Αναζήτηση Αναρτήσεων

Σάββατο 3 Μαρτίου 2012

Ημερίδα από Γεωτεε Αν. Μακεδονίας για την αγριοαγκινάρα

Ημερίδα από Γεωτεε Αν. Μακεδονίας για την αγριοαγκινάρα
http://content-mcdn.ethnos.gr/filesystem/images/20111017/low/assets_LARGE_t_189761_53875726.JPG
Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο - Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας - σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Δράμας, στα πλαίσια της συνεισφοράς των φορέων αυτών στην οικονομική ανάπτυξη του Α’ γενούς, του Β’ γενούς και του Γ’ γενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής μας, σας προσκαλούν στην ενημερωτική ημερίδα που διοργανώνουν με θέμα:
«Ενεργειακή Αξιοποίηση της Βιομάζας – Αγριαγκινάρα,
το παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας».
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Δράμας την Παρασκευή 9 Μαρτίου στις 10:00 π.μ. σύμφωνα με το παρακάτω πρόγραμμα:
09:30 – 10:00 Προσέλευση συμμετεχόντων.
10:00 – 10:15 «Γενικά Στοιχεία για τη Βιομάζα» Μυστακίδης Ζαφείρης, Γεωπόνος, Πρόεδρος της Δ.Ε. του ΓΕΩΤΕΕ Αν. Μακεδονίας.
10:15 – 10:30 «Η καλλιέργεια και οι χρήσεις της Αγριαγκινάρας» Βαγγέλης Σημανδράκος, Γεωπόνος, Πρόεδρος της Δ.Ε. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Δυτ. Μακεδονίας.
10:30 – 11:00 «Το παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας» Μιμίκος Κων/νος, Γεωπόνος Τ.Ε., υπεύθυνος προγρ/τος της Αναπτυξιακής Εταιρείας Δυτ. Μακεδονίας (ΑΝΚΟ Α.Ε.).
11:00 – 11:20 «Τοπικές πρωτοβουλίες αξιοποίησης της Βιομάζας – ευκαιρίες για επιχειρηματική αξιοποίηση» Αμπελίδης Θεόδωρος, Γεωπόνος, υπάλληλος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. Αν. Μακεδονίας.
11:20 – 12:00 Ερωτήσεις – Συζήτηση.

Τα όρια εκπομπών αέριων ρύπων υπερβαίνουν δώδεκα κράτη μέλη της ΕΕ

Τα όρια εκπομπών αέριων ρύπων υπερβαίνουν δώδεκα κράτη μέλη της ΕΕ

Δώδεκα κράτη μέλη υπερέβησαν ένα ή περισσότερα από τα τα εθνικά ανώτατα όρια εκπομπών (NEC), όπως θεσμοθετήθηκαν από την ΕΕ.
Σύμφωνα με πρόσφατα επίσημα στοιχεία για το 2010 που αναφέρονται στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Σε ορισμένες περιπτώσεις τα όρια ξεπεράστηκαν σημαντικά.
Οι ρύποι αυτοί συμβάλλουν σε προβλήματα υγείας και μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε οικονομικές απώλειες και περιβαλλοντικές ζημίες. Ο ΕΟΠ έχει στοιχεία που δείχνουν ότι πολλά κράτη μέλη της ΕΕ ξεπέρασαν το 2010 τα όρια, έτσι οι χώρες αυτές θα πρέπει να καταβάλουν περαιτέρω προσπάθειες για να βοηθήσουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ευρώπη.
Διευθύντρια του EΟΠ και καθηγήτρια Jacqueline McGlade
Air όρια εκπομπών ρύπων υπερβαίνουν σε δώδεκα κράτη μέλη της ΕΕ
Για πρώτη φορά, τα προκαταρκτικά στοιχεία που αναφέρθηκαν πρόσφατα στον ΕΟΠ από τα κράτη μέλη επιτρέπουν τη σύγκριση με τα δεσμευτικά όρια εκπομπών για το 2010 που ορίζει η οδηγία της ΕΕ NEC .
Η οδηγία καλύπτει τέσσερις βασικούς ατμοσφαιρικούς ρύπους: το διοξείδιο του θείου (SO 2 ), οξείδια του αζώτου (NO x ), πλην μεθανίου πτητικές οργανικές ενώσεις (NMVOC) και την αμμωνία (NH3 ).
Αυτοί οι ρύποι μπορούν να προκαλέσουν αναπνευστικά προβλήματα, να συμβάλλουν στην οξίνιση του εδάφους και των επιφανειακών υδάτων, και να καταστρέψουν τη χλωρίδα.
Τα ανώτατα όρια που ορίζονται στην οδηγία NEC έχουν σχεδιαστεί ώστε να μειωθούν οι δυσμενείς επιπτώσεις.
«Οι ρύποι αυτοί συμβάλλουν σε προβλήματα υγείας και μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε οικονομικές απώλειες και περιβαλλοντικές ζημίες. Η εκτελεστική διευθύντρια του ΕΟΠ καθηγήτρια Jacqueline McGlade δήλωσε: "Ο ΕΟΠ έχει στοιχεία που δείχνουν ότι πολλά κράτη μέλη της ΕΕ ξεπέρασαν το 2010 τα θεσμοθετημένα όρια, έτσι οι χώρες αυτές θα πρέπει να καταβάλουν περαιτέρω προσπάθειες για να βοηθήσουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ευρώπη."
Η ρύποι για τους οποίους καταγράφηκαν οι περισσότερες υπερβάσεις ήταν τα οξείδια του Αζώτου. Η προκαταρκτική ανάλυση δείχνει έντεκα κράτη μέλη με υπέρβαση των αντιστοίχων ανωτάτων ορίων των οξειδίων του αζώτου (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Ισπανία και Σουηδία) (βλ. Πίνακα 1).
Ο τομέας των οδικών μεταφορών αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες που συντελούν πίσω από τον μεγάλο αριθμό των συγκεκριμένων υπερβάσεων, συνεισφέροντας περίπου το 40% του συνόλου της ΕΕ των 27 και των εκπομπών οξειδίων του αζώτου. Μειώσεις των NO x από τον τομέα αυτόν κατά τη διάρκεια των τελευταίων 2 δεκαετιών, δεν έχουν τόσο μεγάλη διακύμανση όσο αναμενόταν αρχικά.
Αυτό οφείλεται εν μέρει διότι ο τομέας της μηχανοκίνησης έχει αυξηθεί περισσότερο από το αναμενόμενο και εν μέρει επειδή τα πρότυπα εκπομπών των οχημάτων δεν είχαν πάντοτε το προβλεπόμενο ύψος των ΝΟx μειώσεων.
Η Ισπανία ήταν το μόνο κράτος μέλος που έχει υπερβεί τρία από τα τέσσερα ανώτατα όρια εκπομπών που απορρέουν από την οδηγία για τα NECD, ακολουθούμενη από τη Γερμανία με δύο υπερβάσεις, ενώ η Φινλανδία υπερέβη μόνο το όριο της αμμωνίας.
Στα μέσα-2012, ο ΕΟΠ θα δημοσιεύσει δύο εκθέσεις με περαιτέρω ανάλυση των στοιχείων που γνωστοποιούνται από τα κράτη μέλη της ΕΕ και την αξιολόγηση τους, ώστε να διερευνηθεί κατά πόσο οι αρχικοί στόχοι για την υγεία και το περιβάλλον που ορίζονται στο NECD έχουν επιτευχθεί.
Η τρέχουσα αναθεώρηση της πολιτικής της ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση μπορεί να οδηγήσει σε μια αναθεωρημένη οδηγία NEC περιλαμβάνοντας αυστηρότερα ανώτατα όρια εκπομπών για το 2020 προκειμένου να βελτιωθεί η προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος. Για πρώτη φορά, ένα ανώτατο όριο για τα λεπτά σωματίδια (PM 2,5 ) θα μπορούσε να εισαχθεί. Ελλείψει της νέας νομοθεσίας, ωστόσο, η οδηγία για τα NEC παραμένει σε ισχύ και απαιτεί από τις χώρες να διατηρούν τις εκπομπές κάτω από τα εθνικά ανώτατα όρια κατά τα προσεχή έτη.

Πίνακας 1. Πρόοδος από κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά την εκπλήρωση του 2010 ανώτατα όρια εκπομπών που καθορίζονται στην οδηγία της ΕΕ NEC.

« »σημαίνει ότι το ανώτατο όριο εκπομπών έχει επιτευχθεί?« Χ » υποδεικνύει το ανώτατο όριο δεν τηρήθηκε.
Σημείωση: Με βάση τα προκαταρκτικά δεδομένα.
Κράτος μέλος
NO x
NMVOCs
SO 2
NH 3
Αυστρία
×
Βέλγιο
×
Βουλγαρία
Κύπρος
Τσεχική Δημοκρατία
Δανία
×

http://www.eea.europa.eu/

Παρασκευή 2 Μαρτίου 2012

Ανακύκλωση οικοδομικών υλικών: «πράσινο» για τέσσερις μονάδες

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:
Στην ανάπτυξη τεσσάρων συστημάτων διαχείρισης καιανακύκλωσης οικοδομικών υλικών και υλικών κατεδαφίσεωνπροχωρά το ΥΠΕΚΑ, σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας skai.gr.
Για τη δημιουργία των τεσσάρων συστημάτων, που θα διαχειρίζονται τα μπάζα από δημόσια και ιδιωτικά έργα, απομένουν οι γραφειοκρατικές εγκρίσεις από τις Περιφέρειες και τις Πολεοδομίες.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, με βάση τις κοινοτικές οδηγίες, στην Ελλάδα θα πρέπει έως το τέλος του 2012 να ανακυκλώνεται το 30% των παραγόμενων ποσοτήτων από τα οικοδομικά υλικά.
Το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί σε 50% το 2015 και 70% στο τέλος του 2020.

Ιχθυοκαλλιέργειες: πρώτη η Ελλάδα λέει το Google Earth – Απόφαση-σταθμός στον Πόρο

Περιβάλλον Ενέργεια Οικολογία:
Την ώρα που τα θαλάσσια οικοσυστήματα κλονίζονται από τηνυπεραλίευση, τα προϊόντα των ιχθυοκαλλιεργειών αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά τροφίμων του δυτικού κόσμου και εξελίσσονται σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους παγκοσμίως.
Μεγάλος όγκος της ιχθυοκαλλιέργειας λαμβάνει χώρα στη Μεσόγειο. Ερευνητές χρησιμοποίησαν δορυφορικές εικόνες από το Google Earth για να εντοπίσουν μονάδες υδατοκαλλιεργειών σε 16 χώρες.
Συγκεκριμένα, “σαρώθηκε” το 91% των ακτών της Μεσογείου και εντοπίστηκαν 248 κλωβοί εκτροφής τόνου (κυκλικοί κλωβοί διαμέτρου άνω των 40 μέτρων) και 20.976 ακόμα κλωβοί σε ακτίνα 10 χιλιομέτρων από τις ακτές. Η πλειονότητα των κλωβών εκτροφής ψαριών εντοπίστηκε στην Ελλάδα (49%) με την Τουρκία να ακολουθεί (31%).
Η ανάλυση των εικόνων υποδεικνύει ότι το 2006 η Ελλάδα ήταν πρώτη σε παραγωγή με 103.819 τόνους ψαριών, με Τουρκία, Ισπανία και Ιταλία να ακολουθούν.
Η ποσότητα που αντιστοιχεί στην Ελλάδα είναι 30% υψηλότερη από ό,τι δηλώθηκε στον FAO, ενώ της Τουρκίας είναι 18% μεγαλύτερη, της Κύπρου 16% και της Κροατίας 10%.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έρευνα η συνολική ποσότητα 225.736 τόνων ψαριών που δηλώθηκαν από τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO) είναι σχετικά ακριβής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας πιστοποιούν τη σχετική συνέπεια των δεδομένων που δημοσιεύει ο FAO πάνω στο θέμα, αλλά και τη συμβολή της τεχνολογίας του Google Earth σε παρόμοιες προσπάθειες συλλογής στοιχείων.
Το συμπέρασμα προέρχεται από καναδική μελέτη που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική επιθεώρηση PLoS One.
—Απόφαση-σταθμός για τις υδατοκαλλιέργειες στην Ελλάδα
Εντωμεταξύ, το διοικητικό εφετείο Πειραιά απέρριψε την αίτηση αναστολής της εταιρείας «ΔΙΑΣ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ», κατά της απόφασης του αντιπεριφερειάρχη Νήσων, Δημήτρη Κατσικάρη, ο οποίος τον Ιούλιο του 2011 είχε αποφασίσει την οριστική παύση λειτουργίας δύο μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας στον Πόρο.
Σύμφωνα με την «Πανελλήνια Συντονιστική Επιτροπή Φορέων περιοχών που θίγονται από την ανάπτυξη της υδατοκαλλιέργειας», είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται η εν λόγω αρμοδιότητα του Ν. 1650/1986 για τις ιχθυοκαλλιέργειες και η απόφαση του δικαστηρίου δημιουργεί νομολογία που μπορεί να αξιοποιηθεί σε όλη την Ελλάδα.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της “Καθημερινής” έπειτα από αυτοψία των αρμοδίων υπηρεσιών της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων τον Ιούλιο, διαπιστώθηκε, ότι οι μονάδες εξακολουθούσαν να λειτουργούν έχοντας καταλάβει επιπλέον χώρο του μισθωμένου, παραβιάζοντας τους περιβαλλοντικούς όρους και παρά το γεγονός ότι τους είχε ήδη επιβληθεί πρόστιμο.
Η μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας καταλάμβανε θαλάσσια έκταση 13,242 στρεμμάτων, επιπλέον της μισθωμένης στη θαλάσσια περιοχή του Όρμου Βαριαρνή, ενώ στη θαλάσσια περιοχή Καλάμι, η εταιρεία είχε καταλάβει θαλάσσια έκταση 23,838 στρεμμάτων, επιπλέον της μισθωμένης.
Η απόφαση θεωρείται σημαντική διότι δημιουργεί δεδικασμένο προς όφελος φορέων περιοχών που αντιτίθενται στην επέκταση μονάδων ιχθυοκαλλιεργειών που καταστρέφουν το περιβάλλον.

Μεταλλαγμένα: εγκρίθηκε το πρότυπο AGRO 7 για τα ζωικά προϊόντα

Εγκρίθηκε το πρότυπο AGRO 7, που αφορά στις προδιαγραφές για την παραγωγή προϊόντων από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές, με σχετική απόφαση του νεοσύστατουΕλληνικού Γεωργικού Οργανισμού- Δήμητρα.
Το πρότυπο περιλαμβάνει απαιτήσεις που πρέπει να τηρούν οι εμπλεκόμενοι στην «αλυσίδα» παραγωγής, γάλακτος, κρέατος, αυγών ή ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας. Ειδικότερα περιλαμβάνει τις απαιτήσεις στις οποίες πρέπει να συμμορφώνεται κάθε επιχείρηση που εμπλέκεται στην παραγωγή ζωοτροφών, στην εκτροφή ζώων/πουλερικών/ιχθύων, στην παραγωγή και διάθεση, στην αγορά προϊόντων ζωικής προέλευσης και η οποία επιθυμεί να πιστοποιηθεί για την εφαρμογή τους προκειμένου τα τελικά προϊόντα να φέρουν το εθνικό σήμα πιστοποίησης που να βεβαιώνει ότι προέρχονται από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές.
Το πρότυπο AGRO 7 οργανώνεται σε δέκα ενότητες απαιτήσεων:
1. Απαιτήσεις για την παραγωγή ζωοτροφών
2. Απαιτήσεις για την εκτροφή ζώων γαλακτοπαραγωγής ή κρεατοπαραγωγής
3. Απαιτήσεις για την εκτροφή πουλερικών κρεατοπαραγωγής ή ωοπαραγωγής
4. Απαιτήσεις για την εκτροφή ιχθύων θαλασσοκαλλιέργειας
5. Απαιτήσεις για την επεξεργασία, συσκευασία, εμπορία γάλακτος
6. Απαιτήσεις για τη σφαγή ζώων/πουλερικών
7. Απαιτήσεις για την τυποποίηση/συσκευασία/εμπορία κρέατος
8. Απαιτήσεις για την τυποποίηση/συσκευασία/εμπορία αυγών
9. Απαιτήσεις για την τυποποίηση/συσκευασία/εμπορία ιχθύων
10. Απαιτήσεις για τα σημεία πώλησης κρέατος
Πρόκειται για ένα μοντέλο διασφάλισης της συνέχειας μεταξύ των «κρίκων» της «αλυσίδας» παραγωγής ζωικών προϊόντων που ειδικότερα περιλαμβάνει:
1. Απαιτήσεις για την παραγωγή ζωοτροφών
Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής ζωοτροφών (π.χ. βιομηχανίες ζωοτροφών, παρασκευαστήρια ζωοτροφών μονάδων εκτροφής) και ειδικότερα στις απαιτήσεις για τις πρώτες ύλες, τις πρόσθετες ύλες και τα προμίγματα, τον εργαστηριακό έλεγχο των τελικών προϊόντων, την ιχνηλασιμότητα σε κάθε στάδιο παραγωγής και τις απαιτήσεις για το χειρισμό μη συμμορφούμενων προϊόντων.
2. Απαιτήσεις για την εκτροφή των ζώων/πουλερικών/ιχθύων
Για τις επιχειρήσεις εκτροφής (ζώων, πουλερικών και ιχθύων), οι απαιτήσεις του προτύπου εστιάζονται κυρίως στη διατροφή των ζώων, που περιλαμβάνει έλεγχο των παραλαμβανόμενων ζωοτροφών από επιχειρήσεις παραγωγής ζωοτροφών πιστοποιημένες κατά το πρότυπο AGRO 7 και τον έλεγχο του παρεχόμενου σιτηρεσίου με βάση τις ανάγκες εκτροφής, το είδος των ζώων και το στάδιο ανάπτυξής τους, καθώς και στην ιχνηλασιμότητα των ζώων, στο πλαίσιο της οποίας απαιτείται η τήρηση ισοζυγίων και η εξασφάλιση του διαχωρισμού τους και της ταυτότητάς τους σε κάθε στάδιο διακίνησής τους.
3. Απαιτήσεις για τη σφαγή ζώων/πουλερικών
Οι επιχειρήσεις σφαγής ζώων/πουλερικών οφείλουν σε κάθε περίπτωση να εξασφαλίζουν και να αποδεικνύουν το σαφή διαχωρισμό των ζώων/πουλερικών που παραλαμβάνουν και προέρχονται από πιστοποιημένες κατά το AGRO 7 επιχειρήσεις εκτροφής και τη διατήρηση της ιχνηλασιμότητάς τους σε κάθε παραγωγικό στάδιο, προκειμένου τα σφάγια ή τα τεμάχια κρέατος που προέρχονται από ζώα που δεν εκτρέφονται με γενετικά τροποποιημένες ζωοτροφές ως τελικά προϊόντα, να διατηρούν την ταυτότητά τους.
4. Απαιτήσεις για την τυποποίηση/συσκευασία/εμπορία
Αντίστοιχα, οι επιχειρήσεις τυποποίησης/συσκευασίας/εμπορίας γάλακτος, κρέατος, αυγών και ιχθύων υποχρεούνται να τηρούν αρχείο που αφορά στους πιστοποιημένους κατά το AGRO 7 προμηθευτές τους, στις εισερχόμενες ποσότητες, στην κίνηση των προϊόντων σε όλα τα στάδια των παραγωγικών διαδικασιών εντός της επιχείρησης, τους αποδέκτες και τον προορισμό των εξερχόμενων ποσοτήτων των τελικών προϊόντων και τη σχέση μεταξύ κάθε παρτίδας εισροών αρχικών προϊόντων και κάθε παρτίδας εκροών τελικών προϊόντων. Στη συσκευασία των τελικών προϊόντων αναγράφονται υποχρεωτικά σχετικές με την πιστοποίηση ενδείξεις και τοποθετείται υποχρεωτικά το εθνικό σήμα που βεβαιώνει ότι τα προϊόντα αυτά προέρχονται από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές. Ιδιαίτερα, στην περίπτωση των ψαριών που δεν συσκευάζονται σε κλειστή συσκευασία, της οποίας το άνοιγμα γίνεται από τον τελικό καταναλωτή, το σήμα τοποθετείται υποχρεωτικά σε κάθε ψάρι, ενώ στην περίπτωση της παραγωγής ασυσκεύαστου κρέατος περιγράφονται απαιτήσεις για τα σημεία λιανικής πώλησης, με σκοπό να διασφαλίζεται η τήρηση της ιχνηλασιμότητας των πιστοποιημένων κατά AGRO 7 προϊόντων, ο σαφής διαχωρισμός τους από άλλα προϊόντα του ιδίου είδους, η τήρηση ισοζυγίων αγορών και πωλήσεων κρέατος (που αποδεικνύονται μέσω παραστατικών αγορών και πωλήσεων) και η επισήμανσή τους με τέτοιο τρόπο που να μην δημιουργείται σύγχυση ή παραπλάνηση του καταναλωτή.

Για την έναρξη εφαρμογής του προτύπου AGRO 7 έχει προβλεφθεί περίοδος έξι (6) μηνών για την προετοιμασία των εμπλεκομένων μερών και ολοκλήρωσης των απαιτούμενων διαδικασιών εφαρμογής οι οποίες περιλαμβάνουν:
1. Την έκδοση κατευθυντήριας οδηγίας που θα περιγράφει το «σχήμα πιστοποίησης», τις απαιτήσεις που σχετίζονται με αυτό και τις αποφάσεις που αφορούν το πλαίσιο εφαρμογής και κατοχύρωσης σχετικών όρων και απαιτήσεων
2. Την έγκριση πλαισίου κυρώσεων για τις επιχειρήσεις που είναι ενταγμένες στο σύστημα ελέγχου και πιστοποίησης αλλά δεν συμμορφώνονται με προδιαγεγραμμένες απαιτήσεις υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και για τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν είναι ενταγμένες στο σύστημα ελέγχου και πιστοποίησης και διαπιστώνονται από έλεγχο αγοράς ότι χρησιμοποιούν παρανόμως σχετικές ενδείξεις ή/και σήματα.
3. Την έκδοση και κατοχύρωση εθνικού σήματος που θα φέρουν τα προϊόντα που προέρχονται από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές
4. Τη διαπίστευση των ιδιωτικών φορέων πιστοποίησης και την αναγνώρισή τους από το Υ.Π.Α.Α.Τ.
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Σκανδαλίδης, σε ότι αφορά στις προδιαγραφές που απαιτούνται για την παραγωγή προϊόντων από ζώα που δεν εκτρέφονται με γενετικά τροποποιημένες ζωοτροφές, έκανε την ακόλουθη δήλωση :
«Πρωταρχικός στόχος της πολιτικής μας στο τομέα των αγροτικών προϊόντων και των τροφίμων είναι η στήριξη της παραγωγής ποιοτικών προϊόντων και η ασφαλής και ολοκληρωμένη πληροφόρηση των καταναλωτών σχετικά με τα χαρακτηριστικά τους και τις μεθόδους παραγωγής τους.
Η επίτευξη αυτού του στόχου δημιουργεί ένα νέο πλαίσιο απαιτήσεων και προτεραιοτήτων για την επισήμανση των τροφίμων και στην κατεύθυνση αυτή η σύγχρονη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή οφείλει να στοχεύει στην παραγωγή προϊόντων πιστοποιημένης ποιότητας.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων αναγνωρίζοντας τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται από την εμφάνιση και την εξάπλωση της γενετικής τροποποίησης ανέλαβε την πρωτοβουλία της σύνταξης και έκδοσης προδιαγραφών για την επισήμανση των Ελληνικών προϊόντων ζωικής προέλευσης ως προϊόντων από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές.
Με απόφαση του νεοσύστατου «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΓΕΩΡΓΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ – ΔΗΜΗΤΡΑ» αρμόδιου για την έκδοση προδιαγραφών ποιότητας για τα αγροτικά προϊόντα, εγκρίθηκε το πρότυπο AGRO 7 «Προδιαγραφή για την παραγωγή προϊόντων από ζώα που δεν εκτρέφονται με Γενετικά Τροποποιημένες Ζωοτροφές».
Το πρότυπο AGRO 7 αποτελεί ένα ακόμα βήμα στήριξης της απόφασης του καταναλωτή να επιλέγει ελεύθερα την ποιότητα της διατροφής του αλλά και του Έλληνα παραγωγού να αποδεικνύει την αξία της ποιοτικής ανωτερότητας των προϊόντων που παράγει, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία τους και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους».

«Ηλεκτρονική» στέγη για τα αγροτικά προϊόντα

«Ηλεκτρονική αγορά» αγροτικών προϊόντων ετοιμάζουν από κοινού τα υπουργεία Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των περιθωρίων κέρδους που αποφάσισε από το περασμένο καλοκαίρι η κυβέρνηση, το υπουργείο Ανάπτυξης φιλοδοξεί στην περαιτέρω μείωση των τιμών καταναλωτή και τον περιορισμό των μεσαζόντων.Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των περιθωρίων κέρδους που αποφάσισε από το περασμένο καλοκαίρι η κυβέρνηση, το υπουργείο Ανάπτυξης φιλοδοξεί στην περαιτέρω μείωση των τιμών καταναλωτή και τον περιορισμό των μεσαζόντων.
«Ηλεκτρονική αγορά» αγροτικών προϊόντων ετοιμάζουν από κοινού τα υπουργεία Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και η πρόσφατη εξέλιξη με το «κίνημα της πατάτας» όπως ονομάστηκε (η απευθείας δηλαδή πώληση πατάτας από τους παραγωγούς του Νευροκοπίου στους καταναλωτές χωρίς την παρέμβαση χονδρεμπόρων «δείχνει» τον δρόμο που έχει πάρει η αγορά για την πίεση των τιμών. Όπως γνωστοποίησαν μιλώντας με δημοσιογράφους ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός και ο ειδικός γραμματέας της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς Γιώργος Στεργίου οι λιανικές τιμές αγροτικών προϊόντων στην Ελλάδα είναι από τις χαμηλότερες στην Ε.Ε.. Αντίθετα οι τιμές παραγωγού είναι από τις υψηλότερες λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική παραγωγή (μικρός κλήρος).
Το υπουργείο έχει υποβάλλει τεχνικό δελτίο για κοινοτική χρηματοδότηση με σχέδιο δημιουργίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην οποία θα μπαίνουν ομάδες παραγωγών και θα αναρτούν τις τιμές και τις διαθέσιμες ποσότητες οπωροκηπευτικών και από την άλλη πλευρά χονδρέμποροι και λιανεμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες θα βλέπουν το εύρος των τιμών και τον παραγωγό προκειμένου να έρθουν σε επαφή μαζί του. Η αγορά θα γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο.
Για να επιτευχθεί η ηλεκτρονική αγορά- πώληση, σε δεύτερο χρόνο θα δημιουργηθεί μια παράλληλη πλατφόρμα εύρεσης μέσων μεταφοράς εμπορευμάτων καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αυτό το σύστημα είναι η αδυναμία σε συστήματα logistics.
Με τον τρόπο αυτό και σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των περιθωρίων κέρδους που αποφάσισε από το περασμένο καλοκαίρι η κυβέρνηση, το υπουργείο Ανάπτυξης φιλοδοξεί στην περαιτέρω μείωση των τιμών καταναλωτή και τον περιορισμό των μεσαζόντων.
Ταυτόχρονα, ο κ. Κομνηνός επισήμανε ότι το χονδρεμπόριο στην ελληνική αγορά έχει υποστεί μεγάλη μείωση του τζίρου καθώς από τη μία πλευρά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρούν όλο και περισσότερο σε απευθείας αγορές προϊόντων από τους παραγωγούς και από την άλλη πλευρά λόγω των χαμηλών τιμών ο κόσμος προτιμά τις λαϊκές αγορές. Μάλιστα, σε αυτό το σημείο, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου προέτρεψε τους παραγωγούς πατάτας του Νευροκοπίου κι άλλες τέτοιες ομάδες να μπουν στις λαϊκές αγορές και να πουλάνε τα προϊόντα τους.
Την ίδια στιγμή, όπως αποκάλυψε ο ειδικός γραμματέας της ΥΠΕΑ Γιώργος Στεργίου, οι διευθύνσεις της ΥΠΕΑ σε συνεργασία με τις κυπριακές αρχές είναι στα ίχνη κυκλώματος Κύπριων και Ελλήνων χονδρεμπόρων οι οποίοι μαζί με ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ φέρνουν κατά πάσα πιθανότητα αιγυπτιακές πατάτες τις βαφτίζουν στην Κύπρο ή στην Ελλάδα ως κυπριακές παραπλανώντας τους καταναλωτές. Το ενδιαφέρον που παρακίνησαν την ελεγκτική διαδικασία, σύμφωνα με το κ. Κομνηνό, είναι ότι η τιμή της στην ελληνική αλυσίδα πωλείται στα επίπεδα της ελληνική τιμής ενώ η κυπριακή θα έπρεπε να είναι ακριβότερη.
Στο υπουργείο επίσης ερευνώνται ίχνη καρτέλ στην αγορά των φρούτων και ιδιαίτερα των φρούτων που έχουν μικρή χρονική διάρκεια ζωής.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ Εύη Παπαδοσηφάκη