Αναζήτηση Αναρτήσεων

Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Ανάσα στο πορτοκάλι

Τόπο στα… ελληνικά πορτοκάλια κάνουν οι Ιταλοί και οι Ισπανοί καλλιεργητές, τον τελευταίο καιρό, με αφορμή την αισθητά μειωμένη φετινή παραγωγή λόγω των κακών καιρικών συνθηκών. Η αυξημένη ζήτηση της εποχής αναμένεται να δώσει μικρή ανάσα στους Έλληνες καλλιεργητές, που φέτος βρίσκονται αντιμέτωποι με μια από τις χειρότερες χρονιές για την καλλιέργεια.

Σημαντικά μειωμένη αναμένεται η φετινή παραγωγή στους μεγάλους παίκτες των εσπεριδοειδών κυρίως λόγω χαμηλών θερμοκρασιών και ασθενειών κατά συνέπεια, που επηρέασαν τα παραγόμενα προϊόντα κατά την τρέχουσα εμπορική περίοδο. Στην Ιταλία, εκτιμάται ότι η παραγωγή πορτοκαλιών θα συρρικνωθεί κατά 20% και κατά 10% η παραγωγή λεμονιών. Παράλληλα, τα μαντάτα του USDA για το μερίδιο των ιταλικών εσπεριδοειδών στην παγκόσμια αγορά, δεν θα χαροποιήσουν ιδιαίτερα τους γείτονες. Η έλλειψη οργανωτικότητας, οι μικρής κλίμακας μονάδες, τα αυξημένα κόστη των εισροών και ο έντονος ανταγωνισμός από άλλες χώρες της Μεσογείου έχουν σταδιακά «διαβρώσει» το μερίδιο της ιταλικής παραγωγής τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και σε επίπεδο Ε.Ε.

Η παγωνιά επηρέασε την παραγωγή εσπεριδοειδών σε ποσοστό 5% σε σύνολο 2.890 στρ. στην Ισπανία. Οι πιθανότητες παγετού είναι ιδιαίτερα αυξημένες αυτή την εποχή και ενώ κάποιες ποσότητες έχουν συγκομιστεί, εντούτοις, αναμένεται ότι θα επηρεαστεί πάνω από 6% των καλλιεργούμενων εκτάσεων.

Και στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών, οι καταστροφές από τον παγετό των προηγούμενων μηνών έχουν επηρεάσει σημαντικό κομμάτι της φετινής παραγωγής. Οι απώλειες δεν περιορίζονται μόνο στα εσπεριδοειδή, αλλά έχουν επεκταθεί και στα οπωροκηπευτικά καθώς και στην κρεατοπαραγωγή.

www.agronews.gr/

Οι 27 συνεχίζουν τη συζήτηση για την ΚΑΠ τη Δευτέρα

ImageΜε ποιον τρόπο μπορεί να συμβάλει στον στόχο της «ισορροπημένης εδαφικής ανάπτυξης» η νέα ΚΑΠ; Αυτό θα αποτελέσει το κύριο θέμα του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες στις 21 Φεβρουαρίου.

Για να οργανώσει τη συζήτηση, η ουγγρική προεδρία έχει διανείμει στις εθνικές αντιπροσωπίες το παρακάτω ερωτηματολόγιο:

«Συμμερίζεστε το στόχο αυτό; Κατά τη γνώμη σας, πώς μπορεί η μελλοντική ΚΑΠ κατά τον καλύτερο τρόπο:
Να στηρίξει την αγροτική απασχόληση και να διατηρήσει τον κοινωνικό ιστό στις αγροτικές περιοχές;
Να βελτιώσει την οικονομία της υπαίθρου και να διαφοροποιήσει την οικονομική δραστηριότητα;
Να επιτρέψει τη δομική διαφορετικότητα των γεωργικών συστημάτων, να βελτιώσει τις συνθήκες για τις μικρές εκμεταλλεύσεις και να αναπτύξει τις τοπικές αγορές;
Κατά πόσο η ζωτικότητα και το δυναμικό των αγροτικών περιοχών της Ε.Ε. εξαρτάται από την παρουσία ενός ανταγωνιστικού και δυναμικού αγροτικού τομέα που είναι ελκυστικός για τους νέους αγρότες;»

Το δεύτερο θέμα του μονοήμερου Συμβουλίου είναι η οδηγία 1999/74 που καταργεί τις συμβατικές κλωβοστοιχίες για τις όρνιθες ωοπαραγωγής. Η Κομισιόν θα ενημερώσει τους 27 για τα συμπεράσματα σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε για την ευζωία των ορνίθων και αναμένεται να υπάρξει ενημέρωση από τα κράτη μέλη για το βαθμό προετοιμασίας τους ενόψει της εφαρμογής της οδηγίας από 1ης Ιανουαρίου 2012.

Να σημειωθεί ότι τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες προκειμένου να μετέχουν στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας θα μεταβούν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Σκανδαλίδης, συνοδευόμενος από την Γενική Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων Γεωργία Μπαζώτη.

www.agronews.gr/

Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. (22/02/2011)


ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
18/02/11

ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. (22/02/2011)
Ανακοινώνεται ότι η επόμενη, 4η/2011 έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Γεωτεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.), θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη, την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2011 και ώρα 9:30, στα γραφεία του Επιμελητηρίου (Βενιζέλου 64). Τα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης της συνεδρίασης έχουν όπως παρακάτω:

Διαβάστε περισσότερα Αρχείο Ανακοίνωσης

ΑγροΤύπος Τεύχος 69 εβδομαδιαία ηλεκτρονική εφημερίδα αγροτικής ενημέρωσης

ΑγροΤύπος

εβδομαδιαία ηλεκτρονική εφημερίδα αγροτικής ενημέρωσης

ηλεκτρονική εφημερίδα αγροτικής ενημέρωσης ΑγροΤύπος

Κλικ στην πρώτη σελίδα, για να ξεφυλλίσετε το Τεύχος 69

Σε αυτό το τεύχος διαβάστε:

Μεγάλες οι προοπτικές «άνθισης» της κηποτεχνίας και της ανθοκομίας μέσα στην Κρίση.
Π. Παπαδάκης: Πόσο έχει η οικονομική κρίση επηρεάσει τον κλάδο της κηποτεχνίας, ποια τα προβλήματα και τι μπορεί να γίνει.
Μήλα: Η φετινή παραγωγή και διάθεση στην Ελλάδα.
Συνδιάσκεψη στην Τρίπολη, για το «καλάθι αγροτικών προϊόντων» περιφέρειας Πελοποννήσου.
Κίνδυνο για κερδοσκοπικά παιχνίδια στην αγορά πατάτας καταγγέλλουν στον ΑγροΤύπο οι παραγωγοί.
Καλή χρονιά για το ακτινίδιο, παρά τα μικροπροβλήματα στην αγορά.
Και ηλεκτρονικά ενώτια, αντί για βώλους, προβλέπει απόφαση του Υπ.ΑΑΤ για τη σήμανση των αιγοπροβάτων.
«Μοχλός» ανάπτυξης για νέες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις του αγροτικού και αλιευτικού τομέα το ΕΤΕΑΝ.
Το ποσό της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς που θα πληρώνουν οι παραγωγοί στον ΕΛΓΑ.
Αναπροσαρμογή της εμπορικής πολιτικής των οινοποιητικών συνεταιρισμών.

Μπορείτε να διαβάσετε την Αγροτική Εφημερίδα 69 και σε PDF



http://www.agrotypos.gr/

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗ ΜΟΔ - ΤΡΙΤΗ 22.2.1011

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΣΤΗΡΙΞΗΣ Α.Ε. (ΜΟΔ ΚΠΣ Α.Ε.) • www.semou.gr



imerida_email

Διεθνής διάκριση για πέντε ελληνικά βιολογικά μέλια

Διεθνής διάκριση για πέντε ελληνικά βιολογικά μέλια
αποτελεσματα διαγωνισμου BIOLMIEL 2010

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η Τρίτη διοργάνωση του διεθνούς βραβείου βιολογικής μελισσοκομίας (γευσιγνωσία και ποιότητα), BIOLMIEL 2010, στη Κατάνια της Σικελίας, Ιταλία.

Στην εκδήλωση συμμετείχε σημαντικός αριθμός μελισσοκόμων, από πολλές χώρες, αποδεικνύοντας ότι το επίπεδο ποιότητας των προϊόντων τους βελτιώνεται συνεχώς. Από τις 5 έως και 8 Δεκεμβρίου 2010, η διεθνής κριτική επιτροπή αξιολόγησε περισσότερα από 150 προϊόντα των συμμετεχόντων, στα οποία είχε προηγηθεί χημική ανάλυση, και καθόρισε τους νικητές. Μεγάλη επιτυχία είχαν και οι παράλληλες εκδηλώσεις για τη μέλισσα και την αειφόρο μελισσοκομία.

Την διοργάνωση της εκδήλωσης ανέλαβαν οι: ICEA (Φορέας Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων της Ιταλίας), CRA (Ερευνητική μονάδα για την παραγωγή μελιού) και C.I.Bi (Ιταλική κοινοπραξία για τα βιολογικά προϊόντα).

Για την Ελλάδα, την διοργάνωση ανέλαβε ο Οργανισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων ΔΗΩ. Από τους οχτώ Έλληνες μελισσοκόμους, που πήραν μέρος στο διεθνή διαγωνισμό με δεκατρία προϊόντα, δύο είδη μελιού κέρδισαν βραβείο και άλλα τρία διάκριση, έχοντας αποδείξει την ποιότητα του ελληνικού βιολογικού μελιού σε διεθνές επίπεδο.

Οι Έλληνες βιο-μελισσοκόμοι που διακρίθηκαν, σε συγκεκριμένα είδη μελιού, είναι οι:

ΒΡΑΒΕΙΟ

· Μέλι από Θυμάρι: Δημήτριος Γονίδης (Δρυοπίδα, Κύθνος)

· Μέλι Ερείκης: Κωνσταντίνος Φασιλής (Λεωνίδιο, Αρκαδία)

ΔΙΑΚΡΙΣΗ

· Μέλι Ελάτης: Κωνσταντίνος Φασιλής (Λεωνίδιο, Αρκαδία)

· Μέλι Ελάτης: Αντώνιος Δημακόπουλος (Άργος, Αργολίδα)

· Μέλι από Θυμάρι: Παναγιώτης Μαρούλης (Λαγκάδα, Αμοργός)

Γενετικά τροποποιημένο μέλι

ικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΥΠΟΥ αριθ. 5/11

Λουξεµβούργο, 9 Φεβρουαρίου 2011

Προτάσεις του γενικού εισαγγελέα στην υπόθεση C-442/09

Karl Heinz Bablok κ.λπ. κατά Freistaat Bayern

Κατά τον γενικό εισαγγελέα Y. Bot το µέλι που περιέχει γύρη αραβοσίτου της σειράς MON 810 αποτελεί τρόφιµο που παράγεται από ΓΤΟ και για τη διάθεσή του στην αγορά επιβάλλεται η χορήγηση εγκρίσεως

Η οδηγία 2001/18 1 ορίζει ότι η σκόπιµη ελευθέρωση ή η διάθεση ΓΤΟ (γενετικώς τροποποιηµένων οργανισµών) στην αγορά επιτρέπεται µόνον κατόπιν εγκρίσεως.

Κατά τον κανονισµό 1829/2003 2, σε έγκριση υπόκεινται οι ΓΤΟ που προορίζονται για την ανθρώπινη διατροφή, τα τρόφιµα που περιέχουν ή αποτελούνται από ΓΤΟ, καθώς και τα τρόφιµα που παράγονται από συστατικά παραγόµενα από ΓΤΟ ή περιέχουν τέτοια συστατικά.

Το 1998, η εταιρεία Monsantο έλαβε έγκριση για τη διάθεση στην αγορά γενετικώς τροποποιηµένου αραβοσίτου της σειράς MON 810. Επιπλέον, έγκριση έλαβαν, επίσης, πλείονα προϊόντα που παρασκευάζονται από αραβόσιτο της σειράς MON 810, ήτοι τα άλευρα αραβοσίτου, η γλουτένη αραβοσίτου, το σιµιγδάλι αραβοσίτου, το άµυλο αραβοσίτου, η γλυκόζη αραβοσίτου και το έλαιο αραβοσίτου.

Ο γενετικώς τροποποιηµένος αραβόσιτος της σειράς MON 810 περιέχει γονίδιο βακτηρίου το οποίο προκαλεί στο φυτό του αραβοσίτου τη σύνθεση τοξινών που καταπολεµούν τις λάρβες ενός επιβλαβούς για τον αραβόσιτο είδους πεταλούδας, το οποίο, όταν προσβάλλει το φυτό, εξασθενεί την ανάπτυξή του.

Το Freistaat Bayern (οµόσπονδο κράτος της Βαυαρίας, Γερµανία) είναι ιδιοκτήτης διαφόρων γεωτεµαχίων στα οποία καλλιεργήθηκε κατά τα παρελθόντα έτη γενετικώς τροποποιηµένος αραβόσιτος της σειράς MON 8 10 για ερευνητικούς σκοπούς.

Ο K. H. Bablok εκµεταλλεύεται µελισσοκοµείο ερασιτεχνικού και οικολογικού χαρακτήρα και παράγει, πλησίον των γεωτεµαχίων του Freistaat Bayern, µέλι προς πώληση και προς ιδίαν κατανάλωση. Στο παρελθόν παρήγε επίσης γύρη προς πώληση ως τρόφιµο, υπό τη µορφή συµπληρωµάτων διατροφής.


Το 2005 εντοπίστηκαν, αφενός, DNA αραβοσίτου της σειράς MON 810 και, αφετέρου, γενετικώς τροποποιηµένες πρωτεΐνες σε γύρη αραβοσίτου του K. H. Bablok προερχόµενη από κυψέλες τοποθετηµένες σε απόσταση 500 µέτρων από τα γεωτεµάχια του Freistaat Bayern. Επιπλέον, απειροελάχιστες ποσότητες DNA MON 810 ανιχνεύθηκαν και σε ορισµένα δείγµατα µελιού του K. H. Bablok.

Ισχυριζόµενος ότι η πρόσµειξη καταλοίπων γενετικώς τροποποιηµένου αραβοσίτου κατέστησε τα µελισσοκοµικά προϊόντα του ακατάλληλα προς διάθεση στην αγορά και κατανάλωση, οK. H. Bablok προσέφυγε κατά του οµόσπονδου κράτους της Βαυαρίας ενώπιον των γερµανικών δικαστηρίων. Το Bayerischer Verwaltungsgerichtshof (διοικητικό δικαστήριο του οµόσπονδου κράτους της Βαυαρίας, Γερµανία) ζητεί από το ∆ικαστήριο να διευκρινίσει εάν η πρόσµειξη στα µελισσοκοµικά του προϊόντα γενετικώς τροποποιηµένης γύρης προκαλεί «σηµαντική βλάβη» των εν λόγω προϊόντων, κατά την έννοια ότι για τη διάθεσή τους στην αγορά απαιτείται η λήψη εγκρίσεως.

1 Οδηγία 2001/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 12ης Μαρτίου 2001, για τη σκόπιµη ελευθέρωση γενετικώς τροποποιηµένων οργανισµών στο περιβάλλον και την κατάργηση της οδηγίας 90/220/ΕΟΚ του Συµβουλίου (ΕΕ L 106, σ. 1), όπως τροποποιήθηκε από τον κανονισµό 1829/2003 και τον κανονισµό (ΕΚ) 1830/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 22ας Σεπτεµβρίου 2003 (ΕΕ L 268, σ. 24).

2 Κανονισµός (ΕΚ) 1829/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 22ας Σεπτεµβρίου 2003, για τα γενετικώς τροποποιηµένα τρόφιµα και ζωοτροφές (ΕΕ L 268, σ. 1).

Στις σηµερινές προτάσεις του, ο γενικός εισαγγελέας Yves Bot υπενθυµίζει, κατ’ αρχάς, ότι, οι ΓΤΟ, όπως όλοι οι ζώντες οργανισµοί, αποτελούν βιολογικές οντότητες ικανές προς αναπαραγωγή ή προς µεταφορά γενετικού υλικού. ∆ιαπιστώνει ότι η γύρη αραβοσίτου χάνει την ικανότητα γονιµοποιήσεως εντός σύντοµου διαστήµατος λόγω αφυδατώσεως, οπότε καθίσταται άψυχο υλικό. Μολονότι το εν λόγω υλικό ενδέχεται να εξακολουθεί να περιέχει γενετικές πληροφορίες, εντούτοις απλώς και µόνον η παρουσία σε αυτό DNA και το ενδεχόµενο ενσωµατώσεως του εν λόγω DNA σε άλλους οργανισµούς δεν στοιχειοθετoύν ότι ο εν λόγω νεκρός οργανισµός είναι ικανός να µεταφέρει ενεργά το γενετικό του υλικό.

Υπό τις συνθήκες αυτές, ο γενικός εισαγγελέας συνάγει το συµπέρασµα ότι η γύρη αραβοσίτου της σειράς MON810, η οποία δεν είναι πλέον βιώσιµη, και, εποµένως, δεν είναι πλέον ικανή να επιτελέσει τη λειτουργία της στην αναπαραγωγή, δεν αποτελεί ζωντανό οργανισµό και, συνεπώς, δεν µπορεί να θεωρηθεί ότι συνιστά ΓΤΟ.

Αντιθέτως, ο γενικός εισαγγελέας Y. BOT διαπιστώνει ότι τόσο το µέλι στο οποίο ανιχνεύεται γύρη αραβοσίτου της σειράς ΜΟΝ 810, όσο και τα συµπληρώµατα διατροφής µε βάση τη γύρη που περιέχουν γύρη της ίδιας ποικιλίας αραβοσίτου παράγονται από έναν ΓΤΟ. Συναφώς, επισηµαίνει ότι η εν λόγω γύρη χρησιµοποιείται ως συστατικό για την παρασκευή ή την προετοιµασία των εν λόγω µελισσοκοµικών προϊόντων και ότι ίχνη της γύρης αυτής περιέχονται ακόµη και στα τελικά προϊόντα.

Περαιτέρω, ο γενικός εισαγγελέας διευκρινίζει ότι ένα τρόφιµο το οποίο περιέχει υλικό προερχόµενο από γενετικώς τροποποιηµένο φυτό πρέπει να θεωρείται πάντοτε, ανεξαρτήτως του εάν η πρόσµειξη ήταν ηθεληµένη ή µη, ότι αποτελεί τρόφιµο που παράγεται από ΓΤΟ. Συγκεκριµένα, επισηµαίνει ότι ο κίνδυνος που ενέχουν τα γενετικώς τροποποιηµένα τρόφιµα για την ανθρώπινη υγεία είναι ανεξάρτητος από την ενσυνείδητη ή µη προσθήκη σε αυτά του εν λόγω υλικού που προέρχεται από γενετικώς τροποποιηµένο φυτό.


Εν τέλει, ο γενικός εισαγγελέας διαπιστώνει ότι η µη ηθεληµένη πρόσµειξη σε µέλι έστω και απειροελάχιστης ποσότητας γύρης αραβοσίτου της σειράς MON 810 συνεπάγεται ότι για τη διάθεση του εν λόγω µελιού στην αγορά επιβάλλεται η χορήγηση εγκρίσεως. Συναφώς, το γεγονός ότι η επίµαχη γύρη προέρχεται από ΓΤΟ που έχει λάβει έγκριση για σκόπιµη ελευθέρωση στο περιβάλλον και ότι ορισµένα άλλα προϊόντα του εν λόγω ΓΤΟ διατίθενται νοµίµως στην αγορά ως τρόφιµα δεν έχει καθοριστική σηµασία, διότι το µέλι που περιέχει την εν λόγω γύρη δεν έχει λάβει έγκριση κατά τον κανονισµό 1829/2003.

ΥΠΟΜΝΗΣΗ: Οι προτάσεις του γενικού εισαγγελέα δεν δεσµεύουν το ∆ικαστήριο. Έργο του γενικού εισαγγελέα είναι να προτείνει στο ∆ικαστήριο, µε πλήρη ανεξαρτησία, νοµική λύση για την υπόθεση που του έχει ανατεθεί. Η υπόθεση τελεί υπό διάσκεψη στο ∆ικαστήριο. Η απόφαση θα εκδοθεί αργότερα.

ΥΠΟΜΝΗΣΗ: Η προδικαστική παραποµπή παρέχει στα δικαστήρια των κρατών µελών τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της ένδικης διαφοράς της οποίας έχουν επιληφθεί, να υποβάλουν στο ∆ικαστήριο ερώτηµα σχετικό µε την ερµηνεία του δικαίου της Ένωσης ή µε το κύρος πράξεως οργάνου της Ένωσης. Το ∆ικαστήριο δεν αποφαίνεται επί της διαφοράς που εκκρεµεί ενώπιον του εθνικού δικαστηρίου. Στο εθνικό δικαστήριο εναπόκειται να επιλύσει τη διαφορά σύµφωνα µε την απόφαση του ∆ικαστηρίου. Η απόφαση αυτή δεσµεύει, κατά τον ίδιο τρόπο, τα άλλα εθνικά δικαστήρια που επιλαµβάνονται παρόµοιου προβλήµατος.

Ανεπίσηµο έγγραφο προοριζόµενο για τα µέσα µαζικής ενηµερώσεως, το οποίο δεν δεσµεύει το ∆ικαστήριο.

Το πλήρες κείµενο των προτάσεων δηµοσιεύεται στην ιστοσελίδα CURIAκατά την ηµεροµηνία αναπτύξεώς τους

Επικοινωνία: Estella Cigna-Αγγελίδη (+352) 4303 2582

Αποτελέσματα Αγροτικού

Αποτελέσματα για την πρόσληψη τετρακοσίων είκοσι (420) ατόμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για ένα (1) έτος, για λόγους πρακτικής άσκησης 2010-2011.
agrotiko2011

Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

Ένα δις ευρώ μέχρι το 2013 για τα αγροπεριβαλλοντικά

ImageΕγκρίθηκαν πιστώσεις για το 2011 για τις γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις (βιολογική γεωργία, κτηνοτροφία, νιτρορύπανση κ.α.) ύψους 164 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψαν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Σκανδαλίδης και ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης. Όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, η συνολική δημόσια δαπάνη για τα αγροπεριβαλλοντικά μέτρα μέχρι και το έτος 2013 ανέρχεται στα 1.032.805.464 ευρώ.

Με την εν λόγω απόφαση καθορίζεται ο τρόπος χρηματοδότησης των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων του άξονα 2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013 (ΠΑΑ) για το έτος 2011, και αφορά πληρωμές έτους εφαρμογής 2010 και εκκρεμότητες προηγουμένων ετών εφαρμογής, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), σύμφωνα με το άρθρου 4 της παρούσας.

2. Η χρηματοδότηση των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων του ΠΑΑ περιλαμβάνει:

α) την καταβολή ενισχύσεων των δράσεων των Μέτρων 214 και 216

β) την κάλυψη των προκαλούμενων από την εφαρμογή των μέτρων δαπανών.

Πιστώσεις − Χρηματοδότηση − Πληρωμές

1. Η συνολική δημόσια δαπάνη για τις γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις μέχρι και το έτος 2013 ανέρχεται στο ύψος του ποσού των 1.032.805.464 Ευρώ. Για το έτος 2011, εγκρίνεται πίστωση ύψους έως 164.000.000 ευρώ.

2. Στις δαπάνες που αφορούν την ενίσχυση των δικαιούχων, συμμετέχει το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), με ποσοστά κοινοτικής συμμετοχής, όπως αυτά ορίζονται στον εκάστοτε χρηματοδοτικό πίνακα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

3. Φορέας πληρωμής των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων είναι ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.).

4. Η Δημόσια Δαπάνη που θα προκύψει από την εφαρμογή του μέτρου θα βαρύνει τον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ), ο οποίος χρηματοδοτείται από τον ΚΑΕ 5323 του Τακτικού Προϋπολογισμού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

5. Το Ελληνικό Δημόσιο είναι δικαιούχος της κοινοτικής συμμετοχής, η οποία μεταφέρεται στο λογαριασμό αυτού, που τηρείται στο κεντρικό κατάστημα της Τράπεζας της Ελλάδας.

Διαβάστε εδώ τη σχετική απόφαση με την Έγκριση πιστώσεων για αγροπεριβαλλοντικά το 2011

www.agronews.gr/

«Ορφανό» έμεινε το ΟΣΔΕ, τα χρήματα ήταν λίγα και ο χρόνος περιορισμένος

«Ορφανό» έμεινε το ΟΣΔΕ, τα χρήματα ήταν λίγα και ο χρόνος περιορισμένος

Την Τρίτη (15/2) έληγε η προθεσμία του διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού για τον ανάδοχο που θα αναλάμβανε και φέτος το έργο του ΟΣΔΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑγροΤύπου, κατατέθηκε μόνο μια προσφορά από την ΠΑΣΕΓΕΣ και αυτή την τελευταία στιγμή, δηλαδή το πρωί της Τρίτης. Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας η ΠΑΣΕΓΕΣ απέσυρε την προσφορά της. Η απόσυρση ήταν νόμιμη, υποστηρίζουν κύκλοι της ΠΑΣΕΓΕΣ προσθέτοντας ότι δεν είχε κανένα νόημα να παραμείνουν σε έναν διαγωνισμό όταν δεν υπάρχουν και άλλοι υποψήφιοι. Όπως αναφέρουν το γεγονός ότι δεν υπήρξαν υποψηφιότητες από τον ιδιωτικό τομέα αναδεικνύει τα «κουσούρια» του διαγωνισμού.

Υπενθυμίζεται ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ είχε ανακοινώσει αρχικά πως δεν θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό και μετά είχε καταθέσει και ένσταση. Σύμφωνα με την ΠΑΣΕΓΕΣ, το δεσμευτικό χρονικό διάστημα υλοποίησης του αντικειμένου του διαγωνισμού (έξη μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης) υπερβαίνει την καταληκτική προθεσμία που ορίζει ο Κοινοτικός Κανονισμός για την υποβολή των αιτήσεων των αγροτών (15 Μαΐου 2011), με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να πάσχει ως προς τη νομιμότητά του. Ακόμα και αν δεν είχε αποσυρθεί η ΠΑΣΕΓΕΣ και ανελάμβανε το έργο έπρεπε να υπάρξει έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο ΟΠΕΚΕΠΕ έπρεπε να στήσει το σύστημα και να υπογραφεί η υπουργική απόφαση. Όλα αυτά σημαίνουν ότι δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει το έργο πριν την 20η Μαρτίου.

Ο χρόνος δεν έφτανε και κανένας δεν θα δεχόταν να υπογράψει εγγυητικές επιστολές για να αναλάβει το έργο. Όπως διαρρέουν κύκλοι της ΠΑΣΕΓΕΣ, άλλο να υπάρχει «πολιτική δέσμευση» και άλλο «νομικές εγγυήσεις» για την διεξαγωγή του έργου. «Τις νομικές επιπτώσεις από μια τέτοια υπογραφή δεν μπορεί να τις σηκώσει η ΠΑΣΕΓΕΣ», τονίζουν.
Ένα ακόμη πρόβλημα για την αποτυχία του διαγωνισμού ήταν ότι το κονδύλι που έδινε το υπουργείο Οικονομικών ήταν μικρό και δεν θα έφερνε τα κέρδη που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού του ΟΠΕΚΕΠΕ, το τίμημα για το ύψος της επιδότησης ανερχόταν στα 26 ευρώ ανά παραγωγό. Αυτό το ποσό θα πλήρωνε το κράτος σε όποιο φορέα αναλάμβανε τη διαχείριση των επιδοτήσεων. Το πλήθος των δικαιούχων γεωργών για το έτος 2011, ανέρχεται σε 900.000 +/- 100.000 και η παροχή των παραπάνω υπηρεσιών αφορά σε μέρος ή στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, η ελληνική επικράτεια έχει χωριστεί σε τρεις ζώνες. Ο ανάδοχος που θα αναλάμβανε το έργο για μία, δύο ή και τις τρεις ζώνες της ελληνικής επικράτειας. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη για 1.000.000 δικαιούχους ανερχόταν σε ποσό ύψους 35.000.000 ευρώ περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α για το έτος 2011 και για τις τρεις ζώνες. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) για την πρώτη ζώνη ήταν 9.274.545 ευρώ, για τη δεύτερη ζώνη 11.878.300 ευρώ και για την τρίτη ζώνη 13.847.155 ευρώ.
Όμως αυτές οι εξελίξεις πρέπει να ήταν αναμενόμενες και να μην «αιφνιδίασαν» το ΥπΑΑΤ. Η διαχείριση του ΟΣΔΕ ήταν και παραμένει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για κάθε ηγεσία του υπουργείου. Θεωρητικά κανένας υπουργός δε θέλει να συνεχιστεί το σημερινό καθεστώς, όπου οι ενώσεις με τον ένα ή τον άλλο τρόπο παίρνουν το έργο. Στην πράξη, όμως, πάντα η διαχείριση των επιδοτήσεων καταλήγει στις ενώσεις συνεταιρισμών. Σύνηθες φαινόμενο επίσης είναι οι ενώσεις, λίγο πριν αναλάβουν το έργο, να δηλώνουν ότι το αποποιούνται.
Τώρα δύο λύσεις υπάρχουν. Η πρώτη λέει ότι το έργο θα το αναλάβει ο ίδιος ο ΟΠΕΚΕΠΕ αν και έχει αργήσει να αναλάβει κάποια πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση. Πολλοί αυτό το θεωρούν παρακινδυνευμένο, «αν συμβεί αυτό τότε τα μισά χρήματα δεν θα έρθουν στην Ελλάδα», υποστηρίζουν. Η δεύτερη λύση, που φαίνεται πιο πιθανή, είναι να επαναληφθεί το περσινό έργο, δηλαδή να βάλουν κάποιο ποσοστό των χρημάτων στους λογαριασμούς των αγροτών και να αναλάβει το έργο η ΠΑΣΕΓΕΣ.

Σταύρος Παϊσιάδης
info@agrotypos.gr

www.agrotypos.gr/