Αναζήτηση Αναρτήσεων

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Προς επιδότηση της εποχικής αγροτικής εργασίας

Το ενδεχόμενο επιδότησης του ημερομισθίου και των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών για την εποχική εργασία στον αγροτικό τομέα, εξετάζουν τα υπουργεία Εργασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Προς επιδότηση της εποχικής αγροτικής εργασίας
 
Όπως ανακοίνωσε, από το βήμα του συνεδρίου του Economist, στη Θεσσαλονίκη, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκος Παναγιωτόπουλος, «η επιδότηση αυτή θα συνέβαλε σημαντικά στην προσέλκυση ανέργων στον πρωτογενή τομέα, αλλά και στην αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας».

Ο υφυπουργός ανέφερε ακόμη ότι το ποσοστό των αγροτών μικρότερης ηλικίας, 15-29 ετών, που απασχολούνται στον πρωτογενή τομέα, είναι μειωμένο, έχοντας μάλιστα υποχωρήσει στο 9,4% του συνόλου των απασχολουμένων το 2010, έναντι 18,1% το 1998.
Τόνισε δε πως «πρόβλημα αποτελεί το εκπαιδευτικό επίπεδο των αγροτών, γι΄ αυτό πρέπει να δώσουμε έμφαση στη δια βίου μάθηση και τη μαθητεία που προσανατολίζεται στο γεωργικό τομέα».
 

«Τέλος εποχής» για τις αγροτικές επιδοτήσεις

Η ελληνική γεωργία πρέπει να στηριχθεί στα πόδια της

«Οι επιδοτήσεις από μόνες τους δεν βοηθούν», τόνισε ο υφυπουργός Εξωτερικού Εμπορίου της Ολλανδίας, Σάιμον Σμιτς, μιλώντας στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνοντας ότι το «κλειδί» για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα στην Ελλάδα είναι η στενότερη συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, εμπόρων και παραγωγών.

Επιπλέον, η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευτεί τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα, όπως είναι η δυνατότητα παραγωγής καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, λόγω των ευνοϊκών κλιματικών συνθηκών, τα «ειδικά», παραδοσιακά και ποιοτικά προϊόντα, και ο αγροτουρισμός, επισήμανε.

«Μακροπρόθεσμα, οι επιδοτήσεις και μόνο δεν βοηθούν. Οι πιο επιτυχημένοι κλάδοι της γεωργίας διεθνώς είναι αυτοί που στηρίζονται στα πόδια τους», είπε και πρόσθεσε ότι η ολλανδική κυβέρνηση βρίσκεται στη διάθεση της ελληνικής για να μοιραστεί τις ιστορίες επιτυχίας της χώρας στον αγροτικό τομέα

Το θεωρούμενο επιτυχημένο ολλανδικό μοντέλο βασίστηκε σε αυτήν ακριβώς στην παραδοχή της ανάγκης συνεργασίας, όταν μετά την ενεργειακή κρίση του 1970, κυβέρνηση και αγρότες έπρεπε να αποφασίσουν αν ο ενεργοβόρος - λόγω και των πολλών θερμοκηπίων - αγροτικός τομέας της χώρας θα εγκαταλειφθεί εντελώς ή θα ορθοποδήσει, σημείωσε ο κ. Σμιτς.

«Η συνεργασία είναι καθοριστικός παράγοντας. Στην Ολλανδία, πάνω από το 60% της παραγωγής το διαχειρίζεται το συνεταιριστικό σύστημα», τόνισε, επισημαίνοντας ότι ο πρωτογενής τομέας είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εργοδότης στην χώρα του, προσφέροντας δουλειά σε συνολικά 500.000 ανθρώπους (άμεσα και έμμεσα απασχολούμενους).

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η ομιλία του υφυπουργού Ανάπτυξης, Θανάση Σκορδά, ο οποίος από το βήμα του συνεδρίου τόνισε ότι το νέο μοντέλο της ελληνικής γεωργίας δεν μπορεί να περιλαμβάνει τους παραγωγούς - «κυνηγούς» επιδοτήσεων.

«Θέλουμε το ελληνικό προϊόν να βρίσκεται στα ράφια ως ποιοτικό, όχι ως φθηνό», σημείωσε, επισημαίνοντας ότι η ανάπτυξη της γεωργίας απαιτεί μείωση του κόστους αγροτικής παραγωγής. Ενδεικτικά ανέφερε ότι στην Ελλάδα εντοπίζεται το τρίτο μεγαλύτερο, πανευρωπαϊκά, κόστος παραγωγής νωπού αγελαδινού γάλακτος (0,45 ευρώ/λίτρο, έναντι μέσου ευρωπαϊκού όρου 0,28) και το δεύτερο υψηλότερο στο μαλακό σιτάρι και το κριθάρι.

«Δεν διαφεύγει της προσοχής μας το τι συμβαίνει στον χώρο, π.χ., των φυτοφαρμάκων. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να παρέμβει για να ελεγχθούν οι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού», προειδοποίησε, καταλήγοντας, ο κ. Σκορδάς.
 

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Συνέδριο αγροτικής ανάπτυξης με θέμα: Επιταχύνοντας την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα



Θα πραγματοποηθεί στο ξενοδοχείο Hyatt Regency (Θεσσαλονίκη), στις 7 Φεβρουαρίου 2013. Διοργάνωση: The Economist. Πληροφορίες: website
Σε μία κρίσιμη περίοδο για την Ευρώπη, όπου μείζονες οικονομικές προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν, η ανάγκη για σταθερότητα, αισιοδοξία, ομαδικό πνεύμα και αποφασιστικότητα είναι επιτακτική. Η μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής για την Ευρώπη 2014-2020 αναμένεται να λάβει χώρα στον επόμενο χρόνο και ήδη έχουν δρομολογηθεί προτάσεις από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να επιτευχθεί μία «πιο αποτελεσματική πολιτική, για μία πιο ανταγωνιστική και βιώσιμη γεωργία και ζωντανή στις αγροτικές περιοχές». 

Γιατί όχι μεγαλύτερη παραγωγή;
Ποια είναι τελικά τα κίνητρα για ανάπτυξη;
Γιατί η αγροτική ανάπτυξη αποτελεί ευκαιρία;


Το εν λόγω ευρωπαϊκό συνέδριο θα παράσχει το απαραίτητο υπόβαθρο για έναν ανοιχτό και γόνιμο διάλογο μεταξύ διακεκριμένων ομιλητών από τους χώρους της πολιτικής, των επιχειρήσεων, της τεχνολογίας και των επιστημών, οι οποίοι θα μοιραστούν με το κοινό του συνεδρίου τη γνώση και την εμπειρία τους σχετικά με τις τις τρέχουσες εξελίξεις στον τομέα της γεωργίας, αλλά και τη στρατηγική εκείνη που είναι απαραίτητη για την επιτάχυνση της προόδου και της ανάπτυξης στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη συνολικά.
Πρόγραμμα
Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2013
08:30 Εγγραφή - προσέλευση συνέδρων
09:00 John Parker, Globalisation Editor, The Economist
09:10 ΚΟΙΝΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ (CAP 2020)
ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
• Παραγωγή τροφίμων
• Κλιματική αλλαγή και διαχείριση υδάτινων πόρων
• Βιοενέργεια και βιοποικιλότητα

Τάσος Χανιώτης, Διευθυντής Οικονομικών Αναλύσεων, Προοπτικών και Αξιολογήσεων, Γενική Διεύθυνση Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκή Επιτροπή
09:20 Συζήτηση
09:30 ΚΑΘΙΕΡΩΝΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΝΕΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

• Η αξιοποίηση των στρατηγικών μας πλεονεκτημάτων για την αγροτική ανάπτυξη της Ελλάδας
Αθανάσιος Τσαυτάρης, Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

• Η ευρωπαϊκή προοπτική
Simon Smits, Υφυπουργός Εξωτερικού Εμπορίου, Ολλανδία 

• Η άποψη της αντιπολίτευσης
Γεώργιος Σταθάκης, Βουλευτής, Τομεάρχης Ανάπτυξης, ΣΥΡΙΖΑ
10:00 Συζήτηση
10:20 ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΣΗ ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ;
• Η ανάγκη για νέα αγροτική πολιτική και μεταρρυθμίσεις
• Το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 
• Contract Farming: Ευκαιρία για τον ελληνικό αγροτικό τομέα;

Horst Reichenbach, Επικεφαλής, Ομάδα Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Θανάσης Σκορδάς, Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος, REDESTOS Efthymiadis Agrotechnology Group, Επίτιμος Πρόεδρος, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ)

Σε διάλογο με τους επιχειρηματίες
Δημήτριος Λακασάς, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ)
Αίνη Μιχαηλίδου, Αντιπρόεδρος, Όμιλος Εταιριών Μιχαηλίδη
Χρυσόστομος Γερούκης, Πρόεδρος, Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης
11:15 Συζήτηση 
11:30 Διάλειμμα 
12:00 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: 
ΓΙΑΤΙ Η ΓΕΩΡΓΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΥΚΑΙΡΙΑ; 
• Nέοι επιστήμονες και επαγγελματίες στρέφονται προς την αγροκαλλιέργεια

Νίκος Παναγιωτόπουλος, Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
Τζανέτος Καραμίχας, Πρόεδρος, Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ)
Βασίλης Γιαννόπουλος, Πρόεδρος, Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών (ΠΕΝΑ)
12:30 Συζήτηση 
12:45 

ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Καινοτομία
Εξωστρέφεια
Χρηματοδότηση
Εκσυγχρονισμός

Δημήτρης Πολιτόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης
Ιωάννης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος, Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Επιχειρηματικών Κεφαλαίων, Διευθύνων Σύμβουλος, Attica Ventures
Γιάννης Μάνδαλας, Διευθύνων Σύμβουλος, Mastihashop
Νίκος Πορφύρης, Αναπληρωτής Επιτελικός Διευθυντής, Όμιλος Ελληνικών Χρηματιστηρίων
Μαρία Βλάχου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, Φερέοικος Γεύσεις
Σωκράτης Πλούσσας, Αντιπρόεδρος, Ελληνική Ένωση Νεοφυών Επιχειρήσεων
13:35 Συζήτηση
13:45 ΠΩΣ ΘΑ ΣΥΝΔΡΑΜΕΙ ΣΤΗΝ ΑΜΒΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ;
Νικόλαος Χαριτάκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας
14:05 Συζήτηση
14:30 Γεύμα εργασίας
15:30 ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ
ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΑΓΡΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ 
• Υδροπονική τεχνολογία
• Εκμοντερνισμός της αγροτικής ανάπτυξης
• Έρευνα και ανάπτυξη 
• Μέθοδοι φιλικές προς το περιβάλλον

Laan van Staalduinen, Γενική Διευθύντρια, Social Sciences Group, Wageningen UR (Πανεπιστήμιο και Ερευνητικό Κέντρο), Ολλανδία
Νικόλαος Συγριμής, PhD Cornell & RFID patents, Καθηγητής, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ιδρυτής, Geomations - "Από την έρευνα στην ανάπτυξη"
Ιδρυτής και Επίτιμος Πρόεδρος, ICT for Agriculture of CIGR
Yoram Kapulnik, Καθηγητής (Ερευνητής) Φυτικών Επιστημών, Γεωπονίας και Φυσικών Πόρων και Διεθυντής, Agricultural Research Organisation-Volcani Center, Ισραήλ
16:00 Συζήτηση
16:20 ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ:
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ;

Christopher Stopes, Πρόεδρος, IFOAM (Διεθνής Ομοσπονδία Κινημάτων Βιολογικής Γεωργίας), EU Group 

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ;
Χαράλαμπος Τσοκανής, Πρόεδρος, Ομοσπονδία Ενώσεων Βιοκαλλιεργητών Ελλάδος
Αναγνώστης Αργυρίου, Ερευνητής, Ινστιτούτο Εφαρμοσμένων Βιοεπιστημών (ΙΝΕΒ), Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.)
16:50 Συζήτηση
17:10 ΤΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ:
ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Κώστας Καραντινινής, Καθηγητής, Οικονομικό Τμήμα, Σουηδικό Πανεπιστήμιο Γεωργικών Επιστημών, Ουψάλα και Πανεπιστήμιο Κοπεγχάγης
17:20 Συζήτηση
17:30 Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης με τους Περιφερειάρχες
ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ:
ΝΕΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ

Κωνσταντίνος Αγοραστός, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας
Γεώργιος Δακής, Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας
Πέτρος Τατούλης, Περιφερειάρχης Πελοποννήσου
18:10 Συζήτηση και συμπεράσματα
18:30 Τέλος συνεδρίου

Συμφωνεί με το νέο οργανόγραμμα που προτείνει το ΥπΑΑΤ το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας


Σύμφωνους βρίσκει, τους γεωτεχνικούς μέλη του ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας η πρόταση της πολιτικής ηγεσίας του ΥπΑΑΤ για το νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Σύμφωνα με όσα αναφέρει στον ΑγροΤύπο, ο Πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, δρ. Αθανάσιος Σαρόπουλος: «Ο κατακερματισμός των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών ο οποίος συνέβη τα τελευταία 15 χρόνια, δεν έχει βοηθήσει στην καλύτερη λειτουργία τους αλλά αντιθέτως έχει επιφέρει και τον αποσυντονισμό και την σύγχυση αρμοδιοτήτων αλλά και την καχυποψία μεταξύ των διαφόρων επιπέδων διοίκησης. Δηλαδή μεταξύ Υπουργείου, Αποκεντρωμένης Διοίκησης, Περιφερειών και Δήμων».
Και προσθέτει: «Αυτό που περιέγραψα - με το νέο οργανόγραμμα που προτείνει η νέα ηγεσία του ΥπΑΑΤ– γίνεται προσπάθεια να «θεραπευτεί» και είμαστε απόλυτα σύμφωνοι. Πρέπει να γίνει λοιπόν με κάποιο τρόπο η μεταφορά σε έναν ενιαίο φορέα των γεωτεχνικών υπηρεσιών που δεν μπορεί να είναι άλλος από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Ακολουθούν οι προτάσεις του ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας:

Σχετικά με το προτεινόμενο οργανόγραμμα και συγκεκριμένα όσον αφορά στις περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ, πιστεύουμε ότι για να δημιουργηθούν οι πολυδύναμες μονάδες Υποστήριξης και Ελέγχου Αγροτικής Παραγωγής στις έδρες των περιφερειακών ενοτήτων έτσι ώστε να μη διαιωνίζεται η υφιστάμενη σύγχυση αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ και άλλων φορέων (πχ. Υπηρεσίες Περιφερειών, Δήμων κλπ) και λαμβανομένης υπόψη της αντικειμενικής αδυναμίας επαρκούς αριθμού νέων προσλήψεων, θα πρέπει να μεταφερθεί στο ΥΠΑΑΤ το σύνολο των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού των Δ/νσεων Αγροτικών Υποθέσεων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των αιρετών Περιφερειών και των Γραφείων Γεωργικής Ανάπτυξης των Δήμων (στην περίπτωση που στελεχώθηκαν με υποχρεωτικές μετατάξεις από τις πρώην Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις λόγω «Καλλικράτη»).
Στις Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των αιρετών Περιφερειών και στις Δ/νσεις Αγροτικών Υποθέσεων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων υπηρετεί σήμερα η πλειοψηφία των γεωπόνων, κτηνιάτρων και ιχθυολόγων δημοσίων υπαλλήλων, πολλοί εκ των οποίων διαθέτουν πολύτιμη πολυετή επαγγελματική πείρα ή μεταπτυχιακή εξειδίκευση. Αποτελούν, δηλαδή, ένα σημαντικό και αναντικατάστατο ανθρώπινο επιστημονικό δυναμικό, χωρίς το οποίο και δεδομένων των απαγορευτικών οικονομικών συνθηκών για νέες προσλήψεις, δεν μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι του νέου οργανογράμματος. Συνεπώς, η ανωτέρω μεταφορά του συνόλου των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού ΔΕ θα πρέπει σε καμία περίπτωση και με καμία λογική να θεωρηθεί ως νέα πρόσληψη προσωπικού και ΔΕ θα πρέπει να συνυπολογισθεί στην αναλογία 1:5, δηλαδή θα πρέπει να διασφαλισθεί εκ των προτέρων η μεταφορά του συνόλου του γεωτεχνικού, διοικητικού ή άλλου προσωπικού, το οποίο κρίνεται απολύτως απαραίτητο.
Οι πολυδύναμες μονάδες Υποστήριξης και Ελέγχου Αγροτικής Παραγωγής στις έδρες των περιφερειακών ενοτήτων θα πρέπει να σχεδιασθούν στο διοικητικό επίπεδο της Διεύθυνσης και θα πρέπει να εξετασθεί η δυνατότητα δημιουργίας ξεχωριστής Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης και Δ/νσης Κτηνιατρικής για λόγους εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας. Στην περίπτωση που αυτό δε καταστεί δυνατό, προτείνουμε τη δημιουργία τουλάχιστον μίας Δ/νσης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην έδρα κάθε περιφερειακής ενότητας με την παρακάτω διάρθρωση:
Τμήμα Εφαρμογών και Αγροτικής Ανάπτυξης 
o Γραφείο Φυτικής Παραγωγής 
o Γραφείο Ζωικής Παραγωγής 
o Γραφείο Γεωργικών Εφαρμογών και Ενημέρωσης 
o Γραφείο Γεωργοπεριβαλλοντικών Προγραμμάτων 
o Γραφείο Νέων Αγροτών και Επενδυτικών Προγραμμάτων 
o Γραφεία Υποστήριξης Αγροτικής Ανάπτυξης (στις έδρες των Δήμων εκτός της έδρας των ΠΕ)
Τμήμα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου
Τμήμα Εγγείων Βελτιώσεων και Γεωργικών Μηχανημάτων
Τμήμα Κτηνιατρικής 
o Γραφείο Υγείας των Ζώων 
o Γραφείο Κτηνιατρικής Δημόσιας Υγείας 
o Γραφείο Κτηνιατρικής Αντίληψης Φαρμάκων 
o Γραφεία Αγροτικών Κτηνιατρείων (στις έδρες των Δήμων εκτός της έδρας των ΠΕ)
Τμήμα Αλιείας 
o Γραφείο Αλιείας 
o Γραφείο Υδατοκαλλιεργειών 
o Γραφείο Διαχείρισης και Προστασίας Αλιευτικών Πόρων
Τμήμα Τοπογραφικής, Εποικισμού και Αναδασμών 
o Γραφείο Τοπογραφικής 
o Γραφείο Πολιτικής Γης
Σε κάθε έδρα Αποκεντρωμένης Διοίκησης θα ήταν χρήσιμο να δημιουργηθούν Επιθεωρήσεις για τον καλύτερο έλεγχο και συντονισμό των νέων περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ. Οι υφιστάμενες περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ όπως π.χ. τα Κέντρα Γενετικής Βελτίωσης Ζώων, τα ΠΕΓΕΑΛ, τα Περιφερειακά Κέντρα Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου, οι Δενδροκομικοί Σταθμοί κ.α. πρέπει να αποτελέσουν αυτοτελείς Δ/νσεις ή Τμήματα υπαγόμενα είτε απευθείας στην Κεντρική Υπηρεσία, είτε στις κατά τόπους Επιθεωρήσεις στις έδρες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Αντιθέτως τα ΚΕΠΠΥΕΛ που υπάρχουν στα γεωγραφικά όρια της πλειοψηφίας των περιφερειακών ενοτήτων θα ήταν χρήσιμο να ενσωματωθούν στο προτεινόμενο Τμήμα Εφαρμογών και Αγροτικής Ανάπτυξης των Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων των περιφερειακών ενοτήτων.
Ειδικότερα για την περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας προτείνουμε να δημιουργηθεί: 
· Μία Διεύθυνση στην οποία θα υπάγονται το Ινστιτούτο Ελέγχου Ποικιλιών Καλλιεργούμενων Φυτών, η Τράπεζα Γενετικού Υλικού, ο Σταθμός Τυποποίησης Δημητριακών και ο Δενδροκομικός Σταθμός Λαγκαδά στην περίπτωση που στελεχωθεί και λειτουργήσει. Το σκεπτικό για να αποτελέσουν όλες αυτές οι υπηρεσίες μία Διεύθυνση βασίζεται στο γεγονός ότι τα αντικείμενα εργασιών τους αφορούν όλη τη χώρα αλλά και στη συνάφεια που έχουν μεταξύ τους. Η ύπαρξη όλων αυτών των υπηρεσιών κάτω από μία Διεύθυνση θα καθιστούσε τη λειτουργία τους ολοκληρωμένη και αποτελεσματική. Επιπλέον θα έδινε τη δυνατότητα κινητικότητας του προσωπικού και κατά συνέπεια καλύτερης και πιο αποτελεσματικής αξιοποίησης του. 
· Μία Διεύθυνση στην οποία να υπάγονται το Περιφερειακό Κέντρο Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου, τα Περιφερειακά Εργαστήρια Γεωργικών Εφαρμογών και Ανάλυσης Λιπασμάτων και το Εργαστήριο Ελέγχου Κυκλοφορίας Ζωοτροφών. Από τις υπηρεσίες αυτές οι δύο πρώτες έχουν περιοχή ευθύνης την Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και η τρίτη όλη τη Μακεδονία και Θράκη. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας Διεύθυνσης θα υπάρχει η δυνατότητα πιο αποτελεσματικής χρησιμοποίησης και συντονισμού του υπάρχοντος προσωπικού και η παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών. 
· Μία Διεύθυνση Κτηνιατρικών και Ζωοτεχνικών Υπηρεσιών η οποία πέρα από τα τρία πολύ σημαντικά Ινστιτούτα του Κέντρου Κτηνιατρικών Ιδρυμάτων θα περιλαμβάνει και το Κέντρο Γενετικής Βελτίωσης Ζώων με δεδομένο ότι οι δραστηριότητές του θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μία διευρυμένη ενότητα με το Ινστιτούτο Αναπαραγωγής και Τεχνικής Σπερματέγχυσης. 
Επιπλέον, είναι σκόπιμο να εξεταστεί η δυνατότητα συγκέντρωσης των ανωτέρω γεωτεχνικών υπηρεσιών, εξαιρουμένων ίσως των κτηνιατρικών, στη περιοχή της Θέρμης, όπου υπάρχουν κτιριακές εγκαταστάσεις του ΥΠΑΑΤ, αλλά και πολλές εγκαταστάσεις του ΕΛ.Γ.Ο. «Δήμητρα» (ΕΘΙΑΓΕ), οι οποίες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό. Η δημιουργία μιας συστάδας (cluster) Γεωτεχνικών Υπηρεσιών και μάλιστα δίπλα στο Αγρόκτημα του Πανεπιστημίου θα αποτελούσε μια ολοκληρωμένη ενότητα με αυξημένη συνέργια.
Όσον αφορά στην Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ, πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητη η δημιουργία δύο επιπλέον Δ/νσεων στη Γεν. Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης: 
· Μίας Δ/νσης Οικονομικής Ανάλυσης και Στατιστικής, η οποία θα έχει ως σκοπό (α) την καθετοποιημένη οργάνωση και εφαρμογή της λήψης ορθών και επικαιροποιημένων στατιστικών δεδομένων ανά περιφερειακή ενότητα με την αναδιοργάνωση της χρησιμοποιούμενης στατιστικής μεθοδολογίας σε συνεργασία με τα ΑΕΙ και με απώτερο στόχο τη δημιουργία γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών (GIS) ανά περιφερειακή ενότητα, (β) τη δημιουργία δεικτών στο ίδιο γεωγραφικό επίπεδο για την εφαρμογή της αγροτικής πολιτικής και (γ) τη μακρο- και μικροοικονομική ανάλυση των αγροτικών δεδομένων και τον υπολογισμό του κόστους παραγωγής, του γεωργικού εισοδήματος, των προσόδων και των λοιπών συντελεστών της γεωργικής παραγωγής. 
· Μίας Δ/νσης Προώθησης του Αγροτικού Συνεργατισμού και των Ομαδικών Δραστηριοτήτων (παράλληλα ή και σε αντικατάσταση της προτεινόμενης Εποπτικής Αρχής στη Γεν. Δ/νση Αγροτικών Ελέγχων), η οποία θα έχει ως σκοπό την προώθηση και την οργάνωση του αγροτικού συνεργατισμού και των ομαδικών δραστηριοτήτων κάθε μορφής. Η αναβίωση του συνεταιριστικού κινήματος σε υγιείς και σύγχρονες επιχειρηματικές βάσεις και η ομαδοποίηση των παραγωγών καθίστανται επιτακτικές για να αποκτήσουν οι αγρότες διαπραγματευτική ισχύ έναντι των εμπόρων και να μειώσουν το κόστος παραγωγής. Η αναπτυσσόμενη «υπαιθροφιλία» από τους άνεργους των πόλεων καθιστά αναγκαία την ενσωμάτωσή τους σε ομάδες παραγωγών και αγροτικούς συνεταιρισμούς, καθώς ακόμη κι αν διαθέτουν γεωργική γη, δε διαθέτουν γεωργικά μηχανήματα και πάγιο εξοπλισμό.
Επιπροσθέτως, όσον αφορά στο πολυσχιδές υπηρεσιακό αντικείμενο των δασών, πιστεύουμε ότι ο σχεδιασμός του προτεινόμενου οργανογράμματος υπήρξε ατυχής, καθώς υποτιμάει το ρόλο του τομέα των δασών και τον διασπά. Ακρογωνιαίος λίθος για την επιτυχή υλοποίησή του είναι η κάθετη οργάνωση της Δασικής Υπηρεσίας και το αδιάσπαστο του αντικειμένου (Δάση – Φυσικό Περιβάλλον). Συνεπώς, μια πιθανή μεταφορά του τομέα των δασών στο ΥΠΑΑΤ θα πρέπει να συνοδεύεται από τη σύσταση μιας Ειδικής Γραμματείας Δασών και τουλάχιστον μιας Γενικής Δ/νσης Ανάπτυξης και Προστασίας Δασών και Φυσικού Περιβάλλοντος με τις ανάλογες Διευθύνσεις στην οποία θα υπάγονται ιεραρχικά οι κατά τόπους Δ/νσεις Δασών και τα Δασαρχεία. Επίσης, σημαντική θεωρείται και η σύσταση ενός Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας.
Τέλος, όσον αφορά στον τομέα της αλιείας πιστεύουμε ότι πρέπει να διατηρηθεί η αυτοτέλεια και η αυτονομία που απολαμβάνει στα πλαίσια της ευρωπαϊκής πολιτικής (ανεξάρτητη Κοινή Αλιευτική Πολιτική – Καν (ΕΚ) 2371/2002, Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας – Καν (ΕΚ) 1198/2006, Κοινοτικό Σύστημα Ελέγχου τήρησης των Κανόνων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής - Καν(ΕΚ)1224/2009 και λειτουργία ανεξάρτητης διοικητική δομής - DG MARE) με τη δημιουργία ξεχωριστής Γενικής Δ/νσης Αλιείας.

2η Επιστημονική Συνάντηση για τις Τοπικές Ποικιλίες: Ελληνικά Όσπρια 8 Φεβρουαρίου 2013



2η Επιστημονική Συνάντηση για τις Τοπικές Ποικιλίες: Ελληνικά Όσπρια. Αθήνα (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο), 8 Φεβρουαρίου 2013. Διοργάνωση: Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ακαδημία Αθηνών (Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας), Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Πληροφορίες: bebeli@aua.gr

Ρύθμιση 5 έως 10 χρόνια για τα ληξιπρόθεσμα δάνεια της ΑΤΕ προβλέπει το Σχέδιο Νόμου για την ασφάλεια των τροφίμων και των ζωοτροφών


Ρύθμιση 5 έως 10 χρόνια για τα ληξιπρόθεσμα δάνεια της ΑΤΕ προβλέπει το Σχέδιο Νόμου για την ασφάλεια των τροφίμων και των ζωοτροφών
Στα αγροτικά δάνεια της ΑΤΕ αναφέρονται δύο άρθρα (άρθρο 42 και 43) του νομοσχεδίου «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στους τομείς της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων και των ζωοτροφών, της υγείας και προστασίας των ζώων ως και της διαχείρισης των ζωικών υποπροϊόντων και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων». Σύμφωνα με όσα αναφέρονται προβλέπετε εξόφληση των ληξιπρόθεσμων δανείων με ρύθμιση για 5 έως 10 χρόνια και μίσθωση του αγροτικού ακινήτου που έχει υποθηκευτεί ως εγγύηση.
Αναλυτικά:

Άρθρο 42

Μη εξυπηρετούμενα ενυπόθηκα δάνεια
Στις υποθήκες που έχουν εγγραφεί στα οικεία βιβλία υποθηκών και στο Εθνικό Κτηματολόγιο υπέρ της τράπεζας με την επωνυμία «ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ», η οποία ήδη τελεί υπό καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, στο εξής Τράπεζα, και κατά αγροτών ή κατά τρίτων επί ακινήτων τους, για τη χορήγηση στους αγρότες βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων δανείων από την Τράπεζα αυτή, τα οποία αφορούν αποκλειστικά την αγροτική δραστηριότητά τους και τελούν σε υπερημερία, το ποσό του δανείου, για το οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη, περιορίζεται σε ποσοστό εκατόν είκοσι τοις εκατό (120%), εφόσον δεν υπερβαίνει το διπλάσιο αυτού, ενώ περιορίζεται στο διπλάσιο αυτού, αν είναι ανώτερο, κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος. Σε περίπτωση εγγραφής υποθήκης σε περισσότερα του ενός αγροτικά ακίνητα, αγρότη ή τρίτου, η υποθήκη περιορίζεται από την Τράπεζα στο ακίνητο ή στα ακίνητα που εξασφαλίζουν την απαίτησή της μέχρι τα ως άνω όρια.

Άρθρο 43

Εξόφληση δανείων
Η νέα ληξιπρόθεσμη οφειλή, εξοφλείται από τον αγρότη, εφάπαξ, με καταβολή όλου του ποσού, κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης του εκκαθαριστή της Τράπεζας για το ύψος αυτής. Σε περίπτωση μη εξόφλησης του οφειλόμενου ποσού, για οποιονδήποτε λόγο, αυτό θεωρείται ως νέο μεσοπρόθεσμο δάνειο διάρκειας πέντε έως δέκα (5-10) ετών με επιτόκιο πέντε τοις εκατό (5%). Η ακριβής διάρκεια του νέου δανείου καθορίζεται από τον εκκαθαριστή βάσει του ύψους της οφειλής και της εκτιμώμενης μισθωτικής αξίας του ακινήτου. Στην σύμβαση του δάνειου η Τράπεζα δύναται να απαιτεί το δικαίωμα εκμίσθωσης του ακινήτου και την εκχώρηση του μισθώματος του εκμισθούμενου αγροτικού ακινήτου σε αυτήν, μέχρι την ολοσχερή εξόφληση του δανείου. Η εξόφληση του νέου δανείου γίνεται από τα μισθώματα που θα εισπραχθούν από την εκμίσθωση του ακινήτου, σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3, 4, 5 και 6.

Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2013

Μ. Χαρακόπουλος: Οι αγρότες της χώρας είναι αντιμέτωποι με υπαρκτά προβλήματα


Στα αιτήματα των αγροτών, οι οποίοι αυτό το διάστημα βρίσκονται στους δρόμους σε «θέση μάχης», αναφέρθηκε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Τύπο της Κυριακής», ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Μεταξύ άλλων ο κ. Χαρακόπουλος ανέφερε: «Πράγματι, οι αγρότες της χώρας είναι αντιμέτωποι με υπαρκτά προβλήματα. Τα γνωρίζω από πρώτο χέρι καθώς προέρχομαι από αγροτική οικογένεια. Δικοί μου άνθρωποι περνούν τις ίδιες δυσκολίες και αγωνίζονται κάτω από τις ίδιες συνθήκες. Έχουν τα δίκια τους οι αγρότες, κανείς δε μπορεί να το αρνηθεί αυτό. Τους κατανοώ και συναισθάνομαι την αγωνία τους. Μια αγωνία που βιώνουμε άλλωστε όλοι οι Έλληνες καθώς καλούμαστε και δίνουμε καθημερινή μάχη για την έξοδο από την κρίση».
Και πρόσθεσε: «Στην κυβέρνηση εργαζόμαστε για να λύσουμε τα προβλήματα των αγροτών και να θέσουμε την αγροτική παραγωγή στο επίκεντρο της ελληνικής οικονομίας. Όμως δε μπορούμε να αγνοήσουμε τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο και με δεδομένες τις δυνατότητες κινήσεων, ενεργούμε ώστε να αμβλύνουμε τις οικονομικές αντιξοότητες στην πρωτογενή παραγωγή. Όμως τα περιθώρια κινήσεων μας είναι στενά και πιστεύω πως και οι ίδιοι οι αγρότες έχουν επίγνωση της κατάστασης. Φαίνεται άλλωστε και από το γεγονός πως, έως τώρα, δεν έχουν προχωρήσει σε ακραίες ενέργειες, όπως το κλείσιμο των δρόμων. Κατά κανόνα επικρατούν ψύχραιμες συμπεριφορές. Θεωρώ ιδιαίτερα θετικές τις επαφές που είχαν με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση και πιστεύω ότι μπορούν να συμβάλουν στην επικαιροποίηση της προγραμματικής διακήρυξης της κυβέρνησης για τον αγροτικό τομέα. Να καταλήξουμε δηλαδή σε έναν οδικό χάρτη για την ανασυγκρότηση του αγροτικού τομέα εντός της τετραετίας».


Στο πλευρό των αγροτών που αγωνίζονται το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Ελλάδας



Στο πλευρό των αγροτών που αυτή την περίοδο πραγματοποιούν κινητοποιήσεις τάσσεται με ανακοίνωσή του το ΓΕΩΤΕΕ Παραρτήματος Κεντρικής Ελλάδας. Μάλιστα το Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013 κλιμάκιο της Διοικούσας Επιτροπής του Παραρτήματος Κεντρικής Ελλάδας, επισκέφθηκε το μπλόκο των αγροτών στον κόμβο της Νίκαιας θέλοντας να δηλώσει τη συμπαράστασή του στους αγρότες της Κεντρικής Ελλάδος και όλης της χώρας. «Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι υπάρχει ομοψυχία και δεν υπάρχουν διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των αγροτών. Τα αιτήματα είναι καθολικά και ώριμα. Δεν υπάρχει η διάθεση να έρθουν σε σύγκρουση με τις άλλες κοινωνικές ομάδες», δήλωσε στον ΑγροΤύπο, για το θέμα ο κ. Ιωάννης Γεωργιάδης, Πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ, Παραρτήματος Κεντρικής Ελλάδας.
Και πρόσθεσε: «Επίσης είναι συνειδητοποιημένοι και προσπαθούν μέσα από την ανάδειξη των ζητημάτων τους, να ασκηθεί η οποιαδήποτε πίεση προς την πολιτεία ώστε να επιλυθούν τα προβλήματά τους».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΓΕΩΤΕΕ Παραρτήματος Κεντρικής Ελλάδας αναφέρει:

Η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματος Κεντρικής Ελλάδας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., ομόφωνα, δηλώνει την αμέριστη συμπαράστασή της στους αγρότες της Κεντρικής Ελλάδος και όλης της χώρας, στηρίζει τα δίκαια αιτήματά τους και τον αγώνα τους ενάντια στα νέα δεδομένα
  • αύξηση τιμής του πετρελαίου
  • αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ
  • αύξηση των εισφορών σε ΟΓΑ και ΕΛΓΑ
  • αύξηση των γεωργικών εφοδίων
  • έλλειψη δανείων και ρευστότητας που πλήττουν τον πρωτογενή τομέα και οδηγούν τους αγρότες στην εγκατάλειψη της γης τους.
Σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή που ο αγροτικός κόσμος βάλλεται από καταιγισμό μέτρων, είναι επιβεβλημένη η θετική προσέγγιση του κράτους. Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ως θεσμοθετημένος σύμβουλος της πολιτείας σε θέματα οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της υπαίθρου, επισημαίνει την ανάγκη της επιστημονικής εξέτασης των αιτημάτων σε βάθος, ένα προς ένα, λαμβάνοντας υπόψη και τα ευρωπαϊκά δεδομένα για την ουσιαστική μείωση του κόστους παραγωγής μακροχρόνια και όχι εφήμερα. 
Πιστεύουμε ότι η επανεκκίνηση της οικονομίας της χώρας μας, στη σημερινή εποχή της κρίσης, θα έρθει με τη στήριξη του Πρωτογενή Τομέα και την ανάπτυξή του , που απαιτεί την αναβάθμιση των επιστημονικών δομών και την πρόσληψη, κατ´ εξαίρεση, του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού.

«Δεν χαϊδεύουμε τους αγρότες», λέει ο Τσαυτάρης


Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για την εν γένει πολιτική αντιμετώπιση του αγροτικού κινήματος.

Η συνέντευξη του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στον τηλεοπτικό σταθμό Mega:
Υπουργός: Υπάρχουν κινητοποιήσεις σε όλη την Ελλάδα. Οι γεωργοί έχουν έρθει στο γραφείο μου και μας έθεσαν μια σειρά αιτημάτων όλα σημαντικά. Προσπαθήσαμε και προσπαθούμε στο εφικτό πλαίσιο που μπορεί κάποιος να κάνει κάτι σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, ένα - ένα να τα αντιμετωπίζουμε. Και πρέπει να πω ότι δεν ξεκινήσαμε να τα αντιμετωπίζουμε επειδή ήρθαν οι άνθρωποι εδώ. Τα περισσότερα από αυτά είναι αγώνας από την πρώτη στιγμή στο Υπουργείο.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, οι αγρότες θέλουν φθηνή ενέργεια. Για εξηγήστε μας.
Υπουργός: Έτσι είναι. Η ενέργεια αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ ακριβή είτε αυτό αφορά το πετρέλαιο είτε αυτό αφορά το ρεύμα της ΔΕΗ. Αυτό δεν περιμέναμε να έρθουν στο γραφείο μου να μου το θέσουν σαν αίτημα. Το ξέραμε. Εμείς προσπαθούμε να μειώσουμε αυτού του είδους το κόστος και γι’ αυτό το λόγο τους επιστρέφουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Πετρελαιοειδών που μειώνει κάπως την τιμή αυτής της αξίας της ενέργειας. Αυτό το πληρώνουμε εμείς από εθνικούς πόρους. Και είπα πριν έρθουν στο γραφείο μου, όπως το δώσαμε πέρυσι – 80 εκατομμύρια την πρώτη δόση τον Ιούλιο και τα άλλα 80 εκατομμύρια το Δεκέμβριο- είπα ότι είναι λάθος που το δίνουμε αυτή την περίοδο. Πρότεινα στα οικονομικά επιτελεία, γιατί αυτά ορίζουν αυτά τα χρήματα, να τα δώσουμε τώρα την άνοιξη που σπέρνουν τις ανοιξιάτικες καλλιέργειες, γιατί τώρα τα χρειάζονται αυτά τα 80 εκατομμύρια, ώστε να απαλύνουμε ένα μέρος αυτού του κόστους και τη δεύτερη δόση, τα άλλα 80 εκατομμύρια να τα δώσουμε το Σεπτέμβριο όταν θα συγκομίζουν και θα σπέρνουν τις φθινοπωρινές καλλιέργειες.
Δημοσιογράφος: Αυτά όμως δεν είναι χρήματα που τους δίνουμε. Είναι χρήματα που θα τα έπαιρναν έτσι κι αλλιώς.
Υπουργός: Όχι, την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Πετρελαιοειδών δεν την παίρνουν πάντα και όχι πάντα στο ίδιο ποσό. 
Επίσης να μην το μπερδεύουμε με τις κοινοτικές επιδοτήσεις επειδή τις παίρνουν ούτως ή άλλως. Για παράδειγμα πέρυσι δώσαμε την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Πετρελαιοειδών για το 2012, πρόπερσι δεν είχε δοθεί, άρα δεν είναι πάντοτε δεδομένο ότι θα δοθεί. Μάλιστα πρώτη φορά θα το πάρουν τόσο έγκαιρα, δεδομένου ότι κάναμε προσπάθεια να δοθεί τώρα που το χρειάζονται.
Δημοσιογράφος: Αυτοί πώς πληρώνουν το πετρέλαιο;



Υπουργός: Το πληρώνουν όπως όλος ο κόσμος που βάζει πετρέλαιο στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Και είναι ακριβό αυτή τη στιγμή.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, μπήκε αυτό το θέμα στο τραπέζι όταν η κυβέρνηση αποφάσισε να εξομοιώσει το πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης.
Υπουργός: Έτσι ακριβώς. Όταν λοιπόν έγινε αυτή η εξομοίωση ξαφνικά και η τιμή του πετρελαίου πήγε ψηλά. Γι’ αυτό το λόγο τώρα μακάρι να μπορούσαμε να τους δώσουμε περισσότερα χρήματα. Δηλαδή αντί αν τους δώσουμε 80 και 80 εκατομμύρια ευρώ, να τους δίναμε 80 και 90. Λέμε λοιπόν ότι αυτή την ώρα δίνουμε 80 εκατ. € και μακάρι να πάνε τα πράγματα καλά και στην άλλη δόση να τους δώσουμε κάτι παραπάνω. Όμως αυτή την ώρα αυτό είναι εφικτό.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, με συγχωρείτε γιατί παίρνουμε μερικά πράγματα ως δεδομένο. Η τιμή του πετρελαίου ανέβηκε γιατί η κυβέρνηση ήταν απολύτως ανίκανη να συλλάβει αυτούς οι οποίοι έκαναν κόλπα με το πετρέλαιο και λόγω της ανικανότητας της κυβέρνησης καλούνται κοινωνικές ομάδες να πληρώσουν παραπάνω. Αυτό είναι που αδικεί τον άλλο. Δεν τον αδικεί που δεν παίρνει χρήματα. Τον αδικεί όταν η ανικανότητα κάποιου να πιάσει τη φοροδιαφυγή που γίνεται στο πετρέλαιο και το λαθρεμπόριο του πετρελαίου τον οδηγεί στο να χτυπάει άλλον. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν θα αγανακτήσουν δικαιωματικά;



Υπουργός: Επαναλαμβάνω. Δεν θέλω να διαφωνήσω μαζί σας. Εγώ δεν είμαι ειδικός στα πετρέλαια ούτε στους φόρους των πετρελαιοειδών. Λέω όμως ότι ακόμα κι έτσι να είναι κάνει προσπάθεια η κυβέρνηση να το πιάσει τώρα αυτό και να συγκεντρώσει αυτούς τους φόρους. Αυτό όμως δεν είναι δουλειά μιας μέρας. Δεν θα το κάνει σε 24 ώρες να πει «το μάζεψα και χάρις σε αυτό τώρα δίνω αλλού πιο χαμηλό». Αυτήν την ώρα οι δυο προσπάθειες πρέπει να είναι παράλληλες. Την ώρα που προσπαθώ να μαζέψω αυτούς τους φόρους, προσπαθώ ταυτόχρονα να απαλύνω το πρόβλημα από τους γεωργούς.
Δημοσιογράφος: Οι αγρότες δεν έχουν τρελαθεί που βγαίνουν στους δρόμους, αντιμετωπίζουν και αυτοί προβλήματα.
Υπουργός: Πρώτος εγώ είπα ότι όλα τα αιτήματά τους είναι δίκαια. Ένα από τα πρώτα αιτήματα που έθεσαν, πέραν του πετρελαίου, ήταν οι αυξήσεις που σημειώνουν διεθνώς οι τιμές στις εισροές της κτηνοτροφίας. Δεν φταίνε, λοιπόν, οι αγρότες που αυξήθηκαν διεθνώς οι ζωοτροφές, όπως είναι το καλαμπόκι και η σόγια. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα στο Υπουργείο ασχολήθηκα με αυτό το ζήτημα. Αυτός ήταν ο λόγος που πήγα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παιδεύτηκα για να ανοίξει ο μηχανισμός de minimis, ο οποίος για πρώτη φορά εφαρμόζεται για τη χώρας μας. Έτσι μέσω αυτού του κανονισμού δίνουμε 30 εκατ. ευρώ στους παραγωγούς για να αγοράσουν τις ζωοτροφές που χρειάζονται, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν, σε αυτό το κόστος έως το καλοκαίρι.
Δημοσιογράφος: Ποιο είναι το πρόβλημα που δεν μπορεί να λύση η κυβέρνηση και είναι αυτοί οι άνθρωποι στο δρόμο; Κάνατε και τέσσερις συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου…
Υπουργός: Κάνουμε συσκέψεις και προσπαθούμε για το καλύτερο. Εμείς όλα μπορούμε να τα παλέψουμε, απλά δεν υπάρχει ακαριαία η λύση, δεν μπορούμε δηλαδή με το πάτημα ενός κουμπιού να πούμε ότι αύριο το πρωί βρίσκουμε 200 εκατ. ευρώ και τους τα δίνουμε. Όλα τα θέματα που ανέκυψαν τα μελετήσαμε και όπως σας είπα τα μελετούμε καθημερινά. Σε κάποια από αυτά βρήκαμε λύσεις, σε άλλα από αυτά χρειάζεται χρόνος. 
Ήρθαν οι αγρότες και μας έθεσαν το πρόβλημα του βάμβακος, δηλαδή τις ζημιές που υπέστησαν από το πράσινο σκουλήκι και το λύσαμε. Οι παραγωγοί θα πάρουν 200 εκατ. ευρώ για τη συνδεδεμένη ενίσχυση, πέραν της ενιαίας ενίσχυσης συνολικού ύψους 2,2 δις ευρώ που δώσαμε το φθινόπωρο.
Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ καταλαβαίνω αυτά που λέτε αλλά αντιλαμβάνομαι ότι συνεχίζετε την ίδια πολιτική που υπήρχε μέχρι τώρα απέναντι στο αγροτικό κίνημα. Δηλαδή να έχουμε τους αγρότες κοντά μας, να μην τους δυσαρεστούμε να έχουμε την ψήφο τους. Δεν έχουν φορολογικά βιβλία, δεν υπάρχει μια τάξη… Πουθενά στην Ευρώπη, πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει αυτή η στάση απέναντι στους αγρότες. Βλέπουμε ότι και εσείς προς τα εκεί πάτε, τους «χαϊδεύετε» δηλαδή…
Υπουργός: Όχι δεν είναι έτσι και σας απαντώ. Δεν είναι όλοι οι αγρότες χωρίς βιβλία, πολλοί από αυτούς ήδη τηρούν λογιστικά βιβλία εσόδων – εξόδων και από 1-1-2014 θα αρχίσουν να τα τηρούν όλοι. Στο σύστημα ΟΣΔΕ, δηλαδή στο σύστημα των δηλώσεων καταχωρείται και παρακολουθείται ό,τι δηλώνει ο κάθε παραγωγός. Ο Οργανισμός Πληρωμών δηλαδή ο ΟΠΕΚΕΠΕ ψηφιοποιείται εξ ολοκλήρου και χάρη σε αυτές τις προσπάθειες βγήκαν στον αέρα και όλα αυτά τα προβλήματα που περιγράφετε. Για παράδειγμα φαινόταν ότι κάποιος καλλιεργούσε 10 στρέμματα πατάτα, έπρεπε να πουλήσει 10 τόνους και ξαφνικά είχε τιμολόγια 100 τόνους. Βρέθηκαν 10 – 100 άνθρωποι που έκαναν αυτές τις πρακτικές. Δεν πρέπει όμως να το γενικεύσουμε, δεν έχουν όλοι ΟΙ αγρότες ψεύτικα τιμολόγια.
Δημοσιογράφος: Με το συνταξιοδοτικό των αγροτών που αυξάνεται δηλαδή το όριο ηλικίας, δεν μπορεί η κυβέρνηση να πάρει μια απόφαση;
Υπουργός: Την ώρα που παλεύουμε με μακροχρόνια θεσμικά και οργανωτικά θέματα προβλήματα, ανακύπτουν και αυτά τα προβλήματα. Τελείως ξαφνικά το υπουργείο Εργασίας αποφάσισε να αυξήσει το όριο της συνταξιοδότησης από τα 65 στα 67 έτη. Να σας πω όμως τι έγινε. Εδώ είναι και δικό μας λάθος. Αν πραγματικά το είχαμε συζητήσει αυτό θα μπορούσαμε να δούμε ότι ανάμεσα στους αγρότες τους οποίους τώρα πάμε από τα 65 στα 67 υπάρχει μια μικρή κατηγορία ανθρώπων που έχει μπει στο πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης. Δηλαδή χρόνια πριν το κράτος τους είπε «θέλετε εσείς που πλησιάζετε τα 65 να μπείτε στο πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης; Θα σας δίνουμε εμείς 300-400 ευρώ» για να μεταφέρουν την επιχείρησή τους στους νέους, να μπουν νέοι στη δουλειά, να μπουν τα παιδιά τους ή ακόμα άλλοι νέοι που θα μπορούσαν να πάρουν αυτή την επιχείρηση. «Αυτό θα γίνει μέχρι τα 65 σας και μόλις γίνετε 65 θα πάρετε τη σύνταξη του ΟΓΑ». Δέχθηκαν πολλοί. Έδωσαν τα χωράφια τους, μεταβίβασαν τις επιχειρήσεις τους και περίμεναν την 1η του μηνός να γίνουν 65 και να πάρουν τη σύνταξη του ΟΓΑ. Δύο μέρες πριν ήρθε η τροποποίηση και ορίζει ότι το 65 γίνεται 67. Μας ανέκυψε αυτό το πρόβλημα, δεν το αγνοούμε και προσπαθούμε να το λύσουμε. Γι’ αυτό μας βλέπετε να κάνουμε όλες αυτές τις συζητήσεις και τις συσκέψεις. Θα τα λύσουμε είναι λογικά προβλήματα. Δεν τα λύνουμε επειδή βγήκαν οι αγρότες στο δρόμο. Δηλαδή αν δεν έβγαιναν εμείς θα τους αφήναμε για δύο χρόνια έτσι ξεκρέμαστους; Ούτε πίσω μπορούν να ξαναγυρίσουν να γίνουν αγρότες, πρέπει να επιστρέψουν όλα τα λεφτά, ούτε σύνταξη μπορούν να πάρουν. Πρέπει να τροποποιηθεί το πρόγραμμα για να ισχύσει και το 13 και το 14. Ούτε όμως θα το λύσουμε καλύτερα εάν κλείνουμε τους δρόμους. Εάν κλείνουμε τους δρόμους και δεν συνεχίσουμε όσο μπορούμε την παραγωγική διαδικασία τότε αντί να καταφέρουμε να τους δώσουμε άλλα 80 εκατομμύρια, το Σεπτέμβριο θα τους δώσουμε 70. Αν το κάνουμε μπορεί να τους δώσουμε 90.Αυτό θέλω να πω. 


Υπουργός: Το θέμα της ΔΕΗ άπτεται κι αυτό στο θέμα του ενεργειακού κόστους στις καλλιέργειες. Είναι κι αυτό ένα σημαντικό αίτημα ιδιαίτερα μετά τις πρόσφατες αυξήσεις στην κατανάλωση ρεύματος. Κι αυτό το μελετούμε. Γίνεται συνεργασία και με το ΥΠΕΚΑ. Τι μελετούμε και πιστεύω ότι θα το καταφέρουμε. Γι’ αυτό ζητούμε λίγο χρόνο έως ότου οριστικοποιηθούν αυτού του είδους οι προσπάθειες και θέλω να πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε. Λέμε ότι μπορεί να δοθεί αγροτικό νυχτερινό ρεύμα. Εντάξει θα ποτίζουν το βράδυ, δεν θα ποτίζουν το μεσημέρι, αν και εμείς ως Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης λέμε ότι καλύτερα είναι να ποτίζουν το βράδυ, έτσι ώστε και να μην γίνεται σπατάλη νερού με τις υψηλές θερμοκρασίες. Είναι καλύτερο και για το φυτό και για το χωράφι και θα είναι καλύτερο και για τον ίδιο αν έχει ένα πραγματικά φθηνό νυχτερινό αγροτικό ρεύμα. Είναι λοιπόν καλύτερα για να κάνουμε οικονομία στα πάντα.
Σχετικά με τα σχέδια βελτίωσης επίσης έχουν δίκιο. Έχουν γίνει 7.700 σχέδια βελτίωσης αγροτών, εκ των οποίων πολλοί θέλουν να επεκτείνουν το στάβλο τους, το θερμοκήπιο τους, να πάρουν επιπλέον ζώα να κάνουν κάτι παραπάνω, ιδιαίτερα νέοι άνθρωποι που μπαίνουν με ένα επιχειρηματικό πνεύμα, έχουν κάνει εδώ και περίπου δύο χρόνια τις αιτήσεις, βρήκαμε 500-600 εκατομμύρια που μπορούν να τους δοθούν. Όταν πήγα στο Υπουργείο βρήκα ότι είχαν αξιολογηθεί μόλις 220. Τρομερό. Μέσα σε λίγους μήνες τα έχουμε αξιολογήσει όλα κι έχουν ελεγχθεί όλα. Τα χρήματα υπάρχουν σε ό,τι αφορά στην επιδότηση. Λοιπόν, πού καθυστερούσε η διαδικασία και πώς λύνεται τώρα; Κάποια πράγματα ήταν δύσκολο να λυθούν, ένεκα της δυσκολίας που αντιμετώπιζαν και οι τράπεζες σε επίπεδο ρευστότητας. Εμείς προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα Ταμείο Εγγυοδοσίας και τέτοιων χρηματοδοτήσεων. Οι τράπεζες δεν είχαν ρευστότητα. Τώρα όμως τα πράγματα είναι καλύτερα. Ήδη οι τράπεζες αποκτούν ρευστότητα. Έρχονται να δημιουργήσουν ένα τέτοιο ταμείο τύπου ΤΑΝΕΟ, ώστε και ο αγρότης να μπορεί να πάρει και ο επιχειρηματίας, την εγγυητική επιστολή που απαιτείται για να λάβει τη δική μας επιδότηση και να ξεκινήσει και αυτός να βρει ένα δάνειο για να πάρει το 30% που απαιτείται. Πάντως πρέπει να μάθει ο κόσμος ότι, πέραν των αγροτών, δημιουργούμε στην Περιφέρεια 350 μεταποιητικές βιομηχανίες τροφίμων.