Αναζήτηση Αναρτήσεων

Κυριακή 30 Αυγούστου 2009

Παραγωγή βιοκαυσίμων τώρα και από ελαττωματικά καρπούζια

Αντί να καταλήγουν στη χωματερή ή να γίνονται λίπασμα, τα ελαττωματικά καρπούζια μπορούν να χρησιμοποιούνται για την παραγωγή διατροφικών συμπληρωμάτων και βιοκαυσίμων, εκτιμούν ερευνητές του αμερικανικού υπουργείου Γεωργίας.
«Περίπου το 20% της ετήσιας σοδειάς καρπουζιού αφήνεται στο χωράφι εξαιτίας επιφανειακών δυσχρωμιών ή παραμορφώσεων. Δείξαμε ότι ο χυμός αυτών των καρπουζιών είναι πηγή σακχάρων που μπορούν να υποστούν άμεσα ζύμωση» αναφέρει ο επικεφαλής των ερευνητών Ουέιν Φις.
Η μέθοδος που ανέπτυξε η ομάδα του αποδίδει 0,4 γραμμάρια καύσιμης βιοαιθανόλης ανά γραμμάριο σακχάρων καρπουζιού.
Πριν ακόμα δοθεί για ζύμωση, ο χυμός του καρπουζιού μπορεί να υποβληθεί σε ειδική επεξεργασία για την απομόνωση λυκοπένιου και L-κιτρουλλίνης, δύο διατροφικών συμπληρωμάτων για τα οποία υπάρχει αρκετή ζήτηση ώστε η μέθοδος να είναι οικονομικά βιώσιμη.
Το λυκοπένιο, η ουσία που δίνει το κόκκινο χρώμα στο καρπούζι και την τομάτα, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, ενώ η κιτρουλλίνη έχει την ιδιότητα να διαστέλλει τα αγγεία και ίσως αποδειχθεί χρήσιμη κατά της υπέρτασης.
Η έρευνα δημοσιεύεται στην ανοιχτή επιθεώρηση Biotechnology for Biofuels.

Ρύθμιση θεμάτων ΑΕΙ ζητά το ΓΕΩΤΕΕ



Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, με επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Δημ. Σιούφα και τους βουλευτές του Β΄ Θερινού Τμήματος Εργασιών της Βουλής, επανέλαβε τις από 21-7-2009 θέσεις του επί του Σχεδίου Νόμου “Ρύθμιση θεμάτων του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης”, ζήτησε την απόσυρση του εν λόγω Σ/Ν και επεσήμανε την αναγκαιότητα έναρξης ενός δημόσιου διαλόγου, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων επιστημονικών φορέων, που θα στοχεύει στην ουσιαστική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας.

Αναλυτικά, το κείμενο της επιστολής του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έχει ως εξής:
"Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,
Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές,
Σας αποστέλλουμε συνημμένα την υπ’ αριθμ. 2953/21-7-2009 επιστολή μας, την οποία είχαμε απευθύνει προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Άρη Σπηλιωτόπουλο και στα κόμματα που συμμετέχουν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Με την συγκεκριμένη επιστολή εκφράσαμε την αντίθεση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου τόσο ως προς το περιεχόμενο ορισμένων διατάξεων του, προς ψήφιση, Σχεδίου Νόμου, που διακρίνονται από μία έντονα μονόπλευρη προσέγγιση υπέρ της «κατ’ όνομα» αναβάθμισης και εξίσωσης των Τ.Ε.Ι. με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, όσο και επί της διαδικασίας προώθησής του, δηλαδή χωρίς να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με τους επιστημονικούς φορείς της χώρας. Χαρακτηριστικό της μονόπλευρης αυτής προσέγγισης, είναι ότι το Επιμελητήριο μας, το οποίο καλύπτει όλο το εύρος των γεωτεχνικών επιστημών ως σύμβουλος της πολιτείας (αυτονόητα και στα ζητήματα της εκπαίδευσης) και έχει την ευθύνη εκπροσώπησης των περί τις 35.000 Ελλήνων γεωτεχνικών, δεν κλήθηκε καν στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής προκειμένου να εκφράσει τις απόψεις του.
Στα πλαίσια αυτά και παρά τις τροποποιήσεις που ανακοινωθήκαν σε επί μέρους σημεία του Σ/Ν, το Επιμελητήριο μας εξακολουθεί να μην μπορεί να συμφωνήσει με την υπερψήφιση του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου. Την ίδια στιγμή εμμένουμε στην απόσυρσή του και στην αναγκαιότητα ουσιαστικού διαλόγου με έμφαση στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας και στη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων γνώσεων".


ΓΕΩΤΕΕ

Σάββατο 29 Αυγούστου 2009

Σύσταση «Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων» με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Σύσταση «Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων» με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη

Στόχος η στήριξη του αγροτικού εισοδήματος, η παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντων και η επίτευξη προστιθέμενης αξίας για αυτά
Απόφαση για τη σύσταση Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων (φυτικής, ζωικής παραγωγής και υδατοκαλλιεργειών) υπέγραψε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρης Χατζηγάκης, προωθώντας την πάγια πολιτική της Κυβέρνησης που δίνει έμφαση στην εξασφάλιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων.
Στόχος της Επιτροπής, η οποία θα έχει συμβουλευτικό ρόλο προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, είναι η συνεχής διαβούλευση με τους εκπροσώπους του τομέα ώστε να υπάρξει συστηματική παρακολούθηση τόσο της πορείας όσο και της εφαρμογής όλων των πολιτικών για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου στη χώρα μας. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η βελτίωση της ποιότητας των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, μέσα από τη στήριξη του εισοδήματος των παραγωγών, η επίτευξη προστιθέμενης αξίας για τα γεωργικά προϊόντα και η βελτίωση των δυνατοτήτων διάθεσης αυτών στην αγορά.
Όπως προβλέπει η προαναφερόμενη απόφαση, στο αντικείμενο της Επιτροπής περιλαμβάνονται οι ακόλουθοι στόχοι:
Η σύνταξη ενός εθνικού τριετούς σχεδίου συνολικής ανάπτυξης των βιολογικών προϊόντων 2010 - 2012. Αυτό θα περιλαμβάνει κυρίως και επί μέρους στόχους σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο καθώς και τα βήματα υλοποίησής τους.
Η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των επί μέρους στόχων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Επισήμανση προβλημάτων και συγκεκριμένες ενέργειες για την επίλυσή τους.
Μόνιμη ανταλλαγή απόψεων, συνεχής επανεξέταση και αναθεώρηση των προτεινομένων λύσεων. Πιθανή τροποποίησή τους όποτε αυτό απαιτείται.
Η συστηματική παρακολούθηση της πορείας όλων των πολιτικών που εφαρμόζονται για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου.
Η συνεχής διαβούλευση με τους σχετικούς φορείς σε επίπεδο ολομέλειας, αλλά και επί μέρους μονίμων και εκτάκτων θεματικών επιτροπών.
Ο εντοπισμός των κενών της υφιστάμενης κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας και η υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων προς τα αρμόδια Κοινοτικά και Εθνικά όργανα.
Παρακολούθηση και βελτίωση της λειτουργίας της Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων.
Η Εθνική Επιτροπή Βιολογικών Προϊόντων συγκροτείται ως ακολούθως:
α) τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Γεωργίας ως Πρόεδρο.
β) τον Πρόεδρο του ΔΣ του ΟΠΕΓΕΠ ως τακτικό μέλος και αναπληρωτή Πρόεδρο
γ)τον Δ/ντα Σύμβουλο του ΟΠΕΓΕΠ, ως τακτικό μέλος.
δ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Βιολογικής Γεωργίας ως τακτικό μέλος.
ε) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος ως τακτικό μέλος,
στ) τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ειδικών Παρεμβάσεων ως τακτικό μέλος,
και από έναν (1) εκπρόσωπο των παρακάτω φορέων :
ζ) της ΠΑΣΕΓΕΣ
η) της ΓΕΣΑΣΕ
θ) της ΣΥΔΑΣΕ
ι) της Ένωσης Νέων Αγροτών
κ) των Φορέων Ελέγχου και Πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων.
ΔΗΩ
ΒΙΟΕΛΛΑΣ
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ
Q WAYS – Διαδρομές Ποιότητας Α.Ε.
A CERT – Ευρωπαϊκός Οργανισμός Πιστοποίησης
IRIS – Οργανισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης Προϊόντων
Πράσινος Έλεγχος – Green Control
Γεωτεχνικό Εργαστήριο Α.Ε.
LACON HELLAS
GM Cert
ΦΙΛΙΚΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Α.Ε.
ια) της Ομοσπονδίας Ενώσεων Βιοκαλλιεργητών Ελλάδος.
ιβ) του Συνδέσμου Καταστημάτων Βιολογικών Προϊόντων.
ιγ) του ΣΕΣΜΕ
ιδ) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ιε) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
ιστ) του ΕΘΙΑΓΕ
ιζ) του ΙΝΚΑ.
ιη) του ΓΕΩΤΕΕ.
ιθ) του Συνδέσμου Ελλήνων Θαλασσοκαλλιεργητών
ικ) του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων
πηγή:ΥΠΑΑΤ

Πέμπτη 27 Αυγούστου 2009

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΕΩΤΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΝΕΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ

ΠΡΟΣ
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών
Γραφείο Γενικού Γραμματέα
κ. Σπύρου Ευσταθόπουλου
Νίκης 5-7
101 80 - Αθήνα
FAX: 210 3332449
Κοινοποίηση:
Υπουργό Οικονομίας & Οικονομικών
κ. Ιωάννη Παπαθανασίου

Θέμα: Ενίσχυση νέων επιστημόνων για προμήθεια εξοπλισμού.
Κύριε Γενικέ,
πληροφορηθήκαμε ότι η Γενική Γραμματεία στην οποία προΐστασθε, πρόκειται σύντομα να εκδώσει πρόγραμμα το οποίο θα αφορά στην ενίσχυση επιστημόνων ελευθέρων επαγγελματιών, για την απόκτηση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού. Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι, ενώ στους δικαιούχους αναφέρονται σχεδόν όλες οι κατηγορίες επιστημόνων, παραλείπονται απ’ αυτούς οι Έλληνες γεωτεχνικοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε σημαντικά τμήματα της Ελληνικής Οικονομίας, όπως είναι η Αγροτική Ανάπτυξη, η Περιφερειακή Ανάπτυξη, το Περιβάλλον, οι Χρηματοδοτήσεις και τομείς όπως οι μελέτες, τα έργα και η παροχή υπηρεσιών, εμπόριο, παραγωγή προϊόντων και αγαθών κ.α..
Είναι προφανές ότι η αναιτιολόγητη εξαίρεση και ο αποκλεισμός των Ελλήνων γεωτεχνικών αποτελεί κατάφωρη παραβίαση κάθε έννοιας ισονομίας και ισοπολιτείας, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και παράβαση του πλαισίου ανταγωνιστικότητας, λαμβανομένου υπόψη ότι το πρόγραμμα αυτό εάν ισχύσει όπως το έχετε ανακοινώσει, τότε θα ενισχυθούν άλλες κατηγορίες επιστημόνων οι οποίες μαζί με τους γεωτεχνικούς υπηρετούν κοινά αντικείμενα.
Ως εκ τούτου, σας καλούμε να μην προχωρήσετε στην έκδοση των αποφάσεων για το συγκεκριμένο πρόγραμμα εάν προηγουμένως δεν το τροποποιήσετε ώστε να περιληφθούν σε αυτό και οι γεωτεχνικοί επιστήμονες.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, οφείλουμε να σας ενημερώσουμε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να στραφούμε στα Ελληνικά και στα Ευρωπαϊκά όργανα ώστε να πετύχουμε την ακύρωση των μέτρων του προγράμματος αυτού.
Παραμένοντας στην διάθεσή σας για όποια συνεργασία κρίνετε απαραίτητη, παρακαλούμε για τις δικές σας άμεσες ενέργειες.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
Θεόδωρος Α. Μαρκόπουλος

Τετάρτη 26 Αυγούστου 2009

Ορισμένες σκέψεις,μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές στην Αττική απο τον Δασολόγος Ερευνητής ΕΘΙΑΓΕ Γιώργο Καρέτσο

Αγαπητοί φίλοι
μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές στην Αττική, θα ήθελα να εκφράσω ορισμένες σκέψεις,τις οποίες και σας κοινοποιώ.
Γιώργος Καρέτσος
Δασολόγος Ερευνητής ΕΘΙΑΓΕ.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Δράττομαι της «δυστυχίας» των ζοφερών τελευταίων ημερών και συγχωρήστε με αν και πάλι κάποια από τα λεγόμενά μου θεωρηθούν επαναλήψεις.
Πρώτον θα κάνω ορισμένες διαπιστώσεις:
Η χώρα μας διαθέτει δάση και δασικές εκτάσεις που καλύπτουν το 70% της χώρας.
Από αυτά τα ψηλά μας δάση καλύπτουν περίπου το 25% της χώρας
Και οι δύο προηγούμενες κατηγορίες δάση και δασικές εκτάσεις έχουν ισάξια οικολογική σημασία και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να διαχωρίζονται.
Ένα επιπλέον ευτύχημα κατά την άποψή μου, είναι ότι τα δάση μας κατά ποσοστό 70% είναι δημόσια και τα υπόλοιπα ιδιωτικά, μοναστηριακά κλπ, πράγμα που αποτελεί πλεονέκτημα στη διαχείρισή τους και δεν προσκρούει σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Τα τελευταία χρόνια η οικονομική σημασία των δασών έχει μειωθεί κυρίως από την φθηνή εισαγωγή ξυλείας και άλλων προϊόντων από άλλες χώρες.
Εμείς δεν καταφέραμε, όπως και στους άλλους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας μας, να αξιοποιήσουμε και να βελτιώσουμε την παραγωγική διαδικασία, ώστε να παράγουμε φθηνά και ποιοτικά δασικά προϊόντα, για διάφορους λόγους.
Φροντίσαμε αντίθετα να απαξιώσουμε και να καταστρέψουμε οποιαδήποτε κρατική εκμετάλλευση των δασών και των δασικών προϊόντων και να αναθέσουμε την εκμετάλλευση στους συνεταιρισμούς.
Γνωρίζουμε ότι όλες οι πανάκριβες συνεταιριστικές επενδύσεις σε εργοστασιακές υποδομές, απέτυχαν και όλες σχεδόν οι μονάδες αυτές έχουν εγκαταλειφθεί και απαξιωθεί.
Παρ’ όλα αυτά τα ελληνικά δάση κατέχουν τον ψηλότερο βαθμό βιοποικιλότητας στην Ευρώπη, διότι φιλοξενούν την πιο πλούσια χλωρίδα και πανίδα σε σχέση με την έκτασή της.
Την ευθύνη της διαχείρισης των δασών της χώρας την έχει (όπως φαίνεται τελείως λογικό) η Δημόσια Δασική Υπηρεσία, την οποία ίδρυσε η πολιτεία για το σκοπό αυτό.
Για την εν λόγω διαχείριση βαθμιαία θεσμοθετήθηκε ένα πολύπλοκο, ομολογουμένως, αλλά απαραίτητο νομικό πλαίσιο από την πολιτεία, για τη διαχείριση και την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων (τονίζω δημοσίων και μη) γενικότερα.
Αυτό σημαίνει ότι η πολιτεία, στην οποία ανήκει η πλειονότητα των δασών, έθετε στόχους και διέθετε δασική πολιτική, όπως κάθε ευνομούμενο κράτος.
Στο πλαίσιο αυτό, η άλλοτε ακμαία Δασική Υπηρεσία, διαχειρίστηκε με συνέπεια τη δημόσια γη, διάνοιξε το ορεινό δασικό δίκτυο, διευθέτησε και τιθάσευσε χιλιάδες καταστρεπτικούς χειμάρρους, διαχειρίστηκε, πρωτοποριακά για τα ευρωπαϊκά δεδομένα αειφορικά τα δάση μας, παρήγαγε δασικά προϊόντα, προστάτευσε τα δάση από την αλόγιστη βοσκή, τις υλοτομίες και τις καταπατήσεις, βελτίωσε τη μορφή τους, πραγματοποίησε εκτεταμένες αναδασώσεις και εξασφάλισε εργασία στον μαστιζόμενο τότε ορεινό πληθυσμό.
Δυστυχώς τα τελευταία 40 χρόνια, εγκαταλείπεται στην κυριολεξία σταδιακά κάθε κρατικό ενδιαφέρον για τα δάση και το περιβάλλον γενικότερα και αντιμετωπίζονται τα προβλήματα εντελώς αποσπασματικά και περιστασιακά, χωρίς πολιτική και στόχους.

Ιστορικά από τη μεταπολίτευση η κατάσταση έχει ως ακολούθως:
Τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης πρέπει να χαρακτηριστούν θετικά. Κατοχυρώνεται συνταγματικά (1975) η προστασία των δασών με δύο άρθρα. Δημιουργείται το Δασικό Κτηματολόγιο (1976) σε επιταγή του άρθρου 24 του συντάγματος, ψηφίζεται ο νόμος 998 «περί προστασίας δασών και δασικών εν γένει εκτάσεων» (1979).
Παράλληλα αρχίζουν τα ιδιωτικά συμφέροντα να συνειδητοποιούν ότι η δασική νομοθεσία είναι τροχοπέδη στην εκμετάλλευση της γης, η οποία αποκτά συν τω χρόνω τεράστια αξία και αρχίζει μια πρωτοφανής διαπάλη με στόχο την καταπάτηση δημοσίων εκτάσεων και την αποδέσμευση από το δασικό χαρακτήρα μεγάλων δημόσιων και μη εκτάσεων με διάφορα νομικά τεχνάσματα και την ίδρυση οικοδομικών συνεταιρισμών (126 μόνο στην Αττική).
Τα πρώτα σκοτεινά σημάδια για την επιβίωση των δασών αρχίζουν βέβαια από την εφαρμογή του δασολογίου, που χωλαίνει από νομική άποψη, εφόσον κανένας οριστικός δασικός χάρτης δεν κατάφερε να αναρτηθεί σε 20 χρόνια λειτουργίας του και από την εφαρμογή του 998, όταν εισάγεται ο όρος «χορτολιβαδικές εκτάσεις», προσπαθώντας να αποδεσμευτούν σημαντικές εκτάσεις από τη συνταγματική προστασία.
Η πολιτεία υποκύπτει σε πλειάδα ιδιωτικών συμφερόντων, που παρασύρουν πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, με αποτέλεσμα δημόσιες και ιδιωτικές δασικές εκτάσεις να αποδεσμευτούν από το δασικό χαρακτήρα, να πολεοδομηθούν και να χτιστούν, στις περισσότερες περιπτώσεις με έρμαια νομικά επιχειρήματα.
Επιχειρείται και πάλι η αποδέσμευση περίπου 40 εκατομμυρίων στρεμμάτων περίπου με το νομοσχέδιο «περί βοσκοτόπων» του 1988, που ευτυχώς κηρύσσεται από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικό.
Η επίθεση δεν σταματά και επιχειρείται εκ νέου η αλλαγή των δύο άρθρων του συντάγματος δύο φορές από τα δύο κυβερνητικά σχήματα ΠΑΣΟΚ - Νέας Δημοκρατίας, χωρίς και πάλι να κατορθωθεί ουσιαστικά η ανατροπή της συνταγματικής προστασίας.
Επιπλέον μια σειρά νομοσχεδίων και νομικών τεχνασμάτων που εισάγονται, εγκλωβίζουν τη δασική υπηρεσία, η οποία αποδυναμωμένη από στελεχικό δυναμικό, αδυνατεί να ασχοληθεί με τη διαχείριση των δασών και αναλώνεται στη γραφειοκρατική διεκπεραίωση εγγράφων χαρακτηρισμού, τα οποία σωρεύονται κατά χιλιάδες στα πυρόπληκτα συνήθως δασαρχεία. Με ποιο προσωπικό θα επιτελέσει εν τέλει την αποστολή της;
Αντίθετα οι συνάδελφοι σύρονται στα δικαστήρια για να υποστηρίξουν την πλευρά του δημοσίου συμφέροντος χωρίς τη συνδρομή δικηγόρου του δημοσίου και αναλαμβάνουν οι ίδιοι τα όποια δικαστικά έξοδα, έχοντας και τη Δαμόκλειο σπάθη του εισαγγελέα.
Μόνιμο αίτημα των συναδέλφων δασολόγων, είναι η σύνταξη των δασικών χαρτών και του δασολογίου, που θα αποδέσμευε οριστικά τη δασική υπηρεσία από το τι είναι δάσος και τι όχι και σε ποιον επιτέλους ανήκει, αλλά καμιά κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει να προχωρήσει σε μια τέτοια διαδικασία, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να παραμένουν και να διαιωνίζονται.
Τι πρέπει να γίνει
Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε όλοι σε βάθος πώς και γιατί δημιουργείται και στη συνέχεια να τολμήσουμε να προλάβουμε την ανάπτυξή του μέσα από την εφαρμογή κατάλληλων χωροταξικών, διαχειριστικών και δασοκομικών μέτρων. Στο σημείο αυτό καλό θα είναι να παραθέσουμε τις προτάσεις των ειδικών επιστημόνων για τις πυρκαγιές, που είδαν το φως της δημοσιότητας μετά τα τραγικά γεγονότα του καλοκαιριού του 2007, αλλά μάλλον χάθηκαν στον κυκεώνα των υπολοίπων σοβαρών και μη ανακοινώσεων των ΜΜΕ.
· Οι πυρκαγιές αποτελούν σημαντικό εθνικό πρόβλημα το οποίο έχει διογκωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια λόγω της ταύτισης της δασοπυρόσβεσης με την πυροπροστασία. Στην πραγματικότητα είναι δύο συμπληρωματικές συνιστώσες της διαχείρισης του προβλήματος των δασικών πυρκαγιών. Η μονοδιάστατη προσέγγιση στο πρόβλημα αυτό οδήγησε στα τραγικά τελευταία αποτελέσματα.
· Η εκδήλωση πυρκαγιών πολύ μεγάλου μεγέθους δεν αποτελεί συμπτωματικό χαρακτηριστικό του φετινού καλοκαιριού αλλά θα συνεχίζεται με ολέθρια κοινωνικά, οικολογικά και οικονομικά αποτελέσματα όσο δεν εφαρμόζονται δασοκομικές και διαχειριστικές πρακτικές που περιορίζουν την πιθανότητα εξέλιξης μιας πυρκαγιάς σε ΜΕΓΑ-ΠΥΡΚΑΓΙΑ.
· Η διαχείριση των πυρκαγιών και η προστασία των πολιτών θα πρέπει να ενσωματωθούν στο χωροταξικό σχεδιασμό της ελληνικής επικράτειας με τη δημιουργία σύγχρονων υπηρεσιακών δομών και υποδομών. Η πρόληψη της διόγκωσης του μεγέθους και της έκτασης των δασικών πυρκαγιών προϋποθέτει την άμεση επανεξέταση και αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού και της πολιτικής της δασοπροστασίας στην Ελλάδα
· Η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών απαιτεί επανασχεδιασμό της πολιτικής δασοπροστασίας σε εθνικό επίπεδο ώστε να εξασφαλίζεται ενιαία διαχείριση του κύκλου πρόληψης, καταστολής και διαχείρισης των καμένων περιοχών. Η ολοκληρωμένη διαχείριση θα πρέπει να βασίζεται στο συντονισμό της συμμετοχής όλων των εμπλεκόμενων φορέων σύμφωνα με αρμοδιότητες και συμπληρωματικούς ρόλους που θα προσδιορίζονται με σαφήνεια στο πλαίσιο ενός ενιαίου εθνικού σχεδίου.
· Η πολιτεία πρέπει να εξετάσει, μετά και τον φετινό απολογισμό, τα αποτελέσματα της εφαρμογής του Νόμου 2612 του 1998 και να επαναφέρει σε συζήτηση την προσέγγιση του ομόφωνου πορίσματος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής του 1993 για τη δημιουργία Ενιαίου Διεπιστημονικού Φορέα Πυροπροστασίας (με ενοποίηση της πρόληψης, καταστολής και μεταπυρικής αποκατάστασης των επιπτώσεων των πυρκαγιών)
· Η αποτύπωση και χαρτογράφηση των τύπων δασικής καύσιμης ύλης και η παρακολούθηση της συγκέντρωσης του φορτίου των καυσίμων σε εθνικό επίπεδο αποτελεί προτεραιότητα και προϋπόθεση της ορθολογικής και αποτελεσματικής αντιμετώπισης του προβλήματος. Η διαχείριση της δασικής καύσιμης ύλης θα πρέπει να προωθηθεί άμεσα σε συνεργασία της Δασικής Υπηρεσίας με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και τους ΟΤΑ.
· Οι δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας και η υπάρχουσα τεχνογνωσία για την οργάνωση και το σχεδιασμό της προστασίας των δασών από τις πυρκαγιές με τη μορφή συστημάτων έγκαιρου εντοπισμού, εφαρμογών πληροφορικής για τη διαχείριση των δασικών πυρκαγιών και τεχνολογιών πυρόσβεσης θα πρέπει να αξιοποιηθούν σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
· Η ανασυγκρότηση των καμένων περιοχών προϋποθέτει την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, την εκτίμηση και την ιεράρχηση των προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν σε βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη βάση και την εκπόνηση ολοκληρωμένων σχεδίων με ορίζοντα 5ετίας και εικοσαετίας αντίστοιχα.
· Ο ευρύτερος σχεδιασμός θα πρέπει να λάβει υπ’ όψη του το ευάλωτο των καμένων οικοσυστημάτων και να εξασφαλίσει την προστασία τους από οικιστικές και κτηνοτροφικές πιέσεις αλλά και από διαβρωτικά και πλημμυρικά φαινόμενα
· Οι αναδασώσεις και η επανεγκατάσταση του δάσους στις καμένες εκτάσεις θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα αφορά τις ευρύτερες περιοχές που κάηκαν και η ανθρώπινη παρέμβαση θα πρέπει να περιορίζεται στις περιπτώσεις όπου το φυσικό οικοσύστημα δεν μπορεί να επανέλθει από μόνο του. Η μεγάλη έκταση των περιοχών που κάηκαν και η δυσκολία φυσικής αναγέννησης που αναμένεται να εμφανίσουν ορισμένα από τα δασικά είδη που κάηκαν, είναι στοιχεία που θα πρέπει να αξιολογηθούν και να εξεταστούν ιδιαίτερα στο πλαίσιο των σχεδίων αναδάσωσης που θα εκπονηθούν και εφαρμοστούν.
· Θα πρέπει άμεσα να εκπονηθούν σχέδια για τον έλεγχο της εδαφικής διάβρωσης και την αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών στα κατάντι αυτών που αποψιλώθηκαν από τις πυρκαγιές.
· Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο τρόπος σύνταξης των αντιπυρικών σχεδίων και να επεκταθούν με σχέδια αντιμετώπισης κρίσης από την εκδήλωση ΜΕΓΑ-ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ σε Νομαρχιακό και Περιφερειακό επίπεδο.
· Ιδιαίτερη φροντίδα χρειάζεται να δοθεί επίσης στις επιπτώσεις του καπνού στην υγεία των πολιτών και των πυροσβεστών
· Τέλος θα πρέπει να ενισχυθεί και να προωθηθεί η ιδέα και η συμβολή του εθελοντισμού για την πρόληψη και προστασία των δασών από τις πυρκαγιές, καθώς και η ενημέρωση της κοινωνίας για ουσιαστική ενεργοποίηση της περιβαλλοντικής συνειδητοποίησης και ηθικής των Ελλήνων, όπως συμβαίνει στις περισσότερες από τις άλλες χώρες της ΕΕ.

Δρ. Γεώργιος Καρέτσος
Δασολόγος Ερευνητής του Ινστιτούτου Δασικών Ερευνών
Του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΕΩΤΕΕ:‘’ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ,Ο ΑΠΟΔΙΟΠΟΜΠΑΙΟΣ ΤΡΑΓΟΣ ΚΑΙ Η ΑΦΕΣΗ ΤΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ’’


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
‘’ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ,Ο ΑΠΟΔΙΟΠΟΜΠΑΙΟΣ ΤΡΑΓΟΣ ΚΑΙ Η ΑΦΕΣΗ ΤΩΝ ΕΥΘΥΝΩΝ’’
Οι δασικές πυρκαγιές στην Ελλάδα θεωρούνται ένα από τα σοβαρότερα και περιπλοκότερα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η συντεταγμένη Πολιτεία, με επιπτώσεις τόσο στο φυσικό, όσο και στο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας μας. Κάθε καλοκαίρι σημαντικές εκτάσεις καίγονται για διάφορους λόγους, ενώ υπάρχουν και χρονιές, όπως η προπέρσινη [2007] και η φετινή [2009] , κατά τις οποίες οι απώλειες ήταν ιδιαίτερα σημαντικές και τραγικές.
Τα δύο τελευταία εικοσιτετράωρα είμαστε μάρτυρες μίας πρωτοφανούς σε έκταση και επιπτώσεις πυρκαγιάς η οποία μέχρι στιγμής έχει αποτεφρώσει πάνω από 150.000 στρ. αγροτοδασικής γης και δυστυχώς αρκετά σπίτια, αποθήκες και άλλες κοινωνικές υποδομές κ.λπ.
Η ακρότητα και η σημαντικότητα του φαινομένου των πυρκαγιών στην Ελλάδα μας υποχρεώνει να υποβάλουμε με σοβαρότητα μερικές διαπιστώσεις και παρατηρήσεις και να τις θέσουμε υπόψη της ελληνικής κοινωνίας και της πολιτείας. Ενώ σε σύντομο χρονικό διάστημα και μόλις ολοκληρωθεί ο τραγικός κύκλος της πυρκαγιάς, θα καταθέσουμε στην ελληνική πολιτεία, τους τοπικούς φορείς και τους κατοίκους της περιοχής , συγκεκριμένες προτάσεις ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ των καμένων εκτάσεων.
Μια σειρά ατυχών πολιτικών και επιχειρησιακών επιλογών έχουν οδηγήσει τα τελευταία χρόνια, σταδιακά στην απόλυτη σχεδόν αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης των δασικών πυρκαγιών στη χώρα. Η έμφαση εξακολουθεί και δίνεται με δογματική σχεδόν προσήλωση στην καταστολή ,ενώ απουσιάζει οποιαδήποτε πολιτική πρόληψης.
Από την άλλη η Δασική Υπηρεσία υποβαθμίστηκε και υποχρηματοδοτείται ενώ το Πυροσβεστικό Σώμα απορροφά τη μερίδα του λέοντος από τις πιστώσεις που κατανέμονται για τις δασικές πυρκαγιές. Το κόστος της δασοπυρόσβεσης υπερδιπλασιάστηκε, το δόγμα της μαζικής αεροπυρόσβεσης που εφάρμοσε το Π.Σ. απέδειξε τα όριά του, και οι πολίτες αισθάνονται απροστάτευτοι ακόμη και μερικά χλμ. μακριά από το κέντρο της Αθήνας.
Αντί λοιπόν να αναδεικνύονται, έστω και αυτή τη δύσκολη ώρα, τα ουσιαστικά αυτά προβλήματα, ορισμένοι επέλεξαν τη γνωστή και προσφιλή μέθοδο του «αποδιοπομπαίου τράγου» κατηγορώντας τη Δασική Υπηρεσία, γενικά και αόριστα και χωρίς να προσκομίζουν κανένα συγκεκριμένο στοιχείο , ότι τάχα δεν έχει μεριμνήσει να κατασκευάσει αντιπυρικές ζώνες, ή ακόμα ότι έχει εμποδίσει ορισμένους δημάρχους και κοινοτάρχες από το να κατασκευάσουν οι ίδιοι έργα αντιπυρικής προστασίας. Αυτά όλα αποτελούν μόνο άλλοθι για κάποιους που σχεδιάζουν και αποφασίζουν για πράγματα που φαίνεται ότι στην καλύτερη περίπτωση δεν τα γνωρίζουν. ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 64, 546 31 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΗΛ.: ++30 31 278817-8, FAX: ++30 31 236308 2
Αλήθεια τι γίνεται με τα θέματα κατάρτισης και κύρωσης των δασικών χαρτών ? Τι γίνεται με τον ενιαίο φορέα δασοπροστασίας που αποτέλεσε πρόταση της διακομματικής επιτροπής της βουλής? Τι γίνεται με την χρηματοδότηση και εκτέλεση αναδασωτικών εργασιών στις καμένες περιοχές? Τι γίνεται με την σύνταξη του Δασολογίου ?
Η ανάγκη για ουσιαστικές αλλαγές είναι προφανής. Η συσσώρευση βιομάζας στα δάση λόγω έλλειψης διαχείρισης κάνει αδύνατο τον έλεγχο των πυρκαγιών υπό δύσκολες συνθήκες. Η έλλειψη ουσιαστικών μέτρων και μακροπρόθεσμων πολιτικών πρόληψης οδηγεί σε εκδήλωση πολλών πυρκαγιών κάθε ημέρα με συνθήκες υψηλού κινδύνου. Η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη ζωνών μίξης δασών και οικισμών γίνεται εφιάλτης για τις πυροσβεστικές δυνάμεις και αυξάνει κατακόρυφα το δυναμικό καταστροφής.
Ο μοναδικός τρόπος για την αντιμετώπιση του φαινομένου είναι η πρόληψη που περιλαμβάνει κατάλληλα προγράμματα διαχείρισης της βλάστησης ,κατασκευή ζωνών αναστολής γύρω από οικισμούς και προστατευόμενες θέσεις, δημιουργία μωσαϊκών δασικής κάλυψης κλπ, ήπια πυρική διαχείριση, ευαισθητοποίηση και συμμετοχή των πολιτών στην προστασία του δάσους.
Τέλος ,
Καιρός είναι ΠΛΕΟΝ για την εκπόνηση και υλοποίηση ενός Εθνικού Σχεδίου για την Πρόληψη και Διαχείριση των δασικών πυρκαγιών στη χώρα.
ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

Επιστολή ΓΕΩΤΕΕ:«Διατύπωση άποψης του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε σχέση με την αναμόρφωση του οργανογράμματος των Περιφερειών της χώρας»

«Διατύπωση άποψης του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε σχέση με την αναμόρφωση του οργανογράμματος των Περιφερειών της χώρας»

ΠΡΟΣ
1. Τον κ. Π. Παυλόπουλο
Υπουργό Εσωτερικών
Βασ. Σοφίας 15
106 74, ΑΘΗΝΑ
2. Τον κ. Χ. Ζώη
Υφυπουργό Εσωτερικών
Βασ. Σοφίας 15
106 74, ΑΘΗΝΑ
3. Τον κ. Π. Γεωργιάδη
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου
Εσωτερικών
Σταδίου 27
101 83, ΑΘΗΝΑ

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί
κ. Γενικέ,
το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) αποτελεί τον επίσημο και θεσμοθετημένο σύμβουλο της πολιτείας σε διάφορα θέματα μεταξύ των οποίων η αγροτική ανάπτυξη, η προστασία των δασών και του περιβάλλοντος, η ορθολογική διαχείριση των νερών και των φυσικών πόρων, η βιώσιμη ανάπτυξη κ.α.
Η παρέμβαση αυτή του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. με αφορμή την επικείμενη αναμόρφωση του οργανογράμματος των Περιφερειών κινείται στους παρακάτω άξονες :
α) στην ουσιαστική αναγνώριση από την πολιτεία του πολλαπλού ρόλου, που μπορούν να παίξουν οι γεωτεχνικοί επιστήμονες στις Περιφέρειες και συγκεκριμένα στη χάραξη και στην εφαρμογή της περιφερειακής πολιτικής σε όλους τους τομείς της (αγροτική ανάπτυξη, δασική πολιτική, περιβάλλον, έργα υποδομής, νερά, διαχείριση κινδύνων – πολιτική προστασία, ποιότητα στην δημόσια διοίκηση, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, κλπ).
β) στην πλήρη αξιοποίηση και οργανωμένη συμμετοχή των γεωτεχνικών στο σύνολο σχεδόν των οργανικών δομών των Περιφερειών.
γ) στην άρση των μισθολογικών ανισοτήτων σε βάρος των γεωτεχνικών με την καθιέρωση ενός αξιοπρεπούς και ενιαίου μισθολογίου για το σύνολο των στελεχών των περιφερειών .
δ) στην άρση των ανισοτήτων σε βάρος των γεωτεχνικών στις πάσης φύσεως συμμετοχές σε διάφορες επιτροπές καθώς και την άμεση εξομοίωση των εκτός έδρας των γεωτεχνικών με τα ισχύοντα για τους μηχανικούς αλλά και τους γεωτεχνικούς της ΚΥ του ΥΠΑΑ&Τ (πρόσφατες αποφάσεις των Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ ΚΥΑ 2/52971/0022/07 & 2/52970/0022/07 και ΥΠΑΑ&Τ).
ε) στην αναγνώριση ορισμένων ειδικοτήτων ΠΕ Γεωτεχνικών και ως ΠΕ Περιβάλλοντος με τροποποίηση-συμπλήρωση του άρθρου 8 του ΠΔ 50/ΦΕΚ 39/ Τεύχος Α/5-3-2001 με θέμα: «Καθορισμός των προσόντων διορισμού σε θέσεις φορέων του δημόσιου τομέα». Με το ισχύον καθεστώς ΠΔ 347/2003 και 44/2005 καμία ειδικότητα γεωτεχνικών δεν αναγνωρίζεται ως ΠΕ Περιβάλλοντος’’.
Ειδικότερα,
με αφορμή το σχέδιο του νέου οργανογράμματος των Περιφερειών της χώρας από την αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΣ και μετά από σχετική συνάντηση αντιπροσωπείας του
ΓΕΩΤΕΕ με του υφιστάμενους Γεωτεχνικούς Προϊσταμένους των Γενικών Διευθύνσεων των περιφερειών της χώρας, σας παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις μας:
Με βάση τον ιδρυτικό νόμο 2503/97 οι βασικότερες κατηγορίες επιστημόνων στις Περιφέρειες από απόψεως α) αρμοδιοτήτων, β) διάρθρωσης υπηρεσιών και γ) αριθμού υπηρετούντων υπαλλήλων είναι 3: α) οι Γεωτεχνικοί β) οι Μηχανικοί και γ) οι Οικονομικοί-Διοικητικοί.
Βασική πρόθεση και στοιχείο του νέου επιχειρούμενου οργανογράμματος αποτελεί η οργάνωση των υπηρεσιών των περιφερειών σε τρεις Γενικές Διευθύνσεις από μία που είναι σήμερα.
Πιο αναλυτικά στο υπό διαμόρφωση οργανόγραμμα των Περιφερειών προτείνονται από το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. τα παρακάτω:
Α. Στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης Υποδομών και Περιβάλλοντος
Οι γεωτεχνικοί και ιδιαίτερα οι γεωπόνοι, οι δασολόγοι και οι γεωλόγοι είναι κλάδοι, οι οποίοι παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία υπηρεσιών που έχουν σύνθετο έργο, όπως η Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (ΔΙΣΑ), η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΔΙΠΕΧΩ), η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ) και η Διεύθυνση Υδάτων.
Όσον αφορά στη ΔΙΣΑ, η εν λόγω διεύθυνση είναι η πιο νευραλγική υπηρεσία μιας Περιφέρειας καθώς είναι αρμόδια για το σχεδιασμό και την εφαρμογή της περιφερειακής πολιτικής όπως επίσης και για την τόνωση του ιδιωτικού τομέα με την παροχή κινήτρων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα. Επιπλέον -σε αρκετές περιφέρειες- στη Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης υπάγεται και το τμήμα διαχείρισης των φυσικών πόρων και της ενέργειας με έμφαση στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Η πρόβλεψη στο οργανόγραμμα των Περιφερειών της παρουσίας των γεωτεχνικών υπαλλήλων και στα 4 τμήματα της ΔΙΣΑ, όπως: α) στο τμήμα σχεδιασμού περιφερειακής πολιτικής, β) στο τμήμα εφαρμογής προγραμμάτων και διαχείρισης έργων, γ) στο τμήμα ιδιωτικών επενδύσεων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τέλος δ) στο τμήμα διαχείρισης φυσικών πόρων και ενέργειας (είναι και το μόνο που μέχρι στιγμής προβλέπεται η παρουσία γεωτεχνικών), είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 4 τμημάτων.
Απαραίτητη κρίνεται η παρουσία γεωτεχνικών υπαλλήλων και στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας (ΔΙΠΕΧΩ) και ιδιαίτερα στα τμήματα: α) μελετών και εφαρμογής πολιτικών περιβάλλοντος και β) περιβαλλοντικής αδειοδότησης τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 2 αναφερθέντων τμημάτων της ΔΙΠΕΧΩ.
Στις Τεχνικές υπηρεσίες και πιο συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ), θα πρέπει στα ήδη υπάρχοντα τμήματα του οργανογράμματος να προστεθεί Τμήμα Μελετών και Έργων Πρασίνου. Το τμήμα αυτό πρέπει να στελεχωθεί με επιστήμονες γεωτεχνικών ειδικοτήτων, όπως γεωπόνοι, δασολόγοι και γεωλόγοι και θα λειτουργεί οριζόντια για το σύνολο των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας, δηλαδή τη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ), τη Διεύθυνση Ελέγχου Κατασκευής Έργων (ΔΕΚΕ) και τη Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Έργων (ΔΕΣΕ), με αρμοδιότητα την επίβλεψη, την εκπόνηση μελετών για τα πάσης φύσεως έργα πρασίνου καθώς και για τον έλεγχο κατασκευής και συντήρησης των έργων πρασίνου.
Η Διεύθυνση Υδάτων προτείνεται να απαρτίζεται από τα παρακάτω τμήματα:
α) Τμήμα σχεδιασμού, προγραμματισμού, μελετών και παρακολούθησης μελετών και έργων αξιοποίησης των υδατικών πόρων.
β) Τμήμα έκδοσης αδειών εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων και χρήσεων νερού.
γ) Τμήμα παρακολούθησης και προστασίας των υδάτων
δ) Τμήμα διοικητικής υποστήριξης, οργάνωσης και επικοινωνίας
Σε όλα τα τμήματα της Διεύθυνσης είναι απαραίτητη η παρουσία γεωτεχνικών ειδικοτήτων, τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 4 αναφερθέντων τμημάτων. Σήμερα προβλέπεται η παρουσία γεωτεχνικών και στα 3 τμήματα της Διεύθυνσης Υδάτων, όπως ελέγχου της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων, προστασίας και αναβάθμισης των υδατικών πόρων και αδειοδότησης και επικοινωνίας με τον πολίτη χωρίς ωστόσο να μπορεί γεωτεχνικός να αναλάβει καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος στο τμήμα ελέγχου της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων ΚΥΑ 47630/ΦΕΚ 1688 Β/1-12-2005). Αυτό δεν έχει καμία λογική και πρέπει να τροποποιηθεί άμεσα.
Β. Στη Γενική Διεύθυνση Γεωργικής Ανάπτυξης, Αλιείας και Δασών
Θα είναι η κατεξοχήν οργανική μονάδα των Περιφερειών, στην οποία καθοριστικό ρόλο θα παίζουν οι γεωτεχνικοί επιστήμονες και μάλιστα το σύνολο των ειδικοτήτων τους, όπως γεωπόνοι, δασολόγοι, κτηνίατροι, γεωλόγοι και ιχθυολόγοι. Ωστόσο, στο πλαίσιο της καλύτερης αξιοποίησης του συνόλου του επιστημονικού δυναμικού των Περιφερειών αλλά και της εξωστρέφειας, θα πρέπει να εξετασθεί η συμμετοχή στο οργανόγραμμα των υπηρεσιών της Γενικής αυτής Διεύθυνσης και άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων, άλλων κλάδων εκτός των Γεωτεχνικών.
Στις επί μέρους Διευθύνσεις της παραπάνω Γενικής Δ/νσης, προτείνονται τα παρακάτω :
α) Στη Διεύθυνση Γεωργικής Ανάπτυξης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις αρμοδιότητες του Τμήματος Εποπτείας των Τοπικών Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης (ΤΟ.Κ.Α.Α). Σήμερα αυτό που ισχύει είναι ότι το σύνολο των αρμοδιοτήτων για τα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης ασκούνται από το ΥΠΑΑ&Τ παρά το γεγονός ότι στο σχετικό νόμο (3299/2005) προβλέπεται ότι η εποπτεία τους ασκείται από τις Περιφέρειες. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το γεγονός ότι σε πολλές Περιφέρειες τα εν λόγω τμήματα δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί. Ενδεικτικά δίνεται παρακάτω μία πιθανή μορφή οργάνωσης της Δ/νσης αυτής, ήτοι να αποτελείται από τα τμήματα:
• Προγραμματισμού-διαρθρώσεων-ανάπτυξης υπαίθρου και αξιοποίησης εγγειοβελτιωτικών έργων
• μεταποίησης – εμπορίας και περιβάλλοντος
• γεωργικής ανάπτυξης δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων
• εποπτείας κέντρων αγροτικής ανάπτυξης
• πολιτικής γης και αναδασμού – εποικισμού
• διοικητικό-οικονομικό και μηχανοργάνωσης
• κτηνοτροφίας
β)Τα θέματα της Αλιείας θα πρέπει να εξεταστούν αφενός με γνώμονα την μεγάλη σημασία που έχει για την χώρα μας η αλματώδη ανάπτυξη του τομέα αυτού και η συμμετοχή του στην αναπτυξιακή διαδικασία της χώρας, αφετέρου με την ανάγκη προστασίας και διαχείρισης του φυσικού μας αυτού πλούτου στην κατεύθυνση της αειφορικής διαχείρισής του. Έτσι η ανάγκη για την δημιουργία αυτόνομης Διεύθυνσης Αλιείας εκτιμούμε ότι είναι αναγκαία και απαραίτητη στην διαδικασία αναδιοργάνωσης του οργανογράμματος των Περιφερειών.
γ) Όσον αφορά στη διάρθρωση των Δασικών Υπηρεσιών μέχρι σήμερα ελάχιστα άλλαξε σε σχέση με ότι ίσχυε παλαιότερα. Έτσι παρατηρείται πληθώρα υπηρεσιών και διευθύνσεων. Μία προσέγγιση στη λογική της Βελτίωσης της αποτελεσματικότητάς μέσω της δημιουργίας μεγαλύτερων και καλύτερα οργανωμένων διοικητικών και επιχειρησιακών μονάδων, θα ήταν ρεαλιστική και θα βελτίωνε κατά πολύ την αποτελεσματικότητα και την αναβάθμιση των υπηρεσιών αυτών .
Επίσης στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να επανεξετασθεί ο ρόλος της Επιθεώρησης Δασών στη λογική της δημιουργίας μιας ενιαίας και οριζόντιας υπηρεσίας τέτοιων Υποθέσεων για το σύνολο των υπηρεσιών της κάθε μιας Περιφέρειας.
Γ. Στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών
Είναι ευκόλως κατανοητό ότι σε αυτή τη Γενική Διεύθυνση ο ρόλος των γεωτεχνικών είναι πολύ περιορισμένος. Ωστόσο μία καλύτερη ανάγνωση του σχεδίου οργανογράμματος δείχνει ότι η παρουσία των γεωτεχνικών θα ήταν χρήσιμη σε ορισμένα τμήματα των επί μέρους Διευθύνσεων της Γενικής αυτής Διεύθυνσης. Για παράδειγμα θα εξυπηρετούσε πολύ η παρουσία γεωτεχνικών στα Τμήματα Προγραμματισμού & Εκπαίδευσης και Ποιότητας, Αποδοτικότητας και Τεκμηρίωσης (ΠΔ 145/06) της Διεύθυνσης Διοίκησης.
Επίσης και στα τμήματα της Διεύθυνσης Πληροφορικής, όπως Διαχείρισης Δικτύων και Υλικού και Διαχείρισης Πληροφοριακών Συστημάτων θα ήταν χρήσιμη η παρουσία γεωτεχνικών με αποδεδειγμένη βεβαίως εξειδίκευση σε θέματα πληροφορικής (μεταπτυχιακό, βεβαίωση γεωτεχνικών σχολών για παρακολούθηση κύκλου μαθημάτων πληροφορικής, βεβαίωση παρακολούθησης ειδικών σεμιναρίων ECDL, κλπ). Χρήσιμη επίσης θεωρείται η παρουσία γεωτεχνικών και στο τμήμα δημόσιας περιουσίας της Διεύθυνσης Οικονομικών, ιδίως όταν πρόκειται για διαχείριση δημόσιας δασικής ή γεωργικής έκτασης.
Τέλος κρίνεται απαραίτητη η παρουσία γεωτεχνικών (γεωπόνοι, δασολόγοι, γεωλόγοι) στις ΤΥΔΚ των Διευθύνσεων Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης στις έδρες των Περιφερειών καθώς και στις Διευθύνσεις Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης στις έδρες των Νομών για τα έργα, πρασίνου, Διαχείρισης και αξιοποίησης υδατικών πόρων, επίβλεψης Δασοτεχνικών έργων .
Συμπερασματικά και με βάση τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, προκύπτει ότι ο ρόλος των γεωτεχνικών στις Περιφέρειες είναι πολύ σημαντικός, η παρουσία τους με το ισχύον οργανόγραμμα του Ν. 2503/97, του Ν. 3199/2003 και του συνόλου της δασικής νομοθεσίας είναι εντοπισμένη κυρίως στις Διευθύνσεις Γεωργικής Ανάπτυξης και Υδάτων, ΔΙΠΕΧΩ, καθώς και στις Δασικές Υπηρεσίες. Διάσπαρτη αλλά ουσιαστική παρουσία θα βρει κανείς σε πολλές υπηρεσίες των Περιφερειών, όπως ΔΙΣΑ, ΔΔΕ, ΔΕΚΕ, ΔΕΣΕ, ΔΙΠΕΧΩ, ΤΥΔΚ χωρίς όμως την ύπαρξη οργανωμένων δομών (γραφεία, τμήματα, κλπ) και κυρίως χωρίς δυνατότητα εξέλιξης των υπηρετούντων σε αυτές τις υπηρεσίες γεωτεχνικών συναδέλφων σε θέσεις ευθύνης.
Τέλος, θεωρούμε σκόπιμη μία συνάντηση αντιπροσωπείας του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. μαζί σας προκειμένου να αναλυθούν και να παρουσιαστούν διεξοδικά οι απόψεις του Επιμελητηρίου μας.
Αναμένοντας την πρόσκλησή σας για ΑΜΕΣΗ συνάντηση
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤΕΕ
Θ. Α. Μαρκόπουλος

ΔΑΣΗ - ΖΟΥΓΚΛΕΣ ΣΤΙΣ ΒΟΡΕΙΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ

ΔΑΣΗ - ΖΟΥΓΚΛΕΣ ΣΤΙΣ ΒΟΡΕΙΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ


Ζούγκλα θυμίζουν οι δασικές περιοχές σε Σκιάθο και Σκόπελο. Τα δάση είναι τόσο πυκνά και το έδαφος καλύπτεται από αγριόχορτα σε τέτοιο σημείο που έμπειροι πυροσβέστες συνοδεία του Διοικητή των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών, Παν. Γάτου, χρειάστηκαν 2,5 ώρες για να διανύσουν 250 μέτρα σε δασική έκταση στη Σκόπελο. Τυχόν εκδήλωση πυρκαγιάς στα απροσπέλαστα δάση των νησιών αναμένεται να αποβεί καταστροφική...
Καμία εργασία αραίωσης της βλάστησης στα δάση των νησιών δεν φαίνεται ότι έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Έτσι, οι δασικοί δρόμοι είναι ανύπαρκτοι και η βλάστηση τόσο πυκνή που σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς, οι πυροσβεστικές δυνάμεις θα είναι ακατόρθωτο να επέμβουν για τη σωτηρία του φυσικού πλούτου. Κάποιες μικρές επεμβάσεις για τη διάνοιξη δασικών δρόμων, όχι μόνο δεν είναι αρκετές, αλλά υπολείπονται σημαντικά των όσων πρέπει να γίνουν με ευθύνη του Δασαρχείου και της Πολιτείας για την αντιπυρική θωράκιση των δασικών περιοχών.
Μαρτυρία του ίδιου του Διοικητή Πυροσβεστικών Υπηρεσιών, κ. Παν. Γάτου, έρχεται να ενισχύσει τους φόβους που υπάρχουν. Όπως διηγήθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του Συντονιστικού Νομαρχιακού Οργάνου, απαιτήθηκαν 2,5 ώρες για να διανυθεί απόσταση 250 μέτρων σε δασική περιοχή της Σκοπέλου, λόγω του πυκνόφυτου εδάφους και της πλούσιας βλάστησης. «Ζούγκλα», χαρακτήρισε το σκηνικό των νησιωτικών δασών, ο κ. Γάτος, εκφράζοντας ανησυχία για την έγκαιρη και αποτελεσματική επέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων σε περίπτωση εκδήλωση πυρκαγιάς.
ΣΕ ΘΕΡΙΝΗ ΡΑΣΤΩΝΗ
Την ίδια ώρα, σε θερινή «ραστώνη» φαίνεται ότι βρίσκονται οι Δήμοι του Νομού Μαγνησίας σε θέματα αντιπυρικής προστασίας. Με αφορμή το «τεσσάρι» -υψηλός βαθμός επικινδυνότητας- που ισχύει από χθες στην περιοχή των Βορείων Σποράδων, αλλά και του Πηλίου, έμφαση δόθηκε στο γεγονός ότι οι Δήμαρχοι δεν έχουν φροντίσει για την εκπόνηση σχεδίων οργανωμένης εκκένωσης οικισμών σε περίπτωση εκτεταμένου κινδύνου που θα προκύψει από τυχόν εκδήλωση μεγάλης πυρκαγιάς. Μάλιστα, το «κενό γράμμα» που υπάρχει στα μνημόνια ενεργειών των Δήμων, αποκτά ιδιαίτερη σημασία κατά την τρέχουσα περίοδο, οπότε και η τουριστική κίνηση έχει κορυφωθεί. Το θέμα αναδείχθηκε για μία ακόμη φορά στη χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Νομαρχιακού Οργάνου που προκάλεσε ο υπεύθυνος πολιτικής προστασίας της Νομαρχίας Μαγνησίας, κ. Χαράλαμπος Τσαμπάζης, με αφορμή τον υψηλό βαθμό κινδύνου για εκδήλωση πυρκαγιάς που διατρέχει ο νομός εξαιτίας των μελτεμιών που συνιστούν θερμοκρασία στους 33ο C και ισχυρούς ανέμους εντάσεως έως και επτά μποφόρ. Από τη συνεδρίαση απουσίασαν εκπρόσωποι των Δήμων για ευνόητους λόγους –βρίσκονται σε αυξημένη ετοιμότητα προκειμένου να αντιμετωπίσουν εγκαίρως τυχόν έκτακτες καταστάσεις- τις εκ νέου συστάσεις όμως άκουσε εκπρόσωπος της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων. Την αυξημένη ετοιμότητα των υπηρεσιών και φορέων του νομού σε θέματα αντιπυρικής προστασίας, θέλησε να επιβεβαιώσει χθες η ΝΑΜ, με αφορμή τον υψηλό βαθμό επικινδυνότητας που ισχύει κυρίως στη «ζώνη» των Βορείων Σποράδων, αλλά και στο Πήλιο. Σημειώνεται ότι ήδη από χθες, ο χάρτης στη Μαγνησία έχει βαφτεί κόκκινος, αφού οι 33ο C σε συνδυασμό με τους ισχυρούς ανέμους εντάσεως έως και επτά μποφόρ, συνιστούν υψηλό κίνδυνο για εκδήλωση τυχόν πυρκαγιάς.
Άπαντες οι φορείς και υπηρεσίες, δήλωσαν ετοιμοπόλεμοι. Πυροσβεστική Υπηρεσία, Λιμεναρχείο, 1η ΤΑΞΥΠ, 111 Π.Μ., Αστυνομική Διεύθυνση, Διεύθυνση Δασών, Δασαρχείο Βόλου, 1η ΤΑΞΑΣ, ΔΕΗ, Αγροφυλακή, ΤΕΔΚ και εθελοντικές οργανώ-
σεις, δήλωσαν ότι βρίσκονται επί ποδός, αυξάνοντας τις περιπολίες για το κρίσιμο 48ωρο αλλά και λαμβάνοντας επιπλέον έκτακτα μέτρα αποτροπής τυχόν πυρκαγιών αλλά και έγκαιρης επέμβασης.
Έγινε μία σύντομη ανακεφαλαίωση για τα μέσα αλλά και τις ενέργειες στις οποίες προβαίνει κάθε φορέας ξεχωριστά και πάντα σε συνεργασία με την πυροσβεστική υπηρεσία και το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας της ΝΑΜ, αλλά και των έκτακτων μέτρων που ισχύουν από χθες, όπως αύξηση των περιπολιών εναέριων και επίγειων.
Αιχμές αφέθηκαν για μία ακόμη φορά κατά των Δημάρχων, οι οποίοι δεν έχουν φροντίσει για την εκπόνηση σχεδίων οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών από περιοχές οι οποίες ενδεχομένως βρεθούν σε πύρινο κλοιό. Τόσο η αντινομάρχης, Νατάσσα Οικονόμου, όσο και ο Προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας της ΝΑΜ, Χαρ. Τσαμπάζης, επέστησαν την προσοχή στους Δήμους στον συγκεκριμένο τομέα. Όπως τόνισαν τα σχέδια είναι επιβεβλημένα και πρέπει να είναι λειτουργικά και εφαρμόσιμα προκειμένου να μη δημιουργηθεί κίνδυνος για
ανθρώπινες ζωές. Όμως κανένας δήμος, ούτε οι πλέον τουριστικοί που διαθέτουν και χώρους οργανωμένων κάμπινγκ, δεν έχει φροντίσει για τη σύνταξη των αποκαλούμενων «ευαγ-
γελίων».
Ο κ. Τσαμπάζης απηύθυνε για μία ακόμη φορά έκκληση στους ΟΤΑ να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.

πηγή:Ελευθερία

ΧΡΗΣΗ ΛΥΜΑΤΟΛΑΣΠΗΣ ΣΕ ΒΑΜΒΑΚΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΛΑΡΙΣΑ.

ΧΡΗΣΗ ΛΥΜΑΤΟΛΑΣΠΗΣ ΣΕ ΒΑΜΒΑΚΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΛΑΡΙΣΑ.


Δευτέρα 24 Αυγούστου 2009

Πως πριμοδοτείται η ποιότητα από το 2010 και μετά

Μετά την ενσωμάτωση των αποφάσεων του Συμβουλίου των Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ στο πλαίσιο του Κανονισμού 73/2009 και την τελευταία δημοσίευση του εφαρμοστικού Κανονισμού 639/2009 της Επιτροπής, το καθεστώς της πριμοδότησης της ποιότητας αλλάζει ριζικά και τη θέση του περιβόητου "άρθρου 69" παίρνει το "άρθρο 68". Σύμφωνα με τις αυτό, η Ελλάδα θα εφαρμόσει από το 2010 τα εξής: Ποιοτικό πριμ στο ελαιόλαδο 17 εκατ. ευρώ, στο σκληρό σιτάρι 18 εκατ. ευρώ, στη ζάχαρη 3 εκατ. ευρώ, στην κτηνοτροφία 40 εκατ. ευρώ με ενίσχυση βόειου - αιγοπρόβειου κρέατος και αγελαδινού γάλακτος, επιδότηση του ασφαλίστρου του ΕΛΓΑ, για την ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής - και από νέες ζημιές που δεν καλύπτονταν μέχρι τώρα - ύψους 74,3 εκατ. ευρώ και χορήγηση δικαιωμάτων 30 εκατ. ευρώ σε γεωργούς που δεν έχουν δικαιώματα αυτή τη στιγμή σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές.

Πλέον η στήριξη των ποιοτικών αγροτικών προϊόντων θα γίνεται με αυστηρότερα και ελεγχόμενα κριτήρια και θα φτάνει συνολικά τα 182 εκατ. ευρώ, ενώ προηγουμένως το άρθρο 69 "έδινε" 101 εκατ. ευρώ. Από τα 182 εκατ. ευρώ, τα 74 εκατ. είναι αδιάθετο υπόλοιπο από το 2007 και τα υπόλοιπα είναι οριζόντιο παρακράτημα 5% από τα 2,2 δισ. ευρώ του συνόλου των άμεσων ενισχύσεων που δικαιούται η Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι με το προηγούμενο καθεστώς παρακρατούνταν το 10% των ενισχύσεων στις αροτραίες καλλιέργειες, το 10% στα βοοειδή, το 5% στο αιγοπρόβειο γάλα, το 4% στο ελαιόλαδο, το 10% στη ζάχαρη και το 2% στον καπνό.
Βρείτε αναλυτικά ολόκληρο τον πίνακα με τα ΜΕΤΡΑ ΑΡΘΡΟΥ 68 για την ποιότητα
πηγή:agronews