Αναζήτηση Αναρτήσεων

Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Το ασυμβίβαστο που διχάζει τους γεωπόνους

Μεταξύ των γεωπόνων που συνταγογραφούν και αυτών που πωλούν σκευάσματα.
Από τη μία όχθη είναι το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας και από την
 άλλη είναι οι ιδιώτες γεωπόνοι με καταστήματα και όλα τα υπόλοιπα παραρτήματα του ΓΕΩΤΕΕ.Από τη μία όχθη είναι το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας και από την άλλη είναι οι ιδιώτες γεωπόνοι με καταστήματα και όλα τα υπόλοιπα παραρτήματα του ΓΕΩΤΕΕ.
Μεγάλη διαμάχη στους κόλπους των γεωτεχνικών έχει προκαλέσει η απόφαση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να προωθήσει το «ασυμβίβαστο» μεταξύ των γεωπόνων που συνταγογραφούν και των γεωπόνων που πωλούν φυτοπροστατευτικά. Η σχετική διάταξη περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που οδεύει για συζήτηση στη Βουλή και έχει χωρίσει τους γεωπόνους στα δύο: Από τη μία όχθη είναι το ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας και από την άλλη είναι οι ιδιώτες γεωπόνοι με καταστήματα και όλα τα υπόλοιπα παραρτήματα του ΓΕΩΤΕΕ.
Σε επιστολή του το πρώτο αναφέρει ότι ήταν δική του πρόταση το ασυμβίβαστο και υιοθετήθηκε πλήρως από το υπουργείο: «Η πρόσφατη υιοθέτηση από την κυβέρνηση της νομοθετικής πρότασης του Περ. Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση των γεωργικών φαρμάκων, μετά και την απαραίτητη επεξεργασία της από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, έτυχε καθολικής σχεδόν αποδοχής από το γεωτεχνικό κόσμο, αλλά προκάλεσε και την έντονη διαφωνία μερίδας αυτού όσον αφορά στο θέμα του ασυμβιβάστου συνταγογράφησης και εμπορίας γεωργικών φαρμάκων».
Στη συνέχεια, υπερασπίζεται με σθένος τη θέση του, ενώ πολλοί μιλούν ανοιχτά πλέον για προνομιακή πρόσβαση του συγκεκριμένου παραρτήματος στην κυβέρνηση.

Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:

"Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας καλείται από τον ιδρυτικό του νόμο, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, να επιτελέσει τρεις βασικούς ρόλους: (α) να αποτελέσει τον επίσημο σύμβουλο της Κυβέρνησης για τα θέματα της αρμοδιότητάς του, (β) να ενισχύσει κάθε προσπάθεια που προέρχεται από οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου εφόσον αποβλέπει στην ανάπτυξη του βιοτικού και πολιτιστικού επιπέδου του πληθυσμού της υπαίθρου και την καλύτερη χρησιμοποίηση των διατιθέμενων φυσικών πόρων και μέσων και (γ) να προασπίσει τα επιστημονικά, επαγγελματικά, οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά συμφέροντα των μελών του. Συνεπώς, οι προτάσεις του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. προς την Κυβέρνηση θα πρέπει να είναι επωφελείς τόσο προς το κοινωνικό σύνολο και το φυσικό περιβάλλον, όσο και προς τους γεωτεχνικούς μέλη του. Ο σχεδιασμός και η οργάνωση της επαγγελματικής δράσης των γεωτεχνικών θα πρέπει, λοιπόν, να γίνεται με το κριτήριο της μέγιστης ωφέλειας προς τους αγρότες, τους καταναλωτές και το φυσικό περιβάλλον για να επιτελέσει επιτυχώς το σκοπό του το Επιμελητήριο. Σε αντίθετη περίπτωση θα ασκεί συντεχνιακή πολιτική που δεν πρόκειται να γίνει σήμερα αποδεκτή από τη σκληρά δοκιμαζόμενη Ελληνική κοινωνία.

Η πρόσφατη υιοθέτηση από την Κυβέρνηση της νομοθετικής πρότασης του Περ. Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση των γεωργικών φαρμάκων, μετά και την απαραίτητη επεξεργασία της από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έτυχε καθολικής σχεδόν αποδοχής από το γεωτεχνικό κόσμο, αλλά προκάλεσε και την έντονη διαφωνία μερίδας αυτού όσον αφορά στο θέμα του ασυμβιβάστου συνταγογράφησης και εμπορίας γεωργικών φαρμάκων. Θεωρούμε, λοιπόν, χρέος μας να αναλύσουμε το σκεπτικό και τις συνέπειες της πρότασής μας για να διαλύσουμε τις αμφιβολίες που έχουν διατυπωθεί και να μην υπάρχει πρόσφορο έδαφος για παραπλανητικές κατηγορίες.

Στην πρότασή μας η συνταγογράφηση της δραστικής ουσίας των γεωργικών φαρμάκων συνδέεται άμεσα με την εφαρμογή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας αφού όπως ρητά καθορίζεται: «η συνταγή θα πρέπει να είναι συμβατή με τις γενικές αρχές της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας», ενώ η μη τήρηση της συγκεκριμένης διάταξης συνδέεται με την επιβολή σημαντικών κυρώσεων. Η ολοκληρωμένη φυτοπροστασία ορίζεται στην Οδηγία 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ως «η προσεκτική εξέταση όλων των διαθέσιμων μεθόδων προστασίας των φυτών και η επακόλουθη ενοποίηση των κατάλληλων μέτρων που αποθαρρύνουν την ανάπτυξη πληθυσμών επιβλαβών οργανισμών και διατηρούν τη χρήση φυτοπροστατευτικών προϊόντων και άλλων μορφών επέμβασης σε δικαιολογημένα από οικονομικής και οικολογικής πλευράς επίπεδα και μειώνουν ή ελαχιστοποιούν τους κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Η "ολοκληρωμένη φυτοπροστασία" δίνει έμφαση στην ανάπτυξη υγιούς καλλιέργειας με την ελάχιστη δυνατή διαταραχή των αγροτικών οικοσυστημάτων και προάγει τους φυσικούς μηχανισμούς ελέγχου των επιβλαβών οργανισμών». Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το άρθρο 14, παρ. 1 της Οδηγίας 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (όπως ενσωματώθηκε με το άρθρο 28 του ν. 4036/2012 – ΦΕΚ Α΄ 8 στην εθνική μας νομοθεσία) τα κράτη μέλη λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την προώθηση της διαχείρισης επιβλαβών οργανισμών με χαμηλή εισροή γεωργικών φαρμάκων, με προτεραιότητα, όπου αυτό είναι δυνατόν, σε μεθόδους χωρίς χημικά μέσα, ούτως ώστε οι επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων να στραφούν σε πρακτικές και προϊόντα με το χαμηλότερο δυνατό κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου και το περιβάλλον μεταξύ εκείνων που είναι διαθέσιμα για την αντιμετώπιση του ίδιου προβλήματος επιβλαβών οργανισμών και διευκρινίζεται ότι η  διαχείριση επιβλαβών οργανισμών με χαμηλή εισροή γεωργικών φαρμάκων περιλαμβάνει την ολοκληρωμένη φυτοπροστασία καθώς και τη βιολογική καλλιέργεια.

Συνεπώς, βασικός σκοπός της θέσπισης της συνταγογράφησης της δραστικής ουσίας των γεωργικών φαρμάκων για τους επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων (δηλαδή για κάθε πρόσωπο που χρησιμοποιεί γεωργικά φάρμακα κατά την επαγγελματική του δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων των χειριστών, των τεχνικών, των εργοδοτών και των αυτοαπασχολούμενων, τόσο στον γεωργικό τομέα όσο και σε άλλους τομείς) είναι η εφαρμογή των γενικών αρχών της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας και ο έλεγχος της αναγκαιότητας και της καταλληλότητας της εφαρμογής των γεωργικών φαρμάκων με στόχο την διαχείριση των επιβλαβών οργανισμών με χαμηλή εισροή γεωργικών φαρμάκων.

Συγκεκριμένα, ο γεωπόνος – συνταγογράφος, ο οποίος κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να είναι ο επιστημονικός σύμβουλος της αγροτικής εκμετάλλευσης καθ΄ όλη της διάρκεια μιας τουλάχιστον καλλιεργητικής περιόδου (με προσυμφωνημένη αμοιβή συμβουλευτικών υπηρεσιών στο σύνολο της περιόδου), θα πρέπει να εισηγείται: (α) την κατάλληλη επιλογή πολλαπλασιαστικού υλικού που θα μειώσει τις πιθανότητες επέμβασης με χημικά μέσα ανάλογα με το μικροκλίμα της περιοχής και το σκοπό της καλλιέργειας, (β) τα κατάλληλα καλλιεργητικά μέτρα προς την ίδια κατεύθυνση, (γ) τη χρήση κατάλληλων παγίδων καθώς και τον τρόπο παρακολούθησης και καταγραφής του πληθυσμού των επιβλαβών οργανισμών ή των φυσικών εχθρών τους, (δ) την εφαρμογή χημικών μέσων όταν ο πληθυσμός του επιβλαβούς οργανισμού ή ο βαθμός συμπτωματολογίας της ασθένειας ξεπεράσει το επίπεδο ανεκτής οικονομικής ζημιάς και (ε) τη δραστική ουσία του γεωργικού φαρμάκου που θα χρησιμοποιηθεί με βάση την αποτελεσματικότητα, τον τρόπο δράσης, το φάσμα δράσης, την εκλεκτικότητα για το καλλιεργούμενο φυτό, την ασθένεια ή το ζωικό εχθρό ή το ζιζάνιο, τους ειδικούς περιβαλλοντικούς στόχους, τη συνδυαστικότητα με άλλα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, την ευχέρεια εφαρμογής, τα αναμενόμενα υπολείμματα στο αγροτικό προϊόν, την υπολειμματική διάρκεια, την τοξικολογική σήμανση, τη συμβατότητα με τη στρατηγική διαχείρισης της ανθεκτικότητας των επιβλαβών οργανισμών, καθώς και την πιθανή επίδραση στην επόμενη καλλιέργεια.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο γεωπόνος – συνταγογράφος που θα εκπονεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Φυτοπροστασίας επί τη βάσει του οποίου θα εκδίδεται η εκάστοτε συνταγή, για να είναι επαγγελματικά επιτυχημένος-ανταγωνιστικός θα πρέπει με λιγότερα και φθηνότερα γεωργικά φάρμακα να πετυχαίνει καλύτερο φυτοπροστατευτικό αποτέλεσμα, καθώς ο βαθμός της μείωσης του κόστους αγοράς και χρήσης (πετρέλαιο – συντήρηση γεωργικών μηχανημάτων κ.α.) των γεωργικών φαρμάκων για μια ικανοποιητική φυτοπροστασία θα είναι το κριτήριο που θα δικαιολογεί στον αγρότη-πελάτη το κόστος της συνταγογράφησης και το ύψος αυτής. Σημαντική παράμετρο θα αποτελέσει ακόμη και η δυνατότητα κάλυψης μέρους του κόστους της συνταγογράφησης από τη συμμετοχή των αγροτών και των γεωπόνων – συνταγογράφων στο ΠΑΑ 2014-2020 στο οποίο προβλέπεται ο διπλασιασμός των οικονομικών ενισχύσεων για συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Ο γεωπόνος – συνταγογράφος θα είναι, επίσης, ο κατά νόμο υπεύθυνος για την προστασία της δημόσιας υγείας και του φυσικού περιβάλλοντος και ιδιαίτερα όσον αφορά (α) στην εφαρμογή των δραστικών ουσιών των εγκεκριμένων μόνο εμπορικών σκευασμάτων για την χρήση για την οποία προορίζονται, (β) στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα μεταξύ τελευταίας εφαρμογής και συγκομιδής του προϊόντος ώστε να μην καταναλώνονται επικίνδυνα υπολείμματα γεωργικών φαρμάκων και (γ) στην εφαρμογή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας ώστε οι επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων να στραφούν σε πρακτικές και προϊόντα με το χαμηλότερο δυνατό κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου και το περιβάλλον μεταξύ εκείνων που είναι διαθέσιμα για την αντιμετώπιση του ίδιου προβλήματος επιβλαβών οργανισμών. Για το λόγο αυτό θεσπίζονται και αυστηρές οικονομικές και ποινικές κυρώσεις για τους γεωπόνους – συνταγογράφους που θα είναι ανάλογες του κινδύνου για τη δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον.

Από την άλλη πλευρά, ο γεωπόνος – υπεύθυνος επιστήμονας του καταστήματος εμπορίας γεωργικών φαρμάκων (διανομέας) θα είναι υπεύθυνος για την ορθή εκτέλεση της συνταγής χρήσης γεωργικών φαρμάκων, δηλαδή για: (α) την επιλογή του εγκεκριμένου εμπορικού σκευάσματος που θα περιέχει τη συνταγογραφείσα δραστική ουσία, (β) την εγκεκριμένη δοσολογία-ποσότητα του σκευάσματος, (γ) τον τρόπο εφαρμογής του εμπορικού σκευάσματος – ψεκαστικού υγρού ανάλογα με τα μέσα εφαρμογής του κάθε παραγωγού (π.χ. κατάλληλη πίεση κ.α.), (δ) την ανάμιξη στο ψεκαστικό διάλυμα περισσοτέρων του ενός σκευασμάτων ή προσκολλητικού ή γαλακτοματοποιητού ή και διαφυλλικού λιπάσματος ανάλογα και με το pH του ψεκαστικού διαλύματος και το βλαστικό στάδιο της καλλιέργειας και (ε) την παροχή γενικών πληροφοριών σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον από τη χρήση του εμπορικού σκευάσματος ιδίως σχετικά με τις πηγές κινδύνου, την έκθεση του χρήστη, τον ορθό τρόπο αποθήκευσης, το χειρισμό και την εφαρμογή, την ασφαλή διάθεση του ψεκαστικού διαλύματος που απομένει μετά την εφαρμογή και τη διαχείριση των κενών συσκευασίας.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο γεωπόνος – υπεύθυνος επιστήμονας του καταστήματος εμπορίας γεωργικών φαρμάκων (διανομέας) θα είναι ουσιαστικά υπεύθυνος για την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια του ψεκασμού, χωρίς τις επιστημονικές-τεχνικές γνώσεις του οποίου θα είναι αδύνατη η ορθή εκτέλεση της συνταγής χρήσης γεωργικών φαρμάκων. Η διαφοροποίηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής της συνταγής ή της οικονομικότητας του ψεκασμού ανάλογα με τις αποφάσεις – συστάσεις του γεωπόνου – υπεύθυνου επιστήμονα του διανομέα θα του προσδώσουν διακριτό – αναντικατάστατο ρόλο στην εφαρμογή της φυτοπροστασίας και θα καθορίσουν την επαγγελματική του ανταγωνιστικότητα. Ο ρόλος του γεωπόνου – υπεύθυνου επιστήμονα και η αυτοπρόσωπη και συνεχής παρουσία του κατά την πώληση των γεωργικών φαρμάκων είναι, επίσης, σαφώς καθορισμένα στην Οδηγία 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Ο διαφορετικός ρόλος που διαμορφώνεται με αυτή την πρόταση για το γεωπόνο – συνταγογράφο και το γεωπόνο – υπεύθυνο του καταστήματος εμπορίας γεωργικών φαρμάκων συντελεί αφενός μεν στη χαμηλή εισροή γεωργικών φαρμάκων στις καλλιέργειες με αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους παραγωγής, την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων χωρίς υπολείμματα γεωργικών φαρμάκων και την αποτελεσματικότερη προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος και αφετέρου στον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των καταστημάτων εμπορίας γεωργικών φαρμάκων για την αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη εφαρμογή των ψεκασμών ιδιαίτερα στις δυναμικές αγροτικές περιοχές.

Για να λειτουργήσει ορθολογικά, όμως, το παραπάνω σχήμα θα πρέπει να θεσπιστεί το ασυμβίβαστο μεταξύ της συνταγογράφησης και της πώλησης των γεωργικών φαρμάκων για τους παρακάτω λόγους (χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζουμε την επιστημονική επάρκεια, την τιμιότητα, την επαγγελματική ευσυνειδησία, την αναγκαιότητα και την προσφορά των γεωπόνων – μελών μας που εργάζονται στην εμπορία γεωργικών φαρμάκων):

1. Ο οικονομικός στόχος στην εμπορία των γεωργικών φαρμάκων είναι το εμπορικό κέρδος και συνεπώς πετυχημένος έμπορος γεωργικών φαρμάκων είναι αυτός που αυξάνει τις πωλήσεις των γεωργικών φαρμάκων και όχι αυτός που τις μειώνει. Υπάρχει δηλαδή μια ξεκάθαρη σύγκρουση συμφερόντων (νομικός όρος της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας) μεταξύ της εμπορίας γεωργικών φαρμάκων και της χαμηλής εισροής γεωργικών φαρμάκων με την εφαρμογή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας που απαιτεί η Οδηγία 2009/128/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Για παράδειγμα, εάν συνταγογραφούσε ο έμπορος γεωργικών φαρμάκων θα τον συνέφερε από την άποψη του εμπορικού κέρδους: (α) να εκτιμήσει χαμηλότερα το επίπεδο ανεκτής οικονομικής ζημίας του επιβλαβούς οργανισμού ή (β) να συνταγογραφήσει μία δραστική ουσία που το εμπορικό της σκεύασμα δίνει μεγαλύτερο εμπορικό κέρδος ή (γ) να προτιμήσει να συνταγογραφήσει ένα εμπορικό σκεύασμα που είναι λιγότερο κατάλληλο για έναν επιβλαβή οργανισμό αλλά το έχει σε πλεόνασμα στο ράφι του γιατί «δε φεύγει», από το να συνταγογραφήσει το καταλληλότερο σκεύασμα από το οποίο έχει, όμως, μόνο μία συσκευασία.

2. Τα καταστήματα εμπορίας γεωργικών φαρμάκων δεν έχουν το σύνολο των εγκεκριμένων εμπορικών σκευασμάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, αλλά συνεργάζονται με συγκεκριμένες μόνο εταιρείες εισαγωγής ή παραγωγής γεωργικών φαρμάκων. Συνεπώς, εάν συνταγογραφούσε ο έμπορος γεωργικών φαρμάκων θα επέλεγε τη δραστική ουσία με βάση τα σκευάσματα της εταιρείας ή των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται ασχέτως του βαθμού της καταλληλότητάς της, της οικονομικότητάς της ή του απαιτούμενου αριθμού ψεκασμών για ένα συγκεκριμένο φυτοπροστατευτικό αποτέλεσμα.

3.   Εάν συνταγογραφούσε ο έμπορος γεωργικών φαρμάκων θα μπορούσε να παρατηρηθεί, ιδιαίτερα στις απομακρυσμένες περιοχές, το φαινόμενο της «επιθετικής συνταγογράφησης» δηλαδή της σκόπιμης συνταγογράφησης των ακριβότερων σκευασμάτων που θα είχε ως αποτέλεσμα ο παραγωγός να εκτελέσει υποχρεωτικά τη συνταγή και να επωμιστεί αδίκως το υψηλότερο κόστος παραγωγής ή να μην εκτελέσει τη συνταγή και να υποστεί την οικονομική ζημία από τον επιβλαβή οργανισμό ή να επωμιστεί το κόστος της μετάβασής του σε μια μακρύτερη περιοχή για αναζήτηση άλλης συνταγής.

4. Η επίκληση της απελευθέρωσης του επαγγέλματος του γεωπόνου και της αποφυγής της περιχαράκωσής του με την άρση του ασυμβιβάστου μεταξύ συνταγογράφησης και πώλησης γεωργικών φαρμάκων είναι εντελώς παραπλανητική και διαστρέφει την αλήθεια για τους παρακάτω λόγους:
i. Η παράλληλη συνταγογράφηση των γεωπόνων – εμπόρων γεωργικών φαρμάκων και των λοιπών γεωπόνων θα δημιουργούσε αθέμιτο ανταγωνισμό των πρώτων προς τους δεύτερους γιατί (α) οι γεωπόνοι – έμποροι γεωργικών φαρμάκων θα μπορούσαν να συνταγογραφούν δωρεάν ή με απειροελάχιστη αμοιβή με την προϋπόθεση οι παραγωγοί να συνεχίσουν να αγοράζουν τα γεωργικά φάρμακα από τους ίδιους, (β) οι μη συνειδητοποιημένοι ή ενημερωμένοι παραγωγοί θα θεωρούσαν περιττό κόπο ή έξοδο την αναζήτηση άλλου συνταγογράφου από τη στιγμή που τη συνταγή θα μπορούσε να τη γράψει και το κατάστημα πώλησης των γεωργικών φαρμάκων, (γ) οι οικονομικές συναλλαγές και οι διευκολύνσεις τις οποίες κάνουν οι γεωπόνοι – έμποροι γεωργικών φαρμάκων  στους παραγωγούς – πελάτες τους  θα τους υποχρεώσουν να απευθύνονται για τη συνταγή σε αυτούς και (δ) οι γεωπόνοι - έμποροι γεωργικών φαρμάκων θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να δηλώσουν ομαδικά και σε συνεργασία με τις εταιρείες εμπορίας τη μη διαθεσιμότητα συγκεκριμένης δραστικής ουσίας και την προθυμία τους να συνταγογραφήσουν οι ίδιοι κάποια άλλη «διαθέσιμη».

Συνεπώς, οι συνταγογράφοι που δε διαθέτουν κατάστημα εμπορίας θα αποκλείονταν από τις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας και θα είχαν χώρο εργασίας μόνο σε ορεινές, προβληματικές και απομακρυσμένες από καταστήματα εμπορίας περιοχές, όπου όμως θα ήταν εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα μπορούσαν να βιοπορισθούν μόνο με τη συνταγογράφηση. Το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν να συνταγογραφούν μόνο οι έμποροι γεωργικών φαρμάκων με την προαναφερθείσα σύγκρουση συμφερόντων και το όλο σύστημα θα κατέρρεε.

ii. Τα καταστήματα γεωργικών φαρμάκων που ανήκουν σε τεχνολόγους γεωπονίας θα ζητούσαν τη δυνατότητα συνταγογράφησης από τους τεχνολόγους γεωπονίας για να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός με τα καταστήματα που ανήκουν σε γεωπόνους – συνταγογράφους και με αυτόν τον τρόπο θα καταστρατηγούνταν  το άρθρο 5 του Π.Δ. 344/2000 (ΦΕΚ Α΄ 297) που ρητά ορίζει ότι δικαίωμα συνταγογράφησης έχουν μόνο οι γεωπόνοι των ΑΕΙ, οι οποίοι έχουν και τις κατάλληλες σπουδές για την εφαρμογή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας ως επιστημονικής αντιμετώπισης του προβλήματος.

iii. Η ρητή πρόβλεψη στο ν. 4036/2012 της συνεχούς και αυτοπρόσωπης παρουσίας του υπεύθυνου επιστήμονα κατά την πώληση των γεωργικών φαρμάκων στα καταστήματα εμπορίας θα καθιστούσε στην πράξη αδύνατη τη σωστή εφαρμογή της συνταγογράφησης σύμφωνα με τις αρχές της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας στην περίπτωση που στο κατάστημα υπάρχει ένας μόνο γεωπόνος – υπεύθυνος επιστήμονας. Συνεπώς θα δημιουργούνταν αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των καταστημάτων εμπορίας γεωργικών φαρμάκων που διαθέτουν μόνο ένα γεωπόνο – υπεύθυνο επιστήμονα και δεν θα μπορούσαν πρακτικά να συνταγογραφούν και αυτών που διαθέτουν περισσότερους γεωπόνους – υπεύθυνους επιστήμονες.

iv. Η θέσπιση των ασυμβιβάστων στις περιπτώσεις σύγκρουσης συμφερόντων και προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος αποτελεί πάγια τακτική της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, όπως για παράδειγμα το ασυμβίβαστο μεταξύ του «Γεωπόνου Μελετητή Δημοσίων Έργων» και του «Γεωπόνου Εργολήπτη Δημοσίων Έργων».

5. Συμπερασματικά, η πρόταση μας για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση της δραστικής ουσίας των γεωργικών φαρμάκων που υιοθετήθηκε πρόσφατα από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, έχει ως στόχο τον έλεγχο και τον περιορισμό της χρήσης των γεωργικών φαρμάκων μέσω της εφαρμογής των κανόνων της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας από τους επαγγελματίες χρήστες γεωργικών φαρμάκων ώστε να μειωθεί το κόστος παραγωγής, να διασφαλισθεί η ποιότητα των εξαγώγιμων προϊόντων και να προστατευθεί ο καταναλωτής και το περιβάλλον.

Συνεπώς, όποιος έχει οικονομικό όφελος από την πώληση των γεωργικών φαρμάκων εξ ορισμού δεν πληροί τους στόχους της μείωσης της πώλησης των γεωργικών φαρμάκων, ασχέτως από την επιστημονική του επάρκεια ή την τιμιότητά του (η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, αλλά πρέπει και να φαίνεται). Τέλος, είναι περισσότερο από προφανές, τόσο για τον απλό πολίτη, όσο και για τον εξειδικευμένο επιστήμονα, ότι εάν δεν ισχύσει το ασυμβίβαστο της συνταγογράφησης με την πώληση, η ανωτέρω νομοθετική πρωτοβουλία δεν έχει λόγο ύπαρξης (ιδιαίτερα μετά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής καταγραφής των γεωργικών φαρμάκων από το Σεπτέμβριο) και τελικά θα ακυρωθεί στο βωμό συμφερόντων.

Η διατύπωση ενστάσεων και αμφιβολιών από γεωτεχνικούς φορείς επί της πρότασής μας, όταν δεν γίνεται κακοπροαίρετα, είναι θεμιτή και ωφέλιμη καθώς θα συνεισφέρει στην καλύτερη ρύθμιση της όλης διαδικασίας που θα εξειδικευθεί με το εφαρμοστικό Προεδρικό Διάταγμα. Για την ορθή εφαρμογή, λοιπόν, της συνταγογράφησης κρίνεται απαραίτητη η τακτική επιτόπια επίσκεψη του γεωπόνου στα αγροτεμάχια της εκμετάλλευσης και συνεπώς, δε νοείται η συνταγογράφηση από εταιρείες που εδρεύουν στα μεγάλα αστικά κέντρα εάν δεν πληρείται ο παραπάνω όρος. Αυτή η συνθήκη θα μπορούσε να διασφαλισθεί είτε με την αδειοδότηση ανά γεωγραφική περιφέρεια, είτε με την πρόβλεψη της δυνατότητας καθημερινής πρόσβασης στην αγροτική εκμετάλλευση ως προϋπόθεση της άδειας συνταγογράφησης. Η σημαντικότερη δικλείδα ασφαλείας, όμως, είναι η αυτορρύθμιση μίας πραγματικά ελεύθερης αγοράς που θα δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και περισσότερη πελατεία σε όποιον κάνει γεωπόνο – συνταγογράφο καλά τη δουλειά του.

Σημαντική παράμετρο θα αποτελέσει και η επιστημονική επάρκεια των γεωπόνων – συνταγογράφων, καθώς και η εξειδικευμένη μετεκπαίδευσή τους στα θέματα της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας και της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Η άδεια συνταγογράφησης θα πρέπει να χορηγείται μόνο σε όσους γεωτεχνικούς έχουν αποδεδειγμένη επιστημονική επάρκεια με βάση τους ακριβείς τίτλους σπουδών τους και τα μαθήματα φυτοπροστασίας που έχουν παρακολουθήσει σε προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό επίπεδο (πρόβλεψη που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα για τους υπεύθυνους επιστήμονες στην εμπορία γεωργικών φαρμάκων). Θα πρέπει, επίσης, να θεσπιστεί από την πολιτεία ως υποχρέωση για την έκδοση της άδειας συνταγογράφησης και η επιτυχής παρακολούθηση σχετικού προγράμματος εκπαίδευσης για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και την επικαιροποίηση των γνώσεων στα θέματα της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας, που θα διοργανώνει το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε συνεργασία με τα Α.Ε.Ι. και τις Επιστημονικές Εταιρείες.

Πιθανή προσπάθεια κάποιων εταιρειών εισαγωγής ή παραγωγής γεωργικών φαρμάκων να δημιουργήσουν το δικό τους δίκτυο γεωπόνων – συνταγογράφων θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με την πολιτική βούληση να εφαρμοσθεί σε μεγάλο εύρος και εξονυχιστικά  ο προβλεπόμενος έλεγχος από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες (πιθανότατα ΔΑΟΚ) προς τους συνταγογράφους, ώστε να αποκαλυφθεί ποιοι συνταγογράφοι «γράφουν» δραστικές ουσίες συγκεκριμένης μόνο εταιρείας ή υπερσυνταγογραφούν ή συνταγογραφούν με «περίεργη λογική» και να τους επιβληθούν οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία οικονομικές και επαγγελματικές κυρώσεις.

Επισημαίνεται ότι οι εταιρείες εισαγωγής ή παραγωγής γεωργικών φαρμάκων έχουν σήμερα πλήρη ελευθερία να ασκούν την πολιτική αύξησης των πωλήσεών τους μέσω των καταστημάτων λιανικού εμπορίου γεωργικών φαρμάκων που είναι εξαρτημένα από αυτές, ενώ η έλλειψη εφαρμογής των κανόνων της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας αυξάνει την ανάγκη για χρήση γεωργικών φαρμάκων. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, η λογική επιτάσσει να νομοθετείς σωστά και να προσπαθείς να πατάξεις την πιθανή παραβατική συμπεριφορά στην εφαρμογή του νόμου, παρά να νομοθετείς λανθασμένα (π.χ. επιτρέποντας τη σύγκρουση συμφερόντων συνταγογράφησης και πώλησης), οπότε δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα βελτίωσης παρά μόνο η καινούργια νομοθέτηση. Η εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης θα αποκαλύψει, επίσης, τις ελλείψεις σε εγκρίσεις σκευασμάτων γεωργικών φαρμάκων σε συγκεκριμένες καλλιέργειες που δε διαπιστώνονται στην πράξη σήμερα λόγω της έλλειψης ευθύνης και καταγραφής των ψεκασμών και θα αναγκάσει την αγορά και την Κυβέρνηση να δώσει τις ορθές λύσεις και σε αυτές τις περιπτώσεις.

Σημαντικότατη θα είναι η συμβολή της συνταγογράφησης και στην πάταξη της παράνομης εισαγωγής και διακίνησης γεωργικών φαρμάκων από άλλες χώρες. Ζωτικής σημασίας για την επιτυχή λειτουργία του συστήματος θα είναι η ηλεκτρονική καταχώρηση του μοναδικού κωδικού αριθμού της συνταγής κατά την πώληση του εμπορικού σκευάσματος στα καταστήματα λιανικής πώλησης για λόγους ιχνηλασιμότητας και ολοκληρωμένου ελέγχου (εφαρμογή συστήματος barcode). Σε αυτήν την περίπτωση κατά τη διενέργεια δειγματοληπτικών ή και κατευθυνόμενων ελέγχων από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΔΑΟΚ) σε καλλιεργούμενα αγροτεμάχια, εάν εντοπισθεί κάποια δραστική ουσία στην καλλιέργεια θα αναζητιέται άμεσα η σχετική νόμιμη συνταγή και θα διαπιστώνεται εάν και με ποιο τρόπο εκτελέστηκε (εμπορικό σκεύασμα, ποσότητα, κατάστημα πώλησης). Εάν δεν υπάρχει συνταγή ή δεν εκτελέστηκε νόμιμα θα επιβάλλονται οι προβλεπόμενες οικονομικές και ποινικές κυρώσεις και θα ξεκινάει η ανακριτική διαδικασία για τις λεπτομέρειες του παράνομου ψεκασμού.

Η πρότασή μας για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση είναι πλήρως συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το σύγχρονο Ελληνικό πρότυπο αγροτικής ανάπτυξης που στοχεύει σε ποιοτικά και πιστοποιημένα προϊόντα. Μειώνει το κόστος παραγωγής, αυξάνει την ασφάλεια, την εξαγωγιμότητα και την τιμή των προϊόντων μας, σέβεται το περιβάλλον και τις λοιπές αγροτικές δραστηριότητες (μελισσοκομία, ιχθυοκαλλιέργειες κ.α.), δίνει στον Έλληνα ή στον ξένον καταναλωτή τη σιγουριά να καταναλώνει τα αξεπέραστα προϊόντα της Ελληνικής Γης και στον Έλληνα γεωπόνο (με ποσοστό ανεργίας 59,29% στις ηλικίες έως 35 ετών) δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει τις ιδιαίτερες ικανότητες και τις εξειδικευμένες επιστημονικές του γνώσεις προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Οι μόνοι που θα ζημιωθούν από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση θα είναι όσοι εισάγουν παράνομα γεωργικά φάρμακα στην Ελλάδα ή διακινούν ακατάλληλα σκευάσματα και φυσικά όσοι κερδοσκοπούν σε βάρος της τσέπης του παραγωγού και ίσως και της υγείας του καταναλωτή.

Τέλος, ευχής έργο θα ήταν να εφαρμοσθεί σύντομα και η πρότασή μας για τη συνταγογράφηση των λιπασμάτων των επαγγελματιών χρηστών με την εφαρμογή της υποχρεωτικής περιοδικής εδαφολογικής ανάλυσης και φυλλοδιαγνωστικής σε μια χώρα που στερείται εδαφολογικών χαρτών για το μεγαλύτερο τμήμα της. Σήμερα, που η παγκόσμια κοινότητα στρέφεται στη θεραπευτική διατροφή και ανακαλύπτει ξανά τη σοφία του Ιπποκράτη που είπε «κάνε την τροφή το φάρμακό σου και το φάρμακό σου την τροφή σου», η ορθολογική λίπανση των καλλιεργειών για την αειφορική παραγωγή ασφαλών, υγιεινών και ποιοτικών αγροτικών προϊόντων είναι επίκαιρη όσο ποτέ, καθώς η λίπανση-θρέψη μαζί με το κλίμα και το γενετικό υλικό καθορίζει όχι μόνο την ποσοτική παραγωγή, αλλά και το χρώμα, το άρωμα, τη γεύση, την υφή, τη χημική σύσταση, την ευπάθεια σε ασθένειες, τη διατηρησιμότητα και εν τέλει τη μοναδικότητα των προϊόντων της Ελληνικής Γης. Η νιτρορύπναση των υπόγειων υδάτων, το φαινόμενο του «ευτροφισμού» που προκαλείται και από τα φωσφορούχα λιπάσματα στις λίμνες και στα παράκτια ύδατα, αλλά και διάφορες άλλες μορφές ρύπανσης που δημιουργούνται από την αλόγιστη χρήση των λιπασμάτων καθιστούν και τη συνταγογράφηση των λιπασμάτων απαραίτητη για επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος και προστασίας του περιβάλλοντος.
Με τιμή,
Για την Διοικούσα Επιτροπή του
Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
Toυ Πέτρου Αλεξανδρή -agronews.gr

Διευκρινίσεις για το Πρόγραμμα Νέων Γεωργών του Μέτρου 112

Χρήσιμες διευκρινίσεις σχετικά με το πρόγραμμα νέων αγροτών του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007-2013» δίνει με εγκύκλιό του γενικός γραμματέας του ΥΠΑΑΤ, κ. Μόσχος Κορασίδης.
 
Το έγγραφο που δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια αναφέρει τα εξής:
«Θέμα: «Διευκρινήσεις προγράμματος Νέων Γεωργών του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007-2013»
Σχετικό: α) Η αρ. 13389/21-9-2012 Διευκρινιστική Εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας
β) Η αρ. 11194/24-5-2013 Διευκρινιστική Εγκύκλιος της Υπηρεσίας μας
Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών και λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα επιτάχυνσης και απλοποίησης της διαδικασίας πληρωμής της 2ης ή/και 3ης δόσης της ενίσχυσης των Νέων Γεωργών του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007-2013, σε συνεννόηση με τον Οργανισμό Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ), σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων πληρωμής που περιέχουν «Ειδική Μελέτη Κατάδειξης Επίτευξης των Συμβατικών Υποχρεώσεων» με την οποία καταδεικνύεται η επίτευξη των συμβατικών υποχρεώσεων κατά το προηγούμενο της υποβολής αίτησης πληρωμής έτος, πραγματοποιείται βάσει της εξατομίκευσης της Ενιαίας Δήλωσης Εκμετάλλευσης (ΕΔΕ) του έτους επίτευξης των συμβατικών υποχρεώσεων.
2. Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων πληρωμής ολοκληρώνεται μετά και την υποβολή όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων (επαρκούς επαγγελματικής ικανότητας, αδειοδότησης κτηνοτροφικής εγκατάστασης κτλ). Επισημαίνεται ότι για την ολοκλήρωση του διοικητικού ελέγχου αιτήσεων αποπληρωμής των δικαιούχων απαιτείται να έχουν εμφανιστεί τα αποτελέσματα της επιτόπιας επίσκεψης του ΟΠΕΚΕΠΕ σε εξατομίκευση της ΕΔΕ. Εφόσον τα αποτελέσματα της επιτόπιας επίσκεψης έχουν ενσωματωθεί στην εξατομίκευση του έτους επίτευξης των συμβατικών υποχρεώσεων ή μεταγενέστερο αυτού, λαμβάνονται υπόψη για τον διοικητικό έλεγχο των αιτήσεων αποπληρωμής.
3. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων πληρωμής ολοκληρωθεί μετά την ανάρτηση εξατομίκευσης της ΕΔΕ επομένου της επίτευξης των συμβατικών υποχρεώσεων έτους.
θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η εν λόγω εξατομίκευση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 3 και 4 του άρθρου 6 της αρ. 14357/13-12-2011 Υπουργικής Απόφασης «Διαδικασία και τρόπος χορήγησης της 2ης και 3ης δόσης της οικονομικής ενίσχυσης στο πλαίσιο του Μέτρου 112 «εγκατάσταση νέων γεωργών» του ΠΑΑ σύμφωνα με την ΚΥΑ 704/2008».
4. Οι παράγραφοι 5 και 6 της αρ. 13389/21-9-2012 διευκρινιστικής εγκυκλίου της Υπηρεσίας μας [σχετικό α)] όπως τροποποιήθηκαν με την αρ. 11194/24-5-2013 όμοιά της [σχετικό β)], καταργούνται.
5. Νέοι γεωργοί που εντάσσονται στη δράση 1.1 «Βιολογική Γεωργία» του Μέτρου 214 του ΠΑΑ 2007-2013, αναλαμβάνουν την ειδική δέσμευση να θέσουν σε αγρανάπαυση το σύνολο της έκτασης των αγροτεμαχίων υποχρεωτικά μια φορά την περίοδο προσαρμογής, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 24 της αρ. 079833/24-10-2011 ΚΥΑ (ΦΕΚ 2366/Β’/25-10-2011).
Κατά το έτος της αγρανάπαυσης, οι δικαιούχοι Νέοι Γεωργοί του Μέτρου 112 μπορούν να χρησιμοποιήσουν, για την τεκμηρίωση επίτευξης των στόχων του επιχειρηματικού σχεδίου τους, τους δείκτες ΜΑΕ και Γεωργικού Εισοδήματος που ισχύουν για τις προβλεπόμενες καλλιέργειες στο ισχύον Σχέδιο Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (Σ.Π.Δ.) του Μέτρου 2.1.4. του ΠΑΑ.
6. Νέοι Γεωργοί της πρώτης περιόδου του Μέτρου, απόφοιτοι του Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ) ή και της Επαγγελματικής Σχολής (ΕΠΑΣ) της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης ή της Γαλακτοκομικής Επαγγελματικής Σχολής Ιωαννίνων, πληρούν το δεσμευτικό στόχο του Επιχειρηματικού Σχεδίου, της απόκτησης ή συμπλήρωσης επαρκούς επαγγελματικής ικανότητας, εφόσον η εκπαίδευσή τους είναι ανάλογης κατεύθυνσης με την κατεύθυνση της εκμετάλλευσής τους. Οι εν λόγω δικαιούχου δεν είναι υπόχρεοι κατάρτισης από τον «ΕΛΓΟ- ΔΗΜΗΤΡΑ», εφόσον αποφοιτήσουν μέχρι το έτος 2013.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΟΣΧΟΣ ΚΟΡΑΣΙΔΗΣ»

Ως 31 Aυγούστου οι εγγυητικές για την αναδιάρθρωση αμπελώνων

Ανακατανέμονται για δεύτερη φορά ανά Περιφερειακή Ενότητα οι εκτάσεις και τα κονδύλια για την αναδιάρθρωση και μετατροπή οινοποιήσιμων ποικιλιών αμπέλου για την αμπελοοινική περίοδο 2012-2013, σύμφωνα με τη δεύτερη τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 3605/94386/13.9.2012 Απόφασης Κατανομής των κοινοτικών κονδυλίων για την αναδιάρθρωση και μετατροπή των αμπελώνων για την περίοδο 2012/2013, που υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Αντίστοιχα παρατείνεται ως τις 15 Σεπτεμβρίου και η προθεσμία αποστολής των φακέλων πληρωμής από τις αρμόδιες Διευθύνσεις.Αντίστοιχα παρατείνεται ως τις 15 Σεπτεμβρίου και η προθεσμία αποστολής των φακέλων πληρωμής από τις αρμόδιες Διευθύνσεις.
Με βάση την τροποποιητική απόφαση, η ημερομηνία κατάθεσης εγγυητικών επιστολών για την καλλιεργητική περίοδο 2012−2013 παρατείνεται από τη λήξη της προηγούμενης προθεσμίας (20 Ιουνίου 2013) έως και τις 31 Αυγούστου 2013.
 
Για τον λόγο αυτό για την περίοδο εφαρμογής του προγράμματος 2012−2013, αντίστοιχα παρατείνεται έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2013 και η προθεσμία αποστολής των φακέλων πληρωμής από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής προς τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. με τη διαδικασία που περιγράφεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. 306252/20.12.2010 υπουργικής απόφασης.
Να επισημανθεί ότι η μη εκτέλεση ορισμένων εγκεκριμένων μέτρων / δράσεων στη διάρκεια της αμπελουργικής περιόδου 2012/2013 και η μη προσκόμιση τραπεζικής εγγύησης για τις δράσεις αυτές, θα επισύρει τις κυρώσεις που προβλέπονται στην ανωτέρω κοινή υπουργική απόφαση.
Οι ποικιλίες Τσάπουρνο στην Π.Ε. Κιλκίς και Κοτσιφολιάτικο στις Π.Ε. Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου επιτρέπεται να συμμετέχουν μόνο στις δράσεις:
i) εκρίζωση / αναφύτευση με άλλη ποικιλία,
ii) επανεμβολιασμός.
Οι Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.) Φθιώτιδας, Εύβοιας, Βοιωτίας και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα) δεν ταξινομούνται ως περιφέρειες «σύγκλισης», το οποίο συνεπάγεται χρηματοδότηση του προγράμματος από την Ε.Ε. στο 50%, αντί του 75% που ισχύει για τις υπόλοιπες Π.Ε.
 
Οι Π.Ε. έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν στο Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης και Μετατροπής επιπλέον στρέμματα των κατανεμηθέντων, χωρίς να υπερβούν το κατανεμηθέν ποσό που τους αναλογεί, άλλως θα φέρουν ακέραια την ευθύνη για την αδυναμία καταβολής των συγκεκριμένων ενισχύσεων στους παραγωγούς της περιοχής τους.
Βρείτε τον πίνακα με την κατανομή ανά Περιφερειακή Ενότητα στην

Αναβίωση του πηλιορείτικου γάμου στην Πορταριά

Για 40η συνεχή χρονιά πραγματοποιήται η Αναβίωση των Εθίμων του Πηλιορείτικου Γάμου στην Πορταριά, όπως πάντα, το πρώτο Σαββατοκύριακο μετά τη γιορτή του Δεκαπενταύγουστου.
Την Παρασκευή 16 Αυγούστου, στις 21.00, με αφορμή τη γαμήλια προετοιμασία,  παρουσιάστηκαν παραδοσιακοί χοροί από Ελληνικούς Συλλόγους στην πλατεία της Πορταριάς.
Η έναρξη της αναβίωσης των εθίμων έγινε το βράδυ του Σαββάτου 17 Αυγούστου 2013, στις 21.00 μ.μ, με τα αρραβωνιάσματα και τα αλευρώματα. Στη συνέχεια, το παιδικό τμήμα του Αθλητικού & Πολιτιστικού Συλλόγου «Ορμίνιο» Πορταριάς  παρουσίασε παραδοσιακούς χορούς και η βραδιά  έκλεισε με λαϊκό πανηγύρι και την ορχήστρα του Θανάση Δραγανη.
Την Κυριακή 18 Αυγούστου 2013 το πρωί, μετά την τέλεση της θείας λειτουργείας, θα πραγματοποιηθούν στις 11 π.μ. τα καλέσματα, η μεταφορά της προίκας με τα ζώα και το κόψιμο του νυφικού. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των εθίμων οι επισκέπτες θα μπορούν να γευθούν το ντόπιο τσίπουρο στο παραδοσιακό μαγαζάκι.
Στις 20.00 μ.μ. το βράδυ, η 40η Αναβίωση των εθίμων θα ολοκληρωθεί με το ξεκίνημα του ζευγαριού για την τέλεση του μυστηρίου, το γαμήλιο γλέντι, το κρέμασμα του γαμπρού, το σπάσιμο της στάμνας και το ψώνισμα – φόρτωμα του γαμπρού. Την παρουσίαση των εθίμων και όλο το τελετουργικό θα συνοδεύει μουσικά παραδοσιακή ορχήστρα. Θα ακολουθήσει παραδοσιακό γλέντι με την ορχήστρα του Δημήτρη Πετρή.
Η αναβίωση των εθίμων του Πηλιορείτικου Γάμου θα πραγματοποιηθεί, ως είθισται, στην Κεντρική Πλατεία Πορταριάς.
Πηλιορείτικος Γάμος
Τα έθιμα του Πηλιορείτικου γάμου προέρχονται από το μυθικό γάμο της περιοχής, που οδήγησε στη γέννηση του Αχιλλέα και τον Τρωικό Πόλεμο, το γάμο του Πηλέα (από τον οποίο έλαβε το όνομά του το βουνό του Πηλίου) με τη Νηρηίδα Θέτιδα.
Ο Πηλιορείτικος Γάμος που αναβιώνει για 40 χρόνια στην Πορταριά, γιορτάζεται με γλέντι τρικούβερτο και δημιουργεί την αίσθηση σε πολλούς μελλόνυμφους ότι ο τόπος αυτός είναι γούρικος ώστε να τελέσουν τους γάμους τους στο πηλιορείτικο χωριό.
Ο θεσμός της αναβίωσης του Πηλιορείτικου Γάμου πραγματοποιείται σε συνεργασία του Δήμου Βόλου, της Δημοτικής Ενότητας Πορταριάς, της Τοπικής Κοινότητας Πορταριάς και του Αθλητικού & Πολιτιστικού Συλλόγου «Ορμίνιο» Πορταριάς καθώς και με την ευγενή χορηγία πολλών επιχειρηματιών της περιοχής.

Φυτικά απόβλητα για την παραγωγή αιθανόλης στις ΗΠΑ

Είμαστε ένα βήμα πιο κοντά στην παραγωγή βιοκαυσίμων χωρίς τη χρήση καλλιεργειών που προορίζονται για τρόφιμα μετά την παραγωγή αιθανόλης από φυτικά απόβλητα (πχ. γρασίδι, σκουπίδια, κλπ) από την αμερικανική εταιρεία χημικών και βιοκαυσίμων Ineos Group Holdings Ltd.
Στην παραγωγή κυτταρινικής αιθανόλης από φυτικά απόβλητα σε μεγάλες ποσότητες προχώρησε η εταιρεία Ineos Group Holdings Ltd., με έδρα την Ελβετία, σε μονάδα της στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, μέσα στον Αύγουστο θα γίνει η παράδοση του πρώτου εμπορικού φορτίου. Αν και η Ineos Bio δεν έχει δημοσιοποιήσει περισσότερες διευκρινίσεις σχετικά με την ακριβή ποσότητα αιθανόλης που παρήχθη, η εξέλιξη είναι σημαντική δεδομένων και των κατηγοριών ότι οι υπάρχουσες μέθοδοι παραγωγής από καλαμπόκι ή ζαχαρότευτλα πλήττουν την τροφική αλυσίδα και ανεβάζουν τις τιμές των τροφίμων.

Εάν η εταιρεία καταφέρει να διατηρήσει σταθερή την παραγωγή στην αμερικανική μονάδα της, δημιουργούνται ελπίδες για μια νέα βιομηχανία που θα μπορεί να διοχετεύει στην αγορά ικανές ποσότητες καυσίμου από γρασίδι, σκουπίδια ή οτιδήποτε άχρηστο. «Ένα από τα εξοργιστικά σχόλια στη συζήτηση ήταν ότι [η τεχνολογία] δεν υπάρχει, κανείς δεν παράγει», δήλωσε στη Wall Street Journal ο διευθύνων σύμβουλος της Ineos Bio Πίτερ Ουίλιαμς. Τώρα, «έρχεται. Είναι εδώ».

Όπως ο ίδιος εξήγησε, η τεχνολογία που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1990 με τη βοήθεια επιστημόνων του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας βασίζεται στη θέρμανση οργανικών υλικών, π.χ. αποβλήτων κήπου και ροκανιδιών και στην παραγωγή ενός μείγματος μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογόνου. Στη συνέχεια, με τη χρήση βακτηριδίων παράγεται αιθανόλη.

Παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο όμιλος στην προσπάθειά του να φθάσει στην παραγωγή σε εμπορική κλίμακα, πλέον παράγει συνήθως περισσότερη ενέργεια απ’ όση καταναλώνει πουλώντας όση περισσεύει στον τοπικό πάροχο. Επόμενος στόχος είναι η παραγωγή «περισσότερης αιθανόλης από ένα τόνο ξύλου», σύμφωνα με το Ουίλιαμς.

Συγκεκριμένα, μόνο σε αυτήν τη μονάδα θα παράγονται 30 εκ. λίτρα το χρόνο, ενώ μέσα στο 2014 θα αρχίσει η παραγωγή καυσίμου από στερεά αστικά απόβλητα.

Την ικανοποίησή του για την εξέλιξη εξέφρασε και το αμερικανικό υπουργείο που συνέβαλε στην ανάπτυξη της τεχνικής, αναφέροντας σε ανακοίνωσή του ότι «το ξεκλείδωμα της δυνατότητας για υπεύθυνη ανάπτυξη όλων των πλούσιων ενεργειακών πόρων των Ηνωμένων Πολιτειών αποτελεί βασικό κομμάτι της αμερικανικής ενεργειακής στρατηγικής που προβλέπει την αξιοποίηση όλων των πηγών».
 

Όταν οι νέοι αγρότες θέλουν… μπορούν να κάνουν πολλά

Σε χρόνο ρεκόρ στήθηκε η ιστοσελίδα με όλα τα νεότερα για το Φεστιβάλ Νέων Υπαίθρου στην Πρέβεζα.
Κυκλοφόρησε το βίντεο της Ένωσης Νέων Αγροτών Πρέβεζας που προσκαλεί όλους στο Φεστιβάλ Νέων Υπαίθρου, 6 με 8 Σεπτεμβρίου 2013, στο Κανάλι Πρέβεζας.

Είναι δημιουργία των νέων, μετακινήθηκαν μέσα σε μια ημέρα με τα αυτοκίνητά τους, στα κτήματα και του στάβλους των νέων αγροτών και με πρωταγωνιστές τους ίδιους, για να προσκαλέσουν ακουστικά και με εικόνα όλες τις νέες και τους νέους που κατοικούν στην ελληνική ύπαιθρο, ή πρόκειται να μετακινηθούν για να εργασθούν στην ύπαιθρο.

Τέθηκε σε λειτουργία ο ιστοχώρος στο διαδίκτυο του Φεστιβάλ Νέων Υπαίθρου στο www.festival-newn.gr που έγινε σε χρόνο ρεκόρ (4 ημέρες) από νέους και έχει επάνω του το βίντεο του Φεστιβάλ, την αρχική σελίδα, Τι θα κάνω (πρόγραμμα), Πώς θα πάω, Χάρτη της περιοχής, την Αίτηση Συμμετοχής, Χορηγούς (συμπληρώνονται συνεχώς) και επικοινωνία. Η Ομάδα που το έκανε περιμένει παρατηρήσεις για βελτιώσεις. Το site έγινε μόνο για τις κυριότερες ανάγκες ενημέρωσης του Φεστιβάλ Νέων της Υπαίθρου.

Με ανοικτή διαδικασία η Ένωση Νέων Αγροτών Πρέβεζας δέχεται προτάσεις Νέων Αγροτών που εκτιμούν ότι η εμπειρία τους στην αγροτική τους εκμετάλλευση είναι επιτυχής (ζουν αυτοί και η οικογένειά τους από αυτήν, επομένως δεν συνίστανται ιδέες ή εκμεταλλεύσεις που ακόμα δεν έβγαλαν κέρδη) και επιθυμούν να μοιραστούν την εμπειρία τους με άλλους νέους και νέες, αγρότες ή ενδιαφερόμενους να ασχοληθούν στον αγροτικό τομέα, στο Φεστιβάλ Νέων Υπαίθρου.

Οι πραγματικές αγροτικές εκμεταλλεύσεις θα πρέπει να είναι στην γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία και δασοκομία και μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσαν να υπάρχουν:
παραγωγή ενέργειας, μεταποίηση και εμπορία της δικιάς τους παραγωγής και αγροτουρισμός.
Οι Πετυχημένες Πρακτικές θα παρουσιασθούν στον αντίστοιχο κύκλο συζήτησης το Σάββατο 7-9-2013, πρωί, 10.00-14.00. Για την ενιαία παρουσίαση θα πρέπει η κάθε εκμετάλλευση να δώσει: την παραγωγή, τα μέσα που αξιοποιεί, το αποτέλεσμα που έχει και σημεία προσοχής. Αποστολή προτάσεων στο enaprevezas@yahoo.gr ή info@festival-newn.gr. Πληρ: 6974/111252 ή 6932/206602.

Προσδιορίστηκε η συμμετοχή του κάθε νέου-νέας στα κοινά έξοδα του Φεστιβάλ σε 50 Ευρώ, που περιλαμβάνει συμμετοχή στις δραστηριότητες του ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΕΩΝ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, διαμονή (Πέμπτη βράδυ, Παρασκευή βράδυ, Σάββατο βράδυ και Κυριακή αναχώρηση) σε δίκλινα ενοικιαζόμενα δωμάτια στο Κανάλι, πρωινό, γεύμα και δείπνο, και όλες τις μετακινήσεις του προγράμματος μεταξύ Καναλιού και Νέας Σαμψούντας, καθώς και τις δύο επισκέψεις μελέτης την Παρασκευή-6/9/2013 και Σάββατο-7/9/2013.

Πρόσκληση. Στο Φεστιβάλ Νέων Υπαίθρου μπορούν να συμμετάσχουν όσοι επιθυμούν, με αίτηση συμμετοχής, αλλά είναι ελεύθερη η συμμετοχή στην τελετή έναρξης την Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου 2013, από 20.30 έως 21.30, στην κεντρική πλατεία Καναλιού Πρέβεζας, καθώς και στην αγροτική βραδιά, το Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2013,, από 20.30 έως 21.30, στον Πολιτιστικό Σύλλογο Νέας Σαμψούντας Πρέβεζας.

Πατήστε εδώ και κατεβάστε την πρόσκληση για τα εγκαίνια του φεστιβάλ

Δείτε εδώ το βίντεο

 

Πρόσω ολοταχώς το ελαιόλαδο

Αυξημένες είναι οι πιθανότητες για απρόσμενο ανοδικό ξέσπασμα στις τιμές ελαιολάδου, σύμφωνα με τον ανεξάρτητο οργανισμό Oil World. «Είναι πιθανό οι τιμές του ελαιολάδου να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα στο υπόλοιπο της εμπορικής περιόδου, εξαιτίας των χαμηλών αποθεμάτων και μέχρι να ανακουφιστεί η αγορά από τη νέα συγκομιδή», αναφέρει χαρακτηριστικά η μελέτη.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η παγκόσμια παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί στους 3,3 εκατ. τόνους την περίοδο 2013-2014, σημαντικά υψηλότερη από την περσινή επίδοση των 2,46 εκατ. τόνων, αφού η ισπανική παραγωγή θα επιστρέψει σε φυσιολογικά επίπεδα.
Η παραγωγή αυτή θα είναι μικρότερη από τους 3,44 εκατ. τόνους που είχαν σημειωθεί το 2011-2012 και με δεδομένη τη σημαντική μείωση των παγκόσμιων αποθεμάτων πέρυσι, η αναπλήρωση τους θα είναι μικρή και οι τιμές της αγοράς θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Oil World οι τιμές της αγοράς παραμένουν αυξημένες κατά 17% από το μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών όσον αφορά τον Ιούλιο. Στην ισπανική αγορά το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο πωλείται στα 2,70 ευρώ το κιλό, σημειώνοντας μικρή άνοδο. Το παρθένο ελαιόλαδο πωλείται στα 2,39 ευρώ το κιλό, ακολουθώντας σταθεροποιητικές τάσεις.
 

Επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ μέσα στο 2013 από τη Nestle Ελλάς

Νέες επενδύσεις συνολικού ύψους 10 εκατ. ευρώ έχει προγραμματίσει για τη φετινή χρονιά η Nestle Ελλάς, με στόχο την ενδυνάμωση της παρουσίας της στην ελληνική αγορά.
Οι επενδύσεις αυτές έρχονται σε συνέχεια των επενδύσεων ύψους περίπου 17,5 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε την περίοδο 2011-2012 και δείχνουν ότι η θυγατρική του ελβετικού ομίλου είναι αποφασισμένη να εκμεταλλευτεί την κρίση καθώς όπως πολλές φορές έχει δηλώσει η διοικητική της ομάδα, πιστεύει στις προοπτικές αλλά και τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να βγει ισχυρότερη από την ύφεση.

Νέα προϊόντα
Την ίδια ώρα, προτεραιότητα της εταιρείας είναι η συγκράτηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα αλλά και ανάπτυξη νέων προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας σε προσιτές τιμές, για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών και στη συρρίκνωση της αγοραστικής τους δύναμης. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται η κυκλοφορία του παγωμένου γιαουρτιού (frozen yogurt), ένα προϊόν που η κατανάλωσή του αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια.

Όσον αφορά στην πορεία των πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία, κινήθηκαν σε ρυθμούς ανάλογους με την υπόλοιπη Ευρώπη, δηλαδή οριακά θετικά. Συνολικά, οι πωλήσεις του ελβετικού ομίλου αυξήθηκαν κατά 5,3% και ανήλθαν σε 45,2 δισ. ελβετικά φράγκα, ενώ τα λειτουργικά του κέρδη ενισχύθηκαν κατά 6,8% σε 6,8 δισ. ελβετικά φράγκα.

Μονάδες παραγωγής
Η Nestle διαθέτει τέσσερα εργοστάσια στην Ελλάδα: το εργοστάσιο του καφέ στα Οινόφυτα, του παγωτού στον Ταύρο, καθώς και δύο εργοστάσια νερού, στη Βόνιτσα Αιτωλοακαρνανίας και στη Δωδώνη Ιωαννίνων. Διαθέτει 10 σημεία δραστηριότητας στην Ελλάδα και απασχολεί πάνω από 1.000 άτομα ως μόνιμο προσωπικό.

Επιπλέον, εξάγει δύο προϊόντα ελληνικής παραγωγής: τον ελληνικό καφέ Λουμίδης Παπαγάλος και το φυσικό μεταλλικό νερό Κορπή στις ελληνικές κοινότητας παγκοσμίως (κυρίως στις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Κύπρο, την Αλβανία, την Αυστραλία και την Αγγλία), καθώς και ένα σημαντικό κομμάτι της παραγωγής των παγωτών από το εργοστάσιο στον Ταύρο.

Το 2012 ο κύκλος εργασιών Nestle Ελλάς Α.Ε. ανήλθε στα 434 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν σε 14,7 εκατ. ευρώ.

(Πηγή: Ημερησία)

Μαύρες ανεμογεννήτριες για την προστασία πτηνών

Τέσσερις όμιλοι που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της αιολικής ενέργειας ίσως βρήκαν τη λύση για τα πουλιά που σκοτώνονται από τις ανεμογεννήτριες αλλάζοντας απλά το χρώμα τους.
Υπό την αιγίδα του Ερευνητικού Συμβουλίου της Νορβηγίας και της Energy Norway, οι εταιρείες άρχισαν ήδη τις δοκιμές στο αιολικό πάρκο Smøla, στα βόρεια της χώρας. Σύμφωνα με τη Statkraft, η οποία διαχειρίζεται το συγκεκριμένο πάρκο, στην περιοχή εντοπίζονται συχνά νεκροί αετοί.

Σε τέσσερις από τις 68 ανεμογεννήτριες του πάρκου, το ένα πτερύγιο θα βαφτεί μαύρο προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η χρωματική αντίθεση με το φόντο θα μειώσει τον αριθμό των... συγκρούσεων. Το πρότζεκτ INTACT θα μελετήσει επίσης κατά πόσο η ενίσχυση της συνολικής ορατότητας των πύργων θα αποτρέψει τα χτυπήματα πτηνών που πετούν χαμηλότερα από τους αετούς.

Σε ορισμένες ανεμογεννήτριες θα τοποθετηθούν υπεριώδεις λάμπες, καθώς τα μάτια των πτηνών έχουν ευαισθησία στο υπεριώδες φως. Εάν αποδειχθούν αποτελεσματικές, οι ερευνητές του INTACT θα δοκιμάσουν την εφαρμογή αντίστοιχης βαφής, η οποία μάλιστα έχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να τοποθετηθεί κατά τη διαδικασία παραγωγής της ανεμογεννήτριας.

(Πηγή: Ναυτεμπορική)
 

Συνέδριο για τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού

Οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων μικρής κλίμακας, είναι το αντικείμενο του τέταρτου συνεδρίου που θα πραγματοποιηθεί στο Βόλο στις 25-27 Οκτωβρίου 2013, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Το Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το Τμήμα Χημείας του ΑΠΘ, το Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης διοργανώνουν το εν λόγω συνέδριο με τη συνεργασία του ΤΕΕ-Περιφερειακό Τμήμα Μαγνησίας, του ΤΕΕ- Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας και της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων  Ύδρευσης –Αποχέτευσης.
Κύριος στόχος του εν λόγω συνεδρίου είναι να παρουσιάσει τις καλύτερες τεχνολογίες σχετικά με την επεξεργασία πόσιμου νερού και υγρών αποβλήτων με έμφαση στους μικρούς δήμους, κοινότητες και οικισμούς καθώς και ξενοδοχειακές και βιομηχανικές μονάδες, βασισμένες σε κριτήρια περιβαλλοντικά, οικονομικά, τεχνολογικά και κοινωνικά.
Οι κεντρικές θεματικές ενότητες του συνεδρίου είναι οι κάτωθι:
-Μικρές μονάδες κατεργασίας υγρών αποβλήτων
-Φυσικά συστήματα κατεργασίας υγρών αποβλήτων
-Αποκεντρωμένα συστήματα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
-Επεξεργασία πόσιμου νερού σε μικρές και αποκεντρωμένες μονάδες
-Διαχείριση ιλύος σε μικρές μονάδες
-Αστικά και βιομηχανικά υγρά απόβλητα
-Έλεγχος οικοτοξικότητας υγρών αποβλήτων
-Ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση & ανάκτηση επεξεργασμένου νερού
-Ποιότητα νερών
-Τεχνικο-οικονομικές παράμετροι
Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο: 24210/74282 και 6973/328909, αρμόδια κ. Βασιλική Μανάκου.