Αναζήτηση Αναρτήσεων

Τρίτη 3 Αυγούστου 2010

Προστασία Φοινικοδάσους Βάι Υποβολή εκθέσεων επισκοπήσεων για το Νομό Λασιθίου που αφορούν την προσβολή του εντόμου Rhynchophorus Ferrugineus


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ


ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΑΣΩΝ ΛΑΣΙΘΙΟΥ

Αριθμ. Πρωτ. Δ.Υ.

Ταχ. Δ/νση

Τ.Κ.

Τμήμα A΄

Πληροφορ.

Τηλέφωνο

FAX

: Ρ. Καπετανάκη 8

: 72100

: Μ. Φιλιππάκης

: :

2841 0 82490 -91

: 2841 0 82489

ΠΡΟΣ :

Δ/νση Δασών ΛΑΣΙΘΙΟΥ

υπόψη Πρ/νου.

ΚΟΙΝ:

Εισαγγελέα Λασιθίου

ΘΕΜΑ :

Προστασία Φοινικοδάσους Βάι:

Υποβολή εκθέσεων επισκοπήσεων για το Νομό Λασιθίου που αφορούν την προσβολή του εντόμου Rhynchophorus Ferrugineus .

ΣΧΕΤΙΚΑ


Κε Πρ/νε:

Στα πλαίσια των πρωτοβουλιών που έχω αναλάβει ως δασολόγος πρ/νος του τμήματος έργων και μελετών και συντάκτης της Μελέτης για την προστασία του και καταστολής της προσβολής του Rhynchophorus Ferrugineus σας υποβάλω :

1. Καταστάσεις επισκοπήσεων που συντάχθηκαν στις περιοχές του Νομού Λασιθίου ανατολικά της γραμμής Παχειά Άμμος – Ιεραπέτρας ήτοι: σε τμήμα της περιοχής του Δήμου Ιεραπέτρας και σε όλες τις περιοχές των Δήμων Σητείας , Ιτάνου , Λεύκης και Μακρύ Γιαλού.

Σύμφωνα με τις καταστάσεις αυτές απογράφηκαν 118 προσβεβλημένοι φοίνικες εκ των οποίων οι 115 του είδους κανάριος και 3 του είδους χουρμαδιά .

Οι προσβεβλημένοι αυτοί φοίνικες απογράφηκαν με πλήρη προσδιοριστικά στοιχεία και με χαρτογράφηση σε συντεταγμένες σε σύστημα ΕΓΣΑ που έχουν εισαχθεί και τηρούνται στο ηλεκτρονικό αρχείο της Υπηρεσίας , ώστε να καθίσταται εύκολος ο επανεντοπισμός τους και μέσω του ορθοφωτοχάρτη.

2. Καταστάσεις που συνοδεύουν τους ως άνω πίνακες στις οποίες οι προσβεβλημένοι φοίνικες καταγράφονται και με χωροθετική περιγραφή , σταθερά σημεία αναφοράς εξαρτήσεως θέσεων και ιδιοκτησία ώστε να καθίσταται εύκολος και ο εντοπισμός τους καθ΄ οδόν στο έδαφος.

Επισήμανση 1.

Το σύνολο όμως των προσβεβλημένων φοινίκων ανέρχεται σε 150 στους δε υπόλοιπους 32 εντοπισμένους συνεχίζεται η καταχώρηση και θα υποβληθούν και νέες καταστάσεις και εντοπίζονται αυτοί στην κρίσιμη περιοχή Δήμου Σητείας (Πισκοκέφαλο, Ρούσα Εκκλησιά , Αγ. Φωτιά ) δηλαδή σε απόσταση αναπνοής από το Βάϊ.

Επισήμανση 2.

Από τους 44 προσβεβλημένους φοίνικες του Δ.Δ. Παλαικάστρου όπου ευρίσκεται και το φοινικόδασος Βάϊ :

- 40 κανάριοι εντοπίστηκαν σε ακτίνα από 3-10 χιλιόμετρα από το Βάϊ .

- 1 κανάριος εντοπίστηκε στον πυρήνα του Βάϊ

- 2 χουρμαδιές εντοπίστηκαν σε απόσταση 200 μ. από τον πυρήνα του Βάϊ.

- 1 χουρμαδιά εντοπίστηκε στη περιοχή Χιόνας –Κουρεμένος.

Δηλαδή η περιοχή του Βάϊ ήδη είναι μολυσμένη.

Δεδομένου δε ότι τούτο το διαψεύδει η Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης του Νομού , σας αναφέρω με πλήρη βεβαιότητα ότι :

-Τα συμπτώματα με βάσει τα οποία απογράφηκαν οι φοίνικες αυτοί οφείλονται στο έντομο Rhynchophorus Ferrugineus και πρόκειται:

Για τα χαρακτηριστικά φαγώματα στα φύλλα από το τέλειο έντομο που αναφέρονται σε όλη την βιβλιογραφία , τις δημοσιεύσεις , τις ενημερωτικές οδηγίες των Δ/νσεων Αγρ. Ανάπτυξης και ειδικώς αυτές που δίδουν οι αρμόδιοι ειδικοί εντομολόγοι.

Επί πλέον δε για περισσότερη επιβεβαίωση όσον αφορά το χρόνο και το στάδιο προσβολής προχωρήσαμε σε λήψεις δειγμάτων των επισκοπήσεων σε φοίνικες :

α. Στην Παχειά Άμμο σε κανάριους ιδιωτών (οι οποίοι ενημερώθηκαν)

όπου διαπιστώθηκε η ύπαρξη κουκουλιών με νεκρά ακμαία στη περιοχή της στεφάνης , στοιχεία τα οποία και φωτογραφήθηκαν.

Η νέκρωση των ακμαίων οφείλεται σε φυσικό αίτιο ήτοι :

Από αφυδάτωση λόγω του ότι εκτέθηκε στην ηλιακή ακτινοβολία από την «έκβραση» της νυμφικής θήκης από την καρδιά της στεφάνης λόγω της ταχείας και καθ΄ ύψος αύξησης του νεαρού φυλλώματος .

Ακολούθησε απολύμανση όλης της ομάδας φοινίκων στη θέση αυτή.

Στον διαπιστωτικό έλεγχο αυτό που έγινε και στα πλαίσια εκπαίδευσης του προσωπικού , συμμετείχαν οι :

Από τη Δασική Υπηρεσία :Φιλιππάκης Ματθαίος Δασολόγος Πρ/νος Α΄τμήματος έργων κ΄μελετών Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Φιλιππάκης Παντελής ασκούμενος Δασολόγος 12 μηνης θητείας της Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Παραβολιάσης Γεώργιος Δασοφύλακας , Μεραμβελιωτάκης Νικόλαος Δασοφύλακας , κ.τ.λ.

Από το Δήμο Ιεραπέτρας: Ο Γεωπόνος του Δήμου κος Βιτζεντζάκης με το συνεργείο ψεκασμού με τους κηπουρούς του Δήμου.

β. Εντός του Φοινικόδασος Βάϊ και ειδικώς στο β/δυτικό άκρο του πυρήνα του όπου φύεται ομάδα κανάριων όπου διαπιστώθηκε η ύπαρξη νεαρής νεκράς προνύμφης , στοιχεία τα οποία και φωτογραφήθηκαν.

Η νέκρωση της προνύμφης οφείλεται σε απολύμανση που είχαμε διενεργήσει προ 6 ημερών.

Στον διαπιστωτικό έλεγχο αυτό που έγινε και στα πλαίσια εκπαίδευσης του προσωπικού , συμμετείχαν οι :

Φιλιππάκης Ματθαίος Δασολόγος Πρ/νος Α΄τμήματος έργων κ΄ μελετών Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Δασολόγος Κουδουμάς Εμμανουήλ πρ/νος Β΄τμήματος αισθητικών δασών δρυμών και θήρας , Φιλιππάκης Παντελής ασκούμενος Δασολόγος 12 μηνης θητείας της Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Λιούβας Χάρης ασκούμενος Δασοπόνος 12 μηνης θητείας της Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Ρελάκης Εμμανουήλ Εργατοφύλακας Βάϊ της Δ/νσης Δασών Λασιθίου , Κοπανάκης Εμμανουήλ Δασοφύλακας Σητείας , Μεραμβελιωτάκης Νικόλαος δασοφύλακας κ.τ.λ..

Οι δύο αυτές διαπιστωτικές τομές ορίζουν και τα ακραία όρια των ήδη μολυσμένων περιοχών επισκοπήσεως κατά τον κατά μήκος άξονα Δύση – Ανατολή του τμήματος του Νομού Λασιθίου Ανατολικώς της γραμμής Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα..

Η δε περιοχή Μόχλου που περιλαμβάνεται στο τμήμα αυτό έχει ενδελεχώς επισκοπηθεί και από εμάς και έχει ήδη κηρυχθεί με την υπ΄ αριθμ 2697/26-3-010 απόφαση του κου Νομάρχη ως μολυσμένη ζώνη .

Σε όλες τις περιοχές αυτές έχουμε προχωρήσει σε ενημέρωση πολιτών και φορέων και σε επεμβάσεις καταστολής της προσβολής του εντόμου.

3. Οι επισκοπήσεις συνεχίζονται στην υπόλοιπη περιοχή του Δήμου Ιεράπετρας έως και τη Βιάνο όπου επίσης διαπιστώνεται μαζική προσβολή στο ίδιο πρώιμο στάδιο τις οποίες και θα υποβάλλουμε όταν ολοκληρωθούν.

4. Οι περιοχές Δήμων Αγ.Νικολάου , Νεαπόλεως , Βραχάσι και Οροπεδίου έχουν ήδη κηρυχθεί μολυσμένες.

Στις μολυσμένες επίσης αυτές περιοχές έχουμε προχωρήσει σε ενημέρωση και επεμβάσεις καταστολής όπως και τα συνεργεία των δήμων και φορέων Αγ. Νικολάου και Νεαπόλεως και η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί .

Τα παραπάνω πραγματοποιήσαμε βάσει :

α) της γενικής διάταξης του άρθρου 220 του Ν.Δ. 86/1969

β) του γεγονότος ότι η Δ/νση Δασών Λασιθίου έχει ενταχθεί από το Υπ. Αγρ. Ανάπτυξης στο πρόγραμμα επισκοπήσεων και καταστολής –εκρίζωσης του εντόμου , έχει ορισθεί δασολόγος της Υπηρεσίας μας αρμόδιος φυτοϋγειονομικός ελεγκτής και δεδομένου ότι στον νομό φύεται το μοναδικό στο κόσμο φοινικόδασος του Βάϊ.

γ) του γεγονότος ότι η Υπηρεσία μας έχει την αποκλειστική ευθύνη για την προστασία του Βάί και των περιφερειακών ζωνών.

δ) του γεγονότος ότι είμαι ο συντάκτης της σχετικής μελέτης προστασίας του φοινικοδάσους από την προσβολή του εντόμου.

Σύντομο ιστορικό – διαπιστώσεις.

Από τις αρχές του 2009 και λόγω της έξαρσης της προσβολής τη περίοδο 2008-2009 που είχε σαν συνέπεια αυτή να πλήξει από τότε τις περιοχές Μεραμβέλου-Οροπεδίου (κοιν. Βραχασίου , Δήμο Οροπέδιου , Νεάπολης , Αγ. Νικόλαου) , υπήρχε εκ μέρους μας η ανησυχία για το Βάϊ.

Από δε τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2009 που ως Α΄τμήμα έργων και μελετών αναλάβαμε την ευθύνη για την σύνταξη της μελέτης .

Έκτοτε επισκοπούσαμε και καταγράφουμε την εξέλιξη σε όλο τον Νομό και οι παρατηρήσεις συμπυκνώνονται στην μελέτη που υποβάλλαμε τον 2ο του 010 και σε όλες τις μετέπειτα εκθέσεις και έγγραφά μας που περιλαμβάνονται στο υπηρεσιακό φάκελο της υπόθεσης και ειδικώς οι σχετικές με την εμφάνιση της προσβολής πρόσφατες αναφορές μας (Δ.Υ. 31-5-010 αριθμ. πρωτ. 1830/1-6-010 , Δ.Υ. 13-6-010 με αριθμ. πρωτ. 2046/14-6-010 , Δ.Υ. 13-6-010 με αριθμ. πρωτ 2013/14-6-010 ).

Οι επισκοπήσεις αυτές είχαν σαν συνέπεια να αντιληφθούμε άμεσα την εκδήλωση της προσβολής προς και εντός του Βάί στις αρχές του Ιουνίου και ήδη από 8-6-010 προχωρήσαμε σε συστηματικές επισκοπήσεις και ταυτόχρονες , κατά χωρική σειρά και χρόνο συστηματικές επεμβάσεις για απολύμανση όπως παρατίθενται στους πίνακες επισκοπήσεων.

Η απολύμανση έγινε βάσει της μεθόδου που προτείνει η μελέτη μας στην οποία προσαρμόζονται , οι οδηγίες της Ε.Ε. , η Δ/θνή πρακτική , και τα επιστημονικά δεδομένα -διαπιστώσεις για την εξέλιξη της προσβολής όπως αυτά αναλύθηκαν για τις συνθήκες Νομό Λασιθίου και καταχωρούνται στις εργασίες που συντάχθηκαν στα πλαίσια της μελέτης.

Όλα δε αυτά έχουν σταλεί και στις αρμόδιες Υπηρεσίες , έχουν δημοσιευθεί και στον ηλεκτρονικό τύπο και κοινοποιηθεί ευρέως.

Η απολύμανση παρότι έγινε εφάπαξ στους περισσότερους από τους προσβεβλημένους φοίνικες είχε εκτιμούμενο ποσοστό επιτυχίας που προσεγγίζει και το 100% , διότι το στάδιο προσβολής ήταν πρώϊμο δεν υπήρχαν μέσα επικαλυπτόμενες γενεές.

Αν δε αληθεύει η πληροφορία και τα σχετικά δημοσιεύματα ότι με την τοποθέτηση παγίδων από τη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης δεν πιάστηκε κανένα έντομο στις απολυμασμένες από εμάς περιοχές , αυτό αποδεικνύει την επιτυχία των επεμβάσεων μας και μόνο και όχι την μη ύπαρξη προσβολής.

Απαιτούνται όμως άμεσα άλλες δύο επαναφορές για πλήρη απολύμανση (σύνολο 3 ανά 12-15 ημέρες) , τις οποίες όμως δεν μπορέσαμε να κάνουμε λόγω των γνωστών αντιδράσεων.

Διότι ακόμη και ένα μικρό ποσοστό επιβίωσης προνυμφών είναι δυνατόν να προκαλέσει υποτροπή στην εξέλιξη της προσβολής μετά από 4-6 μήνες.

Πόσον μάλλον που παραμένουν και πολλοί φοίνικες προσβεβλημένοι σε πρώτο στάδιο ακόμη χωρίς απολύμανση όπως αναφέρουμε παραπάνω.

Ήδη έχει κερδηθεί ο κρίσιμος χρόνος ενός τουλάχιστον εξαμήνου για τον μεγαλύτερη έκταση και φόρτο της προσβολής , έως ότου οι Υπηρεσίες ενδεχομένως αναλάβουν δράση , αν δεν είναι πλέον αργά για το Βάι.

Πλην όμως για τις ενέργειές μας αυτές (που πραγματοποιήσαμε εθελοντικά και με την βοήθεια άλλων φορέων και πολιτών με δωρεάν προσφορές σε εργασία , μέσα , φάρμακα κ.τ.λ.), εκτός που δεν είχαμε καμία υπηρεσιακή βοήθεια , επί πλέον δεχόμαστε και επιθέσεις απαξίωσης από αυτούς που θα έπρεπε να πρωτοστατούν , τις οποίες γνωρίζετε και εξ΄ ιδίων.

Ήδη λόγω της εξάντλησής μας έχουμε διακόψει τις επεμβάσεις και δεν γνωρίζουμε αν θα κάνουμε τις δύο επαναφορές και για το λόγο αυτό όπως προείπαμε ένας μεγάλος αριθμός προσβεβλημένων φοινίκων στην κρίσιμη γραμμή Σητείας –Ανάλουκας δεν έχει απολυμανθεί και ο κίνδυνος παραμένει.

Δεν μπορούμε πλέον να δράσουμε ανενόχλητα και σε τυχόν νέες αναφυόμενες προσβολές και ειδικά δεν μπορούμε πλέον από μόνοι μας να προστατεύσουμε αποτελεσματικά και την περιοχή του φοινικοδάσους .

Υπάρχει δε έκτακτη ανάγκη για την ολοκλήρωση των τριών ως άνω επαναφορών απολύμανσης ώστε να κατασταλεί πλήρως και με ασφάλεια η προσβολή τουλάχιστον για τα επόμενα 3-5 χρόνια και να προστατευθεί άμεσα το Βάϊ , υπό τον όρο βεβαίως ότι:

Δεν έχει δημιουργηθεί ήδη μέσα στις συστάδες του δάσους «κηλίδα» προσβολής , η οποία σήμερα δεν είναι δυνατόν να διαπιστωθεί διότι :

Εκδιωκόμεθα πλέον και με την ειδοποίηση της αστυνομίας από παράγοντες του Δήμου Ιτάνου και ειδικώς της Δημοτικής Επιχείρησης που καταλαμβάνει παράνομα τον προς αναδάσωση χώρο του υπό μεταφορά Πάρκιγκ (πρόγραμμα LIFE) , το λειτουργεί με εισιτήριο και ήδη έχει καταλάβει και καταστρέψει την παραλιακή αμμοθίνα του φοινικοδάσους και τις πρόσφατες αναδασώσεις.

Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά η Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης ήδη έχει γεμίσει με παγίδες το νομό και ειδικά τη περιοχή Παλαικάστρου – Βάϊ , ενέργειες παράνομες , όπως έκαναν και όλα αυτά τα χρόνια από την εκδήλωση της προσβολής και παρά τις αυστηρές οδηγίες της Ε.Ε. και χωρίς να ενημερωθεί η Υπηρεσία μας (πού; πόσες ; για πόσο χρόνο; ) .

Και δημιουργεί σε μας ερωτηματικά οι ανακοινώσεις της Δ/νσης Αγρ. Ανάπτυξης ότι δεν διαπιστώνεται η ύπαρξη εντόμου επειδή και μόνο δεν συνελήφθησαν έντομα..

Κάνουν δηλαδή πως δεν αναγνωρίζουν τα πρώιμα συμπτώματα και περιμένουν μέχρι να ιδούν τις ορδές των εντόμων και τους φοίνικες να πεθαίνουν .

Η ενέργεια αυτή είναι:

-Εγκληματική διότι ενώ εμείς περιορίζουμε δραστικά την προσβολή , αυτοί τη διασπείρουν και μάλιστα μέσα στο Βάϊ.

-Δεν ανακοινώνουν την μη σύλληψη εντόμων ενδεχομένως τοπικά , ως αποτέλεσμα της απολύμανσης που κάναμε αλλά ως αποτέλεσμα μη ύπαρξης προσβολής, θέτοντας με τις ανευθυνότητες αυτές σε άμεσο κίνδυνοι το φοινικόδασος , διότι έναντι του κινδύνου αντί εγρήγορσης δημιουργούν καθησυχασμό.

-Με την απόκρυψη της πραγματικότητας επιχειρούν να καλύψουν τις ευθύνες τους.

Κυρίως όμως πρέπει να δοθεί προσοχή στις παρακάτω διαπιστώσεις:

Από την μελέτη των επισκοπήσεων , των έως τώρα παρατηρήσεών μας , από την εμφάνιση και εξέλιξη της προσβολής στη Κρήτη , ειδικώς δε από τον τρόπο εμφάνισης της προσβολής στο Νομό Λασιθίου και πιο συγκεκριμένα στις παραπάνω ζώνες , όπου έγινε η επισκόπηση , τη βιβλιογραφία κ.τ..λ διαπιστώνουμε ότι:

Η προσβολή :

-Έως την άνοιξη του 2010 είχε εκδηλωθεί με ανεξήγητα «άλματα» σε διάφορες θέσεις στη περιοχή Δήμου Αγ. Νικολάου δηλαδή 20 χιλιόμετρα πίσω από την επισκοπηθείσα περιοχή , που λόγω των απολυμάνσεων καταστάλθηκαν στη τοποθεσία Αλμυρού.

-Εν συνεχεία όπως δείχνει η γεωγραφία των επισκοπήσεων εκδηλώθηκε με άλμα 20 χιλιομέτρων σε μία εκτεταμένη περιοχή ανατολικώς της γραμμής Παχειάς Άμμου –Ιεραπέτρας , με κατά μήκος άξονα 100 χιλιόμετρα και σε περιφερειακό «καθ΄ οδόν» ανάπτυγμα ταυτόχρονα !!!

- Με το δεδομένο δε ότι κανένα ς φοίνικας δεν έχει πέσει από την προσβολή σε όλη τη περιοχή από τον Αλμυρό Αγ. Νικολάου έως το Βάϊ , λόγω των διενεργηθεισών απολυμάνσεων και δεν έχουν απελευθερωθεί πληθυσμοί δεν εξηγείται αυτή η έκταση της διασποράς..

- Με το δεδομένο επίσης ότι οι πληθυσμοί του κανάριου λειτουργούν ως επιβραδυντικό ανάχωμα στην επέκταση και επιτάχυνση της προσβολής από μία περιοχή σε άλλη , δεν ερμηνεύεται η ταυτόχρονη διασπορά από τη θέση Αλμυρός έως στο Βάϊ διότι:

Το έντομο δεν μετακινείται αν πρώτα δεν καταστρέψει ολοσχερώς κάθε κανάριο φοίνικα που προσβάλλεται σε μία θέση και εν συνεχεία κάθε άλλο προτιμώμενο διπλανό και ούτω καθεξής , επιβραδύνοντας την κίνησή του για έτη.

-Σύμφωνα με την αραιά και σε μεγάλες αποστάσεις χωροθεσία των φοινικοειδών δεν δικαιολογείται εξάπλωση με μεταπήδηση ημερών ή μηνών .

-Σύμφωνα με τα οδικά αναπτύγματα στις θέσεις των φοινικοειδών καθίσταται αδύνατος η από σύμπτωση μεταφορά του εντόμου όλως τυχαίως και ταυτοχρόνως με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο ή φορτίο από τις υπόλοιπες μολυσμένες περιοχές .

Η πιθανότητα αυτού του τρόπου μετάδοσης άλλωστε αμφισβητείται πλέον στατιστικά διότι:

Ενώ η προσβολή εξελίσσεται ραγδαία ήδη από το 2005 στη περιοχή Ηρακλείου-Μαλλίων-Βραχασίου –Νεαπόλεως –Αγ. Νικολάου δεν παρατηρήθηκαν τέτοια φαινόμενα μέχρι τώρα στις επισκοπησθείσες περιοχές τις οποίες μάλιστα διατρέχουν χιλιάδες αυτοκίνητα με τουρίστες και εμπορεύματα..

-Η ηθολογία του εντόμου δεν εξηγεί τις καταστάσεις αυτές.

-Η προσβολή ευρίσκεται στο ίδιο ακριβώς πρώϊμο στάδιο.

Τα παραπάνω στοιχεία βεβαιώνουν ενδείξεις ενδεχόμενης τεχνητής διασποράς που έλαβαν χώρα τέλη της άνοιξης με αρχές καλοκαιριού του 2010 .

Μετά τα παραπάνω:

Ενισχύεται πλέον η βεβαιότητα σε μας ότι τα φαινόμενα αυτά και κατά επιστημονικό προσδιορισμό , πιθανώς να οφείλονται σε δολιοφθορά και πιθανώς να ευρίσκονται ήδη σε εξέλιξη παρόμοιες ενέργειες επαναδιασποράς τα κίνητρα των οποίων ελέγχονται.

Ήδη συντάσσουμε ειδική διαπιστωτική έκθεση επ΄ αυτού.

Ζητώ:

Άμεσα η Υπηρεσία μας να γνωστοποιήσει αρμοδίως τα παραπάνω και να κληθούν οι :

1) κος Κοντοδήμας Δημήτριος υπεύθυνος εντομολόγος του Μπενάκειου Φυτοπαθολογικού Ινστιτούτου , συντάκτης του προγράμματος LIFE για τη διάσωση του είδους φοίνικα του Θεόφραστου , πρόεδρος της Εντομολογικής Εταιρείας Ελλάδος και αρμόδιος για να παρέχει γνωμοδοτήσεις επί των θεμάτων αυτών στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

2) κος Ροδιτάκης Νικόλαος υπεύθυνος εντομολόγος αντιπρόεδρος του ΕΘΙΑΓΕ , εντομολόγος τακτικός ερευνητής ΕΘΙΑΓΕ Ηρακλείου με εξειδίκευση και εμπειρία σε πιλοτικά προγράμματα καταπολέμησης της προσβολής του εντόμου και μέλος της διεπιστημονικής επιτροπής για την σύνταξη πορίσματος καταπολέμησης του εντόμου της Περιφέρειας Κρήτης.

3) κος Καπετανάκης Ευάγγελος υπεύθυνος εντομολόγος και εργαστηρίου ζωολογίας-εντομολογίας ΤΕΙ Κρήτης , καθηγητής της Σχολής Τεχνολογίας Γεωπονίας ΤΕΙ Κρήτης , πρόεδρος του ΤΕΙ Κρήτης , μέτοχο του προγράμματος LIFE για τη διάσωση του είδους φοίνικα του Θεόφραστου και μέλους της διεπιστημονικής επιτροπής για την σύνταξη πορίσματος καταπολέμησης του εντόμου της Περιφέρειας Κρήτης.

4) κα Καρανταράκη Αγγελική γεωπόνος υπεύθυνος φυτοϋγειονομικός ελεγκτής Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης ΝΑΛ , ειδική επιστήμονας φυτοπαθολόγος με σημαντική δραστηριότητα μέτοχος εκ μέρους της ΝΑΛ του προγράμματος LIFE για τη διάσωση του είδους φοίνικα του Θεόφραστου και μέλους της διεπιστημονικής επιτροπής για την σύνταξη πορίσματος καταπολέμησης του εντόμου της Περιφέρειας Κρήτης.

5) κος Κουδουμάς Εμμανουήλ Δασολόγος υπεύθυνος φυτοϋγειονομικός ελεγκτής Δ/νσης Δασών Λασιθίου και πρ/νο Β΄ τμήματος αισθητικών δασών δρυμών και θήρας της Δ/νσης Δασών Λασιθίου.

6) και τέλος κατ΄ εξαίρεση να κληθεί ο Τεχνολόγος Γεωπονίας του Δήμου Ιτάνου κος Περάκης Βαγγέλης υπεύθυνος των τουριστικών εκμεταλλεύσεων της δημοτικής Επιχείρησης του Βάϊ , μέτοχος εκ μέρους της επιχείρησης του προγράμματος LIFE για τη διάσωση του είδους φοίνικα του Θεόφραστου δεδομένου ότι με δημόσιες ανακοινώσεις δηλώνει γνώστης και επιλαμβάνεται του ζητήματος.

Και προκειμένου:

Να προχωρήσουν εκτάκτως και αρμοδίως σε δικές τους επισκοπήσεις για τη διαπίστωση της προσβολής του εντόμου και σε εκτίμηση του κινδύνου για το Βάϊ ώστε να μην υπάρχει παραπληροφόρηση και να ληφθούν τα επιβαλλόμενα μέτρα και η επιβαλλόμενη άμεση δράση από την ΝΑΛ και τους Δήμους.

Οι ευθύνες θα πρέπει πλέον να αναληφθούν αρμοδίως .

Η χώρα κινδυνεύει ήδη με μεγάλα πρόστιμα από την Ε.Ε. από την μη αναχαίτηση της προσβολής και Δ/θνή διασυρμό από την ενδεχόμενη καταστροφή του φοινικοδάσους.

------------------------------------------------------

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω

Προτείνω: Εκτάκτως η Δ/νση Δασών Λασιθίου να συγκροτήσει άμεσα συνεργείο για επεμβάσεις καταστολής της προσβολής στα δασικά είδη των φοινικοειδών με δικές μας δυνάμεις , μέσα και εμπειρία που ήδη διαθέτουμε για επεμβάσεις στο Βάϊ και σε όλο το Νομό , αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη για το φοινικόδασος.

Ο Πρ/νος Α΄τμήματος Έργων και Μελετών 1

Δ/νσης Δασών Λασιθίου

Μ. Φιλιππάκης

Δασολόγος

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ

Π.Ο.Σ.Γ.

ΔΙΔΟΤΟΥ 26 – ΑΘΗΝΑ 10680

Τηλ. 36 14 580 – FAX : 36 14 580

www.posg.gr

E-mail: info@posg.gr - posg@otenet.gr

Δελτίο Τύπου

Η ΠΟΣΓ σχετικά με την έναρξη των προγραμμάτων ενίσχυσης των βελτιώσεων στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις θα ήθελε να επισημάνει τα εξής:

Α. Μικρά Σχέδια βελτίωσης για την κτηνοτροφία:

Οι ίδιοι προφανώς παράγοντες που ενημέρωναν την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, ενημέρωσαν και την σημερινή. Ότι «είναι μια απλή αίτηση» που «αν ξέρει κάποιος κτηνοτρόφος μερικά γράμματα μπορεί να την κάνει μόνος του»

Για να προλάβουμε προβλήματα στην εφαρμογή του μέτρου είμαστε υποχρεωμένοι να επισημάνουμε ότι για να επιδοτηθεί η επένδυση θα πρέπει η εκμετάλλευση να διαθέτει:

  • Άδειες ίδρυσης και λειτουργίας της μονάδας,
  • Άδεια οικοδομής των κτηρίων τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να στεγάσουν αμελκτικά, θηλαστικές μηχανές, αυτοματισμούς στο τάισμα,
  • έγκριση ΜΠΕ,

Το να αποκτηθούν τα παραπάνω δεν είναι μια απλή αίτηση αλλά προϋποθέτει μια σειρά από πράγματα που σχετίζονται:

Ø με την υπάρχουσα θέση του ποιμνιοστασίου σε σχέση με τους οικισμούς, την ζώνη των 800, γεωτρήσεις άλλες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που διαθέτουν ήδη άδεια κτλ,

Ø με τις αδειοδοτήσεις που έχει ή δεν έχει το ποιμνιοστάσιο και το κόστος νομιμοποίησης της υφιστάμενης κατάστασης,

Ø με τυχόν πολεοδομικές παραβάσεις που έχουν γίνει μετά την πρώτη αδειοδότηση του κτιρίου.

Δεν είναι αυτονόητο ότι μια υφιστάμενη κτηνοτροφική μονάδα μπορεί να αποκτήσει όλες τις παραπάνω άδειες. Ούτε είναι γνωστό, αν δεν εξεταστεί κατά περίπτωση, αν είναι εφικτό να εκδοθούν οι απαιτούμενες άδειες. Λαμβανομένου δε υπ’ όψιν, ότι τα έξοδα αδειοδοτήσεων δεν ανήκουν στις επιλέξιμες δαπάνες ο σχεδιασμός της επένδυσης γίνεται αρκετά περίπλοκος και με υψηλό ρίσκο απόρριψης.

Το σωστό λοιπόν θα ήταν να εξασφαλίσει ο κτηνοτρόφος ότι έχει πιθανότητες επιδότησης πριν προβεί σε έξοδα για επενδύσεις.

Πριν συμπληρωθούν σε υφιστάμενη κτιριακή εγκατάσταση εξοπλισμοί όπως αμελκτικό, σύστημα θηλασμού κλπ., οφείλεται να μελετηθεί η αναγκαιότητα αλλαγών-προσθηκών στο κτίριο προκειμένου να εξασφαλίζεται η προσαρμογή και η λειτουργικότητα κάθε επένδυσης. Η μελέτη αυτή θα στηρίζεται στις βασικές αρχές της Γεωπονίας Ζωικής Παραγωγής και θα λαμβάνει υπόψη την αναγκαία προσαρμογή για την προστασία του περιβάλλοντος (χειρισμός λυμάτων που παράγονται από το αμελκτικό, διαχείριση κοπριάς)

Η επιλογή συστήματος θηλασμού για παράδειγμα σε μια μονάδα η οποία δεν διαθέτει τον κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο, θα έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια μεγάλου αριθμού αμνοεριφίων και την μεγάλη ζημία του παραγωγού. Η καταλληλότητα ή όχι της συγκεκριμένης επένδυσης , θα πρέπει διαπιστωθεί πριν την υποβολή της αίτησης από τον Γεωπόνο μελετητή που θα προτείνει ή θα απορρίψει την πραγματοποίηση της.

Πως θα εξηγήσει ο Γεωπόνος Δημόσιος Υπάλληλος που θα παραλάβει την παραπάνω επένδυση στον κτηνοτρόφο ότι δεν θα του εγκρίνει την επιδότηση για κάτι που του εγκρίθηκε με την αίτηση όταν δεν ορίζονται πουθενά στην ΚΥΑ οι αρχές Ζωοτεχνίας της Γεωπονικής Επιστήμης.

Β. Μεγάλα Σχέδια Βελτίωσης

Δεδομένης της επαναλαμβανόμενης πρακτικής και σε αυτή την ΚΥΑ, που συχνά παραπέμπει στην επερχόμενη απόφαση λεπτομερειών εφαρμογής, δεν θεωρούμε ότι έχει νόημα να τοποθετηθούμε στα σημεία της ΚΥΑ ένα προς ένα, πριν την ανάρτηση της εφαρμοστικής απόφασης.

Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση στο παρελθόν (υλοποίηση του Γ’ ΚΠΣ) σχετικά με τα μεγάλα Σχ. Βελτίωσης. Έτσι θα ήταν χρήσιμο πριν από κάθε νέα προκήρυξη να υπάρχει συζήτηση για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στις προηγούμενες προκηρύξεις. Ποια ήταν τα προβλήματα που πρέπει να λυθούν

1. Οι καθυστερήσεις στην προκήρυξη των Σ.Β. Πρέπει να σημειωθεί ότι η μοναδική προκήρυξη την 6ετία 2004-2010 έγινε το 2006 στα πλαίσια του Γ΄ ΚΠΣ ενώ δεν έχει ανοίξει καμία στην 4η Προγραμματική Περίοδο

2. Η σημαντικότατη καθυστέρηση από την υποβολή της πρότασης μέχρι την έγκριση: Το αποτέλεσμα είναι η αύξηση του τελικού κόστους των επενδύσεων σε σχέση με το κόστος την εποχή υποβολής του φακέλου.

3. Οι σημαντικές περικοπές των εγκεκριμένων σχεδίων, στους προϋπολογισμούς που υποβάλλουν

4. Το γεγονός ότι το πρόγραμμα καταβάλλει την αναλογούσα επιδότηση απολογιστικά, αφού δηλαδή έχουν πληρωθεί οι όποιες δαπάνες με ίδια η δανειακά κεφάλαια.

5. Η καθυστέρηση από την στιγμή της ολοκλήρωσης των επενδύσεων μέχρι την παραλαβή από τις Επιτροπές των Νομαρχιών, και η πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην πληρωμή μετά την παραλαβή των φακέλων των επενδύσεων από το Υπουργείο.

6. Η πολύ μεγάλη δυσκολία των κτηνοτρόφων να εξασφαλίσουν άδειες ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων τους

Τι καινοτόμο εισάγει η νέα ΚΥΑ; Σε ποια από τα παραπάνω προβλήματα απαντά;

Από την προσεκτική ανάγνωση της προκύπτει ότι η μοναδική αλλαγή σε σχέση με τις προηγούμενες είναι το άρθρο που καθορίζει αυτό που η Υπουργός ονομάζει απελευθέρωση επαγγέλματος: την δυνατότητα που δίδει με το παρόν στους πτυχιούχους ΤΕΙ χωρίς καμιά προϋπόθεση να υπογράφουν τα Σχέδια.

Μέχρι πρότινος, από την έναρξη του Γ΄ ΚΠΣ, θεωρήθηκε πολύ σημαντικό το στάδιο του σχεδιασμού των επενδύσεων στις Γ.Ε. σε βαθμό που οι ήδη έμπειροι μελετητές Γεωπόνοι να κληθούν να επιμορφωθούν πάνω στις απαιτήσεις των νέων ευρωπαϊκών κανονισμών και των περιβαλλοντικών απαιτήσεων. Έτσι υπήρξε επιπρόσθετη επιμόρφωση από το ΓΕΩΤΕΕ και κατάρτιση μητρώου μελετητών για τον καλύτερο σχεδιασμό και την αποδοτικότερη χρησιμοποίηση των χρημάτων από την προκήρυξη των σχετικών προγραμμάτων. Αυτή την επιμόρφωση θεωρεί η κα Υπουργός «κλείσιμο» επαγγέλματος.

Η παρούσα ΚΥΑ αποδεικνύει το πώς αντιμετωπίζει η σημερινή ηγεσία του ΥΠΑΑΤ τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Όπως ακριβώς και η προηγούμενη.

- Κατεβάζει τον πήχη στο επίπεδο των εξαγγελιών και της νομοθέτησης, ώστε να πιστέψει ο παραγωγός ότι μπορεί να απευθυνθεί οπουδήποτε.

- Αδιαφορεί πλήρως για το αποτέλεσμα σε επίπεδο πραγματικού εκσυγχρονισμού της γεωργίας, σε επίπεδο τήρησης των απαιτήσεων της κοινοτικής νομοθεσίας και τέλος σε επίπεδο ορθολογικής και διαφανούς χρήσης πόρων.

Τα θύματα των επιλογών αυτών θα είναι και πάλι ο Έλληνας Αγρότης και η Ελληνική Γεωργία.

.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος - Ο Γραμματέας

Νικόλαος Ζιούβας - Παναγιώτης Αντωνίου

Τηλ.Προέδρου: 6944-526548

Σάββατο 31 Ιουλίου 2010

"Επικίνδυνη" κίνηση της Ε.Ε. για εθνικοποίηση των αποφάσεων σχετικά με τους γ.τ.ο.

Μεμονωμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχουν τη δυνατότητα να απαγορεύουν τις γενετικά τροποποιημένες καλλιέργειες στα εδάφη τους, μια κίνηση της Ε.Ε. που μπορείνα οδηγήσει στο να πάψουν έτσι να μπλοκάρουν τις νέες καλλιέργειες που καλλιεργούνται σε άλλα κράτη μέλη.

Ένα κύμα γενετικά τροποποιημένων φυτών θα μπορούσε σύντομα να αρχίσει καλλιεργείται στην Ευρώπη, μετά την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υπόσχεται να εθνικοποιήσει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Η κάθε χώρα στην Ευρώπη μπορεί να μπλοκάρει ήδη τις γ.τ. καλλιέργειες στα εδάφη της με την επίκληση της λεγόμενης “ρήτρα διασφάλισης”, εάν έχουν βάσιμους λόγους να θεωρούν ότι συνιστά κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία ή το περιβάλλον.

Οι νέες προτάσεις οι οποίες ήρθαν στην δημοσιότητα στις 13 Ιουλίου και εξετάζονται από τα κράτη μέλη και το κοινοβούλιο της Ε.Ε. θα επιτρέψει στις χώρες να απαγορεύσουν τις γ.τ. καλλιέργειες για διάφορους λόγους, όπως η κοινωνικούς-οικονομικούς ή τυχόν ανησυχία σχετικά με τη επιμόλυνση συμβατικών και βιολογικών καλλιεργειών.

Οι ισχύοντες κανόνες της Ε.Ε. για τους γ.τ.ο.

Οι γ.τ.ο. μέχρι τώρα εξετάζονταν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για κάθε περίπτωση χωριστά. Αν και θεωρτητικά διάφορες ποικιλίες επιτρέπεται να καλλιεργούνται στην Ευρώπη, μόνο δύο βρίσκονται στο στάδιο της καλλιέργειας. Χώρες όπως η Ελλάδα, Αυστρία, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Γερμανία και Λουξεμβούργο έχουν ήδη ή είναι έτοιμες να δηλώσουν ελεύθερες από γ.τ.ο.

Εκ πρώτης όψεως η νέα πρόταση της Ε.Ε. θα καταστήσει νομικά αποδεκτή την παραπάνω επιδίωξη. Όταν η νομική τροποποίηση τεθεί σε ισχύ, τα κράτη μέλη θα είναι ελεύθερα να περιορίσουν ή να απαγορεύσουν την καλλιέργεια όλων ή συγκεκριμένων γ.τ.ο. σε τμήματα ή στο σύνολο του εδάφους τους. Η τροπολογία αυτή θα ισχύει για όλους τους γ.τ.ο. που έχουν εγκριθεί για καλλιέργεια στην ΕΕ.

"Επικίνδυνη κίνηση"

Ωστόσο, με βάση έγγραφα σχετικά με τις επικείμενες προτάσεις της Επιτροπής τα οποία διερευσαν, το κίνημα κατά των γ.τ.ο. διαβλέπει πως η εθνικοποίηση αυτών των αποφάσεων, αν γίνει δεκτή, θα επιτρέψει νέες καλλιέργειες να εισάγονται με ταχείς διαδικασίες στη γεωργία και θα τερματίσει το σημερινό πολιτικό αδιέξοδο μεταξύ των χωρών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δηλώνεται πως η Ε.Ε. προσφέρει στις χώρες εθνικές απαγορεύσεις με αντάλλαγμα το να κάνουν τα στραβά μάτια σε ανησυχίες σχετικά στην υγεία και την ασφάλεια των γ.τ.ο. κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έγκρισης της Ε.Ε. καθώς και ότι συγκεκριμένες τοπικές απαγορεύσεις δεν μπορούν να αντικαταστήσουν μια επιστημονικά ορθή διαδικασία ασφαλείας σε επίπεδο Ε.Ε. μιας και η γενετική επιμόλυνση δεν σταματά στα εθνικά σύνορα.

Η ΕΕ επιμένει ότι δεν διευκολύνει τους γ.τ.ο. στην Ευρώπη με το επιχείρημα ότι “δεν θα υπάρξει επιτάχυνση των αδειών ή αποδυνάμωση των αυστηρών περιβαλλοντικών απαιτήσεων για την εκτίμηση του κινδύνου της νομοθεσίας”.

Oι νέες νομοθετικές προτάσεις παρουσιάζονται λίγες μέρες αφότου το Συμβούλιο Γεωργίας της ΕΕ (29 Ιουνίου 2010) μπλόκαρε με την ψήφο του 6 αιτήσεις για αδειοδότηση ποικιλιών καλαμποκιού για τροφές και ζωοτροφές και την ανανέωση της έγκρισης για το Bt11. Στις 7 Ιουλίου δε, ψηφίστικε η νομοθεσία με την οποία δεν καθίσταται αναγκαστική η σήμανση ζωικών προϊόντων τα οποία προέρχονται απο ζώα τα οποία έχουν τραφεί με γ.τ.ο.

Εντωμεταξύ, ως πρωτο βήμα της διευρυνσης της καλλιέργειας γ.τ.ο. δημοσιεύθηκαν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (26 Ιουλίου 2010) οι κατευθύνσεις-συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα εθνικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνουν τα 27 κράτη μέλη της Κοινότητας για τη συνύπαρξη των γ.τ. καλλιεργειών με συμβατικές και την αποφυγή ακούσιας παρουσίας μεταλλαγμένων σε συμβατικά και βιολογικά αγροτικά προϊόντα. Διαβάστε το πλήρη κείμενο των συστάσεων εδώ

BiotechWatch.gr (πηγές: The Ecologist, GMWatch)
Ιούλιος 2010

Θ.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΊΑ ΓΙΑ ΤHN ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ Α.Α.Τ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ Κ.Υ.Α. 4985/21-06-2010 ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ

Θ.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΊΑ ΤΗΣ Α.ΤΡΑΧΗΛΗ ΓΙΑ ΤHN ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ Α.Α.Τ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ Κ.Υ.Α. 4985/21-06-2010 ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

Α.ΤΡΑΧΗΛΗ: ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΓΙΑ THN ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟ Α.Α.Τ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ Κ.Υ.Α. 4985/21-06-2010 ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

ΘΕΜΑ: Απάντηση σε επιστολές

Αγαπητή κ. συνάδελφε,

βρίσκομαι για μια ακόμη φορά υποχρεωμένος να αποκαταστήσω την πραγματικότητα, την οποία διαστρεβλώνετε (ηθελημένα ή μη) με έγγραφα τα οποία αποστέλλετε είτε ως μέλος του ΔΣ, είτε ως Πρόεδρος του Π.Κ.Σ., τείνοντας να παραπλανήσετε τους αναγνώστες τους.

Με αφετηρία το τελευταίο έγγραφό σας (με ημερομηνία 26/7/2010) θέλω να σας τονίσω ότι κακώς διαμαρτύρεστε, διότι όταν στο ΓΕΩΤΕΕ έγινε εισερχόμενο το Σχέδιο ΚΥΑ που αφορά τα ΣΒ, αυτό κοινοποιήθηκε σε όλα τα μέλη του ΔΣ προκειμένου να εκφράσουν τις απόψεις τους (email: 26/2/2010, 11:33 από το Τμήμα Μελετών & Τεκμηρίωσης προς όλα τα μέλη του ΔΣ). Από όσο γνωρίζω δεν εκφράσατε καμία άποψη, η οποία να αφορά είτε το συγκεκριμένο μέτρο, είτε τους κτηνιάτρους.

Στο διάστημα που μεσολάβησε, κάποιοι συνάδελφοι (μέλη του ΔΣ και μη) εργάστηκαν εντατικά και διαμορφώθηκαν απόψεις, τις οποίες ζήτησα με μήνυμά μου (email: 16/3/2010, 10:29 προς το Τμήμα Μελετών & Τεκμηρίωσης) να σταλούν σε όλα τα μέλη του ΔΣ λόγω της πιεστικής υποχρέωσης απάντησης προς το ΥΠ.Α.Α.Τ. Το αρμόδιο τμήμα το έστειλε σε όλα τα μέλη του ΔΣ την ίδια μέρα στις 14:52.

Ακολούθως, για το ίδιο έγγραφο ενημερωθήκατε και μέσα από τον καθημερινό πίνακα Εισερχομένων Εξερχομένων που αποστέλλει η γραμματεία του ΓΕΩΤΕΕ, χωρίς και πάλι καμία ενέργειά σας.

Έκτοτε παρήλθαν 4 μήνες δικής σας αδιαφορίας προκειμένου να αποστείλετε επιστολές στις 15/7& 23/7 ε.ε. για ένα θέμα επί του οποίου αν θέλατε, όχι να κάνετε εκ του ασφαλούς κριτική, αλλά να ενδιαφερθείτε πραγματικά για τα επαγγελματικά δικαιώματα του κλάδου των κτηνιάτρων είχατε την υποχρέωση να αντιδράσετε τότε, όταν σας ζητήθηκαν, οι απόψεις σας και εσείς δεν απαντήσατε ή όταν σας τέθηκε υπόψη το έγγραφο αλλά εσείς και πάλι δεν ασχοληθήκατε προφανώς αδιαφορώντας όχι μόνο για αυτό αλλά και για ότι αυτό συνεπάγεται.

Το έγγραφο που απευθύνεται προς το ΥΠ.Α.Α.Τ. / Γραφείο Υπουργού, Τμήμα Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. σε σχέση με την ερώτηση του Βουλευτού και συναδέλφου κ. Μ. Στρατάκη, καλά θα κάνετε να το διαβάσετε με προσοχή, όπως και την ίδια την ερώτηση του Βουλευτού.

Ολοκληρώνοντας θέλω να τονίσω προς τους συναδέλφους κτηνιάτρους ότι σε κάθε περίπτωση το ΓΕΩΤΕΕ λειτουργεί δείχνοντας πάντα ενδιαφέρον για όλα τα ζητήματα που αφορούν τον κλάδο τους. Σε καμία περίπτωση, όμως δεν μπορεί κανείς, να αναζητήσει καμία ευθύνη για τις περιπτώσεις ολιγωρίας π.χ. της Προέδρου του Π.Κ.Σ. για θέματα που της τίθενται υπόψη της ή για άλλα θέματα του κλάδου που δεν τα εισηγείται προς το Δ.Σ.

σας τιμώ προσωπικά, δυστυχώς νιώθω υποχρεωμένος να αποκαταστήσω την πραγματικότητα αποκλείοντας την δημιουργία λανθασμένων εντυπώσεων. Σε κάθε περίπτωση γνωρίζετε ότι είμαι διαθέσιμος προκειμένου για κάθε συνεργασία, η οποία αποβλέπει στο καλό όλων των μελών όλων των κλάδων του επιμελητηρίου.

Με εκτίμηση,

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

Θεόδωρος Α. Μαρκόπουλος

ΥΠΠΑΤ: ΕΝΑΡΞΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα 30-07-10

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΕΝΑΡΞΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ

ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

Μετά τη προκήρυξη των λεγόμενων Μικρών Σχεδίων Βελτίωσης δημόσιας δαπάνης 50 εκατομμυρίων Ευρώ, η Ειδική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών ανήρτησε για διαβούλευση στην ιστοσελίδα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» (www.agrotikianaptixi.gr) το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης για τα «μεγάλα» Σχέδια Βελτίωσης.

Η διαβούλευση αυτή που θα έχει διάρκεια πλέον των 20 ημερών έχει διπλό στόχο:

- να δώσει την ευκαιρία σε όλους ανεξαιρέτως τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν τις απόψεις τους πριν να οριστικοποιηθεί και να υπογραφεί η Απόφαση από την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,

- να παράσχει τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους που προτίθενται να υποβάλλουν αίτηση για συγχρηματοδότηση, να ξεκινήσουν την προετοιμασία ώστε όταν θα προκηρυχθεί το μέτρο, ο φάκελός τους να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή ωριμότητα.

Δυο είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδίου της Υπουργικής Απόφασης που τίθεται σήμερα για διαβούλευση:

- η καινοτομία, με την υπαγωγή επιλέξιμων δράσεων για την εξοικονόμηση νερού και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις ανάγκες της γεωργικής και κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης,

- η απλοποίηση του φακέλου υποψηφιότητας καταργώντας πολλά δικαιολογητικά και κρατώντας μόνο τα απαραίτητα για την αξιολόγηση της αίτησης.

Όλοι οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμβάλλουν στη διαβούλευση αυτή, καταθέτοντας τις προτάσεις τους.

Έναρξη δημόσιας διαβούλευσης για τα Μεγάλα Σχέδια Βελτίωσης - Σχέδια Βελτίωσης φυτικής μέχρι 380.000 ευρώ

Μετά τη προκήρυξη των λεγόμενων Μικρών Σχεδίων Βελτίωσης δημόσιας δαπάνης 50 εκατομμυρίων Ευρώ, η Ειδική Γραμματεία Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών ανήρτησε για διαβούλευση στην ιστοσελίδα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης για τα «μεγάλα» Σχέδια Βελτίωσης. Η διαβούλευση αυτή που θα έχει διάρκεια πλέον των 20 ημερών έχει διπλό στόχο:

- να δώσει την ευκαιρία σε όλους ανεξαιρέτως τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν τις απόψεις τους πριν να οριστικοποιηθεί και να υπογραφεί η Απόφαση από την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
- να παράσχει τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους που προτίθενται να υποβάλλουν αίτηση για συγχρηματοδότηση, να ξεκινήσουν την προετοιμασία ώστε όταν θα προκηρυχθεί το μέτρο, ο φάκελός τους να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή ωριμότητα.

Δυο είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδίου της Υπουργικής Απόφασης που τίθεται σήμερα για διαβούλευση:

- η καινοτομία, με την υπαγωγή επιλέξιμων δράσεων για την εξοικονόμηση νερού και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις ανάγκες της γεωργικής και κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης,
- η απλοποίηση του φακέλου υποψηφιότητας καταργώντας πολλά δικαιολογητικά και κρατώντας μόνο τα απαραίτητα για την αξιολόγηση της αίτησης.
Όλοι οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμβάλλουν στη διαβούλευση αυτή, καταθέτοντας τις προτάσεις τους.

Το σχέδιο της υπουργικής απόφασης

Για επισημάνσεις - παρατηρήσεις μπορεί να γίνει χρήση του συνδέσμου: http://www.agrotikianaptixi.gr/index.php?op=ContactForm

www.agrotypos.gr/

Σχέδια Βελτίωσης φυτικής μέχρι 380.000 ευρώ

ImageΜέχρι και με 105.000 ευρώ για την αγορά τρακτέρ και με 45.000 ευρώ για την αγορά δενδροκομικού τρακτέρ χρηματοδοτούνται οι παραγωγοί που θέλουν να ενταχθούν στο Μέτρο 121 «Εκσυγχρονισμός Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων» (Σχέδια Βελτίωσης), σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που τέθηκε σε διαβούλευση μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Ειδικά για τα Σχέδια Βελτίωσης φυτικής παραγωγής, ο συνολικός ενισχυόμενος προϋπολογισμός δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 180.000 ευρώ, εκτός από τις περιπτώσεις που η επενδυτική πρόταση περιλαμβάνει καθετοποίηση της παραγωγής (επιπλέον 120.000 ευρώ) ή/και τη δημιουργία εγκατάστασης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (επιπλέον 80.000 ευρώ). Δηλαδή ο συνολικός προϋπολογισμός στη φυτική παραγωγή μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 380.000 ευρώ, ενώ τα Σχέδια Βελτίωσης ζωικής παραγωγής φτάνουν μέχρι και τα 500.000 ευρώ, ανεξάρτητα από τις δαπάνες που περιλαμβάνουν.

Γενικές επιλέξιμες δαπάνες

Ενισχύονται επενδύσεις που εντάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες δαπανών:

α) δαπάνες ανέγερσης, επέκτασης, εκσυγχρονισμού γεωργικών κτιρίων και κατασκευών.

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι υποκατηγορίες: i) σταβλικές εγκαταστάσεις, ii) μελισσοκομικές εγκαταστάσεις, iii) εγκαταστάσεις καθετοποίησης της παραγόμενης στην εκμετάλλευση παραγωγής, iv) αποθήκες και αποθηκευτικοί χώροι, v) θερμοκηπιακές εγκαταστάσεις, και vi) περιφράξεις και περιβάλλον χώρος για την εξυπηρέτηση των επενδύσεων της κατηγορίας.

β) δαπάνες αγοράς, μεταφοράς και εγκατάστασης καινούργιου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου του λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: i) μηχανήματα, εργαλεία και εξοπλισμός, ii) μηχανήματα, εργαλεία και εξοπλισμός για την προσαρμογή της εκμετάλλευσης στις απαιτήσεις της πολλαπλής συμμόρφωσης, iii) μηχανήματα, εργαλεία και εξοπλισμός γεωργίας ακριβείας, iv) μηχανήματα και εξοπλισμός δικτύου μετεωρολογικών προειδοποιήσεων και φυτοπροστασίας, v) μηχανήματα, εργαλεία και εξοπλισμός καθετοποίησης της παραγωγής, vi) μηχανήματα και εξοπλισμός ασφαλείας των εγκαταστάσεων, των εφοδίων και των προϊόντων, vii) μηχανήματα και εξοπλισμός συστημάτων αυτοματοποίησης, διαχείρισης και ελέγχου των διαδικασιών της εκμετάλλευσης, viii) μηχανήματα και εξοπλισμός πληροφορικής συμπεριλαμβανομένου του σχετικού λογισμικού, ix) μηχανήματα και εξοπλισμός τηλεπικοινωνιών, και x) εξοπλισμός γραφείου.

Στην υποκατηγορία μηχανήματα εργαλεία και εξοπλισμός περιλαμβάνονται: i) κάθε αυτοκινούμενο γεωργικό μηχάνημα, ii) κάθε γεωργικό μηχάνημα, εργαλείο και εξοπλισμός.

Στα αυτοκινούμενα γεωργικά μηχανήματα περιλαμβάνονται κάθε αυτοκινούμενο γεωργικό μηχάνημα που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση γεωργικών ή κτηνοτροφικών εργασιών ή την εκτροφή των ζώων, όπως: ελκυστήρες, ενσιροδιανομείς, φορτωτές τύπου skid-streer (φορτωτάκια), κτηνοτροφικά μηχανήματα πολλαπλών χρήσεων κλπ.

γ) δαπάνες αγοράς, μεταφοράς και εγκατάστασης καινούργιου εξοπλισμού αρδευτικών συστημάτων εξοικονόμησης ύδατος,

δ) δαπάνες αγοράς, μεταφοράς και εγκατάστασης καινούργιου εξοπλισμού για την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με σκοπό την κάλυψη των αναγκών της εκμετάλλευσης, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών κατασκευών,

ε) δαπάνες εγγείων βελτιώσεων,

στ) δαπάνες αγοράς μεταφοράς και εγκατάστασης πολυετών φυτειών,

ζ) δαπάνες αγοράς καινούργιου μελισσοκομικού και ανθοκομικού αυτοκινήτου, και

η) γενικές δαπάνες συνδεόμενες με τις ανωτέρω.

Γεωργικοί ελκυστήρες

ImageΓια να ενισχυθεί η δαπάνη του γεωργικού ελκυστήρα απαιτείται η τεκμηρίωση της ιπποδύναμής του σε σχέση με την παραγωγική ικανότητα της εκμετάλλευσης. Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποιούνται:

α) η μέθοδος που περιγράφεται στην με αριθ. 11277/26-04-02 εγκύκλιο της Δ/νσης Αξιοποίησης Εγγειοβελτιωτικών Έργων και Μηχανικού Εξοπλισμού του ΥπΑΑΤ και στο Δελτίο Γεωργοτεχνικών Οδηγιών της ίδιας Δ/νσης, όπως ισχύουν κάθε φορά, ή

β) η ελάχιστη ιπποδύναμη λειτουργίας των παρελκομένων και του λοιπού εξοπλισμού της εκμετάλλευσης εφόσον με την αίτηση ενίσχυσης τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα, η λειτουργική προσαρμογή με τον ελκυστήρα και η ιπποδύναμη του υπόψη παρελκομένου ή εξοπλισμού.

Κατά παρέκκλιση:

α) δεν απαιτείται η τεκμηρίωση της ιπποδύναμης του ελκυστήρα, για ελκυστήρα έως 90 Ηp ή για δενδροκομικό ελκυστήρα έως 50 Hp των οποίων η ιπποδύναμη αντιστοιχεί σε επίπεδο εκπομπής ρύπων «ΦΑΣΗ ΙΙΙ Α».

β) ελκυστήρες που κατά την κρίση των οργάνων αξιολόγησης, έχουν δυναμικότητα, μέγεθος, ποσότητα μεγαλύτερη της παραγωγικής ικανότητας της εκμετάλλευσης εγκρίνονται ως έχουν όσο αφορά το φυσικό αντικείμενο της επένδυσης και με περικοπή στην παραγωγική ικανότητα της εκμετάλλευσης όσο αφορά το οικονομικό αντικείμενο της επένδυσης.

Η δαπάνη αγοράς γεωργικού ελκυστήρα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 105.000 ευρώ και τα 45.000 ευρώ στην περίπτωση δενδροκομικού ελκυστήρα.

Πλαφόν δαπανών για άλλα μηχανήματα

Imageα) Η δαπάνη αγοράς αυτοκινούμενων γεωργικών μηχανημάτων (π.χ. αυτοκινούμενος ενσιροδιανομέας, αυτοκινούμενος κτηνοτροφικός φορτωτής, κλπ) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 70.000 ευρώ,

β) η συνολική δαπάνη αγοράς παρελκομένων επεξεργασίας του εδάφους (π.χ. άροτρα, φρέζες, καλλιεργητές, σκαλιστήρια κλπ) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 40.000 ευρώ, με εξαίρεση τα γεωργικά πολυμηχανήματα κατεργασίας εδάφους που η συνολική δαπάνη δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 55.000 ευρώ.

γ) η συνολική δαπάνη αγοράς, μεταφοράς και εγκατάστασης μηχανημάτων και εξοπλισμού δικτύου μετεωρολογικών προειδοποιήσεων και φυτοπροστασίας, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 4.000 ευρώ, δ) η συνολική δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης, μηχανημάτων και εξοπλισμού ασφαλείας δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 2.500 ευρώ,

ε) η συνολική δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης μηχανημάτων και εξοπλισμού πληροφορικής, συμπεριλαμβανομένου του λειτουργικού, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ,

στ) η συνολική δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης μηχανημάτων και εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 ευρώ.

ζ) η συνολική δαπάνη αγοράς και μεταφοράς εξοπλισμού γραφείου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 800 ευρώ.

Προϋποθέσεις, περιορισμοί και όροι στο ύψος του επιλέξιμου προϋπολογισμού που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της δημόσιας δαπάνης της αίτησης ενίσχυσης.

1. Ο προϋπολογισμός της αίτησης ενίσχυσης επί του οποίου υπολογίζεται η αναλογούσα

δημόσια δαπάνη [ενίσχυση] δεν μπορεί να υπερβεί ανά αίτηση ενίσχυσης:

α) Φυτική Παραγωγή: τα εκατό ογδόντα χιλιάδες ευρώ (180.000 €). Εφόσον εκπληρώνεται η πιο πάνω προϋπόθεση, δηλαδή η προϋπόθεση των επενδύσεων στην φυτική παραγωγή, ο μέγιστος προϋπολογισμός δύναται να προσαυξάνεται:

i) κατά εκατόν είκοσι χιλιάδες ευρώ (120.000 €) στην περίπτωση που η αίτηση ενίσχυσης περιλαμβάνει και δαπάνες «καθετοποίησης της παραγωγής» (κτίρια και εξοπλισμός) και υπό την προϋπόθεση ότι ο επιπλέον προϋπολογισμός των εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ αφορά τις δαπάνες αυτές.

ii) κατά ογδόντα χιλιάδες ευρώ (80.000 €) στην περίπτωση που η αίτηση ενίσχυσης περιλαμβάνει και δαπάνες «αγοράς, μεταφοράς και εγκατάστασης καινούργιου εξοπλισμού για την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας [ΑΠΕ] με σκοπό την κάλυψη των αναγκών της εκμετάλλευσης, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών κατασκευών» και υπό την προϋπόθεση ότι ο επιπλέον προϋπολογισμός των ογδόντα χιλιάδων ευρώ (80.000 €) αφορά τις δαπάνες αυτές.

β) Ζωική Παραγωγή: τις πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ (500.000 €).


Σύμφωνα με το δελτίο τύπου που εξέδωσε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, η διαβούλευση αυτή που θα έχει διάρκεια πλέον των 20 ημερών έχει διπλό στόχο:

- να δώσει την ευκαιρία σε όλους ανεξαιρέτως τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν τις απόψεις τους πριν να οριστικοποιηθεί και να υπογραφεί η Απόφαση από την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,

- να παράσχει τη δυνατότητα σε όλους τους ενδιαφερόμενους που προτίθενται να υποβάλλουν αίτηση για συγχρηματοδότηση, να ξεκινήσουν την προετοιμασία ώστε όταν θα προκηρυχθεί το μέτρο, ο φάκελός τους να έχει τη μεγαλύτερη δυνατή ωριμότητα.

Δυο είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδίου της Υπουργικής Απόφασης που τίθεται σήμερα για διαβούλευση:

- η καινοτομία, με την υπαγωγή επιλέξιμων δράσεων για την εξοικονόμηση νερού και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις ανάγκες της γεωργικής και κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης,

- η απλοποίηση του φακέλου υποψηφιότητας καταργώντας πολλά δικαιολογητικά και κρατώντας μόνο τα απαραίτητα για την αξιολόγηση της αίτησης.

Όλοι οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμβάλλουν στη διαβούλευση αυτή, καταθέτοντας τις προτάσεις τους.

Διαβάστε εδώ τη σχετική Απόφαση για τα Μεγάλα Σχέδια Βελτίωσης

www.agronews.gr/