Αναζήτηση Αναρτήσεων

Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011

ΠΕΓΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ Θέμα: «Αναγκαιότητα επανασύστασης των δομών Εγγείων Βελτιώσεων»

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΠΟΝΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Τηλ επικ. 6972125967

ΚΑΒΑΛΑ 10-02-2011

Προς: - κ. Άρη Γιαννακίδη

Περιφερειάρχη Α.Μ.Θ.

- Βουλευτές Ν.Καβάλας

- ΠΕΓΔΥ,ΠΟΓΕΔΥ

- ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

Κοιν.: -Παραρτήματα ΓΕΩΤ.Ε.Ε

- Γεωτεχνικοί Φορείς

- Πρώην ΔΕΒ Αν. Μακ.

- Π.Σ. ΠΕΓΔΥ

- Μέλη Π.Σ. Καβάλας

Θέμα: «Αναγκαιότητα επανασύστασης των δομών Εγγείων Βελτιώσεων»

Με την θέσπιση και εφαρμογή του Καλλικράτη στην Δημόσια Διοίκηση έχουν προκύψει πολλά και σημαντικά προβλήματα τα οποία προκαλούν ανυπέρβλητες δυσλειτουργίες στην Δημόσια Διοίκηση. Με την παρούσα παρέμβαση μας όμως θέλουμε να εστιάσουμε στο θέμα της κατάργησης των Διευθύνσεων Εγγείων Βελτιώσεων από την νέα οργάνωση των υπηρεσιών, καταργώντας έτσι ένα σημαντικό εργαλείο από τη νέα διοίκηση δημιουργώντας όμως πληθώρα κενών και προβλημάτων. Το πρόβλημα αυτό δεν υφίσταται μόνο στα πλαίσια της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης αλλά είναι γενικότερο και αφορά όλες τις περιφέρειες της χώρας.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τη νομοθεσία αναφέρονται τα παρακάτω:

NOMOΣ ΥΠ’ΑΡΙΘ. 3852

Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ

Άρθρο 186

Αρμοδιότητες Περιφερειών

……..

ΙΙ. Οι αρμοδιότητες των περιφερειών, αφορούν τους τομείς:

Α. Προγραμματισμού - Ανάπτυξης,

………

Β. Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας, στους οποίους

περιλαμβάνονται, ιδίως:

α. Υποτομέας Προγραμματισμού

………

4. Ο προγραμματισμός, η μελέτη και η κατασκευή εγγειοβελτιωτικών, αρδευτικών, υδροληπτικών και αντιδιαβρωτικών έργων και η μέριμνα για τη χρηματοδότησή τους.

5. Ο έλεγχος και η επεξεργασία των τεχνικών και κατασκευαστικών στοιχείων και μελετών των εγγειοβελτιωτικών έργων.

6. Η διενέργεια δημοπρατήσεων των εγγειοβελτιωτικών έργων και μελετών.

7. Η επίβλεψη και ο έλεγχος της κατασκευής πάσης φύσεως εγγειοβελτιωτικών έργων κατά τις διατάξεις του ν. 1418/1984 (ΦΕΚ 23 Α΄) και του π.δ. 609/1985 (ΦΕΚ223 Α΄), όπως ισχύουν.

8. Η εκπόνηση γεωργοτεχνικών, γεωργοοικονομικών, εδαφολογικών μελετών.

.........

β. Υποτομέας Γεωργίας

14. Η προώθηση της εκμηχάνισης και εξηλεκτρισμού της γεωργίας.

15. Η άσκηση εποπτείας επί των Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β.), σύμφωνα με τις διατά-

ξεις του ν.δ. 3881/1958 (ΦΕΚ 181 Α΄), όπως ισχύει, η δυνατότητα συγχώνευσης και κατάργησης των ανωτέρω

οργανισμών, η εφαρμογή των λοιπών διατάξεων του ίδιου νόμου και των κατ’ εξουσιοδότησή του κανονιστικών πράξεων, καθώς και η άσκηση εποπτείας του Αρδευτικού Οργανισμού Στυμφαλίας και του Οργανισμού Κωπαΐδας……..

ενώ στο

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 144

Οργανισμός της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ορίζει την παρακάτω διάρθρωση:

Άρθρο 6

Διάρθρωση − Αρμοδιότητες Διεύθυνσης

Τεχνικών Έργων

…………..

2. Τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων απαρτίζουν τα εξής τμήματα:

α. Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων

β. Τμήμα Εργαστηρίων

γ. Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος

….

και

Άρθρο 7

Διάρθρωση − Αρμοδιότητες Διευθύνσεων Τεχνικών Έργων των Περιφερειακών Ενοτήτων

……..

2. Στις Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων των Περιφερειακών

Ενοτήτων υπάγονται τα ακόλουθα τμήματα:

α. Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων

β. Τμήμα Εργαστηρίων

γ. Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος

…..

γ. Στο Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος υπάγονται ιδίως οι αρμοδιότητες που ανάγονται στην εκτέλεση και μελέτη εγγειοβελτιωτικών έργων, έργων περιβάλλοντος και υδραυλικών έργων, καθώς και στην κατασκευή και

συντήρηση κτιριακών και λοιπών αρχιτεκτονικών έργων που κατά αρμοδιότητα ανήκουν στην Περιφέρεια και

ασκούνται στο επίπεδο περιφερειακής ενότητας, καθώς και στην άσκηση εποπτείας επί των Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β.), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.__

ενώ αντίθετα στο Άρθρο 14

Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής

Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής

2. Τη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας απαρτίζουν τα εξής τμήματα:

α. Τμήμα Προγραμματισμού

β. Τμήμα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής

γ. Τμήμα Αλιείας

3. Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας κατανέμονται στα υπαγόμενα σε αυτή τμήματα,

ως εξής:

α. Το Τμήμα Προγραμματισμού είναι αρμόδιο ιδίως για την κατάρτιση ετήσιων και πολυετών περιφερειακών

αναπτυξιακών προγραμμάτων για τη γεωργία, την κτηνοτροφία και την αλιεία, καθώς και για την εκπόνηση και

αξιολόγηση σχετικών μελετών και μέτρων πολιτικής, για την παρακολούθηση εκτέλεσης των ανωτέρω προγραμμάτων, την έγκριση, τον έλεγχο και την παραλαβή έργων και εργασιών περιφερειακού επιπέδου,

Έχοντας υπόψη όλη την παραπάνω νομοθεσία παρατηρούμε ότι τα αντικείμενα των πρώην ΔΕΒ όπως η εκπόνηση μελετών, η δημοπράτηση, η εκτέλεση- επίβλεψη και η παραλαβή των εγγειοβελτιωτικών έργων στον Ν3852 του Καλλικράτη στο άρθρο186 προβλέπονταν να ανήκουν στον τομέα Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας. Όμως στο ΠΔ144 (του οργανισμού της περιφέρειας Α.Μ.Θ., το οποίο είναι παρόμοιο σε όλες τις περιφέρειες της χώρας) ΑΝΑΙΡΕΙΤΑΙ αυτή η ρύθμιση και συγκεκριμένα άρθρο15 αναφέρονται μόνο επιγραμματικά …αξιολόγηση σχετικών μελετών …και…έλεγχο και παραλαβή έργων… ενώ τα αντικείμενα αυτά περνούν στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων στο Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος χωρίς όπως να είναι και οι υπηρεσίες αυτές στελεχωμένες με το κατάλληλο Γεωτεχνικό προσωπικό. Γιατί δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για αρδευτικά έργα χωρίς την ύπαρξη Γεωπόνου για τον προσδιορισμό της αρδευτικής δόσης ή της γονιμότητας των εδαφών κ.α.. Επίσης δεν μπορούν να συντάξουν ή να επιβλέψουν γεωργοτεχνικές και γεωργοοικονομικές μελέτες αναπόσπαστα κομμάτια των μελετών των έργων Εγγείων Βελτιώσεων.

Η διάρθρωση αυτή φαίνεται να δημιουργεί παρά να λύνει προβλήματα. Γιατί ο προγραμματισμός αλλά και η εκτέλεση των εγγειοβελτιωτικών έργων απαιτεί την συμμετοχή γεωτεχνικών ειδικοτήτων (γεωπόνων εγγείων βελτιώσεων και λοιπών ειδικοτήτων, γεωλόγων κλπ) αν ο στόχος είναι η λειτουργικότητα των έργων αυτών.

Το πρόβλημα αυτό στη παρούσα διάρθρωση είναι δύσκολο να λυθεί παρά μόνο με συνεργασία της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής με τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων. Εδώ υπεισέρχεται το γεγονός ότι δεν υπάρχει τμήμα Εγγείων βελτιώσεων στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας που να αναλάβει το έργο του προγραμματισμού των έργων αυτών και να συνεργαστεί στην μελέτη και επίβλεψη τους με το τμήμα Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος για να υπάρξει αποτελεσματικό έργο και να μη κατασκευάζονται δαπανηρά έργα που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους αγροτών χρηστών τους λόγω λανθασμένης διαστασιολόγησης τους.

Επίσης είναι ανάγκη να επισημανθεί ότι όλο το τμήμα της υδροοικονομιας των ΔΕΒ φαίνεται να περνάει στις νέες Διευθύνσεις Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων. Θα πρέπει λοιπόν και οι αντίστοιχες διευθύνσεις να στελεχωθούν με κατάλληλο γεωτεχνικό προσωπικό γιατί ο μεγαλύτερος χρήστης (με περάν του 80%) είναι η γεωργία. Επίσης θα πρέπει να προσδιοριστεί ποιος θα συνεχίσει το έργο των δειγματοληψιών και αναλύσεων υπόγειων και επιφανειακών νερών που γίνονταν από τις ΔΕΒ και στέλνονταν στα εργαστήρια του ΥΠΑΑΤ καθώς και τα στοιχεία παροχών και τα μετεωρολογικά δεδομένα που συλλέγονταν. Ελλείψει εξειδικευμένων υπαλλήλων στα νέα τμήματα (σε όσα δεν μεταφέρθηκαν υπάλληλοι από τις ΔΕΒ) θα πρέπει να υπάρξει μια ενημέρωση για τα αντικείμενα αυτά από τους υπαλλήλους που τα χειρίζονταν έως τώρα και να δοθεί και το υλικό που τα συνοδεύει καθώς και το δίκτυο των εποχιακών συνεργατών για τους μετεωρολογικούς σταθμούς η αν δεν είναι δυνατόν να ανταποκριθούν οι νέες υπηρεσίες θα πρέπει σε συνεργασία με το ΥΠΑΑΤ να αποφασιστεί η τύχη αυτών των προγραμμάτων καθώς και του υλικού.

Η απογραφή των γεωργικών μηχανημάτων καθώς και η έκδοση αδειών οδήγησης μαζί με τα γενικότερα θέματα εκμηχάνισης είναι ένα ευρύτατο αντικείμενο που δεν προσδιορίζεται μέχρι τώρα με αποτέλεσμα τη ταλαιπωρία των αγροτών που αγοράζουν ή μεταβιβάζουν αγροτικά μηχανήματα η θέλουν άδεια οδήγησης και απαιτείται να βρεθεί άμεση λύση. Από τις αρχές του έτους δεν έχουν εκδοθεί νέες άδειες γεωργικών μηχανημάτων και για αυτό το θέμα έχει γίνει παρέμβαση προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό από τον σύνδεσμο εμπόρων Γεωργικών Μηχανημάτων για το πρόβλημα που έχει προκύψει.

Η χρήση των ΑΠΕ στη γεωργία (σε υπόγεια θέρμανση, θερμοκήπια κλπ) είναι καθαρά αντικείμενο εγγειοβελτιωτικών παρεμβάσεων και θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται από την αρμόδια Υπηρεσία που ήταν η πρώην ΔΕΒ .Να μη ξεχνάμε ότι η Περιφέρεια ΑΜΘ έχει πλούσιο γεωθερμικό δυναμικό που παραμένει ανεκμετάλλευτο καθώς και βιομάζα.

Συμπερασματικά η διάλυση των ΔΕΒ από την νέα δομή διοίκησης που επιλέχθηκε δημιούργησε πλήθος προβλημάτων και ασαφειών στα αντικείμενα των Υπηρεσιών ΕΒ. Η οριστική λύση θα ήταν η επανασύσταση των Δ/σεων στα πρότυπα της προηγούμενης δομής τους. Μια άλλη λύση αν και αποτελεί ημίμετρο είναι να στελεχωθούν τμήματα ΕΒ στα πλαίσια των νέων Δ/σεων Αγροτικής Ανάπτυξης που να λειτουργούν σαν τμήμα προγραμματισμού για τα εγγειοβελτιωτικά έργα και να συνεργάζονται στην μελέτη -όσο αφορά γεωργοτεχνίτες και γεοργοοικονομικές μελέτες- την δημοπράτηση την επίβλεψη και την παραλαβή των έργων –όπου αυτό απαιτείται- με το Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος που θα εκτελεί τα έργα αυτά. Αυτό βέβαια με όλες τις αρνητικές συνέπειες που έχει η συνεργασία δυο διαφορετικών Υπηρεσιών σε ένα τόσο υπεύθυνο αντικείμενο που αφορά τον αγροτικό πληθυσμό. Εδώ πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι λόγω τις έκλειψης γεωτεχνικών από τις Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων οι νέες αυτές διευθύνσεις η τμήματα Εγγείων Βελτιώσεων θα μπορούν να καλύψουν και την σύνταξη των μελετών πρασίνου η άρθρων πρασίνου εντός τεχνικών μελετών ώστε να μην παρατηρείται το συχνό φαινόμενο των νεκρών νησίδων στους δρόμους η των τσιμεντένιων ανοιχτών χώρων γενικά, που τόσο χαρακτηρίζει και στιγματίζει τη χώρα μας.

Επίσης η νέα υπηρεσία η στην χειρότερη περίπτωση το νέο τμήμα θα στεγάσει και όλα τα αντικείμενα των πρώην ΔΕΒ που μέχρι τώρα παραμένουν αδρανή. Έτσι η ολοκληρωμένη πρόταση μας για να λυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει είναι η παρακάτω:

Η Δ.Ε.Β. της Γεν. Δ/νσης στην έδρα της περιφέρειας θα πρέπει να απαρτίζεται από τα παρακάτω τμήματα:

· Τμήμα Εκμηχάνισης Γεωργίας και Αγροτικού Εξηλεκτρισμού και ΑΠΕ.

· Τμήμα Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων για Αγροτική Χρήση.

· Τμήμα Μελέτης και Εκτέλεσης Εγγειοβελτιωτικών Έργων.

· Τμήμα Διοικητικής Μέριμνας και Πληροφορικής.

Ενώ αντίστοιχη δομή θα πρέπει να έχουν και οι περιφερειακές Δ/σεις.

Εφόσον όμως επιλεγεί η 2η λύση της σύστασης τμημάτων αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα εξής αντικείμενα:

· Εκμηχάνιση Γεωργίας και Αγροτικός Εξηλεκτρισμός και ΑΠΕ.

· Συνεργασία με Διευθύνσεις Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων για αρδευτικά νερά και δειγματοληψίες ΥΠΑΑΤ

· Προγραμματισμός Μελέτης Εκτέλεσης Εγγειοβελτιωτικών Έργων. Και συνεργασία με το τμήμα Δομών Περιβάλλοντος.

Με αντίστοιχη δομή στην έδρα της Περιφέρειας.

Κλείνοντας τις προτάσεις μας ως υπεύθυνοι Γεωτεχνικοί υπάλληλοι που αγαπάμε το αντικείμενο πάνω στο οποίο εργαζόμαστε και σκεφτόμενοι πάντα το όφελος των Αγροτών και της Αγροτικής Οικονομίας γενικότερα, υποβάλαμε τις ανωτέρω προτάσεις η υλοποίηση των οποίων θα συμβάλει στην ομαλότερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, εξοικονομώντας παράλληλα χρήματα (από την σωστότερη εκτέλεση και αποτελεσματική λειτουργία των έργων), χωρίς απαραίτητα υψηλότερο κόστος λειτουργίας, προς όφελος όμως της πολιτείας και των πολιτών .

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Π.Σ. ΚΑΒΑΛΑΣ-

Β. ΣΤΟΙΔΗΣ

ΓΕΩΠΟΝΟΣ

Εγγείων Βελτιώσεων Εδαφολογίας & Γεωργικής Μηχανικής

Ο Γραμματέα Π.Σ. ΚΑΒΑΛΑΣ

-ΑΜΠΕΛΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

Msc ΓΕΩΠΟΝΟΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΣ ΠΕΓΔΥ ΠΙΕΡΙΑΣ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΠΟΝΩΝ Κατερίνη 11 – 02 2011

ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (Π.Ε.Γ.Δ.Υ.) Αρ. Πρωτ. 4

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΙΕΡΙΑΣ

28ης Οκτωβρίου 40, 601 00 Κατερίνη

ΠΡΟΣ :

1) Δ.Σ Π.Ο.Γ.Ε.Δ.Υ

2) Δ.Σ Π.Ε.Γ.Δ.Υ

3) Δ.Σ ΓΕΩΤ.Ε.Ε

4) Όλα τα Π.Σ Π.Ε.Γ.Δ.Υ

Το Π.Σ. της Π.Ε.Γ.Δ.Υ. Πιερίας σε έκτακτη γενική συνέλευση την Πέμπτη 3-2-2011, συζήτησε διεξοδικά το θέμα που προέκυψε μετά τις υπ' αριθ. 8/3-1-2011 και 23/3-1-2011 αποφάσεις του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας περί τοποθέτησης και ορισμού προϊσταμένων, υπαλλήλων κατηγορίας ΤΕ, στη Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας και στο τμήμα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου. Οι αποφάσεις αυτές, αν και η ισχύς τους είναι προσωρινή, μέχρι την τοποθέτηση από τα νέα Υπηρεσιακά Συμβούλια των νέων προϊσταμένων, που βέβαια στην πράξη είναι άγνωστο πότε ακριβώς θα λειτουργήσουν, ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου στην αξιοκρατία και στο προβάδισμα των Π.Ε υπαλλήλων έναντι των Τ.Ε., απαξιώνει την κατηγορία Π.Ε και προσπαθεί να δημιουργήσει δεδομένα στην επιλεκτική, κατά το δοκούν, μελλοντική επιλογή μεταξύ υπαλλήλων των δυο κατηγοριών. Η πράξη αυτή, εκτός των άλλων, πιστεύουμε ότι είναι αντισυνταγματική και παράνομη καθ’ όσον, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. πρωτ. ΔΟΑ/Φ.13/180/οικ.15725/18-6-2007 εγκύκλιο του Υπ. Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης αλλά και των γνωμοδοτήσεων 235/2005 και 204/2005 του Συμβουλίου της Επικρατείας αναγνωρίζεται ότι, «4. Σύμφωνα με τα ανωτέρω δεν είναι επιτρεπτό να συντρέχουν για την ίδια θέση προϊσταμένου υπάλληλοι διαφόρων κατηγοριών επί ίσοις όροις. Όπως έχει γνωμοδοτήσει σχετικά το Συμβούλιο της Επικρατείας, κατά την έννοια της ανωτέρω διάταξης, ερμηνευομένης σύμφωνα με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας στη Δημόσια Διοίκηση, όπου προβλέπεται από τους οικείους οργανισμούς η πλήρωση θέσης προϊσταμένου από υπαλλήλους περισσότερων κατηγοριών, προηγούνται οι υπάλληλοι της ανώτερης κατηγορίας και ακολουθούν οι των άλλων κατηγοριών. Συνεπώς είναι επιτρεπτή η πλήρωση θέσεων προϊσταμένων οργανικών μονάδων από υπαλλήλους κατώτερης, κατά τη διαβάθμιση που εισάγεται στον Υπαλληλικό Κώδικα, κατηγορίας, μόνο εφόσον δεν είναι δυνατή η πλήρωση των θέσεων αυτών από υπαλλήλους ανώτερης κατηγορίας».

Συνάδελφοι, αυτό το οποίο έγινε σήμερα στην Πιερία, αύριο μπορεί να συμβεί οπουδήποτε. Το θέμα που μας απασχολεί δεν υποκρύπτει καμιά προσωπική φιλοδοξία, αξίωση και υστεροβουλία και δεν στρέφεται εναντίον κάποιου προσωπικά. Είναι θέμα που μας αφορά όλους τους γεωτεχνικούς Π.Ε.. Είναι θέμα αξιοπρέπειας, σεβασμού και αναγνώρισης των πτυχίων μας, των κόπων, θυσιών και δαπανών για την απόκτησή τους, την καταξίωση των παλιών, την προοπτική των νέων συναδέλφων.

Είναι αδιανόητο για τη λειτουργία της μοναδικής ανά Περιφερειακή Ενότητα, πολυπρόσωπης και διευρυμένης σε αντικείμενα και ευθύνες Δ/νσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής να θεωρείται ότι δεν απαιτείται για τον Προϊστάμενό της γνωστικό επίπεδο τουλάχιστον Π.Ε.. Τότε πού απαιτείται; Τί γεωργία-κτηνοτροφία-αλιεία επιτέλους επιθυμούμε; Με ποιες επιστημονικές γνώσεις θα καθοδηγήσουμε, θα προτείνουμε, θα εφαρμόσουμε, θα βελτιώσουμε τις πολιτικές και τις γεωργικές εφαρμογές; Ο κλάδος μας με την 5ετή πανεπιστημιακή μόρφωση και την τεράστια συνεισφορά του στα αγροτικά δρώμενα ως τώρα αποτελούσε και αποτελεί εγγύηση για το παρόν και το μέλλον. Η υπερκέρασή του στη Διοίκηση από υπαλλήλους κατώτερης κατηγορίας αναμφίβολα θα οδηγήσει στην υποβάθμιση του ουσιαστικού ρόλου της Υπηρεσίας και την απαξίωσή της στα μάτια των παραγωγών.

Συνάδελφοι, για όλα τα παραπάνω ομόφωνα συμφωνήσαμε ότι πέρα των πολιτικών και κοινωνικών παρεμβάσεων που πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν, απαιτείται και η νομική διεκδίκηση των δίκαιων πιστεύω μας. Θεωρούμε ότι, λόγω του γενικού ενδιαφέροντος όλου του κλάδου για την πραγματοποιηθείσα αδικία και παρανομία, για το παρόν και το μέλλον, ο αγώνας μας πρέπει να είναι καθολικός, μαζικός, γεωτεχνικός, ανεξάρτητος από πολιτικά χρώματα και πεποιθήσεις.

Τα συνδικαλιστικά μας όργανα Π.Ο.Γ.Ε.Δ.Υ., Π.Ε.Γ.Δ.Υ. και ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ως διαθέτοντα τη καθολική εμπιστοσύνη, αναγνώριση και αξιοπιστία αλλά και τη δυνατότητα νομικής ή άλλης απαιτουμένης υποστήριξης ή παρέμβασης, οφείλουν άμεσα να παρέμβουν προς κάθε κατεύθυνση που θα συμβάλλει στην ανάδειξη και επίλυση του προβλήματος:

  • Τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και τις αγροτικές οργανώσεις για τις συνέπειες στη γεωργία και τους παραγωγούς από την υποβάθμιση του επιστημονικού υπόβαθρου των Προϊσταμένων των διοικήσεων.
  • Το Υπουργείο Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για την επαναβεβαίωση της ισχύς της προαναφερθείσας εγκυκλίου του, αλλά και την πιθανή έκδοση νέας που θα απευθύνεται σε κάθε περιφέρεια και σε κάθε αρμόδιο.
  • Καταθέτοντας παράλληλα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας ως μόνο αρμόδιο για την αποκατάστασης της νομιμότητας και αξιοκρατίας στο χώρο της Δημόσιας Διοίκησης.

Ο σύλλογός μας είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε συμπληρωματική ενημέρωση και κάθε συνεργασία.

Για το Π.Σ. ΠΕΓΔΥ ΠΕ Πιερίας

Ακριβές Αντίγραφο

Ο Πρόεδρος -Ο Γραμματέας

Μαρκόπουλος Δημήτριος -Χλιούμης Γεώργιος

Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011

Ημερίδα Εντομολογικής Εταιρείας Ελλάδος ΝΕΟΙ ΕΝΤΟΜΟΛΟΓΙΚΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ


Η ΕΝΤΟΜΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
σας προσκαλεί στην ΗΜΕΡΙΔΑ με θέμα:


«ΝΕΟΙ ΕΝΤΟΜΟΛΟΓΙΚΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ:
Tuta absoluta (φυλλορύκτης της τομάτας)
& Rhynchophorus ferrugineus (ρυγχοφόρος των φοινικοειδών):
ΑΠΟΚΤΗΘΕΙΣΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ,
ΝΕΩΤΕΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
& ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ»


Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011
Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ιερά Οδός 75, Βοτανικός, Αθήνα


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
09:00-09:30 Προσέλευση συμμετεχόντων (είσοδος ελεύθερη) – Παραλαβή ενημερωτικού υλικού
1η Συνεδρία
Προεδρείο: Οργανωτική Επιτροπή
09:30-10:00
Έναρξη – Χαιρετισμοί
10:00-10:10
Νέοι επεκτατικοί ζωικοί εχθροί: υφιστάμενη κατάσταση και αναδυόμενοι κίνδυνοι
Αντώνης Μιχαηλάκης, Εργαστήριο ΓεωργικήςΕντομολογίας,
Μπενάκειο ΦυτοπαθολογικόΙνστιτούτο
10:10-10:25
Εχθροί καραντίνας – Νομικό πλαίσιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Νικόλαος Κούλης, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Γενική Δ/νση Φυτικής Παραγωγής, Δ/νση Προστασίας Φυτικής Παραγωγής,
Τμήμα ΦυτοϋγειονομικούΕλέγχου


2η Συνεδρία: Tuta absoluta
Προεδρείο: Νικόλαος Εμμανουήλ
ΚαθηγητήςΓ.Π.Α.
Αντώνιος Παρασκευόπουλος
Δ/νση Αγροτικής Οικονομίαςκαι Κτηνιατρικής Τριφυλίας

10:25-10:35
Η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του Tuta absoluta και νεώτερα δεδομένα για τη χημική αντιμετώπισή του .

Εμμανουήλ Ροδιτάκης, Ινστιτούτο ΠροστασίαςΦυτών Ηρακλείου,
Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας

10:35-10:45
Η βιολογική αντιμετώπιση του Tuta absoluta και η σημασία των ιθαγενών αρπακτικών εντόμων στην αντιμετώπισή του Διονύσιος Περδίκης, Εργαστήριο ΓεωργικήςΖωολογίας και
Εντομολογίας, ΓεωπονικόΠανεπιστήμιο Αθηνών
10:45-10:55
Μέσα και δράσεις ενημέρωσης και αντιμετώπισης για το Tuta absoluta
Αντώνιος Παρασκευόπουλος, Τμήμα Φυτοπροστασίας, Δ/νση ΑγροτικήςΟικονομίαςκαι ΚτηνιατρικήςΤριφυλίας


10:55-11:05
Το ‘‘Διαφορετικό’’... εντομοκτόνο για την καταπολέμηση των λεπιδοπτέρων και κολεοπτέρων
Στέργιος Μπιτιβάνος, BASF HELLAS S.A
11:05-11:15
Tuta absoluta – Κύκλος ζωής, συμπεριφορά και μέτρα αντιμετώπισης με εντομοκτόνα της Dupont™, Altacor® & Steward®, συμβατά με προγράμματα ολοκληρωμένης αντιμετώπισης εχθρών (IPM) και διαχείρισης ανθεκτικότητας (IRM)
Χρήστος Θεοχάρης, ΝΤΥ ΠΟΝΤ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.
11:15-11:25
Affirm® 095 SG και Voliam Targo® 063 SC, τα νέα δυναμικά προιόντα της Syngenta για την αποτελεσματική διαχείριση του Tuta absoluta
Σταύρος Παραγυίου, SYNGENTA HELLAS
11:25-11:35
Συμβάλλοντας στην Διαχείριση των πληθυσμών του Tuta absoluta με το σκεύασμα Bactospeine 32WG Κωνσταντίνος Παπαποστόλου, ΧΕΛΛΑΦΑΡΜ
11:35-11:45

Η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του Tuta absoluta
Παντελής Μαρίνης ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΦΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Δ.ΧΑΡΑΝΤΩΝΗΣ
11:45-12:20
Συζήτηση – Συμπεράσματα

12:20-12:45
Διάλειμμα – καφές


3η Συνεδρία: Rhynchophorus ferrugineus
Προεδρείο: Γεώργιος Παπαδούλης
Αναπλ. Καθηγητής Γ.Π.Α.
Νικόλαος Ροδιτάκης
Ερευνητής Α′ ΕΘΙΑΓΕ
12:45-13:00
Νέοι εχθροί των φοινικοειδών στη Μεσόγειο: είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν;
Δημήτριος Κοντοδήμας, Εργαστήριο Γεωργικής Εντομολογίας,
Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο
13:00-13:15
Αντιμετώπιση του ρυγχοφόρου των φοινικοειδών με την ολοκληρωμένη διαχείριση
Νικόλαος Ροδιτάκης, Ινστιτούτο Προστασίας Φυτών Ηρακλείου,
Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας

13:15-14:15

Συζήτηση – Συμπεράσματα – Λήξη Ημερίδας


Οργανωτική Επιτροπή:
Διονύσης Περδίκης, Εργαστήριο Γεωργικής Ζωολογίαςκαι Εντομολογίας,
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τηλ. 210 529 4581,
e-mail: dperdikis@aua.gr
Δημήτρης Κοντοδήμας, Εργαστήριο Γεωργικής Εντομολογίας,
Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο, τηλ.: 210 8180 221,
e-mail: d.kontodimas@bpi.gr
Φιλίτσα Καραμαούνα, Εργαστήριο Βιολογικού Ελέγχου Γεωργικών Φαρμάκων,
Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο, τηλ.: 210 8180 332,
e-mail: f.karamaouna@bpi.gr


ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
BASF HELLAS S.A
ΝΤΥ ΠΟΝΤ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.
SYNGENTA HELLAS
ΧΕΛΛΑΦΑΡΜ
ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΦΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ Δ. ΧΑΡΑΝΤΩΝΗΣ
BIO-INSECTA
NOVAGRICA HELLAS

H Περιφέρεια Θεσσαλίας προωθεί το πρώτο πιλοτικό «Πράσινο Μεσογειακό Θερμοκήπιο»



Στήριξη
 στο «Πράσινο Θερμοκήπιο»







Την ένθερμη και έμπρακτη υποστήριξη της Περιφέρειας Θεσσαλίας στην προώθηση του πρώτου πιλοτικού «Πράσινου Μεσογειακού Θερμοκηπίου» στον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Τρικάλων κ. Βασίλη Γιαγιάκο και στον Διευθυντή του ΚΕΤΑ Θεσσαλίας κ. Γιάννη Κολοβό κατά τη συνάντησή μας στην Περιφέρεια.
«Η ιδέα είναι καινοτόμος και πιστεύουμε ότι μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στην τοπική αγροτική οικονομία. Θεωρούμε ότι το έργο μπορεί να υλοποιηθεί και σταδιακά να επεκταθεί μέσω της δύναμης του παραδείγματος», τόνισα και συζήτησα με τον κ. Β. Γιαγιάκο και τον κ. Γ. Κολοβό για τους τρόπους χρηματοδότησης του έργου.
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Τρικάλων από την πλευρά του ανέφερε ότι βασικοί στόχοι του έργου είναι:
-η προστασία του περιβάλλοντος (χρήση φιλοπεριβαλλοντικών γεωργικών πρακτικών),
- η εξοικονόμηση ενέργειας (χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας),
-η ορθολογική διαχείριση υδάτινων πόρων,
-η βελτίωση του εισοδήματος και του τρόπου ζωής των κατοίκων αγροτικών περιοχών (αειφόρος ανάπτυξη αγροτικών περιοχών).










Υπολογίζεται πως περίπου 3 kg CO2 εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα για κάθε λίτρο καυσίμου που χρησιμοποιείται για την συμβατική θέρμανση θερμοκηπίων. Η θέρμανση του θερμοκηπίου με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (βιομάζα + αντλίες θερμότητας) αναμένεται να οδηγήσει σε:
Δραστική Μείωση των εκπομπών αερίων ρυπαντών
Δημιουργία νέων, μόνιμων, θέσεων εργασίας
Εξοικονόμηση σημαντικών πόρων από την εισαγωγή συμβατικών καυσίμων
«Η λειτουργία του πράσινου πιλοτικού θερμοκηπίου και η υιοθέτησή του σε ευρεία κλίμακα ως επιτυχημένη επιχειρηματική πρακτική στην Ελλάδα έχει ως κύριο στόχο την τόνωση του ενδιαφέροντος για την εξάπλωση των θερμοκηπιακών καλλιεργειών στην περιοχή της Θεσσαλίας κατ αρχήν, η οποία και αποτελεί την καρδιά της ελληνικής γεωργίας σε αντικατάσταση των παραδοσιακών θερμοκηπιακών καλλιεργειών οι οποίες οικονομικά είναι μη βιώσιμες», ανέφερε ο κ. Βασίλης Γιαγιάκος σημειώνοντας ότι για την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου το Επιμελητήριο Τρικάλων έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη και ενεργό εμπλοκή και συμμετοχή των:
Γεωπονικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Θεσσαλίας (ΚΕΤΕΑΘ)
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Wageningen University, Department of Plant Sciences, Horticultural Supply Chains Ολλανδίας.
ΕΡΕΥΝΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σύμφωνα με την πρόταση του Επιμελητηρίου Τρικάλων, κατά την υλοποίηση του έργου θα δοθεί η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί βασική και εφαρμοσμένη έρευνα από τους συμμετέχοντες ακαδημαϊκούς και τεχνολογικούς φορείς σε διάφορους τομείς με στόχο την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στα θερμοκήπια και την προσαρμογή υπαρχουσών τεχνολογιών οι οποίες έχουν αναπτυχθεί σε άλλες χώρες, στο "Μεσογειακό" υπό ανάπτυξη θερμοκήπιο. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη των θερμοκηπιακών μονάδων.
Παράλληλα, στο πλαίσιο του έργου, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του θερμοκηπίου και των συστημάτων θέρμανσης, θα ξεκινήσει σειρά σεμιναρίων για εκπαίδευση γεωπόνων, γεωργικών μηχανικών αλλά και νέων υποψήφιων καλλιεργητών θερμοκηπίων, σε θέματα νέων τεχνολογιών των θερμοκηπίων και νέων τεχνικών και μεθόδων καλλιέργειας στο θερμοκήπιο.
Η στροφή λοιπόν μέρους των αγροτών σε πράσινες , σύγχρονες θερμοκηπιακές καλλιέργειες αναμένεται να:
- βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης στις αγροτικές περιοχές μέσω της αύξησης του αγροτικού εισοδήματος και της συγκράτησης του πληθυσμού στην ύπαιθρο (εφαρμογή ΕΚ αριθ.1698/2005 για την αγροτική ανάπτυξη, ΚΑΠ)
- μειώσει σημαντικά τη χρήση του νερού, με ευρεία εφαρμογή των συστημάτων υδροπονίας (Οδηγία 2000/60/EC)
-αυξήσει το μερίδιο χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με έμφαση αξιοποίηση της γεωθερμίας της βιομάζας και άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (Σχέδιο Δράσης για τη Βιομάζα COM (2005), 628, Οδηγία για ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ 2001/77EC, Λευκή Βίβλος, Com(1997)/599, Πράσινη Βίβλος COM (2000) 769)
- μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (οδηγία 2003/87/EC, Kyoto Protocol
- συμβάλει επίσης στην μείωση αποβλήτων (νερών + φυτοφαρμάκων) Archmed Savvas, Μείωση εκπομπών CO2 Tantau και την αύξηση της απασχόλησης.

Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011

Κόντρες ΝΔ και ΥΠΑΑΤ στη Βουλή σε επίκαιρη επερώτηση για τις ζημιές από το πράσινο σκουλήκι

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ο Γραμματέας Αγροτικού της Νέας Δημοκρατίας, Κοσμήτορας της Βουλής και βουλευτής Πέλλας, κ. Γιώργος Καρασμάνης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Από το έλεος του καιρού και του πράσινου σκουληκιού, οι βαμβακοπαραγωγοί βρίσκονται σήμερα στο έλεος της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού.

Από όσα ειπώθηκαν από τον κ. Σκανδαλίδη στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επερώτησης 31 βουλευτών της Ν.Δ. κατέστη πλέον σαφές πως οι εξαγγελίες για πλήρη αποζημίωση των πληγέντων βαμβακοκαλλιεργητών ήταν λόγια του αέρα: Ουδέποτε υποβλήθηκε από την Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πρόγραμμα αποζημιώσεων ΠΣΕΑ για τις ζημιές από το πράσινο σκουλήκι.

Και το χειρότερο: Συνεχώς μετατίθεται σε απροσδιόριστο μέλλον οι αποζημιώσεις για τις βροχοπτώσεις που πρέπει να γίνουν μέσω ΕΛΓΑ. Και ακόμη χειρότερο: Δεν πήραμε καμία απάντηση για το πώς θα γίνει η εκτίμηση για κάθε βαμβακοχώραφο, για το πόση είναι η ζημιά από τη βροχόπτωση και πόση από το πράσινο σκουλήκι, ώστε να ξέρει κάθε παραγωγός τι να περιμένει από τον ΕΛΓΑ και τι να περιμένει από τα ΠΣΕΑ.

Το μόνο που επιβεβαίωσε ο κ. υπουργός ήταν ότι οι βαμβακοπαραγωγοί θα εισπράξουν φέτος κουτσουρεμένη τη συνδεδεμένη με την παραγωγή του προϊόντος κοινοτική στρεμματική ενίσχυση, η καταβολή της οποίας για την περσινή σοδειά έχει ήδη καθυστερήσει.

Για άλλη μια φορά, αποδείχθηκε πόσο αναξιόπιστη είναι η κυβέρνηση στις υποσχέσεις της για πλήρεις αποζημιώσεις των βαμβακοπαραγωγών.

Η Ν.Δ. διαμηνύει ότι η λύση για τους πληγέντες βαμβακοπαραγωγούς μας είναι: Πλήρεις και πραγματικές αποζημιώσεις από τον ΕΛΓΑ

Είναι υποχρέωση της κυβέρνησης να βρει άμεσα τα κονδύλια που απαιτούνται για να βγουν από τα δραματικά αδιέξοδα οι πληγέντες βαμβακοκαλλιεργητές μας.

Τους το χρωστά, εδώ και τώρα».


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 11 Φεβρουαρίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δευτερολογία Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Σκανδαλίδη κατά τη συζήτηση επίκαιρων ερωτήσεων στη Βουλή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ο κ. Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης. Έχετε τον λόγο κ. Υπουργέ επί 20λεπτου.

Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ κ. Πρόεδρε.

Κύριοι συνάδελφοι, το θετικό στη σημερινή διαδικασία είναι ότι η επερώτησή σας μου έδωσε τη δυνατότητα να μιλήσω πολύ συγκεκριμένα και πιο αναλυτικά για ένα θέμα που πραγματικά απασχολεί τον αγροτικό κόσμο, όπως είναι η αποζημίωση για τους βαμβακοπαραγωγούς.

Θέλω να κάνω κατ' αρχήν δυο σχόλια πριν μπω στην ουσία του θέματος. Το πρώτο αφορά αυτό που είπε ο κ. Ζώης για την εξέγερση. Όταν λέω «εξέγερση των αγροτών», καταλαβαίνετε πολύ καλά τι εννοώ. Ούτε ειρωνικά το είπα, ούτε τίποτε. Είπα ότι αυτή τη στιγμή περιοδεύουμε τη χώρα επί 5 μήνες και συναντάμε παντού ανοιχτά αυτιά και ανθρώπους που συζητάνε μαζί μας από όλες τις Οργανώσεις των αγροτών, από τις θεσμικές Οργανώσεις μέχρι τους αδέσμευτους, τις κινητοποιήσεις, τους μεμονωμένους παραγωγούς, με τους πάντες, συζητάμε σε όλη τη χώρα κάθε μέρα και στο Υπουργείο και σε όλες τις περιοχές.

Παρακαλώ πάρα πολύ να μην λέτε συνεχώς για το ότι εγώ είμαι Βουλευτής της Α' Αθήνας, κατάγομαι από επαρχία και έχω γυρίσει την Ελλάδα τουλάχιστον δέκα φορές μέχρι τώρα. Το λέω χάριν ευφημισμού γιατί είναι και μεσημέρι και αργά.

Θέλω να πω το εξής: Σε αυτές τις συζητήσεις δεν υπάρχει καμία εξέγερση. Υπάρχει επίγνωση των προβλημάτων, υπάρχει κακή κατάσταση του αγροτικού κόσμου. Αλίμονο αν εγώ ερχόμουν σήμερα και παρουσίαζα μια εικόνα, ότι όλα πάνε καλά στην αγροτική μας οικονομία. Ούτε ως οικονομία πάει καλά, ούτε ως παραγωγή πάει καλά, ούτε ως προβλήματα άμεσα, καθημερινά που βιώνουν οι αγρότες μας πάει καλά.

Και γι' αυτό βάλαμε, για πρώτη ίσως φορά, μια ολοκληρωμένη στρατηγική σε όλα τα επίπεδα, ανοίξαμε όλα τα θέματα και προχωρούμε μέσα από σχεδιασμένα βήματα, προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τα δυο – τρία χρόνια που έχουμε μπροστά μας, μέχρι να μπούμε στη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Αυτό είναι μια στρατηγική. Την έχω αναλύσει επανειλημμένα σε όλες τις περιοχές της χώρας. Συμφωνούν οι πάντες ανεξάρτητα από κομματική τοποθέτηση και ανεξάρτητα ακόμη κι αν καταψηφίζουν στη συγκεκριμένη διαδικασία ότι κάτι πρέπει να γίνει για την παραγωγή, για την ποιότητα των προϊόντων, για την ανταγωνιστικότητα του αγροτοδιατροφικού τομέα. Ασφαλώς υπάρχει μία τεράστια προσπάθεια που γίνεται προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς να αγνοούμε τα καθημερινά προβλήματα των αγροτών, στα οποία στεκόμαστε δίπλα και κάνουμε ό,τι είναι δυνατό κάθε μέρα, να δίνουμε λύσεις.

Πληρώνουμε αποζημιώσεις του 2005, του 2006, του 2007, του 2008, να μην μιλήσω για το 2009 και για το 2010. Πληρώνουμε ό,τι μπορούμε περισσότερο σε όλες τις περιοχές της χώρας για όλα τα προϊόντα. Προσπαθήσαμε να αναπληρώσουμε το εισόδημα των καπνοπαραγωγών και τα καταφέραμε σε ένα μεγάλο βαθμό.

Προσπαθήσαμε να υπάρξει φέτος παραγωγή στα τεύτλα και θα υπάρξει παραγωγή, για να μην διαλυθεί κι αυτός ο παραγωγικός τομέας που καταδικάστηκε να πάει στη μισή ποσόστωση από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Άρα εδώ γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια. Αυτό θέλω να αναγνωρίσετε, τίποτε άλλο. Και να κάτσουμε μαζί, να συζητήσουμε τι είναι αυτό, που μπορεί να λύσει τα προβλήματα.

Παρεμπιπτόντως, θέλω να αναφέρω ότι για το θέμα των προϊόντων της περιοχής της Βοιωτίας, εμείς έχουμε κάνει μια έρευνα, η οποία αποδεικνύει, ότι τα προϊόντα είναι μια χαρά, δεν έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα και μπορούν να τα καταναλώνουν οι πολίτες.

Επίσης πρέπει να σας πω για το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών. Είμαστε εντάξει σε όλα. Αυτό που είπατε για το βαμβάκι, είχε την εξής διαδικασία: μόλις είχαμε πάει εμείς στο Υπουργείο, προτού πάμε στον εξατομικευμένο προσδιορισμό της ζημιάς, εγώ είπα ότι μέσα στο Δεκέμβρη θα έχουμε τελειώσει με τη διαδικασία αυτή.

Όταν αποφασίσαμε την εξατομικευμένη, είπα ότι επειδή η παραγωγή μαζεύεται μέχρι 31 Ιανουαρίου, θα περιμένουμε για να γίνει η εξατομικευμένη ζημιά, πρέπει να παραδώσουν το αρχείο των ζημιών, όλη την ποσότητα όλοι οι βαμβακοπαραγωγοί. Και μάλιστα εμείς κάνουμε εν τω μεταξύ την επεξεργασία –θα σας πω γι' αυτό μετά- αλλά θέλω να κλείσω αυτό το θέμα της δήθεν δικής μου ανακολουθίας. Ήμασταν σχεδόν έτοιμοι και ολοκληρώναμε και ήρθε ο νομός Τρικάλων και ζήτησε 15 μέρες ακόμη για να παραδώσουν βαμβάκι. Και είπα εγώ 18 Φεβρουαρίου, σε μια εβδομάδα, να τελειώσει η συγκομιδή. Έχει ακόμη χρόνο για κινητοποίηση των αγροτών, μετά τις 18 Φεβρουαρίου. Τουλάχιστον μέχρι τέλος Φεβρουαρίου μπορούν να κινητοποιηθούν, εάν αυτό είναι το πρόβλημα. Μην παίζουμε με αυτές τις λέξεις. Από εμάς δεν υπάρχουν τακτικισμοί.

Έρχομαι τώρα στο πρόβλημα επί της ουσίας και θα προσπαθήσω να απαντήσω στα ερωτήματα, στο βαθμό που μπορώ.

Να κάνουμε μια προσέγγιση με βάση τη λογική και την πραγματικότητα τόσο της καλλιέργειας, όσο και της κατάστασης που βρίσκεται η χώρα. Με τον ίδιο τρόπο προσεγγίζουμε σε όλη την Ελλάδα τους Έλληνες αγρότες που συναντάμε και που έχουμε μαζί τους αυτό το διάλογο.

Τον Οκτώβρη που είχα πάει στη Λάρισα και σε άλλες περιοχές μου λέγανε οι τοπικοί παράγοντες ότι είχαμε σε διάφορες περιοχές που καλλιεργούν βαμβάκι ζημιές της τάξης του 80-90% της παραγωγής του βαμβακιού.

Επειδή όμως δεν μας φαινόταν λογικό να είναι τόσο μεγάλη η ζημιά παντού, προσέξτε δεν εννοώ ότι δεν υπήρχαν περιοχές που είχαν και 80 ή 90% ζημιά, ζητήσαμε από τους παραγωγούς να συλλέξουν σε μια χρονιά που το βαμβάκι είχε ιδιαίτερα υψηλές τιμές, την παραγωγή που ήταν κατάλληλη για εμπορία και στη συνέχεια να κάνουμε εξατομίκευση της ζημιάς για τον καθένα ξεχωριστά.

Αυτό το πράξαμε, όχι μόνο για να πάρουμε τη σωστή απόφαση στον κατάλληλο χρόνο για τις αποζημιώσεις, αλλά για ένα ουσιαστικό λόγο. Η παραγωγή του βαμβακιού είναι από τις ελάχιστες πλέον παραγωγές στην Κοινότητα, που παίρνει σημαντικό κομμάτι ενισχύσεων, που συνδέεται με την παραγωγή συνδεδεμένη ενίσχυση. Για τη χώρα μας, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 200 εκ. ευρώ, ή 80,2 ευρώ ανά στρέμμα, όταν η καλλιέργεια βαμβακιού δεν υπερβαίνει τα 2,5 εκ. στρέμματα.

Θέλαμε να κάνουμε ξεκάθαρο ότι μένουμε σταθεροί στη γραμμή που όλοι οι φορείς του κλάδου συναποφάσισαν, δηλαδή, να υπάρξει η σύνδεση της παραγόμενης ποσότητας με την καταβαλλόμενη ενίσχυση, να υπάρχει δηλαδή παραγωγή βαμβακιού στη χώρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Θέλαμε η ποσότητα που είχε παραχθεί να συγκομιστεί, να μεταποιηθεί, να εξαχθεί και να συμβάλλει στην ελληνική οικονομία. Οι παραγωγοί συμφώνησαν και η επιλογή αυτή αποδείχθηκε σωστή, αφού το αποτέλεσμά της μας δικαιώνει.

Σήμερα από τους 51.500 παραγωγούς που δήλωσαν στο ΟΣΔΕ ότι θα καλλιεργήσουν βαμβάκι το 2010, οι 48.200 έχουν ήδη παραδώσει ποσότητες στα εκκοκκιστήρια και η ποσότητα που έχουν παραδώσει ανέρχεται σε 555.000 τόνους. Η εμπορική αξία της ποσότητας που παρέδωσαν, ξεπερνά τα 350 εκ. ευρώ.

Ας κάνουμε κάποια σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Το 2009 που εφαρμόστηκε πρώτη χρονιά το ίδιο σύστημα για την ενίσχυση, την καταβολή δηλαδή της συνδεδεμένης ενίσχυσης στο βαμβάκι, η συνολική ποσότητα ανήλθε στις 660.000 τόνους, δηλαδή η φετινή παραγωγή είναι μειωμένη σε απόλυτους αριθμούς μέχρι αυτή τη στιγμή κατά 16,7% περίπου, εκεί θα κινηθεί, άντε να πάει και στο 14-15%. Γεγονός συνηθισμένο για γεωργική παραγωγή, όταν μάλιστα το 2009 ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές παραγωγής βαμβακιού.

Δεύτερον, η συνολική εμπορική αξία του σύσπορου βαμβακιού το 2009 ήταν περίπου 210 εκ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν η μισή από τη φετινή, παρά το ότι η ποσότητα το 2009 ήταν μεγαλύτερη, λόγω της ανόδου της τιμής.

Σε πάνω από 4.000 παραγωγούς δεν καταβλήθηκε ενίσχυση το 2009 γιατί δεν παρέδωσαν καμία ποσότητα βαμβακιού και δεν είχαν και πιστοποιημένη ζημιά από τον ΕΛΓΑ. Η συνολική συνδεδεμένη ενίσχυση που καταβλήθηκε σε όσους παραγωγούς ήταν επιλέξιμοι το 2009 ανήλθε σε 170 εκ. ευρώ, ενώ στους ίδιους παραγωγούς αντιστοιχούν και δικαιώματα αποσυνδεμένης ενίσχυσης, ύψους 200 εκ. ευρώ τουλάχιστον. Ενίσχυση πήραν όλες οι εκτάσεις οι οποίες κάλυψαν την ηρτημένη παραγωγή. Διευκρινίζεται ότι η ηρτημένη παραγωγή που είχε συμφωνηθεί από όλους, ήταν 30% μειωμένη σε σχέση με το μέσο όρο παραγωγής της περιόδου 2004-2006. Αυτά είχαν συμφωνηθεί την άνοιξη του 2009 και έγιναν πράξη με κοινή Υπουργική Απόφαση, που εκδόθηκε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Συνολικά το εισόδημα των παραγωγών από την καλλιέργεια του βαμβακιού για το 2009 ανήλθε σε 580 εκ. ευρώ.

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των παραδόσεων που θα γίνει στις 18/2/201, ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα πάρει υπόψη του τις παραδόσεις κάθε παραγωγού και προσθέτοντας τις ζημιές από τις εκτιμήσεις του ΕΛΓΑ σε όσους είχαν ζημιά, θα ελέγξει αν καλύπτεται η ηρτημένη. Εφόσον, ο παραγωγός καλύπτει την ηρτημένη, θα του καταβληθεί συνδεμένη ενίσχυση με βάση τις καλλιεργηθείσες εκτάσεις. Αυτή τη στιγμή η μέση πραγματική ηρτημένη όλης της χώρας για το 2010 είναι 215 κιλά ανά στρέμμα, η οποία είναι πάνω από το μέσο όρο των 206 κιλών της θεωρητικά ηρτημένης που απαιτείται για την καταβολή της ενίσχυσης.

Στην περιοχή Φθιώτιδας – Βοιωτίας, η μέση ηρτημένη, κατά τους υπολογισμούς επαναλαμβάνω του ΕΛΓΑ, ανέρχεται σε 280 κιλά ανά στρέμμα, ενώ στη Θεσσαλία τα 250 κιλά ανά στρέμμα περίπου. Η συνολική έκταση που δηλώθηκε με καλλιέργεια βάμβακος είναι 2.600.000 στρέμματα, που υπερβαίνει κατά 100.000 στρέμματα το όριο των 2,5 εκ. που θέτει ο Κανονισμός.

Άρα μόλις οριστικοποιηθούν οι επιλέξιμες εκτάσεις θα οριστεί η τιμή της ειδικής ενίσχυσης ανά στρέμμα, η οποία λόγω της μικρής υπέρβασης στις καλλιεργούμενες εκτάσεις θα είναι ελαφρά μειωμένη σε σχέση με το 80,2 ευρώ ανά στρέμμα, που καταβλήθηκαν πέρσι. Δηλαδή η συνδεμένη θα πάει λίγο πιο κάτω από το 80,2 ευρώ που καταβλήθηκαν πέρσι.

Για όσους δεν παρέδωσαν βαμβάκι και δεν πιστοποιηθεί η ζημιά από τον ΕΛΓΑ, δεν θα καταβληθεί ενίσχυση. Αυτό ήταν από την αρχή δεδομένο.

Πρέπει να κάνω δυο επισημάνσεις.

Η πρώτη, όλοι οι παραγωγοί που δεν είχαν παραδώσει μέχρι τις 31/12/2010 ελέγχθηκαν από τον ΕΛΓΑ για την ταυτοποίηση της καλλιέργειας και των αγροτεμαχίων τους και η δεύτερη, ο ΟΠΕΚΕΠΕ από επιτόπιους ελέγχους έχει ήδη καταγράψει αρκετούς παραγωγούς, οι οποίοι ενώ δήλωσαν αγροτεμάχια με καλλιέργεια, βρέθηκαν είτε ακαλλιέργητα, είτε καλλιεργημένα με ελάχιστη ποσότητα σπόρου, είτε εγκαταλελειμμένα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τέτοιες περιοχές δεν είναι πάρα πολλές, να είμαστε σαφείς, είναι πραγματικότητα όμως και αναφέρονται κυρίως σε αυτές τις περιοχές που θεωρούνται ότι έχουν τεράστια ζημιά.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι ενισχύσεις καταβάλλονται με διαφάνεια, ότι ειδική ενίσχυση θα στηρίζει την παραγωγή, ότι όποιος δεν είναι επιλέξιμος δεν θα πάρει ενίσχυση. Όλα αυτά θα γίνουν πράξη μέσα στο Φεβρουάριο, όπου, όπως έχουμε αναγγείλει με το πρόγραμμα πληρωμών θα καταβληθεί η συνδεδεμένη ενίσχυση βάμβακος.

Το σημαντικό ποσό των 200 εκ. ευρώ θα κατατεθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Είναι η συνδεδεμένη που υποσχεθήκαμε ότι όσοι έχουν ζημιά κατά την παράδοση, θα πληρωθούν τη συνδεδεμένη, το είχαμε υποσχεθεί και το κάνουμε πράξη.

Με την καταβολή της συνδεδεμένης ενίσχυσης, το συνολικό εισόδημα θα ανέλθει για το 2010 στα 780 εκατ. ευρώ, δηλαδή 350 εμπορική αξία, 230 αποσυνδεδεμένη και 200 συνδεδεμένη ενίσχυση, περίπου 200 εκατ. ευρώ πάνω από πέρσι. Δε μιλάω εδώ για τη ζημιά, μιλάω για το μέχρι να φτάσουμε στο αρχείο της ζημιάς.

Πρέπει να δούμε τώρα τι θα κάνουμε σε σχέση με αυτό. Εμείς με αυτά τα οικονομικά δεδομένα και μέσα στη συγκυρία που περνάει η χώρα, θέλουμε να δώσουμε ένα διπλό μήνυμα.

Στηρίζουμε την παραγωγή και επιβραβεύουμε αυτούς τους παράγουν, αναπληρώνουμε το εισόδημα σε αυτούς που πραγματικά έπαθαν ζημιά.

Πάμε τώρα στον ΕΛΓΑ. Καταρχήν να αναγνωρίσουμε ότι οι ζημιές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν καταστροφικές, παρότι σε κάποιες περιοχές κάποιοι παραγωγοί υπέστησαν πραγματικά μεγάλη ζημιά, πάρα πολύ μεγάλη. Σήμερα ξέρουμε την έκταση του προβλήματος. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα κατάλληλα μέσα για την περίσταση για την αποκατάσταση όσων βαμβακοπαραγωγών ζημιώθηκαν πραγματικά.

Και όπως γνωρίζετε τα νόμιμα μέσα που διαθέτουμε είναι δύο, οικονομικές ενισχύσεις μέσω ΠΣΕΑ και ασφάλιση του ΕΛΓΑ. Παρεμπιπτόντως κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, το 2005 στα ΠΣΕΑ πήγατε το σκουλήκι και το 2007, 2008 όταν διεκδικούσαν πάλι, είπατε ότι θα τα πάτε στα ΠΣΕΑ. Δεν μπορεί η περσινή βροχή να είναι το φετινό σκουλήκι. Αυτό είναι μάλλον ένας λογικός ακροβατισμός.

Επειδή η περσινή βροχή έπεσε, ήρθε το σκουλήκι πριν τις φετινές βροχές. Και τι; Αυτό είναι ένα έντομο το οποίο αντιμετωπίζεται απ’ ότι ξέρω, με ψεκασμούς, με διαδικασίες, με αυτά. Και δε φαντάζομαι ότι υπάρχουν παραγωγοί που φυτεύουν σκουλήκι στα χωράφια τους για να πάρουν απλά την αποζημίωση.

Και σε ότι αφορά τα ΠΣΕΑ πρέπει να σας πω το εξής, ότι εμείς δεν μπορούμε μεν να κάνουμε το επίσημο χαρτί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά η κα Αποστολάκη σε Συμβούλιο Υπουργών έθεσε το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι εμείς θέλουμε να πάρουμε την άδεια να πληρώσουμε μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό στα ΠΣΕΑ και θα σας δώσουμε αρχείο συγκεκριμένο σε λίγο καιρό.

Το θέμα έχει τεθεί σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών και σε επίπεδο οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για να απαντήσω στον κ. Ζώη. Δεν υπάρχει το επίσημο έγγραφο γιατί πρέπει να πάει συγκεκριμένη ζημιά, συγκεκριμένη ποσότητα, συγκεκριμένο μέγεθος.

Άρα, λοιπόν, έχουμε κάνει επίσημα και έχουμε στείλει χαρτί όχι με το πόση είναι η ζημιά γιατί δεν μπορούσαμε να το πούμε και η Ευρωπαϊκή Ένωση περιμένει από εμάς να της πούμε πόση είναι η ζημιά προφανώς.

Εμείς αμέσως μετά την παράδοση του βαμβακιού στα εκκοκκιστήρια, που είναι 18 Φεβρουαρίου η τελευταία προθεσμία, θα είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε οριστικά την κατάσταση και να πάρουμε την καλύτερη απόφαση για τους αγρότες που ζημιώθηκαν. Θα σας πω περίπου τι γίνεται, για να μη νομίζετε ότι θα αποφύγω την απάντηση στο κεντρικό ερώτημα.

Όποια λύση και αν επιλεγεί, το πρόβλημα θα το διαχειριστεί ο ΕΛΓΑ ως αρμόδιος οργανισμός και έχει προβεί μέχρι τώρα στις εξής ενέργειες:

Πρώτον. Με λεπτομερείς επισημάνσεις των στελεχών των υποκαταστημάτων του έχει εντοπίσει την έκταση των προσβολών από πράσινο σκουλήκι και την επίπτωση των βροχοπτώσεων του φθινοπώρου στις καλλιέργειες βαμβακιού σε κάθε γεωγραφική περιοχή.

Δεύτερον. Έχουν εντοπιστεί και διατυπωθεί πορίσματα εκτίμησης για όλες τις καλλιέργειες που επλήγησαν από διάφορα καλυπτόμενα απ’ τον ΕΛΓΑ ζημιογόνα αίτια, που συνέβησαν εντός του 2010 και πριν την έναρξη των βροχοπτώσεων.

Τρίτον. Αυτές τις μέρες ολοκληρώνεται ο εντοπισμός των καλλιεργειών που παρέμειναν παντελώς ασυγκόμιστες λόγω πλημμυρών ή υπερβολικών βροχοπτώσεων.

Και τέταρτον. Τα ευρήματα από τις επισημάνσεις και τις εκτιμήσεις του ΕΛΓΑ είναι στη διάθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ για να χρησιμοποιηθούν στον έλεγχο των ποσοτήτων που παραδόθηκαν τελικά για την καταβολή της συνδεδεμένης ενίσχυσης στους βαμβακοπαραγωγούς.

Εγώ έχω μια δέσμευση απέναντι στους αγρότες, τη λέω τώρα εδώ με τον πιο επίσημο τρόπο.

Με βάση τα παραπάνω, θα υπάρξει εξατομίκευση και θα αθροιστεί πέρα απ’ τις ζημιές που θα πληρωθούν και που θα περιμένουμε τις τελικές.

Η άθροιση των θεμάτων που έχει σχέση με την εμπορική αξία, συν την αποσυνδεδεμένη, συν τη συνδεδεμένη παραγωγή, συν την αποζημίωση, δεν θα υπάρξει παραγωγός που έσπειρε μεν βαμβάκι και που παρέδωσε μηδέν ποσότητα, που θα πάρει μειωμένο εισόδημα σε σχέση με την περσινή χρονιά.

Αποζημιώνουμε δίκαια και σας πληροφορώ ότι το συγκριτικά μεγαλύτερο ποσοστό από τα μέχρι τώρα στοιχεία των αγροτών που έχουν πάθει ζημιά, θα πληρωθούν μέσω ΕΛΓΑ. Έτσι, για να είμαστε εξηγημένοι. Το νούμερο με το αρχείο των ζημιών σε 10 μέρες. Σας ευχαριστώ.

Προστασία ντόπιων ποικιλιών των κηπευτικών

ImageΟι ντόπιες ποικιλίες κηπευτικών ειδών, που στη ουσία είναι πληθυσμοί, αποτελούν σημαντικούς γενετικούς πόρους άντλησης γόνων για βελτίωση υπαρχόντων και δημιουργία νέων εμπορικών ποικιλιών κηπευτικών με ανώτερα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά, ανθεκτικών στους εχθρούς, ασθένειες και περιβαλλοντικές αντιξοότητες.

Οι παραπάνω ποικιλίες-πληθυσμοί κινδυνεύουν με εξαφάνιση κυρίως από την υφιστάμενη κοινοτική και εθνική νομοθεσία, η οποία δεν μπορεί να εφαρμοσθεί σε πληθυσμούς. Γι’ αυτό η Ε.Ε. με την οδηγία 2009/145/ΕΚ της Επιτροπής της 26ης Νοεμβρίου 2009 εκσυγχρόνισε παλαιές σχετικές διατάξεις με νέα μέτρα, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, για την εμπορία των σπόρων κηπευτικών. Υπόψη, η κείμενη νομοθεσία απαιτεί εγγραφή ποικιλιών με υψηλά κριτήρια ομοιομορφίας και σταθερότητας και οι σπόροι ελέγχονται τουλάχιστον σε κατηγορία standard. Η παραπάνω οδηγία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με την Κ.Υ.Α. 194 Β’/11 Φεβρουαρίου 2011.

Για να μην υπάρχει εκμετάλλευση σε βάρος της διακίνησης των εμπορικών σπόρων κηπευτικών ορίστηκε ανώτατη επιτρεπόμενη έκταση καλλιέργειας των υπό διατήρηση ποικιλιών ανά χώρα. Για παράδειγμα για τις ποικιλίες ντομάτας, φασολιών, μπιζελιών κλπ, η ανώτατη έκταση είναι 400 στρέμματα, για κρεμμύδια, πράσα, πεπόνια κλπ 200 στρ., για σπαράγγια, αντίδια, κλπ 100 στρέμματα, κλπ.

http://www.agronews.gr