ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ Αθήνα 21/05/2010
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛ.Γ.Α Αρ. Πρωτ. 43
Μεσογείων 45- 11510 Αθήνα
Τηλ. 6972013051
Fax: 2107490458
e-mail: frogy @elga.gr
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Στις 18 & 19/05/2010 συνεδρίασε το Δ.Σ. του Συλλόγου, όπου συζητήθηκαν οι αλλαγές που προωθεί η Κυβέρνηση για την αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος της χώρας και συγκεκριμένα συζητήθηκαν τα 14 σημεία αλλαγών που δόθηκαν προς διαβούλευση.
Τα 14 σημεία των αλλαγών αποκλίνουν από τις πάγιες θέσεις του Συλλόγου, συρρικνώνουν και αποδυναμώνουν το ρόλο του ΕΛΓΑ ως κύριου φορέα κοινής ωφέλειας για την ασφάλιση της αγροτικής δραστηριότητας.
Παρόλη την ασάφεια του προς διαβούλευση κειμένου διατυπώνουμε τις αντιρρήσεις μας και τις προτάσεις μας:
Είμαστε αντίθετοι στην δημιουργία ενός δεύτερου πυλώνα, ιδιωτικής και μάλιστα χρηματοδοτούμενης ασφάλισης, με ίση ή και μεγαλύτερη βαρύτητα από τον ΕΛΓΑ. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο προτείνουμε να παραμείνει ως έχει, δεν απαγορεύεται η συμπληρωματική ασφάλιση των γεωργών σε ιδιωτικούς, συνεταιριστικούς ασφαλιστικούς φορείς για κινδύνους ή μέρους αυτών που δεν ασφαλίζονται στον ΕΛΓΑ.
Είμαστε αντίθετοι στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων για τις Κρατικές Οικονομικές Ενισχύσεις στη νεοσύστατη Υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ. Πάγια θέση μας είναι η παραμονή του έργου αυτού – σχεδιασμός, υποβολή, εκτέλεση και διαχείριση των προγραμμάτων οικονομικών ενισχύσεων- στον ΕΛΓΑ με σαφή, όμως, οικονομικό διαχωρισμό.
Είμαστε αντίθετοι στον περιορισμό της υποχρεωτικότητας του συστήματος και στην ουσιαστική κατάργηση του κοινωνικού χαρακτήρα του ΕΛΓΑ. Πάγια θέση μας είναι η διατήρηση της υποχρεωτικής ασφάλισης μέσω ΕΛΓΑ και η διατήρηση του κοινωνικού του χαρακτήρα, με σκοπούς όπως αυτοί περιγράφονται στον ιδρυτικό του Νόμο (Ν. 1790/88, όπως ισχύει σήμερα).
Διαφωνούμε στην πρόσθετη και προαιρετική ασφάλιση, όπως περιγράφονται στο κείμενο διαβούλευσης.
Σε ένα υποχρεωτικό γεωργοασφαλιστικό σύστημα, κοινωνικού χαρακτήρα, δεν θα είναι εφικτό να επιτευχθεί ισοσκελισμός εσόδων-εξόδων χωρίς καμία χρηματοδοτική συμμετοχή του κράτους. Πάγιες θέσεις μας είναι η ισόποση κρατική επιχορήγηση με την ειδική ασφαλιστική εισφορά, η τήρηση της υποχρέωσης αποπληρωμής των δανείων που βαρύνουν τον ΕΛΓΑ από το κράτος, η ανάληψη από το κράτος των λειτουργικών εξόδων του ΕΛΓΑ, η πάταξη της εισφοροαποφυγής-εισφοροκλοπής.
Οι κατ’ εξαίρεση αποζημιώσεις εξυπηρετούν πελατειακές σχέσεις και δεν αντιμετωπίζουν ισότιμα τους αγρότες. Μετά από αναλογιστικές μελέτες και με την αντίστοιχη εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων μπορούν να ενταχθούν στους Κανονισμούς Ασφάλισης του ΕΛΓΑ. Η μεταφορά τους στο Υπουργείο μόνο υποψίες μπορεί να προκαλέσει.
Δεν συμφωνούμε με τον ορισμό του ορίου απαλλαγής στο 20% επί του συνόλου των ομοειδών ειδών κάθε ασφαλισμένου γιατί οδηγεί σε ανασφάλιστη γεωργική παραγωγή και δεν λαμβάνει υπόψη τον πολυτεμαχισμό της ελληνικής γεωργίας.
Θεωρούμε ότι ο ορισμός συγκεκριμένου ανώτατου ποσού αποζημίωσης δεν πρέπει να αναφέρεται στο νόμο. Το ισχύον νομικό πλαίσιο το προβλέπει και το ύψος του ποσού μπορεί να ορισθεί κανονιστικά.
Πιστεύουμε ότι τα οριζόντια μέτρα που προτείνονται για την εφαρμογή του μέτρου καθώς και για την είσπραξη της υποχρεωτικής εισφοράς είναι ανεπαρκή ενώ η ανάλυση που γίνεται για τον τρόπο υπολογισμού της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς δημιουργεί ερωτηματικά για την εκτιμητική διαδικασία (θα λαμβάνονται υπόψη οι παράμετροι που συνθέτουν την ειδική ασφαλιστική εισφορά –έκταση, παραγωγή- και κατά τη διενέργεια των πραγματογνωμοσυνών;;;;;;)
Είμαστε αντίθετοι στη γενική εισφορά 2%. Θέση μας είναι η χρηματοδότηση του συστήματος από το κράτος (ισόποση με την ειδική ασφαλιστική εισφορά) και εάν υπάρχουν ειδικοί λόγοι που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα του μέτρου τότε να εφαρμοσθεί.
Είμαστε αντίθετοι με την αναγκαιότητα ύπαρξης της πρόσθετης και προαιρετικής ασφάλισης καθώς και με τη δημιουργία δεύτερου πυλώνα ασφάλισης και μάλιστα επιδοτούμενου. Σε ότι αφορά το ότι με την ανάπτυξη του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης θα ενισχυθεί στην ουσία ο ρόλος του ΕΛΓΑ, μόνο ως ειρωνικό σχόλιο για τον ΕΛΓΑ μπορεί να εκληφθεί.
Τα Ταμεία Αλληλεγγύης προβλέπονται από το κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε., εφόσον, δε, αποφασισθεί η ενεργοποίησή τους μπορεί και πρέπει να γίνει μέσα από τον κύριο φορέα ασφάλισης της χώρας που είναι ο ΕΛΓΑ και δεν είναι απαραίτητο να ενταχθούν σε νόμο.
Θεωρούμε αναγκαία την καθιέρωση της ασφαλιστικής ενημερότητας και απαιτούνται περαιτέρω χρηστικά οριζόντια μέτρα για την καθιέρωσή της.
Είμαστε αντίθετοι με «το πιστοποιημένο σώμα πραγματογνωμόνων» και μάλιστα από το ΓΕΩΤΕΕ!!!!! Όπως είναι γνωστό, στις περιπτώσεις που για τις ανάγκες του ΕΛΓΑ δεν επαρκεί το τακτικό προσωπικό ο μόνος δρόμος για την κάλυψή τους, με ταυτόχρονο σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα, είναι αυτός που τηρείται από τον ΕΛΓΑ τα τελευταία χρόνια - ΜΕΣΩ ΑΣΕΠ.
Είμαστε αντίθετοι στον πλήρη διαχωρισμό ΠΣΕΑ – ΕΛΓΑ. Πάγια θέση μας είναι ο πλήρης οικονομικός διαχωρισμός. Σε ότι αφορά τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των ΠΣΕΑ με την επιστροφή τους στο Υπουργείο καθώς και την απορρόφηση πόρων από το Ε.Π. «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», το μόνο που έχουμε να σχολιάσουμε είναι ότι αν η λειτουργία τους ήταν εξορθολογισμένη δεν θα γινόταν μεταφορά του έργου από το Υπουργείο στον ΕΛΓΑ ενώ σε ότι αφορά την απορρόφηση πόρων ας μας πει το Υπουργείο πόσα κοινοτικά κονδύλια από επιχειρησιακά προγράμματα είχαν απορροφήσει τα ΠΣΕΑ όταν ήταν στο Υπουργείο και πόσα έχει απορροφήσει ο ΕΛΓΑ (για την ιστορία: 0 € το Υπουργείο – 145 εκατ. € από το Γ’ ΚΠΣ ο ΕΛΓΑ).
Εντύπωση, όμως, προκαλεί το γεγονός ότι πουθενά δεν αναφέρεται τι θα γίνει με τις δανειακές υποχρεώσεις που έχει φορτωθεί ο ΕΛΓΑ τόσα χρόνια. Μήπως άραγε τα τοκοχρεολύσια θα ληφθούν υπόψη στον ισοσκελισμό εσόδων – εξόδων που προβλέπεται;
Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ και τον Αντιπρόεδρο, σε συνάντηση που είχαμε μαζί τους στις 18/05/2010 και η Διοίκηση δεσμεύθηκε ότι όταν οριστικοποιηθεί το σχέδιο νόμου θα μας δοθεί για να καταθέσουμε τις προτάσεις μας. Στη συνάντηση αυτή εκτός από τα θεσμικά ζητήματα τέθηκαν και ζητήματα εργασιακά. Συγκεκριμένα συζητήθηκε η αναγκαιότητα αναπροσαρμογής της τιμής της βενζίνης, ο διαχωρισμός των δαπανών για ξενοδοχεία, εισιτήρια, διόδια καθώς και η αμοιβή των οριοδεικτών από τη μισθοδοσία. Τα ζητήματα αυτά θα τεθούν στη Διοίκηση και γραπτά, με τη μορφή υπομνήματος, την επόμενη εβδομάδα. Επίσης, τέθηκε και το ζήτημα της καθυστέρησης στην εκκαθάριση των οδοιπορικών. Ο Πρόεδρος μας ενημέρωσε ότι πρέπει να διαχωριστεί η μισθοδοσία από τα οδοιπορικά για να είναι ξεκάθαρο για όλους ποιο είναι το πραγματικό εισόδημα και ποια είναι τα έξοδα κίνησης, έτσι ώστε να μην δημιουργούνται στρεβλώσεις για το ύψος των αποδοχών. Αυτό απαιτεί αλλαγές στο μηχανογραφικό σύστημα της μισθοδοσίας και τα οδοιπορικά θα εκκαθαρίζονται κανονικά από τον Ιούνιο.
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Χθες, 20/05/2010, η Υπουργός παρουσίασε στην αρμόδια Επιτροπή του Κοινοβουλίου την πρόταση Νόμου για την αναμόρφωση του γεωργοασφαλιστικού συστήματος, όπου οι 14 αλλαγές που είχαν δοθεί προς διαβούλευση έχουν γίνει 11. Όπως διαπιστώσαμε, κάποιες από τις παραπάνω αντιρρήσεις μας έχουν ληφθεί υπόψη. Για να εκφράσουμε, όμως, τις τελικές μας θέσεις πρέπει να μας διαβιβασθεί το τελικό σχέδιο νόμου, όπως μας έχει υποσχεθεί η Υπουργός. Με νεότερο γραπτό αίτημά μας (19/05/2010) υπενθυμίζουμε στην Υπουργό την υπόσχεσή της και ζητούμε τη συμμετοχή εκπροσώπου στη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου νόμου.
Συναδέλφισες, Συνάδελφοι
Όταν έχουμε το τελικό σχέδιο νόμου θα σας διαβιβασθεί για να εκφράσετε τις θέσεις σας και τις απόψεις σας και αν κριθεί αναγκαίο θα συγκληθεί, άμεσα, έκτακτη Γενική Συνέλευση.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Ο Πρόεδρος - Η Γενική Γραμματέας
Κυριάκος Τσιτουρίδης - Καλομοίρα Σούλιου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου