Σημαντικές τομές, με κυριότερη το ότι παρέχεται η δυνατότητα απαλλαγής φόρου από το σύνολο των κερδών που πραγματοποιούνται μέχρι να συμπληρωθεί το ποσό της ενίσχυσης που θα λάμβανε ο επενδυτής αν εντασσόταν στο καθεστώς της απλής επιχορήγησης, περιλαμβάνει ο αναπτυξιακός νόμος που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο από την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κα. Λούκα Κατσέλη.
Όπως αποκάλυψε την προηγούμενη Κυριακή το “Πρώτο Θέμα”, με τη συγκεκριμένη παρέμβαση, το υπουργείο Οικονομίας, πέραν της τόνωσης των ιδιωτικών επενδύσεων, στοχεύει στην αποφυγή της άμεσης διάθεσης ρευστότητας από δημόσιους πόρους, οι οποίοι είναι γνωστό ότι, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, έχουν περιοριστεί σημαντικά.
Με βάση τις νέες ρυθμίσεις, ας υποτεθεί ότι μία επένδυση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της, θα εντασσόταν σε καθεστώς επιχορήγησης με 40%. Αν ο επενδυτής επιλέξει τη συγκεκριμένη ρύθμιση, δεν θα πληρώνει φόρο μέχρι η συγκεκριμένη επένδυση να φτάσει να αποδώσει κέρδη 40 εκατ. ευρώ!
Η λογική των φοροαπαλλαγών έχει εφαρμοστεί με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε πολλές χώρες μα χαρακτηριστικότερο, ίσως, προηγούμενο την …άσπονδη φίλη μας Τουρκία.
Επιπλέον, με το νέο αναπτυξιακό νόμο, το υπουργείο έχει ως στόχο:
-την ποιοτική και αποτελεσματική παραγωγή στον τόπο μέσα από την προώθηση επενδύσεων και εξαγωγών.
-την επικέντρωση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των επενδύσεων.
-την προώθηση ενός νέου επιχειρηματικού προτύπου, το οποίο θα βασίζεται στην ανταγωνιστικότητα, την ποιότητα, την εξωστρέφεια, την καινοτομία, την παραγωγική αναδιάρθρωση, την “πράσινη” επιχειρηματικότητα και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για την προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης στη χώρα.
- την εισαγωγή νέων διαδικασιών ελέγχου, οι οποίες υπηρετούν τη διαφάνεια και αξιοπιστία στην αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων.
Πιο συγκεκριμένα:
1)Μορφές ενίσχυσης
Οι μορφές ενίσχυσης περιλαμβάνουν:
* την επιχορήγηση κεφαλαίου,
* την επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης,
* την επιχορήγηση χρεωλυσίου μακροπρόθεσμου δανείου,
* την επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και κυρίως
* το κίνητρο της φορολογικής απαλλαγής, το οποίο, όπως εξηγήσαμε, διαφοροποιείται σημαντικά από το καθεστώς που ίσχυε μέχρι σήμερα. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως και οι προτάσεις που στοχεύουν στη φοροαπαλλαγή, υποβάλλονται και αξιολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τον οποίο γίνεται για όλες τις προτάσεις που εντάσσονται στα λοιπά καθεστώτα επιχορήγησης και έχουν ως μοναδική προϋπόθεση για την υπαγωγή τους στον αναπτυξιακό νόμο την πλήρωση των κριτηρίων φερεγγυότητας του φορέα και τη συγκέντρωση βαθμολογίας ανώτερης από το 50% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας.
2)Καταβολή των ενισχύσεων
Η καταβολή των ενισχύσεων πραγματοποιείται σε τέσσερις φάσεις:
α) προκαταβολή μέχρι 25% με την υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου,
β) καταβολή μέχρι 25% επιπλέον με την ολοκλήρωση του 50% της συνολικής επένδυσης,
γ) καταβολή επιπλέον 40% (και ότι δεν έχει εισπραχθεί κατά τις πρώτες δύο φάσεις) μετά τον έλεγχο ολοκλήρωσης του έργου και
δ) το υπόλοιπο 10% καταβάλλεται μετά το πέρας της τριετίας από την ολοκλήρωση και εφόσον έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα.
Στο επιτελείο της κας Κατσέλη θεωρούν ότι ο συγκεκριμένος τρόπος καταβολής, καθιστά το νέο νόμο ενεργητικό και όχι παθητικό όπως ήταν ο προηγούμενος, καθώς θα παρακολουθείται η λειτουργία της ενισχυόμενης επιχείρησης και μετά την ολοκλήρωση.
Γ) Κίνητρα για βιώσιμες επενδύσεις που στηρίζουν την ποιοτική και ανταγωνιστική παραγωγή
Για επενδυτικούς φορείς που πληρούν τα κριτήρια φερεγγυότητας και διάθεσης των ιδίων κεφαλαίων η αξιολόγηση γίνεται:
Α) σε ποσοστό 50% επί του συνόλου της βαθμολογίας με βάση τη συμβολή της επένδυσης στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ποιότητας και της εξωστρέφειας, όπως αυτή προσδιορίζεται από τη συμβολή στην αύξηση του ΑΕΠ, την εξαγωγική επίδοση της μονάδας και την υποκατάσταση εισαγωγών στον κλάδο, τη συμβολή στον παραγωγικό και τεχνολογικό μετασχηματισμό, τη συμβολή στη δικτύωση επιχειρήσεων, τη χρηματοοικονομική βιωσιμότητα και τη συμμετοχή των Ιδίων κεφαλαίων στην επένδυση
Β) σε ποσοστό 30% επί του συνόλου της βαθμολογίας με βάση το κατά πόσο η προτεινόμενη επένδυση ενσωματώνει δράσεις που σχετίζονται με την πράσινη επιχειρηματικότητα και την προστασία του περιβάλλοντος, όπως αυτό προσδιορίζεται από τη συμβολή στην εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και στην αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών και στην αναβάθμιση υπηρεσιών
Γ) σε ποσοστό 20% επί του συνόλου της βαθμολογίας με βάση το κατά πόσο η προτεινόμενη επένδυση ενισχύει την απασχόληση και συμβάλλει στην ισόρροπη ανάπτυξη, όπως αυτά προσδιορίζονται από τις νέες και διατηρούμενες θέσεις απασχόλησης, την εκατάσταση σε ορεινή, μειονεκτική ή νησιωτική περιοχή, και την αξιοποίηση πλουτοπαραγωγικών πηγών σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Τα επενδυτικά σχέδια ταξινομούνται βάσει της τελικής βαθμολογίας που συγκεντρώνεται από τα παραπάνω κριτήρια και η τελική επιλογή γίνεται μεταξύ των προτάσεων με υψηλότερη βαθμολογία μέχρις εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων.
Από την υποχρέωση ένταξης στον παραπάνω πίνακα εξαιρούνται εκείνα τα επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται στο καθεστώς της φορολογικής απαλλαγής.
Δυνατότητα υποβολής προτάσεων έχουν όλοι σχεδόν κλάδοι, με εξαίρεση δραστηριότητες που απαγορεύονται από την κοινοτική νομοθεσία, κάποιοι κλάδοι υπηρεσιών, καθώς και δραστηριότητες που αφορούν στην παροχή δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών.
Ωστόσο, προβλέπεται η ένταξη επενδυτικών σχεδίων με ειδικά καθεστώτα για:
α) επιχειρηματικά σχέδια διάσωσης και αναδιάρθρωσης υφιστάμενων επιχειρήσεων,
β) έκτακτες και στοχευμένες περιφερειακές και τομεακές ενισχύσεις
γ) ενισχύσεις προς νεοϊδρυθείσες πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις εντάσεως γνώσης και καινοτομίας και
δ) ειδικές ρυθμίσεις για επενδυτικά σχέδια σε Ζώνες Καινοτομίας, Επιχειρηματικά και Τεχνολογικά Πάρκα.
Δ) Περιφερειακή σύγκλιση με πρόσθετους πόρους πέραν του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων
* Για όλα τα επενδυτικά σχέδια τηρούνται τα όρια του εγκεκριμένου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2007-2013 αλλά αίρονται οι ενδοπεριφερειακές αδικίες του, με εξασφάλιση πρόσθετων πόρων ύψους 20% του συνολικού προϋπολογισμού.
* Το ποσοστό ενίσχυσης κάθε επενδυτικού σχεδίου εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης και τον Νομό στον οποίο υλοποιείται.
* Για τον καθορισμό των ποσοστών ενίσχυσης χρησιμοποιείται ως βάση το κατά κεφαλή ΑΕΠ κάθε νομού σε σχέση με το αντίστοιχο της χώρας ενώ η επικράτεια χωρίζεται σε τρείς Ζώνες κινήτρων.
* Οι νομοί οι οποίοι έχουν κατά κεφαλή ΑΕΠ πολύ υψηλότερο από τον εθνικό μέσο όρο ενισχύονται με ποσοστά 15%, 20% και 25% για Μεγάλες, Μεσαίες και Μικρές - Πολύ Μικρές επιχειρήσεις αντίστοιχα. Οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μεγαλύτερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας, ενισχύονται με ποσοστά 30%, 35% και 40% αντίστοιχα. Τέλος, οι νομοί με κατά κεφαλή ΑΕΠ μικρότερο από το 70% του μέσου όρου της χώρας, τα νησιά του Αιγαίου και Ιονίου πελάγους, συμπεριλαμβανομένων των Κυθήρων, καθώς και οι παραμεθόριοι Νομοί της χώρας, ενισχύονται με ποσοστά 40%, 45% και 50% αντίστοιχα
Ε) Ανωνυμία στους αξιολογητές και όλα στο Διαδίκτυο
Η διαδικασία προσκλήσεων θα διενεργείται δύο φορές ετησίως, εντός δύο εξαμηνιαίων περιόδων με τις αιτήσεις υπαγωγής να υποβάλλονται τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο κάθε έτους.
* Για την προαγωγή της διαφάνειας, ο νέος νόμος προβλέπει:
o το διαχωρισμό του μητρώου αξιολογητών και ελεγκτών.
o Την τυχαία επιλογή ατόμων από το Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών. Αν η απόκλιση των δύο βαθμών υπερβαίνει το 20% της συνολικής κλίμακας σε πάνω από τρία κριτήρια αξιολόγησης, τότε ανατίθεται η αξιολόγηση σε τρίτο αξιολογητή, ο οποίος ορίζει την τελική βαθμολογία, η οποία θα κινείται υποχρεωτικά μέσα στο εύρος των αρχικών βαθμών. Στο Μητρώο περιλαμβάνονται αξιολογητές τόσο από τις αρμόδιες υπηρεσίες όσο και εξωτερικοί ή και εμπειρογνώμονες σε ειδικά θέματα.
o Την διατήρηση της ανωνυμίας του αξιολογητή καθ’ όλη τη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων. Στην περίπτωση που απαιτηθούν περεταίρω διευκρινήσεις η σχετική επικοινωνία θα πραγματοποιείται μόνο μέσω του γραφείου εξυπηρέτησης επενδυτών και όχι απευθείας με τους αξιολογητές.
o Tην ανάρτηση της υποβολής και της εξέλιξης του κάθε επενδυτικού φακέλου στο διαδίκτυο.
o Tην παρακολούθηση της επένδυσης μετά την ολοκλήρωση.
o Tη σύσταση Συμβουλίου Παρακολούθησης και Αξιολόγησης της εφαρμογής του νόμου για τη λογοδοσία και την αποτελεσματικότητα του νόμου. Το συμβούλιο θα απαρτίζεται από υπηρεσιακούς.
ΣΤ) Ενίσχυση της Αποκέντρωσης στη Βόρειο Ελλάδα
Τα επενδυτικά σχέδια ύψους μέχρι € 3 εκατ. υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών. Τα επενδυτικά σχέδια άνω του ύψους αυτού υποβάλλονται, αξιολογούνται και ελέγχονται από τη Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ τα επενδυτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας από την Επιχειρησιακή Μονάδα Ανάπτυξης του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Με βάση το σχεδιασμό του υπουργείου, προβλέπεται μέχρι το τέλος του 2010 να έχει ολοκληρωθεί η έκδοση των απαραίτητων κανονιστικών Υπουργικών Αποφάσεων ώστε να υποβληθούν οι πρώτες αιτήσεις το 2011.
Παρουσίαση του νόμου
εδώ http://www.protothema.gr