«Με το νομοσχέδιο», πρόσθεσε ο κ. Σαρρής «επιβραβεύουμε εκείνους τους αγρότες που είναι νόμιμοι, δηλαδή αυτούς που την «κακοτυχία» την θεωρούν ως μειονέκτημα και όχι τους αγρότες που επιδιώκουν την κακοτυχία. Ο ΕΛΓΑ μέχρι σήμερα ήταν «εκτός» γενικής κυβέρνησης, δηλαδή το έλλειμμα του Οργανισμού δεν υπολογίζεται στο έλλειμμα του δημοσίου. Παρομοίως το χρέος του ΕΛΓΑ δεν υπολογίζεται στο χρέος του δημοσίου. Άρα οι κυβερνήσεις το έκαναν αυτό για να κρύβουν χρέη και ελλείμματα και την τελευταία πενταετία κρύψαμε χρέη και ελλείμματα με αυτό τον τρόπο. Θύματα αυτής της πολιτικής ήταν ο ΕΛΓΑ και οι αγρότες. Τα τελευταία χρόνια το δημόσιο όχι μόνο δεν επιδοτούσε τον ΕΛΓΑ αλλά αντιθέτως του παρακρατούσε τις εισφορές των αγροτών και του δημιουργούσε μόνο χρέη. Ήταν μια πολιτική εφήμερη και αυτό έπρεπε να σταματήσει. Μέχρι σήμερα δεν έπαιρνε επιχορήγηση από το δημόσιο ο ΕΛΓΑ. Από σήμερα θα έχει επιχορήγηση από το δημόσιο για τις λειτουργικές του δαπάνες. Όπου πήγα και έχω συζητήσει το νέο σύστημα οι αγρότες δείχνουν ευχαριστημένοι. Εκεί που αντιμετωπίζουμε προβλήματα είναι όταν διάφοροι εκπρόσωποί τους ζητάνε διάφορα. Αυτό που πιστεύω είναι ότι οι αγρότες δεν χρειάζονται μεσάζοντες».
Το μέχρι σήμερα σύστημα με τους συμβασιούχους εργαζομένους στον Οργανισμό αλλάζει ριζικά. Θα αποφασίζει ο ΕΛΓΑ το προσωπικό που χρειάζεται για να εκτιμήσει τη ζημιά και αν το μόνιμο προσωπικό δεν φτάνει τότε θα προσλαμβάνει πρόσθετο από τη λίστα με τους πιστοποιημένους γεωπόνους ή τεχνολόγους γεωπονίας, με σύμβαση που δεν θα ξεπερνά τους δύο μήνες.
Τι νέο φέρνει το νομοσχέδιο στην ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής;
Το νέο νομοσχέδιο καταρχάς δίνει στην ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής το χαρακτήρα που πρέπει να έχει, που σημαίνει δηλαδή ότι ο κάθε αγρότης θα είναι ασφαλισμένος και θα έχει απαίτηση από τον ΕΛΓΑ - και όχι από το κράτος – να τον αποζημιώνει για τη ζημιά που έχει πάθει. Η διαφορά με το παρελθόν είναι ότι αυτό που ο αγρότης πληρώνει θα πηγαίνει πλέον στον ΕΛΓΑ. Μέχρι τώρα το ποσό που παρακρατούσαν από τον παραγωγό, μέσω των τιμολογίων, στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έφτανε στον ΕΛΓΑ. Επίσης υπήρχε μια μεγάλη εισφοροδιαφυγή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα σήμερα, που το κράτος αναλαμβάνει τα χρέη του Οργανισμού, στην πραγματικότητα οι Έλληνες φορολογούμενοι, μεταξύ αυτών και οι ίδιοι οι αγρότες που ήταν μέχρι σήμερα «ειλικρινείς», να πληρώνουν ξανά τις εισφορές για την αποπληρωμή του χρέους.
Το πρώτο που κάνει το νομοσχέδιο είναι να εξυγιάνει αυτή την κατάσταση με τις εισφορές και τις αποζημιώσεις. Δεύτερη αλλαγή είναι ότι οι αγρότες που έχουν πληρώσει εισφορά αποζημιώνονται για ένα ποσό το οποίο είναι γνωστό εκ των προτέρων σε αυτούς. Από το νέο έτος, όταν αρχίσει να «λειτουργεί» το νέο σύστημα, οι αγρότες θα λάβουν στα χέρια τους μια επιστολή, στην οποία θα ενημερώνονται για το πώς ασφαλίζονται, τι θα τους οφείλει ο ΕΛΓΑ και τι θα μπορούν να περιμένουν από αυτόν. Άρα όλοι θα είναι ενημερωμένοι για το τι ασφαλίζεται και ποιες απαιτήσεις θα έχουν οι παραγωγοί από τον ΕΛΓΑ. Όσον αφορά την ουσία, οι αγρότες μαζί με τη δήλωση του ΟΣΔΕ θα κάνουν και τη «δήλωση καλλιέργειας» όπου θα δηλώνουν το τι θα καλλιεργήσουν και με βάση την αξία της παραγωγής τους θα υπολογίζεται μια εισφορά που θα ανέρχεται σε ποσοστό 4%. Κατά τις εκτιμήσεις που έχουμε κάνει, με βάση τις παλιές δηλώσεις του ΟΣΔΕ, πάνω από το 50% των αγροτών θα πληρώνουν εισφορά λιγότερη από 100 ευρώ το χρόνο. Για το υπόλοιπο 40% η εισφορά δεν θα ξεπερνά τα 300 ευρώ και ένα ποσοστό 10% θα πληρώνει χρήματα που θα είναι πάνω από 300 ευρώ. Μιλάμε για μια εισφορά αρκετά μικρού μεγέθους για τους παραγωγούς. Πάντως η μέγιστη εισφορά προς τον ΕΛΓΑ δεν θα μπορεί να είναι πάνω από 3.500 ευρώ.
Γιατί μπαίνει πλαφόν στις αποζημιώσεις των αγροτών;
Οι παραγωγοί θα προσδοκούν αποζημίωση που θα μπορεί να φτάσει μέχρι και τις 70.000 ευρώ. Στο παρελθόν υπήρχαν παραγωγοί που αποζημιώνονταν με ποσά που ανέρχονταν μέχρι και 250.000 ευρώ. Αυτοί οι παραγωγοί με τις μεγάλες αποζημιώσεις δεν ξεπερνούσαν τους 1.000 για το 2009. Συνολικά όλοι αυτοί εισέπρατταν πάνω από 40 – 45 εκατ. ευρώ το χρόνο, που αντιστοιχεί πάνω από το 10% των αποζημιώσεων που έδινε ο ΕΛΓΑ. Αυτό θα σταματήσει γιατί ο σκοπός της κοινωνικής ασφάλισης του ΕΛΓΑ είναι να αποζημιώνει τον αγρότη ο οποίος δεν μπορεί μόνος του να ασφαλίζει την παραγωγή του. Άρα επικεντρωνόμαστε στον μικρό και μεσαίο αγρότη και δεν δίνουμε την ευκαιρία σε μεγάλους παραγωγούς, που έχουν τη δυνατότητα να ασφαλιστούν διαφορετικά, να «μπουν» στο σύστημα.
Πρέπει να υπάρχει ισοσκελισμένος προϋπολογισμός στον ΕΛΓΑ λεει ο νέος νόμος, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι αγρότες μπορεί να χάσουν τις αποζημιώσεις τους;
Τα ποσά της αποζημίωσης δεν χάνονται ποτέ. Εκείνο που προβλέπει ο νόμος είναι ότι σε περίπτωση που οι αποζημιώσεις υπερβαίνουν τα έσοδα τότε τα ποσά αυτά δεν θα καταβάλλονται εκείνη τη χρονιά αλλά θα καταβάλλονται από αποθεματικά που θα δημιουργηθούν στο μέλλον. Άρα και εκεί δεν περικόπτονται αποζημιώσεις αλλά θα ξεπληρώνονται την επόμενη χρονιά.
Τα στοιχεία που έχουμε μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι πρόκειται να έχουμε ένα σύστημα ισοσκελισμένο και δεν θα χρειαστεί να κάνουμε καμιά μείωση της αποζημίωσης. Για να έχει ένας Οργανισμός κοινωνικό ρόλο πρέπει να τον διασφαλίσει και για αυτό πρέπει να είναι βιώσιμος και για να είναι βιώσιμος πρέπει τα οικονομικά του να είναι υγιή. Η διάταξη που λέει ότι «ο προϋπολογισμός πρέπει να είναι ισοσκελισμένος» είναι μια σωστή διάταξη που εξασφαλίζει ότι σε μόνιμη βάση οι αγρότες θα έχουν ένα φορέα ο οποίος θα τους αποζημιώνει. Το παλιό καθεστώς είχε καταλήξει στο εξής παράδοξο: να υπάρχει ένας ΕΛΓΑ που είχε καταχρεωθεί (τα δάνεια που πήρε ήταν πάνω από 5 δις ευρώ) όταν ανέλαβα εγώ το χρέος ανερχόταν σε 4,2 δις ευρώ και σήμερα έχουν μείνει 3,8 δις ευρώ. Αυτό το χρέος θα το καταβάλει το δημόσιο. Πρέπει να σταματήσει αυτό το καθεστώς που δημιουργεί τέτοια υπέρογκα χρέη. Για να εξασφαλιστεί ότι ο ΕΛΓΑ πρέπει να έχει ισοσκελισμένο ισολογισμό πρέπει ή τα έσοδα να είναι επαρκή ή οι δαπάνες λιγότερες.
Ποια είναι τα ποσά της εισφοράς στην υποχρεωτική ασφάλιση;
Για τη φυτική παραγωγή το 4% της αξίας της παραγωγής.
Για τους κτηνοτρόφους είναι στο 0,75% της αξίας του ζωικού κεφαλαίου. Οι χοιροτροφικές και οι πτηνοτροφικές μονάδες εξαιρούνται και μόνο με αίτησή τους θα μπορούν να «μπούνε» στην ασφάλιση του ΕΛΓΑ.
Για τα θερμοκήπια εφόσον πρόκειται για προστατευμένο περιβάλλον το ποσοστό είναι 0,75% της αξίας της αξίας παραγωγής. Αν θέλει ο αγρότης μπορεί με αίτησή του να ζητήσει την εξαίρεσή του.
Πως θα γίνεται η καταβολή του ποσού της εισφοράς;
Με τη δήλωση καλλιέργειας θα δηλώνει ο αγρότης την παραγωγή του. Με τα στοιχεία που έχει ο ΕΛΓΑ, όσον αφορά τις τιμές και τις παραγωγές και την ποσότητα, αυτόματα θα υπολογίζεται μια αξία και από εκεί το ποσοστό της εισφοράς (π.χ. 4% για φυτική). Αυτό το ποσό ο αγρότης είτε θα το καταβάλλει σε ένα ειδικό τραπεζικό λογαριασμό που θα αναφέρεται στο έντυπο είτε θα εκπονήσει στον ΕΛΓΑ μια απαίτηση που έχει από το δημόσιο. Για παράδειγμα θα αναφέρει ότι το ποσό της εισφοράς θα παρακρατείται από την επιστροφή ΦΠΑ ή από την ενιαία ενίσχυση ή από την επιστροφή πετρελαίου όταν θα την εισπράξει. Από τη στιγμή που ο παραγωγός θα πληρώσει ή θα κάνει τη δήλωση εκχώρησης έχει ασφαλιστική ενημερότητα.
Ποιες οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν αν κάποιοι αγρότες δεν πληρώσουν τις εισφορές τους;
Εμείς θα γνωρίζουμε ποιοι θα έχουν πληρώσει. Αυτοί θα αποζημιωθούν. Πρέπει να πούμε εδώ ότι αυτό ίσχυε και στο παρελθόν, αλλά τότε δεν είχαμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε. Είχαμε τότε το εξής παράδοξο: αγρότες που δεν πλήρωναν σχεδόν τίποτα, ζητάγανε πολλά χρήματα, που τους δίνονταν, εις βάρος των υπόλοιπων αγροτών που πλήρωναν κανονικά την εισφορά τους. Αυτό το θεωρώ αντικοινωνικό.
Επίσης να τονίσουμε ότι οι μη ασφαλιστικά ενήμεροι αγρότες δεν δικαιούται ούτε κρατικές ενισχύσεις (ΠΣΕΑ).
Πείτε μας λίγα λόγια για την πρόσθετη και προαιρετική ασφάλιση
Όπως γνωρίζετε ο ΕΛΓΑ δεν αποζημιώνει όλη την παραγωγή αλλά έχει μια «απαλλαγή» από το σημείο που αρχίζει να αποζημιώνει που είναι το 20% της παραγωγής. Επίσης στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν κάποια περιοχή «επιβαρύνει» δυσανάλογα τον προϋπολογισμό του ΕΛΓΑ, γιατί έχει συνεχώς κάθε χρόνο ζημιογόνα αίτια, τότε προβλέπεται η δυνατότητα στον ΕΛΓΑ να αυξάνει το όριο πάνω από το οποίο αποζημιώνει και ταυτόχρονα να επιβάλλει σε αυτούς που έχουν αποζημιωθεί με πολλά ποσά να δώσουν ένα πρόσθετο ασφάλιστρο. Σε αυτή την περίπτωση με απόφαση του υπουργού μπορεί να επιβάλλεται ένα πρόσθετο ασφάλιστρο σε όλους τους παραγωγούς της συγκεκριμένης περιοχής ή σε όλους τους παραγωγούς που έχουν μια συγκεκριμένη καλλιέργεια που επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του ΕΛΓΑ. Όπως για παράδειγμα στις περιοχές της Πέλλας και της Ημαθίας, για τα ροδάκινα και τα κεράσια, έχει πολύ μεγάλο κόστος η ασφάλισή τους για τον ΕΛΓΑ. Αντίθετα υπάρχουν περιοχές της Κρήτης που δεν επιβαρύνουν με αποζημιώσεις τόσο πολύ τον Οργανισμό. Με αυτό το σύστημα θα λυθούν αυτές οι αδικίες.
Στην υποχρεωτική ασφάλιση στην πρώτη φάση θα υπαχθούν οι κίνδυνοι που μέχρι τώρα υπάγονται. Από το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να εντάξουμε περισσότερους κινδύνους. Οι κίνδυνοι που δεν θα υπαχθούνε στην υποχρεωτική ασφάλιση είναι αυτοί που θα μπορούσαν να υπαχθούνε στην προαιρετική ασφάλιση. Σε αυτή την ασφάλιση θα πρέπει να συμμετέχει και ο ΕΛΓΑ.
Τι αλλάζει στη διαδικασία των ΠΣΕΑ;
Με τις κρατικές ενισχύσεις (ΠΣΕΑ) έχουμε μεγάλο πρόβλημα με την Ε.Ε. έτσι με το νέο νόμο έγινε ο διαχωρισμός κρατικών ενισχύσεων και αποζημιώσεων. Ο ΕΛΓΑ ξέρει να κάνει τις εκτιμήσεις ζημιών στο φυτικό κεφάλαιο και στις πάγιες εγκαταστάσεις. Την εισήγηση για την ένταξη μιας ζημιάς στα ΠΣΕΑ θα την κάνει η περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Στη συνέχεια το ΥπΑΑΤ και το υπουργείο Οικονομικών θα εγκρίνουν αυτό το ποσό και θα αναθέτουν στον ΕΛΓΑ το έργο των εκτιμήσεων και της αποκατάστασης των ζημιών. Δηλαδή όλη την δουλειά που έκανε μέχρι σήμερα. Όμως τις δαπάνες για τα ΠΣΕΑ θα τις πληρώνει το ΥπΑΑΤ κατευθείαν από τον προϋπολογισμό του.
Αλλάζουν οι εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων του ΕΛΓΑ;
Για το μόνιμο και αορίστου χρόνου προσωπικό δεν αλλάζει τίποτα. Οι συμβασιούχοι δεν ήταν προσωπικό του ΕΛΓΑ. Έρχονταν για να προσφέρουν πρόσκαιρες ανάγκες. Προσλαμβάνονταν άτομα με οχτάμηνες συμβάσεις τα οποία όμως δεν ήταν βέβαιο ότι θα χρειαστούν στον ΕΛΓΑ. Για το 2009 το ποσό που πλήρωσε ο ΕΛΓΑ για τους έκτακτους ήταν 19 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε αποζημιώσεις τεσσάρων ετών για νομούς με «χαμηλό» κόστος. Τώρα συνδέομαι την πρόσληψη προσωπικού με τη ζημιά. Πρέπει να υπάρχει ανάγκη για εκτιμητή για να προχωρήσουμε σε προσλήψεις προσωπικού. Πιστοποιούμε Γεωπόνους και τεχνολόγους Γεωπονίας οι οποίοι θα επιβεβαιώνουμε ότι θα είναι ικανοί να κάνουν εκτιμήσεις. Η πιστοποίηση αυτή θα έχει διάρκεια δύο ετών. Φτιάχνουμε ένα πίνακα, που όσον αφορά την προτεραιότητα πρόσληψης θα καταρτίζεται με βάση τη διαδικασία του ΑΣΕΠ. Στη συνέχεια η διοίκηση θα προσλαμβάνει άτομα από αυτή τη λίστα για έργο που θα έχει διάρκεια μέχρι δύο μήνες το χρόνο. Αυτό το χρονικό διάστημα πιστεύουμε ότι είναι χρόνος επαρκής για να ολοκληρωθεί ένα έργο. Πιστεύουμε ότι έτσι θα έχουμε άμεσες εκτιμήσεις και θα γλιτώσουμε αρκετά χρήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου