«Διατύπωση άποψης του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε σχέση με την αναμόρφωση του οργανογράμματος των Περιφερειών της χώρας»ΠΡΟΣ
1. Τον κ. Π. Παυλόπουλο
Υπουργό Εσωτερικών
Βασ. Σοφίας 15
106 74, ΑΘΗΝΑ
2. Τον κ. Χ. Ζώη
Υφυπουργό Εσωτερικών
Βασ. Σοφίας 15
106 74, ΑΘΗΝΑ
3. Τον κ. Π. Γεωργιάδη
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου
Εσωτερικών
Σταδίου 27
101 83, ΑΘΗΝΑ
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί
κ. Γενικέ,
το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) αποτελεί τον επίσημο και θεσμοθετημένο σύμβουλο της πολιτείας σε διάφορα θέματα μεταξύ των οποίων η αγροτική ανάπτυξη, η προστασία των δασών και του περιβάλλοντος, η ορθολογική διαχείριση των νερών και των φυσικών πόρων, η βιώσιμη ανάπτυξη κ.α.
Η παρέμβαση αυτή του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. με αφορμή την επικείμενη αναμόρφωση του οργανογράμματος των Περιφερειών κινείται στους παρακάτω άξονες :
α) στην ουσιαστική αναγνώριση από την πολιτεία του πολλαπλού ρόλου, που μπορούν να παίξουν οι γεωτεχνικοί επιστήμονες στις Περιφέρειες και συγκεκριμένα στη χάραξη και στην εφαρμογή της περιφερειακής πολιτικής σε όλους τους τομείς της (αγροτική ανάπτυξη, δασική πολιτική, περιβάλλον, έργα υποδομής, νερά, διαχείριση κινδύνων – πολιτική προστασία, ποιότητα στην δημόσια διοίκηση, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, κλπ).
β) στην πλήρη αξιοποίηση και οργανωμένη συμμετοχή των γεωτεχνικών στο σύνολο σχεδόν των οργανικών δομών των Περιφερειών.
γ) στην άρση των μισθολογικών ανισοτήτων σε βάρος των γεωτεχνικών με την καθιέρωση ενός αξιοπρεπούς και ενιαίου μισθολογίου για το σύνολο των στελεχών των περιφερειών .
δ) στην άρση των ανισοτήτων σε βάρος των γεωτεχνικών στις πάσης φύσεως συμμετοχές σε διάφορες επιτροπές καθώς και την άμεση εξομοίωση των εκτός έδρας των γεωτεχνικών με τα ισχύοντα για τους μηχανικούς αλλά και τους γεωτεχνικούς της ΚΥ του ΥΠΑΑ&Τ (πρόσφατες αποφάσεις των Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ ΚΥΑ 2/52971/0022/07 & 2/52970/0022/07 και ΥΠΑΑ&Τ).
ε) στην αναγνώριση ορισμένων ειδικοτήτων ΠΕ Γεωτεχνικών και ως ΠΕ Περιβάλλοντος με τροποποίηση-συμπλήρωση του άρθρου 8 του ΠΔ 50/ΦΕΚ 39/ Τεύχος Α/5-3-2001 με θέμα: «Καθορισμός των προσόντων διορισμού σε θέσεις φορέων του δημόσιου τομέα». Με το ισχύον καθεστώς ΠΔ 347/2003 και 44/2005 καμία ειδικότητα γεωτεχνικών δεν αναγνωρίζεται ως ΠΕ Περιβάλλοντος’’.
Ειδικότερα,
με αφορμή το σχέδιο του νέου οργανογράμματος των Περιφερειών της χώρας από την αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΣ και μετά από σχετική συνάντηση αντιπροσωπείας του
ΓΕΩΤΕΕ με του υφιστάμενους Γεωτεχνικούς Προϊσταμένους των Γενικών Διευθύνσεων των περιφερειών της χώρας, σας παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις μας:
Με βάση τον ιδρυτικό νόμο 2503/97 οι βασικότερες κατηγορίες επιστημόνων στις Περιφέρειες από απόψεως α) αρμοδιοτήτων, β) διάρθρωσης υπηρεσιών και γ) αριθμού υπηρετούντων υπαλλήλων είναι 3: α) οι Γεωτεχνικοί β) οι Μηχανικοί και γ) οι Οικονομικοί-Διοικητικοί.
Βασική πρόθεση και στοιχείο του νέου επιχειρούμενου οργανογράμματος αποτελεί η οργάνωση των υπηρεσιών των περιφερειών σε τρεις Γενικές Διευθύνσεις από μία που είναι σήμερα.
Πιο αναλυτικά στο υπό διαμόρφωση οργανόγραμμα των Περιφερειών προτείνονται από το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. τα παρακάτω:
Α. Στη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης Υποδομών και Περιβάλλοντος
Οι γεωτεχνικοί και ιδιαίτερα οι γεωπόνοι, οι δασολόγοι και οι γεωλόγοι είναι κλάδοι, οι οποίοι παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία υπηρεσιών που έχουν σύνθετο έργο, όπως η Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (ΔΙΣΑ), η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΔΙΠΕΧΩ), η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ) και η Διεύθυνση Υδάτων.
Όσον αφορά στη ΔΙΣΑ, η εν λόγω διεύθυνση είναι η πιο νευραλγική υπηρεσία μιας Περιφέρειας καθώς είναι αρμόδια για το σχεδιασμό και την εφαρμογή της περιφερειακής πολιτικής όπως επίσης και για την τόνωση του ιδιωτικού τομέα με την παροχή κινήτρων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα. Επιπλέον -σε αρκετές περιφέρειες- στη Διεύθυνση Σχεδιασμού και Ανάπτυξης υπάγεται και το τμήμα διαχείρισης των φυσικών πόρων και της ενέργειας με έμφαση στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Η πρόβλεψη στο οργανόγραμμα των Περιφερειών της παρουσίας των γεωτεχνικών υπαλλήλων και στα 4 τμήματα της ΔΙΣΑ, όπως: α) στο τμήμα σχεδιασμού περιφερειακής πολιτικής, β) στο τμήμα εφαρμογής προγραμμάτων και διαχείρισης έργων, γ) στο τμήμα ιδιωτικών επενδύσεων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τέλος δ) στο τμήμα διαχείρισης φυσικών πόρων και ενέργειας (είναι και το μόνο που μέχρι στιγμής προβλέπεται η παρουσία γεωτεχνικών), είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 4 τμημάτων.
Απαραίτητη κρίνεται η παρουσία γεωτεχνικών υπαλλήλων και στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας (ΔΙΠΕΧΩ) και ιδιαίτερα στα τμήματα: α) μελετών και εφαρμογής πολιτικών περιβάλλοντος και β) περιβαλλοντικής αδειοδότησης τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 2 αναφερθέντων τμημάτων της ΔΙΠΕΧΩ.
Στις Τεχνικές υπηρεσίες και πιο συγκεκριμένα στη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ), θα πρέπει στα ήδη υπάρχοντα τμήματα του οργανογράμματος να προστεθεί Τμήμα Μελετών και Έργων Πρασίνου. Το τμήμα αυτό πρέπει να στελεχωθεί με επιστήμονες γεωτεχνικών ειδικοτήτων, όπως γεωπόνοι, δασολόγοι και γεωλόγοι και θα λειτουργεί οριζόντια για το σύνολο των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας, δηλαδή τη Διεύθυνση Δημοσίων Έργων (ΔΔΕ), τη Διεύθυνση Ελέγχου Κατασκευής Έργων (ΔΕΚΕ) και τη Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Έργων (ΔΕΣΕ), με αρμοδιότητα την επίβλεψη, την εκπόνηση μελετών για τα πάσης φύσεως έργα πρασίνου καθώς και για τον έλεγχο κατασκευής και συντήρησης των έργων πρασίνου.
Η Διεύθυνση Υδάτων προτείνεται να απαρτίζεται από τα παρακάτω τμήματα:
α) Τμήμα σχεδιασμού, προγραμματισμού, μελετών και παρακολούθησης μελετών και έργων αξιοποίησης των υδατικών πόρων.
β) Τμήμα έκδοσης αδειών εκτέλεσης έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων και χρήσεων νερού.
γ) Τμήμα παρακολούθησης και προστασίας των υδάτων
δ) Τμήμα διοικητικής υποστήριξης, οργάνωσης και επικοινωνίας
Σε όλα τα τμήματα της Διεύθυνσης είναι απαραίτητη η παρουσία γεωτεχνικών ειδικοτήτων, τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και σε επίπεδο θέσεων ευθύνης, όπως είναι ο προϊστάμενος Διεύθυνσης και οι προϊστάμενοι και των 4 αναφερθέντων τμημάτων. Σήμερα προβλέπεται η παρουσία γεωτεχνικών και στα 3 τμήματα της Διεύθυνσης Υδάτων, όπως ελέγχου της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων, προστασίας και αναβάθμισης των υδατικών πόρων και αδειοδότησης και επικοινωνίας με τον πολίτη χωρίς ωστόσο να μπορεί γεωτεχνικός να αναλάβει καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος στο τμήμα ελέγχου της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων ΚΥΑ 47630/ΦΕΚ 1688 Β/1-12-2005). Αυτό δεν έχει καμία λογική και πρέπει να τροποποιηθεί άμεσα.
Β. Στη Γενική Διεύθυνση Γεωργικής Ανάπτυξης, Αλιείας και Δασών
Θα είναι η κατεξοχήν οργανική μονάδα των Περιφερειών, στην οποία καθοριστικό ρόλο θα παίζουν οι γεωτεχνικοί επιστήμονες και μάλιστα το σύνολο των ειδικοτήτων τους, όπως γεωπόνοι, δασολόγοι, κτηνίατροι, γεωλόγοι και ιχθυολόγοι. Ωστόσο, στο πλαίσιο της καλύτερης αξιοποίησης του συνόλου του επιστημονικού δυναμικού των Περιφερειών αλλά και της εξωστρέφειας, θα πρέπει να εξετασθεί η συμμετοχή στο οργανόγραμμα των υπηρεσιών της Γενικής αυτής Διεύθυνσης και άλλων επιστημονικών ειδικοτήτων, άλλων κλάδων εκτός των Γεωτεχνικών.
Στις επί μέρους Διευθύνσεις της παραπάνω Γενικής Δ/νσης, προτείνονται τα παρακάτω :
α) Στη Διεύθυνση Γεωργικής Ανάπτυξης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις αρμοδιότητες του Τμήματος Εποπτείας των Τοπικών Κέντρων Αγροτικής Ανάπτυξης (ΤΟ.Κ.Α.Α). Σήμερα αυτό που ισχύει είναι ότι το σύνολο των αρμοδιοτήτων για τα Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης ασκούνται από το ΥΠΑΑ&Τ παρά το γεγονός ότι στο σχετικό νόμο (3299/2005) προβλέπεται ότι η εποπτεία τους ασκείται από τις Περιφέρειες. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το γεγονός ότι σε πολλές Περιφέρειες τα εν λόγω τμήματα δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί. Ενδεικτικά δίνεται παρακάτω μία πιθανή μορφή οργάνωσης της Δ/νσης αυτής, ήτοι να αποτελείται από τα τμήματα:
• Προγραμματισμού-διαρθρώσεων-ανάπτυξης υπαίθρου και αξιοποίησης εγγειοβελτιωτικών έργων
• μεταποίησης – εμπορίας και περιβάλλοντος
• γεωργικής ανάπτυξης δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων
• εποπτείας κέντρων αγροτικής ανάπτυξης
• πολιτικής γης και αναδασμού – εποικισμού
• διοικητικό-οικονομικό και μηχανοργάνωσης
• κτηνοτροφίας
β)Τα θέματα της Αλιείας θα πρέπει να εξεταστούν αφενός με γνώμονα την μεγάλη σημασία που έχει για την χώρα μας η αλματώδη ανάπτυξη του τομέα αυτού και η συμμετοχή του στην αναπτυξιακή διαδικασία της χώρας, αφετέρου με την ανάγκη προστασίας και διαχείρισης του φυσικού μας αυτού πλούτου στην κατεύθυνση της αειφορικής διαχείρισής του. Έτσι η ανάγκη για την δημιουργία αυτόνομης Διεύθυνσης Αλιείας εκτιμούμε ότι είναι αναγκαία και απαραίτητη στην διαδικασία αναδιοργάνωσης του οργανογράμματος των Περιφερειών.
γ) Όσον αφορά στη διάρθρωση των Δασικών Υπηρεσιών μέχρι σήμερα ελάχιστα άλλαξε σε σχέση με ότι ίσχυε παλαιότερα. Έτσι παρατηρείται πληθώρα υπηρεσιών και διευθύνσεων. Μία προσέγγιση στη λογική της Βελτίωσης της αποτελεσματικότητάς μέσω της δημιουργίας μεγαλύτερων και καλύτερα οργανωμένων διοικητικών και επιχειρησιακών μονάδων, θα ήταν ρεαλιστική και θα βελτίωνε κατά πολύ την αποτελεσματικότητα και την αναβάθμιση των υπηρεσιών αυτών .
Επίσης στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να επανεξετασθεί ο ρόλος της Επιθεώρησης Δασών στη λογική της δημιουργίας μιας ενιαίας και οριζόντιας υπηρεσίας τέτοιων Υποθέσεων για το σύνολο των υπηρεσιών της κάθε μιας Περιφέρειας.
Γ. Στη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών
Είναι ευκόλως κατανοητό ότι σε αυτή τη Γενική Διεύθυνση ο ρόλος των γεωτεχνικών είναι πολύ περιορισμένος. Ωστόσο μία καλύτερη ανάγνωση του σχεδίου οργανογράμματος δείχνει ότι η παρουσία των γεωτεχνικών θα ήταν χρήσιμη σε ορισμένα τμήματα των επί μέρους Διευθύνσεων της Γενικής αυτής Διεύθυνσης. Για παράδειγμα θα εξυπηρετούσε πολύ η παρουσία γεωτεχνικών στα Τμήματα Προγραμματισμού & Εκπαίδευσης και Ποιότητας, Αποδοτικότητας και Τεκμηρίωσης (ΠΔ 145/06) της Διεύθυνσης Διοίκησης.
Επίσης και στα τμήματα της Διεύθυνσης Πληροφορικής, όπως Διαχείρισης Δικτύων και Υλικού και Διαχείρισης Πληροφοριακών Συστημάτων θα ήταν χρήσιμη η παρουσία γεωτεχνικών με αποδεδειγμένη βεβαίως εξειδίκευση σε θέματα πληροφορικής (μεταπτυχιακό, βεβαίωση γεωτεχνικών σχολών για παρακολούθηση κύκλου μαθημάτων πληροφορικής, βεβαίωση παρακολούθησης ειδικών σεμιναρίων ECDL, κλπ). Χρήσιμη επίσης θεωρείται η παρουσία γεωτεχνικών και στο τμήμα δημόσιας περιουσίας της Διεύθυνσης Οικονομικών, ιδίως όταν πρόκειται για διαχείριση δημόσιας δασικής ή γεωργικής έκτασης.
Τέλος κρίνεται απαραίτητη η παρουσία γεωτεχνικών (γεωπόνοι, δασολόγοι, γεωλόγοι) στις ΤΥΔΚ των Διευθύνσεων Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης στις έδρες των Περιφερειών καθώς και στις Διευθύνσεις Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης στις έδρες των Νομών για τα έργα, πρασίνου, Διαχείρισης και αξιοποίησης υδατικών πόρων, επίβλεψης Δασοτεχνικών έργων .
Συμπερασματικά και με βάση τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, προκύπτει ότι ο ρόλος των γεωτεχνικών στις Περιφέρειες είναι πολύ σημαντικός, η παρουσία τους με το ισχύον οργανόγραμμα του Ν. 2503/97, του Ν. 3199/2003 και του συνόλου της δασικής νομοθεσίας είναι εντοπισμένη κυρίως στις Διευθύνσεις Γεωργικής Ανάπτυξης και Υδάτων, ΔΙΠΕΧΩ, καθώς και στις Δασικές Υπηρεσίες. Διάσπαρτη αλλά ουσιαστική παρουσία θα βρει κανείς σε πολλές υπηρεσίες των Περιφερειών, όπως ΔΙΣΑ, ΔΔΕ, ΔΕΚΕ, ΔΕΣΕ, ΔΙΠΕΧΩ, ΤΥΔΚ χωρίς όμως την ύπαρξη οργανωμένων δομών (γραφεία, τμήματα, κλπ) και κυρίως χωρίς δυνατότητα εξέλιξης των υπηρετούντων σε αυτές τις υπηρεσίες γεωτεχνικών συναδέλφων σε θέσεις ευθύνης.
Τέλος, θεωρούμε σκόπιμη μία συνάντηση αντιπροσωπείας του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. μαζί σας προκειμένου να αναλυθούν και να παρουσιαστούν διεξοδικά οι απόψεις του Επιμελητηρίου μας.
Αναμένοντας την πρόσκλησή σας για ΑΜΕΣΗ συνάντηση
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤΕΕ
Θ. Α. Μαρκόπουλος