Τους προβληματισμούς τους και τις ενστάσεις τους για τον ρόλο των γεωτεχνικών στην εφαρμογή του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007-2013», διατυπώνουν με επιστολή τους τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν «ο πιθανός ορισμός αξιολογητών μη γεωτεχνικής ειδικότητας για την αξιολόγηση γεωτεχνικών μελετών και προτάσεων είναι αντιδεοντολογικός, αντιεπιστημονικός, αντιαναπτυξιακός και κατά παράβαση του ΠΔ 344/29-12-2000».
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή:
Θέτουμε υπόψη σας το σοβαρό προβληματισμό και τις ενστάσεις της Διοικούσας Επιτροπής του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για τα παρακάτω σοβαρά θέματα ευθύνης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων που προέκυψαν κατά το τελευταίο διάστημα:
Α) Με την υπ΄ αριθμ. 166493/31-5-2011 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σκανδαλίδης καλεί τους μόνιμους ή αορίστου χρόνου υπαλλήλους ΠΕ ή ΤΕ όλων των ειδικοτήτων των Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ και των εποπτευόμενων από αυτό ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και Οργανισμών (πλην του ΟΠΕΚΕΠΕ), να καταθέσουν αιτήσεις υποψηφιότητας στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΠΑΑ - Μονάδα Δ΄ για να αναλάβουν ως αξιολογητές με υπερωριακή αμοιβή το έργο της αξιολόγησης των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007 - 2013.
Κατόπιν της ανωτέρω πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος τίθενται τα παρακάτω επιτακτικά ερωτήματα περί της νομιμότητας και σκοπιμότητας αυτής της διαδικασίας που χρήζουν άμεσης απάντησης:
1. Πως είναι δυνατόν μία αίτηση ενίσχυσης (από τις χιλιάδες που θα αξιολογηθούν) στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007 – 2013, η οποία συντάσσεται υποχρεωτικά (ΚΥΑ 4985/21-6-2010, ΦΕΚ 1026 Β΄ όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ 5719/3-6-2011, ΦΕΚ 1145 Β΄) από γεωτεχνικό μέλος του ΓΕΩΤΕΕ (> 150.000,00 €) να αξιολογείται από μη γεωτεχνικό υπάλληλο ΠΕ ή υπάλληλο ΤΕ; Θεωρούμε ότι ο πιθανός ορισμός αξιολογητών μη γεωτεχνικής ειδικότητας για την αξιολόγηση γεωτεχνικών μελετών και προτάσεων είναι αντιδεοντολογικός, αντιεπιστημονικός, αντιαναπτυξιακός και κατά παράβαση του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) και συγκεκριμένα του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. μζ΄ όσον αφορά στους γεωπόνους.
2. Γιατί δε δίνεται η δυνατότητα να επιλεγούν ως αξιολογητές οι γεωτεχνικοί, μόνιμοι ή αορίστου χρόνου υπάλληλοι, των Δήμων, των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, οι οποίοι είναι και περισσότεροι των αντιστοίχων υπαλλήλων του ΥΠΑΑΤ; Σας επισημαίνουμε ότι οι ανωτέρω υπάλληλοι έχουν πολύτιμη εμπειρία από τις αξιολογήσεις των προγραμμάτων των προηγούμενων Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης (Γ΄ ΚΠΣ, Β΄ ΚΠΣ), είναι μέλη των επιτροπών ελέγχου και παραλαβής αυτών των προγραμμάτων και εφαρμόζουν, ήδη, την σχετική νομοθεσία κατά την παραλαβή των αιτήσεων ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, η πείρα του παρελθόντος έχει αποδείξει ότι η διαδικασία αξιολόγησης των προγραμμάτων που έγινε από τους υπαλλήλους των πρώην κρατικών Περιφερειών (Αποκεντρωμένων Διοικήσεων) ήταν πολύ πιο σύντομη από την αντίστοιχη διαδικασία στο ΥΠΑΑΤ. Η παράλειψη του ανωτέρω γεωτεχνικού προσωπικού, με την εξειδικευμένη γνώση και το υψηλό επιστημονικό υπόβαθρο, από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των αξιολογητών του ΠΑΑ 2007-2013, έρχεται να προστεθεί στην ανυπαρξία οιασδήποτε ενημέρωσης των υπαλλήλων των αιρετών Περιφερειών, εκ μέρους του ΥΠΑΑΤ, σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης των απαραίτητων δικαιολογητικών στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007 – 2013 και αποτελεί ακόμη ένα κρίκο στην αλυσίδα του μόνιμου, πλέον, και αδικαιολόγητου παραγκωνισμού των περιφερειακών υπηρεσιών.
3. Γιατί δε δίνεται η δυνατότητα να επιλεγούν ως αξιολογητές οι γεωτεχνικοί, μέλη του ΓΕΩΤΕΕ, του ιδιωτικού τομέα, με την αξιοποίησή τους στις Περιφερειακές Ενότητες στις οποίες δεν έχουν συμφέροντα; Η εξειδικευμένη γνώση και η επιστημονική τους επάρκεια είναι η προϋπόθεση για τη σύνταξη και κατάθεση των αιτήσεων ενίσχυσης.
4. Γιατί στην ανωτέρω πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν καθορίσθηκε μια διαδικασία αξιοκρατικής και διαφανούς επιλογής των αξιολογητών, με κριτήρια κατάταξης σε αντίστοιχο μητρώο, ώστε να προαχθεί το κύρος του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007-2013;
Β) Με το άρθρο 3 της υπ΄ αριθμ. 5719/3-6-2011 (ΦΕΚ 1145 Β΄) ΚΥΑ δόθηκε η δυνατότητα σύνταξης και υπογραφής τυποποιημένης αίτησης ενίσχυσης συνολικού προϋπολογισμού έως και 50.000 € στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007 – 2013 από τους ενδιαφερόμενους αγρότες, χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, γεγονός που, επίσης, προκαλεί επιτακτικά ερωτήματα περί της νομιμότητας και της σκοπιμότητας αυτής της διαδικασίας:
1. Με ποια λογική και κριτήριο θεσπίστηκε το όριο των 50.000 € για τη μη αναγκαιότητα της συμμετοχής του γεωτεχνικού στη σύνταξη της αίτησης ενίσχυσης; Θεωρούν οι συναρμόδιοι υπουργοί που υπέγραψαν την ΚΥΑ ότι επενδύσεις ύψους έως 50.000 €, οι οποίες χρηματοδοτούνται με δημόσιο χρήμα, όπως η αγορά γεωργικού ελκυστήρα ή άλλου μηχανολογικού εξοπλισμού, η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός γεωργικών ή κτηνοτροφικών κτηρίων και κατασκευών, η ανόρυξη γεωτρήσεων και η εγκατάσταση αρδευτικών συστημάτων εξοικονόμησης ύδατος, η εγκατάσταση θερμοκηπιακών μονάδων ή μονάδων μεταποίησης προϊόντων, καθώς και οι άλλες επιλέξιμες επενδύσεις, δεν χρειάζονται τον σχεδιασμό από τους ειδικούς επιστήμονες; Μπορούν, επίσης, να απαντήσουν σε τι διαφοροποιούνται οι παραπάνω δαπάνες από τις ίδιες δαπάνες με μεγαλύτερο συνολικό προϋπολογισμό, π.χ. 51.000 €, ώστε να μην απαιτείται η σύνταξη των σχετικών επενδυτικών προτάσεων από γεωτεχνικό; Θα υπέγραφαν, ποτέ, νομοθετική πράξη που θα επέτρεπε στους εργολάβους ή στους οικοδόμους την κατασκευή κτιριακών κατασκευών με συνολική δαπάνη έως 50.000 €, χωρίς την υπογραφή μηχανικού (για την απλή τακτοποίηση λίγων τετραγωνικών μέτρων ημιυπαίθριων χώρων, με πολύ χαμηλότερο κόστος, απαιτείται υπογραφή μηχανικού);
2. Πιστεύουν οι συναρμόδιοι υπουργοί που υπέγραψαν την ΚΥΑ ότι οι ενδιαφερόμενοι αγρότες θα συντάξουν τον σχετικά πολύπλοκο φάκελο της αίτησης ενίσχυσης, πραγματικά μόνοι τους, χωρίς την πιθανή βοήθεια κάποιου αναρμόδιου τρίτου προσώπου ή την πιθανή ανεπίσημη (και ίσως μη ελεγκτέα φορολογικά) βοήθεια γεωτεχνικού προσωπικού; Η πείρα των προηγουμένων ετών έχει αποδείξει ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ορθή υλοποίηση των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων, υπήρξε ο σωστός σχεδιασμός και η επιμελής επίβλεψη από τους υπεύθυνους γεωτεχνικούς. Η πλήρης απουσία των αρμόδιων επιστημόνων θέτει σε αμφιβολία την όλη διαδικασία. Η σύνταξη και η υλοποίηση των επενδυτικών Σχεδίων Βελτίωσης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων από τους αγρότες χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, πέραν του ότι δεν διασφαλίζει τους ίδιους τους αγρότες για την ορθότητα του σχεδιασμού και των επιλογών τους, είναι αντιεπιστημονική, αντιαναπτυξιακή και αποτελεί παράβαση του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. λα΄ & παρ. 2 του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄).
3. Γιατί δεν έχουν καθορισθεί μέχρι σήμερα ή δεν γνωρίζουμε ότι έχουν καθορισθεί, οι προβλεπόμενες τυποποιημένες αιτήσεις ενίσχυσης που δεν απαιτούν την υπογραφή γεωτεχνικού, παρότι έχει λήξει η προθεσμία για τα απογραφικά δελτία (20-6-2011); Ποια είναι η σκοπιμότητα και η λογική να δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η παραπάνω τροποποίηση της ΚΥΑ μόλις λίγες ημέρες (7-6-2011) πριν τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας (μετά από τρεις παρατάσεις) και ποιους πραγματικά εξυπηρετεί;
Η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας πιστεύει ότι σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, η χώρα μας έχει ανάγκη από τη γεωργική ανάπτυξη, η οποία είναι παγκοσμίως αδιανόητη χωρίς τη συμμετοχή του αρμόδιου επιστημονικού προσωπικού, των γεωτεχνικών. Εμείς είμαστε εδώ, έτοιμοι για τις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο.
www.agrotypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου