europarltv.europa.eu
Αναζήτηση Αναρτήσεων
Τετάρτη 26 Μαΐου 2010
Μπορεί η ευρωπαϊκή γεωργία να μείνει χωρίς ΓΤΟ;
europarltv.europa.eu
Σχέδιο αντιμετώπισης του εντόμου tuta absoluta
Νέα σύσκεψη – πρόκειται για την τέταρτη μέχρι τώρα – με στόχο να εξεταστεί το πρόβλημα του εντόμου tuta absoluta που θέτει σε κίνδυνο την παραγωγή της ντομάτας, συγκάλεσε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μιχάλης Καρχιμάκης.
Στη συνάντηση πήραν μέρος ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Γιώργος Κανελλόπουλος, στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΑΑΤ και των Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Κρήτης και Μεσσηνίας, εκπρόσωποι του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ερευνητές του Μπενακείου Φυτοπαθολογικού Ινστιτούτου, ο Πρόεδρος της ΓΕΣΑΣΕ Γιώργος Γωνιωτάκης, κ.ά.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων φέρεται να έχει ήδη εκπονήσει ένα σχέδιο για την πρόληψη, τις μεθόδους καταπολέμησης και τους ελέγχους στην καλλιέργεια και στα προς εξαγωγή προϊόντα, για το οποίο ενημερώνονται άμεσα οι παραγωγοί. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, κλιμάκια γεωπόνων του ΥΠΑΑΤ, του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και των Ερευνητικών Ιδρυμάτων επισκέπτονται τους τόπους καλλιέργειας και από κοινού με τους παραγωγούς μελετούν και εφαρμόζουν νέους τρόπους καταπολέμησης του «καταστροφέα».
Ο υφυπουργός έδωσε σχετικές εντολές και οδηγίες για διαρκή ετοιμότητα των υπηρεσιών και υπέγραψε αποφάσεις έγκρισης της χρήσης και νέων γεωργικών φαρμάκων, που είναι στην διάθεση των ντοματοπαραγωγών.
Όπως δήλωσε ο κ. Καρχιμάκης :
«Είμαστε όλοι μέρα – νύχτα στην πρώτη γραμμή για την προστασία της παραγωγής και του εισοδήματος των τοματοπαραγωγών, αλλά και της φήμης της ελληνικής και ειδικά της κρητικής τομάτας στις αγορές της Ευρώπης.
Από πλευράς του Υπουργείου παίρνουμε κάθε διαθέσιμο μέτρο και επιστρατεύουμε όλες μας τις δυνάμεις.
Καλούμε τους παραγωγούς να ακολουθήσουν πιστά τις οδηγίες των επιστημόνων και να είναι βέβαιοι ότι με την καλή συνεργασία όλων των πλευρών πολύ σύντομα, όπως μας διαβεβαιώνουν οι ειδικοί επιστήμονες, τα προβλήματα από την tuta absoluta θα αντιμετωπιστούν».
agronews.gr
Τρίτη 25 Μαΐου 2010
Η εταιρία DuPont Hellas S.A. ενδιαφέρεται για άμεση πρόσληψη Γεωπόνου
Πτυχίο Ανωτ. Γεωπονικής
Εμπειρία 5 χρόνων σε παρόμοια θέση
Άριστη γνώση αγγλικής γλώσσας και Η/Υ
Ηλικία μέχρι 35 ετών
Δίπλωμα οδήγησης
Στρατιωτική θητεία εκπληρωμένη για τους άνδρες υποψήφιους
Αποστολή βιογραφικών σε προσοχή κας Η. Δεβλέτογλου, στην παρακάτω διεύθυνση μέχρι τις 28/5/2010Du Pont Hellas S.A. Σολωμού 12, 152 32 Χαλάνδρι τηλ. +30 2106889711 fax +30 2106889799 e-mail: Io.Devletoglou@grc.dupont.com
agrotypos.gr
Ταμειακές μηχανές απο τον Οκτώβριο για τους πωλητές φρουτολαχανικών, νωπών αλιευμάτων και λοιπών αγροτικών προϊόντων στις λαϊκές αγορές..
Με την υπουργική απόφαση οι αγρότες πωλητές λαϊκών αγορών εντάσσονται στη δεύτερη κατηγορία τήρησης βιβλίων και στοιχείων, ανεξαρτήτως του ύψους των εσόδων τους και θα πρέπει μέχρι την 1η Οκτωβρίου να έχουν προμηθευτεί τις κατάλληλες ταμειακές μηχανές με βάση τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν οριστεί από το υπουργείο Οικονομικών.
Στον Εισαγγελέα όσοι χρέωσαν παραπάνω τους αγρότες.
Πιο συγκεκριμένα, οι...... καταγγελίες που περιήλθαν στη γνώση του Υπουργείου και διασταυρώθηκαν από επιτόπιους ελέγχους του ΟΠΕΚΕΠΕ αφορούν τις πρακτικές των ΕΑΣ Θεσσαλονίκης και Πιερίας που χρέωσαν αδικαιολόγητα υψηλά ποσά για την υποβοήθηση των αγροτών στη συμπλήρωση των αιτήσεων τους, κατά παράβαση της συμφωνίας που είχε συναφθεί μεταξύ ΠΑΣΕΓΕΣ και ΕΑΣ.
«Θα γνωστοποιηθούν και άλλες υποθέσεις εφόσον αυτές εξεταστούν και από την διασταύρωση των στοιχείων τόνισε η Υπουργός. Η ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα αλλά και τη βάση για την εφαρμογή της στρατηγικής μας στο χώρο της αγροτικής οικονομίας. Δεν επιτρέπεται σε κανέναν να σπιλώνει την διαδικασία αυτή και πολύ πιο περισσότερο τον τρόπο διαχείρισης του δημοσίου χρήματος και του αγροτικού εισοδήματος.
Εκτός από τα τιμολόγια θα πρέπει να εξεταστούν και άλλες παρόμοιες αξιόποινες πράξεις και παραλείψεις των αρμόδιων Συνεταιριστικών οργάνων»
agroschannel.com
Συμφωνία για ειδικό καθεστώς στα οπωροκηπευτικά
Ο Γάλλος πρόεδρος έδωσε και τον ορισμό της συγκυριακής κρίσης: «Όταν οι τιμές παραγωγού είναι σημαντικά χαμηλότερες από το μέσο όρο των τιμών παραγωγού τα τελευταία πέντε έτη, αφαιρώντας την καλύτερη και τη χειρότερη χρονιά».
Πιο συγκεκριμένα, η συμφωνία προβλέπει ένα σύστημα «διαπραγματευόμενης ρύθμισης» των τιμών, το οποίο θα εφαρμόζεται όταν οι τιμές ορισμένων οπωροκηπευτικών σημειώνουν μεγάλη πτώση της τάξης του 10 με 20%, ανάλογα με την κατηγορία προϊόντος. Τότε οι λιανέμποροι δεσμεύονται να μειώνουν το ακαθάριστο κέρδος «αμελλητί», μέσα σε 48 ώρες.
Σύμφωνα με το Γάλλο πρόεδρο, οι έμποροι οπωροκηπευτικών με τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ που δεν θα υπογράψουν τη συμφωνία, θα υπόκεινται σε συμπληρωματική φορολόγηση 12% πάνω από το φόρο που καταβάλλουν βάσει του εμβαδού των καταστημάτων τους.
Συμφωνία για αναγραφή προέλευσης
Για να ενισχύσει την κατανάλωση τροφίμων «made in France», ο Σαρκοζί δήλωσε ότι πέτυχε τη συμφωνία των εμπλεκόμενων στην αλυσίδα εφοδιασμού (αγροτών, μεταποιητών και εμπόρων) ώστε «να αναφέρεται η γαλλική προέλευση στα προϊόντα των οποίων τα συστατικά είναι γαλλικής προέλευσης σε ποσοστό πάνω από 50%». Προφανώς ο Γάλλος πρόεδρος έχοντας υπόψη τους κοινοτικούς περιορισμούς στην υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης προτίμησε να προσεταιριστεί εμπόρους και βιομηχανία για να επιτύχει την προαιρετική τους συμφωνία.
Συγκρατημένοι οι αγρότες
Σκεπτικοί είναι οι αγρότες απέναντι στην αποτελεσματικότητα του νέου μέτρου. «Είμαι σαν τον άπιστο Θωμά. Δεν θα ικανοποιηθώ παρά μόνο όταν δω πραγματικά στις επόμενες χρονιές ότι η δέσμευση θα τηρηθεί», δήλωσε ο Μπρουνο Ντιπόν, πρόεδρος της γαλλικής ομοσπονδίας οπωροπαραγωγών. Από την πλευρά του ο Ζαν-Μισέλ Λεμεταγιέ, πρόεδρος της FNSEA, του μεγαλύτερου αγροτικού συνδικάτου της χώρας, δήλωσε ότι η συμφωνία θα ωφελήσει μάλλον τους καταναλωτές παρά τους αγρότες.
«Αν θέλουμε πραγματικά να κάνουμε αποφασιστικά βήματα για την εξασφάλιση του εισοδήματος των παραγωγών, θα πρέπει να προχωρήσουμε περισσότερο στην κατεύθυνση της συμβολαιοποίησης», δήλωσε.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛΓΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Αθήνα 21/05/2010
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛ.Γ.Α Αρ. Πρωτ. 43
Μεσογείων 45- 11510 Αθήνα
Τηλ. 6972013051
Fax: 2107490458
e-mail: frogy @elga.gr
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Στις 18 & 19/05/2010 συνεδρίασε το Δ.Σ. του Συλλόγου, όπου συζητήθηκαν οι αλλαγές που προωθεί η Κυβέρνηση για την αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος της χώρας και συγκεκριμένα συζητήθηκαν τα 14 σημεία αλλαγών που δόθηκαν προς διαβούλευση.
Τα 14 σημεία των αλλαγών αποκλίνουν από τις πάγιες θέσεις του Συλλόγου, συρρικνώνουν και αποδυναμώνουν το ρόλο του ΕΛΓΑ ως κύριου φορέα κοινής ωφέλειας για την ασφάλιση της αγροτικής δραστηριότητας.
Παρόλη την ασάφεια του προς διαβούλευση κειμένου διατυπώνουμε τις αντιρρήσεις μας και τις προτάσεις μας:
Είμαστε αντίθετοι στην δημιουργία ενός δεύτερου πυλώνα, ιδιωτικής και μάλιστα χρηματοδοτούμενης ασφάλισης, με ίση ή και μεγαλύτερη βαρύτητα από τον ΕΛΓΑ. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο προτείνουμε να παραμείνει ως έχει, δεν απαγορεύεται η συμπληρωματική ασφάλιση των γεωργών σε ιδιωτικούς, συνεταιριστικούς ασφαλιστικούς φορείς για κινδύνους ή μέρους αυτών που δεν ασφαλίζονται στον ΕΛΓΑ.
Είμαστε αντίθετοι στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων για τις Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις στη νεοσύστατη Υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ. Πάγια θέση μας είναι η παραμονή του έργου αυτού – σχεδιασμός, υποβολή, εκτέλεση και διαχείριση των προγραμμάτων οικονομικών ενισχύσεων- στον ΕΛΓΑ με σαφή, όμως, οικονομικό διαχωρισμό.
Είμαστε αντίθετοι στον περιορισμό της υποχρεωτικότητας του συστήματος και στην ουσιαστική κατάργηση του κοινωνικού χαρακτήρα του ΕΛΓΑ. Πάγια θέση μας είναι η διατήρηση της υποχρεωτικής ασφάλισης μέσω ΕΛΓΑ και η διατήρηση του κοινωνικού του χαρακτήρα, με σκοπούς όπως αυτοί περιγράφονται στον ιδρυτικό του Νόμο (Ν. 1790/88, όπως ισχύει σήμερα).
Διαφωνούμε στην πρόσθετη και προαιρετική ασφάλιση, όπως περιγράφονται στο κείμενο διαβούλευσης.
Σε ένα υποχρεωτικό γεωργοασφαλιστικό σύστημα, κοινωνικού χαρακτήρα, δεν θα είναι εφικτό να επιτευχθεί ισοσκελισμός εσόδων-εξόδων χωρίς καμία χρηματοδοτική συμμετοχή του κράτους. Πάγιες θέσεις μας είναι η ισόποση κρατική επιχορήγηση με την ειδική ασφαλιστική εισφορά, η τήρηση της υποχρέωσης αποπληρωμής των δανείων που βαρύνουν τον ΕΛΓΑ από το κράτος, η ανάληψη από το κράτος των λειτουργικών εξόδων του ΕΛΓΑ, η πάταξη της εισφοροαποφυγής-εισφοροκλοπής.
Οι κατ’ εξαίρεση αποζημιώσεις εξυπηρετούν πελατειακές σχέσεις και δεν αντιμετωπίζουν ισότιμα τους αγρότες. Μετά από αναλογιστικές μελέτες και με την αντίστοιχη εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων μπορούν να ενταχθούν στους Κανονισμούς Ασφάλισης του ΕΛΓΑ. Η μεταφορά τους στο Υπουργείο μόνο υποψίες μπορεί να προκαλέσει.
Δεν συμφωνούμε με τον ορισμό του ορίου απαλλαγής στο 20% επί του συνόλου των ομοειδών ειδών κάθε ασφαλισμένου γιατί οδηγεί σε ανασφάλιστη γεωργική παραγωγή και δεν λαμβάνει υπόψη τον πολυτεμαχισμό της ελληνικής γεωργίας.
Θεωρούμε ότι ο ορισμός συγκεκριμένου ανώτατου ποσού αποζημίωσης δεν πρέπει να αναφέρεται στο νόμο. Το ισχύον νομικό πλαίσιο το προβλέπει και το ύψος του ποσού μπορεί να ορισθεί κανονιστικά.
Πιστεύουμε ότι τα οριζόντια μέτρα που προτείνονται για την εφαρμογή του μέτρου καθώς και για την είσπραξη της υποχρεωτικής εισφοράς είναι ανεπαρκή ενώ η ανάλυση που γίνεται για τον τρόπο υπολογισμού της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς δημιουργεί ερωτηματικά για την εκτιμητική διαδικασία (θα λαμβάνονται υπόψη οι παράμετροι που συνθέτουν την ειδική ασφαλιστική εισφορά –έκταση, παραγωγή- και κατά τη διενέργεια των πραγματογνωμοσυνών;;;;;;)
Είμαστε αντίθετοι στη γενική εισφορά 2%. Θέση μας είναι η χρηματοδότηση του συστήματος από το κράτος (ισόποση με την ειδική ασφαλιστική εισφορά) και εάν υπάρχουν ειδικοί λόγοι που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα του μέτρου τότε να εφαρμοσθεί.
Είμαστε αντίθετοι με την αναγκαιότητα ύπαρξης της πρόσθετης και προαιρετικής ασφάλισης καθώς και με τη δημιουργία δεύτερου πυλώνα ασφάλισης και μάλιστα επιδοτούμενου. Σε ότι αφορά το ότι με την ανάπτυξη του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης θα ενισχυθεί στην ουσία ο ρόλος του ΕΛΓΑ, μόνο ως ειρωνικό σχόλιο για τον ΕΛΓΑ μπορεί να εκληφθεί.
Τα Ταμεία Αλληλεγγύης προβλέπονται από το κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε., εφόσον, δε, αποφασισθεί η ενεργοποίησή τους μπορεί και πρέπει να γίνει μέσα από τον κύριο φορέα ασφάλισης της χώρας που είναι ο ΕΛΓΑ και δεν είναι απαραίτητο να ενταχθούν σε νόμο.
Θεωρούμε αναγκαία την καθιέρωση της ασφαλιστικής ενημερότητας και απαιτούνται περαιτέρω χρηστικά οριζόντια μέτρα για την καθιέρωσή της.
Είμαστε αντίθετοι με «το πιστοποιημένο σώμα πραγματογνωμόνων» και μάλιστα από το ΓΕΩΤΕΕ!!!!! Όπως είναι γνωστό, στις περιπτώσεις που για τις ανάγκες του ΕΛΓΑ δεν επαρκεί το τακτικό προσωπικό ο μόνος δρόμος για την κάλυψή τους, με ταυτόχρονο σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα, είναι αυτός που τηρείται από τον ΕΛΓΑ τα τελευταία χρόνια - ΜΕΣΩ ΑΣΕΠ.
Είμαστε αντίθετοι στον πλήρη διαχωρισμό ΠΣΕΑ – ΕΛΓΑ. Πάγια θέση μας είναι ο πλήρης οικονομικός διαχωρισμός. Σε ότι αφορά τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των ΠΣΕΑ με την επιστροφή τους στο Υπουργείο καθώς και την απορρόφηση πόρων από το Ε.Π. «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», το μόνο που έχουμε να σχολιάσουμε είναι ότι αν η λειτουργία τους ήταν εξορθολογισμένη δεν θα γινόταν μεταφορά του έργου από το Υπουργείο στον ΕΛΓΑ ενώ σε ότι αφορά την απορρόφηση πόρων ας μας πει το Υπουργείο πόσα κοινοτικά κονδύλια από επιχειρησιακά προγράμματα είχαν απορροφήσει τα ΠΣΕΑ όταν ήταν στο Υπουργείο και πόσα έχει απορροφήσει ο ΕΛΓΑ (για την ιστορία: 0 € το Υπουργείο – 145 εκατ. € από το Γ’ ΚΠΣ ο ΕΛΓΑ).
Εντύπωση, όμως, προκαλεί το γεγονός ότι πουθενά δεν αναφέρεται τι θα γίνει με τις δανειακές υποχρεώσεις που έχει φορτωθεί ο ΕΛΓΑ τόσα χρόνια. Μήπως άραγε τα τοκοχρεολύσια θα ληφθούν υπόψη στον ισοσκελισμό εσόδων – εξόδων που προβλέπεται;
Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ και τον Αντιπρόεδρο, σε συνάντηση που είχαμε μαζί τους στις 18/05/2010 και η Διοίκηση δεσμεύθηκε ότι όταν οριστικοποιηθεί το σχέδιο νόμου θα μας δοθεί για να καταθέσουμε τις προτάσεις μας. Στη συνάντηση αυτή εκτός από τα θεσμικά ζητήματα τέθηκαν και ζητήματα εργασιακά. Συγκεκριμένα συζητήθηκε η αναγκαιότητα αναπροσαρμογής της τιμής της βενζίνης, ο διαχωρισμός των δαπανών για ξενοδοχεία, εισιτήρια, διόδια καθώς και η αμοιβή των οριοδεικτών από τη μισθοδοσία. Τα ζητήματα αυτά θα τεθούν στη Διοίκηση και γραπτά, με τη μορφή υπομνήματος, την επόμενη εβδομάδα. Επίσης, τέθηκε και το ζήτημα της καθυστέρησης στην εκκαθάριση των οδοιπορικών. Ο Πρόεδρος μας ενημέρωσε ότι πρέπει να διαχωριστεί η μισθοδοσία από τα οδοιπορικά για να είναι ξεκάθαρο για όλους ποιο είναι το πραγματικό εισόδημα και ποια είναι τα έξοδα κίνησης, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται στρεβλώσεις για το ύψος των αποδοχών. Αυτό απαιτεί αλλαγές στο μηχανογραφικό σύστημα της μισθοδοσίας και τα οδοιπορικά θα εκκαθαρίζονται κανονικά από τον Ιούνιο.
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Χθες, 20/05/2010, η Υπουργός παρουσίασε στην αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου την πρόταση Νόμου για την αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος, όπου οι 14 αλλαγές που είχαν δοθεί προς διαβούλευση έχουν γίνει 11. Όπως διαπιστώσαμε, κάποιες από τις παραπάνω αντιρρήσεις μας έχουν ληφθεί υπόψη. Για να εκφράσουμε, όμως, τις τελικές μας θέσεις πρέπει να μας διαβιβασθεί το τελικό σχέδιο νόμου, όπως μας έχει υποσχεθεί η Υπουργός. Με νεότερο γραπτό αίτημά μας (19/05/2010) υπενθυμίζουμε στην Υπουργό την υπόσχεσή της και ζητούμε τη συμμετοχή εκπροσώπου στη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου νόμου.
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Όταν έχουμε το τελικό σχέδιο νόμου θα σας διαβιβασθεί για να εκφράσετε τις θέσεις σας και τις απόψεις σας και αν κριθεί αναγκαίο θα συγκληθεί, άμεσα, έκτακτη Γενική Συνέλευση.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Ο Πρόεδρος - Η Γενική Γραμματέας
Κυριάκος Τσιτουρίδης - Καλομοίρα Σούλιου
Κυριακή 23 Μαΐου 2010
Θέση Εργασίας για Γεωπόνο στην Κ. Ελλάδα (MEDILCO HELLAS AE)
Η εταιρία MEDILCO HELLAS AE ενδιαφέρεται να συνεργαστεί με τοπικό γεωπόνο συνεργάτη-πωλητή των περιοχών της Κεντρικής Ελλάδας.
Απαραίτητη προϋπόθεση: Προϋπηρεσία σε παρόμοια θέση (πωλήσεις λιπασμάτων ) πλέον των 5 ετών.
Περισσότερες Πληροφορίες:
Βιογραφικά στο: info@medilcohellas.com
Δηλώσεις Κασαπίδη για τις αλλαγές στον ΕΛΓΑ
ΝΔ: Δηλώσεις Κασαπίδη για τις αλλαγές στον ΕΛΓΑ |
"Φοβισμένη και απροετοίμαστη η κυβέρνηση παρουσίασε στους βουλευτές της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, τις προτάσεις της για αλλαγές στον ΕΛΓΑ. |
ΘΕΜΑ: «Ομιλία Προέδρου ΠΟΓΕΔΥ για το Σχέδιο Καλλικράτης στη Βουλή»
ΘΕΜΑ: «Ομιλία Προέδρου ΠΟΓΕΔΥ για το Σχέδιο Καλλικράτης στη Βουλή».
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟΓΕΔΥ) θεωρεί υποχρέωσή της να σας ενημερώσει για τις τελικές της θέσεις και ρυθμίσεις στο «Σχέδιο Καλλικράτης».
Η ΠΟΓΕΔΥ μελέτησε προσεκτικά τα διαδοχικά κείμενα του «Σχεδίου Καλλικράτης» και ενόψει συζήτησης του Νομοσχεδίου στην Επιτροπή της Βουλής θέλουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:
· Οι αρμοδιότητες και τα αντικείμενα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων των Γεωτεχνικών Διευθύνσεων στις Περιφέρειες και στις Ν.Α. είναι αρμοδιότητες και Υπηρεσίες Ελέγχου, Υπηρεσίες και αρμοδιότητες που συμβάλουν στην ανάπτυξη του Αγροτικού Τομέα και οι οποίες υπόκεινται σε αυστηρούς Ευρωπαϊκούς Κανόνες που η μη υλοποίησή τους επιφέρει στη χώρα μας υπέρογκα χρηματικά πρόστιμα και καταδικαστικές αποφάσεις.
· Οι υποδομές (εργαστήρια-εξοπλισμός) του αγροτικού και κτηνοτροφικού τομέα είναι κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου και εξυπηρετούν τις ελεγκτικές διαδικασίες του Κράτους για την διασφάλιση τόσο του Δημοσίου χρήματος, όσο και της ποιότητας και ασφάλειας των παραγομένων και εισαγομένων αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων.
· Η εμπειρία όλων μας από την επιχειρηθείσα αποκέντρωση με τον νόμο 2218/94 για την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και το νόμο 2503/97 για την Περιφερειακή Διοίκηση κατέδειξε ότι αποκέντρωση χωρίς προσδιορισμένες και οριοθετημένες προϋποθέσεις οδηγούν σε αποδιοργάνωση των ελεγκτικών μηχανισμών και σε απαξίωση τους και τελικά σε αναποτελεσματικά σχήματα.
Εκτιμώντας τα ανωτέρω η ΠΟΓΕΔΥ προτείνει:
1. Κρίνουμε επιβεβλημένο οι υπηρεσίες ελέγχων, γεωργικές και κτηνιατρικές, που ασκούν ελέγχους και επιβάλουν πρόστιμα, όπως κρεοσκοπικός έλεγχος στα σφαγεία, έλεγχος εγκαταστάσεων παραγωγής προϊόντων κρέατος (τεμαχιστήρια, αλλαντοποιία, ιχθυόσκαλες, έλεγχος εισαγωγών και εξαγωγών προϊόντων ζωϊκής παραγωγής, έλεγχος ζωϊκών προϊόντων στην αγορά (Σούπερ Μάρκετ, κρεοπωλεία, κέντρα εστίασης) έλεγχος της υγείας των ζώντων ζώων, έλεγχος στην μετακίνηση των ζώων αυτών με σκοπό τη διαφύλαξη από τη διασπορά ζωοανθρωπονόσων, ποιοτικός έλεγχος φυτικών προϊόντων, φυτοϋγειονομικός έλεγχος, έλεγχος πολλαπλασιαστικού φυτικού υλικού, έλεγχος λιπασμάτων, έλεγχος ζωοτροφών, έλεγχος γεωργικών και κτηνιατρικών φαρμάκων, οι υπηρεσίες ελέγχου των προγραμμάτων του ΥΠΑΑΤ (πρόγραμμα καταπολέμησης Μελιταίου πυρετού των αιγοπροβάτων, Φυματίωσης, Βρουκέλλωσης, Λεύκωσης, Σαλμονέλλωσης Σπογκώδους εγκεφαλοπάθειας, Πανώλης, Πρόγραμμα ΟΣΔΕ, Σχέδια Βελτίωσης νέων αγροτών , νιτρορύπανσης, και άλλα) να παραμείνουν στο ΥΠΠΑΤ. ΄Ηταν διαπιστωμένη η αδυναμία ουσιαστικών ελέγχων στα προγράμματα αυτά, αλλά δυστυχώς επιβεβαιώθηκε και από ελεγκτικά όργανα της ΕΕ και μάλιστα στη χώρα μας έχουν επιβληθεί υψηλά πρόστιμα. Μία από τις απαιτήσεις των ελεγκτικών Οργάνων της ΕΕ ήταν να αφαιρεθεί η ελεγκτική διαδικασία στο πρόγραμμα του ΟΣΔΕ από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις. Επίσης η ΕΕ έχει ρητώς προειδοποιήσει ότι το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα, αν δεν ολοκληρωθούν τα προγράμματα ελέγχου των ζωονόσων και ζωοανθρωπονόσων θα εκδώσει Ταξιδιωτική Οδηγία σε βάρος της χώρας μας και θα απαγορεύσει την εξαγωγή ζωϊκών προϊόντων. Εύκολα γίνεται αντιληπτό τι πρόκειται να συμβεί, αν δεν αποσυρθούν οι προτεινόμενες διατάξεις και μεταβιβασθούν οι αρμοδιότητες αυτές σε εκατοντάδες Δήμους.
Η πρότασή μας αυτή διασφαλίζει τις ενιαίες ελεγκτικές διαδικασίες και ενιαίο κυρωτικό σύστημα σε όλη τη χώρα, διασφαλίζει την διεξαγωγή όλων των ελέγχων από το χωράφι και το στάβλο μέχρι το πιάτο του καταναλωτή, ανταποκρίνεται στις επιταγές της Λευκής Βίβλου και των Κανονισμών 852/2004 και 882/2004 για τον έλεγχο της παραγωγής και διάθεσης φυτικών και ζωϊκών προϊόντων και να αποκλείει την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ των ελεγκτικών υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα αποφεύγονται οι επεμβάσεις τοπικών παραγόντων και οι διαπλοκές ελεγκτών σε τοπικό επίπεδο που αποδυναμώνουν τους τοπικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς και τους αδρανοποιούν. Τέλος σχεδόν ποτέ δεν επιβάλλονται κυρώσεις στους παραβάτες είτε με παρεμβάσεις τοπικών παραγόντων είτε για λόγους κοινωνικών σχέσεων μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων.
Για την αναποτελεσματικότητα των ελεγκτικών μηχανισμών, όπως γίνονται σήμερα οι έλεγχοι και προέκυψαν μετά την διάσπαση των ελεγκτικών μηχανισμών και τη μερική μεταβίβασή τους στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, η χώρα μας έχει δεχθεί σειρά συστάσεων από την ΕΕ και καταλογισμό υψηλών προστίμων. Οι ελεγκτές της ΕΕ διαπίστωσαν αυτό, που όλοι είχαμε διαπιστώσει, ότι οι έλεγχοι στη χώρα μας πραγματοποιούνται στο βαθμό που επιδεικνύουν ενδιαφέρον κάποιοι τοπικοί φορείς, είναι αποσπασματικοί (κάποιες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις πραγματοποίησαν πάρα πολλούς ελέγχους, π.χ. Πειραιάς, κάποιες άλλες δεν ασχολήθηκαν καθόλου με ελέγχους). Εύλογα τίθεται το ερώτημα πως θα διεξαχθούν έλεγχοι, αν οι ελεγκτικές διαδικασίες και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί διαχυθούν σε εκατοντάδες Δήμων χωρίς διασύνδεση μεταξύ τους και χωρίς εκπαίδευση και συντονισμό των ελεγκτών.
Στο Σχέδιο Νόμου π.χ. αναφέρεται ότι στις αρμοδιότητες που θα υπάγονται στους Δήμους αφορούν:
α) Η διαχείριση βοσκοτόπων, β) προώθηση προγραμμάτων νέων αγροτών, γ) τα προγράμματα των νέων αγροτών, δ) άδειες για καταστήματα γεωργικών φαρμάκων, ε) υγειονομική καταλληλότητα ζώων και αυτοκινήτων που τα μεταφέρουν καθώς και οι 44 αρμοδιότητες του Τομέα Αλιείας.
Ας δούμε λοιπόν αν αυτές είναι τοπικού ενδιαφέροντος και αφορούν μόνο την εξυπηρέτηση του αγρότη – κτηνοτρόφου – αλιέα που είναι Δημότης του συγκεκριμένου Δήμου όπως ισχυρίζεται το Σχέδιο Νόμου στην εισηγητική του έκθεση.
- Βοσκότοποι είναι Νομαρχιακού αλλά και Περιφερειακού ενδιαφέροντος
- Προγράμματα Νέων Αγροτών (η μη ορθή εφαρμογή των Κοινοτικών Κανονισμών επιβάλλουν κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για όλη την Ελλάδα και όχι μόνο για το Δήμο.
- Άδειες για τα καταστήματα γεωργικών φαρμάκων (αφορά την Δημόσια Υγεία του Ελληνικού Λαού γιατί το συγκεκριμένο κατάστημα πουλάει φυτοφάρμακα για γεωργικά προϊόντα που θα διακινηθούν σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στα όρια του Δήμου.
- Υγειονομική καταλληλότητα ζώων και αυτοκινήτων (η διακίνηση είναι σε πανελλαδικό επίπεδο και η υγειονομική καταλληλότητα αφορά τους Έλληνες καταναλωτές και όχι τους Δημότες που ανήκουν σε συγκεκριμένο Δήμο. Αν λοιπόν ένα κοτόπουλο έχει σαλμονέλα δεν θα δηλητηριαστούν μόνο οι Δημότες της Χαλκίδας απ΄ όπου κατάγομαι αλλά και όλη η Ελλάδα όπου θα διακινηθούν τα κοτόπουλα.
- 44 αρμοδιότητες του Τομέα Αλιείας (σκεφτείτε ο Δήμαρχος Ραφήνας σύμφωνα με το Σχέδιο Νόμου να επιτρέπει την αλίευση και ο Δήμαρχος Πειραιά να μην επιτρέπει την αλίευση. Σύμφωνα με το σκεπτικό σας θα πρέπει ο αρμόδιος Ιχθυολόγος να βάλει συρματόπλεγμα στο Σούνιο και να έχει απαγορευμένη ζώνη έτσι ώστε να μην περνούν τα ψάρια από την μία θάλασσα στην άλλη. Αυτό κατά τον Ελληνικό λαό είναι πάρε το ψάρι και κούρευτο.
Από τα παραπάνω και ο πιο δύσπιστος καταλαβαίνει ότι δεν μπορούν να μεταβιβαστούν οι αρμοδιότητες γεωργίας – κτηνοτροφίας –αλιείας στους Δήμους (αφορά και τους Νησιωτικούς και ορεινούς) διότι ξεπερνούν όχι μόνο τα γεωγραφικά όρια της χώρας μας αλλά και της Ευρώπης, και φυσικά ούτε το Γεωτεχνικό προσωπικό.
2. Σε ότι αφορά υπηρεσίες και αρμοδιότητες που θα στηρίζουν τον αναπτυξιακό προσανατολισμό του αγροτοκτηνοτροφικού τομέα της χώρας μας κρίνουμε αναγκαίο και λειτουργικό να υπάρχουν υπηρεσίες και στο επίπεδο της Διοικητικής Περιφέρειας, αρκεί αυτό να γίνει ολοκληρωμένα με διασφάλιση των προϋποθέσεων άσκησης της αγροτικής πολιτικής και με διασφαλίσεις για τους εργαζόμενους.
Δεν είναι δυνατόν οι νομοθετικές παρεμβάσεις, ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός της αγροτικής πολιτικής να ασκηθούν σε άλλο επίπεδο πλην του ΥΠΑΑΤ, όπως και δεν νοείται σχεδιασμός και υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων χωρίς τη συμμετοχή των αποκεντρωμένων θεσμικών φορέων, όπως οι Περιφέρειες.
3. Όσον αφορά τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τη μεταφορά των δασών στο ΥΠΕΚΑ και τη διάρθρωση που πρέπει να έχουν οι δασικές υπηρεσίες, σας επισυνάπτουμε το υπόμνημα του πρωτοβάθμιου σωματείου μας της ΠΕΔΔΥ και το οποίο αποτελεί και θέση της Ομοσπονδίας μας. Με την ευκαιρία αυτής της συζήτησης θέλω να τονίσω την ιδιαιτερότητα του Δασικού Τομέα και το ότι οι Δασικές Υπηρεσίες διαχειρίζονται Δημόσια περιουσία, επιβάλλουν την υπαγωγή του Δασικού Τομέα κάτω από ένα Υπουργείο.
4. Μετατάξεις – μισθοδοσία – προαγωγές – μεταθέσεις.
Το συγκεκριμένο Σχέδιο Νόμου όχι μόνο δεν έχει διδαχθεί από τα λάθη και τις παραλείψεις που έγιναν με τις υποχρεωτικές μετατάξεις στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις αλλά αφήνει το Γεωτεχνικό Προσωπικό που θα ενταχθεί στις αιρετές περιφέρειες και Δήμους στο έλεος του θεού. Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
- Γιατί δεν εφαρμόζεται ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας ο οποίος προβλέπει μόνο εθελούσιες μετατάξεις;
- Γιατί η μισθοδοσία των εργαζομένων στους ανωτέρω θεσμούς δεν υπάγεται στο 07120;
- Γιατί οι προαγωγές και οι μεταθέσεις δεν γίνονται με τον Δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα και αφήνονται σε κανονισμούς εσωτερικής λειτουργίας με αποτέλεσμα να μην γνωρίζει ο υπάλληλος που θα τοποθετηθεί, που θα μετατεθεί και πως θα προαχθεί;
Οι Γεωτεχνικοί πιστεύαμε ότι αυτό το Σχέδιο Νόμου θα αποτελέσει την αρχή για μια νέα δομή της Δημόσιας Διοίκησης που θα αφήνει πίσω της τα λάθη του παρελθόντος και θα έχει σαν στόχο τον άνθρωπο και όχι σαν μέσο. Δυστυχώς αυτό το Σχέδιο Νόμου αποτρέπει και τον πιο καλόπιστο να το δεχθεί.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΚΑΒΑΣ