ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η Σύσκεψη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για τις εξελίξεις στην ΚΑΠ
Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 21/7/2009 στην Αθήνα σύσκεψη την οποία διοργάνωσε το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σχετικά με τις εξελίξεις στην εφαρμογή της ΚΑΠ, οι οποίες απορρέουν από το λεγόμενο “health check up”. Συγκεκριμένα το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. παρουσίασε τις θέσεις τις οποίες επεξεργάστηκε (με την σειρά των θεμάτων όπως αυτά τίθενται στα άρθρα του καν. 73 / 2009) και ακολούθησε συζήτηση με τους παρισταμένους εκπροσώπους όλων των παραγωγικών φορέων που εμπλέκονται με την γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη και τους εκπροσώπους των κομμάτων που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση του επιμελητηρίου.
Στη σύσκεψη το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Θ. Α. Μαρκόπουλο, τα μέλη του Δ.Σ. κ. Σπ. Γιωτάκη, Δ. Λώλη, Σπ. Μάμαλη και Χρ. Μέγκλα καθώς και τον Πρόεδρο του παραρτήματος Αν. Στερεάς κ. Π. Αντωνίου.
Αναλυτικά στην σύσκεψη συμμετείχαν και κατέθεσαν τις απόψεις τους από πλευράς πολιτικών κομμάτων οι κ.κ. Β. Έξαρχος – Βουλευτής ως εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Γκικόπουλος ως εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Δ. Λώλης ως εκπρόσωπος του Συνασπισμού και Σ. Παϊσιάδης ως εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ.
Εκ μέρους του ΥΠ.Α.Α.Τ. ο Γενικός Διευθυντής Ζωικής Παραγωγής κ. Γ. Ζαχαρόπουλος και η κα Σ. Δουκόπουλου – εκ μέρους του Υφυπουργού κ. Μ. Παπαδόπουλου.
Εκ μέρους των μαζικών φορέων παραβρέθηκαν και κατέθεσαν τις απόψεις τους οι κ. κ. Ν. Ζιούβας, Πρόεδρος της ΠΟΣΓ, Ν. Κακαβάς, Πρόεδρος της ΠΟΓΕΔΥ, Ευθ. Ιακωβάκης, Πρόεδρος της ΠΟΣΕΓ, Παπαμιχαλοπούλου Μαρία, Αντιπρόεδρος της ΠΕΓΔΥ, Ι. Τσιφόρος, Γεν. Διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, Γ. Γωνιωτάκης, Πρόεδρος της ΓΕΣΑΣΕ, Φανή Μαγγανάρη εκ μέρους της ΣΥΔΑΣΕ, Βασ. Γούναρης, Πρόεδρος του ΕΣΥΦ, Φρ. Υρδαίου, Γεν. Διευθύντρια του ΕΣΥΦ, Μιχάλης Αλεξάκης, Αντιπρόεδρος του ΠΑΣΕΠ ΕΛΙΠ και Γ. Ποντίκας εκ μέρους της ΕΕΠΕΣ.
Παραβρέθηκαν οι κ.κ. Ι. Καρατζόγλου, πρώην Πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, η πρώην ΓΔ του ΟΠΕΚΕΠΕ και πρώην Πρόεδρος του παραρτήματος Αν. Στερεάς Ελλάδας κ. Τρισεύγενη Παπαβασιλείου και ο δημοσιογράφος κ. Εμμανουηλίδης. 2
Την παρουσίαση των θέσεων του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έκανε ο συνάδελφος κ. Ε. Ιακωβάκης ενώ ο Πρόεδρος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. κ. Θ. Μαρκόπουλος αφού ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες σχολίασε την ανάγκη προσεκτικής διαχείρισης των θεμάτων που θέτει ο καν. 73 όχι μόνο για τα όσα δεσμευτικά θα δηλώσει η χώρα μας στην ΕΕ αλλά γιατί ήδη δρομολογούνται οι εξελίξεις για την μετά το 2013, εποχή. Ο Πρόεδρος τόνισε ότι έληξε η εποχή της πρόχειρης ή της αποσπασματικής διαχείρισης των θεμάτων ενώ στο αποκορύφωμά της βρίσκεται η εποχή της οργανωμένης και επιστημονικής προσέγγισης των θεμάτων της ΚΑΠ. Χαρακτηριστικά δήλωσε: «Όποιος δεν αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα της συζήτησης και ότι πλέον η συζήτηση σαφώς έχει να κάνει με την δρομολόγηση της μετά το 2013 εποχής έχει πρόβλημα. Κάθε τι από δω και πέρα πρέπει να προσεγγίζεται με βάση τις δρομολογημένες εξελίξεις και παραδειγματικά αναφέρθηκε στο ΟΣΔΕ και στις χρηματοδοτήσεις του ΠΑΑ. Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. είναι αποφασισμένο να συνεχίσει τις παρεμβάσεις του σε όλα τα ζητήματα της ΚΑΠ που θα προκύπτουν ως το 2013 και μάλιστα με απόψεις και θέσεις επεξεργασμένες. Όπως είχε κάνει και το 2004 – όταν όμως δυστυχώς για την χώρα μας δεν εισακούστηκε. Σήμερα η αξιοποίηση της κατάλληλης μορφής του περιφερειακού μοντέλου και η προσπάθεια να διατηρήσουμε τις ενισχύσεις της ΕΕ κοντά στην παραγωγική διαδικασία έχουν μεγάλο ενδιαφέρον.»
Προτάσεις του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε σχέση με τις Εξελίξεις στην Κοινή γεωργική πολιτική και τα καθεστώτα στήριξης (Καν.73/2009)
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΕΡΙ ΑΜΕΣΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ
1. Πολλαπλή συμμόρφωση ( Άρθρα 4, 5, 6)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Τήρηση κανονιστικών απαιτήσεων
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Κανόνες προστασίας και Διαχείρισης υδάτινων πόρων
Επιλογές: Υποχρεωτική και Προαιρετική τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων.
Πρόταση: Η πολλαπλή συμμόρφωση είναι χρήσιμο και σημαντικό εργαλείο για την γεωργική δραστηριότητα και την άσκηση Αγροτικής Πολιτικής.
Η Ελλάδα πρέπει να δείξει ότι αντιμετωπίζει την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων ως στρατηγική προτεραιότητα και όχι ως υποχρέωση και οι παραγωγοί της επιθυμούν να ενσωματώσουν την υποχρέωση αυτή στην παραγωγική τους διαδικασία. Για τον λόγο αυτό προτείνουμε:
• Εφαρμογή και υποστήριξη των υποχρεωτικών και προαιρετικών επιλογών μέσα από το σύστημα παροχής συμβουλών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις,
• Θέσπιση εθνικών κανόνων για την προστασία και την διαχείρισης των υδάτινων πόρων,
• Θέσπιση εθνικών κανόνων για τις κλιματικές αλλαγές.
Στόχος : Ο Βασικός στόχος της πρότασης είναι :
• η άμβλυνση και ο μετριασμός των επιπτώσεων από τις κλιματικές αλλαγές,
• η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων,
• η διατήρηση της βιοποικιλότητας,
• η Βιώσιμη γεωργία και
• η εισαγωγή προτύπων για τις επόμενες γενιές
2. Σύστημα παροχής συμβουλών σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις ( Άρθρα 12, 13)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Καλύπτει τουλάχιστον τις κανονιστικές απαιτήσεις διαχείρισης και την καλή γεωργική και περιβαλλοντική κατάσταση.
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Καμία.
Επιλογές: Τα κράτη μέλη μπορούν να καθορίζουν, με αντικειμενικά κριτήρια, τις κατηγορίες προτεραιότητας όσον αφορά τους γεωργούς που έχουν πρόσβαση στο σύστημα παροχής γεωργικών συμβουλών.
Πρόταση: Επανεξέταση του συστήματος παροχής συμβουλών στις Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις και ενσωμάτωση νέων υπηρεσιών για την υποστήριξη και την προσαρμογή των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων ως προς:
• τις κανονιστικές απαιτήσεις
• την προστασία του περιβάλλοντος
• την ολοκληρωμένη διαχείριση και τα συστήματα ποιότητας και
• την προσαρμογή της παραγωγής στην αγορά
ασφάλεια του καταναλωτή
ασφάλεια του παραγωγού
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έγκαιρα έχει προσεγγίσει το θέμα και έχει καταθέσει τις προτάσεις του.
Στόχος : Ο Βασικός στόχος της πρότασης είναι :
• η προσαρμογή των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων,
• η ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων,
• η ορθολογική διαχείριση των πόρων,
• η παραγωγή ασφαλών προϊόντων και
• η δημιουργία κοινωνικής συνείδησης.
3. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ( Άρθρα 14 μέχρι και 27)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Το ολοκληρωμένο σύστημα είναι υποχρεωτικό για την υποστήριξη της διαχείρισης και τον έλεγχο :
• των καθεστώτων στήριξης και
• την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων.
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Μείωση ή αποκλεισμός από ενισχύσεις λόγω μη συμμόρφωσης με κανονιστικές απαιτήσεις.
Επιλογές: Προαιρετικές και υπό προϋποθέσεις Υποχρεωτικές.
Πρόταση: Στο υπάρχον σύστημα καταγραφής χρειάζεται να προστεθούν, η υποχρέωση καταγραφής όλων των στοιχείων της Γεωργικής Εκμετάλλευσης,
1. Υφιστάμενη κατάσταση
Κτίσματα
Μηχανήματα
Ανθρώπινο δυναμικό
Συμμετοχή σε Οργανώσεις και Ο.Π.
2. Απολογιστικά Στοιχεία
Πρόσοδοι
Δαπάνες (Εργασία, Εφόδια, Ενοίκια, Υπηρεσίες κλπ.)
Πωλήσεις (απευθείας και μέσω εμπορικών δικτύων)
Στόχος : Στόχος της πρότασης είναι να διευκολυνθεί και να υποστηριχθεί :
• η αξιοπιστία του συστήματος,
• ο έλεγχος για την ορθή διαχείριση των ενισχύσεων ,
• ο έλεγχος για την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων,
• η χαρτογράφηση της παραγωγικής διαδικασίας,
• η αποτύπωση των παραγωγικών δυνατοτήτων,
• ο παραγωγικός προγραμματισμός και
• η Αγροτική Ανάπτυξη και η χάραξη Αγροτικής Πολιτικής,
4. Απαιτήσεις για τη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων ( Άρθρα 28 μέχρι 31)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε όλους τους δικαιούχους καλλιεργητές της ιστορικής περιόδου.
1η ενότητα
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Δεν χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις στους δικαιούχους σε μια από τις παρακάτω περιπτώσεις:
• Ποσό ενίσχυσης από 100 € μέχρι 400 €, ή
• Επιλέξιμη έκταση από 0,4 ha μέχρι 1 ha
Επιλογή: Υποχρεωτική
Πρόταση: Η επιλογή αφορά το ποσό ενίσχυσης, το οποίο προσδιορίζεται στα 100 €.
2η ενότητα
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Παρέχεται η δυνατότητα να μην χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα περιπτώσεις:
• με ασήμαντο μέρος γεωργικής δραστηριότητας επί των συνολικών οικονομικών δραστηριοτήτων τους, ή
• με κύριο επιχειρηματικό ή εταιρικό σκοπό εκτός γεωργικής δραστηριότητας
Επιλογή: Προαιρετική
Πρόταση: Παρέχεται η δυνατότητα να χορηγούνται ενισχύσεις σε όλους όσους ασκούν γεωργική δραστηριότητα και παράγουν :
• προϊόντα για την αγορά και
• περιβαλλοντικό όφελος για την κοινωνία
ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΕΝΙΑΙΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ
5. Εθνικό Απόθεμα (Άρθρο 41)
Υφιστάμενη κατάσταση: Το Εθνικό Απόθεμα προήλθε από :
• Την παρακράτηση της αξίας όλων των δικαιωμάτων κατά 2% την πρώτη χρονιά εφαρμογή του Κ.Ε.Ε.
• Την μη ενεργοποίηση των δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης επί τριετία.
• Τις παρακρατήσεις των δικαιωμάτων σε περίπτωση μεταβίβασής τους (αγοραπωλησία).
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Καθορισμός αντικειμενικών κριτηρίων για την κατανομή των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα, σε γεωργούς,
Επιλογές: Προαιρετική.
Πρόταση: Καθορισμός αντικειμενικών κριτηρίων, προτεραιοτήτων, όρων και προϋποθέσεων, για την κατανομή των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα.
Η διάθεση των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα είναι στρατηγικός στόχος Αγροτικής Πολιτικής και γίνεται με :
• Δημόσια αναγγελία κατ΄ έτος και
• Αξιολόγηση υποβαλλόμενου Σχεδίου Αξιοποίησης.
Στόχος : Στόχος της πρότασης είναι η υποχρεωτική αξιοποίηση του Εθνικού Αποθέματος για :
• την αγροτική ανάπτυξη και την αναδιάρθρωση του αγροτικού τομέα
• την βελτίωση της ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
• την βελτίωση της ηλικιακής σύνθεσης του αγροτικού πληθυσμού
• την στήριξη των παραγωγικών μονάδων ειδικών κατηγοριών ως προς τις συνθήκες οργάνωσης, διαβίωσης, βιωσιμότητας κλπ.
6. Αναθεώρηση δικαιωμάτων ενίσχυσης, Μοντέλα εφαρμογής ( Άρθρα 45 μέχρι και 50)
Επιλογές: 1η. Προσέγγιση της αξίας των υφισταμένων δικαιωμάτων σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο.
2η. Περιφερειακή κατανομή των εθνικών ορίων.
3η. Περιφερειοποίηση του καθεστώτος ενιαίας ενίσχυσης
Πρόταση: Η επιλογή του περιφερειακού μοντέλου (και υπό προϋποθέσεις μία ενδεχόμενη προσαρμογή του υβριδικού μοντέλου) φαίνεται να είναι για την χώρα μας η πιο εφικτή και ορθολογική λύση.
Το μοντέλο που προτείνεται για εφαρμογή πρέπει να ενσωματώνει στην λογική του τα παρακάτω στοιχεία:
• Προσδιορισμός των Περιφερειών με αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια (παραγωγικό δυναμικό, βιωσιμότητα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, παραγωγικός προσανατολισμός, ανθρώπινο δυναμικό, περιβαλλοντικές συνθήκες παραγωγής, επάρκεια πόρων, γεωγραφικές παράμετροι κλπ.)
• Αναδιανομή των ενισχύσεων με στόχο την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την προσαρμογή των εκμεταλλεύσεων στις νέες συνθήκες παραγωγής προσαρμοσμένες στην προστασία του περιβάλλοντος και τις απαιτήσεις της αγοράς.
Στόχος : Η εξειδίκευση των στόχων και η προσέγγιση των λεπτομερειών εφαρμογής είναι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή του προτεινόμενου μοντέλου.
Το προτεινόμενο μοντέλο πρέπει να συμπληρώνει και να ενισχύει τα επιχειρήματα για :
• την συνέχιση των ενισχύσεων του αγροτικού τομέα και μετά το 2013
• την αειφόρο ανάπτυξη
• την ορθολογική διαχείριση των πόρων
• την ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
• την τροφοδοσία της αγοράς με ποιοτικά και ασφαλή για τον καταναλωτή προϊόντα.
Οι προτάσεις για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλο διαχείρισης των δικαιωμάτων ενίσχυσης, χρειάζονται χρόνο για να προσεγγισθούν προσεκτικά και πραγματικά στοιχεία και δεδομένα για να αναλυθούν επιστημονικά.
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., θα προσεγγίσει το θέμα με την δέουσα σοβαρότητα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα καταθέσει τις προτάσεις του. 6
7. Μέτρα Ειδικής στήριξης ( Άρθρα 68 και 69)
Επιλογή: Προαιρετικά, παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης ειδικής στήριξης στους γεωργούς.
Πρόταση: Η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες χορήγησης ειδικής στήριξης στους γεωργούς για συγκεκριμένους τύπους γεωργίας που είναι σημαντικοί για
• την προστασία ή την αναβάθμιση του περιβάλλοντος,
• την βελτίωση της ποιότητας των γεωργικών προϊόντων, την βελτίωση της εμπορίας των γεωργικών προϊόντων,
• την εφαρμογή ενισχυμένων προτύπων καλής διαβίωσης των ζώων,
• ειδικές γεωργικές δραστηριότητες που συνεπάγονται
πρόσθετα γεωργοπεριβαλλοντικά οφέλη,
Η Χρηματοδότηση της ειδικής στήριξης να ανέλθει στο 10% του εθνικού ανώτατου ορίου.
Επίλογος
• Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., υποστηρίζει κάθε διαδικασία ανοικτής διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς φορείς για την χάραξη Αγροτικής πολιτικής και στρατηγικής στα πλαίσια της κοινής γεωργικής πολιτικής και της στήριξη της γεωργικής δραστηριότητας.
• Η βιωσιμότητα της Γεωργικής δραστηριότητας περνάει μέσα από τους άξονες, Ποιότητα προϊόντων και προστασία του Περιβάλλοντος, υπό την προϋπόθεση ότι το κέντρο του ενδιαφέροντος είναι ο Άνθρωπος.
Από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Καμία.
Επιλογές: Τα κράτη μέλη μπορούν να καθορίζουν, με αντικειμενικά κριτήρια, τις κατηγορίες προτεραιότητας όσον αφορά τους γεωργούς που έχουν πρόσβαση στο σύστημα παροχής γεωργικών συμβουλών.
Πρόταση: Επανεξέταση του συστήματος παροχής συμβουλών στις Γεωργικές Εκμεταλλεύσεις και ενσωμάτωση νέων υπηρεσιών για την υποστήριξη και την προσαρμογή των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων ως προς:
• τις κανονιστικές απαιτήσεις
• την προστασία του περιβάλλοντος
• την ολοκληρωμένη διαχείριση και τα συστήματα ποιότητας και
• την προσαρμογή της παραγωγής στην αγορά
ασφάλεια του καταναλωτή
ασφάλεια του παραγωγού
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έγκαιρα έχει προσεγγίσει το θέμα και έχει καταθέσει τις προτάσεις του.
Στόχος : Ο Βασικός στόχος της πρότασης είναι :
• η προσαρμογή των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων,
• η ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων,
• η ορθολογική διαχείριση των πόρων,
• η παραγωγή ασφαλών προϊόντων και
• η δημιουργία κοινωνικής συνείδησης.
3. Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ( Άρθρα 14 μέχρι και 27)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Το ολοκληρωμένο σύστημα είναι υποχρεωτικό για την υποστήριξη της διαχείρισης και τον έλεγχο :
• των καθεστώτων στήριξης και
• την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων.
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Μείωση ή αποκλεισμός από ενισχύσεις λόγω μη συμμόρφωσης με κανονιστικές απαιτήσεις.
Επιλογές: Προαιρετικές και υπό προϋποθέσεις Υποχρεωτικές.
Πρόταση: Στο υπάρχον σύστημα καταγραφής χρειάζεται να προστεθούν, η υποχρέωση καταγραφής όλων των στοιχείων της Γεωργικής Εκμετάλλευσης,
1. Υφιστάμενη κατάσταση
Κτίσματα
Μηχανήματα
Ανθρώπινο δυναμικό
Συμμετοχή σε Οργανώσεις και Ο.Π.
2. Απολογιστικά Στοιχεία
Πρόσοδοι
Δαπάνες (Εργασία, Εφόδια, Ενοίκια, Υπηρεσίες κλπ.)
Πωλήσεις (απευθείας και μέσω εμπορικών δικτύων)
Στόχος : Στόχος της πρότασης είναι να διευκολυνθεί και να υποστηριχθεί :
• η αξιοπιστία του συστήματος,
• ο έλεγχος για την ορθή διαχείριση των ενισχύσεων ,
• ο έλεγχος για την τήρηση των κανονιστικών απαιτήσεων,
• η χαρτογράφηση της παραγωγικής διαδικασίας,
• η αποτύπωση των παραγωγικών δυνατοτήτων,
• ο παραγωγικός προγραμματισμός και
• η Αγροτική Ανάπτυξη και η χάραξη Αγροτικής Πολιτικής,
4. Απαιτήσεις για τη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων ( Άρθρα 28 μέχρι 31)
Υφιστάμενες υποχρεώσεις: Χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε όλους τους δικαιούχους καλλιεργητές της ιστορικής περιόδου.
1η ενότητα
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Δεν χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις στους δικαιούχους σε μια από τις παρακάτω περιπτώσεις:
• Ποσό ενίσχυσης από 100 € μέχρι 400 €, ή
• Επιλέξιμη έκταση από 0,4 ha μέχρι 1 ha
Επιλογή: Υποχρεωτική
Πρόταση: Η επιλογή αφορά το ποσό ενίσχυσης, το οποίο προσδιορίζεται στα 100 €.
2η ενότητα
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Παρέχεται η δυνατότητα να μην χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα περιπτώσεις:
• με ασήμαντο μέρος γεωργικής δραστηριότητας επί των συνολικών οικονομικών δραστηριοτήτων τους, ή
• με κύριο επιχειρηματικό ή εταιρικό σκοπό εκτός γεωργικής δραστηριότητας
Επιλογή: Προαιρετική
Πρόταση: Παρέχεται η δυνατότητα να χορηγούνται ενισχύσεις σε όλους όσους ασκούν γεωργική δραστηριότητα και παράγουν :
• προϊόντα για την αγορά και
• περιβαλλοντικό όφελος για την κοινωνία
ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΕΝΙΑΙΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ
5. Εθνικό Απόθεμα (Άρθρο 41)
Υφιστάμενη κατάσταση: Το Εθνικό Απόθεμα προήλθε από :
• Την παρακράτηση της αξίας όλων των δικαιωμάτων κατά 2% την πρώτη χρονιά εφαρμογή του Κ.Ε.Ε.
• Την μη ενεργοποίηση των δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης επί τριετία.
• Τις παρακρατήσεις των δικαιωμάτων σε περίπτωση μεταβίβασής τους (αγοραπωλησία).
Πρόσθετες υποχρεώσεις: Καθορισμός αντικειμενικών κριτηρίων για την κατανομή των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα, σε γεωργούς,
Επιλογές: Προαιρετική.
Πρόταση: Καθορισμός αντικειμενικών κριτηρίων, προτεραιοτήτων, όρων και προϋποθέσεων, για την κατανομή των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα.
Η διάθεση των δικαιωμάτων από το Εθνικό Απόθεμα είναι στρατηγικός στόχος Αγροτικής Πολιτικής και γίνεται με :
• Δημόσια αναγγελία κατ΄ έτος και
• Αξιολόγηση υποβαλλόμενου Σχεδίου Αξιοποίησης.
Στόχος : Στόχος της πρότασης είναι η υποχρεωτική αξιοποίηση του Εθνικού Αποθέματος για :
• την αγροτική ανάπτυξη και την αναδιάρθρωση του αγροτικού τομέα
• την βελτίωση της ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
• την βελτίωση της ηλικιακής σύνθεσης του αγροτικού πληθυσμού
• την στήριξη των παραγωγικών μονάδων ειδικών κατηγοριών ως προς τις συνθήκες οργάνωσης, διαβίωσης, βιωσιμότητας κλπ.
6. Αναθεώρηση δικαιωμάτων ενίσχυσης, Μοντέλα εφαρμογής ( Άρθρα 45 μέχρι και 50)
Επιλογές: 1η. Προσέγγιση της αξίας των υφισταμένων δικαιωμάτων σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο.
2η. Περιφερειακή κατανομή των εθνικών ορίων.
3η. Περιφερειοποίηση του καθεστώτος ενιαίας ενίσχυσης
Πρόταση: Η επιλογή του περιφερειακού μοντέλου (και υπό προϋποθέσεις μία ενδεχόμενη προσαρμογή του υβριδικού μοντέλου) φαίνεται να είναι για την χώρα μας η πιο εφικτή και ορθολογική λύση.
Το μοντέλο που προτείνεται για εφαρμογή πρέπει να ενσωματώνει στην λογική του τα παρακάτω στοιχεία:
• Προσδιορισμός των Περιφερειών με αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια (παραγωγικό δυναμικό, βιωσιμότητα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων, παραγωγικός προσανατολισμός, ανθρώπινο δυναμικό, περιβαλλοντικές συνθήκες παραγωγής, επάρκεια πόρων, γεωγραφικές παράμετροι κλπ.)
• Αναδιανομή των ενισχύσεων με στόχο την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την προσαρμογή των εκμεταλλεύσεων στις νέες συνθήκες παραγωγής προσαρμοσμένες στην προστασία του περιβάλλοντος και τις απαιτήσεις της αγοράς.
Στόχος : Η εξειδίκευση των στόχων και η προσέγγιση των λεπτομερειών εφαρμογής είναι βασικές προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή του προτεινόμενου μοντέλου.
Το προτεινόμενο μοντέλο πρέπει να συμπληρώνει και να ενισχύει τα επιχειρήματα για :
• την συνέχιση των ενισχύσεων του αγροτικού τομέα και μετά το 2013
• την αειφόρο ανάπτυξη
• την ορθολογική διαχείριση των πόρων
• την ανταγωνιστικότητα των Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
• την τροφοδοσία της αγοράς με ποιοτικά και ασφαλή για τον καταναλωτή προϊόντα.
Οι προτάσεις για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλο διαχείρισης των δικαιωμάτων ενίσχυσης, χρειάζονται χρόνο για να προσεγγισθούν προσεκτικά και πραγματικά στοιχεία και δεδομένα για να αναλυθούν επιστημονικά.
Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., θα προσεγγίσει το θέμα με την δέουσα σοβαρότητα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα καταθέσει τις προτάσεις του. 6
7. Μέτρα Ειδικής στήριξης ( Άρθρα 68 και 69)
Επιλογή: Προαιρετικά, παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης ειδικής στήριξης στους γεωργούς.
Πρόταση: Η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες χορήγησης ειδικής στήριξης στους γεωργούς για συγκεκριμένους τύπους γεωργίας που είναι σημαντικοί για
• την προστασία ή την αναβάθμιση του περιβάλλοντος,
• την βελτίωση της ποιότητας των γεωργικών προϊόντων, την βελτίωση της εμπορίας των γεωργικών προϊόντων,
• την εφαρμογή ενισχυμένων προτύπων καλής διαβίωσης των ζώων,
• ειδικές γεωργικές δραστηριότητες που συνεπάγονται
πρόσθετα γεωργοπεριβαλλοντικά οφέλη,
Η Χρηματοδότηση της ειδικής στήριξης να ανέλθει στο 10% του εθνικού ανώτατου ορίου.
Επίλογος
• Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., υποστηρίζει κάθε διαδικασία ανοικτής διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς φορείς για την χάραξη Αγροτικής πολιτικής και στρατηγικής στα πλαίσια της κοινής γεωργικής πολιτικής και της στήριξη της γεωργικής δραστηριότητας.
• Η βιωσιμότητα της Γεωργικής δραστηριότητας περνάει μέσα από τους άξονες, Ποιότητα προϊόντων και προστασία του Περιβάλλοντος, υπό την προϋπόθεση ότι το κέντρο του ενδιαφέροντος είναι ο Άνθρωπος.
Από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου