Αναζήτηση Αναρτήσεων

Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2010

ΟΠΕΚΕΠΕ καλεί αγρότες για τη δεύτερη πληρωμή ΕΦΚ στο «αγροτικό» πετρέλαιο

Τους αγρότες που δεν έλαβαν την επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στην γεωργία, καλεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ στις περιφερειακές υπηρεσίες του έως την 20η Οκτωβρίου 2010, προκειμένου να προβούν σε διορθώσεις ή/και επαλήθευση των στοιχείων τους για να συμπεριληφθούν στην δεύτερη πληρωμή.

Εν τω μεταξύ δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με την οποία καθορίζονται για το έτος 2010 οι διαδικασίες επιστροφής στους αγρότες του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου που χρησιμοποιείται στη γεωργία.

Δικαιούχοι είναι οι ενεργοί και συνταξιούχοι ασφαλισμένοι στον ΟΓΑ κατά κύριο επάγγελμα αγρότες τα στοιχεία των οποίων είναι καταχωρημένα στη βάση δεδομένων του ΟΠΕΚΕΠΕ σύμφωνα με τις αιτήσεις τους για την ενιαία ενίσχυση.

Το πόσο της επιστροφής θα είναι διαθέσιμο στους λογαριασμούς των δικαιούχων εντός της εβδομάδας, ενώ το συνολικά επιστρεφόμενο πόσο του ειδικού φόρου θα ανέλθει στα 160 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β/137/2 Σεπτεμβρίου 2010 η με αριθμ. ΔΕΦΚ5036548ΕΞ2010 ΚΥΑ που υπεγράφη από τον υπουργό και τον υφυπουργό Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου και Φ. Σαχινίδη αντίστοιχα, καθώς και την υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων, Κ. Μπατζελή, στις 2 Σεπτεμβρίου, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:

Άρθρο 1

Δικαιούχα πρόσωπα για την επιστροφή του Ε.Φ.Κ.του πετρελαίου κινητήρων με συντελεστή εικοσιένα (21) ευρώ ανά χιλιόλιτρο

1. Δικαιούχα πρόσωπα για την επιστροφή του Ε.Φ.Κ. του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων με συντελεστή εικοσιένα (21) ευρώ ανά χιλιόλιτροπου χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία για την εκτέλεση εργασιών με μηχανοκίνητα μέσα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 5, του άρθρου 78 του Ν.2960/01 όπως ισχύει, είναι τα πρόσωπα που προσδιορίζονται ως γεωργοί, με βάση τις αιτήσεις-δηλώσεις τους για την ενιαία ενίσχυση, οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) (ενεργοί - συνταξιούχοι) και τα στοιχεία των οποίων είναι καταχωρημένα στη κεντρική βάση δεδομένων του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με το συνημμένο Παράρτημα I της παρούσης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2. Στον όρο γεωργία συμπεριλαμβάνονται οι αγροτικές δραστηριότητες, οι κατηγορίες των οποίων αναφέρονται στα Παραρτήματα ΙΙ και ΙΙΙ, τα οποία αποτελούν επίσης αναπόσπαστο μέρος της παρούσης.

3. Δικαιούχοι για την επιστροφή του ΕΦΚ του πετρελαίου κινητήρων, είναι επίσης πρόσωπα ή συνεταιρισμοί που χρησιμοποίησαν εντός της χρονικής περιόδου 01-01-2009 έως και 31-12-2009 το ως άνω πετρέλαιο για τη λειτουργία αντιπαγετικών ανεμιστήρων.

Άρθρο 2

Όροι, προϋποθέσεις, προσδιορισμός ποσοτήτων για τις οποίες υπολογίζεται η επιστροφή Ε.Φ.Κ.

1. Για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων, της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/01, το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία, ο συντελεστής Ε.Φ.Κ. ορίζεται σε εικοσιένα (21) ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Κατά τη θέση σε ανάλωση του ανωτέρω προϊόντος εφαρμόζεται ο συντελεστής Ε.Φ.Κ. της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 και επιστρέφεται το ποσό του Ε.Φ.Κ. που υπολογίζεται με βάση τη διαφορά του συντελεστή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73, ο οποίος λόγω των αναπροσαρμογών για το έτος 2010 υπολογίζεται μεσοσταθμικά σε 392 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, και του ως άνω συντελεστή των εικοσιένα (21) ευρώ ανά χιλιόλιτρο.

2. Το ως άνω διαμορφούμενο ως διαφορά ποσό επιστροφής του Ε.Φ.Κ. ανά δικαιούχο, υπολογίζεται με βάση τη ποσότητα του πετρελαίου κινητήρων που προσδιορίζεται ότι απαιτείται για την εκτέλεση όλων των επεμβάσεων για κάθε καλλιέργεια ή ομάδα καλλιεργειών (ως Παράρτημα ΙΙ) καθώς και σε κάθε κατηγορία ή είδος ζωικού κεφαλαίου (ως Παράρτημα ΙΙΙ), λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της επιτροπής η οποία συστάθηκε με την αρ. Δ61065289/0006Α/14-05-2010 Α.Υ.Ο. για το σκοπό αυτό.

Για τον προσδιορισμό των ποσοτήτων πετρελαίου κινητήρων, χρησιμοποιήθηκαν δείκτες μηχανικής απασχόλησης (απαιτούμενης ενέργειας) και καθορίστηκε το είδος και ο αριθμός των επεμβάσεων ανά καλλιέργεια ή ομάδα καλλιέργειας, καθώς και κάθε κατηγορία ή είδος ζωικού κεφαλαίου, με βάση τα γενικά και γεωργοτεχνικά δεδομένα σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τη διαφοροποίηση από περιοχή σε περιοχή για την ίδια καλλιέργεια καθώς και τα δεδομένα που προβάλει η νέα ΚΑΠ για τη καλύτερη προσέγγιση των αναγκών.

3. Οι ποσότητες του πετρελαίου κινητήρων σε λίτρα, ανά στρέμμα, ανά είδος ή ομάδα καλλιέργειας που προσδιορίζονται με βάση τους δείκτες μηχανικής απασχόλησης, καθώς και οι ποσότητες του πετρελαίου κινητήρων σε λίτρα, ανά ζώο, ανά κατηγορία ή είδος ζωικού κεφαλαίου, καθορίζονται στα Παραρτήματα ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσης.

4. Οι ποσότητες του πετρελαίου κινητήρων, που έχουν καταναλωθεί από κάθε αντιπαγετικό ανεμιστήρα για το σύνολο των ποσοτήτων κάθε δικαιούχου της παραγράφου 3 του άρθρου 1 της παρούσης, (προσώπου ή συνεταιρισμού), υπολογίζονται από τις ώρες λειτουργίας και την ισχύ του κινητήρα και διασταυρώνονται από το τιμολόγιο αγοράς αυτού, θεωρημένο από τις περιφερειακές μονάδες του ΟΓΑ και τις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης κάθε Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Άρθρο 3

Διαδικασία επιστροφής

1. Τα στοιχεία των δικαιούχων προσώπων, όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 1, παρ. 1 πιστοποιούνται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μέχρι το τέλος έκαστου έτους και διαβιβάζονται σε ηλεκτρονική μορφή στο Υπουργείο Οικονομικών, στην 30η Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων εντός του Ιανουαρίου του επόμενου έτους.

Η επιτροπή, όπως αυτή αναφέρεται στο άρθρο 2, παρ. 2 συνεδριάζει για την υποβολή πρότασης κατ΄ έτος, για τον καθορισμό δεικτών μηχανικής απασχόλησης, τον μήνα Ιανουάριο, λαμβάνοντας υπόψη τα πιστοποιημένα στοιχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ του προηγούμενου έτους.

2. Οι προσδιορισμένες σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 2 της παρούσης ποσότητες, οι οποίες εμφανίζονται στα Παραρτήματα ΙΙ και ΙΙΙ της παρούσης, και τα πιστοποιημένα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στοιχεία των δικαιούχων προσώπων, αποστέλλονται στη Δ30, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.), η οποία, προβαίνει στη μηχανογραφική επεξεργασία τους.

Ειδικότερα η Δ30 επεξεργάζεται μηχανογραφικά τα πιστοποιημένα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στοιχεία των δικαιούχων προσώπων και τα στοιχεία των Παραρτημάτων ΙΙ και ΙΙΙ, προσδιορίζει τις ποσότητες πετρελαίου κινητήρων ανά δικαιούχο πρόσωπο και υπολογίζει αντίστοιχα τα ποσά επιστροφής Ε.Φ.Κ., σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 1, του άρθρου 2 της παρούσης.

Τα στοιχεία χρήσης του πετρελαίου κινητήρων για τους δικαιούχους της παραγράφου 3 του άρθρου 1 της παρούσης (καταστάσεις και τιμολόγια) διαβιβάζονται εντός του Ιανουαρίου του επόμενου έτους, από τις Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στη Διεύθυνση Πληροφορικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία επεξεργάζεται και αποστέλλει τις καταστάσεις με τους δικαιούχους σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή, με τις συνολικές ποσότητες που καταναλώθηκαν ανά δικαιούχο, τον Α.Φ.Μ. και τον αριθμό λογαριασμού της Τράπεζας κάθε δικαιούχου, στη Διεύθυνση ΕΦΚ του Υπουργείου Οικονομικών. Η Διεύθυνση ΕΦΚ, αποστέλλει τις ως άνω καταστάσεις στην Δ30 προκειμένου να προσδιοριστεί το προς επιστροφή ποσό ΕΦΚ, για το πετρέλαιο κινητήρων που χρησιμοποιήθηκε.

3. Η επιστροφή των ποσών στα δικαιούχα πρόσωπα θα πραγματοποιείται μέσω τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων. Η Δ30 αποστέλλει τελική συγκεντρωτική κατάσταση των δικαιούχων προσώπων των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 1 της παρούσης, με προσδιορισμένα τα προς επιστροφή ποσά, στην αρμόδια για την επιστροφή υπηρεσία, η οποία εν συνεχεία την προωθεί στην Δ24 για την διενέργεια της πληρωμής.

Ποσά επιστροφής ΕΦΚ, τα οποία κατά την μηχανογραφική επεξεργασία τους προσδιορίζονται σε ποσά μικρότερα ή ίσα των 27 ευρώ, ανά δικαιούχο πρόσωπο, δεν θα επιστρέφονται στους δικαιούχους.

Η πίστωση των λογαριασμών των δικαιούχων προσώπων, γίνεται με ειδική εντολή του Υπουργού Οικονομικών ή του εξουσιοδοτημένου με την παρούσα, Προϊσταμένου της Δ/νσης 24ης (Λογαριασμοί του Δημοσίου) ή του νόμιμου αναπληρωτή του.

Η ανωτέρω ειδική εντολή, με ενσωματωμένη ή συνημμένη την συγκεντρωτική κατάσταση της Δ30, που θα περιλαμβάνει τα ποσά που πρέπει να μεταφερθούν στις Τράπεζες ή τα Πιστωτικά Ιδρύματα και το σύνολο αυτών, ολογράφως και αριθμητικώς, θα αποστέλλεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, για την μεταφορά του συνολικού ποσού σε πίστωση του λογαριασμού της πληρώτριας τράπεζας με χρέωση του λογαριασμού 200/1 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων και Πληρωμών», για την πίστωση στη συνέχεια των λογαριασμών των δικαιούχων.

Ταυτόχρονα με την έκδοση της εντολής η Γ.Γ.Π.Σ. αποστέλλει στην πληρώτρια τράπεζα ηλεκτρονικό αρχείο με τους λογαριασμούς των δικαιούχων προσώπων και τα ποσά που θα πιστωθούν σε αυτούς.

Σε περίπτωση λάθους το δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα να ζητά την επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν πιστωθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων.

Οι χρεώσεις του λογαριασμού του Δημοσίου για την επιστροφή των φόρων θα εμφανιστούν στη δημόσια ληψοδοσία σε ίδιο λογαριασμό που θα ανοιχτεί με νεότερη απόφαση και θα καθοριστεί η κίνησή του.

Η τακτοποίηση των επιστροφών των φόρων ως αφαιρετικό των εσόδων θα γίνεται από τις ΔΟΥ τακτοποίησης.

Σε περίπτωση μη ανεύρεσης λογαριασμού δικαιούχου, τα ποσά κρατούνται σε επιμέρους λογαριασμό και πληρώνεται με εντολή της τράπεζας στους δικαιούχους.

Σε περίπτωση μη αναζήτησης των ποσών μέχρι τέλος Νοεμβρίου, αυτά μεταφέρονται με εντολή της Tράπεζας σε πίστωση του λογαριασμού της Τράπεζας της Ελλάδος 200 «Συγκέντρωση εισπράξεων και πληρωμών» με ενημέρωση της Δ24 Α&Γ.

4. Η καταβολή της επιστροφής του ποσού του Ε.Φ.Κ. στα δικαιούχα πρόσωπα των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 1 της παρούσης, πραγματοποιείται λαμβάνοντας υπόψη τα πιστοποιημένα στοιχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ του προηγούμενου έτους για τους δικαιούχους της παραγράφου 1 του άρθρου 1, καθώς και τα πιστοποιημένα στοιχεία της Διεύθυνσης Πληροφορικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τους δικαιούχους της παραγράφου 3 του άρθρου 1.

Άρθρο 4

Έλεγχος νόμιμης χρησιμοποίησης του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κίνησης, αποκλειστικά στη γεωργία, για το οποίο χορηγείται επιστροφή ποσού του Ε.Φ.Κ.

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 22 του Ν. 3634/2008, με τον οποίο τροποποιείται το άρθρο 78 του Ν. 2960/01 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 8 της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων το οποίο χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων αποκλειστικά στη γεωργία, υπόκειται σε έλεγχο νόμιμης χρήσης καθόσον ο μειωμένος συντελεστής των εικοσιένα (21) ευρώ ανά χιλιόλιτρο που καθορίστηκε για τη χρήση στη γεωργία, επιτρέπεται για τον συγκεκριμένο μόνον σκοπό.

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ, στην κεντρική βάση δεδομένων του οποίου καταχωρούνται σε εθνικό επίπεδο τα στοιχεία των γεωργών (ως παράρτημα Ι) για την ενιαία ενίσχυση κατόπιν αίτησης-δήλωσης αυτών, υποχρεούται να προβαίνει στους αναγκαίους προβλεπόμενους επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε ετήσια βάση προκειμένου να επαληθεύεται η ακρίβεια των στοιχείων αυτών για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου και την ορθή εφαρμογή των σχετικών κοινοτικών διατάξεων.

2. Το δείγμα των ως άνω προβλεπόμενων επιτόπιων ελέγχων με τα αποτελέσματα αυτών, διαβιβάζονται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε ηλεκτρονική μορφή στην Δ/νση Ε.Φ.Κ. του Υπουργείου Οικονομικών, εντός του Ιανουαρίου του επόμενου έτους, η οποία τα αποστέλλει στην 30η Δ/νση της Γ.Γ.Π.Σ. προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη αυτά αρμοδίως κατά τη μηχανογραφική επεξεργασία για την επιστροφή ποσών Ε.Φ.Κ. ανά δικαιούχο πρόσωπο.

Άρθρο 5

Τελικές διατάξεις

Η ισχύς της παρούσας Απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

www.paseges.gr/

Εκσυγχρονίζει την μονάδα ζωοτροφών της η ΕΑΣ Βόλου

Επενδυτικό σχέδιο 730.000 € προχωρά η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Βόλου για τον εκσυγχρονισμό της μονάδας παραγωγής ζωοτροφών, που βρίσκεται στη θέση Α΄ ΒΙ.ΠΕ. Βόλου. Μάλιστα, το σχέδιο θα επιδοτηθεί από τον Αναπτυξιακό Νόμο με ποσοστό 35%, δηλαδή με το ποσό των 255.500 €.

Συγκεκριμένα, με την 5318/64547/ΠΟ5/5/00388/Ε/1-9-10/Ν.3299/04 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Περιφέρειας Θεσσαλίας εγκρίθηκε η υπαγωγή, της εν λόγω επένδυσης, στις διατάξεις του Ν. 3299/04 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Για το πλήρες κείμενο της απόφασης, σε pdf μορφή, πιέστε εδώ:

www.paseges.gr/

ΠΟΣΓ: Συνάντηση εργασίας στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για την τροποποίηση του ν. 3316/05

Θέμα: Συνάντηση εργασίας στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για την τροποποίηση του ν. 3316/05.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΟΡΕΩΝ ΣΤΗ ΓΓΔΕ ΓΙΑ ν.3316-05 (Σεπ 2010)

Τα δημόσια γεωχωρικά δεδομένα της χώρας δωρεάν στο Ίντερνετ

Τα δημόσια γεωχωρικά δεδομένα της χώρας δωρεάν στο Ίντερνετ

Τα δημόσια γεωχωρικά δεδομένα της χώρας δωρεάν στο Ίντερνετ

Την πρώτη προσπάθεια για τη δωρεάν διάθεση γεωχωρικών δεδομένων της ευρύτερης Δημόσιας Διοίκησης, μέσω του διαδικτυακού τόπου www.geodata.gov.gr, παρουσίασε το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, τονίζοντας ότι ανήκουν σε όλους τους Έλληνες πολίτες και όλοι πρέπει να έχουν πρόσβαση σε αυτά.

H ελεύθερη και άμεση πρόσβαση των πολιτών και των επιχειρήσεων σε γεωχωρική πληροφορία της Δημόσιας Διοίκησης, είναι αναγκαία προϋπόθεση για την πράσινη ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και κυρίως, για την εξυπηρέτηση του πολίτη.

www.agrotypos.gr/

Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2010

ΝΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: Φυλλάδιο για Tuta absoluta

ΝΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: Φυλλάδιο για Tuta absoluta
Φυλλάδιο για Tuta absoluta

ΠΛΗΡΗΣ ΟΘΟΝΗ

Το Δημόσιο παίρνει πάνω του τα χρέη ΕΛΓΑ, ΟΠΕΚΕΠΕ

ImageΣτο λογαριασμό του Δημοσίου χρέους εγγράφονται με ειδική νομοθετική ρύθμιση πάνω από 4 δις ευρώ που αντιστοιχούν σε πιστωτικές οφειλές του ΕΛΓΑ και του ΟΠΕΚΕΠΕ προς τις τράπεζες και κυρίως προς την ΑΤΕbank. Η σχετική τροπολογία κατατέθηκε την Παρασκευή 1 Οκτωβρίου στη Βουλή και, μάλιστα, έχει τις «ευλογίες» της τρόικας στα πλαίσια της εξυγίανσης του δημόσιου τομέα και του ξεκαθαρίσματος των –«θολών», όπως είχε παραδεχτεί και η Κομισιόν- στατιστικών στοιχείων της γενικής κυβέρνησης. Πρόκειται για δάνεια που είχε πάρει ο ΕΛΓΑ με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου από το 2001 μέχρι και φέτος για την πληρωμή αγροτών των οποίων η παραγωγή υπέστη ζημιές (από πλημμύρες, πυρκαγιές κ.α.) και το κράτος είχε αναλάβει την αποζημίωσή τους, καθώς επίσης και για πιστωτικές διευκολύνσεις που είχε λάβει ο ΟΠΕΚΕΠΕ για την πληρωμή ενισχύσεων σε αγρότες.


Στην πλειοψηφία τους, πρόκειται για δάνεια που είχαν ληφθεί με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου κυρίως από την ΑΤΕ, αλλά και από την Τράπεζα Πειραιώς και την Εθνική.

Οι οφειλές του ΕΛΓΑ υπολογίζονται σε 3,012 δισ. ευρώ, ενώ του ΟΠΕΚΕΠΕ ανέρχονται σε 1,01 δισ. ευρώ- ποσά τα οποία θα επιβαρύνουν τώρα το δημόσιο χρέος κατά ένα ποσοστό της τάξης του 1,7% του ΑΕΠ.

Ένεση κεφαλαίων και για την ΑΤΕ

Με την κίνηση αυτή η κυβέρνηση επιτυγχάνει «με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια» καθώς, πέρα από την εξυγίανση του ΕΛΓΑ και του ΟΠΕΚΕΠΕ (που, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, θα λειτουργήσουν πλέον με νέο θεσμικό πλαίσιο) ενισχύεται και η κεφαλαιακή επάρκεια της Αγροτικής την οποία αφορά το μεγαλύτερο μέρος των δανείων που εκκρεμούν.

Με ομόλογα η εξόφληση

Στην τροπολογία προβλέπεται ότι για να εξοφληθούν οι τράπεζες θα μπορούν να ζητήσουν από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) να εκδώσει ομόλογα ίσης αξίας με τις οφειλές των οργανισμών προς αυτές.

Η προθεσμία για την υποβολή του σχετικού αιτήματος από τις τράπεζες εκπνέει στις 30 Ιουνίου 2011.
Στην συνέχεια οι τράπεζες θα μπορούν να δώσουν τα ομόλογα αυτά ως ενέχυρο στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και να αντλήσουν ρευστότητα.
Ανάλογες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν σύντομα τόσο για τα χρέη του ΟΣΕ (ξεπερνούν τα 10 δις ευρώ) όσο και των υπόλοιπων ΔΕΚΟ.

www.agronews.gr/

José Bové: "Δραματική" η κατάσταση των αγροτών

Τα κύρια σημεία

Ο José Bové εξηγεί…

Αν οι τιμές των τροφίμων συνεχώς αυξάνονται, το ίδιο δεν ισχύει και για τα εισοδήματα των αγροτών, προειδοποιεί ο διάσημος Γάλλος αγρότης, ακτιβιστής και νυν ευρωβουλευτής, José Bové, έκθεση του οποίου για την έλλειψη διαφάνειας στην αγορά τροφίμων, θα συζητείται σήμερα στο Στρασβούργο. Μιλήσαμε με τον κ. Bové λίγο πριν από την ολομέλεια.

Ο καταναλωτής βλέπει τις τιμές των τροφίμων να αυξάνονται συνεχώς, όμως οι αγρότες βλέπουν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται και πολλοί κατηγορούν τις μεγάλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου για αισχροκέρδεια. Η αλήθεια που ακριβώς βρίσκεται;

Η κατάσταση είναι δραματική. Όταν οι τιμές παραγωγού πέφτουν, οι καταναλωτές δεν βλέπουν καμία διαφορά. Αντιθέτως, βλέπουν τη διαφορά μόλις όταν οι τιμές των πρώτων υλών ανέβουν κερδοσκοπικά.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει ξεκάθαρα ότι το μερίδιο των παραγωγών στην υπεραξία της αλυσίδας διατροφής έπεσε από 31% σε 20% από το 1995. Οι αγρότες δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να ζήσουν πουλώντας το προϊόν τους και τη διαφορά καρπώνονται είτε οι μεγάλες επιχειρήσεις της μεταποίησης είτε οι μεγάλοι του λιανεμπορίου.

Ποιο πρακτικά, τι προτείνετε με την έκθεσή σας για να διορθωθούν αυτά;

Αγροτικό εισόδημα

  • Οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται 3,3% ετησίως από το 1996
  • Στο ίδιο διάστημα οι τιμές παραγωγού αυξάνονται μόνο 2,1% ετησίως
  • Το αγροτικό εισόδημα μειώθηκε 12% το 2009
Κατ' αρχήν πρέπει να αντιμετωπίσουμε την κερδοσκοπία στις πρώτες ύλες. Οι αγορές πρέπει να λειτουργούν με βάση την πραγματικότητα των αποθεμάτων και των αναγκών, όχι, όπως σήμερα, την κερδοσκοπία.

Δεύτερο σημείο είναι η δημιουργία πραγματικού παρατηρητήριου για το κόστος παραγωγής. Δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτό να υποχρεώνονται οι παραγωγοί να πουλήσουν κάτω του κόστους.

Τρίτο, πρέπει να υπάρξουν αυστηρότατοι κανόνες καταπολέμησης της κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης. Τεράστιος αριθμός χωρών, οργανώσεων καταναλωτών και παραγωγών ζητούν μεγαλύτερη διαφάνεια.

Τέλος, πρέπει να ενισχυθούν οι εξουσίες των αγροτικών συνεταιρισμών στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων μεταξύ παραγωγών, εταιριών μεταποίησης και λιανεμπορίου.

Στην έκθεσή σας αναφέρετε ότι μέχρι και το 30% της παραγωγής τροφίμων καταλήγει στα σκουπίδια…

Σήμερα, στο σύνολο της παραγωγικής αλυσίδας, οι απώλειες φθάνουν το 30%, κάτι που είναι απαράδεκτο όταν υπάρχουν τόσοι στην Ευρώπη που πεινούν. Πρέπει να μικρύνουν τα δίκτυα διανομής. Πρέπει να προωθηθούν οι απευθείας πωλήσεις από τον παραγωγό στον καταναλωτή, πρέπει τέλος να αλλάξουν οι κανόνες που επιτρέπουν να καταλήγουν τόσα τρόφιμα στα σκουπίδια, όπως βλέπουμε να γίνεται στα σούπερ-μάρκετ και τα εργοστάσια τροφίμων.

Σας ικανοποιεί η έκθεση όπως διαμορφώθηκε ή θα θέλατε να πηγαίνει και λίγο πιο μακριά;

Είναι εξαιρετικά ικανοποιημένος καθώς μπορέσαμε να εργασθούμε σε βάθος και να μιλήσουμε με κόσμο από όλες τις πλευρές. Η ψηφοφορία (σ.σ. στις 26 Ιουνίου) στην επιτροπή Γεωργίας πήγε πολύ καλά: η έκθεση στηρίχθηκε από το σύνολο της επιτροπής.

Τώρα πρέπει να δούμε τι θα γίνει στην ολομέλεια. Έχω την εντύπωση ότι οι βιομηχανίες και οι μεγάλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ασκούν πιέσεις ώστε να αφαιρεθούν από την έκθεση όσα τους ενοχλούν

Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ 14ης/2010 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. (6/10/2010) και άλλα..


ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ 14ης/2010 ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. (6/10/2010)
Σας καλούμε, σύμφωνα με τα άρθρα 8 και 18 του Ν. 1474/1984 και 16 του Π.Δ. 334/1985, σε συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. που θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη στα γραφεία του Επιμελητηρίου (Βενιζέλου 64), την Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010 και ώρα 10:30.

Διαβάστε περισσότερα


ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ Δ.Σ. ΓΙΑ Σ/Ν ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ, ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ K.A. TOY Υ.ΠΕ.Κ.Α.
Τις απόψεις τους απέστειλε η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. [ εννέα από τα δεκαπέντε μέλη ] στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων, στην Υπουργό ΠΕΚΑ , στον Υφυπουργό ΠΕΚΑ και στον Ειδικό Γραμματέα δασών του ΥΠΕΚΑ. Την Τρίτη άρχισε η συζήτηση του εν λόγω Σ/Ν στην Βουλή και σε αυτή καλέστηκε να συμμετάσχει και το ΓΕΩΤΕΕ. Το ΓΕΩΤΕΕ με ευθύνη - όχι πάντως της πλειοψηφίας των μελών του - δεν κατόρθωσε να έχει απόφαση επι του θέματος παρότι υφίσταται ως θέμα από τις αρχές Ιουνίου του 2010. Για αυτό τα μέλη του Δ.Σ. που υπογράφουν τις απόψεις αυτές αναγκάστηκαν να αποστείλουν αυτές τις απόψεις προκειμένου το ΓΕΩΤΕΕ έστω και έτσι να φανεί ότι μπορεί να έχει σοβαρή και εμπεριστατωμένη άποψη για μεγάλα και κρίσιμα θέματα που απασχολούν την χώρα μας.

Διαβάστε περισσότερα

Τριγωνίσκος, φυτό πολλαπλών χρήσεων

ImageΟ τριγωνίσκος, ή τριγωνέλλα, Trigonella foenum-graecum, είναι φυτό αρωματικό, φαρμακευτικό, κτηνοτροφικό και εδώδιμο της ελληνικής χλωρίδας με πολλαπλές χρήσεις. Οι σπόροι και ο σανός του χρησιμοποιείται σε ειδικά σιτηρέσια ασθενών ζώων. Σαλάτα από πράσινα φυτάρια είναι δίαιτα αδυνατίσματος.

Ο τριγωνίσκος είναι ετήσιο φυτό ψυχανθές, ύψους 50 - 60 εκ. Τα άνθη του είναι λευκά με χαρακτηριστικά μπλε στίγματα. Οι σπόροι του, οι οποίοι βρίσκουν φαρμακευτική χρήση, είναι καφέ, μεγέθους περίπου 3 χιλ., σχήματος πλαγίου παραλληλόγραμμου. Περιέχονται από 10 έως 20 σε δρεπανοειδείς λοβούς μήκους 7-9 εκ. που η κορυφή τους μοιάζει με ράμφος πτηνού. Η γεύση τους είναι πικρή και ιδιάζουσα που θυμίζει σέλινο.

Στη χώρα μας υπάρχουν και άλλα είδη του γένους Trigonella που απαντώνται στην Ελλάδα τα οποία είναι όλα ξηροφυτικά, μονοετή είδη που αυτοφύονται σε ξηρά βοσκοτόπια της ηπειρωτικής Ελλάδος, της Πελοποννήσου και των Κυκλάδων.

Ο τριγωνίσκος είναι φυτό με ευρεία προσαρμοστικότητα σε διάφορα κλίματα ως προς τις χαμηλές και υψηλές θερμοκρασίες. Αναπτύσσεται καλύτερα σε πλήρη φωτισμό. Ευδοκιμεί σε ποικιλία εδαφών, μέτρια ελαφρά έως μέτρια βαριά, αρκεί να περιέχουν τουλάχιστον μέτρια ποσότητα οργανικής ουσίας (1-1,5%). Ως ψυχανθές φυτό αυτοεφοδιάζεται με άζωτο, ιδιαίτερα σε εδάφη που έχουν pH 6,5 -7, ενώ μετά τη συγκομιδή του υπέργειου τμήματος αφήνει μαζί με τις ρίζες του το δεσμευμένο άζωτο στο έδαφος, για την επόμενη καλλιέργεια. Όταν ο φώσφορος δεν είναι επαρκής στο έδαφος τότε πρέπει να προστεθούν μέχρι 10 μονάδες ανά στρέμμα υπό μορφή φυσικών πετρωμάτων φωσφορίτου ή γουανό. Χρειάζεται νερό σε περιόδους παρατεταμένης ξηρασίας.

Ο τριγωνίσκος πολλαπλασιάζεται με σπόρο. Η σπορά μπορεί να γίνει τέλος χειμώνα - αρχή άνοιξης. Το χωράφι που θα εγκατασταθεί η καλλιέργεια χρειάζεται ένα φθινοπωρινό όργωμα, σε μέτριο βάθος (έως 22-25 εκ.), στο τέλος του χειμώνα πέρασμα με καλλιεργητή και λίγο πριν τη σπορά φρεζάρισμα. Η μέση επιθυμητή πυκνότητα φυτών ανά στρέμμα είναι 25.000 φυτά. Όταν σπέρνεται στα πεταχτά με το χέρι για σίγουρο φύτρωμα απαιτούνται περίπου 2 κιλά σπόρος ανά στρέμμα. Ενώ για σπορά σε γραμμές (20 εκ. η μια από την άλλη) με σύγχρονες ρυθμιζόμενες μηχανές απαιτούνται 200-250 γρ.

Το Ινστιτούτο κτηνοτροφικών φυτών και βοσκών Λάρισας του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. έχει δημιουργήσει από εγχώριο πληθυσμό τριγωνίσκου την ποικιλία «Ιωνία».

Απόδοση και χρήσεις

Ο τριγωνίσκος μπορεί να συγκομισθεί φρέσκος για ανθρώπινη τροφή. Όταν καλλιεργείται για σπόρο, ο οποίος παρουσιάζει και το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον, τα φυτά συγκομίζονται και αλωνίζονται όταν ωριμάσουν πλήρως. Όταν δεν υπάρχουν μηχανήματα το αλώνισμα γίνεται παραδοσιακά με χτύπημα ή πάτημα των θερισμένων φυτών σε αλώνι, λίχνισμα των αλωνισμένων ξηρών βλαστών, για να ξεχωρίσει ο σπόρος και κατόπιν κοσκίνισμα του σπόρου. Η μέση απόδοση σε σπόρο είναι 60 κιλά. Ο σανός και τα άχυρα τριγωνίσκου μετά την απόληψη του σπόρου αποτελούν πολύ καλή ζωοτροφή.

Οι σπόροι τριγωνίσκου περιέχουν συστατικά ανάλογα του μουρουνέλαιου. Με κατάλληλη κατεργασία χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατο του μουρουνέλαιου. Είναι κατάλληλοι για "sprouts" (φυτάρια που μόλις φύτρωσαν για άμεση κατανάλωση) τα οποία συμπεριλαμβάνονται σε ειδικές δίαιτες για διατήρηση της υγείας και του χαμηλού σωματικού βάρους. Ο σπόρος και ο σανός του φυτού χρησιμοποιούνται επίσης στην κτηνιατρική, για την παρασκευή ειδικών σιτηρεσίων ζώων που ασθενούν.

www.agronews.gr/

Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ κ.ΚΩΣΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ ΣΤΗ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 30 Σεπτεμβρίου 2010

ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΩΣΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ ΣΤΗ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (Γ.Τ.Ο.)

Το ζήτημα των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών παραμένει πάντα επίκαιρο και αντικείμενο συζητήσεων σε διάφορα επίπεδα: επιστημονικό, πολιτικό, οικονομικό αλλά και ηθικό. Το ζήτημα αυτό, πέρα από επίκαιρο, είναι θεμελιώδες ενώ πολλές πλευρές του παραμένουν αμφιλεγόμενες.

Η διαμάχη γύρω από τα “μεταλλαγμένα” προϊόντα επικεντρώνεται σε ζητήματα που αφορούν στις απειλές για την υγεία του ανθρώπου, την πιθανή διάρρηξη της συνέχειας του φυσικού περιβάλλοντος, στους κινδύνους για τη γεωργική παραγωγή από την εξέλιξη ανεπιθύμητων ζιζανίων και την ενδεχόμενη καταστροφή των αγροτικών οικονομιών του Τρίτου Κόσμου. Τέλος, εκφράζονται ενστάσεις για λόγους ηθικής στις «μη φυσικές» παρεμβάσεις που είναι δυνατόν θεωρητικά να αλλοιώσουν τον βιολογικό χάρτη της υφηλίου.

Η όποια χρήση της γενετικής μηχανικής προς το παρόν μπορεί να θεωρηθεί πειραματισμός, με απρόβλεπτες μάλιστα επιπτώσεις στη φύση και στον άνθρωπο. Στην συγκυρία αυτή, η μόνη ενδεικτική πρόληψη είναι ο έλεγχος κάθε καινούργιας γενετικά τροποποιημένης ποικιλίας στη βάση των δεδομένων της επιστήμης και των αναγκών της ανθρωπότητας.

Στη διαδικασία όμως αυτή, η ίδια η κοινωνία θεωρεί ότι εμπλέκονται παράγοντες, όπως εκείνοι που δημιουργούν και διακινούν τα προϊόντα της βιοτεχνολογίας. Η παραγωγή Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών είναι ένα κλειστό κύκλωμα με τις εταιρίες βιοτεχνολογίας να βρίσκονται σε δεσπόζουσα θέση και τους καλλιεργητές σε θέση εξάρτησης.

Βασικό στάδιο στη διαδικασία έγκρισης ενός Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών αποτελεί η ανάλυση επικινδυνότητάς του. Αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο αφού σε αυτό το στάδιο ελέγχεται το επίπεδο ασφάλειας από τη χρήση ενός Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών. Και αξίζει εδώ να τονιστεί η βασική διαφορά φιλοσοφίας και προσέγγισης μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής στο θέμα της αδειοδότησης των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών. Ενώ στην Αμερική πρέπει να αποδειχτεί ότι ένας Γενετικά Τροποποιημένος Οργανισμός είναι επικίνδυνος για να απαγορευτεί η κυκλοφορία του, στην Ευρώπη θα πρέπει να αποδειχθεί ότι δεν είναι επικίνδυνος για την υγεία ζώων και ανθρώπων προκειμένου να κυκλοφορήσει.

Όπως κάθε νέα τεχνολογία, η βιοτεχνολογία, συνοδεύεται από πιθανά οφέλη αλλά και κινδύνους που είναι όμως δύσκολο να προβλεφθούν εκ των προτέρων. Το βέβαιο όμως είναι ότι η εκτίμηση της ζημίας που μπορεί να προκληθεί χρειάζεται πολλά χρόνια για να αποδειχθεί ενώ συχνά δεν υπάρχει διέξοδος επιστροφής στην προηγούμενη κατάσταση.

Τα ειδικότερα προβλήματα που σχετίζονται με τη γεωργία είναι πολλά:

  • Οι γεωργοί γίνονται δέσμιοι των ολιγοπωλίων.

  • Οι σπόροι δεύτερης γενιάς είναι αδύνατον να χρησιμοποιηθούν, επιβαρύνοντας το κόστος παραγωγής.

  • Πολλές τροποποιήσεις είναι τέτοιες που αναγκάζουν τους γεωργούς να προμηθεύονται συγκεκριμένα φυτοφάρμακα από την ίδια πολυεθνική που παράγει και τους γενετικά τροποποιημένους σπόρους.

  • Οι κίνδυνοι επιμόλυνσης των γειτονικών καλλιεργειών και της άγριας βλάστησης.

  • Η θέση μας είναι ξεκάθαρα αρνητική σε ότι αφορά στην καλλιέργεια και στην κυκλοφορία σπόρων γενετικά τροποποιημένων για λόγους:

  • Επιστημονικούς: Η ανάλυση επικινδυνότητας είναι αμφισβητήσιμη.

  • Περιβαλλοντικούς: Μεγάλες εκτάσεις στην ελληνική επικράτεια βρίσκονται υπό καθεστώς περιβαλλοντικής προστασίας με πολύτιμη βιοποικιλότητα.

  • Ηθικούς: Σε θέματα δημόσιων αγαθών όπως η υγεία επιλέγουμε να καταφεύγουμε στην αρχή της προφύλαξης από το να αναζητούμε μάταιες επανορθωτικές λύσεις.

  • Πολιτικούς και κοινωνικούς: Το 90% των Ελλήνων πολιτών, όπως και η πλειοψηφία των πολιτών της Ευρώπης, δεν αποδέχονται τους Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς.

  • Διαρθρωτικούς: Ο μικρός, πολυτεμαχισμένος κλήρος και η μεγάλη διαφοροποίηση της γεωργικής μας παραγωγής, δεν επιτρέπει ουσιαστικά τη συνύπαρξη των γενετικά τροποποιημένων με τις συμβατικές και βιολογικές μας καλλιέργειες, χωρίς να προκύψουν επιμολύνσεις, που απαξιώνουν τα ποιοτικά μας προϊόντα.

  • Οικονομικούς: Η τεχνολογία, η έρευνα και η καινοτομία στη χώρα μας δεν είναι στα επίπεδα των άλλων ανεπτυγμένων χωρών, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η εξάρτησή μας σε εισαγόμενη τεχνογνωσία. Το μοντέλο της γεωργίας που προωθούμε έχει ως κεντρικό άξονα τα διατροφικά προϊόντα ποιότητας, που είναι ασυμβίβαστα με την έννοια των Γενετικά Τροποποιημένων. Έχουμε επιλέξει τη στροφή σε επώνυμα και ασφαλή προϊόντα, που επενδύουν στην εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Που δικαιολογούν τη δημόσια στήριξη και αναμένουν πρόσοδο από μια αγορά, που στρέφεται διαρκώς περισσότερο στα ποιοτικά και αναγνωρίσιμα προϊόντα.

  • Στο πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας τονίσαμε ότι η νέα δέσμη μέτρων της Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία παρέχεται στο Κράτος Μέλος μεγαλύτερη ελευθερία επιλογής ως προς την απαγόρευση της καλλιέργειας, μας βρίσκει καταρχήν σύμφωνους έχοντας όμως διασφαλίσει ότι το σύστημα εγκρίσεων θα παραμείνει αυστηρό.

    Επισημάναμε ότι οι δυνητικές οικονομικές επιπτώσεις στην ενιαία εσωτερική αγορά, που επικαλούνται ορισμένα κράτη μέλη, είναι δύσκολο να εκτιμηθούν, δεδομένου ότι η μέχρι τώρα εμπειρία της παραγωγής και διακίνησης γενετικά τροποποιημένων σπόρων στην Ε.Ε. είναι μικρή.

    Παρ’ όλα αυτά υπογραμμίσαμε, ότι για ορισμένα είδη γεωργικής παραγωγής για τα οποία απαιτείται αυξημένο κόστος, όπως η βιολογική παραγωγή και γενικότερα η παραγωγή πιστοποιημένων προϊόντων ποιότητας, η ακούσια παρουσία γενετικά τροποποιημένων οργανισμών ενέχει σοβαρούς κινδύνους για σημαντικές οικονομικές απώλειες.

    Εν κατακλείδι, απαιτούνται μακρόχρονες έρευνες και μελέτες για να εκτιμηθούν οι δυνητικοί κίνδυνοι των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, ακόμη και αν η τεχνολογία υπόσχεται οφέλη. Μέχρις ότου αποδειχθεί με ασφάλεια ότι τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα και καλλιέργειες δεν απειλούν σοβαρά την υγεία του ανθρώπου ή των οικοσυστημάτων του πλανήτη, η συζήτηση για την απελευθέρωσή τους θα συνεχιστεί.