Αναζήτηση Αναρτήσεων

Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2010

Μπατζελή : Το σχέδιο για την ανασυγκρότηση της Ελληνικής Γεωργίας .



"Με συνέπεια στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις και λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων έχει προχωρήσει ήδη σε μια σειρά πρωτοβουλιών που αφορούν ουσιαστικές διαρθρωτικές αλλαγές αλλά και παρεμβάσεις οικονομικής στήριξης του...... αγροτικού κόσμου τόνισε η Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης . Στις αγωνίες και τα αιτήματα των αγροτών απαντάμε με τρόπο σαφή και τεκμηριωμένο επισήμανε .
Σε θεσμικό επίπεδο υλοποιούμε μια ολοκληρωμένη Εθνική στρατηγική για τον Αγροτικό Τομέα.
Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες:

Μείωση του κόστους παραγωγής
--Καθιέρωση λίστας με ενδεικτικές τιμές φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων σπόρων. Μ.Ο των δύο ή τριών χαμηλότερων τιμών στις χώρες της Ε.Ε.
--Προσέγγιση του κόστους των λιπασμάτων από την συνταγή προέλευσης και των φυτοφαρμάκων με βάση τη χρωστική ουσία.
Έλεγχο της αγοράς
--Οργάνωσης της αγοράς με στόχο την μείωση του αριθμού των μεσαζόντων και του περιθωρίου κέρδους αυτών.
--Έλεγχος αγοράς από τα «ελληνοποιημένα προϊόντα».
--Δημιουργία νέων θεσμών και ειδικών οργανισμών πώλησης αγροτικών προϊόντων από το διαδίκτυο.
--Οργάνωση και συντονισμός μηχανισμών από το ΥΠΑΑΤ.
--Σύνδεση του Υπουργείου με άλλες πηγές δεδομένων (ΤΑXIS, VIES, Oλοκληρωμένο Σύστημα Τελωνείων) για τον εντοπισμό και τον έλεγχο των εισαγμένων προϊόντων.
--Παρακολούθηση της διακίνησης των προϊόντων, έλεγχος των εμπόρων και των σημείων πώλησης.
--Δημιουργία διατροφικού Τειρεσία με τις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την διατροφική νομοθεσία ή αισχροκερδούν.
Ασφαλιστικό (Νομοθετική Ρύθμιση σε Θέματα ΟΓΑ)

----Αναδιάρθρωση ΟΓΑ σε συμφωνία με την ευρύτερη αναδιάρθρωση των ασφαλιστικών ταμείων.
Κατοχύρωση επαγγέλματος
------Αναμόρφωση ΟΓΕΕΚΑ Δήμητρα και τοπικών ΚΕΓΕ με ένταξη της δια βίου μάθησης για τα αγροτικά επαγγέλματα σε σχετικό πρόγραμμα του Υπ. Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Γεωργική Έρευνα – Τεχνολογία
----Σύνταξη εθνικού προγράμματος αγροτικής έρευνας και ανασυγκρότησης του ΕΘΙΑΓΕ.
----Διερεύνηση κοινοτικών προγραμμάτων προς ενίσχυση των εθνικών δράσεων.

Αγροτική ανάπτυξη
----Έναρξη εθνικής διαβούλευσης για τη νέα ΚΑΠ.
---Ενέργειες για τη μείωση του κόστους παραγωγής με τον προσδιορισμό του κόστους λιπασμάτων και την αύξηση των επενδύσεων.
---Απλοποίηση των διαδικασιών με ενοποίηση και ανασυγκρότηση των οργανισμών του ΥΠΑΑΤ.
---Διαβούλευση για τους κατοίκους της υπαίθρου που θα λαμβάνουν ενισχύσεις. Δεν θα αποκλεισθούν μικροκαλλιεργητές οι έτερο-απασχολούμενοι στην ύπαιθρο που συμπληρώνουν το εισόδημά τους από την παράλληλη απασχόληση στην γεωργία

Αγροτοσυνεταιρισμός & Αγροτοσυνδικαλισμός
---Νομοθετική ρύθμιση, ψήφιση σχετικού Νομοσχεδίου ως Ιούνιο του 2010. ----Επιδιώκουμε τη συμμετοχή νέων αγροτών σε ποσοστό 60% σε όλα τα επίπεδα των Αγροτοσυνδικαλιστικών Οργάνων.
--Διοικητική αποκέντρωση του κράτους προς την Περιφέρεια και τους νέους Δήμους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αγροτών
---Διερεύνηση συνένωσης υπαρχόντων συνεταιρισμών για την δημιουργία οικονομικά βιώσιμων σχημάτων.
Επενδυτικά Προγράμματα
----Αναθεώρηση του Αλέξανδρος Μπαλτατζής για ενίσχυση των πραγματικών αγροτικών δράσεων σε συμφωνία πάντα με τις κοινοτικές οδηγίες. ---Εγκατάσταση νέων αγροτών.
---Ενίσχυση του Αλεξ. Μπαλτατζής από άλλα προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων, μείωση χρόνου αξιολόγησης προτάσεων, δυνατότητα ένταξης μικρών σχεδίων βελτίωσης με παράταση του χρόνου υποβολής προτάσεων, συνέχιση προγραμμάτων μείωσης της νιτρορύπνασης, στοχευμένη χρηματοδότηση σε αγροπεριβαντολογικά και βιολογική γεωργία, δημιουργία ζωνών παραγωγής με χρήση της ψηφιοποίησης.
Χρηματοοικονομικά Θέματα
----Ανάληψη πρωτοβουλιών διαμεσολάβησης με την ΑΤΕ για τα δάνεια. ----Στόχος είναι η καταβολή των ενιαίων ενισχύσεων κάθε χρονιάς το συντομότερο δυνατό. Για το 2010 δεδομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης της ψηφιοποίησης η ενιαία ενίσχυσης μπορεί να πληρωθεί πριν του τέλος του 2010.
---Επιδότηση επιτοκίου των επενδυτικών προγραμμάτων από το πρόγραμμα Αλεξ. Μπαλτατζής.
----Διαμεσολάβηση με Υπ. Οικονομικών για ενδεχόμενη μείωσης ΦΠΑ αγροτικών μηχανημάτων στα πλαίσια της Ε.Ε., όταν είναι εφικτό από χρονική και δημοσιονομική πλευρά.
ΕΛΓΑ
---Νομοθετική ρύθμιση με άμεσο στόχο ψήφισης Νομοσχεδίου μέχρι τον Μάρτιο 2010.
--- Ένταξη νέων τεχνολογιών για δικαιότερη κατανομή των αποζημιώσεων.
--- Ένταξη νέων ζημιογόνων αιτιών λόγω των κλιματικών αλλαγών με διαφάνεια .
Πολιτική Γής
---Σύνδεση της αγροτικής γης με το νέο χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας που υλοποιεί το αρμόδιο Υπουργείο.
---Προσδιορισμός χρήσεων γης με εφαρμογή την ψηφιοποίηση του νέου ΟΣΔΕ.
---Εξέταση της επιδότησης του επιτοκίου για την αγορά αγροτικής γης από νέους αγρότες.

Διαφάνεια στην καταβολή των ενισχύσεων
---Όλοι σε όσους καταβάλλονται ενισχύσεις θα αναρτώνται στο διαδίκτυο.
---Από 25.1.2010 όλα τα δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης 2009 είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο στην διεύθυνση www.e-enisxyseis.gr
---Από 21.1.210 όλες καταστάσεις με τους δικαιούχους εθνικού αποθέματος 2006, 2007, 2008 έχουν αποσταλεί για ανάρτηση στα Δημοτικά Διαμερίσματα της χώρας και τις ΕΑΣ

Ταυτόχρονα,τόνισε προχωρήσαμε ήδη στην λήψη μέτρων στήριξης του αγροτικού εισοδήματος. Εφαρμόζουμε ότι είναι σύμφωνο με το κοινοτικό πλαίσιο και με γνώμονα την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.
Πορευόμαστε με άξονα τον εξορθολογισμό και την διαφάνεια της λειτουργίας της αγροτικής παραγωγής και οικονομίας.
Το επόμενο εξάμηνο θα υπάρξουν σημαντικές νομοθετικές ρυθμίσεις για την προώθηση και την αλλαγή, των δομών και της διάρθρωσης στην αγροτική παραγωγή και την λειτουργία της αγοράς.
Σήμερα κρινόμαστε για την αξιοπιστία μας.
Προχωράμε σε μια νέα αρχή, με διαρκή διάλογο, διαβούλευση, και κοινωνική συναίνεση, για μια νέα εποχή για την ελληνική γεωργία. "
πηγή:www.agroschannel.com

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

Φυτά που ρουφούν τη ρύπανση

Φυτά που ρουφούν τη ρύπανση


Τι κοινό μπορεί να έχει η άτρακτος ενός διαστημόπλοιου και ο εσωτερικός χώρος ενός σπιτιού ή γραφείου; Τον πόθο, τη δράκαινα και το φυλλόδεντρο, απαντούν επιστήμονες της NASA.

Πολλά είδη απορροφούν τις τοξικές ουσίες με τα «στόματα» που υπάρχουν στα φύλλα τους Ύστερα από διετή έρευνα ανακοίνωσαν τα ευρήματά τους που συνιστούν έναν υπερσύγχρονο μηχανισμό απορρόφησης της ρύπανσης κλειστών χώρων: τα κοινά διακοσμητικά φυτά μπορούν να αποτελέσουν ένα φυσικό «όπλο» στην καταπολέμηση του συνδρόμου άρρωστων κτιρίων.

*Αρκετά απ' αυτά τα φυτά αποδείχθηκαν, όπως αναφέρουν, εξαιρετικά αποτελεσματικά στο να κατακρατούν τοξικές ή ανεπιθύμητες ουσίες που εκλύονται από αναρίθμητα αντικείμενα που βρίσκονται στο σπίτι:

Μοκέτες, χρώματα, έπιπλα, κόλλες, μπογιές, πλαστικές ύλες, προϊόντα καθαρισμού, ηλεκτρονικές συσκευές και βέβαια τον καπνό του τσιγάρου.

Χρυσάνθεμα εναντίον βενζολίου

Κατά τη διάρκεια των πειραμάτων κάθε είδος φυτού τοποθετήθηκε σε σφραγισμένους θαλάμους όπου εισήχθησαν χημικά. Το φυλλόδεντρο, ο κισσός και ο χρυσός πόθος αποδείχτηκαν τα πιο αποτελεσματικά στην αφαίρεση των μορίων της φορμαλδεΰδης. Ανθοφόρα φυτά όπως η ζέρμπερα και το χρυσάνθεμο κρίθηκαν αποτελεσματικότερα στην απομάκρυνση βενζολίου, ενώ εξίσου θεαματικές ήταν οι επιδόσεις της δράκαινας και του σπαθίφυλλου.

*Η έρευνα της NASA διαπίστωσε ότι κάποια είναι τόσο επαρκή στην απορρόφηση αέριων μολυντών που θα σταλούν στο διάστημα ως μέρος ενός συστήματος της βιολογικής υποστήριξης ζωής σε διαστημικούς σταθμούς που θα βρίσκονται σε τροχιά.

«Τα φυτά απορροφούν τα βλαβερά συστατικά του αέρα με τα "στόματα" που υπάρχουν στα φύλλα τους», εξηγεί ο δρ Μπιλ Γούλβερτον, επί σειρά ετών επικεφαλής ερευνών στο διαστημικό κέντρο της NASA.

«Τα "στόματα" είναι ελεγχόμενα ανοίγματα που κάνει το φυτό ανάλογα με τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Η έρευνα στα εργαστήριά μας εξακρίβωσε ότι όχι μόνο τα φύλλα αλλά και οι ρίζες και τα βακτηρίδια του χώματος είναι όλα σημαντικά στην απομάκρυνση τοξικών αερίων», προσθέτει.

Ο ίδιος διευκρινίζει ότι «ο συνδυασμός της φύσης με την τεχνολογία μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητα των φυτών στην απομάκρυνση αέριων ρυπαντών».

*Η επιστημονική του ομάδα ανακάλυψε ότι τα ευεργετικά αποτελέσματα των φυτών μεγιστοποιούνται με τη χρήση ενεργού άνθρακα: Στον πυθμένα της γλάστρας ο οποίος είναι τρύπιος τοποθετούν σωληνάκια που μέσω συσκευής «παγιδεύουν» τον αέρα του περιβάλλοντος μέσα στο χώμα. Στο χώμα υπάρχει ποσότητα ενεργού άνθρακα ο οποίος δεσμεύει τα χημικά τα οποία παραμένουν εκεί μέχρις ότου διασπαστούν.

Για πολλά χρόνια πραγματοποιούνται έρευνες σχετικά με τη χρήση των μηχανισμών της βιολογίας ως τρόπου επίλυσης των περιβαλλοντικών προβλημάτων τόσο στη Γη όσο και στους αστροναύτες που πραγματοποιούν κοσμικά ταξίδια.

Εφαλτήριο για τις εν λόγω έρευνες στάθηκε η διαπίστωση ότι μέσα στην άτρακτο διαστημοπλοίων υπάρχουν ρύποι που επιβαρύνουν τα πληρώματα στις διαστημικές τους πτήσεις.

*Επιφυλακτικός σε σχέση με τα ευρήματα της NASA εμφανίζεται, όμως, ο δρ Ν. Χριστοδουλάκης, αναπληρωτής καθηγητής Βοτανικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

«Η δυνατότητα των φυτών να απορροφούν ανεπιθύμητες ουσίες προφανώς έχει κάποια σημασία. Όμως πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι και τα φυτά υφίστανται τα επιβλαβή αποτελέσματα της επίδρασης των τοξικών υλικών που οδηγούν ακόμα και στον θάνατό τους, όταν τα υλικά αυτά υπερβαίνουν κάποιες συγκεντρώσεις. Συνεπώς η ιδιότητα των φυτών να απορροφούν και να συγκεντρώνουν μερικά ανεπιθύμητα για τον άνθρωπο υλικά, κινείται σε επίπεδα που δεν δίνουν τη δυνατότητα καθαρισμού της απόλυτης "βρόμας" αλλά προσφέρουν βοήθεια, μακροπρόθεσμα μάλιστα, σε περιπτώσεις προβλημάτων που επιδέχονται βιολογικής διαχείρισης», καταλήγει ο δρ Ν. Χριστοδουλάκης.

*Εκεί που συγκλίνουν έλληνες και ξένοι επιστήμονες είναι ότι η ρύπανση του αέρα εσωτερικών χώρων είναι μεγαλύτερη αυτής των εξωτερικών.

«Έκθεση της γαλλικής καταναλωτικής οργάνωσης UFC Que Choisir διαπίστωσε ότι μέχρι και το 30% των νοικοκυριών που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα παρουσίασαν τιμές ρύπων σημαντικά υψηλότερες από τις μέσες συγκεντρώσεις που βρέθηκαν σε πάρκα πόλεων», τονίζει ο Γρ. Βάρρας, επίκουρος καθηγητής ανθοκομίας στο ΤΕΙ Ηπείρου. Όπως επισημαίνει, «σχεδόν μία στις 10 κατοικίες παρουσιάζει επίπεδα χημικής ρύπανσης πολύ υψηλά με ταυτόχρονη παρουσία 3 έως 8 χημικών ενώσεων».

Οι βλαβερές χημικές ουσίες

*Η λίστα με τις εν δυνάμει βλαβερές χημικές ουσίες που ανιχνεύονται σε εσωτερικούς χώρους είναι ατελείωτη. Από τις πιο σημαντικές θεωρούνται διαλύτες όπως το τριχλωροαιθυλένιο, το τριχλωροαιθάνιο κ.λπ. που περιέχονται σε πλαστικά, κόλλες, χρώματα, βερνίκια και ονομάζονται συνολικά πτητικές οργανικές ενώσεις.

«Περιορισμένη έκθεση προκαλεί ερεθισμό στα μάτια, το λαιμό και τη μύτη, αλλά η χρόνια έκθεση μπορεί να επιφέρει βλάβες στα νεφρά, το συκώτι και το νευρικό σύστημα», τονίζει ο Ν. Κατσαρός, διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Φυσικοχημείας του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος».

Επίσης η φορμαλδεΰδη υπάρχει σχεδόν σε κάθε είδος πλαστικού που χρησιμοποιείται ως δομικό υλικό. Προκαλεί πονοκεφάλους, ξηρότητα στο λαιμό, ζαλάδες και ενοχλήσεις στα μάτια και το αναπνευστικό.

Οι βρομιούχες ενώσεις των διφαινυλίων σχετίζονται με ορμονικές διαταραχές, προβλήματα θυροειδούς, ακόμη και καρκινογενέσεις και περιέχονται σε ταπετσαρίες επίπλων, χαλιά, υπολογιστές, τηλεοράσεις κ.ά.

Ημερίδα με θέμα "Βιοαέριο:Μία Ασφαλής και Αειφόρος Ενεργειακή Πηγή"

Το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010, και ώρα 15:30 στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο «Νικόλαος Γερμανός» της HELEXPO (Αίθουσα C), Ημερίδα με θέμα «Βιοαέριο: Μια Ασφαλής και Αειφόρος Ενεργειακή Πηγή». Η Ημερίδα διοργανώνεται με την ευκαιρία της 23ης Διεθνούς Έκθεσης AGROTICA 2010. Κατά τη διάρκειά της θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν:

  • Το ευρωπαϊκό έργο BiG>East.
  • Οι δυνατότητες αξιοποίησης και χρήσης του βιοαερίου.
  • Mονάδες βιοαερίου στην Ελλάδα.

Η εκδήλωση απευθύνεται σε μελετητές-ειδικούς σε θέματα τεχνολογίας, πανεπιστημιακούς, εκπροσώπους ερευνητικών κέντρων, βιομηχανιών και γεωργο-κτηνοτροφικών μονάδων, στελέχη Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Χρηματοοικονομικών Οργανισμών, Εκπροσώπους του Αγροτικού κόσμου κ.α.

Περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση μπορείτε να βρείτε στα συνημμένα έγγραφα.

Θα είμαστε στη διάθεσή σας, για οποιαδήποτε επιπρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνηση.

Κωνσταντίνος Σιούλας

Τμήμα Περιβάλλοντος & Μεταφορών ΚΑΠΕ

ΚΑΠΕ-Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας

Τηλ.: 210 6603264

Fax.: 210 6603305

e-mail: ksioulas@cres.gr

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΕΓΕΠ ΓΙΑ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΔΗΜ ΕΡΓΩΝ

ΘΕΜΑ: “ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΓΕΕΠ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ “

κ. Υπουργέ,

Παρ΄ ότι η ΕΝΩΣΗ μας ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΚΛΗΘΕΙ στην διαδικασία της υποβολής προτάσεων «των φορέων που εμπλέκονται στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων με σκοπό την διαμόρφωση των προτάσεων του Υπουργείου σας που θα δοθούν στην δημοσιότητα για διαβούλευση» την οποία ανακοινώσατε με το από 10/12/2009 δελτίο τύπου του Υπουργείου σας, εν τούτοις και :
- επειδή το θέμα της αναμόρφωσης του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, μας αφορά αφού η ΕΝΩΣΗ μας εκπροσωπεί νομίμως, ΕΡΓΟΛΗΠΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ, με ιδιαίτερη εξειδίκευση (στην κατηγορία των έργων ΠΡΑΣΙΝΟΥ),
- επειδή έχουμε άποψη και θέσεις για την βελτίωση του συστήματος παραγωγής δημ. Έργων,
Σας υποβάλλουμε τις πιο κάτω προτάσεις μας, ελπίζοντας ότι θα τις λάβετε υπόψη σας, κατά την διαδικασία διαμόρφωσης των προς Δημόσια διαβούλευση, προτάσεών σας.
1. ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Αναφέρετε ότι οι βασικοί άξονες αναμόρφωσης του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης των Δημ. Έργων, θα είναι :
- η διασφάλιση της ποιότητας των έργων
- η σύντμηση του χρόνου και του κόστους των παραγόμενων έργων, χωρίς υπερβάσεις και αποκλίσεις,
- διαφάνεια και η αξιοκρατία στην ανάθεση των έργων
- η προστασία του περιβάλλοντος στα πλαίσια των βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης
- ο βέλτιστος συνδυασμός των δαπανών στη διάρκεια του έργου και της ποιότητας ώστε να επιτευχθούν οι απαιτήσεις του έργου.

Συμφωνούμε απολύτως.
Όμως θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθούν ορισμένοι επί πλέον άξονες, η μη ύπαρξη των οποίων έχει δημιουργήσει προβλήματα και στρεβλώσεις στο όλο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων, με σημαντικές, μάλιστα, κοινωνικές προεκτάσεις.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την προσθήκη ως βασικών αξόνων αναμόρφωσης του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης των Δημ. Έργων, τους εξής :

- την ΑΠΟΦΥΓΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ή ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ καταστάσεων οι οποίες είναι παράνομες, λειτουργούν εις βάρος της σχέσης ποιότητας – κόστους και κυρίως προάγουν την διαφθορά και την κοινωνική ανισότητα.
- την ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ των διαδικασιών ΠΡΟ της ανάθεσης ΚΑΘΕ Δημ. Έργου, καθώς και της έγκαιρης πληρωμής τους. Είναι γνωστό ότι πολλά Δημ. Έργα, κρίνονται μη σύννομα, κατά την διαδικασία ελέγχου των ενταλμάτων πληρωμής εκτελεσμένων εργασιών. Θεωρούμε ότι ο έλεγχος της νομιμότητας των δημοσίων έργων, μετά την εκτέλεσή τους συνιστά, επιεικώς, ενέργεια μη αποδεκτή σε μια χώρα που θέλει να λέγεται δημοκρατική, οι δε καθυστερήσεις – εκ του λόγου αυτού - των πληρωμών των έργων συνιστούν αδικία εις βάρος των αναδόχων των έργων αλλά και της κοινωνίας συνολικά.
Θεωρούμε, λοιπόν απαραίτητη την νομοθετική κατοχύρωση ότι ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟ. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει, ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ, να υφίσταται τον απαιτούμενο ΝΟΜΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ, προ της δημοπράτησης του. Τυχόν απόρριψη της νομιμότητας του έργου, μεταγενέστερα, να βαρύνει νομικά και οικονομικά αυτόν (άτομα και φορέα) που έκρινε την νομιμότητα του έργου.

2. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΡΓΩΝ
Για την, πέραν των ήδη ισχυόντων, διασφάλιση της ποιότητας των δημ. Έργων, προτείνουμε :
- Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο να υπολογίζεται με βάση τον προϋπολογισμό που είχε το έργο όταν δημοπρατήθηκε (και αντίστοιχα το ποσοστό που έχει εκτελεστεί επί τον αρχικό προϋπολογισμό) και όχι με βάση το ποσό που έχει απομείνει μετά την έκπτωση που δόθηκε. Διότι, οι όποιες εκπτώσεις προσφέρονται σε ένα διαγωνισμό ανάθεσης δημ. Έργου – για οποιοδήποτε λόγο - δεν συνεπάγονται μείωση της πραγματικής αξίας του προς εκτέλεση έργου.
- Άμεση κατάργηση των περιγραφικών τιμολογίων και επαναφορά –με επικαιροποίηση – των αναλυτικών τιμολογίων. Είναι αδύνατον - και ουδείς μπορεί να πιστέψει ότι - τα μέχρι σήμερα υποκοστολογημένα έργα, μπορεί να είναι ποιοτικά. Πρέπει ΑΜΕΣΑ να επικαιροποιηθούν τα ισχύοντα αναλυτικά τιμολόγια με αντικειμενική διαδικασία.
ΕΙΔΙΚΑ σε ότι αφορά τα ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΤΥΠΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ, πρέπει να ΠΑΨΕΙ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ ΚΑΙ ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ (ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ, ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ) ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥΣ.

- Η μελέτη, η εκτέλεση και η επίβλεψη κάθε κατηγορίας Δημ. Έργου, θα πρέπει να γίνεται από επιστήμονες, των οποίων το γνωστικό περιεχόμενο των σπουδών τους, τους παρέχει την δυνατότητα αυτή. Όταν δε, ο φορέας ανάθεσης του έργου δεν διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό επίβλεψης, οφείλει να χρησιμοποιεί επιστημονικό δυναμικό από οποιοδήποτε άλλο φορέα ή ακόμη και από τον ιδιωτικό τομέα, εφόσον έχει τα κατάλληλα γνωστικά εφόδια. Θεωρούμε ως απαράδεκτο το γεγονός ότι σήμερα, επιβλέπονται έργα από επιστήμονες άσχετους με το αντικείμενο του έργου το οποίο επιβλέπουν, καθώς επίσης και το γεγονός ότι σήμερα, κατασκευάζονται έργα από εργολήπτες που δεν διαθέτουν επιστημονική στελέχωση, σχετική με το αντικείμενο της εργολαβίας τους. Το γεγονός αυτό έχει υποβαθμίσει την ποιότητα των εργασιών των εξειδικευμένων, κύρια, εργολαβιών, προς όφελος της διαφθοράς και εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, φυσικά.
Επί πλέον δε, θεωρούμε, ότι η ισχύουσα διάταξη ότι αν ο προϋπολογισμός εργασιών μιας κατηγορίας έργων είναι μικρότερος του 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, τότε ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η συμμετοχή εργοληπτών της κατηγορίας αυτής, είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ, ΠΡΟΑΓΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΠΑΤΑΛΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ.

- Δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας των Δημ. έργων χωρίς επιμόρφωση όλων των συντελεστών παραγωγής τους. Οι νέες τεχνολογίες και μέθοδοι κατασκευής, η γνώση των κοινωνικών δεδομένων, η γνώση της νομοθεσίας, η πάταξη αυθαιρεσιών, η γνώση μέσα από τα λάθη που έχουν γίνει, η ανταλλαγή εμπειρίας κλπ, είναι έννοιες άγνωστες στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων. Θεωρούμε ότι κάθε φορέας που υλοποιεί Δημ. Έργα, πρέπει να αφιερώνει χρόνο και δαπάνη για την επιμόρφωση των μελών του, μέσω ετήσιων τακτικών επιμορφωτικών σεμιναρίων – συνεδρίων , τα οποία θα πρέπει διοργανώνονται από ένα κεντρικό φορέα, να γίνονται ΚΑΙ με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, το δε κόστος αυτών μπορεί να καλύπτεται ως δαπάνη που θα παρακρατείται από ΚΑΘΕ Δημ. έργο που εκτελείται. Τα δε συμπεράσματα ή το περιεχόμενο αυτών να δημοσιεύονται και να είναι προσβάσιμα σε κάθε πολίτη.

3. ΣΥΝΤΜΗΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΥΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ
Για την σύντμηση του χρόνου και μείωση του κόστους κατασκευής των Δημ,. Έργων, πέραν των ισχυόντων, προτείνουμε :

- Η σύντμηση του χρόνου εκτέλεσης να είναι κριτήριο αξιολόγησης κατά την διαδικασία ανάθεσης των Δημ. Έργων. Αυτό μπορεί να γίνει με την αναγωγή στην προσφερόμενη τιμή, του προτεινόμενου χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης. Π.χ. Μπορεί κάθε υποψήφιος ανάδοχος Δημ. Έργου, να υποβάλει κατά την διαδικασία του διαγωνισμού, δικό του χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου – ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ – το οποίο αφού αξιολογηθεί θετικά από την επιτροπή εισήγησης, να συνυπολογίζεται στην διαμόρφωση ανοιγμένης τιμής προσφοράς, ως εξής : Ανοιγμένη τιμή προσφοράς = προσφερόμενη δαπάνη Χ προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα / χρονοδιάγραμμα μελέτης (εννοείται ότι στο σύστημα προσφορών με ενιαίο ποσοστό έκπτωσης θα ισχύει αντίστροφα). Επίσης, είναι δυνατόν να υπάρξει και συντελεστής που θα καθορίζει το μέγεθος βαρύτητας του προτεινομένου χρονοδιαγράμματος στην ανοιγμένη προσφορά.

- Η σύντμηση του χρονοδιαγράμματος κατασκευής πρέπει να συνοδεύεται, φυσικά από τεχνική έκθεση που θα αποδεικνύει ότι αυτή είναι δυνατή. Αυτονόητο επίσης είναι ότι τόσο η τεχνική αυτή έκθεση όσο και το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα, θα είναι μέρη της σύμβασης κατασκευής και οι ρήτρες καθυστέρησης θα πρέπει να είναι αυξημένες τουλάχιστον κατά το ποσοστό που προκύπτει από χρονοδιάγραμμα μελέτης / προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα. Αντίστοιχα θα πρέπει να είναι αυξημένες και οι εγγυήσεις καλής εκτέλεσης του έργου.

- Στις περιπτώσεις Δημ. Έργων που αφορούν εργασίες συντήρησης για ορισμένο χρονικό διάστημα ( π.χ. ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ) προφανώς, δεν έχει νόημα η σύντμηση του χρόνου κατασκευές. Στις περιπτώσεις αυτές θα μπορούσε να αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης, και ανοιγμένης προσφοράς, η αύξηση του χρόνου συντήρησης, με την καλύτερη αξιοποίηση των εργασιών

ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ,
Και επειδή αυτά αφορούν στην διαχείριση ζωντανών οργανισμών και επομένως η συντήρηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κατασκευή, η δε έννοια «χρόνος εγγύησης» άρρηκτα συνδεδεμένη με την συντήρηση, προτείνουμε :

- Για τα μεν έργα εγκατάστασης πρασίνου, και επειδή οι απαιτήσεις συντήρησης στην αρχική περίοδο είναι ιδιαίτερα σημαντικές, να συνυπολογίζεται επαρκής χρόνος συντήρησης, ώστε αφ ενός τα φυτά να εγκατασταθούν επιτυχώς, αφετέρου η εικόνα του χώρου να λάβει την κατά το δυνατόν τελική της μορφή.

- Εν όψει της κλιματικής αλλαγής την οποία βιώνουμε, να θεωρείται απαγορευτική η εγκατάσταση νέου φυτικού υλικού – οπουδήποτε – αν δεν έχει εξασφαλιστεί η επάρκεια φυσικών πόρων (νερό, έδαφος).

- Να καταργηθεί η έννοια «χρόνος εγγύησης» στα έργα συντήρησης πρασίνου, η οποία είναι χωρίς νόημα, αφού δεν μπορεί να υπάρξει εγγύηση χωρίς την εκτέλεση πραγματικών και τιμολογούμενων εργασιών.

4. ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΑΝΑΘΕΣΗΣ

Η διαφάνεια στις διαδικασίες ανάθεσης των δημ. Έργων, σήμερα, παρά τον τεράστιο όγκο της σχετικής νομοθεσίας, δεν έχει εξασφαλισθεί. Αιτία της κατάστασης αυτής είναι αφ ενός η πελατειακή σχέση που συντηρούν τα κόμματα που βρίσκονται στην εξουσία, αφετέρου ο παραβατικός τρόπος που λειτουργούν πολλοί φορείς, κύρια της Τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στόχος των διαδικασιών ανάθεσης κάθε Δημ. Έργου, θα πρέπει να είναι, όχι η ποιότητα εκτέλεσης του έργου (η οποία αφορά την διαδικασία εκτέλεσης) αλλά η διατήρηση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των διαγωνιζομένων, η πάταξη των φωτογραφικών όρων των διακηρύξεων, η ύπαρξη σαφών και λεπτομερών τεχνικών προδιαγραφών, η εξασφάλιση της τήρησης των όρων των διαγωνισμών κατά την εκτέλεση των έργων ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ η διαφάνεια ΚΑΤΑ στην ΕΚΤΕΛΕΣΗ των έργων - η οποία θα μπορούσε να εξασφαλισθεί, αν κάθε έγγραφο, κάθε ενέργεια που αφορά στην εκτέλεση ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ, είναι προσβάσιμα – ΤΟΣΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ - σε κάθε πολίτη.

5. Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Θεωρούμε ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι προϋπόθεση εκτέλεσης κάθε Δημ. Έργου, ανεξάρτητα αν αυτή αφορά την βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη. Υπό την έννοια αυτή κάθε Δημ. Έργο, οφείλει όχι μόνο να προστατεύει το περιβάλλον, αλλά ΝΑ ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ και προτείνουμε :

- Κάθε προσφορά διαγωνιζομένου για την ανάθεση Δημ. Έργου, να συνοδεύεται από Τεχνική έκθεση η οποία θα περιγράφει και θα κοστολογεί όλες τις εργασίες στις οποίες εκτιμά ότι πρέπει να προβεί, για την καλύτερη προστασία και πληρέστερη αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος μετά την οποία διαταραχή προκληθεί. Επίσης θα περιγράφει και θα κοστολογεί όλες τις εργασίες στις οποίες θα προβεί για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση, του έργου. Εννοείται ότι δεν θα υπάρχει επί πλέον αμοιβή του αναδόχου, για τις εργασίες αυτές, αφού αυτές αποτελούν μέρος της προσφοράς του.

- Η Τεχνική έκθεση αυτή θα πρέπει να αξιολογείται από την Επιτροπή Διαγωνισμού και εφόσον γίνει αποδεκτή, να θεωρείται δεσμευτική για τον ανάδοχο, να αποτελεί μέρος της σύμβασης κατασκευής και να ελέγχεται η υλοποίηση των προτεινομένων εργασιών, η μη εκτέλεση των οποίων, θα αποτελεί λόγο έκπτωσης του αναδόχου.

- Τέλος η συνολική δαπάνη των επί πλέον εργασιών για την προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, καθώς και της επί πλέον δαπάνης των επί πλέον εργασιών για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση του έργου, θα πρέπει να ανάγεται στην προσφερόμενη τιμή ως εξής : ανοιγμένη δαπάνη προσφοράς = προσφερόμενη τιμή Χ προϋπολογιζόμενη δαπάνη έργου / προϋπολογιζόμενη δαπάνη έργου + δαπάνη των επί πλέον εργασιών για την προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και των επί πλέον εργασιών για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση του έργου. Εννοείται ότι στο σύστημα προσφορών με ποσοστό έκπτωσης, ο πάρα πάνω τύπος, θα ισχύει αντίστροφα

- Τέλος, θα πρέπει ΚΑΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΕΡΓΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΚΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ, η οποία δεν θα πρέπει απλώς να καταγράφει αλλά θα ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ - ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ - ΕΙΝΑΙ ΘΕΤΙΚΟ..

Κύριε ΥΠΟΥΡΓΕ,
Βεβαίως και τα πιο πάνω δεν αντιμετωπίζουν το σύνολο των προβλημάτων που υπάρχουν στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων, όμως, θεωρούμε ότι κάθε προσπάθεια βελτίωσής του, μόνο όφελος μπορεί να προσφέρει, τόσο σε εμάς που κατασκευάζουμε τα Δημ. Έργα, όσο και κυρίως στην κοινωνία που υφίσταται με αρνητικό τρόπο τις όποιες στρεβλώσεις του συστήματος αυτού.
Είμαστε στην διάθεση σας, για κάθε πληροφορία, διευκρίνηση ή συνεργασία απαιτηθεί


Με εκτίμηση
ο Πρόεδρος -ο Γεν. Γραμματέας

ΜΙΧΑΛΗΣ Ν. ΣΤΟΓΙΑΝΝΟΣ- ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΚΑΦΡΙΤΣΑΣ

ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ


Κατάθεση απόψεων ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για τις κινητοποιήσεις των αγροτών

To ΓΕΩΤ.Ε.Ε. με επιστολή του απέστειλε στην Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κα Αικ. Μπατζελή τις απόψεις του για τις αγροτικές κινητοποιήσεις.

Η επιστολή κοινοποιήθηκε στον Πρωθυπουργό κ. Γ. Α. Παπανδρέου, στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλο, στον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Α. Σαμαρά καθώς, στους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων που μετέχουν στη Βουλή και στον Υφυπουργό Α.Α.Τ. κ. Μ. Καρχιμάκη.

Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει τα παρακάτω:

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) παρακολουθεί σταθερά όλες τις εξελίξεις στον αγροτικό τομέα. Παρακολουθώντας τις σημερινές κινητοποιήσεις των αγροτών της χώρας μας επιθυμεί, με την παρούσα επιστολή, να σας εκφράσει συνοπτικά την προσέγγιση και τις απόψεις του επί του θέματος. Εδώ θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε ότι οι θέσεις που εκφράζουμε βρίσκονται σε απόλυτη συμφωνία και συνέχεια με αυτές που διατυπώσαμε με την παραπάνω σχετική επιστολή μας (Α.Π: 333 / 26 – 1 – 2009) προς τον προκάτοχό σας, σημεία της οποίας περιλαμβάνουμε και στο παρόν έγγραφό μας.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

με την περσινή επιστολή μας στον προκάτοχό σας τονίζαμε και εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ότι «κανείς δεν μπορεί να σταθεί με απάθεια απέναντι στα προβλήματα και στις διαμαρτυρίες των ελλήνων γεωργών, αλλά αντίθετα οφείλει να δηλώσει την συμπαράστασή του (είτε ως πρόσωπο, είτε ως φορέας) και να καλέσει το Υ.Α.Α.Τ. και την κυβέρνηση συνολικά, να αναλάβουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να «στηριχθεί» ο έλληνας γεωργός, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να καλλιεργεί την γη και να παράγει στην ελληνική περιφέρεια. … Σημαντικό είναι να τονισθεί ότι δεν μπορεί να επιλυθούν τα αντιμετωπιζόμενα προβλήματα μόνο με την παροχή οικονομικών ενισχύσεων, ακόμη και αν θα ήταν εφικτή η ανταπόκριση της ελληνικής πολιτείας και οικονομίας στο επίπεδο των απαιτήσεων που θα επιθυμούσαν οι ίδιοι οι γεωργοί. … Είναι άλλωστε σίγουρο ότι σε μία 2

τέτοια περίπτωση, τα ίδια προβλήματα ενδέχεται να επαναληφθούν στο επόμενο ή σε κάποια από τα επόμενα έτη».

Οι αγροτικές κινητοποιήσεις πέρα από την, εκ νέου, ανάδειξη των προβλημάτων των γεωργών της χώρας μας και την ευρύτερη κοινωνική αναστάτωση που προκαλούν, παρέχουν έμμεσα και την επιβεβαίωση όσων το επιμελητήριό μας διαχρονικά διατυπώνει. Έτσι ανακύπτει έντονα η ανάγκη να χαραχθεί μια σύγχρονη πολιτική αγροτικής ανάπτυξης, ικανής να περιορίσει την έκταση των προβλημάτων και αναγκαίας για την αποφυγή επανάληψής τους και στο μέλλον. Πρέπει μάλιστα να διατυπωθεί ότι η σύγχρονη και ολοκληρωμένη προσέγγιση του όλου ζητήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την παραγωγή, την μεταποίηση, την διάθεση και την κατανάλωση των προϊόντων. Παρέχοντας έμφαση στον τομέα της διάθεσης.

Κατά την άποψη του Επιμελητηρίου μας πρέπει να ξεκαθαρισθεί σε κάθε κατεύθυνση, ότι η έννοια της σύγχρονης πολιτικής για την αγροτική ανάπτυξη απαιτεί όραμα, σαφή προσδιορισμό των στόχων, περιλαμβάνει την αξιοποίηση των όποιων δυνατοτήτων παρέχει η Κ.Α.Π. (μαζί και παράλληλα με τη μείωση των αρνητικών συνεπειών της - γιατί υπάρχουν κι αυτές) καθώς και με την αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πλαισίων, την ενσωμάτωση όλο και μεγαλύτερης επιστημονικής συνδρομής, η οποία παρέχει υψηλή βαρύτητα τόσο στην παραγωγή όσο και στην διάθεση των προϊόντων και κυρίως καταλήγει σε μία αυστηρή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων με μετρήσιμα στοιχεία. Αντίθετα η διαχείριση του φόρτου της καθημερινότητας και οι όποιες, πυροσβεστικού τύπου παρεμβάσεις, απλά μεταθέτουν το πρόβλημα οξύνοντάς το παράλληλα και σε κάθε περίπτωση δεν αποτελούν πολιτική αγροτικής ανάπτυξης. Για παράδειγμα, εξ άλλου, γνωρίζετε, εσείς ίσως καλύτερα από όλους μας, ότι κάθε φορά που επανέρχεται η ανάγκη σύμφωνης γνώμης της ΕΕ για την «κατεξαίρεσην» χορήγηση αποζημιώσεων τόσο δυσκολότερη καθίσταται η λήψη της σχετικής έγκρισης και τόσο περισσότερο βαθαίνει η αναξιοπιστία της χώρας μας.

Χαρακτηριστικά στην περσινή μας επιστολή τονίζαμε, επίσης, ότι: «Στα πλαίσια αυτά, είναι σκόπιμο να στρέψουμε την προσοχή μας στην αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης δυνατότητας, προκειμένου να διαμορφωθεί στην χώρα μας ένα πλαίσιο αγροτικής ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σαυτό και της επιστημονικής συνδρομής και γνώσης που είναι σε θέση να παράσχουν οι έλληνες γεωτεχνικοί και ο θεσμικός τους εκπρόσωπος (το ΓΕΩΤ.Ε.Ε.). Η παραπάνω διαπίστωση θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες να θεωρηθεί αυτονόητη. αλλά δυστυχώς όμως δεν είναι., διότι στην ελληνική πραγματικότητα (ακόμη και της πρόσφατης προηγούμενης περιόδου) είχε διαμορφωθεί μία εντελώς αντιεπιστημονική, «λογιστική» προσέγγιση στην ελληνική γεωργία. Είναι χαρακτηριστικό ότι απουσίαζε κάθε αναφορά, όχι μόνο στην προοπτική, στο μέλλον, στο όραμα το οποίο οφείλουμε να έχουμε για την ελληνική γεωργία και την ελληνική περιφέρεια αλλά και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, στην ενσωμάτωση των εξελίξεων και των καινοτόμων στοιχείων όσον αφορά τις επιστημονικές εξελίξεις (στους τομείς της παραγωγής, της διάθεσης, της οργάνωσης, της αξιοποίησης των χρηματοδοτήσεων, στα μέτρα της Ε.Ε. και στην αγροτική πολιτική ευρύτερα), στις απαιτήσεις των καταναλωτών και τις υποδείξεις της Ε.Ε

Σημαντικό σημείο αδυναμίας της χώρας μας είναι η αδιαφορίας για το κοινοτικό πλαίσιο. Η Ε.Ε. μας ψέγει επί 10 και πλέον χρόνια για το ΟΣΔΕ και εμείς εξακολουθούμε την στρεβλή προσέγγιση αναθέσεων και την προβληματική εφαρμογή του. Αυτό, βέβαια, έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να στερείται ενός σοβαρού εργαλείου άσκησης αγροτικής πολιτικής ενώ ταυτόχρονα οι καταλογισμοί (πρόστιμα) της Ε.Ε. αγγίζουν ως σήμερα το 1,5 δις. Καταδεικνύοντας την πλήρη αποτυχία του συστήματος που ακολουθείται στο ΟΣΔΕ τα τελευταία δέκα χρόνια ενώ αντανακλά σε όλους τους εμπλεκομένους μη εξαιρουμένης της πολιτικής ηγεσίας του Υ.Α.Α.Τ. διαχρονικά. Για την ακρίβεια οι καταλογισμοί για το ΟΣΔΕ είναι 3,5 φορές περισσότεροι από τα χρήματα που χορηγήθηκαν στους γεωργούς όλης της χώρας μετά τις αγροτικές κινητοποιήσεις του περσινού χειμώνα. Στο σημείο αυτό πρέπει για άλλη μια φορά να επαναληφθεί ότι το ΓΕΩΤΕΕ έχει καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις 3

προκειμένου να πάψει το ΟΣΔΕ στην Ελλάδα να είναι πρόβλημα αλλά να γίνει εργαλείο για την εφαρμογή της ΚΑΠ και εργαλείο ανάπτυξης.

Ένα άλλο σημείο το οποίο πρέπει να αναδειχθεί είναι η αδυναμία καταβολής των χρημάτων της Ενιαίας Αποσυνδεδεμένης Ενίσχυσης. Τα χρήματα μπορούσαν να χορηγηθούν εδώ και μήνες και να συμβάλλουν στον περιορισμό του οικονομικού προβλήματος των γεωργών. Δεν δόθηκαν όμως και η εύλογη ερώτηση είναι γιατί ;

Η απάντηση έχει να κάνει με την αδυναμία της χώρας μας να τηρήσει τις προϋποθέσεις που έθεσε η Ε.Ε. όσον αφορά την υλοποίηση του ΟΣΔΕ και την πορεία της λεγόμενης «ψηφιοποίησης» των αγροτεμαχίων. Τα ερωτήματα, όμως, παραμένουν: γιατί δεν ολοκληρώθηκε ; Δεν έχει κανείς ευθύνη γιαυτό; Ποια ευνομούμενη πολιτεία επιτρέπει ένας (ή πολλοί) ανάδοχος / -οι που αναλαμβάνει / -ουν ένα δημόσιο έργο να μην το παραδίδει / -ουν «!» και να μην καταλογίζονται οι ευθύνες «!», όταν μάλιστα για αυτό το έργο διατέθηκαν έξω από κάθε δημόσια διαδικασία 28.000.000 €. Πιστεύουμε να συμφωνείτε πως οι προκαταβολές των επιδοτήσεων με τη ταμειακή διευκόλυνση της ΑΤΕ δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημα. Ενώ αποτελεί την κορύφωση μιας τραγικής αντίφασης για την ελληνική γεωργία η μη έγκαιρη χορήγηση των ενισχύσεων σε στιγμή έντονης οικονομικής δυσκολίας των γεωργών.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

θεωρώντας ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία, έχει την υποχρέωση αλλά και την βούληση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, σας καταθέτουμε εκ νέου τους άξονες (στην βάση του τρίπτυχου: παραγωγή εμπορία κατανάλωση) επί των οποίων πρέπει να στηρίζετε, κατά την άποψη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., κάθε προσπάθεια για βιώσιμη λύση στα προβλήματα τα οποία υφίστανται και προκάλεσαν τις κινητοποιήσεις των ελλήνων γεωργών, πέρα από τις οικονομικές παροχές που έχουν παρουσιασθεί ως σήμερα:

Αναγνώριση της αγροτικής οικονομίας ως ενός βασικού πυλώνα της πράσινης ανάπτυξης.

Προσανατολισμός της αγροτικής οικονομίας στη παραγωγή διατροφικών προϊόντων ποιότητας.

Διαμόρφωση πλαισίου και συνθηκών αγροτικής ανάπτυξης με την ενσωμάτωση της μέγιστης επιστημονικής συνδρομής ώστε να καταστεί εφικτή η παραγωγή εισοδήματος και όχι να απαιτείται, ως απαραίτητη, η παροχή οικονομικών ενισχύσεων για την στήριξή του (ή τουλάχιστον να μειώνονται οι πιθανότητες να επαναλαμβάνονται σε κοντινά διαστήματα αντίστοιχα προβλήματα, τα οποία έχουν σημαντικό κόστος στην χώρα). Η στόχευση της προσπάθειας πρέπει να αποβλέπει στην επίλυση των προβλημάτων της ελληνικής γεωργίας και του έλληνα γεωργού και όχι στην κάλυψη των αναγκών των διάφορων φορέων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική γεωργία.

Οργανωμένη προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές, αξιοποίηση δυνατοτήτων παρακολούθησης αλλά και πρόβλεψης των τιμών των αγροτικών προϊόντων με πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η επιστήμη και η τεχνολογία.

Μελέτη, σε επιστημονική βάση, των διαρθρώσεων της χώρας και των αναγκών αναδιαρθρώσεων τόσο της φυτικής όσο και της ζωικής παραγωγής.

Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην προετοιμασία της χώρας όσον αφορά την ΚΑΠ, τις εθνικές επιλογές του καν. 73 / 2009 και γενικότερα την μετά το 2013 εποχή.

Αναδιαμόρφωση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 (έχουμε υποβάλει σειρά επιστολών), προκειμένου αυτό να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής γεωργίας. Ενώ υπενθυμίζουμε την τοποθέτηση του ΓΕΩΤΕΕ ότι κακώς δεσμεύθηκε το ΠΑΑ σε μεγάλο μέρος του π.χ. με αρδευτικά έργα με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι για τα μέτρα που απευθύνονται απευθείας στους γεωργούς.

4

Τήρηση του πλαισίου της Ε.Ε. όσον αφορά τις διαθέσιμες δυνατότητες και τις ευκαιρίες ανάπτυξης.

Καθιέρωση ενός ουσιαστικού πλαισίου ανταλλαγής απόψεων και διαλόγου σε επιστημονική βάση, για τα θέματα που αφορούν την ελληνική γεωργία. Σαφώς όχι όπως λειτούργησε πολλές φορές ως σήμερα, αλλά σε μία διαρκή διαδικασία, όπου θα παρέχεται η ευκαιρία όχι δημόσιων σχέσεων και μονολόγου αλλά ανταλλαγής απόψεων και σύνθεσης, ώστε να προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία θα καθιστούν την χώρα ικανή να αντιμετωπίσει κάθε δύσκολη πτυχή των εξελίξεων στον αγροτικό τομέα.

Σε πολλές περιπτώσεις, θα απαιτηθεί ο επαναπροσδιορισμός και των υπηρεσιών του Υ.Α.Α.Τ. και του ευρύτερου γεωργικού τομέα, στα πλαίσια και της νέας διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν άριστα και αποτελεσματικά τόσο οι τρέχουσες ανάγκες όσο και οι στόχοι της αναπτυξιακής πολιτικής.

Σε κάθε περίπτωση το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., με το ρόλο του συμβούλου της πολιτείας που του παρέχει η ελληνική νομοθεσία και του θεσμικού εκπροσώπου των ελλήνων γεωτεχνικών, παραμένει στην διάθεσή σας προκειμένου να συμμετάσχει σε κάθε προσπάθεια που θα αποβλέπει στον περιορισμό των προβλημάτων της ελληνικής γεωργίας και στην υποστήριξη των δράσεων του Υ.Α.Α.Τ.