσεις ή για τα οποία δεν περιλαμβάνει τη γεωργική έκταση·

δ) την ύπαρξη αγροτεμαχίων αναφοράς με σημαντικά ελαττώματα· ε) την αναλογία της δηλωθείσας έκτασης προς τη μέγιστη επιλέξιμη έκταση εντός των αγροτεμαχίων αναφοράς· στ) το ποσοστό αγροτεμαχίων αναφοράς που αποτέλεσαν αντικείμενο τροποποιήσεων κατά τη διάρκεια των ετών· ζ) το ποσοστό παρατυπιών που διαπιστώθηκε κατά τους επιτόπιους ελέγχους.

Κατά τη διενέργεια της αξιολόγησης που, τα κράτη μέλη:

α) χρησιμοποιούν τα δεδομένα που επιτρέπουν την αξιολόγηση της τρέχουσας κατάστασης επί τόπου·

β) επιλέγουν το κατάλληλο τυχαίο δείγμα όλων των αγροτεμαχίων αναφοράς. Η έκθεση αξιολόγησης και, κατά περίπτωση, οι διορθωτικές ενέργειες με το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους διαβιβάζονται στην Επιτροπή το αργότερο έως τις 31 Ιανουαρίου μετά το σχετικό ημερολογιακό έτος. Ωστόσο, για το ημερολογιακό έτος 2010, τα στοιχεία αυτά διαβιβάζονται στην Επιτροπή το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου 2011.»

Όσον αφορά στις υποχρεώσεις πολλαπλής συμμόρφωσης, τα κράτη μέλη μπορούν να απαλλάσσουν τους γεωργούς από τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στον σχετικό κανονισμό, στις περιπτώσεις που οι σχετικές πληροφορίες τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων αρχών στο πλαίσιο άλλων συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου που εγγυώνται συμβατότητα με το ολοκληρωμένο σύστημα, σύμφωνα με το άρθρο 26 του κανονισμού(ΕΚ) αριθ. 73/2009. 2.

Η ενιαία αίτηση υποβάλλεται μέχρι την ημερομηνία που καθορίζεται από τα κράτη μέλη, το αργότερο όμως την 15η Μαΐου.

Κατά τον καθορισμό της εν λόγω ημερομηνίας, τα κράτη μέλη λαμβάνουν υπόψη το διάστημα που απαιτείται ώστε να είναι διαθέσιμα όλα τα σημαντικά στοιχεία για την ορθή διοικητική και δημοσιονομική διαχείριση της ενίσχυσης και εξασφαλίζουν ότι μπορούν να προγραμματιστούν αποτελεσματικοί έλεγχοι.

Στο άρθρο 51 παράγραφος 1, παρεμβάλλονται τα ακόλουθα εδάφια μετά το δεύτερο εδάφιο:

«Ένα κράτος μέλος μπορεί να αποφασίσει, βάσει ανάλυσης κινδύνου, να αποκλείσει από το δείγμα ελέγχου που επιλέγεται βάσει ανάλυσης κινδύνου τους γεωργούς οι οποίοι συμμετέχουν σε σύστημα πιστοποίησης. Ωστόσο, εφόσον το σύστημα πιστοποίησης καλύπτει μόνο μέρος των απαιτήσεων και των προτύπων που πρέπει να τηρούνται στο πλαίσιο της πολλαπλής συμμόρφωσης από τον γεωργό, εφαρμόζονται οι κατάλληλοι δείκτες κινδύνου για τις απαιτήσεις ή τα πρότυπα που δεν καλύπτονται από το σύστημα πιστοποίησης.

Εφόσον από την ανάλυση των αποτελεσμάτων ελέγχου προκύψει ότι υπάρχει υψηλή συχνότητα μη συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις ή τα πρότυπα που περιλαμβάνονται στο σύστημα πιστοποίησης όπως αναφέρεται στο δεύτερο εδάφιο στοιχείο β), οι δείκτες κινδύνου που αφορούν τις εν λόγω απαιτήσεις ή τα πρότυπα αξιολογούνται εκ νέου και, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, αυξάνονται».

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έκθεση της ΕΕ απου αφορά στον Κανονισμός πολλαπλής συμμόρφωσης και ΟΣΔΕ

πηγή: agronews.gr

ΠΟΣΕΓ: Μύθοι και πραγματικότητα για την Διαχείριση των Αιτήσεων Ενιαίας Ενίσχυσης (ΟΣΔΕ)

Δελτίο Τύπου 24/02/2010

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ

Διδότου 26, ΑΘΗΝΑ, ΤΚ 10680, Τηλ. 210-3623594, 6947 566915, fax 210-3623784 E-mail: poseg@otenet.gr

Μύθοι και πραγματικότητα για την Διαχείριση των Αιτήσεων Ενιαίας Ενίσχυσης (ΟΣΔΕ)

Η Ιστορία

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή η ΠΑΣΕΓΕΣ δηλώνει ότι, “θα αρνηθεί να αναλάβει τηνανάθεση?” του ΟΣΔΕ.

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή ο εκάστοτε Υπουργός του Υπ.Α.Α.Τ. παρακαλεί τον πρόεδρο της ΠΑΣΕΓΕΣ να αναλάβει την ανάθεση του ΟΣΔΕ.

Την πρώτη πράξη αυτής της ιστορίας την είδαμε, την δεύτερη την αναμένουμε.

Ο μύθος

Οι ισχυρισμοί ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ είναι η μόνη που, διαθέτει την απαιτούμενη εξειδικευμένη τεχνική υποδομή και εμπειρία σε ολόκληρη την επικράτεια και μπορεί μέσω των μελών της (ΕΑΣ) να προβεί άμεσα στην εκτέλεση του έργου του ΟΣΔΕ, είναι αυθαίρετοι, αστήρικτοι και ανυπόστατοι.

Η πραγματικότητα

Η ΠΑΣΕΓΕΣ κρίνοντας από τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα και με βάση ολόκληρο το ιστορικό, αδυνατούσε και αδυνατεί να υλοποιήσει το έργο του ΟΣΔΕ.

Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί από την αδυναμία αυτή είναι πλέον εκτός ελέγχου και οι δυσμενείς συνέπειες για την χώρα και τους αγρότες είναι αυτή την στιγμή δεδομένες αλλά απροσδιόριστες στο μέγεθος.

Η ευθύνη για τις παραλήψεις, τις αστοχίες και τα πρόστιμα από την Ε.Ε. βαρύνουν αποκλειστικά και μόνο τους αναθέτοντες εκάστοτε Υπουργούς του Υπ.Α.Α.Τ.

Το αποτελέσματα

Το αποτέλεσμα και οι παρενέργειες αυτού του συστήματος είναι, τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα αναξιόπιστα στοιχεία του ΟΣΔΕ, εξαιτίας της κακοδιαχείρισης και της πλημμελούς υποστήριξης, να ξεπεράσουν μέχρι σήμερα τα 2 δις Ευρώ και οι πληρωμές όλων των γεωργικών ενισχύσεων να είναι σε αναστολή.

Η πρόταση

Το ΟΣΔΕ πρέπει να γίνει επιτέλους ένα αποτελεσματικό και αξιόπιστο εργαλείο για την

διαχείριση των ενισχύσεων και την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής.

Το ΟΣΔΕ με το ίδιο και πολύ πιθανόν με μικρότερο κόστος εκτός των παραπάνω, μπορεί να παράγει στοιχεία για τη διάρθρωση της γεωργικής δραστηριότητας και να εξελιχθεί σε

εργαλείο παραγωγής Αγροτικής Πολιτικής, Αγροτικής Ανάπτυξης και ορθολογικού προγραμματισμού των Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων της χώρας.

Η υποστήριξη του ΟΣΔΕ είναι πολύ σοβαρή εργασία και πρέπει να γίνεται από τους ειδικούς και όχι από τους ημετέρους και τους αρεστούς.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας

Ευθύμιος Ιακωβάκης Δημήτριος Καρακώστας

Το αγροτικό χωριό ΑγρΟραμα προγραμματίζει


Με πολύ ενδιαφέρον κυκλοφόρησε το καινούργιο ενημερωτικό έντυπο του εκθεσιακού αγροτικού χωριού ΑγρΟραμα, που περιλαμβάνει συγκέντρωση δραστηριοτήτων στην ΕΛΑΙΟΤΕΧΝΙΑ, στο Agro Quality Festival, στην Agro Tourism 2010, στην ΘΡΑΚΗ 2010 και στην ΝΙΚΗΤΗ 2010, σε εποχή με έντονες επιχειρηματικές αναταράξεις.
Το εκθεσιακό περιστασιακό αγροτικό χωριό με το όνομα ΑγρΟραμα είναι ένα άτυπο δίκτυο μικρών επιχειρήσεων του αγροτικού χώρου, που αποτυπώνει όλες τις σχέσεις και όλες τις λειτουργίες και δραστηριότητες ενός αγροτικού χωριού.
Στο ΑγρΟραμα μπορούν να συμμετέχουν κάθε φορά ξενώνες, εστιατόρια, σύλλογοι, μουσεία, συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών, βιοτεχνίες, εφημερίδες & εκδόσεις, τοπικά δίκτυα, οργανωτές δραστηριοτήτων & εκδηλώσεων, καλλιτέχνες, αγιογράφοι, χειροτέχνες, υφαντουργοί, γεωργοί, κτηνοτρόφοι, βιοκαλλιεργητές, οινοποιοί, ξυλοτέχνες, μεταποιητές, τυροκόμοι, συσκευαστήρια, επισκέψιμα αγροκτήματα, τοπικοί φορείς και άλλοι.
Η συμμετοχή στο εκθεσιακό χωρίο δεν προϋποθέτει συνδρομές ή άλλες οικονομικές υποχρεώσεις πέραν του κόστους συμμετοχής κάθε φορά στην αντίστοιχη δραστηριότητα ή έκθεση. Η Ομαδική συμμετοχή έχει πετύχει να κάνουν ειδικές ρυθμίσεις τιμών πλέον, μετά από επτά (7) συνεχή χρόνια, όλοι σχεδόν οι οργανωτές εκθέσεων.
Η διαπραγματευτική δύναμις του ΑγρΟραμα είναι οι συμμετέχοντες κάθε φορά εκθέτες του, και τα κέρδη των συμμετεχόντων εκθετών είναι η κοινή παρουσία του ΑγρΟραμα. Άλλωστε όλοι οι εκθέτες, ακόμα και ο ποιο άπειρος, έχει αμέσως την οργανωτική βοήθεια των στελεχών και του συνεργατών του ΑγρΟραμα, ενώ η στήριξη από την ομάδα των εκθετών του ΑγρΟραμα είναι η ποιο σημαντική εμπειρία για έναν νέο στον χώρο εκθέτη.
Το ΑγρΟραμα οργανώνει πολλές δραστηριότητες κάθε χρόνο, όπως ημερίδες, συνέδρια, μεγάλες εκθέσεις, τοπικές εκθέσεις, τοπικά φεστιβάλ κλπ, ενώ ανάμεσα στις προσεχείς εκδηλώσεις που μπορεί να συμμετέχει κάποιος είναι:
ΕΛΑΙΟΤΕΧΝΙΑ 16-18 Απρ 2010, κλαδική μεσογειακή έκθεση για το λάδι και την ελιά, (Αθήνα) στο expo Athens, Ανθούσα.
AGRO QUALITY fest 29/4-2/5/2010, έκθεση Ποιοτικών Αγροτικών Προϊόντων στην Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων, με πολλές παράλληλες δράσεις
AgroTOURISM 2010 14-16 Νοε 2010 πολυεκδήλωση με έκθεση τοπικών προϊόντων (τρόφιμα & τεχνήματα), ημερίδες, γευσιγνωσία, κλπ.
19η ΘΡΑΚΗ 2010 27-30 Μάϊ 2010, πανελλήνια περιφερειακή εμπορική έκθεση, στο σταυροδρόμι περιφερειών και εθνών.
ΝΙΚΗΤΗ 2010 15-18 Ιουλ 2010, έκθεση ποιοτικών προϊόντων παράλληλα με τον παγκόσμια γνωστό Διάπλου του Τορωναίου
Ο κ. Άκης Γιάτσογλου, υπεύθυνος του ΑγρΟραμα, μας επισήμανε, ότι «τώρα την εποχή της χρηματιστηριακής κρίσης και της οικονομικής αναταραχής είναι ο σωστός χρόνος για προετοιμασία νέας εμπορικής δραστηριότητας».

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382

Υπό διάλυση η αγροτική έρευνα, χωρίς διοίκηση το ΕΘΙΑΓΕ, κινδυνεύουν προγράμματα της Ε.Ε. ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ


Κλείνει το Ινστιτούτο Υποτροπικών και Ελιάς Χανίων μέχρι το 2012 λόγω έλλειψης ερευνητών. Τεράστια είναι τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στα ερευνητικά αγροτικά ιδρύματα τα οποία υπάγονται στο Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικών Ερευνών.
Μετά την αποχώρηση του προέδρου και της γενικής διευθύντριας, το ΕΘΙΑΓΕ παραμένει χωρίς διοίκηση, με αποτέλεσμα όχι μόνο να κινδυνεύει να μείνει απλήρωτο το προσωπικό που ασχολείται με την αγροτική έρευνα σε ολόκληρη την χώρα, αλλά – σε αυτή την κρίσιμη περίοδο – κινδυνεύουν να χαθούν και εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ από Ευρωπαϊκά προγράμματα καθώς αφενός το ΕΘΙΑΓΕ, αν και έχει πιστοποιηθεί, δεν μπορεί να πάρει έργα του ΕΣΠΑ και αφετέρου δεν μπορούν να γίνουν προσλήψεις προσωπικού από τα ερευνητικά ιδρύματα που έχουν αναλάβει επιμέρους προγράμματα της Ε.Ε.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ινστιτούτου Υποτροπικών Φυτών και Ελιάς Χανίων το οποίο σε λίγο δεν θα μπορεί να πληρώσει ούτε το φως, νερό και τηλέφωνο, δηλαδή τα στοιχειώδη λειτουργικά του έξοδα.

«Είναι αλήθεια πως δεν υλοποιήθηκε η αναδιάρθρωση του ΕΘΙΑΓΕ που είχε εξαγγελθεί από το 1999 και επιπλέον προστέθηκε το πρόβλημα πως δεν έχουμε διοίκηση», είπε ο διευθυντής του Ι.Υ.Φ.Ε. Χανίων κ. Κωνσταντίνος Χαρτζουλάκης, επισημαίνοντας πως η έλλειψη της διοίκησης του ΕΘΙΑΓΕ έχει δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στην λειτουργία του Ινστιτούτου, «μιας και έχει αρκετά προγράμματα για τα οποία δεν μπορούμε να προσλάβουμε προσωπικό και αφετέρου δεν μπορούν να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την υλοποίηση δύο μεγάλων αναπτυξιακών δράσεων του Ινστιτούτου. Η μια είναι η ολοκλήρωση του πιστοποιημένου εργαστηρίου αναλύσεων ελαιολάδου και η δεύτερη είναι η προμήθεια και λειτουργία κινητού εργαστηρίου αναλύσεων».
Έτσι, την ίδια ώρα που πολλοί κάνουν λόγο για ανταγωνιστικά πιστοποιημένα αγροτικά προϊόντα, μια επένδυση ενός εκατομμυρίου ευρώ σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό, μένει ανεκμετάλλευτη, καθώς δεν εγκρίνονται οι 2 - 3 επιστήμονες που είναι αναγκαίοι και επιπλέον το Ινστιτούτο χάνει και μια πηγή εσόδων.
«Η ολοκλήρωση του εργαστηρίου πιστοποιημένων αναλύσεων ελαιολάδου, είναι ένα βασικό εργαλείο και για την προώθηση του λαδιού στην Κρήτη. Το κινητό εργαστήριο είναι επίσης ένα εργαλείο που θα φτάσει στο χωράφι και θα δίνει στήριξη στον αγρότη, για να παράγει τα προϊόντα με τις νέες τεχνικές καλλιέργειας, ώστε να ανταποκριθεί σε αυτό που ζητά ο καταναλωτής και να παράγει πιστοποιημένα ποιοτικά προϊόντα…», διευκρινίζει ο κ. Χαρτζουλάκης.
Όμως το άκρον άωτον του παραλογισμού είναι πως το Ινστιτούτο συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά δεν μπορεί να απορροφήσει τα χρήματα αυτά, καθώς δεν εγκρίνεται το προσωπικό, παρόλο που δεν θα πληρωθεί από τον κρατικό κορβανά, αλλά από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σαν παράδειγμα ο διευθυντής του ΙΥΦΕ ανέφερε το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Algatec», που αφορά «στην επαναχρησιμοποίηση των νερών των πλυντηρίων των ελαιουργείων και στο οποίο συμμετέχουν επτά χώρες της ΕΕ. Προβλέπονται δαπάνες για προσωπικό ύψους 65.000 ευρώ και δεν μπορούμε να προσλάβουμε το προσωπικό αν και αρχίσαμε τις διαδικασίες από τον περασμένο Αύγουστο. Γιατί δεν υπάρχει διοίκηση, και ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί εάν στα ερευνητικά προγράμματα, που χρηματοδοτούνται από τρίτους και όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό, ισχύει η απαγόρευση στις προσλήψεις. Δηλαδή μιλάμε για ανθρώπους, η μισθοδοσία των οποίων είναι εξασφαλισμένη από την Ε.Ε. και για ένα πρόγραμμα που αφορά στην ανακύκλωση και εξοικονόμηση των τεράστιων ποσοτήτων νερού που χρησιμοποιούνται στα ελαιουργεία για το πλύσιμο του ελαιοκάρπου…».
Μάλιστα ο κ.Χαρτζουλάκης τονίζει πως, από τις 22 έως τις 24 Μαρτίου, θα γίνει στα Χανιά συνάντηση εκπροσώπων από τις επτά χώρες, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα προκειμένου να εξετάσουν τις προόδους στην συγκεκριμένη έρευνα και την ίδια στιγμή το Ινστιτούτο δεν έχει καν το προσωπικό, που υποτίθεται πως θα έπρεπε ήδη να έχει κάποια αποτελέσματα από την έρευνα αυτή.
Έτσι, όχι μόνο η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει χρήματα της Ε.Ε., όχι μόνο ένα δημόσιο Ινστιτούτο Αγροτικής έρευνας κινδυνεύει να καταστεί αναξιόπιστο, όχι μόνο μπορεί να χαθεί η ευκαιρία συμμετοχής σε μιαν έρευνα που αφορά στην εξοικονόμηση νερών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στην καλύτερη λειτουργία των ελαιουργείων, αλλά επιπλέον, τώρα υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορεί να πληρωθούν ούτε καν τα στοιχειώδη, όπως το φως, το νερό και το τηλέφωνο.
«Ο προϋπολογισμός του Ινστιτούτου τα τελευταία χρόνια ήταν 85.000 ευρώ και με τις περικοπές που γίνονται, φέτος θα μειωθεί κατά 10%. Από τα προγράμματα αυτά πληρώνουμε το φως, το νερό και το τηλέφωνο για την λειτουργία του Ινστιτούτου», επισημαίνει ο κ. Χαρτζουλάκης, διευκρινίζοντας πως «μιας και δεν έχουμε κρατική επιχορήγηση για να καλύψουμε όλες τις λειτουργικές ανάγκες μας, τα προγράμματα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για το Ινστιτούτο».
Να σημειωθεί πως από τα έσοδα που έχει το ΙΥΦΕ Χανίων από την παροχή υπηρεσιών (30.000 ευρώ για το 2008) και από την πώληση των προϊόντων που παράγονται στις καλλιέργειες του Ινστιτούτου που εκτείνονται σε 500 στρέμματα (ελαιόλαδο, εσπεριδοειδή, αβοκάντο κ.α.) το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης έχει πάρει όλα τα χρήματα και δεν έχει επιστρέψει ούτε ένα ευρώ στο ΙΥΦΕ Χανίων, ενώ έπρεπε να είχε επιστρέψει το 70%.
Έτσι προστίθενται νέα προβλήματα στο μόνιμο πρόβλημα του Ινστιτούτου Ελιάς Χανίων, που είναι η μη πρόσληψη ερευνητών, κάτι που θα έχει σαν αποτέλεσμα το ουσιαστικό κλείσιμο του Ινστιτούτου το 2012. «Από το 2000 έως σήμερα έχουν συνταξιοδοτηθεί 12 ερευνητές και έχει προσληφθεί μόνο ένας. Μέχρι το 2012 θα έχουμε συνταξιοδοτηθεί οι τέσσερεις από τους πέντε ερευνητές που είμαστε και θα μείνει μόνο ο ένας», τονίζει ο κ. Χαρτζουλάκης, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου όχι μόνο για αδυναμία εκπόνησης προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. αλλά και παροχής έστω απλών υπηρεσιών προς όφελος των αγροτών και της αγροτικής οικονομίας.

Ναπολέων Σαραντίδης

Αποζημίωση 2 ευρώ ανά δέντρο θα λάβουν οι ελαιοπαραγωγοί του Πηλίου


Το αργότερο έως το Πάσχα αναμένεται να λάβουν τις αποζημιώσεις για την ακαρπία της φετινής χρονιάς οι αγρότες του Πηλίου. Ο κάθε δικαιούχος παραγωγός θα πάρει δύο ευρώ ανά δένδρο. Σημειώνεται ότι το αίτημα των ελαιοπαραγωγών του Πηλίου ικανοποιήθηκε ουσιαστικά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης πριν από την πραγματοποίηση των κινητοποιήσεων του περασμένου Ιανουαρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας, φέτος η απώλεια στις ελλαιοκαλλιέργειες ανήλθε σε 80%.

Η Μαγνησία όπως και η Φθιώτιδα είναι μεταξύ των νομών που επελέγησαν για να δοθεί η αποζημίωση και ο αγροτικός κόσμος την περιμένει με αγωνία προκειμένου να καλύψει τα οξυμένα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Στο μεταξύ, την άμεση έγκριση και την καταβολή των αποζημιώσεων για την απώλεια της φετινής σοδειάς οπωροφόρων επίσης από το φαινόμενο της ακαρπίας ζητούν από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οι παραγωγοί του Πηλίου. Πάντως σε απάντηση της υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Κατερίνας Μπατζελή σε ερώτηση των βουλευτών του Νομού κ.κ. Ροδούλας Ζήση και Απόστολου Νάνου για την αποζημίωση των μηλοπαραγωγών του Πηλίου λόγω μικροκαρπίας, επισημαίνεται ότι η απώλεια αυτή δεν αποζημιώνεται από τον ΕΛΓΑ.

Υπόμνημα του ΥΠΑΑΤ στην ισπανική προεδρεία


Η αντιμετώπιση της παρούσας κρίσης και τα προβλήματα του αγροτικού τομέα με άμεσα και με μακροπρόθεσμα μέτρα

Για πάνω από τρεις εβδομάδες, αρχής γενομένης από το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου Ιανουαρίου, οι Έλληνες αγρότες πραγματοποίησαν σοβαρές και εκτεταμένες διαδηλώσεις. Αυτές οι απεργίες είχαν ως αποτέλεσμα το κλείδωμα των κύριων εθνικών οδών και ορισμένες πύλες της χώρας.

Οι ελληνικές αρχές έλαβαν όλα τα δυνατά μέτρα ώστε να ελαχιστοποιούνται οι αρνητικές συνέπειες και επιπτώσεις, που προκαλούνται από τις απεργίες σε όλους τους τομείς της εθνικής οικονομίας και για τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς.

Αυτές οι διαδηλώσεις, όπως και τα παρόμοιες σε άλλες χώρες της ΕΕ, είναι το αποτέλεσμα μιας πολυεπίπεδης κρίσης που έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στον αγροτικό τομέα, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η διαχείριση αυτής της κρίσης έχει προσελκύσει την προσοχή των αρχών και των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με βάση τα δεδομένα που προέρχονται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδα, είναι προφανές ότι μεταξύ των ετών 2004 και 2009, ο όγκος της παραγωγής μειώθηκε κατά 7% και 2% για τα φυτικά και ζωικά προϊόντα, αντίστοιχα. Μια συνεχής πτώση των τιμών σε μια ομάδα των βασικών γεωργικών προϊόντων στην Ελλάδα είναι επίσης εμφανής. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την πτώση της τιμής του ελαιολάδου (-20%), φρούτα (μήλα: -48%, τα ροδάκινα: -43%), σταφύλια (-40%) και το γάλα (-14%), που σημαίνει μια περαιτέρω επιδείνωση του γεωργικού εισοδήματος.

Η κατάσταση αυτή επιβεβαιώνεται περαιτέρω, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τη EUROSTAT, τα οποία δείχνουν ότι, κατά την τελευταία δεκαετία (2000-2009), το κατά κεφαλήν γεωργικό εισόδημα σε πραγματικές τιμές στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 16,7%, αντίστοιχα με μια παρόμοια αλλά μικρότερη σε μέσο όρο μείωση του 10,7 % στα παλαιά 15 κράτη μέλη.

Επίσης, μια συνεχής επιδείνωση του εμπορικού ισοζυγίου των γεωργικών προϊόντων πραγματοποιείται στην Ελλάδα. Κατά την περίοδο 2002-2008, το εμπορικό έλλειμμα των γεωργικών προϊόντων αυξήθηκε από 1,6 δις € το 2002 σε 2,7 δισ. € το 2008.

Το μικρό μέγεθος των γεωργικών εκμεταλλεύσεων στην Ελλάδα (5,6 εκτάρια ανά εκμετάλλευση), αποτελεί εμπόδιο για τη διαπραγματευτική δύναμη των Ελλήνων αγροτών εναντίον των μεγάλης κλίμακας αλυσίδων διανομής, μειώνοντας περαιτέρω τις προσπάθειές τους για επενδύσεις και προκαλεί δυσμενείς συνέπειες για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής γεωργίας .

Επιπλέον, παρά τη συνεχή μείωση του εισοδήματος του παραγωγού, αντίθετα, οι καταναλωτές ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα για την αγορά γεωργικών προϊόντων και τροφίμων. Ως αποτέλεσμα, το χαμηλό επίπεδο των κερδών του παραγωγού δεν επιτρέπει περαιτέρω επενδύσεις ή την εισαγωγή καινοτομιών στον τομέα της παραγωγής, ενώ οι καταναλωτές μειώνουν την αγοραστική τους δύναμη. Γεγονός που προκαλεί έναν φαύλο κύκλο, που με τη σειρά του διογκώνει την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση.

Η εξασθένιση των μηχανισμών εξασφάλισης των τιμών στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ στερεί από τα κράτη μέλη της τη δυνατότητα να προστατεύσει το εισόδημα του γεωργού σε μια περίοδο κρίσης. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι η πρόσφατη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ εστιάζεται στην προσαρμοστικότητα της ευρωπαϊκής γεωργίας στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και δεν είναι το μέσο με το οποίο θα επιτρέψει να στηρίξει την ανταγωνιστικότητά της σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά. Προφανώς, στο εν λόγω πλαίσιο, οι τιμές καθορίζονται από περίπλοκους και επιθετικούς μηχανισμούς, οι οποίοι υπονομεύουν την ικανότητα για ακριβή πρόβλεψη.

Ταυτόχρονα, η πρόσφατη οικονομική κρίση επιτείνει τους επιχειρηματικούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι αγρότες και οι μικρομεσαίας κλίμακας συνεταιριστικές επιχειρήσεις. Κατά συνέπεια, η οικονομική τους ικανότητα είναι περιορισμένη ή πραγματοποιείται υπό συνθήκες που θέτουν την οικονομική βιωσιμότητά τους σε περαιτέρω κίνδυνο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η δυνατότητα χορήγησης κρατικών ενισχύσεων με βάση την εφαρμογή του κανόνα de minimis, μετά την τελευταία απόφαση της Ένωσης, με ημερομηνία 28.10.2009 είναι απαγορευτική, υπό το πρίσμα των δημοσιονομικών περιορισμών που αντιμετωπίζει η χώρα. Ταυτόχρονα, η αποτελεσματικότητα των μέτρων που πρέπει να ληφθούν είναι αμφίβολη, λαμβανομένης υπόψη της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς και της ΚΑΠ, που όλοι πρέπει να συμμορφωθούμε.

Θεωρούμε, ωστόσο, ότι η κρίση στον αγροτικό τομέα θα πρέπει να αφορά σε μεγάλο βαθμό όλους εμάς σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναζητώντας λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ευρωπαϊκής γεωργίας στο πνεύμα της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης που έχει κοινούς οικονομικούς και κοινωνικούς στόχους.

Είναι απαραίτητο να εξεταστούν τρόποι για την επίλυση των προβλημάτων τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα κατά τις προσεχείς εργασίες για τη διαμόρφωση της ΚΑΠ μετά το 2013. Πρέπει να επιδιώξουμε την εξεύρεση κοινών λύσεων που θα διευκολύνουν τη συνέχιση της ευρωπαϊκής γεωργίας, με έναν τρόπο που ο ρόλος της δεν υπονομεύεται ούτε από την προοπτική της ανάπτυξης και της απασχόλησης, ούτε από την άποψη της ασφάλειας των τροφίμων και την αειφόρο ανάπτυξη.

Σχετικά με τις άμεσες δράσεις, είναι απαραίτητο να δοθεί ένα σαφές μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι κανείς δεν έχει το νόμιμο δικαίωμα να προβαίνει σε αδικαιολόγητες εικασίες εις βάρος τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ενισχυθεί ο έλεγχος και διαδικασίες ελέγχου στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας τροφίμων, με βασικές και καλά θεμελιωμένες αρχές την διαφάνεια και τη απλούστευση.

Κατά την άποψή μας, η δημιουργία και η λειτουργία ενός παρατηρητηρίου τιμών στο εσωτερικό της ΕΕ, μέσω του οποίου το περιθώριο κέρδους - τόσο σε χονδρική όσο και σε επίπεδο λιανικής - θα πρέπει να παρακολουθείται, αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο προστασίας από τις παράνομες εμπορικές πρακτικές και θα συμβάλει εν τέλει στην κλείσιμο του χάσματος μεταξύ των τιμών παραγωγού και τιμών καταναλωτή. Η στενή παρακολούθηση των τιμών των τροφίμων και των θεμάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας θα πρέπει να σχετίζεται με τα μέτρα της αγοράς που ισχύουν, ιδίως για εκείνα τα προϊόντα που είναι πιο ευάλωτα στις πιέσεις της αγοράς. Επιπλέον, η διαφάνεια στην επισήμανση των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων με γεωγραφική ένδειξη, κ.λ.π., σε συνδυασμό με την ακριβή ενημέρωση των καταναλωτών θα συμβάλει στον αποτελεσματικό έλεγχο των τιμών και την προστασία της δημόσιας υγείας.

Σχετικά με τον αγώνα για την αποτελεσματική στήριξη του εισοδήματος των αγροτών λίγες στοχοθετημένες δράσεις αποτελούν σημαντικό στοιχείο για τη μείωση του κόστους παραγωγής, ένας παράγοντας που είναι ίσως ο πιο κρίσιμος για τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων εκμεταλλεύσεων.

Άμεσες και αναγκαίες ενέργειες απαιτούνται για τη στήριξη των αγροτών σε κρίσιμες καταστάσεις, οι οποίες μπορούν να πάρουν τις εξής μορφές:

Στήριξη και ενίσχυση του ρόλου των ομάδων παραγωγών, των γεωργικών συνεταιρισμών, των διεπαγγελματικών οργανώσεων στην εφοδιασμό της διατροφικής αλυσίδας.

Προώθηση συμβάσεων μεταξύ γεωργών και προμηθευτών τροφίμων. Ένα λεπτομερές νομικό πλαίσιο της ΕΕ οφείλει να διέπει τις συμβάσεις, το οποίο θα επιτρέπει στους αγρότες να διασφαλίζουν τα δικαιώματα τους όταν συναλλάσσονται με ευρείας κλίμακας οικονομικούς παράγοντες και λιανοπωλητές.

Βελτίωση της ιχνηλασιμότητας των εισαγόμενων διατροφικών προϊόντων. Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε από που προέρχονται τα τρόφιμα και τα πρότυπα βάσει των οποίων παράγονται. Ο θεμιτός ανταγωνισμός πηγαίνει χέρι-χέρι με την προστασία της ανθρώπινης υγείας και των προτύπων που εφαρμόζονται, συμπεριλαμβανομένων των συνθηκών εργασίας και των περιβαλλοντικών ζητημάτων.

Προβλέποντας τους κατάλληλους μηχανισμούς υποστήριξης σε περίπτωση κατεπείγουσας αστάθειας της αγοράς και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προστατεύουμε την κοινωνική συνοχή προς όφελος των παραγωγών και των καταναλωτών.

Οφείλουμε ως Συμβούλιο Υπουργών να λάβουμε σοβαρά υπόψη την επαναλαμβανόμενη κρίση που αντιμετωπίζει ο αγροδιατροφικός τομέας, ιδίως μετά την τελευταία οικονομική κρίση. Σε αυτό το πλαίσιο, η διασφάλιση της επάρκειας και της ασφάλειας των τροφίμων είναι ζωτικής σημασίας, όχι μόνο σε ευρωπαϊκό αλλά και σε διεθνές επίπεδο, μέσω ισχυρών πολιτικών μέτρων, σύμφωνα με τους κανόνες και τις αρχές της ΚΑΠ.

Πρώτο μας μέλημα είναι να στηρίξουμε την αγροτική οικονομία και τον αγροτικό πληθυσμό, εφοδιάζοντας τους γεωργούς με τα κατάλληλα οικονομικά και τεχνικά μέσα, διασφαλίζοντας τους ικανοποιητικό επίπεδο ζωής, καθώς και με την παροχή κινήτρων για τη διατήρηση των γεωργικών δραστηριοτήτων στις αγροτικές περιοχές στον αγροδιατροφικό τομέα.
agronews.gr

Στήριξη μέσω αγορών για τους αγρότες ζητά η Μπατζελή



Ειδικό καθεστώς συμβολαίων μεταξύ των παραγωγών αγροτικών προϊόντων και των αλυσίδων λιανικής πώλησης, δημιουργία Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Τιμών και διαδικασίες ιχνιλασιμότητας για όλα τα τρόφιμα από το χωράφι μέχρι το ράφι, εισηγείται με υπόμνημά της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κατερίνα Μπατζελή. Με την παρέμβασή της στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας στις Βρυξέλες η κ. Μπατζελή ζήτησε μεγαλύτερη στήριξη της ελληνικής γεωργίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η δημοσιονομική στενότητα την οποία αντιμετωπίζει η χώρα δεν αφήνουν περιθώρια για ήσσονος σημασίας εθνικές ενισχύσεις, μέσα από τη γνωστή διαδικασία των deminimis. Με αφορμή τις αγροτικές κινητοποιήσεις στη χώρα μας αλλά και σε άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε., η κ. Μπατζελή αναφέρθηκε στη συρρίκνωση του αγροτικού εισοδήματος, στη μείωση της παραγωγής και της απασχόλησης στον γεωργικό τομέα, στην έλλειψη ανταγωνιστικότητας αλλά και στις ανισορροπίες που παρατηρούνται στις τιμές των προϊόντων.

Αναφέρθηκε στις ενέργειες που καταβλήθηκαν για την ομαλοποίηση της κατάστασης τονίζοντας όμως ότι η διακίνηση των προϊόντων θα πρέπει να γίνεται με όρους διαφάνειας σε ευρωπαϊκό και διακρατικό επίπεδο.
«Η οικονομική και η διατροφική κρίση, αλλά και τα επαναλαμβανόμενα προβλήματα σε βασικούς τομείς της ευρωπαϊκής γεωργίας απέδειξαν ότι θα πρέπει να αναλάβουμε δράση σε ευρωπαϊκό καταρχήν επίπεδο» είπε η κ. Μπατζελή απευθυνόμενη στους ομολόγους της. Μεταξύ των βασικών πολιτικών είναι η σύσταση Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Τιμών, η σύναψη συμβολαίων, ο έλεγχος των εισαγόμενων προϊόντων με την ένδειξη της χώρας προέλευσης και η προώθηση μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων. Τόνισε ακόμη, την ανάγκη της διασφάλισης ενός ελάχιστου εισοδήματος μέσα από τους μηχανισμούς λειτουργίας της ΚΑΠ καθώς και ενός διχτύου ασφαλείας με συμπληρωματικούς μηχανισμούς.
Τις ελληνικές θέσεις συμμερίστηκαν αφενός μεν άλλες αντιπροσωπείες αλλά κυρίως η Επιτροπή που δήλωσε ότι θα προτείνει λύσεις για την λειτουργία των αγορών καθώς και εργαλεία για την εξομάλυνση της κρίσης με βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα.
Σε ότι αφορά στο μέλλον της ΚΑΠ και τα μέτρα αγοράς μετά το 2013, που αποτέλεσε κεντρικό θέμα συζήτησης της Συνόδου,, η Υπουργός τόνισε ότι η σταδιακή μετάβαση στη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική επικεντρώθηκε στην προσαρμογή των αγροτών/παραγωγών σε μια πολύπλοκη, ανταγωνιστικότερη και απρόβλεπτη αγορά, ευάλωτη στη δράση των κερδοσκόπων, χωρίς όμως να έχουν ληφθεί μέτρα και πρόνοιες για τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής γεωργίας. Η κ. Μπατζελή, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην ανάγκη μιας ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής πολιτικής για την βιωσιμότητα του αγρό-διατροφικού τομέα με ορίζοντα πέρα από το 2013 και στην ταυτόχρονη εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων. Υποστήριξε την ανάγκη θέσπισης ή επαναφοράς μηχανισμών που θα λειτουργούν σαν πραγματικά δίκτυα ασφαλείας και θα μπορούν να ενεργοποιούνται σε περιπτώσεις εκτάκτων κρίσεων με στόχο τη σταθεροποίηση της αγοράς. Απαιτούνται επιπλέον εργαλεία στήριξης που θα επιτρέπουν στο παραγωγό να αποκομίζει οφέλη από την πώληση των προϊόντων του, εξασφαλίζοντας του ένα δίκαιο μερίδιο κέρδους από την διατροφική αλυσίδα, και τα οποία θα στηρίζουν αποτελεσματικά το εισόδημα που θα προέρχεται από την παραγωγική του δραστηριότητα.
Παρεμβαίνοντας στο θέμα της επισήμανσης των τροφίμων τα οποία παράγονται με σεβασμό των κανόνων για την καλή διαβίωση των ζώων, η Υπουργός υπογράμμισε το διττό χαρακτήρα της, δηλαδή ότι αφενός πρέπει να προβάλει την τήρηση απαιτητικών πρακτικών και αφετέρου να παρέχει εγγύηση στους καταναλωτές για την ποιότητα και την ασφάλεια των ευρωπαϊκών προϊόντων. Σημείωσε ακόμη ότι η πιθανή προώθηση ενός Ευρωπαϊκού Προτύπου, θα πρέπει να περιλαμβάνει υποχρεωτικά και τη χώρα προέλευσης των προϊόντων. Τέλος τόνισε ότι δεν θα πρέπει να εισαχθεί ένα σύστημα δεσμευτικό, το οποίο, θα αποκλείει τα ευρωπαϊκά προϊόντα από τις αγορές αλλά ένα εθελοντικό σύστημα το οποίο θα τα προωθήσει και θα τα καταστήσει ανταγωνιστικά έναντι των εισαγόμενων.


Συμβούλιο Υπουργών με διερευνητικό χαρακτήρα

Με ανταλλαγή απόψεων για το μέλλον της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής όσον αφορά τα μέτρα διαχείρισης της αγοράς μετά το 2013 αλλά και για την ευζωία των ζώων ολοκληρώθηκε το Συμβούλιο Γεωργίας και Αλιείας στις 22 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες.

Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά εκπροσώπησαν την Κομισιόν ο νέος Επίτροπος Γεωργίας Ντατσιάν Τσιόλος και ο νέος Επίτροπος Υγείας και Καταναλωτών, Τζον Ντάλι. Ο Επίτροπος Τσιόλος συμφώνησε με τις ελληνικές θέσεις και δεσμεύτηκε να εξετάσει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα. Σημειώνεται ότι το υπόμνημα της Ελλάδας εξασφάλισε τη στήριξη και της Βουλγαρίας, της Κύπρου και της Πολωνίας.

Όσον αφορά στην ευζωία των ζώων, οι υπουργοί των 27 κατά βάση συμφώνησαν ότι οι πληροφορίες για την κτηνοτροφική παραγωγή πρέπει να επιτρέπουν στους καταναλωτές να κάνουν συνειδητές επιλογές αλλά και να βοηθούν τους αγρότες να αποζημιώνονται για τον κόπο τους.

Το οποιοδήποτε σύστημα παροχής πληροφοριών για την ευζωία των ζώων θα πρέπει να είναι απλό και κατανοητό, αλλά και να μην παραβαίνει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, σύμφωνα με τους υπουργούς των 27. Ορισμένοι υπουργοί τόνισαν την ανάγκη να μην αυξηθούν περαιτέρω τα έξοδα παραγωγής, ενώ ειδικό θέμα αποτελεί η αντιμετώπιση των εισαγωγών.

Ενώ ορισμένοι από τους 27 ζήτησαν την αναγνώριση προδιαγραφών πέραν των ελάχιστων προτύπων, άλλοι υποστήριξαν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε υποβάθμιση των τροφίμων που παράγονται σύμφωνα με τα ελάχιστα πρότυπα. Στο πνεύμα αυτό, ορισμένοι υπουργοί ζήτησαν μία σήμανση συμμόρφωσης με τα ελάχιστα νόμιμα πρότυπα, τα οποία, όπως υποστήριξαν, είναι ήδη υψηλά. Πάντως η πλειονότητα των 27 τάχθηκε υπέρ μιας σήμανσης σε εθελοντική βάση αλλά και υπέρ της δημιουργίας Ευρωπαϊκού Δικτύου Κέντρων Αναφοράς.
agronews.gr

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2010

ΠΑΣΕΓΕΣ:Δεν πρόκειται να εμπλακούμε εκ νέου στην ενεργοποίηση των δικαιωμάτων των παραγωγών


Την ομόφωνη απόφαση της χθεσινής συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΑΣΕΓΕΣ, να μην εμπλακεί εκ νέου στην ενεργοποίηση των δικαιωμάτων των παραγωγών η Συνομοσπονδία, γνωστοποιεί ο Πρόεδρός της κ Τζανέτος Καραμίχας, με επιστολή του προς την υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κα Κατερίνα Μπατζελή. Στην επιστολή γίνεται επίσης αναφορά στους πολιτικούς της χώρας που "φέρουν ακέραιη την ευθύνη για τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος μας, τόσο στο επίπεδο της οικονομίας, όσο και στο επίπεδο της πρωτοφανούς ηθικής κατάπτωσης". "Ας ψάξουν να βρουν αλλού τους βαρβάρους, όχι στο συνεταιριστικό κίνημα" τονίζεται χαρακτηριστικά.


Όπως επισημαίνει ο Πρόεδρος στην απόφαση αυτή οδηγήθηκε το Δ.Σ. λόγω των κακόβουλων και αναιτιολόγητων επιθέσεων, που δέχθηκαν η ΠΑΣΕΓΕΣ και οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, από ορισμένους αγρότες που πρωταγωνίστησαν κατά τη διάρκεια των πρόσφατων κινητοποιήσεων, αλλά και από πολιτικά πρόσωπα και πολιτικά κόμματα, κυρίως λόγω της εμπλοκής τους στο ΟΣΔΕ.

Επίσης, ο κ. Καραμίχας τονίζει πως «δυστυχώς, δεν βρέθηκε ούτε ένας πολιτικός να επισημάνει το αυτονόητο. Ότι δηλαδή, αν δεν αναλαμβάναμε την πρωτοβουλία αυτή και κατά το έτος 2009, το σύστημα καταβολής των ενισχύσεων των παραγωγών θα είχε καταρρεύσει».

Στην επιστολή διευκρινίζεται πως η απόφαση αυτή δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το πρόσωπό της υπουργού, αλλά «έχει να κάνει μόνο με την προάσπιση και τη διαφύλαξη του κύρους της ΠΑΣΕΓΕΣ, με την προάσπιση και τη διαφύλαξη της ιδεολογίας του συνεργατισμού, αλλά και με την προάσπιση της τιμής και της υπόληψης των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνομοσπονδίας».

Αναλυτικότερα, το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

Κυρία Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή επιθυμούμε να σας καταστήσουμε κοινωνό της χθεσινής (22.2.2010) απόφασης που προέκυψε από τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Όπως είναι γνωστό, η ΠΑΣΕΓΕΣ και οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις δέχθηκαν κακόβουλες και αναιτιολόγητες επιθέσεις, με συκοφαντίες και λασπολογίες, από ορισμένους αγρότες που πρωταγωνίστησαν κατά τη διάρκεια των πρόσφατων κινητοποιήσεων, αλλά πολύ περισσότερο από πολιτικά πρόσωπα και πολιτικά κόμματα.

Βεβαίως, γνωρίζουμε επαρκώς τις αδυναμίες και τα προβλήματα του συνεταιριστικού κινήματος, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποδεχόμαστε αυτού του είδους και του τύπου την κριτική από τους αγρότες των μπλόκων, που γνωρίζουμε καλά ότι λειτούργησαν ως ενεργούμενα μελών του Κοινοβουλίου, κατά των αγροτικών συνεταιρισμών και της ΠΑΣΕΓΕΣ, όσο και από το ίδιο το πολιτικό σύστημα. Και μάλιστα, από στελέχη πολιτικών κομμάτων που έχουν ασκήσει στο παρελθόν αγροτική πολιτική από κυβερνητικές θέσεις.

Αντιστρέφουμε, συνεπώς, την κριτική και την απευθύνουμε στους πολιτικούς της χώρας, γιατί αυτοί φέρουν ακέραιη την ευθύνη για τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος μας, τόσο στο επίπεδο της οικονομίας, όσο και στο επίπεδο της πρωτοφανούς ηθικής κατάπτωσης που γνωρίζει η χώρα. Και τους απαντούμε : Ας ψάξουν να βρουν αλλού τους βαρβάρους, όχι στο συνεταιριστικό κίνημα.

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους που δεχθήκαμε - και δεχόμαστε, αυτή τη συκοφαντική επίθεση κατά το τελευταίο διάστημα, αλλά και κατά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις, είναι η εμπλοκή της ΠΑΣΕΓΕΣ και των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στο ΟΣΔΕ. Και δυστυχώς, δεν βρέθηκε ούτε ένας πολιτικός να επισημάνει το αυτονόητο. Ότι δηλαδή, αν δεν αναλαμβάναμε την πρωτοβουλία αυτή και κατά το έτος 2009, το σύστημα καταβολής των ενισχύσεων των παραγωγών θα είχε καταρρεύσει.

Για όλους αυτούς τους λόγους, κάτω από αυτές τις συνθήκες πολιτικής, θεσμικής, αλλά και νομικής αμφισβήτησης, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ αποφάσισε ομόφωνα να μην εμπλακεί εκ νέου στην ενεργοποίηση των δικαιωμάτων των παραγωγών.

Είναι απαραίτητο να διευκρινισθεί ότι η απόφαση αυτή δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το πρόσωπό σας. Έχει να κάνει μόνο με την προάσπιση και τη διαφύλαξη του κύρους της ΠΑΣΕΓΕΣ. Με την προάσπιση και τη διαφύλαξη της ιδεολογίας του συνεργατισμού, αλλά και με την προάσπιση της τιμής και της υπόληψης των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνομοσπονδίας.

Με τιμή
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου
Τζανέτος Καραμίχας

Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2010

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Δευτέρα 15-3-2010 στο Εργατικό Κέντρο Βόλου.


Έκτακτη Γενική Συνέλευση συγκαλεί ο Γεωπονικός Σύλλογος Μαγνησίας με αφορμή τις αναγγελθείσες ανακατατάξεις που προγραμματίζονται




1.στον Αγροτικό τομέα

2.τον Γεωπονικό κλάδο (συγχωνεύσεις, αναδιάρθρωση-κατάργηση οργανισμών ΤΟΚΑΑ)

3.και τη Διοίκηση της χώρας μας εν όψει του σχεδίου Καλλικράτης.


Στη Συνέλευση θα συζητηθούν όλα τα θέματα που θα θέσουν επωνύμως οι συνάδελφοι στη φόρμα που επισυνάπτεται.

Μπορείται επώνυμα να αναγράψετε ότι σας απασχολεί σε προσωπικό ή υπηρεσιακό επίπεδο ή άλλο γενικότερο ζήτημα για τον κλάδο όπως:

ανεργία-συμβάσεις ,ΟΣΔΕ, συνταγολόγιο, μελέτες, περιβάλλον, στατιστική, βιολογική γεωργία,σχέδια βελτίωσης,πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, C111 και καθορισμός επαγγελματικών δικαιωμάτων,οδηγία 36, επικοινωνία κ.α.

Εκτός του ζητήματος θα σας παρακαλούσαμε να γράψετε και την πρόταση που έχετε για το συγκεκριμένο θέμα.

Όλες οι προτάσεις θα συγκεραστούν και θα βγεί απόφαση από την γενική συνέλευση η οποία θα αποσταλεί στο ΓΕΩΤΕΕ, στη ΠΟΣΓ,στο Υπουργείο και όπου αλλού κρίνει σκόπιμο η Γενική Συνέλευση.

Στη συνάντηση θα είναι παρών ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γεωπόνων, ο κύριος Ζιούβας Νικόλαος, ο οποίος θα μας ενημερώσει και θα μας ακούσει.
Επίσης έχουν κλειθεί και πιθανότατα θα παραστεί ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ και ο πρόεδρος της ΠΕΓΔΥ.

Η συνέλευση θα γίνει μετά τη σύγκλιση του Συντονιστικού Συμβουλίου του ΓΕΩΤΕΕ για τις αποφάσεις του οποίου θα ενημερωθούμε.

Τη φόρμα σας παρακαλώ να την παραδώσετε συμπληρωμένη στα μέλη του ΔΣ του Συλλόγου το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 12 Μαρτίου 2010

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2010

Οι εργαζόμενοι ΕΛΓΑ υπέρ υποχρεωτικής ασφάλισης


Τη διαφωνία τους με το σχέδιο αναμόρφωσης του θεσμικού και νομικού πλαισίου του ΕΛΓΑ που προωθεί η κυβέρνηση και, κυρίως, την κατάργηση της υποχρεωτικής ασφάλισης της αγροτικής παραγωγής μέσω του ΕΛΓΑ εκφράζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων ΕΛΓΑ.

Με ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι αγωνίζονται όχι μόνο για την περιφρούρηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων αλλά, όπως τονίζουν, και «την ίδια την συνέχιση ύπαρξης του γεωργικο- ασφαλιστικού συστήματος της ελληνικής αγροτικής παραγωγής».


Αναλυτικά, η ανακοίνωση του Συλλόγου έχει ως εξής:


“Οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν διαχρονικά από τις εκάστοτε κυβερνήσεις οδήγησαν τον Οργανισμό Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων στην υπερχρέωσή του.


Οι προεκλογικές εξαγγελίες της Κυβέρνησης περί εξυγίανσης και θεσμικής αντιμετώπισης του χρέους δεν υλοποιούνται στο σύνολό τους γιατί στο πλαίσιο της Διαβούλευσης για την Αναμόρφωση του Θεσμικού - Νομικού Πλαισίου του ΕΛΓΑ δεν γίνεται καμιά αναφορά για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κατάστασης όπως αυτή διαμορφώνεται μέχρι σήμερα.


- Διεκδικούμε τη διατήρηση της υποχρεωτικής ασφάλισης της αγροτικής παραγωγής της χώρας μέσω ενός αυτόνομου ΕΛΓΑ με τη διατήρηση του κοινωνικού του χαρακτήρα.


- Θεωρούμε προσχηματικά τα επιχειρήματα για μη συμβατότητα της υποχρεωτικότητας του συστήματος ασφάλισης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.


- Πιστεύουμε ότι η άρση της υποχρεωτικότητας θα καταλήξει σε ανασφάλιστη γεωργική παραγωγή, με ότι αυτό συνεπάγεται.


- Διαφωνούμε με την πρόθεση της Κυβέρνησης για τη μεταφορά του έργου των Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΠΣΕΑ) σε άλλο φορέα. Υπενθυμίζουμε ότι η μέχρι σήμερα εκτέλεση του έργου αυτού από τον ΕΛΓΑ είχε άριστα αποτελέσματα με απόλυτη διαφάνεια στη διαχείρισή του, με άμεση στήριξη του εισοδήματος των αγροτών και με ίσους όρους για όλους τους αγρότες της χώρας.


- Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι θα πέσει στο κενό η προσπάθεια συκοφάντησης του έργου και των παρεχόμενων υπηρεσιών του Οργανισμού που επιχειρείται από συγκεκριμένα κέντρα, τα οποία δήθεν εκφράζουν και εξυπηρετούν τα συμφέροντα των αγροτών και επεξεργάζονται σενάρια για ίδιον όφελος θέλοντας να οδηγήσουν στην ιδιωτικοποίηση της ασφάλισης της αγροτικής παραγωγής.


- Οι εργαζόμενοι στον ΕΛΓΑ αγωνιζόμαστε για να περιφρουρήσουμε όχι μόνο τα εργασιακά μας δικαιώματα αλλά την ίδια την συνέχιση ύπαρξης του γεωργοασφαλιστικού συστήματος της Ελληνικής αγροτικής παραγωγής.


Καλούμε όλους τους αγρότες της χώρας να συμπαραταχθούν μαζί μας διεκδικώντας την εξυγίανση του ΕΛΓΑ και διασφαλίζοντας τη λειτουργία ενός δίκαιου και αποτελεσματικού γεωργοασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας. “

πηγή: agronews.gr