Αναζήτηση Αναρτήσεων

Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010

ΠΑΣΕΓΕΣ: Πραγματικός στόχος της Επιτροπής η μείωση των δαπανών της ΚΑΠ

«Πραγματικός στόχος της Επιτροπής είναι η μείωση των δαπανών της ΚΑΠ, κάτι που θα οδηγήσει σε σημαντικές απώλειες πόρων για τη χώρα μας που θα επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έλληνες αγρότες. Από την άλλη πλευρά η ΚΑΠ γίνεται περισσότερο γραφειοκρατική και περίπλοκη», τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΠΑΣΕΓΕΣ, με αφορμή την ανακοίνωση της Επιτροπής για την ΚΑΠ, μετά το 2013 που εγκρίθηκε χθες στις Βρυξέλλες.

Το θέμα απασχόλησε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ στη συνεδρίαση της Πέμπτης. Κατά την άποψη της ΠΑΣΕΓΕΣ, «σε μια περίοδο που οικονομική κρίση βρίσκεται σε εξέλιξη και μαστίζει τις περισσότερες χώρες της Ένωσης, για μια ακόμα φορά η Επιτροπή (κατώτερη των περιστάσεων), αποφάσισε να διαχειριστεί τη μιζέρια και να φορτώσει με πρόσθετες δαπάνες για περιβαλλοντικές δεσμεύσεις τους ευρωπαίους αγρότες δυσχεραίνοντας ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής γεωργίας και επιβαρύνοντας την οικονομική τους θέση.

Αντί της αναγκαίας αύξησης του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κοινή Αγροτική Πολιτική, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στους φιλόδοξους στόχους της και να καλύψει τις ανάγκες των αναμενόμενων μελλοντικών διευρύνσεων της Ένωσης, οι άμεσες ενισχύσεις προσαρμόζονται σε μια μίζερη δημοσιονομική λογική με αναδιανομή μεταξύ κρατών μελών».

«Η ΠΑΣΕΓΕΣ προσβλέπει σε μία ΚΑΠ με πολιτική φυσιογνωμία, με ενεργούς αγρότες και μια ευρωπαϊκή γεωργία που θα συμβάλλει στην απασχόληση και τη περιφερειακή ανάπτυξη, που θα διατηρεί τον παραγωγικό και κοινωνικό ιστό και παράλληλα θα δημιουργεί νέο πλούτο και νέες θέσεις απασχόλησης. Οτιδήποτε άλλο αποκλίνει από αυτό το στόχο μας βρίσκει ριζικά αντίθετους», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση.

www.paseges.gr/

Σε θολά… νερά η δράση της απονιτροποίησης

ImageΜετέωρα έμειναν τα ερωτήματα του Αστέριου Ροντούλη, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή για το πρόγραμμα απονιτροποίησης στη Θεσσαλία. Ο υφυπουργός, Γιάννης Κουτσούκος, δεν απάντησε για το πόσα χρήματα θα κατευθυνθούν για τις ανάγκες απονιτροποίησης στη Θεσσαλία, ούτε για το αν οι δικαιούχοι της επόμενης πενταετίας θα μπορούν να είναι ίδιοι ή θα αποκλειστούν όσοι είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα από το 2006. Μάλιστα, προκλήθηκε και σύγχυση με τον προϋπολογισμό της δράσης αντιμετώπισης της νιτρορύπανσης, όταν ο κ. Κουτσούκος αναφέρθηκε στο σύνολο του ποσού για τα γεωργοπεριβαλλοντικά μέτρα, δηλαδή τα 290 εκατ. ευρώ, ενώ για τη νιτρορύπανση προορίζονται μόνο τα 90 εκατ. ευρώ.

Ο διάλογος μεταξύ των δύο πολιτικών, όπως διεξήχθη στη Βουλή, έχει ως εξής:

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Κύριε Υφυπουργέ, γνωρίζετε πολύ καλά ότι το πρόγραμμα μείωσης της νιτρορυπάνσεως γεωργικής προελεύσεως είναι ιδιαιτέρως αγαπητό στη Θεσσαλία και σε όποια περιοχή εφαρμόσθηκε, γιατί είναι ένα πρόγραμμα που οδηγεί στην προστασία του περιβάλλοντος, προστατεύει τον υδροφόρο ορίζοντα μέσω της μείωσης των νιτρικών.

Προστατεύει συνεπώς την ανθρώπινη υγεία και αν θέλετε μειώνει και το κόστος παραγωγής για τον Έλληνα γεωργό, εφόσον οδηγεί σε μείωση των λιπαντικών μονάδων και έτσι σε μια έμμεση αύξηση του αγροτικού εισοδήματος.

Γι’ αυτούς τους λόγους σας ενημερώνω, κύριε Υφυπουργέ, ότι το καλοκαίρι, όταν ήλθε ο αξιότιμος Υπουργός Γεωργίας κ. Σκανδαλίδης στη Λάρισα, μετ’ επιτάσεως θέσαμε το ζήτημα να γίνει η προκήρυξη για τη Θεσσαλία όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, αν ήταν δυνατόν τον Οκτώβριο που μας πέρασε, προκειμένου να υπάρχει μια συνέχεια με το μέτρο 3-5, δηλαδή το ίδιο μέτρο, το ίδιο πρόγραμμα της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου και προκειμένου οι Θεσσαλοί παραγωγοί να διευθετήσουν τη σπορά των χειμερινών σιτηρών τους με βάση τις δεσμεύσεις του προγράμματος.

Τότε ο κ. Σκανδαλίδης μας είπε το εξής: «Δώστε μου μια πίστωση χρόνου, διότι θα προχωρήσει η προκήρυξη του προγράμματος μείωσης της νιτρορύπανσης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 ενιαία για όλη τη χώρα». Εμείς το πιστέψαμε. Στη συνέχεια όμως είδαμε ότι ο ίδιος αθέτησε την υπουργική του δέσμευση, διότι υπήρξε μια επιλεκτική προκήρυξη σε σχέση με το αργολικό πεδίο και με τη Λίμνη Κορώνεια και η Θεσσαλία ακόμη περιμένει την προκήρυξη του προγράμματος.

Ξέρετε ότι αυτό το πράγμα δεν δημιούργησε μόνο μια πικρία στους Θεσσαλούς, δημιούργησε και μια καχυποψία. Γιατί; Γιατί σας θυμίζω ότι προϋπήρξε η ρήση της προηγούμενης Υπουργού κυρίας Μπατζελή που είπε εδώ μέσα ότι «ναι, το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί, αλλά κατά προτεραιότητα από άλλες περιοχές της χώρας».

Εγώ θέλω σε μια πρώτη φάση να σας ρωτήσω γιατί η προκήρυξη του προγράμματος της νιτρορυπάνσεως δεν έγινε ενιαία για όλη τη χώρα, όπως είχε δεσμευτεί ο κύριος Υπουργός.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Γνωρίζετε, κύριε Ροντούλη, ότι το πρόγραμμα της νιτρορύπανσης εφαρμόζεται στη Θεσσαλία και μάλιστα σε παρά πολύ μεγάλη έκταση, πολύ μεγαλύτερη από όλη την υπόλοιπη Ελλάδα. Γνωρίζετε επίσης πολύ καλά ότι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όταν ανέλαβε, βρήκε υπερδεσμευμένο το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης.

Όταν λέμε υπερδεσμευμένο για τα γεωπεριβαντολογικά μέτρα, ενώ ο Προϋπολογισμός είναι περίπου 1.000.000.000, οι δεσμεύσεις ήταν 800.000.000. Αυτό δημιούργησε μια πολύ μεγάλη δυσκολία στην Κυβέρνηση να προχωρήσει στην προκήρυξη νέων μέτρων.

Και αυτό γιατί η Κυβέρνηση εκτιμά ότι τα γεωπεριβαντολογικά είναι ιδιαίτερα απαραίτητα να προχωρήσουν, πολύ περισσότερο δε αυτά που έχουν να κάνουν με την προστασία των νερών και των εδαφών. Προχώρησε σε τροποποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης τον Ιούνιο μέσα από την Επιτροπή Παρακολούθησης και υπέβαλε αυτή την τροποποίηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να συνεχίσει τα γεωπεριβαντολογικά και πολύ περισσότερο τα προγράμματα της απονιτροποίησης.

Η Κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι τα προγράμματα αυτά θα συνεχιστούν σε επτά συγκεκριμένες περιοχές και τα χρήματα που θα διατεθούν θα είναι συν 290 εκατομμύρια. Οι επτά συγκεκριμένες περιοχές είναι η πεδιάδα του κάμπου της Θεσσαλονίκης, της Πέλλας, της Ημαθίας και του Κιλκίς, είναι η Θεσσαλία, η λεκάνη του Στρυμόνα, η πεδιάδα της Άρτας και της Πρέβεζας, το Αργολικό πεδίο και η λεκάνη του Πηνειού Ηλείας.

Όταν ήρθε ο κ. Σκανδαλίδης στη Λάρισα, δεσμεύθηκε -και η δέσμευσή του θα γίνει πράξη- ακριβώς πάνω σε αυτά που είπατε. Το πρόγραμμα της απονιτροποίησης, μόλις εγκριθεί η τροποποίηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υπάρχουν διαθέσιμοι οι σχετικοί πόροι, αμέσως θα προκηρυχθεί.

Θεωρώ ότι είναι άδικη η κριτική που κάνατε, αναφερόμενος μόνο σε δύο πολύ μικρά μέρη του προγράμματος, που αφορούν την Κορώνεια και το Αργολικό πεδίο. Η Κορώνεια και το Αργολικό πεδίο, κύριε Ροντούλη, είναι από 10 εκατομμύρια και μόνο. Μάλιστα, η Κορώνεια ήταν και δέσμευση της χώρας μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί γνωρίζετε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη περιοχή. Το δε Αργολικό πεδίο ήταν ένα πρόγραμμα που «έτρεχε».

Άρα, λοιπόν, τα 10 εκατομμύρια στην Κορώνεια και τα 10 εκατομμύρια στο Αργολικό πεδίο δεν έχουν να κάνουν με το μεγάλο πακέτο πόρων των 290 εκατομμυρίων που εξασφαλίζουμε με την τροποποίηση και τα υπόλοιπα που θα έχουν να κάνουν με τη δική σας περιοχή. Η δέσμευση, λοιπόν, του κυρίου Υπουργού θα γίνει πράξη μέσα στο πρώτο εξάμηνο, μόλις έχουμε την έγκριση.

Βεβαίως, επειδή το θέμα είχε τεθεί πριν από λίγο καιρό πάλι εδώ στη Βουλή, πρέπει να γνωρίζετε και να ενημερώσετε τους παραγωγούς ότι αυτήν την ώρα τρέχουν οι συμβάσεις στη Θεσσαλία που λήγουν το 2012. Αυτές οι συμβάσεις, προφανώς, πρέπει να ολοκληρωθούν και γνωρίζετε ότι με βάση τους Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπορούν να ανανεωθούν.

Άρα, λοιπόν, στη Θεσσαλία έχουμε πάρα πολλούς ενδιαφερόμενους. Θα προκηρυχθεί το πρόγραμμα, θα γίνουν αιτήσεις και θα «τρέξει» με βάση την εμπειρία που έχει αποκτηθεί και την ωφελιμότητα του προγράμματος που έχει διαπιστωθεί από τις έρευνες στα νερά της περιοχής.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ο Βουλευτής του ΛΑΟΣ κ. Αστέριος Ροντούλης έχει το λόγο.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υφυπουργέ, με απογοητεύσατε. Νομίζω ότι έχετε μία σύγχυση. Ξέρετε ότι αυτά τα συν 240 εκατομμύρια που επικαλείστε είναι για δεκατρία μέτρα, τα λεγόμενα γεωργοπεριβαλλοντικά. Το πρόγραμμα της μείωσης της νιτρορυπάνσεως, για το οποίο σας ρωτώ, είναι πράγματι για επτά περιοχές και έχει έναν προϋπολογισμό 90 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 20 εκατομμύρια δεσμεύθηκαν για τις δύο περιοχές που είπατε και μένει ένα ποσό των 70 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτά είναι τα οικονομικά μεγέθη που δίνει το Υπουργείο σας και εγώ τα επικαλούμαι. Δεν τα δίνω εγώ.

Για να έρθω τώρα στην ουσία των άλλων δύο ερωτημάτων μου, λέω το εξής: Εφόσον πέρασε όλο αυτό το χρονικό διάστημα χωρίς προκήρυξη του προγράμματος για τη Θεσσαλία, πρέπει επιτέλους να μας πείτε ποιο θα είναι το τελικό, το συνολικό, το οριστικό κονδύλιο που θα δοθεί για την Ανατολική και Δυτική Θεσσαλία. Αυτό είναι το πρώτο.

Δεύτερον, πρέπει να μας πείτε ποια θα είναι η ενδοθεσσαλική κατανομή κατά νομό αυτού του ποσού. Το θέμα που σας θέτω είναι ιδιαιτέρως κρίσιμης σημασίας, γιατί έχει να κάνει με τα κίνητρα που θα πρέπει να δοθούν σε έναν παραγωγό, για να ενταχθεί σ' αυτό το πρόγραμμα. Με άλλα λόγια, έχει να κάνει με τα κίνητρα που θα δοθούν στον παραγωγό, προκειμένου να αντισταθμίσει την απώλεια παραγωγής που θα υποστεί λόγω μείωσης των λιπασμάτων που χρησιμοποιεί.

Βεβαίως, έρχομαι και σε ένα άλλο ζήτημα το οποίο αναφέρατε, αλλά πιστεύω ότι και εδώ υπάρχει μία ασάφεια. Ειπώθηκε στη Βουλή από την κυρία Αποστολάκη, λέγεται σήμερα και από εσάς ότι οι παλαιοί παραγωγοί που ενετάχθησαν στο πρόγραμμα δεν μπορούν να ενταχθούν στο καινούργιο και επικαλείσθε έναν ευρωπαϊκό Κανονισμό. Υπάρχει ισχυρός αντίλογος, κύριε Υφυπουργέ.

Εγώ θα σας παρακαλέσω πάρα πολύ για να μην πω ότι λέτε ψέματα, να μου πείτε, βάσει ποιού κανονισμού ευρωπαϊκού, ποιού άρθρου, ποιας παραγράφου, γίνεται αυτός ο αποκλεισμός που επιχειρείτε να κάνετε των παλαιών παραγωγών που ενετάχθησαν ήδη στο πρόγραμμα. Γιατί εμείς θεωρούμε ότι εάν δεν μας τα πείτε αυτά, τότε χρησιμοποιείτε ένα έωλο προσχηματικό επιχείρημα για ακατανόητους λόγους, εις βάρος των Θεσσαλών παραγωγών. Εμείς θεωρούμε, αντιθέτως, ότι οι ευρωπαϊκοί Κανονισμοί επιτρέπουν, όταν λείπει το πρόγραμμα μιας προγραμματικής περιόδου, όλοι οι παραγωγοί να ξανακάνουν αιτήσεις και να ενταχθούν στο πρόγραμμα, ως νέες εντάξεις.

Άρα, λοιπόν, εδώ τώρα θα σας παρακαλέσω πάρα πολύ, για να πέσουν οι μάσκες και τα προσχήματα, να επικαλεστείτε ευρωπαϊκό Κανονισμό, άρθρο και παράγραφο του Κανονισμού αυτού. Διαφορετικά, με λύπη μου θα πω ότι ψεύδεστε.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΛΑ.Ο.Σ.)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός κ. Κουτσούκος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ (Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Διαβάζοντας την ερώτησή σας και συλλέγοντας τα στοιχεία για να απαντήσω, κύριε Ροντούλη, δεν είχα υπ’ όψιν μου ότι θα θέλατε το άρθρο και την παράγραφο του Κανονισμού. Θα σας το δώσω, αμέσως μόλις τελειώσουμε. Όμως, πρέπει να σας ρωτήσω το εξής απλό πράγμα. Με τα προηγούμενα προγράμματα είχαμε με τις συμβάσεις του 2005 τρεις χιλιάδες εξακόσιους περίπου παραγωγούς και με τις συμβάσεις του 2006 χίλιους τριάντα τέσσερις, τετρακόσια σαράντα δυο χιλιάδες στρέμματα συν εκατόν δεκατέσσερις χιλιάδες.

Η άποψη η δική σας είναι ότι τα προγράμματα της νιτρορύπανσης πρέπει να πάνε αποκλειστικά στους ίδιους τους παραγωγούς, όταν οι μελέτες λένε ότι πράγματι υπάρχει βελτίωση των αγαθών και των υδάτων και να αφήσουμε τις άλλες περιοχές και τους άλλους παραγωγούς στο έλεος του Θεού; Εκτός και αν μου πείτε ότι υπάρχουν απεριόριστοι πόροι -που δεν ξέρω εσείς πού θα τους βρείτε- για να κάνουμε πρόγραμμα απονιτρορύπανσης σε όλη την Ελλάδα. Προφανώς πρέπει να έχει προτεραιότητες το πρόγραμμα της απονιτροποίησης. Παραδείγματος χάρη, το πρόγραμμα στην κοιλάδα του Στρυμόνα δημιούργησε τεράστιες επιπτώσεις στο Μαλιακό Κόλπο και το γνωρίζετε, ψόφησαν τα ψάρια. Άρα, λοιπόν, η Κυβέρνηση κάνει μία κατανομή με βάση τα εντοπισμένα προβλήματα, μεταξύ των οποίων την πρώτη προτεραιότητα έχει η Θεσσαλία, αλλά δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά περιορισμένο στη Θεσσαλία το πρόγραμμα. Και δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά περιορισμένο στους ίδιους παραγωγούς που έχουν κάνει χρήση. Διότι τότε θα αδικήσουμε τους υπόλοιπους Θεσσαλούς και εσείς υποθέτω ότι υπερασπίζετε το σύνολο των Θεσσαλών.

Επομένως, κύριε Ροντούλη, ανεξάρτητα από την παράγραφο και το άρθρο του Κανονισμού για το οποίο θα συζητήσουμε -γιατί η δική μας Υπηρεσία, ειδική υπηρεσία που ασχολείται με το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, αυτό υποστηρίζει- το πραγματικό πρόβλημα είναι, αν οι διαθέσιμοι πόροι θα πάνε σε περιοχές που δεν έχουν κάνει χρήση του προγράμματος και θα πάνε και σε άλλους παραγωγούς που για διάφορους λόγους δεν πρόλαβαν να κάνουν χρήση του προγράμματος. Και επειδή πράγματι, σωστά επισημάνατε ότι τα γεωπεριβαλλοντικά είναι το ποσό που αναφέρθηκα εγώ ενώ η απονιτροποίηση είναι το ποσό που αναφερθήκατε εσείς, με τις προσπάθειες που κάναμε να τα εξασφαλίσουμε -γιατί σας είπα ήταν μηδέν το πρόγραμμα- πρέπει να κάνουμε μία ορθολογική κατανομή.

Επομένως, κύριε Ροντούλη, για το πόσοι παραγωγοί και πόσα στρέμματα θα είναι στη Θεσσαλία, θα σας το πω, όταν το πρόγραμμα προκηρυχθεί. Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας το πω. Την κατεύθυνση της Κυβέρνησης, όμως, θέλω να προσδιορίσω και τις δεσμεύσεις του Υπουργού που τις έκανε στη Λάρισα, ενώπιον πολυπληθούς ακροατηρίου, να επαναλάβω. Να είστε βέβαιοι, λοιπόν, ότι αυτές οι δεσμεύσεις θα γίνουν πράξη και οφείλετε και εσείς, ως Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου, να μην αδικείτε περιοχές και ιδιαίτερα με πολύ μικρά προγράμματα, όπως της Κορώνειας και του Αργολικού Πεδίου που ήταν έτοιμες και οι πόροι ήταν εξασφαλισμένοι.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

www.agronews.gr/

Stop στα ποσοστά κέρδους στην εμπορία φρούτων

ImageΜε τα κλειδιά στα χέρια των καταστημάτων τους στην Κεντρική Αγορά του Ρέντη προσέρχονται οι χονδρέμποροι φρούτων και λαχανικών το πρωί της Δευτέρας 22 Νοεμβρίου στη συνάντηση που θα έχουν με τον υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντίνο Ρόβλια προκειμένου να του τα καταθέσουν εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο τη διαφωνία τους για τα ισχύοντα ποσοστά κέρδους στα οπωροκηπευτικά.

Στο μεταξύ ο Σύνδεσμος Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών έχει ήδη ενημερώσει το υπουργείο για προβληματική συμπεριφορά που δέχονται ''από υπάλληλο της ΥΠΕΑ, ο οποίος δεν περιορίζεται απλά να ελέγχει τις επιχειρήσεις, αλλά επιδεικνύει απρεπή συμπεριφορά, προσβάλλει και καθυβρίζει τους ελεγχόμενους εμπόρους και ταυτόχρονα απειλεί με νέους ελέγχους όσους τολμούν να ασκήσουν το προβλεπόμενο από το νόμο δικαίωμά τους για προσφυγή στο Γενικό Γραμματέα Εμπορίου'' και το θέμα διερευνάται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.

Τροχοπέδη στην ανάπτυξη

Οι έμποροι ζητούν να καταργηθούν τα ποσοστά κέρδους στην εμπορία οπωροκηπευτικών προϊόντων, για να λειτουργήσει ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης. Διότι ''τι νόημα έχει να υπάρχουν, ουσιαστικά, ποσοστά κέρδους για το 20%, ενώ στο 80% της λιανικής δεν ισχύουν στην πράξη ποσοστά κέρδους; Τι νόημα έχει να έχουν ποσοστά κέρδους τα μαϊντανά, τα άνηθα, οι κόκκινες και οι κίτρινες πιπεριές, το μάνγκο και το αβοκάντο, οι πατάτες, οι τομάτες και οι φράουλες, όταν δεν έχουν ποσοστά κέρδους το ψωμί, το λάδι, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, τα ψάρια, τα όσπρια, τα ζυμαρικά, το πετρέλαιο θέρμανσης, τα ενοίκια και τα είδη ρουχισμού;'' όπως αναφέρουν σε σχετικό υπόμνημά τους προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Σημειώνεται ότι με τα άρθρα 2 & 3 της Αγορανομικής Διάταξης 7/2009 επιβάλλονται ποσοστά κέρδους στην εμπορία οπωροκηπευτικών προϊόντων και φρούτων, με τα οποία όμως ο κλάδος εκτιμά ότι καθίσταται αδύνατη η πραγματοποίηση των σκοπών της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους.

Δυσλειτουργία
Τα ισχύοντα ποσοστά κέρδους, αναφέρεται στο υπόμνημα, καθορίζουν ουσιαστικά τη διαμόρφωση των τιμών και παρεμποδίζουν την οικονομική λειτουργία των επιχειρήσεων. ''Γιατί χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το κόστος μιας οργανωμένης επιχειρήσεως στον κλάδο, όπως το κόστος αυτό διαμορφώνεται υπό συγκεκριμένες, από άποψη τόπου και χρόνου, οικονομικοτεχνικές συνθήκες, επιβάλλονται αυθαίρετα ποσοστά κέρδους, που δεν καλύπτουν ούτε το κόστος λειτουργίας μιας επιχειρήσεως του κλάδου μας, αλλά ούτε αφήνουν οιοδήποτε περιθώριο κέρδους για την επιχείρηση.

Άλλωστε στην καθημερινή εμπορική πρακτική τα ποσοστά κέρδους έχουν ουσιαστικά καταργηθεί γιατί:

α) οι παραγωγοί και οι "ψευτοπαραγωγοί" των λαϊκών αγορών δεν ελέγχονται για τις τιμές πώλησης των προϊόντων τους προς τους καταναλωτές,

β) έχει δοθεί η δυνατότητα στους επαγγελματίες πωλητές των λαϊκών αγορών να αγοράζουν απευθείας από τους παραγωγούς, εκδίδοντας δικά τους τιμολόγια αγοράς αγροτικών προϊόντων, και ως ευνόητο να διαμορφώνουν τις τιμές, σύμφωνα με τις επιθυμίες τους,

γ) οι μεγάλες αλυσίδες super market, αγοράζουν και αυτές οπωροκηπευτικά προϊόντα και φρούτα απευθείας από τους παραγωγούς, εκδίδοντας δικά τους τιμολόγια αγοράς αγροτικών προϊόντων, και διαμορφώνουν τις τιμές κατά βούληση. Όλοι οι ανωτέρω καλύπτουν το 80% της λιανικής εμπορίας οπωροκηπευτικών προϊόντων, ενώ οι επιχειρήσεις μας καλύπτουν μετά βίας το 20%''.

Eurostat: Φθηνά και ποιοτικά

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου σημειώνεται ότι είναι ιδιαίτερα έντονος, διότι διακινούν οι επιχειρήσεις ομοειδή και ιδιαιτέρως ευπαθή προϊόντα, τα οποία πρέπει να πωληθούν εντός ολίγων ωρών.

Από στοιχεία των εμπόρων δε σχετικά με τα προϊόντα (μήλα, αχλάδια, πορτοκάλια, λεμόνια, μανταρίνια) για τα οποία με αγορανομική διάταξη από το 1992, δεν ισχύουν ποσοστά κέρδους, προκύπτει ότι υπήρχε πάντοτε επάρκεια και πάντοτε πωλούνταν σε χαμηλές τιμές προς τον καταναλωτή ενώ με βάση την έκθεση της Eurostat για το 2009 τα φρούτα και τα λαχανικά στην Ελλάδα είναι τα φθηνότερα και τα ποιοτικότερα στην Ευρώπη και αυτό μεταφράζεται από τον κλάδο ότι ''μεταξύ των άλλων, εμείς οι χονδρέμποροι έχουμε συμπιέσει το κέρδος μας''.

www.agronews.gr/

Βιολογικά προϊόντα: Ανερχόμενη αγορά για τους απαιτητικούς


Από τα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι τις λαϊκές αγορές και τους «πράσινους» ξενώνες, τα προϊόντα με οικολογική ετικέτα κερδίζουν διαρκώς πόντους, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές τα προτιμούν, παρά το γεγονός ότι είναι ακριβότερα από τα συμβατικά.

Έτσι, οι Έλληνες καταναλωτές, παρότι -λόγω οικονομικής κρίσης- έχουν περιορίσει τα έξοδά τους και στο σούπερ μάρκετ, δείχνουν σταθερή προτίμηση στην κατανάλωση ποιοτικών τροφίμων, δεδομένης της ανησυχίας για το αν αυτό που τρώμε, είναι πραγματικά ασφαλές, της διάθεσης αναζήτησης της γεύσης και της ποιότητας, όσο και της επιθυμίας και ανάγκης να διατηρηθεί καθαρό το περιβάλλον.

Είναι, όμως, πράγματι πιο υγιεινά και θρεπτικά, τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας; Πόσο αποτελεσματικοί είναι οι έλεγχοι για την αυθεντικότητά τους; Και για ποιο λόγο παραμένουν πιο ακριβά από τα συμβατικά προϊόντα;

Βιολογικά προϊόντα ονομάζονται τα προϊόντα εκείνα, που προέρχονται από βιολογική καλλιέργεια ή εκτροφή ζώων, δηλαδή από διαδικασίες που ακολουθούν τη φυσική πορεία παραγωγής χωρίς παρεμβάσεις με τη χρήση φυτοφαρμάκων ή άλλων χημικών ουσιών. Με πλούσια και φυσική γεύση, τα βιολογικά προϊόντα διακρίνονται για την υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυσικές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, ενώ τα θρεπτικά συστατικά τους, μεταβολίζονται και απορροφώνται καλύτερα από τον οργανισμό.

Η βιολογική καλλιέργεια είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής και διαχείρισης αγροτικών προϊόντων, που προστατεύει το περιβάλλον σε όλα τα στάδια διαχείρισης του οικοσυστήματος, προστατεύοντας ταυτόχρονα την υγεία των καταναλωτών. Για να χαρακτηριστεί βιολογικό ένα προϊόν, πρέπει να πληρεί πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις σε όλα τα στάδια της παραγωγής.

Στη βιολογική καλλιέργεια δεν επιτρέπεται η χρήση χημικών φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων, εντομοκτόνων, μυκητοκτόνων κ.α. Στη μεταποίηση βιολογικών προϊόντων δεν επιτρέπεται η χρήση ενισχυτικών γεύσης, συντηρητικών και χρωστικών ουσιών, που προέρχονται από χημική διεργασία, αλλά χρησιμοποιούνται φυσικές ουσίες.

Στην ζωική εκτροφή δεν επιτρέπεται η χρήση ορμονών και αντιβιοτικών, ενώ οι ζωοτροφές υποχρεωτικά πρέπει να προέρχονται από βιολογικές καλλιέργειες. Εξυπακούεται ότι δεν επιτρέπεται και η χρήση μεταλλαγμένων ουσιών σε κάθε είδους βιολογική παραγωγή. Άλλωστε, ο συνεχής έλεγχος αυτών των σταδίων αποτελεί και τον βασικό λόγο για την αυξημένη διατροφική ασφάλεια, που προσφέρει το τελικό προϊόν, το οποίο καταλήγει στο τραπέζι.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται έντεκα οργανισμοί ελέγχου και πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων, οι οποίοι ακολουθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η αξιοπιστία των βιολογικών προϊόντων στηρίζεται σε ένα αυστηρό σύστημα ελέγχου και πιστοποίησης, που περιγράφεται στον νόμο 2092/91 και 1804/99 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κάθε βιοκαλλιεργητής είναι υποχρεωμένος να τον εφαρμόζει. Σύμφωνα με το σύστημα αυτό, ένας παραγωγός ελέγχεται σε όλα τα στάδια της παραγωγής έως και την διάθεση της. Γεωπόνοι διενεργούν ελέγχους στα κτήματα, ενώ ειδικές αναλύσεις κατά τη διάρκεια της καλλιέργειας, της συγκομιδής και της τυποποίησης, πιστοποιούν ότι τηρούνται οι απαραίτητοι κανόνες. Για να χαρακτηριστεί ένα προϊόν βιολογικό, πρέπει να είναι το αποτέλεσμα βιολογικής καλλιέργειας τουλάχιστον για τρία χρόνια και να φέρει την κατάλληλη σήμανση στη συσκευασία του, δηλαδή το όνομα του οργανισμού και τον κωδικό πιστοποίησης του. Φυσικά, στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία απαγορεύεται η χρήση γενετικά τροποποιημένων υλικών.

Στην Ελλάδα, με τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας ασχολούνται 23.665 παραγωγοί, 1.541 μεταποιητές και έντεκα εισαγωγείς. Συνολικά, η έκταση της ελληνικής γης, στην οποία αναπτύσσονται δράσεις βιολογικής παραγωγής ανέρχεται σε 3,231 εκατ. στρέμματα, εκ των οποίων 1,556 εκατ. στεμ. είναι βοσκότοποι. Σύμφωνα με την καταγραφή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, το 2009 τα ζώα βιολογικής παραγωγής ήταν βοοειδή 28.618, πρόβατα 499.000, αίγες 309.060, χοίροι 54.631, πουλερικά 266.182 και μέλισσες 14.302.

Η Ελλάδα, αν και τα τελευταία χρόνια έχει στραφεί στην κατανάλωση βιολογικών προϊόντων, υστερεί κατά πολύ καθώς σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, στη χώρα ο μέσος όρος κατανάλωσης είναι 5,4 ευρώ κατά κεφαλήν, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης των 15 είναι 36 ευρώ, ενώ σε Γερμανία, Αυστρία και Δανία το ποσό κατανάλωσης κατά κεφαλήν φτάνει τα 80 ευρώ.

Αυτό δείχνει ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς. Εξάλλου, η αύξηση της κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων τα τελευταία χρόνια έχει μικρύνει την ψαλίδα των τιμών βιολογικών, αλλά και συμβατικών προϊόντων. Έτσι, η αγορά βιολογικών προϊόντων το 2009 αυξήθηκε κατά 6%, ενώ τα προηγούμενα χρόνια η αύξηση έφτανε το 25%. Η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης οφείλεται στην οικονομική κρίση, αλλά και στο γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια οι ρυθμοί ανάπτυξης «κάλπαζαν» στο 25 με 30% ετησίως.

Σημαντική είναι και η παρουσία των λαϊκών αγορών βιολογικών προϊόντων, θεσμός που στην Ελλάδα είναι πολύ πετυχημένος, καθώς εκεί βρίσκει ο καταναλωτής φρέσκα προϊόντα σε καλές τιμές.

Ωστόσο, η αγορά βιολογικών προϊόντων είναι σε πολύ αρχικό στάδιο και υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Μεγάλα είναι τα περιθώρια ανάπτυξης, τόσο στον πρωτογενή τομέα, όσο και στη μεταποίηση, καθώς μόνον ποσοστό 30% των βιολογικών προϊόντων, που καταναλώνονται στην Ελλάδα, παράγονται και στα εδάφη της, κι αυτά είναι κυρίως φρούτα και λαχανικά. Το υπόλοιπο 70% εισάγεται, καθώς ο δευτερογενής τομέας στην Ελλάδα δεν είναι τόσο αναπτυγμένος.

Η υπεύθυνη διαχείρισης ποιότητας της Biohellas, Μαρία Κορνάρου, σημειώνει ότι «στη χώρα μας υπάρχουν ζώνες βιολογικής καλλιέργειας και τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις από τις συμβατικές καλλιέργειες» και προθέτει ότι «αν στην περιοχή υπάρχει ρυάκι, ή ποτάμι, τότε αυτή θεωρείται ζώνη βιολογικής καλλιέργειας, εκτός αν προκύψει πρόβλημα μόλυνσης των υδάτων, οπότε γίνονται ειδικοί έλεγχοι. Ειδικά συνεργεία διενεργούν μία φορά τον χρόνο ελέγχους στις καλλιέργειες». Καταλήγει πως από τις εταιρίες πιστοποίησης δεν υπάρχει καμία ανοχή.

Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της ΔΗΩ, Σπύρος Σγούρος, λέει ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει στασιμότητα στις βιολογικές καλλιέργειες και εκφράζει την εκτίμηση ότι από το 2010 και μετά, θα παρατηρείται μείωση των παραγωγών, που ασχολούνται με τις βιολογικές καλλιέργειες. Εξηγεί ότι «αυτό οφείλεται στο ότι από το 2006 και μετά κανένα πρόγραμμα επιδότησης δεν έχει "τρέξει" για την ενίσχυση της βιολογικής παραγωγής, οπότε πολλοί παραγωγοί θα εγκαταλείψουν τις βιολογικές καλλιέργειες, ενώ δεν υπάρχει ενδιαφέρον από νέους καλλιεργητές να ασχοληθούν. Πρέπει οι καλλιεργητές βιολογικών προϊόντων να ενταχθούν σε προγράμματα επιδοτήσεων, ώστε να αυξηθεί και η ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τα προϊόντα που παράγονται στο εξωτερικό».

Πάντως, είναι καθησυχαστικός σε ό,τι αφορά τους παραβάτες, λέγοντας ότι μόνον ένα ποσοστό 2 με 3% αυτών που συμμετέχουν στα προγράμματα βιολογικής καλλιέργειας παραβαίνουν τους κανονισμούς και σημειώνοντας ότι, πολλές φορές, οι παραβάσεις γίνονται εξαιτίας της άγνοιας και της έλλειψης εξειδικευμένων γεωπόνων. «Να γίνει σοβαρή ενημέρωση και εκπαίδευση των αγροτών, καθώς καλούνται να κάνουν βιολογικές καλλιέργειες χωρίς να γνωρίζουν τι είναι αυτό και πώς γίνεται», τονίζει και προσθέτει ότι πρέπει να ενταχθούν μαθήματα βιολογικής καλλιέργειας στα πανεπιστήμια, ώστε οι γεωπόνοι να γνωρίζουν το αντικείμενο και να μπορούν να βοηθήσουν πραγματικά τους αγρότες.


www.newsit.gr/

Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

Συνάντηση Κ. Σκανδαλίδη με τον Βούλγαρο ομόλογό του Μ. Ναϊντένοφ – Δηλώσεις για την νέα ΚΑΠ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 18 Νοεμβρίου 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνάντηση Κ. Σκανδαλίδη με τον Βούλγαρο ομόλογό του Μ. Ναϊντένοφ – Δηλώσεις για ΚΑΠ

O Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Σκανδαλίδης, που συνοδεύει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Κάρολο Παπούλια στην επίσημη επίσκεψη του στη Βουλγαρία, συναντήθηκε σήμερα, Πέμπτη, με τον Βούλγαρο ομόλογο του κ. Μίροσλαβ Ναϊντένοφ.

Ο Υπουργός Κώστας Σκανδαλίδης αφού επισήμανε τη στενή συνεργασία των δυο χωρών, κάλεσε τον ομόλογό του στην Αθήνα, στις 7 Δεκεμβρίου, σε κοινή συνάντηση, στην οποία έχουν κληθεί και οι Υπουργοί Γεωργίας της Ρουμανίας και της Κύπρου, για να συζητήσουν και να διαμορφώσουν κοινούς άξονες διαπραγμάτευσης για το μέλλον της ΚΑΠ μετά το 2013.

«Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ μας φέρνει αντιμέτωπους με πολλές προκλήσεις. Μία από αυτές είναι η χρηματοοικονομική προοπτική. Αναμένεται να υπάρξουν δύσκολες διαπραγματεύσεις και αποφάσεις. Στόχος μας είναι να συζητηθεί μια κοινή θέση των πλευρών για το μέλλον της ΚΑΠ μετά το 2013» τόνισε ο Έλληνας Υπουργός και πρόσθεσε «αποφασίσαμε να είμαστε στην ίδια όχθη, να διαπραγματευτούμε και να καταλήξουμε σε κοινή θέση των χωρών μας σε συγκεκριμένα ζητήματα».

Σε ότι αφορά την ανακοίνωση της Επιτροπής για την ΚΑΠ μετά το 2013, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Σκανδαλίδης, σχολίασε:

« Υπάρχουν θετικές και αρνητικές πτυχές στην ανακοίνωση. Καταρχήν, δεν γίνονται αναφορές στο ύψος της χρηματοδότησης, που θα καθορίσει σε ένα μεγάλο βαθμό και το περιεχόμενο της ΚΑΠ. Θετικό σημείο των προτάσεων είναι η συνέχιση των άμεσων επιδοτήσεων και ενισχύσεων. Η Ελλάδα επεξεργάζεται τις προτάσεις και τις επιπτώσεις τους στην Ελληνική γεωργία. Είμαστε σε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους ώστε να παρουσιάσουμε τις τελικές μας θέσεις στη δύσκολη διαπραγμάτευση που αρχίζει και επίσημα στο τέλος του μήνα, στις Βρυξέλλες. Στόχος μας είναι μια ΚΑΠ πολιτικά και χρηματοδοτικά ισχυρή, που στηρίζει το εισόδημα των γεωργών και τον παραγωγικό ιστό της χώρας».

Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2010

Τι ισχύει με τις εισφορές των αγροτών στον ΕΛΓΑ και τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου

Τι ισχύει με τις εισφορές των αγροτών στον ΕΛΓΑ και τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου

Το καθεστώς που θα ισχύσει με τις εισφορές των αγροτών στον ΕΛΓΑ ξεκαθαρίζει με δηλώσεις του στον ΑγροΤύπο, ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, κ. Χρήστος Χατζηαντωνίου. Μετά από αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα αγροτών αλλά και ερωτήματα στο forum μας, ρωτήσαμε τον κ. Χατζηαντωνίου «πότε πρέπει να πληρώσουν οι αγρότες την εισφορά τους στον ΕΛΓΑ αλλά και ποια είναι τα ποσά της εισφοράς;» Σύμφωνα με τον ίδιο: «Ό,τι πουλήσει ο παραγωγός έως 31 Δεκεμβρίου του 2010 παρακρατείται από το τιμολόγιο. Από 1 Ιανουαρίου του 2011 θα τεθεί σε ισχύ ο νέος Νόμος. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν δηλώσεις καλλιέργειας μαζί με την δήλωση του ΟΣΔΕ και από εκεί θα βγαίνει μια μέση παραγωγή τριετίας, μια μέση τιμή τριετίας και μια αξία παραγωγής. Σε αυτή την αξία παραγωγής θα προσδιορίζεται η εισφορά του αγρότη με 4%. Δεν θα υπάρχει πλέον τιμολόγιο με 3%. Να σημειώσουμε ότι για τις ελιές δεν ισχύει το 4%, αλλά ένα διαφορετικό ασφάλιστρο ίσο με 3%».Και καταλήγει: «Οι κτηνοτρόφοι έχουν 0,75% ενώ τα θερμοκήπια είναι σε ειδικό καθεστώς». Αναλυτικά και σύμφωνα με το νέο Νόμο «Σύστημα προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας» από 1η Ιανουαρίου όλοι ανεξαιρέτως οι αγρότες υποχρεούνται να καταβάλλουν την υποχρεωτική ειδική εισφορά σε ποσοστό:

  • 4% για τη φυτική παραγωγή (3% σήμερα) εκτός από τις ελιές που παραμένει στο 3%,
  • 0,75% για τη ζωική παραγωγή (από 0,50% σήμερα)
  • και 0,50% για τα φυτικά προϊόντα που παράγονται αποκλειστικά σε «ελεγχόμενο περιβάλλον» (θερμοκήπια) μιας γεωργικής εκμετάλλευσης.

Η εισφορά θα μπορεί να αυξάνεται στις καλλιέργειες που, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, παθαίνουν συχνότερα ζημιές.

Επίσης, θεσπίζεται η γενική εισφορά σε όλους τους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, των οποίων το φορολογητέο εισόδημα συμπεριλαμβανομένου του αγροτικού υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο, όπως επίσης και στα νομικά πρόσωπα (εταιρείες) που αποκτούν έσοδα από αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Το ποσοστό εισφοράς ανέρχεται στο 2% επί τους αγροτικού εισοδήματος (τα έσοδα από τη γενική εισφορά υπολογίζονται σε 10 εκατ. ευρώ ετησίως και προφανώς θα καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα του ΕΛΓΑ).

Υπάρχουν κι άλλες δύο εισφορές: η πρόσθετη και η προαιρετική. Η προαιρετική αφορά την κάλυψη των κινδύνων που δεν καλύπτονται από την υποχρεωτική. Η πρόσθετη θα αφορά τη μείωση του ελάχιστου ποσοστού ζημιάς στις καλλιέργειες στις οποίες ορίζεται υψηλό όριο απαλλαγής για την καταβολή αποζημίωσης. Το ποσοστό απαλλαγής σήμερα είναι 20%. Το καινούργιο ποσοστό θα καθορισθεί από τη διοίκηση του ΕΛΓΑ, στις καλλιέργειες όμως που υφίστανται συχνά ζημιές θα είναι μεγαλύτερο. Αν θέλει ο αγρότης να το μειώσει, θα πρέπει να κάνει πρόσθετη ασφάλιση. Σημειώνεται ότι ο αγρότης θα μπορεί να κάνει την πρόσθετη και προαιρετική ασφάλισή του και σε ιδιωτικές ή συνεταιριστικές εταιρείες, ενώ θα μπορεί να παίρνει και επιχορήγηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.


Χρήστος Διαμαντόπουλος
xdiam@agrotypos.gr

Δείτε εδώ το Νόμο «Σύστημα προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας» όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ

www.agrotypos.gr/

Πέμπτη η μεγάλη ημέρα της ΚΑΠ. Το μεσημέρι οι δηλώσεις Τσιόλος

Πέμπτη η μεγάλη ημέρα της ΚΑΠ. Το μεσημέρι οι δηλώσεις Τσιόλος Πέμπτη η μεγάλη ημέρα της ΚΑΠ. Το μεσημέρι οι δηλώσεις Τσιόλος

Λίγες ώρες έμειναν έως ότου ο Ευρωπαίος Επίτροπος για θέματα Γεωργίας, κ. Ντατσιάν Τσιόλος δημοσιοποιήσει την ανακοίνωση της Κομισιόν για τη μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Δεδομένης της σοβαρότητας των ανακοινώσεων η Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοίνωσε ότι η συνέντευξη Τύπου του κ. Τσιόλος θα μεταδοθεί ζωντανά στις 13:30 και στην χώρας μας από τις Βρυξέλλες, μέσω του δορυφορικού συστήματος Europe by Satellite (EbS).

Το θέμα μονοπωλεί το ενδιαφέρον των αγροτών σε όλη την Ευρώπη, ενώ η μορφή που θα πάρουν οι ενισχύσεις μετά το 2013 θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στο εισόδημα και των Ελλήνων παραγωγών. Επίσης σύμφωνα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας στις προτάσεις αυτές που πρόκειται να ανακοινωθούν, η Κομισιόν απορρίπτει τις ενιαίες στρεμματικές ενισχύσεις σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκρίνοντας βασική αποσυνδεδεμένη ενίσχυση που θα παρέχει ομοιόμορφο επίπεδο υποχρεωτικής στήριξης σε όλους τους αγρότες σε ένα κράτος μέλος ή μία περιφέρεια. Για τον τρόπο υπολογισμού της βασικής αυτής ενίσχυσης, η Κομισιόν προτείνει την εξασφάλιση στους αγρότες όλων των χωρών ενός ελάχιστου ποσοστού του μέσου ποσοστού επιδότησης της ΕΕ», που σήμερα βρίσκεται περίπου στα 250 ευρώ το εκτάριο. Αν αυτό επαληθευτεί θα σήμαινε σημαντική απώλεια εισοδήματος .

Ένα άλλο θέμα το οποίο έχει προβληματίσει τους αγρότες σε πολλές χώρες με ορεινούς όγκους, είναι το μέλλον της λεγόμενης εξισωτικής αποζημίωσης. Η Κομισιόν προτείνει η πρόσθετη στήριξη για τη γεωργία των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών να μεταφερθεί στον πρώτο πυλώνα, υπό τη μορφή στρεμματικών ενισχύσεων με προαιρετικές εθνικές συμπληρωματικές ενισχύσεις σε εθελοντική βάση. Μια τέτοια εξέλιξη μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση του ύψους της στήριξης


www.agrotypos.gr/

Πώς να καταπολεμηθεί το σκαθάρι των φοινικοειδών

ImageΜια σειρά από μέτρα αντιμετώπισης της εξάπλωσης του ρυγχοφόρου των φοινικοειδών διαφορετικά ανάλογα με το στάδιο της προσβολής παραθέτει η Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου.

Όσον αφορά το έντομο Rhynchophorus ferrugineus θεωρείται σήμερα ως ο σημαντικότερος εχθρός των φοινικοειδών. Όλα τα στάδια του εντόμου (αυγό, κάμπια-προνύμφη, κουκούλι-νύμφη, ενήλικο) εξελίσσονται στο εσωτερικό του φοίνικα. Το ενήλικο σκαθάρι μπορεί να πετάξει ημερησίως περίπου 1 χλμ.

Τα θηλυκά γενούν σε ξεχωριστές οπές, πληγές, τομές κλαδέματος στην κορυφή (στεφάνη), στη βάση των νεαρών φύλλων του φοίνικα, καθώς επίσης και στις παραφυάδες (ιδίως του ελληνικού φοίνικα του Θεοφράστου). Προσβάλλει όλα τα είδη των φοινικοειδών. Η ζημία προκαλείται κυρίως από τις προνύμφες (κάμπιες) που τρέφονται από μαλακούς ιστούς στο εσωτερικό του κορμού.

Συμπτώματα

Ένα από τα συμπτώματα είναι η καταστροφή των νεαρών φύλλων της κορυφής του φοίνικα και η κάμψη των παλαιών φύλλων δίνοντας στο φυτό την όψη ανοικτής ομπρέλας. Συνήθως οι προσβεβλημένοι φοίνικες εντοπίζονται πολύ μετά την έναρξη της προσβολής. Μπορεί να παρατηρηθούν χαρακτηριστικά φαγώματα στα φύλλα πριν την κάμψη τους.

Μέτρα αντιμετώπισης

Σύμφωνα με την πρόσφατη Απόφαση της Ε.Ε. (2010/467/ΕΕ) προβλέπονται μέτρα αντιμετώπισης ως εξής:

Α) Αρχικά στάδια προσβολής. (Φαγώματα στα φύλλα, κάμψη νεαρών φύλλων της κορυφής)

Μπορεί να εφαρμοστεί ένα από τα παρακάτω μέτρα:

- Μηχανική εξυγίανση - δενδροχειρουργική (κοπή και απομάκρυνση των προσβεβλημένων τμημάτων) και ταυτόχρονη χρήση εγκεκριμένου εντομοκτόνου από κατάλληλα εκπαιδευμένο συνεργείο (συνημμένος πίνακας).

- Χρήση σκευασμάτων εντομοπαθογόνων νηματωδών υπό τις οδηγίες γεωπόνου.

- Χρήση εγκεκριμένων εντομοκτόνων υπό τις οδηγίες και την επίβλεψη γεωπόνου.

Β) Προχωρημένα στάδια προσβολής. (Εμφάνιση ομπρέλας). Αν έχει προσβληθεί η καρδιά («μάτι»), τότε εφαρμόζονται τα παρακάτω μέτρα από κατάλληλα εκπαιδευμένο συνεργείο :

- Κοπή των φύλλων από τη βάση τους και τύλιγμά τους με προστατευτικό δίχτυ.

- Κάλυψη του κορμού με δίχτυ και κοπή του.

- Ψεκασμός με εγκεκριμένα εντομοκτόνα στον προσβεβλημένο (υπό απομάκρυνση) φοίνικα για την αποφυγή της διασποράς του εντόμου και προληπτικά στους γύρω υγιείς φοίνικες.

- Μεταφορά και φυτοϋγειονομική ταφή των τεμαχίων σε κατάλληλους χώρους.

Προσοχή

Α) Να μην γίνεται άσκοπη και αλόγιστη χρήση γεωργικών φαρμάκων.

Β) Το κλάδεμα των φοινίκων να πραγματοποιείται μόνο κατά τους χειμερινούς μήνες και τα σημεία των τομών να ψεκάζονται με εγκεκριμένο εντομοκτόνο.

Γ) Απαγορεύεται η αγοραπωλησία φοινικοειδών χωρίς φυτοϋγειονομικό διαβατήριο.

www.agronews.gr/

Το σκόρδο «φάρμακο» για την υπέρταση

ImageΤο σκόρδο είναι χρήσιμο, από κοινού με την κανονική φαρμακευτική αγωγή, για την καταπολέμηση της υπέρτασης, σύμφωνα με νέα αυστραλιανή επιστημονική μελέτη.


Οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Αδελαΐδας, υπό την Κάριν Ριντ, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό "Maturitas", σύμφωνα με το BBC, έκαναν δοκιμές με 50 εθελοντές που έπασχαν από υψηλή πίεση του αίματος.

Οι ασθενείς κλήθηκαν να πάρουν τέσσερις κάψουλες από εκχύλισμα σκόρδου ημερησίως και αποδείχτηκε ότι μετά από 12 εβδομάδες είχαν χαμηλότερη πίεση -περίπου 10mmHg χαμηλότερη η συστολική- σε σχέση με όσους είχαν πάρει εικονική κάψουλα (πλασέμπο).

Το σκόρδο, εδώ και χρόνια, θεωρείται καλό για την καρδιά. Προηγούμενες έρευνες έχουν ήδη δείξει ότι τα συμπληρώματα σκόρδου μειώνουν το επίπεδο χοληστερόλης.

Οι ειδικοί τονίζουν πάντως ότι τα συμπληρώματα σκόρδου πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο ύστερα από ιατρική συμβουλή, καθώς το σκόρδο μπορεί να έχει παρενέργειες, όπως να αραιώσει το αίμα ή να αλληλεπιδράσει με άλλα φάρμακα.

Οι Αυστραλοί γιατροί τόνισαν ότι το σκόρδο δεν πρέπει να υποκαθιστά τα κανονικά φάρμακα για την υπέρταση, αλλά να δρα συμπληρωματικά προς αυτά.

agronews.gr/

Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

O Υπουργός ΥΠΑΑΤ Κώστας Σκανδαλίδης εκπροσώπησε τη χώρα στο Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου για την βελτίωση της λειτουργίας της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 16 Νοεμβρίου 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

O Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστας Σκανδαλίδης εκπροσώπησε τη χώρα στο «Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου για την βελτίωση της λειτουργίας της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων», που διεξάγεται σήμερα στις Βρυξέλλες.

Στην παρέμβαση του, μεταξύ άλλων, τόνισε τα εξής:

«Στην αλυσίδα εφοδιασμού των αγροδιατροφικών προϊόντων υπάρχουν δύο πυλώνες. Ο πυλώνας εισόδου που είναι ο ευρωπαίος γεωργός και ο πυλώνας εξόδου που είναι ο ευρωπαίος καταναλωτής. Βασική μας επιδίωξη είναι να τροφοδοτήσουμε την αγορά με ασφαλή, ποιοτικά και πιστοποιημένα τρόφιμα, προστατεύοντας παράλληλα στο μέγιστο δυνατό βαθμό τόσο το εισόδημα του γεωργού, όσο και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Γι’ αυτό ακριβώς το σκοπό η παρέμβαση μας πρέπει να έχει πολύ συγκεκριμένη κατεύθυνση:

1. Η ΚΑΠ με τα μέσα που διαθέτει σήμερα και κυρίως με την νέα μορφή της να χρηματοδοτήσει τα εργαλεία που, ρυθμίζουν τις αγορές, αντιμετωπίζουν τις διατροφικές κρίσεις, ενθαρρύνουν την παραγωγή και την προώθηση προϊόντων με ποιότητα και ταυτότητα. Αυτό απαιτεί συντονισμένες πολιτικές από τον 1ο και 2ο πυλώνα.

2. Καθημερινή παρακολούθηση της αγοράς και του τρόπου που διαμορφώνονται οι τιμές και τα κέρδη ώστε να αποφεύγεται η μονοπωλιακή συγκέντρωση και να εξασφαλίζεται η διαφάνεια, ο έλεγχος και η πάταξη της αισχροκέρδειας και του αθέμιτου ανταγωνισμού. Ας αποφασίσουμε επιτέλους, πέρα από τις εθνικές προσπάθειες να οργανώσουμε, με τρόπο θεσμικά ολοκληρωμένο, το ευρωπαϊκό παρατηρητήριο τιμών.

3. Οι εταιρικές συνεργασίες, οι διεπαγγελματικές συνέργιες, η συμβολαιακή γεωργία, οι αγροτικοί και καταναλωτικοί συνεταιρισμοί, οι ομάδες παραγωγών, ήρθε η ώρα να ενταχθούν σε ενιαίο συνεκτικό και οριοθετημένο νομοθετικό πλαίσιο. Η υπάρχουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι αποσπασματική, άνιση και ατελής. Χρειαζόμαστε μια νέα συνολική ρύθμιση εν’ όψη και της νέας ΚΑΠ.

4. Η ευρωπαϊκή αγορά είναι εκτεθειμένη στις ευρύτερες διεθνείς εξελίξεις και την απελευθέρωση του εμπορίου. Η εμπορική μας πολιτική οφείλει να διασφαλίζει τα ευρωπαϊκά προϊόντα από τις ανεξέλεγκτες εισαγωγές. Να οδηγεί σε ισορροπημένες και αμοιβαίου οφέλους εμπορικές συμφωνίες. Να προστατεύει σε συνθήκες διαφάνειας τον καταναλωτή.
Παίρνοντας από το ράφι ένα προϊόν ο ευρωπαίος πολίτης θα πρέπει να ξέρει τι αγοράζει, από πού προέρχεται, ποια συστατικά το απαρτίζουν και τι επίπτωση έχει στην υγεία του.

  • Αν παραγωγοί και καταναλωτές αποκτήσουν ισχυρή διαπραγματευτική δύναμη

  • Αν έχουν πρόσβαση σε δίκτυα και πληροφόρηση

  • Αν παράγουν και καταναλώνουν αναγνωρίσιμα προϊόντα

  • Αν οργανώσουμε σωστά τις τοπικές αγορές,

η σχέση τους γίνεται άμεση και αποτελεσματική, το μήκος της αλυσίδας μικραίνει, η αγορά εξυγιαίνεται, το εισόδημα και η αγοραστική τους δύναμη προστατεύονται και η ευρωπαϊκή αγροτική οικονομία μπορεί να ζήσει καλύτερες και ασφαλέστερες ημέρες».