Αναζήτηση Αναρτήσεων

Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

ΓΕΩΤΕΕ ΠΕΡ. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Κ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣΔελτίο Τύπου - Η Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος

Δελτίο Τύπου - Η Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος

Έχουμε ονομάσει την 5η Ιουνίου παγκόσμια ημέρα του περιβάλλοντος, όπως αφιερώνουμε και άλλες στην επισήμανση σοβαρών προβλημάτων, τα οποία περίεργα πολλοί λησμονούν όλες τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου. Διότι οι άνθρωποι έχουν την τάση να συγκινούνται ή να πανικοβάλλονται, όταν αιφνίδια τους προσεγγίζει τα πρόβλημα και τους βλάπτει προσωπικά. Κανείς π.χ. δεν θα σκέπτονταν να καθιερώσει μια ημέρα προβληματισμού για την παγκόσμια και την ελληνική οικονομική κρίση, διότι όλοι μιλούν γι’ αυτή και τη σκέπτονται συνεχώς και όλες τις ημέρες του χρόνου.
Το ίδιο δε συμβαίνει δυστυχώς και με τη σοβούσα όχι μόνο από πολλών ετών, αλλά από πολλών αιώνων οικολογική κρίση, την κρίση δηλαδή της καταστροφής του περιβάλλοντος. Και όμως, η οικολογική κρίση όχι μόνο είναι παλαιά και διαρκής, αλλά συγχρόνως έχει τα ίδια αίτια και πολύ σοβαρότατες επιπτώσεις, από την οικονομική, η οποία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα γνωστά προηγούμενα, σε μικρό χρονικό διάστημα είναι βέβαιο ότι θα παρέλθει. Αντιθέτως, η κρίση του περιβάλλοντος, η ρύπανση, η μόλυνση και η εν γένει καταστροφή του δρουν προσθετικά και η ανάκαμψη δεν είναι συχνά δυνατή ή επέρχεται με μεγάλη βραδύτητα.
Είναι δε τα αίτια τόσο της οικολογικής, όσο και της οικονομικής κρίσης σχεδόν τα ίδια, η αλαζονεία δηλαδή και η απληστία των ανθρώπων. Διότι την παγκοσμιοποιημένη πλέον οικονομική κρίση έχει προκαλέσει ο ασύνετος εγωισμός και η ανόητη φιλοχρηματία των κερδοσκόπων, πρόκειται περί στυγνών εγκληματιών, που για να αυξήσουν την προσωπική τους περιουσία, αδιαφορούν για την παγκόσμια δυστυχία.
Αλλά και την οικολογική κρίση από αιώνων προκαλεί η ίδια αλαζονεία και η εγκληματική απληστία των ανθρώπων, οι οποίοι, προκειμένου να αντλήσουν οικονομικά αγαθά, αντιμετωπίζουν επίσης ιδιοτελώς τη φύση ως αδίστακτοι ιμπεριαλιστές, νομίζοντας ότι αυτό είναι κατακτητικό τους δικαίωμα που απορρέει από τη λογική της υπεροχής έναντι των άλλων πλασμάτων και ότι μπορούν ατιμώρητοι να παραβιάζουν τους περίπλοκους νόμους του κόσμου.
Οι αρχαίοι όμως που, όπως φαίνεται, είχαν κατανοήσει το πρόβλημα, ονόμασαν το περιβάλλον μας «κόσμον». Σημαίνει δε «κόσμος» το κόσμημα και «κοσμώ» σημαίνει διακοσμώ, δηλαδή τακτοποιώ. Είχαν δηλαδή αντιληφθεί ότι στον κόσμο που μας περιβάλλει υπάρχει μια τάξη, και γι’ αυτό ονόμασαν το Θεό «δημιουργό», δηλαδή τεχνίτη. Είναι λοιπόν προφανές ότι η διασάλευση της τάξης αυτής καταστρέφει το κόσμημα του περιβάλλοντος και μαζί με αυτό και αυτόν που το καταστρέφει, όπως ακριβώς συμβαίνει με εκείνον που ανόητα πριονίζει το κλαδί όπου κάθεται. Ο άνθρωπος λοιπόν αντιμετώπισε το περιβάλλον του όπως ο παράφρων ωρολογοποιός που ανοίγει ένα ρολόι με το σκεπάρνι του.
Η βιομηχανική λοιπόν μόλυνση των ποταμών, των λιμνών, των θαλασσών και της ατμόσφαιρας, ο περιορισμός και η αποτέφρωση των δασών, η επέμβαση στη βιολογική ισορροπία, οι τοξικές ουσίες με τις οποίες ποτίζουμε την καλλιεργήσιμη γη, ο αφανισμός της πανίδας, η άναρχη οικιστική ανάπτυξη και κάθε είδους αλόγιστη επέμβαση στην αρμονία των φυσικών οικοσυστημάτων αποτελούν ένα έγκλημα ιμπεριαλισμού με θύμα όχι μόνο το περιβάλλον μας, αλλά και τους ίδιους εμάς, που νομίζουμε ότι έτσι κερδίζουμε.
Επομένως η οικολογική κρίση, της οποίας τα δυσμενή αποτελέσματα είναι επίσης ορατά δια γυμνού οφθαλμού και στον τόπο μας, είναι πολύ περισσότερο καταστρεπτική από ό,τι νομίζουμε ότι είναι η οικονομική. Διότι αν η «κοινωνία της αφθονίας» την οποία αποχαιρετούμε και οι άστοχοι χειρισμοί των αρχόντων μας έχουν προφανώς υποθηκεύσει τη ζωή των παιδιών μας, η καταστροφή του περιβάλλοντος ναρκοθετεί την υγεία και τη ζωή όλων των επόμενων γενεών στο διηνεκές. Και αν για την οικονομική κρίση λαμβάνονται αναπόφευκτα οδυνηρά και επείγοντα μέτρα, πολύ περισσότερο πρέπει να αντιμετωπιστεί επειγόντως η οικολογική κρίση με επιστημοσύνη και προσεκτικό σχεδιασμό σε όλο τον κόσμο και βεβαίως στη χώρα μας. Αυτή είναι μια ευθύνη ιστορική, που η χωρίς καθυστερήσεις και ενδοιασμούς ανάληψή της είναι καθήκον των αρχόντων και των λαών και του καθενός από εμάς προσωπικά.
Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο, ως φορέας όλων των γεωτεχνικών επιστημονικών κλάδων είναι αποφασισμένο να συμβάλλει στην προσπάθεια της προστασίας, της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης του περιβάλλοντος.
Όσα συμβαίνουν σήμερα στον Κόλπο του Μεξικού, περισσότερο από την 5η Ιουνίου μας το υπενθυμίζουν!

Για τη Δ.Ε. του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Μακεδονίας
Ο Πρόεδρος

Δρ Παναγιώτης Δ. Πλατής

Παρασκευή 4 Ιουνίου 2010

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νίκου Ζιούβα Πρ.ΠΟΣΓ και Ευθύμιου Ιακωβάκη Πρ.ΠΟΣΕΓ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Τα τελευταία δύο χρόνια το ΓΕΩΤΕΕ, μετά από χρόνια απραξία, έχει αρχίσει να επιτελεί σε ικανοποιητικό βαθμό τον ρόλο του, έχει αναδείξει πολλά θέματα Γεωτεχνικού ενδιαφέροντος και άρχισε να προσφέρει έργο στη χώρα, την κοινωνία και τους Γεωτεχνικούς.
Το Προεδρείο του ΓΕΩΤΕΕ, κατέβαλλε σοβαρές προσπάθειες να γίνει αξιόπιστος συνομιλητής με την πολιτεία, να αποκαταστήσει την επαφή του με την κοινωνία, να συμμετάσχει ενεργά και να διαβουλευτεί με όλους τους κοινωνικούς οικονομικούς και συνδικαλιστικούς φορείς.
Το έργο που έγινε στο ΓΕΩΤΕΕ είναι το αποτέλεσμα επίπονων προσπαθειών, συναδέλφων που στήριξαν το συγκεκριμένο Διοικητικό σχήμα, συναδέλφων εκτός σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου και Γεωτεχνικών Συνδικαλιστικών οργανώσεων που ταύτισαν ή προσάρμοσαν τις προσπάθειές τους με αυτές του ΓΕΩΤΕΕ.
Σ’ αυτούς συμπεριλαμβανόμαστε και εμείς. Ως επικεφαλείς Γεωπονικών συνδικαλιστικών οργάνων συντονίσαμε τις προσπάθειες μας με το ΓΕΩΤΕΕ, συνεργαστήκαμε αποτελεσματικά στα πλαίσια κοινών επιδιώξεων και τα αποτελέσματα είναι σε όλους γνωστά και μετρήσιμα.
Στο ΓΕΩΤΕΕ όμως δημιουργήθηκε η πρόσφατη Διοικητική κρίση, που από ότι φαίνεται παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Κρίνουμε συνεπώς σκόπιμο να ενημερώσουμε το Γεωτεχνικό κόσμο, ότι εμείς ως ενεργά στελέχη της ΠΑΣΚ, που αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα του συγκεκριμένου Διοικητικού σχήματος, δεν έχουμε καμία συμμετοχή στη διαμόρφωση της πρόσφατης απόφασης των μελών της ΠΑΣΚ που μετέχουν στο ΔΣ του ΓΕΩΤΕΕ, να άρουν τη συμμετοχή τους από το Διοικητικό σχήμα.
Επιπλέον, εκφράζουμε σοβαρές επιφυλάξεις για την ωφελιμότητα όλων των ενεργειών που ακολούθησαν και που γίνονται στο όνομα και στα αναμενόμενα μιας συμφωνίας που εκ των πραγμάτων φαίνεται ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί.
Μέσα σε μία εποχή που τα προβλήματα της κοινωνίας και των Γεωτεχνικών πολλαπλασιάζονται και μάλιστα υπό συνθήκες ιδιαίτερα αντίξοες, θεωρούμε ότι είναι περιττή η δημιουργία κρίσεων, ιδιαίτερα όταν επίκειται σε σύντομο χρονικό διάστημα η εκλογή του νέου Διοικητικού Συμβουλίου.
Σε σχέση με όλα τα παραπάνω, εμείς πιστεύουμε ότι, το Διοικητικό σχήμα με την σημερινή του σύνθεση, πρέπει :
• να κλείσει άμεσα όλες τις Διοικητικές και Υπηρεσιακές εκκρεμότητες, να ολοκληρώσει την θητεία του και να προχωρήσει σε εκλογές για την ανάδειξη νέων οργάνων Διοίκησης τον Νοέμβριο ή Δεκέμβριο του 2010,
• να συνεχίσει να λειτουργεί και να παράγει έργο σε όλα τα επίπεδα των ανειλημμένων υποχρεώσεων,
• να συνεχίσει να διαμορφώνει θέσεις και προτάσεις για όλα τα ζητήματα που απασχολούν το ΓΕΩΤΕΕ και τους Γεωτεχνικούς σε όλους τους χώρους απασχόλησης και
• να συνεχίσει να διαμορφώνει θέσεις και προτάσεις για τα μεγάλα θέματα που έχουν σχέση με την χάραξη και την υποστήριξη της Αγροτικής Πολιτικής, την Ανάπτυξη της Υπαίθρου, την διαχείριση των πόρων και του περιβάλλοντος, τις δράσεις για την υποστήριξη της παραγωγής στον πρωτογενή τομέα της χώρας.
Εμείς δηλώνουμε ότι θα είμαστε όπως πάντα αρωγοί σε κάθε προσπάθεια που εξυπηρετεί τους σκοπούς και τους στόχους του ΓΕΩΤΕΕ και των Γεωτεχνικών πέρα και έξω από κάθε μορφής σκοπιμότητες και προσωπικές επιδιώξεις.

Αθήνα, 01/06/2010

Νίκος Ζιούβας, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γεωπόνων (ΠΟΣΓ)
Ευθύμιος Ιακωβάκης, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Επαγγελματιών Γεωπόνων (ΠΟΣΕΓ)

Απάτη αγροτών με τιμολόγια - «μαϊμού» επιστροφής ΦΠΑ

Με τιμολόγια-μαϊμού θέλησαν αρκετοί αγρότες να πάρουν υπέρογκα ποσά από την επιστροφή του ΦΠΑ. Οι διασταυρώσεις σε τιμολόγια που εμφάνιζαν υπερβολικές επιστροφές έβγαλαν «λαβράκια».
Κάποιοι αγρότες κατέθεσαν τιμολόγια για υπερβολική επιστροφή ΦΠΑ και το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προχώρησε σε ενδελεχή διασταύρωση στοιχείων.
Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Ροδόπης, Νίκος Σκοπιανός, επιβεβαίωσε ότι κάτι τέτοιο συνέβη και στη δική του περιοχή και πρότεινε σε τιμολόγια πάνω από 10.000 ευρώ να γίνεται έλεγχος «και μάλιστα αυστηρότατος και αν τυχόν βρεθούν τιμολόγια-μαϊμού να πάρουν το κεφάλι των αγροτών. Οχι μόνο στη Δικαιοσύνη, στην πυρά».
Σημειώνεται ότι εφέτος η επιστροφή του ΦΠΑ αυξήθηκε από 7% σε 11% και αφορά τα τιμολόγια πώλησης των αγροτικών προϊόντων.

paseges.gr

Το πρώτο deal για προαγορά βάμβακος από την ΕΑΣ Τρικάλων

Την προαγορά βαμβακιού αποφάσισε ομόφωνα το διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΣ Τρικάλων. Είναι η πρώτη φορά, στην πολύχρονη ιστορία της, που η Τρικαλινή Ένωση αποφασίζει να προαγοράσει βαμβάκι ενόψει της νέας εκκοκκιστικής περιόδου.
Όπως αποφασίστηκε, αναφέρει η εφημερίδα ΕΡΕΥΝΑ, η ΕΑΣΤ θα προαγοράσει βαμβάκι 10.000 τόνων. Κάθε ενδιαφερόμενος βαμβακοπαραγωγός μπορεί να προσέλθει στα γραφεία της Ένωσης και να προπωλήσει όσο βαμβάκι επιθυμεί. Έχει το δικαίωμα να προπωλήσει το 10%, αλλά και το σύνολο της εκτιμώμενης παραγωγής του. Η ΕΑΣ Τρικάλων θα αγοράσει το προπωλημένο βαμβάκι προς 40 λεπτά το κιλό.
Ο παραγωγός που θα προπωλήσει βαμβάκι έχει το δικαίωμα να εισπράξει άμεσα το 20% του ποσού που αναλογεί στην προπωληθείσα ποσότητα. Για παράδειγμα, αν ένας παραγωγός προπωλήσει 10 τόνους βαμβάκι, μπορεί να εισπράξει άμεσα 800 ευρώ.
Τα θετικάΟ παραγωγός έχει «κλείσει» την τιμή του βαμβακιού που θα συλλέξει το ερχόμενο φθινόπωρο. Δεν θα αναμένει, τότε, τις συνθήκες της αγοράς που θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση της τιμής. Σε περίπτωση πτώσης της εμπορικής τιμής κάτω από τα 40 λεπτά το ερχόμενο φθινόπωρο, αυτός δεν πρόκειται να επηρεαστεί γιατί θα έχει «κλειδώσει» από τώρα την τιμή. Επιπρόσθετα, μπορεί να λάβει μία προκαταβολή η οποία θα του επιτρέψει να αντιμετωπίσει τα τρέχοντα έξοδα.
Τα αρνητικάΟ παραγωγός δεν μπορεί να «παζαρέψει» την τιμή το ερχόμενο φθινόπωρο. Δεν μπορεί να ελπίζει σε καλύτερη τιμή, αν μία τέτοια προκύψει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Δεν μπορεί να διαπραγματευτεί, τότε, με τα ιδιωτικά εκκοκκιστήρια για καλύτερη τιμή.
Η μέση λύση Και κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου, εκφράστηκε η άποψη ότι ένας παραγωγός που θα ακολουθήσει μία ενδιάμεση λύση, δηλαδή, να προπωλήσει ένα μέρος της παραγωγής του, θα είναι διασφαλισμένος σε κάθε περίπτωση. Θα «δέσει» ένα εισόδημα, θα προεισπράξει και από ‘κει και έπειτα θα μπορέσει να αξιοποιήσει τις συνθήκες της τότε αγοράς, πουλώντας το βαμβάκι του, στις τρέχουσες τιμές.
Ο λόγος της προαγοράς Ως γνωστόν, η ΕΑΣ Τρικάλων έχει προπωλήσει 4.000 τόνους βαμβάκι σε εμπόρους. Επομένως, πρέπει να διασφαλίσει ποσότητες βαμβακιού για να εξασφαλίσει το βαμβάκι. Με τιμή 40 λεπτά το κιλό, το ενωσιακό εκκοκκιστήριο θα έχει και κάποια κέρδη.
Από την πλευρά του, ο κ. Αχιλλέας Λιούτας, αναφέρθηκε τόσο στο εμπορικό μέρος της προαγοράς βαμβακιού που δίνει το δικαίωμα στην Ένωση να προσδοκά κέρδη από το προπωληθέν εκκοκκισμένο βαμβάκι, όσο και στο κοινωνικό μέρος, μιας και οι αγρότες που θα προχωρήσουν σε μία τέτοια συμφωνία με την ΕΑΣΤ, θα μπορούν άμεσα να λάβουν μία προκαταβολή η οποία θα τους επιτρέψει να καλύψουν τρέχουσες ανάγκες.

paseges.gr

Οδηγίες της ΠΑΣΕΓΕΣ προς τους συνεταιρισμούς για το ποιοτικό πριμ στο στάρι

Μέχρι 30 Ιουνίου 2010 πρέπει οι ενδιαφερόμενοι παραγωγοί να προσέλθουν στις κατά τόπους Διευθύνσεις Γεωργίας και να προσκομίσουν αντίγραφο της αίτησής τους για την ενιαία ενίσχυση μαζί με τιμολόγιο συναλλαγής και τις επίσημες ετικέτες πιστοποίησης που αντιστοιχούν στη χρησιμοποιηθείσα ποσότητα του πιστοποιημένου σπόρου, όπως ακριβώς αυτά προβλέπονται στο άρθρο 5, παράγραφος 3, σημείο δ της ΚΥΑ 262345/22.3.2010, επισημαίνει σε σχετική επιστολή προς τις ΑΣΟ των σιτηρών, ο γεν. διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, Γ. Τσιφόρος, για να λάβουν το ποιοτικό πριμ στο σκληρό στάρι.

Η επιστολή
Θέμα: Απόφαση 40835/13.5.2010 ΥΠΑΑΤ για τον καθορισμό των λεπτομερειών χορήγησης στους παραγωγούς ποιοτικού σκληρού σίτου της ειδικής ενίσχυσης του άρθρου 68 ΚΑΝ(ΕΚ)73/2009
Σας αποστέλλουμε συνημμένα την υπ. αριθ. 40835/13.5.2010 Απόφαση της Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων με θέμα τον καθορισμό των λεπτομερειών χορήγησης στους παραγωγούς ποιοτικού σκληρού σίτου της ειδικής ενίσχυσης του άρθρου 68 ΚΑΝ(ΕΚ)73/2009.
Σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με την παραπάνω Απόφαση, οι δικαιούχοι της καλλιεργητικής περιόδου 2009/10 θα πρέπει να υποβάλλουν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2010 στις κατά τόπους Διευθύνσεις Γεωργίας αντίγραφο της αίτησής τους για την ενιαία ενίσχυση μαζί με τιμολόγιο συναλλαγής και τις επίσημες ετικέτες πιστοποίησης που αντιστοιχούν στη χρησιμοποιηθείσα ποσότητα του πιστοποιημένου σπόρου, όπως ακριβώς αυτά προβλέπονται στο άρθρο 5, παράγραφος 3, σημείο δ της ΚΥΑ 262345/22.3.2010.
Επίσης σας επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με τις δύο παραπάνω Αποφάσεις για τις καλλιεργητικές περιόδους 2010/11 και 2011/12 εισάγεται σαν προϋπόθεση για την ειδική ενίσχυση του σκληρού σίτου η Ολοκληρωμένη Διαχείριση κατά AGRO 1.1 &1.2 και η χρήση τουλάχιστον 10 κιλών πιστοποιημένου σπόρου σποράς ανά στρέμμα.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
Ι. ΤΣΙΦΟΡΟΣ
Αναλυτικά, η Απόφαση (σε μορφή PDF)


paseges.gr

Επαναχρησιμοποίηση εκροών υγρών αποβλήτων

Ερώτηση για το θέμα της επαναχρησιμοποίησης των εκροών υγρών αποβλήτων, κατέθεσε προς την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο βουλευτής Ηρακλείου Μανόλης Στρατάκης.

Σύμφωνα με τον βουλευτή, η διαχείριση των αστικών υγρών αποβλήτων στην Ελλάδα, καθώς και στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διέπεται από την Οδηγία 91/271/ΕC, σύμφωνα με την οποία έχουν τεθεί χρονικά όρια προσαρμογής και τήρησης των όρων επεξεργασίας και των συγκεντρώσεων διαφόρων συστατικών και των θρεπτικών στοιχείων (όπως του αζώτου και του φωσφόρου) στις εκροές των επεξεργασμένων αποβλήτων.

Η χρήση των θρεπτικών στοιχείων με την επαναχρησιμοποίηση των εκροών των υγρών αποβλήτων για άρδευση γεωργικών καλλιεργειών, εξοικονομεί τη χρήση των χρησιμοποιούμενων χημικών και άλλων λιπασμάτων και προάγει την αειφορία και κυρίως την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.

Ακόμη και στις περιπτώσεις ευαίσθητων περιοχών, στις νότιες χώρες η επαναχρησιμοποίηση των εκροών, αντί της περαιτέρω μείωσης των θρεπτικών ουσιών που θα επιβαρύνει δυσβάσταχτα τους καταναλωτές, θα συμβάλλει στην πληρέστερη προστασία τους.

Επίσης, η περιορισμένη ρύπανση από θρεπτικά στοιχεία, των θαλασσών και άλλων υδατικών σωμάτων στην Ελλάδα και άλλες χώρες, οφείλεται κυρίως σε άλλες πηγές, όπως είναι οι βιομηχανικές, βιοτεχνικές και γεωργικές αλλά και στη ρύπανση που μεταφέρεται από άλλες περιοχές.

Ο κ. Στρατάκης αναφέρει ότι οι θάλασσες της νοτίου Ε.Ε. είναι ολιγοτροφικές σε σύγκριση με αυτές της βόρειας Ε.Ε. που είναι πολυτροφικές, ενώ το πρόβλημα του ευτροφισμού υδατικών πόρων στο βαθμό που οφείλεται σε εκροές αστικών υγρών αποβλήτων, όταν διατίθενται σ αυτούς, αφορά κυρίως τις βόρειες χώρες της ΕΕ και όχι αυτές του νότου.

Επιπρόσθετα, η συγκέντρωση φωσφόρου στο Βόρειο Αιγαίο οφείλεται σε μεταφερόμενη ρύπανση από τη Μαύρη Θάλασσα και όχι στην διάθεση εκροών αποβλήτων από παράκτιες μονάδες αστικών υγρών αποβλήτων.

Έτσι, καταλήγει ερωτώντας την υπουργό:

1) Αν στη συζητούμενη μελλοντική αναθεώρηση της Οδηγίας 1991/271/ΕC ή άλλης σχετικής διάταξης, θα ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες του Μεσογειακού χώρου και κυρίως της Ελλάδας, που βασίζονται στις παραπάνω διαπιστώσεις.

2) Αν προτίθεται να προβεί στη θέσπιση οδηγιών και κριτηρίων επαναχρησιμοποίησης των εκροών των υγρών αποβλήτων, κυρίως για άρδευση γεωργικών καλλιεργειών, όπως έχουν κάνει άλλες χώρες της Ε.Ε (Ιταλία Κύπρος, Γαλλία, Ισπανία και Πορτογαλία).

Δεσμεύσεις Μπατζελή για αιτήματα κτηνοτρόφων

Ευχαριστημένοι από τη συνάντησή τους με την υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κατερίνα Μπατζελή, παρουσιάζονται οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, αφού φαίνεται πως η υπουργός δεσμεύτηκε για ικανοποίηση των βασικότερων αιτημάτων τους.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η προώθηση ρύθμισης στο υπουργείο οικονομικών για τη ρύθμιση χρεών των κτηνοτρόφων, η προαναγγελία της προκήρυξης για τα σχέδια βελτίωσης, η βελτίωση των διατάξεων στο νομοσχέδιο του ΕΛΓΑ για την ασφάλιση και η εξασφάλιση χρηματοδότησης για το αγροτικό ΤΕΜΠΜΕ.
Κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο ΥΠΑΑΤ την Τετάρτη 2 Ιουνίου, παρουσία του προέδρου του ΣΕΚ, Γιώργος Γιαννιτσόπουλος, η υπουργός δεσμεύτηκε για τα εξής ζητήματα:
- Έχει προωθηθεί η διάταξη για τη ρύθμιση των κτηνοτροφικών χρεών στο υπουργείο Οικονομικών και έχουν βελτιωθεί οι διατάξεις για τον ΕΛΓΑ στην κατεύθυνση της μη επιπλέον επιβάρυνσης των κτηνοτρόφων.
- Από τον Σεπτέμβριο θα ισχύσει μικτό σύστημα επιστροφής του Ε.Φ.Κ. πετρελαίου ώστε ο κτηνοτρόφος να επιλέγει ο ίδιος ότι τον συμφέρει
- Όσον αφορά τη δημιουργία «αγροτικού ΤΕΜΠΜΕ» θα χρηματοδοτηθεί μέσω του Αγροτικού Αναπτυξιακού Ταμείου της ΕΕ με ποσό 150 εκατ. ευρώ η δημιουργία ενός ταμείου το οποίο θα επιχορηγεί (40-60%) μέρος του επιτοκίου των αγροτών - κτηνοτρόφων οι οποίοι πραγματοποιούν επενδύσεις.
- Σε λίγο χρόνο θα είναι έτοιμη η προκήρυξη των Σχεδίων Βελτίωσης με επιλέξιμες δαπάνες με όριο 500.000 ευρώ.
- Όσον αφορά την διαδικτυακή σύνδεση των σφαγείων της χώρας με όλους τους δημόσιους φορείς και οργανισμούς η υπουργός απεδέχθη την ολοκληρωμένη πρόταση του ΣΕΚ, η οποία έχει ως τελικό στόχο την ιχνηλασιμότητα και ταυτοποίηση των τελικών προϊόντων κρέατος και δεσμεύτηκε να χρηματοδοτηθεί η πρόταση από την «Ψηφιακή Σύγκλιση».
- Είναι προς δημοσίευση οι υπουργικές αποφάσεις που αφορούν τα συμπληρωματικά μέτρα στήριξης των αιγοπροβατοτρόφων και βοοτρόφων σε εκτέλεση του άρθρου 68 του Κανονισμού 73/2009 του Συμβουλίου και τον κανονισμό 1120/2009 της Επιτροπής.
- Έχει συσταθεί η Ο.Ε. για τη γενετική βελτίωση των φυλών αγροτικών ζώων και ότι περιμένει από τις αγροτικές οργανώσεις «Σχέδιο Συμβολαίου» το οποίο θα βοηθήσει στον έλεγχο των τιμών αγοράς των κτηνοτροφικών προϊόντων από τους μεταποιητές και εμπόρους.

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2010

Πωλήσεις, παραχωρήσεις και συμπράξεις δημόσιων οργανισμών ανακοίνωσε την Τετάρτη 2 Ιουνίου η κυβέρνηση. Καμία ανακοίνωση για «λουκέτο» στην ΑΓΡΟΓΗ

Την πλήρη ή μερική αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ, των αεροδρομίων, των ΕΛΤΑ, του καζίνο, και άλλων οργανισμών ανακοίνωσε ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου με τους υπουργούς Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα και Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο.

Ειδικότερα, η κυβέρνηση αποφάσισε την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως και του management της εταιρείας. Παράλληλα θα διατεθεί το 10% της ΕΥΔΑΠ, το 23% της ΕΥΑΘ, ενώ ιδιωτικοποιούνται πλήρως τα καζίνο. Επίσης θα πωληθεί το 39% των ΕΛΤΑ χωρίς το Δημόσιο να χάνει τον έλεγχο, ενώ δεν περιλαμβάνεται στα σχέδια αποκρατικοποιήσεων, πώληση μεριδίου σε ΟΤΕ και ΔΕΗ. Για τα ΕΛΠΕ προτείνεται η διατήρηση της υφιστάμενης στρατηγικής συμμετοχής.
Για τον ΟΠΑΠ επί του παρόντος δεν αλλάζει τίποτα σε θέματα μετοχικής σύνθεσης και το Δημόσιο διατηρεί το 34%. Ωστόσο, εντός Ιουνίου προβλέπεται η κατάθεση νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει την εποπτεία της αγοράς, το διαδικτυακό στοίχημα, τις άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων περιορισμένου κέρδους και την επέκταση του ορίζοντα του μονοπωλίου. Επίσης, προβλέπεται αξιοποίηση της ρευστότητας του ΟΠΑΠ προκειμένου να επεκτείνει τις δραστηριότητές του.
Αναμένεται επίσης αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας με συγχώνευση ΚΕΔ, ΕΤΑ και Ολυμπιακών Ακινήτων.
Αναμένεται να δημιουργηθεί μια νέα εταιρία και κατά περίπτωση, τα ακίνητα είτε θα πωληθούν είτε θα παραχωρηθούν με συμβάσεις. Σχετικά με τις τράπεζες ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου είπε ότι «οι τράπεζες πρέπει να δουν την επόμενη μέρα», προσθέτοντας ότι επί του παρόντος, για τις κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες, δεν υπάρχει καμία απόφαση. Σε ιδιώτες μέσω συμβάσεων θα δοθούν τα τμήματα της Εγνατίας Οδού με το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.

Στάση αναμονής για την ΑΓΡΟΓΗ Α.Ε.
Δεν ανακοινώθηκε τελικά επίσημα, όπως αναμενόταν, κατά τη διάρκεια του σημερινού άτυπου υπουργικού συμβουλίου, υπό το Γ. Παπανδρέου, το σχέδιο με τις καταργήσεις – συγχωνεύσεις οργανισμών του δημοσίου, μεταξύ των οποίων της ΑΓΡΟΓΗΣ Α.Ε., του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Σύμφωνα πάντως με δήλωση του Γ. Πεταλωτή, δεν υπάρχει περίπτωση να απολυθούν δημόσιοι υπάλληλοι από τους οργανισμούς που θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν.

agrotypos.gr

ΓΕΩΤΕΕ :ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΤΟ ΠΔ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, Η ΟΔΗΓΙΑ 36 / 2005


ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΩΤΕΕ

ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΤΟ ΠΔ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΝΣΩΜΑΤΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, Η ΟΔΗΓΙΑ 36 / 2005


Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ 38 / 2010 με το οποίο ενσωματώνεται στην ελληνική νομοθεσία, η οδηγία 36 / 2005, η οποία αφορά την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων στην ΕΕ.

To κείμενο του ΠΔ μπορείτε να το κατεβάσετε από ΕΔΩ

Για την ιστορία το κείμενο της παρέμβασης του ΓΕΩΤΕΕ προς την Υπουργό (κατεβάστε την παρέμβαση από ΕΔΩ) ανέφερε ότι δεν συμπεριλαμβάνονται στο Παράρτημα 8 του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την ενσωμάτωση στο εθνικό μας δίκαιο της Οδηγίας 36/2005, οι κλάδοι των δασολόγων και γεωλόγων, για λόγους τους οποίους δεν είναι δυνατόν να κατανοηθούν.

ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ ΓΙΑ 15 ΧΡΟΝΙΑ

ImageΜετά από καθυστερήσεις μηνών, διαβουλεύσεις και αρκετές αλλαγές στην πορεία, το πολυαναμενόμενο και μακροσκελές νομοσχέδιο για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή, δημιουργώντας έτσι το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση των επενδύσεων στο νευραλγικό και πολλά υποσχόμενο τομέα της «πράσινης» οικονομίας.


Ο νέος νόμος δίνει και στους επαγγελματίες αγρότες τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος μέχρι 100 KW, εξασφαλίζοντας έτσι ένα επιπλέον σημαντικό εισόδημα στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.

Στο κείμενο που ακολουθεί, η Agrenda επιχειρεί να ξεκαθαρίσει το τοπίο αποσαφηνίζοντας τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει ο νέος νόμος σε όσους αγρότες θελήσουν να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς.

Αφού οι ενδιαφερόμενοι αγρότες λύσουν τις απορίες τους με βάση τα νέα δεδομένα που προϋποθέτει ο νόμος, στη συνέχεια θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν τεχνικό σύμβουλο, για να οργανώσει τον φάκελο της άδειας εγκατάστασης. Στην επιλογή της έκτασης, της τεχνολογίας που θα αξιοποιηθεί, στο κεφάλαιο που θα διαθέσει, αλλα και τον τρόπο χρηματοδότησης της επένδυσης, τον τελευταίο λόγο, φυσικά, έχει ο αγρότης-επενδυτής.

Γι’ αυτό το λόγο στον παρόντα φάκελο θα βρείτε τα νέα και τα υφιστάμενα χρηματοδοτικά προγράμματα και επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά που «τρέχουν» οι μεγαλύτερες τράπεζες, εν αναμονή φυσικά και των ανανεωμένων προγραμμάτων, που θα έχουν προσαρμοστεί πλήρως στις επιταγές του νεοψηφισθέντος νομοσχεδίου. Σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι ο παρακάτω οδηγός αφορά τις εγκαταστάσεις ισχύος έως 100 KW, που είναι το ιδανικό μέγεθος για να επενδύσει ένας ή δύο επαγγελματίες αγρότες. Το κόστος και τα έσοδα της επένδυσης αναλύονται στη σελίδα 30.

Σε ποιες εκτάσεις μπορούν να εγκατασταθούν τα φωτοβολταϊκά;

ImageΣύμφωνα με το νομοσχέδιο, επιτρέπεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται - από την Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης του κάθε Νομού- ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας. Μάλιστα, για τις εκτάσεις αυτές το νομοσχέδιο απαγορεύει ρητά την άσκηση οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας πέρα από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. Οποιαδήποτε άλλη επέμβαση, είτε για τη μεταβολή του προορισμού τους και τη διάθεσή τους για άλλες χρήσεις είτε για την εκτέλεση έργων ή τη δημιουργία εγκαταστάσεων ή παροχή άλλων εξυπηρετήσεων μέσα σε αυτές, έστω και χωρίς μεταβολή της κατά προορισμό χρήσης τους, αποτελεί «εξαιρετικό μέτρο και διενεργείται μόνο για λόγους που εξυπηρετούν τον γεωργικό χαρακτήρα της αγροτικής εκμετάλλευσης ή την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ».

Ποιες περιοχές εξαιρούνται;

Απαγορεύεται η εγκατάσταση ΑΠΕ (συνεπώς και φωτοβολταϊκών) σε αγροτεμάχια της Αττικής που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, καθώς και σε περιοχές της Επικράτειας που έχουν ήδη καθοριστεί ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας με ΦΕΚ. Απαγορεύεται, επίσης, η εγκατάσταση σε αγροτική γη που ορίζεται ως υψηλής παραγωγικότητας από εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) ή Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) του ν.2508/1997 (Α’ 124), καθώς και Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) του άρθρου 29 του ν. 1337/1983 (Α’ 33), εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά στα εγκεκριμένα αυτά σχέδια.

Πόση έκταση θα μπορούν να καταλαμβάνουν τα φωτοβολταϊκά;

ImageΠροϋπόθεση για την παραγωγή ρεύματος από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας - εκτός από τις προαναφερθείσες εξαιρέσεις- είναι οι εκτάσεις που θα δεσμευτούν για το σκοπό αυτό να μην ξεπερνούν το 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων του συγκεκριμένου νομού.

Ως κριτήριο θα χρησιμοποιούνται τα στοιχεία της Ετήσιας Γεωργικής Στατιστικής Έρευνας του έτους 2008 της Γενικής Γραμματείας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας.

Για τον υπολογισμό της κάλυψης θα λαμβάνεται υπόψη η οριζόντια προβολή επί του εδάφους των φωτοβολταϊκών στοιχείων.

Υπάρχουν άλλοι περιορισμοί ή προϋποθέσεις;

To νομοσχέδιο ορίζει ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής είναι δυνατό να ορίζονται ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. σε αγροτεμάχια που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, περιλαμβανομένων, για παράδειγμα, της μέγιστης κάλυψης εδάφους ανά σταθμό, των ελάχιστων αποστάσεων από τα όρια του γηπέδου του σταθμού, περιορισμών στον τρόπο θεμελίωσης και υποχρεώσεων για την αποκατάσταση του γηπέδου μετά την αποξήλωση των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε.

Θα δοθεί προτεραιότητα στους αγρότες;

ImageΣτο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται ρητά κάτι τέτοιο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της Agrenda, με προσωπική παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού προωθείται ειδική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία θα δίνεται προτεραιότητα στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες για την κατασκευή φωτοβολταϊκών μονάδων σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας. Μάλιστα, το χρονικό αβαντάζ που θα δοθεί στους επαγγελματίες αγρότες αναμένεται να διαμορφωθεί στους έξι μήνες. Ύστερα από το διάστημα αυτό, εφόσον υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης του τομέα και κριθεί απαραίτητο από τις αρμόδιες αρχές, θα δίνεται η δυνατότητα και στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους επενδυτές από άλλους κλάδους να επενδύσουν.

Σε τι τιμές θα πωλείται το παραγόμενο ηλεκτρικό ρεύμα;

Για την τιμολόγηση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά ισχύος μέχρι 100 KW που εγκαθιστούν οι αγρότες ισχύει ό,τι και για όλα τα υπόλοιπα φωτοβολταϊκά της ίδιας ισχύος. Οι τιμές καθορίζονται σύμφωνα με τον πίνακα 1.

Οι τιμές που καθορίζονται στον πίνακα αυτό αναπροσαρμόζονται κάθε έτος, κατά ποσοστό 25% του δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους, όπως αυτός καθορίζεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Αν η τιμή που αναφέρεται στον πίνακα αυτόν αναπροσαρμοσμένη κατά τα ανωτέρω, είναι μικρότερη της μέσης Οριακής Τιμής του Συστήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται κατά το προηγούμενο έτος, προσαυξημένης κατά 30%, 40%, και 40%, αντίστοιχα για τις περιπτώσεις Α, Β, και Γ, του ανωτέρω πίνακα, η τιμολόγηση γίνεται με βάση τη μέση Οριακή Τιμή του Συστήματος του προηγούμενου έτους, προσαυξημένη κατά τους αντίστοιχους ως άνω συντελεστές.

Όσοι παραγωγοί έχουν συνάψει ήδη σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς και με την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου έχουν θέσει σε λειτουργία τους σταθμούς τους, μπορούν είτε να τροποποιήσουν τη σύμβασή τους, σύμφωνα με τις διατάξεις των ανωτέρω εδαφίων με τιμή αναφοράς που αντιστοιχεί στον Φεβρουάριο 2010 και διάρκεια ίση με το χρονικό διάστημα που υπολείπεται της εικοσαετίας από τη θέση των σταθμών σε λειτουργία είτε να συνεχίσουν την εκτέλεση της ισχύουσας σύμβασης. Στην περίπτωση συνέχισης της ισχύουσας σύμβασης, αν ασκήσουν το δικαίωμα της ανανέωσης της σύμβασης, κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν.3468/2006, ως τιμή πώλησης θα συνομολογείται, κατά τα προβλεπόμενα στον πίνακα, αυτή που αντιστοιχεί στον μήνα και έτος της ανανέωσης».

Προβλέπονται έξτρα κίνητρα ή επιχορηγήσεις;

ImageΠέραν της τιμής, το νομοσχέδιο δεν παρέχει κάποιο επιπλέον κίνητρο ή επιδότηση για τους παραγωγούς. Ωστόσο, οι επαγγελματίες αγρότες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά είναι πολύ πιθανό να βρουν ευκαιρίες χρηματοδότησης από τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο που αναμένεται να ψηφισθεί μέχρι το τέλος του Ιουνίου. Σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει η υπουργό Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη, ο εν λόγω νόμος θα δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προηγούμενος Αναπτυξιακός είχε χρηματοδοτήσει αρκετές επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά τόσο από ιδιώτες όσο και από επιχειρήσεις.

Θα υπάρξει ειδική πρόβλεψη για παραγωγούς από καπνοπαραγωγικές περιοχές;

Εκτός απροόπτου, ναι. Ειδικά για τις καπνοπαραγωγικές περιοχές, τόσο πρώην όσο και νυν καπνοπαραγωγοί που επιθυμούν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά αναμένεται να έχουν δυνατότητα ένταξης της επένδυσής τους στα Σχέδια Βελτίωσης. Θα πρέπει να περιμένουμε, ωστόσο, την τελική μορφή του νέου προγράμματος Αλέξανδρος Μπαλτατζής.

Πάντως, το νομοσχέδιο δεν αποσαφηνίζει αν οι αγρότες θα μπορούν να προχωρήσουν στις παραπάνω «πράσινες» επενδύσεις ως φυσικά πρόσωπα ή ως νομικά-οπότε και θα πρέπει να προχωρήσουν στη σύσταση εταιρείας.

Οι αγρότες που θα επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά πρέπει να αλλάξουν ασφαλιστικό φορέα;

ImageΌχι. Παρά την αρχική σύγχυση γύρω από το θέμα, το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για τις ευέλικτες μορφές εργασίας ξεκαθαρίζει το τοπίο. Σύμφωνα με αυτό, λοιπόν, οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες που εγκαθιστούν φωτοβολταϊκό σύστημα ισχύος μέχρι 100 KW εξαιρούνται για μια πενταετία τουλάχιστον από την υποχρέωση ασφάλισης στον ΟΑΕΕ. Οι αγρότες αυτοί θα ασφαλίζονται στην 7η ασφαλιστική κατηγορία του ΟΓΑ. Αντίθετα, στον ΟΑΕΕ θα ασφαλίζονται υποχρεωτικά φυσικά πρόσωπα όπως και μέλη οποιασδήποτε μορφής εταιρειών που εγκαθιστούν φωτοβολταϊκό σύστημα ισχύος πάνω από 20 KW είτε σε κτηριακή εγκατάσταση που χρησιμοποιείται για κατοικία ή στέγη επιχείρησης είτε σε αγροτεμάχια ή οικόπεδα.

Δάνειο ή leasing

ImageΝέα «όπλα» βγάζουν από τη φαρέτρα τους οι τράπεζες, προκειμένου να μπουν δυναμικά στο παιχνίδι των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Με επενδυτική βάση κυρίως στη μικρομεσαία ισχύ (κάτω των 100 KW) «τρέχουν» προγράμματα που διευκολύνουν ένα μέσο επενδυτή να προχωρήσει στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε συνδυασμό με κοινοτικά προγράμματα και με τον Αναπτυξιακό Νόμο (αναμένεται από τον επόμενο μήνα). Όταν ολοκληρωθούν και τα πακέτα επιχορήγησης που έχουν εξαγγείλει τα αρμόδια υπουργεία, προβλέπεται να διαμορφωθούν οριστικά και τα χρηματοδοτικά πακέτα που θα παρουσιάσουν οι τράπεζες, οι οποίες φαίνονται έτοιμες από καιρό για το επόμενο βήμα. Ήδη η πρακτική της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) κερδίζει έδαφος και σε αυτό τον χώρο, αφού επιτρέπει στον επενδυτή με χαμηλότερο αρχικό κεφάλαιο να ξεκινήσει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Ουσιαστικά, τα πρώτα χρόνια της επένδυσης, ο αγρότης «νοικιάζει» τα φωτοβολταϊκά από την τράπεζα και μετά από ένα χρονικό διάστημα, που μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 3 και 10 ετών, μεταβιβάζονται στον ίδιο.

Η τράπεζα χρηματοδοτεί επενδυτικά σχέδια για φωτοβολταϊκούς σταθμούς, είτε αυτά εντάσσονται σε αναπτυξιακά προγράμματα είτε καλύπτονται εξ ολοκλήρου από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Το επιτόκιο έχει βάση το Euribor ή το Libor και το ποσοστό του δανείου εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, που έχουν σχέση πάντα με τη βιωσιμότητα της επένδυσης.

● Διάρκεια χρηματοδότησης: Μέχρι 10 έτη.

● Εκχώρηση της σύμβασης αγοροπωλησίας ρεύματος με τον ΔΕΣΜΗΕ. Μόνο με τις προσωπικές εγγυήσεις των φορέων της επιχείρησης.

● Ασφαλιστικές καλύψεις: Προσφέρεται πακέτο ασφάλισης των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού, για την προστασία του επενδυτή.

● Εφόσον η επιχείρηση έχει υπαχθεί σε αναπτυξιακά προγράμματα, η Τράπεζα Πειραιώς προσφέρει χρηματοδότηση για την προεξόφληση της επιχορήγησης.

● Χρηματοδότηση μέσω leasing:

α) Ποσοστό χρηματοδότησης 100% της επένδυσης εξοπλισμού μέσω leasing, διάρκεια: 3-5 έτη και Management Fee 0,5% πλέον ΦΠΑ για εγκατάσταση έως 20 KW και 0,3% εγκατάσταση 20-150 KW.

β) Υποχρεωτική ασφάλιση εξοπλισμού με δαπάνες της μισθώτριας και εκχώρηση σύμβασης αγοραπωλησίας ρεύματος με ΔΕΗ-ΔΕΣΜΗΕ.

Στα οικιακά φωτοβολταϊκά (π.χ. σε στέγες) έχει επικεντρωθεί η στρατηγική της Eurobank, χωρίς να αποκλείει, βεβαίως, επενδυτές από διαφορετικούς τομείς της οικονομίας, όπως αγρότες. Έτσι, το «πράσινο δάνειο» που λανσάρει, απευθύνεται σε εγκαταστάσεις έως 10 KW. με βάση τον υπολογισμό της τράπεζας: Οι ιδιώτες που εγκαθιστούν ΦΒ συστήματα στη στέγη του σπιτιού τους έχουν τη δυνατότητα να πωλούν την παραγόμενη ενέργεια στη ΔΕΗ προς 0,55 ευρώ ανά κιλοβατώρα (Kwh). Εάν αναλογιστεί κανείς, πως ένα ΦΒ σύστημα με ισχύ 10 KW παράγει κατά μέσο όρο ενέργεια ίση με 13.600 Κwh ετησίως, τότε το ετήσιο έσοδο από την πώληση της ενέργειας στη ΔΕΗ είναι 0,55 ευρώ x 13.600Kwh = 7.480 ευρώ.

Οποιοσδήποτε ιδιώτης (ή μικρή επιχείρηση) μπορεί να εγκαταστήσει ΦΒ σύστημα σπίτι του αρκεί να καλύπτει τις παρακάτω προϋποθέσεις:

● Να έχει στην κυριότητά του το ακίνητο όπου θα εγκατασταθεί το ΦΒ σύστημα.

● Να διαθέτει μετρητή της ΔΕΗ στο όνομα του ενδιαφερόμενου.

Το κόστος αγοράς και εγκατάστασης κυμαίνεται ανάλογα με τον τύπο και την ισχύ του συστήματος και την εταιρεία εγκατάστασης που θα αναλάβει το έργο. Κατά μέσο όρο, για ένα ΦΒ σύστημα έως 10 ΚW το συνολικό κόστος κυμαίνεται από 35.000 ευρώ έως 45.000 ευρώ περίπου.

Το πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων με την τιμή πώλησης των 0,55 ευρώ / Kwh της ΔΕΗ είναι σε ισχύ από το 2009 και αφορά συμβάσεις που θα υπογραφούν με τη ΔΕΗ μέχρι και το 2011. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για σταθερά φωτοβολταϊκά που έχουν μικρότερη απόδοση, καθώς δεν περιστρέφονται ακολουθώντας τον ήλιο.

Εξειδικευμένο δάνειο για φωτοβολταϊκά μέχρι 150 KW έχει παρουσιάσει και η Alpha Bank, με επιλέξιμες δαπάνες τα έξοδα εγκατάστασης και αγοράς εξοπλισμού, που επιχορηγούνται μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου 3299/2004 ή άλλων Κοινοτικών Προγραμμάτων.

Το ανώτατο ποσοστό του δανείου βάσει του χρηματοδοτικού σχήματος, ανέρχεται στο επίπεδο που προσδιορίζει η έγκριση υπαγωγής του στον Αναπτυξιακό Νόμο.

● Ανταγωνιστικό κυμαινόμενο επιτόκιο με βάση το Euribor μηνός / τριμήνου πλέον περιθωρίου προσαυξήσεως έως 5,00% (πλέον εισφοράς του Ν.128/75 ήτοι 0,60%).

● Διάρκεια Δανείου: 10 έτη

● Περίοδος Χάριτος: Λήξη 3 μήνες μετά την ημερομηνία ολοκληρώσεως της επενδύσεως - όπως αυτή θα ορίζεται στην κάθε απόφαση υπαγωγής - χωρίς κεφαλαιοποίηση των τόκων.

● Τρόπος Εξυπηρετήσεως: Με μηνιαίες ή τριμηνιαίες τοκοχρεωλυτικές δόσεις.

Μερική ή ολική πρόωρη εξόφληση, χωρίς επιβάρυνση.

Σε νέα... χωράφια

ImageΕιδικό πρόγραμμα 100% χρηματοδότησης μέσω leasing των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών για την εγκατάσταση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, ετοιμάζει ο όμιλος της ATEbank.

Όπως έγραψε η Agrenda το Σάββατο 22 Μαΐου, το εν λόγω χρηματοδοτικό πρόγραμμα προβλέπει τη κατασκευή μονάδων μέχρι 100 ΚW, το συνολικό κόστος των οποίων υπολογίζεται σε 350.000 ευρώ.

Το σχετικό πρόγραμμα θα «τρέξει» η ATELeasing καθώς θα κινείται με τους κανόνες της χρηματοδοτικής μίσθωσης και η διάρκειά του θα κυμαίνεται μεταξύ 12 και 15 χρόνων.

Γίνονται, επίσης, συζητήσεις ώστε το πρόγραμμα να προβλέπει επιδοτούμενο επιτόκιο για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη με παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού, η προτεραιότητα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών για την κατασκευή μονάδων φωτοβολταϊκών σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας θα φθάσει τους 6 μήνες και στη συνέχεια θα δοθεί αυτή η δυνατότητα στους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους επενδυτές, εφ’ όσον υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης του τομέα και κριθεί απαραίτητο από τις αρμόδιες αρχές.

Κόστος και απόσβεση

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, τα προβλεπόμενα μεικτά έσοδα μιας μονάδας φωτοβολταϊκών νέας τεχνολογίας (trackers) ισχύος 100 KW υπολογίζονται κατά μέσο όρο σε 80.000-90.000 ευρώ το χρόνο, για όσους επενδυτές συνδεθούν με το δίκτυο μέχρι τις 31 Αυγούστου. Από κει και πέρα το τιμολόγιο αγοράς ρεύματος από τη ΔΕΗ μειώνεται σταδιακά ανά εξάμηνο, την πενταετία 2010-2014, όπως δείχνει ο πίνακας στη σελίδα 28. Πάντως, η τιμή είναι σταθερή για τον επενδυτή, από τη στιγμή που «κλειδώσει» τη σύμβαση με τον ΔΕΣΜΗΕ.

Το επιπλέον θετικό του νέου νομοσχεδίου-Μπιρμπίλη είναι η απλοποιημένη διαδικασία αδειοδότησης, αφού μόνο με τρία δικαιολογητικά, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει φάκελο στην αρμόδια υπηρεσία. Με την εφαρμογή του παραπάνω χρηματοδοτικού προγράμματος από την ΑΤΕ ή οποιαδήποτε άλλη εμπορική τράπεζα, σε μια περίοδο 12 ετών παρέχεται η δυνατότητα απόσβεσης της επένδυσης με παράλληλη εξασφάλιση καθαρού εισοδήματος για τον αγρότη της τάξεως άνω των 25.000 ευρώ το χρόνο. Σημειωτέον ότι για μια μονάδα ηλεκτροπαραγωγής αυτής της κατηγορίας απαιτούνται 6 στρέμματα γης.

Συστήματα ιχνηλάτησης για βέλτιστη απόδοση

ImageΠροκειμένου τα φωτοβολταϊκά να αποδίδουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους, τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί περιστρεφόμενες βάσεις, γνωστές και ως συστήματα ιχνηλάτησης ή παρακολούθησης (solar tracker) που διασφαλίζουν ότι οι ακτίνες του ηλίου θα πέφτουν καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας σε ορθή γωνία. Κι αυτό, διότι τα φωτοβολταϊκά αποδίδουν τη μέγιστη ενέργεια όταν οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν στις συστοιχίες υπό γωνία 90°. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές τους, τα συστήματα αυτά, μπορούν να βελτιώσουν την απόδοση των φωτοβολταϊκών μέχρι και κατά 45%.

Τα συστήματα ιχνηλάτησης χρησιμοποιούν δύο τρόπους ελέγχου της περιστροφής των ηλιακών στοιχείων. Ένας τρόπος είναι βάσει αστρονομικού αλγόριθμου, διαφορετικού για τον κάθε τόπο εγκατάστασης. Μια άλλη δυνατότητα είναι το σύστημα ελέγχου με αισθητήρα φωτός, που μετράει την ηλιακή ακτινοβολία που δέχονται τα ηλιακά στοιχεία.

Ορισμένα συστήματα ιχνηλάτησης χρειάζεται να ρυθμίζονται εποχιακά και τα περισσότερα απαιτούν ετήσιο έλεγχο και λίπανση. Καθώς τα περισσότερα είναι κατασκευασμένα από μαλακό χάλυβα, συνήθως απαιτείται και συντήρηση της βαφής τους. Τα συστήματα ιχνηλάτησης είναι ήδη διαθέσιμα στην ελληνική αγορά από διάφορες εταιρείες παραγωγής, εμπορίας και εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων.

Από το 237ο φύλλο της εφημερίδας Agrenda

agronews.gr