Αναζήτηση Αναρτήσεων

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2012

Οι Κινέζοι «μεθούν» με ελληνικό κρασί


Οι Κινέζοι «μεθούν» με ελληνικό κρασί
Η ασιατική χώρα προβλέπεται να γίνει ο μεγαλύτερος καταναλωτής οίνου τα επόμενα χρόνια

Το ελληνικό κρασί έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται στο εξωτερικό και νέοι δρόμοι ανοίγονται για τους έλληνες οινοπαραγωγούς, οι οποίοι φθάνουν ως και τη μακρινή Κίνα. Μάλιστα ο ενθουσιασμός του κινέζου πρωθυπουργού Γουέν Ζιαμπάο για το ελληνικό κρασί, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα μας, συνέβαλε στην προώθησή του στην Κίνα, όπου η κατανάλωση κρασιού τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει θεαματική αύξηση. Οι έλληνες οινοπαραγωγοί προσπαθούν να εκμεταλλευθούν την εξέλιξη αυτή για να στηρίξουν τους τζίρους τους και να αντεπεξέλθουν στην κρίση. Το 2011 υπολογίζεται ότι οι περίπου 10 έλληνες οινοπαραγωγοί που εξάγουν στην Κίνα έστειλαν στην ασιατική χώρα περί τις 600.000 φιάλες, ενώ το 2012 η ποσότητα αυτή μπορεί να δεκαπλασιαστεί.

Η πιο µεγάλη συµφωνία για εξαγωγή ελληνικών κρασιών στην Κίνα έγινε από τον συνεταιρισµό VAENI Νάουσα, αφού το 2011 εξήγαγε 450.000 φιάλες και το 2012 η ποσότητα προβλέπεται να κυµανθεί από 1,5 ως 3,5 εκατοµµύρια φιάλες. Τα κρασιά του συνεταιρισµού που εξάγονται στην Κίνα είναι τα ∆ύο Ελλήνων (ξινόµαυρο), Εντεχνος (ξινόµαυρο), ∆ογµατικό (λευκό από κόκκινο σταφύλι) κ.ά., σε τιµές από 2 ως 14 ευρώ. Οπως ανέφερε ο πρόεδρος του συνεταιρισµού κ. Γ. Φουντούλης, οι τιµές αυτές είναι ακριβότερες σε σχέση µε την Ελλάδα, αφού οι Κινέζοι τις αποδέχονται, και πρόσθεσε ότι οι προοπτικές σε αυτή τη χώρα είναι οι καλύτερες λόγω του µεγάλου ενδιαφέροντος των Κινέζων για το κρασί.

Σηµειώνεται ότι ο οινοποιητικός συνεταιρισµός VAENI - Νάουσα αντιπροσωπεύει περίπου το 50% της παραγωγής στην περιοχή της Νάουσας και αποτελείται από 200 αµπελουργούς-µέλη που προωθούν την ελληνική ποικιλί α του βορειοελλαδίτικου χώρου, το ξινόµαυρο. Ο VAENI - Νάουσα παράγει 2,5 - 3 εκατοµµύρια φιάλες ετησίως. Σήµερα τα κρασιά VAENI - Νάουσα εξάγονται εκτός από την Κίνα σε 26 χώρες, όπως σε Γαλλία, ΗΠΑ, Ολλανδία, ∆ανία, Γκάνα, Σουηδία, Αυστρία, Γερµανία, Βέλγιο, Ισπανία, Ιαπωνία, Καναδά, Κύπρο κ.ά. Το 60% του τζίρου του συνεταιρισµού εξάγεται, ενώ το 2012 εκτιµάται ότι αυτό το ποσοστό θα αγγίξει το 80%.
Ο κινέζος πρωθυπουργός

Ακόµη ένας έλληνας οινοπαραγωγός που έχει διεισδύσει στην Κίνα, κατόπιν µάλιστα προτροπής του κινέζου πρωθυπουργού, είναι ο Γ. Τσέλεπος, οινοποιός και ιδιοκτήτης του φερώνυµου κτήµατος, στις παρυφές του όρους Πάρνωνα, 14 χιλιόµετρα από την Tρίπολη, στην Aρχαία Tεγέα. Ο κυπριακής καταγωγής οινοποιός έκλεισε συµφωνία ύψους 840.000 ευρώ για το 2011-2012, προκειµένου να εξάγει ακριβά κόκκινα ελληνικά κρασιά στην Κίνα. Ολα ξεκίνησαν το 2010, όπως επεσήµανε ο κ. Τσέλεπος, σε ένα επίσηµο δείπνο στην Ελλάδα, όταν ο κινέζος πρωθυπουργός δοκίµασε το κρα σί Κοκκινόµυλος, ποικιλίας Μερλό, του κτήµατος Τσέλεπου, εντυπωσιάστηκε και δύο µήνες αργότερα το πρώτο φορτίο για την Απω Ανατολή είχε ήδη ξεκινήσει. Τα κρασιά (Κοκκινόµυλος, Αυλοτόπι ποικιλίας Καµπερνέ, Νεµέα Ρεζέρβα ποικιλίας Αγιωργίτικο), πηγαίνουν στο Γουέν Τσου, µια πόλη 10 εκατοµµυρίων κατοίκων, όπου κατοικοεδρεύει µια σηµαντική κοινότητα εµπόρων. Σε αυτή την πόλη καταναλώνεται το 60% του κρασιού που πίνεται στην Κίνα και το υπόλοιπο στη Σανγκάη. Η εταιρεία εξήγαγε το 2011 45.000 φιάλες κρασιού, µε µέση τιµή τα 10 ευρώ.

Τον τελευταίο χρόνο, σύµφωνα µε τον ίδιο, οι Ελληνες άρχισαν να επεκτείνονται στην Κίνα, πουλώντας κατά 98% κόκκινο κρασί, αφού οι Κινέζοι δείχνουν ενδιαφέρον και µαθαίνουν τώρα γι’ αυτό, και µάλιστα προτιµούν το ελληνικό, λόγω πολιτισµού. Το 2012, συνεχίζει ο ίδιος, οι ελληνικές εξαγωγές κρασιού στην Κίνα µπορεί να δεκαπλασιαστούν και οι δέκα οινοπαραγωγοί που ενδεχοµένως να υπάρχουν σήµερα να φθάσουν τους 20 και τους 30. Ως πέρυσι οι έλληνες παραγωγοί, σύµφωνα µε τον κ. Τσελεπό, έκαναν εξαγωγές κυρίως σε Γερµανία και Αµερική, αλλά σε µερικά χρόνια η Κίνα θα ξεπεράσει σε κατανάλωση κρασιού όλες τις χώρες. Βέβαια, τονίζει ο ίδιος, «κάποιοι έλληνες παραγωγοίπουλούν το κρασί τους στην Κίνα πιο φθηνά, λόγω ανταγωνισµού, σε τιµή 1 ευρώ τη φιάλη,και αυτό είναι λάθος διότι το ελληνικό κρασί πρέπει να τοποθετηθεί στα ποιοτικά και ακριβά κρασιά στην Κίνα.

Το ελληνικό κρασί δεν µπορεί να “χτυπήσει” σε ποσότητα το γαλλικό, το ιταλικό και το ισπανικό που είναι και οι βασικοί ανταγωνιστές µας, οπότε µπορεί να τους κερδίσει στην ποιότητα».

Με διαβατήριο την ποιότητα

Αναγνώριση σε διεθνείς καταλόγους και εφημερίδες

Το ελληνικό κρασί δεν κατακτάµόνο την Κίνα, αλλά πλέον η ποιότητά του αναγνωρίζεται σε διεθνείς καταλόγους και εφηµερίδες. Προσφάτως, πριναπό τις γιορτές των Χριστουγέννων και του νέου έτους, η εφηµερίδα«Financial Times» στην έκδοση του Σαββατοκύριακου πρότεινε 100 κρασιά (25 κόκκινα, 25 λευκά, 25αφρώδη και 25 γλυκά) απ’ όλον τον κόσµο για το γιορτινό τραπέζι. Ανάµεσά τους συµπεριλαµβάνονταν και δύο ελληνικά: το YoungVines των Αµπελώνων Θυµιόπουλος και η Συλλογή Μωραΐτη του φερώνυµου κτήµατος. Το πρώτο είναι κόκκινο, ποικιλίας ξινόµαυρο από τη Νάουσα, και το δεύτερολευκό, ποικιλίας Ασύρτικο και Μαλαγουζιά από την Πάρο.
Ο ιδιοκτήτης του κτήµατος Μωραΐτη κ. Θ. Μωραΐτης θεωρεί µεγάληδικαίωση τηναναφορά του κρασιού του από τη διάσηµη οινοκριτικό Jancis Robinson στην εφηµερίδα «Financial Times», η οποία το δοκίµασε στην Αγγλία, καθώς εξάγεται και σε αυτή τη χώρα. Σηµειώνεται ότι τα κρασιά του κτήµατος Μωραΐτη εξάγονται σε Καναδά, ΗΠΑ, Αγγλία, Γερµανία, Ιταλία καιΒέλγιο και αποτελούν το 35% του τζίρουτης εταιρείας. Το κρασί Young Vines,το οποίο δεν διατίθεται στην Ελλάδα, είναι ήδη γνωστό και έχει καλή πορεία στην Αµερική, όπως επισηµαίνει ο οινολόγος και ιδιοκτήτης των αµπελώνων Θυµιόπουλος κ. Α. Θυµιόπουλος, τονίζοντας ότι η εταιρεία εξάγει το 97% της παραγωγής της. Οσον αφορά την αναγνώριση του οίνου YoungVines, ο ίδιος οινοπαραγωγός ανέφερε ότι το κρασί είναιδιαφορετικό, προέρχεται από αµπέλια δυναµικής καλλιέργειας, ενώ ήδη αναφέρεται ως το καλύτερο κρασί value for money στον κατάλογο Nadia Fournier του Καναδά για το 2012.

Από το μπάσκετ στα αμπέλια

Ο 31χρονος Γιάο Mινγκ επένδυσε στην αγορά του κρασιού

Τα τελευταία δύο χρόνια οι Κινέζοι έχουν αρχίσει να µαθαίνουν το κρασί και µε ταχύτατους ρυθµούς έχουναναρριχηθεί στην πέµπτη θέση κατανάλωσης οίνου σήµερα. Σύµφωνα µεµελέτ ητης Citigroup, η Κίνα θα γίνει ο µεγαλύτερος καταναλ ωτής κρασιού στον κόσµο τα επόµενα πέ ντε µε έξι χρόνια. Τη ραγδαία ανάπτυξη κρασιού της Κίνας εκµεταλλεύεται και ο γνωστός κινέζος µπασκετµπολίστας Γιάο Mινγκ, ο οποίος µετά την επιτυχηµένη θητεία του επί εννέα έτη στο NBA αποφάσισε να ασχοληθεί µε το εµπόριο κρασιού.

Ο 31χρονος σταρ αθλητής στην Κίνα προωθεί καλιφορνέζικα κρασιά στην Κίνα από το δικό του οινοποιείο που ονοµάζεται Yao Family Wines.

Πρόκειται για ένα επιχειρηµατικό σχέδιο µε δεκαετή πλάνα στο οποίο συνεργάζονται µαζί µε τον κινέζο µπασκετµπολίστα και έµπειροι άνθρωποι του χώρου από την Καλιφόρνια.

Οταν γεννήθηκε και µεγάλωνε ο Γιάο Mινγκ στη Σανγκάη σέρβιραν το κρασί µε παγάκια. Υστερα όµως από τα πολλά έτη του κινέζου µπασκετµπολίστα στην Αµερική, έµαθε να εκτιµά την αξία του κρασιού και τώρα που αποσύρθηκε από τον χώρο του µπάσκετ και έχοντας συγκεντρώσει γνώσεις περί του οίνου επένδυσε κεφάλαια στην αγορά του κρασιού. Τα κρασιά του Γιάο Mινγκ απευθύνονται αποκλειστικά στην κινεζική αγορά και πρόκειται για ακριβά, ποιοτικά κρασιά.

Αναφέρεται ότι στην Κίνα η κατανάλωση κρασιού βασίζεται προς το παρόν στα τοπικά κρασιά, αλλά οι εξαγωγές αυξάνονται.

Πρώτη χώρα σε εξαγωγές κρασιών στην Κίνα είναι η Γαλλία και ακολουθούν οι Αυστραλία, ΗΠΑ, Ιταλία, Ισπανίακαι Χιλή.



ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣH

Video: Νέος τρόπος για να αλλάζετε σελίδα!

Video: Νέος τρόπος για να αλλάζετε σελίδα!

Οι άμεσες ενισχύσεις από το 2014 θα δοθούν βάση των δικαιούχων του 2011 και για εκτάσεις που ασκείται γεωργική δραστηριότητα


Thanassis Kountrias
Οι άμεσες ενισχύσεις από το 2014 θα δοθούν βάση των δικαιούχων του 2011 και για εκτάσεις που ασκείται γεωργική δραστηριότητα

Οι άμεσες ενισχύσεις από το 2014 θα δοθούν...Πο
λλά αλλάζουν από την σταδιακή μετάβαση από το μοντέλο των ιστορικών δι
καιωμάτων της προηγούμενης περιόδου σε ένα καθεστώς περιφεριοποίησης των ενισχύσεων. Σύμφωνα με το νέο μοντέλο, οι ενεργοί αγρότες κάθε περιφέρειας, τα όρια της οποίας θα καθορίζει με δικά της κριτήρια κάθε χώρα, θα λαμβάνουν ενιαία στρεμματική ενίσχυση. Οι συγκεκριμένες περιφέρειες, που μπορεί να περιλαμβάνουν όλη την επικράτεια ενός κράτους ή να διαφοροποιούνται ανάλογα με τις συνθήκες της παραγωγής, θα πρέπει να έχουν οριστεί ως τον Αύγουστο του 2013. Το 2014, το 40% των άμεσων ενισχύσεων θα δίνονται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της νέας ΚΑΠ, με στόχο ως το 2019 να έχει ολοκληρωθεί η μετάβαση στο νέο καθεστώς.
Σύμφωνα με τις προτάσεις για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, στο τέλος του 2013, καταργούνται όλα τα ιστορικά δικαιώματα που λαμβάνονταν υπόψη για τις πληρωμές των παραγωγών. Έτσι μέχρι τις 15 Μαΐου του 2014, όλοι οι αγρότες θα πρέπει να υποβάλουν δηλώσεις ενίσχυσης, εάν θέλουν να λαμβάνουν την ετήσια βασική ενίσχυση (άμεση ενίσχυση), που όμως θα υπολογίζεται πια με βάση το πόσα και ποια στρέμματα δηλώνει ότι χρησιμοποιεί ο κάθε αγρότης κάθε φορά. Τα δικαιώματα που θα προκύψουν από το περιφερειακό μοντέλο, που θα ισχύσει από το 2014, θα είναι με βάση τους δικαιούχους της ενιαίας ενίσχυσης του 2011 και για τις εκτάσεις που θα δηλωθούν το 2014. Εξαίρεση θα υπάρξει για τους νέους αγρότες. Δηλαδή δεν αρκεί να εμφανίσει ένας αγρότης το 2014 μια έκταση και να ζητήσει άμεση ενίσχυση. Θα πρέπει να έπαιρνε άμεσες ενισχύσεις το 2011.
Προκειμένου να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη αναταραχή στην αγορά γης, η Κομισιόν θα φτιάξει μία βάση δεδομένων που θα περιέχει όλες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις που υπάρχουν το 2011. Οι δικαιούχοι των ενισχύσεων θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε αυτή τη βάση δεδομένων. Όπως ανέφερε κατά λέξη ο επίτροπος Γεωργίας, Ντάσιαν Τσιόλος, «το έτος αναφοράς είναι το 2014 για τις εκτάσεις, για να ληφθεί υπόψη η πραγματική κατάσταση, αλλά με μια βάση δεδομένων που θα περιέχει με τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις το 2011. Στόχος είναι να αποφύγουμε από τη μια στιγμή στην άλλη να ξεφυτρώσουν εκμεταλλεύσεις που δεν υπήρχαν, μόνο και μόνο για να καπαρώσουν δικαιώματα. Επιλέξαμε αυτό το συνδυασμό για να μπορέσουμε να λάβουμε υπόψη την πραγματική κατάσταση των εκμεταλλεύσεων το 2014, αλλά από την άλλη να αποφύγουμε την ύπαρξη ανθρώπων που θα κερδοσκοπήσουν. Για αυτό λαμβάνουμε υπόψη το 2011 ως έτος αναφοράς για τις εκμεταλλεύσεις και το 2014 ως έτος αναφοράς για τις αγροτικές εκτάσεις».
Επιπλέον για να εισπράξει τις άμεσες ενισχύσεις ο αγρότης θα πρέπει να είναι «ενεργός». Παρόλα αυτά, για να μην αποκλειστούν οι μικροκαλλιεργητές μερικής απασχόλησης, οι γεωργοί που εισέπραξαν λιγότερα από 5.000 ευρώ ως άμεσες ενισχύσεις για το προηγούμενο έτος εξαιρούνται από τον κανόνα αυτόν. Ο ορισμός του «ενεργού αγρότη» προτείνεται στο επίπεδο της ΕΕ και όχι των κρατών μελών δηλαδή θα είναι ο ίδιος για όλα τα κράτη μέλη. Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο ορισμός αυτός στοχεύει στον αποκλεισμό από τις άμεσες ενισχύσεις όχι μόνο των επιχειρηματικών οντοτήτων (αερολιμένες, σιδηροδρομικές εταιρείες, μεσιτικές εταιρείες, εταιρείες διαχείρισης γηπέδων), αλλά και των «γεωργών του καναπέ». Για αυτό και οι προτάσεις της περιλαμβάνουν και μία νέα προϋπόθεση, την υποχρέωση της άσκησης «γεωργικής δραστηριότητας», όπου αυτή ορίζεται πλέον ως «η εκτροφή ζώων ή η καλλιέργεια γεωργικών προϊόντων, η διατήρηση των γεωργικών εκτάσεων σε κατάσταση που τις καθιστά κατάλληλες για βοσκή ή καλλιέργεια χωρίς ιδιαίτερες προπαρασκευαστικές ενέργειες πέραν των παραδοσιακών γεωργικών μεθόδων και μηχανημάτων ή, αν οι γεωργικές εκτάσεις διατηρούνται εκ φύσεως σε κατάσταση κατάλληλη για βοσκή ή καλλιέργεια, η άσκηση της ελάχιστης απαιτούμενης δραστηριότητας στις εν λόγω εκτάσεις». Η δυνατότητα καθορισμού των ελάχιστων δραστηριοτήτων θα παρέχεται στα κράτη μέλη με οδηγίες που θα δοθούν από την Κομισιόν σε μεταγενέστερο στάδιο.

Αιτήσεις στον ΕΛΓΑ για αποζημιώσεις του 2009


Αιτήσεις στον ΕΛΓΑ για αποζημιώσεις του 2009



Υποβολή αιτήσεων για το πρόγραμμα κρατικών οικονομικών ενισχύσεων ΕΤΗΣΙΟ 2009

Ο ΕΛ.Γ.Α καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν αιτήσεις, με συνημμένα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, από Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012 έως και Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2012, για το σύνολο των γεωργοκτηνοτροφικών τους δραστηριοτήτων που ζημιώθηκαν από θεομηνίες (πλημμύρες, κατολισθήσεις) και δυσμενείς καιρικές συνθήκες (ανεμοθύελλες, υπερβολικές βροχοπτώσεις, υψηλές θερμοκρασίες) κατά τη χρονική περίοδο Ιανουάριος –Δεκέμβριος 2009, εκτός των τομέων της αλιείας και της ιχθυοκαλλιέργειας.

Για πληροφορίες ή διευκρινήσεις μπορείτε να στείλετε μήνυμα στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις m.loukidou@elga.gr και hph41@elga.gr ή να απευθυνθείτε τηλεφωνικώς στο Υποκ/μα ΕΛ.Γ.Α της περιοχής σας.

Σύμφωνα με την αριθμ. 2/70203/0020/3−11−2011 απόφαση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την έγκριση ανάληψη υποχρέωσης μέχρι ποσού ύψους 25.500.000,00 Ευρώ για το έτος 2012, 17.000.000,00 Ευρώ για το έτος 2013 και 10.000.000,00 Ευρώ για το έτος 2014 σε βάρος του Τακτικού Προϋπολογισμού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Φ. 29/110−ΚΑΕ 2111 των ετών 2012−2014 για την υλοποίηση προγραμμάτων ΠΣΕΑ από τον ΕΛ.Γ.Α.

Ειδικότερα, δικαιούχοι απώλειας παραγωγής, στην περίπτωση των ζημιών στην ελιά ποικιλίας Αμφίσσης, είναι μόνο οι παραγωγοί των Περιφερειακών Ενοτήτων Αιτωλ/νίας, Εύβοιας, Λάρισας, Μαγνησίας και Σποράδων και Φθιώτιδας, σύμφωνα με τα στοιχεία των μ.ο. 2006 2007 2008 και τη μεταβολή τους για το 2009 η οποία είναι 65% για την ΠΕ Μαγνησίας και Σποράδων και 59% για την ΠΕ Λάρισας

ΑΝΩΤΑΤΑ ΠΟΣΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

1. Οι κρατικές οικονομικές ενισχύσεις καταβάλλονται από τον ΕΛ.Γ.Α. το συντομότερο δυνατό από την επέλευση του ζημιογόνου γεγονότος, προκειμένου να μην προκύπτουν τα ίδια οικονομικά αποτελέσματα με τις ενισχύσεις λειτουργίας.

2. Τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης καθορίζονται καθορίζονται σε 175.000,00 Ευρώ για το πάγιο κεφάλαιο και σε 90.000,00 Ευρώ για τα λοιπά, ανά δικαιούχο. Ποσά ενίσχυσης μικρότερα των 15,00 Ευρώ ανά δικαιούχο δεν χορηγούνται.

ΠΟΣΟΣΤΟ ΖΗΜΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ (ΑΠΑΛΛΑΓΗ)

Σε όλες τις περιπτώσεις που κρίνονται επιλέξιμες ενισχύσεων, σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στην παρούσα, ποσοστό ζημιάς μέχρι 20% κατ’ είδος δεν ενισχύεται, καθόσον αποτελεί το ποσοστό της ζημιάς που βαρύνει το δικαιούχο (απαλλαγή).

Χορηγούμενες ενισχύσεις για ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου

Αποκατάσταση φυτικού κεφαλαίου (ενίσχυση για ανασύσταση)

Για εκρίζωση & επαναφύτευση σε €

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές ανά δένδρο μέχρι 22

Λοιπά, λοιπά καρποφόρα δένδρα ανά δένδρο μέχρι 15

Αμπέλια ανά στρέμμα μέχρι 1.250

Ακτινίδια ανά στρέμμα μέχρι 1.250

Για κοπή στη βάση του κορμού

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές ανά δένδρο μέχρι 15

Λοιπά, λοιπά καρποφόρα δένδρα ανά δένδρο μέχρι 11

Αμπέλια στρέμμα μέχρι 225

Ακτινίδια στρέμμα μέχρι 225

Για κόψιμο των πρωτογενών κλάδων

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές δένδρο μέχρι 8,5

Λοιπά, λοιπά καρποφόρα δένδρα δένδρο μέχρι 5

Αμπέλια ανά στρέμμα μέχρι 150

Ακτινίδια ανά στρέμμα μέχρι 150

Για ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου ανθοκομικών κ.λπ. καλλιεργειών

Γενικά για λοιπές καλλιέργειες, χωρίς απώλεια παραγωγής επόμενων χρόνων ανά στρέμμα μέχρι 2.500

Χορηγούμενες συμπληρωματικές ενισχύσεις λόγω απώλειας παραγωγής

Απώλεια παραγωγής (Συμπληρωματική ενίσχυση)

Για εκρίζωση & επαναφύτευση σε €

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές ανά δένδρο μέχρι 40

Λοιπά καρποφόρα δένδρα ανά δένδρο μέχρι 30

Αμπέλια (οινοποιίας) ανά στρέμμα μέχρι 600

Αμπέλια (επιτραπέζια) − Σταφίδες ανά στρέμμα μέχρι 800

Ακτινίδια ανά στρέμμα μέχρι 1300

Για κοπή στη βάση του κορμού

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές ανά δένδρο μέχρι 30

Λοιπά καρποφόρα δένδρα ανά δένδρο μέχρι 26

Αμπέλια (οινοποιίας) ανά στρέμμα μέχρι 300

Αμπέλια (επιτραπέζια) − Σταφίδες ανά στρέμμα μέχρι 400

Ακτινίδια ανά στρέμμα μέχρι 650

Για κόψιμο των πρωτογενών κλάδων

Ελαιόδενδρα, εσπεριδοειδή, συκιές, φιστικιές ανά δένδρο μέχρι 21

Λοιπά καρποφόρα δένδρα ανά δένδρο μέχρι 17

Αμπέλια (οινοποιίας) ανά στρέμμα μέχρι 200

Αμπέλια (επιτραπέζια) − Σταφίδες ανά στρέμμα μέχρι 250

Ακτινίδια ανά στρέμμα μέχρι 300

Η συμπληρωματική ενίσχυση για την απώλεια της παραγωγής θα καταβληθεί σε δόσεις.

Η διαπίστωση αποκατάστασης της ζημιάς θα γίνεται από υπάλληλο του ΕΛ.Γ.Α. ή από Επιτροπή, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.

Τα μέλη της Επιτροπής ορίζονται από τον ΕΛ.Γ.Α. Οι ανωτέρω, κατά περίπτωση, θα διαπιστώνουν τον αριθμό των καρποφόρων δένδρων, τα στρέμματα των αμπέλων και ακτινιδίων που ανασυστάθηκαν, καθώς και το είδος της ανασύστασης που εφαρμόσθηκε, χωριστά κατά κατηγορία (εκρίζωση και επαναφύτευση, κοπή στη βάση του κορμού κ.λπ.) και θα βεβαιώνουν την πραγματοποίησή της.

2. Ενισχύσεις για την αντιστάθμιση ζημιών στο πάγιο κεφάλαιο

Οι παραγωγοί που το πάγιο κεφάλαιο των γεωργικών εκμεταλλεύσεών τους καταστράφηκε, σε ποσοστό κατ’ είδος, τουλάχιστον 30%, δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται μέχρι το 70% της δαπάνης ανακατασκευής, επισκευής ή αντικατάστασης, της ζημιάς μειούμενης ανάλογα με την παλαιότητα για το πάγιο κεφάλαιο. Το 20% της ζημιάς που διαπιστώθηκε επιβαρύνει τον παραγωγό και το υπόλοιπο 80% αντισταθμίζεται σε ύψος 70%.

3. Ενισχύσεις για την απώλεια ζωικού κεφαλαίου

Οι γεωργοκτηνοτρόφοι που το ζωικό κεφάλαιο των εκμεταλλεύσεών τους (χοίροι, πτηνά) ζημιώθηκαν, σε ποσοστό κατ’ είδος, τουλάχιστον 30%, δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται μέχρι το 80% της αξίας του Ζωικού Κεφαλαίου που ζημιώθηκε και διαπιστωμένα αντικαταστάθηκε. Το 20% της ζημιάς που διαπιστώθηκε επιβαρύνει τον παραγωγό και το υπόλοιπο 80% αντισταθμίζεται σε ύψος 80%. Οι δικαιούχοι δικαιούνται ενίσχυση που δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που έχει υπολογισθεί ως ανώτατο όριο ενίσχυσης με την οριστικοποίηση του πορίσματος.

4. Ενισχύσεις για την απώλεια φυτικής παραγωγής

Οι παραγωγοί, των οποίων η αναμενόμενη παραγωγή των εκμεταλλεύσεών τους ζημιώθηκε σε ποσοστό κατ’ είδος, τουλάχιστον 30%, δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται σε ποσοστό μέχρι το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής. Το 20% της ζημιάς που διαπιστώθηκε επιβαρύνει τον παραγωγό και το υπόλοιπο 80% αντισταθμίζεται σε ύψος 50%. Η Απωλεσθείσα Παραγωγή ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ της μέσης απόδοσης της περιόδου αναφοράς επί την αντίστοιχη μέση τιμή της περιόδου, μείον την πραγματική απόδοση του έτους ζημιάς, επί τη μέση τιμή για το έτος αυτό.

Ειδικότερα, δικαιούχοι απώλειας παραγωγής, στην περίπτωση των ζημιών στην ελιά ποικιλίας Αμφίσσης, είναι μόνο οι παραγωγοί των Περιφερειακών Ενοτήτων Αιτωλ/νίας, Εύβοιας, Λάρισας, Μαγνησίας και Σποράδων και Φθιώτιδας, σύμφωνα με τα στοιχεία των μ.ο. 2006 2007 2008 και τη μεταβολή τους για το 2009 η οποία είναι 65% για την ΠΕ Μαγνησίας και Σποράδων και 59% για την ΠΕ Λάρισας

«Κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης» θεωρείται:

α) Ο ιδιοκτήτης γεωργικής εκμετάλλευσης.

β) Ο μισθωτής ή αγρολήπτης της γεωργικής εκμετάλλευσης, εφόσον η μίσθωση ή η αγροληψία έχει συναφθεί με έγγραφο δεόντως θεωρημένο, με χρονολογία προγενέστερη της επελεύσεως του ζημιογόνου γεγονότος.

γ) Ο κατέχων γεωργική εκμετάλλευση με πληρεξούσιο θεωρημένο, με χρονολογία προγενέστερη της επελεύσεως του ζημιογόνου γεγονότος.

8. «Ευρύτερη περιοχή της εκμετάλλευσης»: Είναι η περιοχή στα πλαίσια της οποίας οι αποστάσεις μεταξύ μονίμου κατοικίας όπως αυτή δηλώνεται από τον αιτούντα, στο έντυπο Ε1 της Φορολογικής Δήλωσης και εκμετάλλευσης, είναι τέτοιες, ώστε να δικαιολογούν μέχρι και καθημερινές μεταβάσεις για προσωπική παρακολούθηση και ασχολίες σ’ αυτή και οπωσδήποτε δεν είναι μεγαλύτερες των 150 χιλιομέτρων.

9. «Γεωργός», για τις ανάγκες της απόφασης αυτής θεωρείται:

Προκειμένου για φυσικά πρόσωπα:

α) Γεωργός κατά κύρια απασχόληση, κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης, ο οποίος λαμβάνει τουλάχιστον το 50% του συνολικού του εισοδήματος από την απασχόλησή του στη γεωργική εκμετάλλευση και απασχολείται σ’ αυτή αυτοπροσώπως και επαγγελματικά τουλάχιστον κατά το 50% του συνολικού χρόνου απασχόλησής του και είναι ασφαλισμένος στον Ο.Γ.Α.

β) Νέος αγρότης (κατά τις διατάξεις του Καν.1257/1999, όπως ισχύει κάθε φορά), εφόσον η ένταξή του έγινε πριν την επέλευση του ζημιογόνου αιτίου, τούτου αποδεικνυομένου με την υποβολή της σχετικής απόφασης ένταξης.

γ) Γεωργός μη κατά κύρια απασχόληση, καθώς επίσης ο μικροεπαγγελματίας, και ο μικροεισοδηματίας,εφόσον είναι ασφαλισμένος στον Ο.Γ.Α. και το ατομικό εξωγεωργικό εισόδημά του είναι μικρότερο από το Εισόδημα Αναφοράς.

δ) Συνταξιούχος οποιουδήποτε ταμείου, εφόσον το ατομικό εξωγεωργικό του εισόδημά είναι μικρότερο από το Εισόδημα Αναφοράς.

ε) Ο περιστασιακός εργάτης, ο μερικής απασχόλησης μισθωτός, εφόσον το ατομικό εξωγεωργικό του εισόδημα, από τη δραστηριότητα αυτή, δεν ξεπερνά το 1/3 του Εισοδήματος Αναφοράς.

«Εισόδημα αναφοράς» είναι το εισόδημα προς το οποίο συγκρίνεται το εισόδημα του γεωργού και για το παρόν πρόγραμμα καθορίζεται στο ποσό των 15.000,00 Ευρώ

«Αγροτικά εισοδήματα» χαρακτηρίζονται:

Α) Τα εισοδήματα από τη γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία, καθώς και τα δασικά εισοδήματα.

Β) Τα εισοδήματα από αγροβιοτεχνία, αγροτουρισμό και αγροπεριβαλλοντικές δραστηριότητες, εφόσον οι επενδύσεις έχουν ενταχθεί σε Πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Γ) Η οποιαδήποτε μορφή ενίσχυσης (ενιαία ενίσχυση, εξισωτική αποζημίωση, επιδοτήσεις συνδεδεμένων καθεστώτων, κ.λπ.) που λαμβάνουν οι αγρότες από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Δ) Το εισόδημα από λαϊκές αγορές, εφόσον ο ενδιαφερόμενος έχει άδεια παραγωγού λαϊκών αγορών.

Ε) το εισόδημα από παροχή αγροτικής εργασίας σε δασαρχεία, αγροτικές εκμεταλλεύσεις τρίτων, κα.

Προκειμένου για νομικά πρόσωπα, που εμφανίζονται

με μια από τις παρακάτω μορφές:

• Εταιρείες με οποιαδήποτε νομική μορφή.

• Ενώσεις φυσικών προσώπων σε Ομάδες κοινής εκμετάλλευσης (Ομάδες Παραγωγών, Οργανώσεις Παραγωγών, κα), Κλαδικές Οργανώσεις Παραγωγής Αγροτικών Συν/σμών, Α.Σ.Ο. και Ε.Α.Σ. (του Ν. 2810/2000 όπως αυτός ισχύει) ή όπως κάθε φορά θα ορίζεται στις σχετικές Κοινοτικές Αποφάσεις.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Οι κρατικές ενισχύσεις διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, ήτοι:

Ι) Ενισχύσεις για:

1. Ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου.

2. Αντικατάσταση ζωικού κεφαλαίου.

3. Αποκατάσταση ζημιών παγίου κεφαλαίου.

Οι κρατικές αυτές ενισχύσεις καταβάλλονται εφάπαξ και εφόσον έχει διαπιστωθεί και βεβαιωθεί η αποκατάσταση, σύμφωνα με τα άρθρα της παρούσης.

ΙΙ) Ενισχύσεις για:

1. Απώλεια εισοδήματος λόγω ανασύστασης φυτικού κεφαλαίου (συμπληρωματική ενίσχυση).

Για λόγους αποφυγής υπεραντιστάθμισης, οι κρατικές ενισχύσεις που αφορούν συμπληρωματική ενίσχυση, λόγω ανασύστασης φυτικού κεφαλαίου, καταβάλλονται σε δόσεις και ειδικότερα:

• Η συμπληρωματική ενίσχυση για την απώλεια της παραγωγής θα καταβάλλεται για τα καρποφόρα δέντρα σε τέσσερις ετήσιες δόσεις όταν πρόκειται για εκρίζωση και επαναφύτευση, σε τρεις ετήσιες δόσεις για κοπή στη βάση του κορμού και σε δύο ετήσιες δόσεις για κόψιμο των πρωτογενών κλάδων,

• Στα αμπέλια ή ακτινίδια η ενίσχυση θα καταβάλλεται σε τρεις ετήσιες δόσεις για εκρίζωση και επαναφύτευση και σε δύο ετήσιες δόσεις για κοπή στη βάση του

κορμού και κοπή των πρωτογενών κλάδων

2. Απώλεια παραγωγής (φυτική).

3. Καταστροφή αποθηκευμένων γεωργικών προϊόντων ζωοτροφών (μόνο για ζημιές από θεομηνίες ή εφόσον έχει καταστραφεί ο αποθηκευτικός χώρος από καλυπτόμενο από την απόφαση αυτή αίτιο).

ΠΑΓΙΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Δεν καταβάλλονται κρατικές ενισχύσεις:

1. Για ζημιές σε κτιριακές εγκαταστάσεις γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων όταν δεν πληρούνται οι όροι και κανόνες κατασκευής και οι προϋποθέσεις ορθής λειτουργίας.

2. Για ζημιές σε κτιριακές εγκαταστάσεις γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, οικονομικά ή λειτουργικά απαξιωμένων.

3. Για ζημιές παγίου κεφαλαίου που προκλήθηκαν ή επεκτάθηκαν επειδή δεν ελήφθησαν όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη ή τον περιορισμό της ζημιάς.

4. Για ζημιές στον εξοπλισμό των γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.

5. Για ζημιές στις περιφράξεις των γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.

6. Για ζημιές πηγαδιών και γεωτρήσεων.

7. Για τις περιπτώσεις ζημιών από πλημμύρα ισχύουν όσα έχουν αναφερθεί στην περίπτωση 9 της παραγράφου Ι του παρόντος άρθρου, καθώς επίσης ζημιές

από πλημμύρα που οφείλονται σε αμέλεια, πρόθεση, ανθρώπινες δραστηριότητες, κ.λπ.

8. Για ζημιές σε πάγιο κεφάλαιο από κατολισθήσεις, εφόσον υπάρχουν σχετικά στοιχεία που αποδεικνύουν την ακαταλληλότητα της περιοχής από γεωλογική άποψη.

9. Για ζημιές σε θερμοκήπια με έκταση μικρότερη των διακοσίων τ.μ. ανά αγροτεμάχιο.

10. Για τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιείται για τυποποίηση, μεταποίηση, μεταφορά γεωργικών προϊόντων πχ. οινοποιία, ελαιουργία, βαρέλια, κ.λπ.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

Τα κύρια δικαιολογητικά που κατατίθενται μαζί με την Αίτηση Χορήγησης Ενίσχυσης, προκειμένου για φυσικά πρόσωπα είναι:

1 Φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας. Για την ορθότητα εισαγωγής των προσωπικών στοιχείων του παραγωγού προσκομίζεται φωτοαντίγραφο και των δύο όψεων της αστυνομικής του ταυτότητας

2 Φωτοαντίγραφο του Τραπεζικού Βιβλιαρίου. Η οικονομική ενίσχυση κατατίθεται απευθείας στην Τράπεζα, σε λογαριασμό του δικαιούχου. Για την αποφυγή λαθών θα υποβάλλεται φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας του Τραπεζικού Βιβλιαρίου, στο λογαριασμό του οποίου ο παραγωγός δηλώνει ότι θέλει να κατατεθεί το ποσό της ενίσχυσης.

3 Φωτοαντίγραφο βιβλιαρίου Ο.Γ.Α. εφόσον υπάρχει. Αντίγραφο της σχετικής σελίδας του βιβλιαρίου Ο.Γ.Α.,εφόσον υπάρχει από όπου αποδεικνύεται ότι ο παραγωγός υπάγεται στην ασφάλιση του Ο.Γ.Α., καθώς και φωτοαντίγραφο της σελίδας θεώρησης. Στις περιπτώσεις που δεν έχει ακόμα εκδοθεί βιβλιάριο θα προσκομίζεται η σχετική Βεβαίωση του Ο.Γ.Α.

4 Φωτοαντίγραφο των Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος (Ε1). Για τον έλεγχο του εισοδήματος (γεωργικού, ατομικού εξωγεωργικού και συνολικού οικογενειακού) χρησιμοποιούνται τα επίσημα φορολογικά στοιχεία και ειδικότερα

το αντίγραφο της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (έντυπο Ε1) του οικονομικού έτους 2010 που αφορά εισοδήματα του έτους 2009 ή εφόσον κρίνεται απαραίτητο και άλλων ετών, κατά περίπτωση. Εάν ο παραγωγός δεν υποχρεούται σε υποβολή φορολογικής δήλωσης εισοδήματος, πρέπει να προσκομίσει σχετικό παραστατικό (υπεύθυνη δήλωση) με σφραγίδα από την αρμόδια ΔΟΥ, ότι «παρελήφθη όμοιο» και όπου θα αναγράφεται το ΑΦΜ του παραγωγού

5 Φωτοαντίγραφο του Εκκαθαριστικού της Εφορίας. Το εκκαθαριστικό της Εφορίας του αντίστοιχου οικονομικού έτους (2010) και κατά περίπτωση και εφόσον χρειάζεται και άλλων ετών, για την επιβεβαίωση των αναγραφομένων στο Ε1.

6 Φωτοαντίγραφο των τίτλων κατοχής της εκμετάλλευσης. Η κατοχή της εκμετάλλευσης διαπιστώνεται με την προσκόμιση:

α) Των σχετικών νόμιμων τίτλων ιδιοκτησίας, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του αστικού κώδικα, που έχουν μεταγραφεί νόμιμα, συνοδευόμενοι από πρόσφατο αντίγραφο μερίδας από το Υποθηκοφυλακείο.

β) Της Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (έντυπο Ε9 και μεταγενέστερα συμπληρωματικά ή τροποποιητικά αυτού), εάν υπάρχουν.

γ) Της Αίτησης Ενιαίας Ενίσχυσης έτους 2009. Σε περίπτωση μισθωμένης εκμετάλλευσης ή αγροληψίας και προκειμένου ο ενοικιαστής ή αγρολήπτης να τύχει της ενίσχυσης ανασύστασης, η μίσθωση των καλλιεργειών μπορεί να αποδεικνύεται:

Α) Με την προσκόμιση πρωτότυπων ή θεωρημένων, από τη Δ.Ο.Υ. όπου ανήκει η εκμετάλλευση, ιδιωτικών συμφωνητικών βεβαίας χρονολογίας, οπωσδήποτε με ημερομηνία μίσθωσης προγενέστερης της ζημιάς και υπολειπόμενη διάρκεια τουλάχιστον πέντε ή δέκα έτη, κατά περίπτωση.

Β) Με μακροχρόνια μισθωτήρια, διάρκειας μεγαλύτερης των εννέα ετών, για τα οποία απαιτείται συμβολαιογραφική πράξη, και τα οποία θα συνοδεύονται από το

αντίγραφο μεταγραφής στο Υποθηκοφυλακείο.

Γ) Στην περίπτωση μισθωτηρίων, όπου το μίσθωμα δεν υπερβαίνει το κατώτατο όριο που κάθε φορά ορίζεται αρμοδίως για την υποχρεωτική κατάθεση του μισθώματος στη ΔΟΥ (ισχύον 1.200,00 Ευρώ), θα προσκομίζεται το μισθωτήριο συμβόλαιο, θεωρημένο για το γνήσιο της υπογραφής από αρμόδια αρχή και με ημερομηνία προγενέστερη της ζημιάς.

Δ) Από το έντυπο της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος, εφόσον δηλώνεται το ποσό του ενοικίου, το οποίο αναλύεται σε συνημμένη κατάσταση και όπου αναγράφονται τα μισθούμενα αγροτεμάχια, το αντίστοιχο καταβληθέν μίσθωμα, το ονοματεπώνυμο του ιδιοκτήτη και ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) αυτού.

Ε) Με την προσκόμιση Πληρεξουσίου, με ημερομηνία προγενέστερη της ζημιάς.

ΣΤ) Με την προσκόμιση Χρησιδανείου, μόνο μεταξύ συζύγων και γονέων, τέκνων, βεβαίας χρονολογίας, με ημερομηνία προγενέστερη της ζημιάς.

Ζ) Στις περιπτώσεις καλλιεργειών όπου η μίσθωση είχε καταρτισθεί προφορικά πριν την επέλευση του ζημιογόνου γεγονότος, τότε η προφορική αυτή συμφωνία μπορεί να αποδεικνύεται με ένορκη βεβαίωση των συμβαλλομένων (μισθωτή και εκμισθωτή) ενώπιον Συμβολαιογράφου ή Ειρηνοδίκου

7 Εφαρμογή Ισχύουσας Νομοθεσίας. Θα ζητούνται κατά περίπτωση και ενδεικτικά:

Αντίγραφο του κτηματολογίου, όπου υπάρχει.

Αντίγραφο της Αίτησης Ενεργοποίησης Ατομικών Δικαιωμάτων, έτους ζημιάς (ή της τελευταίας αίτησης, εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία του έτους που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο), όπου αναγράφονται τα στοιχεία των αγροτεμαχίων για τα οποία αιτείται κρατική ενίσχυση.

Για αμπελώνες οι παραγωγοί σταφυλιών θα προσκομίζουν Δήλωση Αμπελοκαλλιέργειας (όπου θα αναγράφεται ο κωδικός από το χαρτογραφικό υπόβαθρο) και όπου χρειάζεται βεβαίωση της οικείας Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής ότι υποβάλλουν Δήλωση Εσοδείας (Δηλώσεις Συγκομιδής του έτους ζημιάς), Παραγωγής, κ.λπ. σύμφωνα με το άρθρο 2 του

ΚΑΝ (ΕΚ) 1282/2001.

8 φωτοαντίγραφο ασφαλιστηρίου συμβολαίου, εφόσον χρειάζεται

9. Υπεύθυνη Δήλωση προκειμένου για αποθηκευμένα προϊόντα εξ’ αγοράς

10 Υπεύθυνη Δήλωση του Ν. 1599/1986, θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής

ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ

Α. Δικαιούχοι, των ενισχύσεων μπορεί να κριθούν φυσικά πρόσωπα που:

I. Είναι Έλληνες υπήκοοι ή υπήκοοι άλλου κράτους, μέλους της .Ε.Ε.

II. Δεν έχουν καμία υποχρέωση επιστροφής χρημάτων από άλλη ενίσχυση, η οποία έχει κριθεί ασυμβίβαστη.

III. Είναι νόμιμοι κάτοχοι της εκμετάλλευσης τη στιγμή που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο.

IV. Παρουσιάζουν γεωργικό εισόδημα από την εκμετάλλευση που ζημιώθηκε.

V. Είναι γεωργοί, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 1 της παρούσας απόφασης.

VI. Είναι μόνιμοι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής της εκμετάλλευσης

VII. Το συνολικό οικογενειακό τους εισόδημα (γεωργικό και εξωγεωργικό) δεν ξεπερνά το τριπλάσιο του εισοδήματος αναφοράς (45.000,00 Ευρώ), εκτός των περιπτώσεων που το γεωργικό οικογενειακό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του εξωγεωργικού οικογενειακού εισοδήματος.

Β. Δικαιούχος, των ενισχύσεων μπορεί να κριθεί νομικό πρόσωπο που:

I. Έχει νομική προσωπικότητα και λειτουργεί τουλάχιστον ένα έτος με οικονομικά αποτελέσματα.

II. Οι εταίροι ή τα μέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών είναι Έλληνες υπήκοοι ή υπήκοοι άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε.

III. Δεν έχει καμία υποχρέωση επιστροφής χρημάτων από άλλη ενίσχυση, η οποία έχει κριθεί ασυμβίβαστη.

IV. Είναι κάτοχος της εκμετάλλευσης τη στιγμή που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο.

V. Από τη συστατική πράξη προκύπτει ότι η κύρια δραστηριότητά του είναι η άσκηση της γεωργίας και παρουσιάζει γεωργικό εισόδημα από την εκμετάλλευση που ζημιώθηκε.

VI. Οι εταίροι ή τα μέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών είναι γεωργοί σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα (το καταστατικό απαγορεύει τη μεταβίβαση μετοχών σε πρόσωπα που δεν ασκούν γεωργία, στο βαθμό που ανατρέπεται ο περιοριστικός όρος της πλειοψηφίας).

VII. Είναι Φορολογικά και Ασφαλιστικά ενήμερο.

VIII. Έχει έδρα στην ευρύτερη περιοχή της εκμετάλλευσης.

Γ. Δεν δύνανται να κριθούν δικαιούχοι έστω και εάν πληρούν τις προαναφερόμενες προϋποθέσεις οι εξής:

1. Τα πρόσωπα που έχουν ενταχθεί στο παρελθόν σε πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και δήλωσαν ψευδή στοιχεία ή αθέτησαν, με υπαιτιότητά τους, τους όρους και τις προϋποθέσεις που ανέλαβαν.

2. Τα πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί την τελευταία πριν τη ζημιά τριετία ή το έτος ζημιάς ή που εκτίουν φυλάκιση δυνάμει δικαστικής αποφάσεως και η καταδίκη αφορά σε μια από τις παρακάτω περιπτώσεις: α) εξαπάτηση του Δημοσίου, β) υποθέσεις εμπορίας και καλλιέργειας ναρκωτικών ουσιών, γ) ζωοκλοπή και δ) καταστροφή του περιβάλλοντος.

3. Τα πρόσωπα που έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα της πρόωρης συνταξιοδότησης αγροτών (κατά τις διατάξεις του Καν.1257/1999) πριν το έτος ζημιάς 2009, με εξαίρεση τη διατηρούμενη για ιδία κατανάλωση εκμετάλλευση.

Η ακρίβεια των στοιχείων για τις προαναφερόμενες περιπτώσεις αποδεικνύεται με υπεύθυνη δήλωση.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Όσοι κατά τα προηγούμενα έχουν κριθεί δικαιούχοι κρατικής ενίσχυσης για ανασύσταση Φυτικού Κεφαλαίου, αντικατάσταση Ζωικού Κεφαλαίου και αποκατάσταση ζημιών Παγίου Κεφαλαίου, προκειμένου να τους καταβληθούν οι αντίστοιχες οικονομικές ενισχύσεις:

Α. Χρόνος αποκατάστασης ζημιών.οφείλουν να προβούν στην αποκατάσταση/ ανασύσταση / αντικατάσταση των ζημιών τους, σε χρονικό διάστημα μέχρι και 31/12/2012, δηλαδή έως 3 χρόνια από την ημερομηνία της ζημιάς.

Αν για οποιοδήποτε λόγο καθυστερήσει η οριστικοποίηση του πορίσματος, ο δικαιούχος υποχρεούται σε χρονικό διάστημα έως ενός έτους από την οριστικοποίηση του πορίσματος να προβεί στην αποκατάσταση των ζημιών, διαφορετικά αποκλείεται από τη χορήγηση της εγκριθείσας κρατικής ενίσχυσης.

Οι ενδεικνυόμενες ποικιλίες των νέων δενδρυλλίων ή των εμβολίων, στις περιπτώσεις της επαναφύτευσης ή του εμβολιασμού, καθώς και η παροχή των απαραίτητων οδηγιών στους παραγωγούς για τη διαμόρφωση του σχήματος της νέας φυτείας και την εφαρμογή των κατάλληλων καλλιεργητικών φροντίδων για τη βελτίωση των παραγόμενων προϊόντων γίνεται από τη Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, η οποία έχει τις σχετικές αποφάσεις, όπου υπάρχουν, για τις ενδεικνυόμενες στην περιοχή τους ποικιλίες. Διευκρινίζεται ότι οι παραγωγοί που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές στο φυτικό τους κεφάλαιο μπορούν να εφαρμόσουν οποιοδήποτε είδος ανασύστασης τους διευκολύνει στις μετέπειτα εργασίες τους, αλλά θα λάβουν τις ενισχύσεις, που προβλέπονται για το είδος της ανασύστασης, στο οποίο θα έπρεπε να προβούν εξαιτίας της ζημιάς που έπαθαν βάσει του πορίσματος πραγματογνωμοσύνης του ΕΛ.Γ.Α. και του πρακτικού αποκατάστασης της Επιτροπής ελέγχου της ανασύστασης της ζημιάς τους. Σε ειδικές περιπτώσεις (πχ. καταστροφή του κτήματος από ισχυρές πλημμύρες) μπορεί ο δικαιούχος να προβεί στην ανασύσταση του

συνόλου των κατεστραμμένων μέσων της καλλιέργειάς του, σε άλλο αγροτεμάχιο, του οποίου είναι κύριος ή εκμεταλλευτής με οποιαδήποτε μακροχρόνια έννομη σχέση. Στην περίπτωση αυτή δεν θα κρίνεται επιλέξιμη ενίσχυσης η ανασύσταση, εάν ήδη υπάρχει άλλη καλλιέργεια στο αγροτεμάχιο (συγκαλλιέργεια δύο διαφορετικών ειδών).

Η ανασύσταση του ζημιωθέντος φυτικού κεφαλαίου θα γίνεται με το ίδιο είδος, ενώ οι εργασίες θα πρέπει:

ι) να γίνουν την κατάλληλη εποχή, σύμφωνα με τις οδηγίες της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής για να μην υπάρχουν αποτυχίες και

ιι) να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν.

Για ενίσχυση αποκατάστασης ζημιών στο Πάγιο κεφάλαιο

Μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών και την αποκατάσταση των ζημιών υποβάλλεται:

β1) «Αίτηση−Υπεύθυνη Δήλωση αποκατάστασης ζημιών», σε ειδικό έντυπο που καθορίζεται από τον ΕΛ.Γ.Α., με την οποία ζητείται ο έλεγχος των εργασιών αποκατάστασης, προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική ενίσχυση.

β2) Πρωτότυπα εξοφλημένα τιμολόγια αγοράς υλικών για αντικατάσταση των ζημιών, δελτία αποστολής υλικών, δελτία παροχής υπηρεσιών (τεχνίτες), ό,τι δηλαδή περιλαμβάνεται στον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (Κ.Β.Σ.).

Στις περιπτώσεις, που η αποκατάσταση της ζημιάς έγινε από μη συνήθη ή πολυτελή υλικά, η δαπάνη αποκατάστασης της ζημιάς θα υπολογίζεται με βάση τη δαπάνη που θα απαιτείτο εάν η αποκατάσταση γινόταν με απλά σύγχρονα υλικά. Στις περιπτώσεις, που η αποκατάσταση της ζημιάς στο πάγιο κεφάλαιο (πχ. αποθήκη) είναι μόνιμη και μη επιδιορθώσιμη, ή οι δαπάνες αποκατάστασης ξεπερνούν την αντικειμενική του αξία, δίνεται η δυνατότητα στο δικαιούχο να το αντικαθιστά με αγορά νέου, το οποίο θα αποδεικνύεται με την προσκόμιση του νόμιμου τίτλου και της σχετικής βεβαίωσης μεταγραφής.

Στην περίπτωση αυτή ο δικαιούχος θα λάβει οικονομική ενίσχυση ίση με την τιμή της αντικειμενικής αξίας του καταστραφέντος κεφαλαίου. Ειδικότερα για ζημιές στο πάγιο κεφάλαιο δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης σε νέο αγροτεμάχιο του δικαιούχου. Το νέο αγροτεμάχιο θα πρέπει να υποδεικνύεται στον ΕΛ.Γ.Α. πριν ξεκινήσουν οι σχετικές εργασίες, οι οποίες θα πρέπει να τηρούν τα προβλεπόμενα από τους σχετικούς Νόμους.

Επιπλέον από την παλαιά εκμετάλλευση θα πρέπει να απομακρύνονται όλα τα υλικά, για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ

1. Οι δικαιούχοι των κρατικών ενισχύσεων υποχρεούνται να αποδέχονται κάθε έλεγχο από τις αρμόδιες εθνικές ή κοινοτικές αρχές και να δηλώσουν ότι έλαβαν

γνώση των πιο πάνω όρων και προϋποθέσεων καθώς και των κυρώσεων από τη μη τήρησή τους, άλλως θα επιστρέφουν εντόκως τα καταβληθέντα ποσά των ενισχύσεων .

2. Για όλες τις αναφερόμενες ζημιωθείσες εκμεταλλεύσεις, για τις οποίες έχει υποβληθεί αίτηση χορήγησης κρατικής ενίσχυσης, θα δηλώνεται με Υπεύθυνη Δήλωση από το δικαιούχο εάν έχει ασφαλισθεί ή όχι σε οποιονδήποτε ιδιωτικό ασφαλιστικό φορέα. Στις περιπτώσεις που οι δικαιούχοι είχαν ασφαλισθεί σε ιδιωτικό ασφαλιστικό φορέα, τότε η κρατική ενίσχυση που προβλέπεται από την παρούσα χορηγείται στο σύνολό της, εφόσον το άθροισμα της αποζημίωσης που καταβλήθηκε από τον ιδιωτικό ασφαλιστικό φορέα και της κρατικής ενίσχυσης που προβλέπεται, δεν υπερβαίνει το 100% της ζημιάς, άλλως αυτή μειώνεται αναλογικά.

3. Σε περίπτωση, που οι δικαιούχοι δεν τηρήσουν κάποιον από τους όρους ή δηλώσουν ψευδή στοιχεία, υποχρεούνται να επιστρέψουν εντόκως τα καταβληθέντα ποσά, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.Δ. 356/1974, «Περί κώδικος εισπράξεως Δημοσίων εσόδων», όπως κάθε φορά ισχύει.

4. Σε περίπτωση που κατά τη μηχανογραφική εκκαθάριση της εκτιμηθείσας ζημιάς ή κατά τη διενέργεια ελέγχων από τους υπαλλήλους του ΕΛ.Γ.Α., διαπιστωθεί ότι το ποσό της ενίσχυσης, που έλαβαν ενισχυθέντες δικαιούχοι, υπερβαίνει το ποσό που δικαιούνται συνολικά, είναι υποχρεωμένοι να επιστρέψουν σε Τραπεζικό Λογαριασμό του ΕΛ.Γ.Α. τη διαφορά του ποσού, ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.

5. Εφόσον διαπιστωθεί ότι οι απώλειες ήταν μικρότερες από 30% θα ανακτώνται οι οικονομικές ενισχύσεις που θα έχουν χορηγηθεί στους πληγέντες παραγωγούς.

6. Σε περίπτωση που παραγωγός πήρε μέρος της παραγωγής του πριν τη ζημιά, η οικονομική ενίσχυση για την απώλεια παραγωγής θα μειωθεί αναλογικά.

7. Οι αναφερόμενες στην απόφαση αυτή οικονομικές ενισχύσεις θα χορηγούνται στο σύνολό τους, εφόσον δεν υπερβαίνουν το 100% της αξίας της απωλεσθείσας

παραγωγής (αφού αφαιρεθούν οι τυχόν δαπάνες που δεν πραγματοποιήθηκαν). Το κόστος στο οποίο δεν υπεβλήθη ο δικαιούχος εξαιτίας της ζημιάς που προκλήθηκε στις καλλιέργειες (μη πραγματοποίηση της συγκομιδής, κ.λπ.) θα ληφθεί υπόψη κατά τον υπολογισμό της ενίσχυσης.

8. Εφόσον η αποκατάσταση των ζημιών αφορά εκρίζωση και επαναφύτευση ή κοπή στη βάση του κορμού, τότε ο δικαιούχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να

πραγματοποιεί την επαναφύτευση ή τον εμβολιασμό με ενδεικνυόμενες ποικιλίες και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη της Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (πρόσφατη η με αριθ. 136473/2011 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων).

9. Τα παραστατικά, όπου αυτά είναι απαραίτητα, που θα προσκομίσουν οι ζημιωθέντες παραγωγοί για να πάρουν τις προβλεπόμενες οικονομικές ενισχύσεις, θα γίνονται δεκτά εφόσον έχουν ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας που συνέβη η ζημιά.

10. Οι ενισχυθέντες παραγωγοί υποχρεούνται να διατηρήσουν το σύνολο της ενισχυθείσας εκμετάλλευσης, για χρονικό διάστημα ανάλογο του είδους της ζημιάς:

α) Τα καρποφόρα δένδρα, αμπέλια και ακτινίδια για μια συνεχή πενταετία.

β) Τις πολυετείς καλλιέργειες για μια τουλάχιστον τριετία.

γ) Τα επισκευασθέντα ή ανακατασκευασθέντα γεωργοκτηνοτροφικά κτίσματα τουλάχιστον για μια συνεχή δεκαετία.

δ) Τη δραστηριότητά τους για τουλάχιστον μία συνεχή τριετία, στις περιπτώσεις αντικατάστασης Ζωικού Κεφαλαίου.

Για όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, ως αφετηρία έναρξης των χρονικών υποχρεώσεων θα θεωρείται η ημερομηνία υποβολής της Αίτησης Αποκατάστασης από το δικαιούχο παραγωγό.

11. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου οι κληρονόμοι, κατά τη διαδικασία καταβολής των κρατικών ενισχύσεων και προκειμένου να τύχουν των εγκριθεισών ενισχύσεων, υποχρεούνται να προσκομίσουν τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσης, σε χρονικό διάστημα που δεν θα ξεπερνά τους έξι μήνες από την ημερομηνία Κοινοποίησης του Πίνακα.

12. Σε περίπτωση αλλαγής του προσώπου που ασκεί τη γεωργική εκμετάλλευση, δικαιούχος της κρατικής ενίσχυσης είναι εκείνος που ήταν εκμεταλλευτής την ημέρα που συνέβη η ζημιά.

13. Στην περίπτωση που κατά την περίοδο εκπλήρωσης μιας μακροχρόνιας υποχρέωσης που έχει αναληφθεί ως προϋπόθεση για τη χορήγηση ενίσχυσης, ο δικαιούχος μεταβιβάσει την εκμετάλλευση, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, σε άλλο πρόσωπο, το πρόσωπο αυτό δύναται να τον υποκαταστήσει μόνο ως προς τις υποχρεώσεις, για το υπόλοιπο της περιόδου, εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμενες από το καθεστώς ενίσχυσης προϋποθέσεις και αποδεχθεί τις προβλεπόμενες δεσμεύσεις. Εάν αυτό δεν συμβεί ο αρχικός δικαιούχος υποχρεούται να επιστρέψει τις ενισχύσεις που έχει εισπράξει. Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να κοινοποιείται έγγραφο στο αρμόδιο Υποκ/μα ΕΛ.Γ.Α. μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά, σε διάστημα μέχρι ένα μήνα από τη μεταβίβαση, ώστε να κρίνεται ο νέος δικαιούχος και στη συνέχεια να ενημερώνεται ο φάκελος.

14. Σε περίπτωση ανωτέρας βίας, κατά την περίοδο εκπλήρωσης μιας μακροχρόνιας υποχρέωσης, μπορεί να μην απαιτηθεί η επιστροφή των ενισχύσεων που έλαβε ο δικαιούχος. Ως περιπτώσεις ανωτέρας βίας, μπορούν να γίνουν δεκτές, αποδεικνυόμενες με επίσημα έγγραφα, ιδίως οι παρακάτω περιπτώσεις:

α) Θάνατος του κατόχου της εκμετάλλευσης.

β) Μακροχρόνια ανικανότητα προς εργασία του κατόχου της εκμετάλλευσης.

γ) Απαλλοτρίωση ή αναδασμός σημαντικού τμήματος της εκμετάλλευσης, εφόσον δεν ήταν προβλέψιμη την ημέρα της ανάληψης της δέσμευσης.

δ) Σοβαρή φυσική καταστροφή που έπληξε σημαντικά την εκμετάλλευση.

ε) Καταστροφή λόγω ατυχήματος της εκμετάλλευσης.

στ) Επιζωοτία που προσβάλλει το σύνολο ή μέρος της αγέλης του κατόχου της εκμετάλλευσης.

Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να κοινοποιείται έγγραφο στο αρμόδιο Υποκ/μα ΕΛ.Γ.Α., μαζί με τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία, εντός ενός μηνός από τη στιγμή που ο κάτοχος είναι σε θέση να το πράξει, ώστε να ενημερώνεται ο φάκελος του δικαιούχου.