Αναζήτηση Αναρτήσεων

Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

Γενετικά τροποποιημένο μέλι

ικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΥΠΟΥ αριθ. 5/11

Λουξεµβούργο, 9 Φεβρουαρίου 2011

Προτάσεις του γενικού εισαγγελέα στην υπόθεση C-442/09

Karl Heinz Bablok κ.λπ. κατά Freistaat Bayern

Κατά τον γενικό εισαγγελέα Y. Bot το µέλι που περιέχει γύρη αραβοσίτου της σειράς MON 810 αποτελεί τρόφιµο που παράγεται από ΓΤΟ και για τη διάθεσή του στην αγορά επιβάλλεται η χορήγηση εγκρίσεως

Η οδηγία 2001/18 1 ορίζει ότι η σκόπιµη ελευθέρωση ή η διάθεση ΓΤΟ (γενετικώς τροποποιηµένων οργανισµών) στην αγορά επιτρέπεται µόνον κατόπιν εγκρίσεως.

Κατά τον κανονισµό 1829/2003 2, σε έγκριση υπόκεινται οι ΓΤΟ που προορίζονται για την ανθρώπινη διατροφή, τα τρόφιµα που περιέχουν ή αποτελούνται από ΓΤΟ, καθώς και τα τρόφιµα που παράγονται από συστατικά παραγόµενα από ΓΤΟ ή περιέχουν τέτοια συστατικά.

Το 1998, η εταιρεία Monsantο έλαβε έγκριση για τη διάθεση στην αγορά γενετικώς τροποποιηµένου αραβοσίτου της σειράς MON 810. Επιπλέον, έγκριση έλαβαν, επίσης, πλείονα προϊόντα που παρασκευάζονται από αραβόσιτο της σειράς MON 810, ήτοι τα άλευρα αραβοσίτου, η γλουτένη αραβοσίτου, το σιµιγδάλι αραβοσίτου, το άµυλο αραβοσίτου, η γλυκόζη αραβοσίτου και το έλαιο αραβοσίτου.

Ο γενετικώς τροποποιηµένος αραβόσιτος της σειράς MON 810 περιέχει γονίδιο βακτηρίου το οποίο προκαλεί στο φυτό του αραβοσίτου τη σύνθεση τοξινών που καταπολεµούν τις λάρβες ενός επιβλαβούς για τον αραβόσιτο είδους πεταλούδας, το οποίο, όταν προσβάλλει το φυτό, εξασθενεί την ανάπτυξή του.

Το Freistaat Bayern (οµόσπονδο κράτος της Βαυαρίας, Γερµανία) είναι ιδιοκτήτης διαφόρων γεωτεµαχίων στα οποία καλλιεργήθηκε κατά τα παρελθόντα έτη γενετικώς τροποποιηµένος αραβόσιτος της σειράς MON 8 10 για ερευνητικούς σκοπούς.

Ο K. H. Bablok εκµεταλλεύεται µελισσοκοµείο ερασιτεχνικού και οικολογικού χαρακτήρα και παράγει, πλησίον των γεωτεµαχίων του Freistaat Bayern, µέλι προς πώληση και προς ιδίαν κατανάλωση. Στο παρελθόν παρήγε επίσης γύρη προς πώληση ως τρόφιµο, υπό τη µορφή συµπληρωµάτων διατροφής.


Το 2005 εντοπίστηκαν, αφενός, DNA αραβοσίτου της σειράς MON 810 και, αφετέρου, γενετικώς τροποποιηµένες πρωτεΐνες σε γύρη αραβοσίτου του K. H. Bablok προερχόµενη από κυψέλες τοποθετηµένες σε απόσταση 500 µέτρων από τα γεωτεµάχια του Freistaat Bayern. Επιπλέον, απειροελάχιστες ποσότητες DNA MON 810 ανιχνεύθηκαν και σε ορισµένα δείγµατα µελιού του K. H. Bablok.

Ισχυριζόµενος ότι η πρόσµειξη καταλοίπων γενετικώς τροποποιηµένου αραβοσίτου κατέστησε τα µελισσοκοµικά προϊόντα του ακατάλληλα προς διάθεση στην αγορά και κατανάλωση, οK. H. Bablok προσέφυγε κατά του οµόσπονδου κράτους της Βαυαρίας ενώπιον των γερµανικών δικαστηρίων. Το Bayerischer Verwaltungsgerichtshof (διοικητικό δικαστήριο του οµόσπονδου κράτους της Βαυαρίας, Γερµανία) ζητεί από το ∆ικαστήριο να διευκρινίσει εάν η πρόσµειξη στα µελισσοκοµικά του προϊόντα γενετικώς τροποποιηµένης γύρης προκαλεί «σηµαντική βλάβη» των εν λόγω προϊόντων, κατά την έννοια ότι για τη διάθεσή τους στην αγορά απαιτείται η λήψη εγκρίσεως.

1 Οδηγία 2001/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 12ης Μαρτίου 2001, για τη σκόπιµη ελευθέρωση γενετικώς τροποποιηµένων οργανισµών στο περιβάλλον και την κατάργηση της οδηγίας 90/220/ΕΟΚ του Συµβουλίου (ΕΕ L 106, σ. 1), όπως τροποποιήθηκε από τον κανονισµό 1829/2003 και τον κανονισµό (ΕΚ) 1830/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 22ας Σεπτεµβρίου 2003 (ΕΕ L 268, σ. 24).

2 Κανονισµός (ΕΚ) 1829/2003 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου, της 22ας Σεπτεµβρίου 2003, για τα γενετικώς τροποποιηµένα τρόφιµα και ζωοτροφές (ΕΕ L 268, σ. 1).

Στις σηµερινές προτάσεις του, ο γενικός εισαγγελέας Yves Bot υπενθυµίζει, κατ’ αρχάς, ότι, οι ΓΤΟ, όπως όλοι οι ζώντες οργανισµοί, αποτελούν βιολογικές οντότητες ικανές προς αναπαραγωγή ή προς µεταφορά γενετικού υλικού. ∆ιαπιστώνει ότι η γύρη αραβοσίτου χάνει την ικανότητα γονιµοποιήσεως εντός σύντοµου διαστήµατος λόγω αφυδατώσεως, οπότε καθίσταται άψυχο υλικό. Μολονότι το εν λόγω υλικό ενδέχεται να εξακολουθεί να περιέχει γενετικές πληροφορίες, εντούτοις απλώς και µόνον η παρουσία σε αυτό DNA και το ενδεχόµενο ενσωµατώσεως του εν λόγω DNA σε άλλους οργανισµούς δεν στοιχειοθετoύν ότι ο εν λόγω νεκρός οργανισµός είναι ικανός να µεταφέρει ενεργά το γενετικό του υλικό.

Υπό τις συνθήκες αυτές, ο γενικός εισαγγελέας συνάγει το συµπέρασµα ότι η γύρη αραβοσίτου της σειράς MON810, η οποία δεν είναι πλέον βιώσιµη, και, εποµένως, δεν είναι πλέον ικανή να επιτελέσει τη λειτουργία της στην αναπαραγωγή, δεν αποτελεί ζωντανό οργανισµό και, συνεπώς, δεν µπορεί να θεωρηθεί ότι συνιστά ΓΤΟ.

Αντιθέτως, ο γενικός εισαγγελέας Y. BOT διαπιστώνει ότι τόσο το µέλι στο οποίο ανιχνεύεται γύρη αραβοσίτου της σειράς ΜΟΝ 810, όσο και τα συµπληρώµατα διατροφής µε βάση τη γύρη που περιέχουν γύρη της ίδιας ποικιλίας αραβοσίτου παράγονται από έναν ΓΤΟ. Συναφώς, επισηµαίνει ότι η εν λόγω γύρη χρησιµοποιείται ως συστατικό για την παρασκευή ή την προετοιµασία των εν λόγω µελισσοκοµικών προϊόντων και ότι ίχνη της γύρης αυτής περιέχονται ακόµη και στα τελικά προϊόντα.

Περαιτέρω, ο γενικός εισαγγελέας διευκρινίζει ότι ένα τρόφιµο το οποίο περιέχει υλικό προερχόµενο από γενετικώς τροποποιηµένο φυτό πρέπει να θεωρείται πάντοτε, ανεξαρτήτως του εάν η πρόσµειξη ήταν ηθεληµένη ή µη, ότι αποτελεί τρόφιµο που παράγεται από ΓΤΟ. Συγκεκριµένα, επισηµαίνει ότι ο κίνδυνος που ενέχουν τα γενετικώς τροποποιηµένα τρόφιµα για την ανθρώπινη υγεία είναι ανεξάρτητος από την ενσυνείδητη ή µη προσθήκη σε αυτά του εν λόγω υλικού που προέρχεται από γενετικώς τροποποιηµένο φυτό.


Εν τέλει, ο γενικός εισαγγελέας διαπιστώνει ότι η µη ηθεληµένη πρόσµειξη σε µέλι έστω και απειροελάχιστης ποσότητας γύρης αραβοσίτου της σειράς MON 810 συνεπάγεται ότι για τη διάθεση του εν λόγω µελιού στην αγορά επιβάλλεται η χορήγηση εγκρίσεως. Συναφώς, το γεγονός ότι η επίµαχη γύρη προέρχεται από ΓΤΟ που έχει λάβει έγκριση για σκόπιµη ελευθέρωση στο περιβάλλον και ότι ορισµένα άλλα προϊόντα του εν λόγω ΓΤΟ διατίθενται νοµίµως στην αγορά ως τρόφιµα δεν έχει καθοριστική σηµασία, διότι το µέλι που περιέχει την εν λόγω γύρη δεν έχει λάβει έγκριση κατά τον κανονισµό 1829/2003.

ΥΠΟΜΝΗΣΗ: Οι προτάσεις του γενικού εισαγγελέα δεν δεσµεύουν το ∆ικαστήριο. Έργο του γενικού εισαγγελέα είναι να προτείνει στο ∆ικαστήριο, µε πλήρη ανεξαρτησία, νοµική λύση για την υπόθεση που του έχει ανατεθεί. Η υπόθεση τελεί υπό διάσκεψη στο ∆ικαστήριο. Η απόφαση θα εκδοθεί αργότερα.

ΥΠΟΜΝΗΣΗ: Η προδικαστική παραποµπή παρέχει στα δικαστήρια των κρατών µελών τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της ένδικης διαφοράς της οποίας έχουν επιληφθεί, να υποβάλουν στο ∆ικαστήριο ερώτηµα σχετικό µε την ερµηνεία του δικαίου της Ένωσης ή µε το κύρος πράξεως οργάνου της Ένωσης. Το ∆ικαστήριο δεν αποφαίνεται επί της διαφοράς που εκκρεµεί ενώπιον του εθνικού δικαστηρίου. Στο εθνικό δικαστήριο εναπόκειται να επιλύσει τη διαφορά σύµφωνα µε την απόφαση του ∆ικαστηρίου. Η απόφαση αυτή δεσµεύει, κατά τον ίδιο τρόπο, τα άλλα εθνικά δικαστήρια που επιλαµβάνονται παρόµοιου προβλήµατος.

Ανεπίσηµο έγγραφο προοριζόµενο για τα µέσα µαζικής ενηµερώσεως, το οποίο δεν δεσµεύει το ∆ικαστήριο.

Το πλήρες κείµενο των προτάσεων δηµοσιεύεται στην ιστοσελίδα CURIAκατά την ηµεροµηνία αναπτύξεώς τους

Επικοινωνία: Estella Cigna-Αγγελίδη (+352) 4303 2582

Αποτελέσματα Αγροτικού

Αποτελέσματα για την πρόσληψη τετρακοσίων είκοσι (420) ατόμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για ένα (1) έτος, για λόγους πρακτικής άσκησης 2010-2011.
agrotiko2011

Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

Ένα δις ευρώ μέχρι το 2013 για τα αγροπεριβαλλοντικά

ImageΕγκρίθηκαν πιστώσεις για το 2011 για τις γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις (βιολογική γεωργία, κτηνοτροφία, νιτρορύπανση κ.α.) ύψους 164 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψαν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Σκανδαλίδης και ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης. Όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, η συνολική δημόσια δαπάνη για τα αγροπεριβαλλοντικά μέτρα μέχρι και το έτος 2013 ανέρχεται στα 1.032.805.464 ευρώ.

Με την εν λόγω απόφαση καθορίζεται ο τρόπος χρηματοδότησης των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων του άξονα 2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013 (ΠΑΑ) για το έτος 2011, και αφορά πληρωμές έτους εφαρμογής 2010 και εκκρεμότητες προηγουμένων ετών εφαρμογής, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), σύμφωνα με το άρθρου 4 της παρούσας.

2. Η χρηματοδότηση των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων του ΠΑΑ περιλαμβάνει:

α) την καταβολή ενισχύσεων των δράσεων των Μέτρων 214 και 216

β) την κάλυψη των προκαλούμενων από την εφαρμογή των μέτρων δαπανών.

Πιστώσεις − Χρηματοδότηση − Πληρωμές

1. Η συνολική δημόσια δαπάνη για τις γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις μέχρι και το έτος 2013 ανέρχεται στο ύψος του ποσού των 1.032.805.464 Ευρώ. Για το έτος 2011, εγκρίνεται πίστωση ύψους έως 164.000.000 ευρώ.

2. Στις δαπάνες που αφορούν την ενίσχυση των δικαιούχων, συμμετέχει το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), με ποσοστά κοινοτικής συμμετοχής, όπως αυτά ορίζονται στον εκάστοτε χρηματοδοτικό πίνακα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

3. Φορέας πληρωμής των γεωργοπεριβαλλοντικών ενισχύσεων είναι ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.).

4. Η Δημόσια Δαπάνη που θα προκύψει από την εφαρμογή του μέτρου θα βαρύνει τον Ειδικό Λογαριασμό Εγγυήσεων Γεωργικών Προϊόντων (ΕΛΕΓΕΠ), ο οποίος χρηματοδοτείται από τον ΚΑΕ 5323 του Τακτικού Προϋπολογισμού του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

5. Το Ελληνικό Δημόσιο είναι δικαιούχος της κοινοτικής συμμετοχής, η οποία μεταφέρεται στο λογαριασμό αυτού, που τηρείται στο κεντρικό κατάστημα της Τράπεζας της Ελλάδας.

Διαβάστε εδώ τη σχετική απόφαση με την Έγκριση πιστώσεων για αγροπεριβαλλοντικά το 2011

www.agronews.gr/

«Ορφανό» έμεινε το ΟΣΔΕ, τα χρήματα ήταν λίγα και ο χρόνος περιορισμένος

«Ορφανό» έμεινε το ΟΣΔΕ, τα χρήματα ήταν λίγα και ο χρόνος περιορισμένος

Την Τρίτη (15/2) έληγε η προθεσμία του διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού για τον ανάδοχο που θα αναλάμβανε και φέτος το έργο του ΟΣΔΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑγροΤύπου, κατατέθηκε μόνο μια προσφορά από την ΠΑΣΕΓΕΣ και αυτή την τελευταία στιγμή, δηλαδή το πρωί της Τρίτης. Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας η ΠΑΣΕΓΕΣ απέσυρε την προσφορά της. Η απόσυρση ήταν νόμιμη, υποστηρίζουν κύκλοι της ΠΑΣΕΓΕΣ προσθέτοντας ότι δεν είχε κανένα νόημα να παραμείνουν σε έναν διαγωνισμό όταν δεν υπάρχουν και άλλοι υποψήφιοι. Όπως αναφέρουν το γεγονός ότι δεν υπήρξαν υποψηφιότητες από τον ιδιωτικό τομέα αναδεικνύει τα «κουσούρια» του διαγωνισμού.

Υπενθυμίζεται ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ είχε ανακοινώσει αρχικά πως δεν θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό και μετά είχε καταθέσει και ένσταση. Σύμφωνα με την ΠΑΣΕΓΕΣ, το δεσμευτικό χρονικό διάστημα υλοποίησης του αντικειμένου του διαγωνισμού (έξη μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης) υπερβαίνει την καταληκτική προθεσμία που ορίζει ο Κοινοτικός Κανονισμός για την υποβολή των αιτήσεων των αγροτών (15 Μαΐου 2011), με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να πάσχει ως προς τη νομιμότητά του. Ακόμα και αν δεν είχε αποσυρθεί η ΠΑΣΕΓΕΣ και ανελάμβανε το έργο έπρεπε να υπάρξει έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο ΟΠΕΚΕΠΕ έπρεπε να στήσει το σύστημα και να υπογραφεί η υπουργική απόφαση. Όλα αυτά σημαίνουν ότι δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει το έργο πριν την 20η Μαρτίου.

Ο χρόνος δεν έφτανε και κανένας δεν θα δεχόταν να υπογράψει εγγυητικές επιστολές για να αναλάβει το έργο. Όπως διαρρέουν κύκλοι της ΠΑΣΕΓΕΣ, άλλο να υπάρχει «πολιτική δέσμευση» και άλλο «νομικές εγγυήσεις» για την διεξαγωγή του έργου. «Τις νομικές επιπτώσεις από μια τέτοια υπογραφή δεν μπορεί να τις σηκώσει η ΠΑΣΕΓΕΣ», τονίζουν.
Ένα ακόμη πρόβλημα για την αποτυχία του διαγωνισμού ήταν ότι το κονδύλι που έδινε το υπουργείο Οικονομικών ήταν μικρό και δεν θα έφερνε τα κέρδη που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού του ΟΠΕΚΕΠΕ, το τίμημα για το ύψος της επιδότησης ανερχόταν στα 26 ευρώ ανά παραγωγό. Αυτό το ποσό θα πλήρωνε το κράτος σε όποιο φορέα αναλάμβανε τη διαχείριση των επιδοτήσεων. Το πλήθος των δικαιούχων γεωργών για το έτος 2011, ανέρχεται σε 900.000 +/- 100.000 και η παροχή των παραπάνω υπηρεσιών αφορά σε μέρος ή στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Για τις ανάγκες του διαγωνισμού, η ελληνική επικράτεια έχει χωριστεί σε τρεις ζώνες. Ο ανάδοχος που θα αναλάμβανε το έργο για μία, δύο ή και τις τρεις ζώνες της ελληνικής επικράτειας. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη για 1.000.000 δικαιούχους ανερχόταν σε ποσό ύψους 35.000.000 ευρώ περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α για το έτος 2011 και για τις τρεις ζώνες. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) για την πρώτη ζώνη ήταν 9.274.545 ευρώ, για τη δεύτερη ζώνη 11.878.300 ευρώ και για την τρίτη ζώνη 13.847.155 ευρώ.
Όμως αυτές οι εξελίξεις πρέπει να ήταν αναμενόμενες και να μην «αιφνιδίασαν» το ΥπΑΑΤ. Η διαχείριση του ΟΣΔΕ ήταν και παραμένει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για κάθε ηγεσία του υπουργείου. Θεωρητικά κανένας υπουργός δε θέλει να συνεχιστεί το σημερινό καθεστώς, όπου οι ενώσεις με τον ένα ή τον άλλο τρόπο παίρνουν το έργο. Στην πράξη, όμως, πάντα η διαχείριση των επιδοτήσεων καταλήγει στις ενώσεις συνεταιρισμών. Σύνηθες φαινόμενο επίσης είναι οι ενώσεις, λίγο πριν αναλάβουν το έργο, να δηλώνουν ότι το αποποιούνται.
Τώρα δύο λύσεις υπάρχουν. Η πρώτη λέει ότι το έργο θα το αναλάβει ο ίδιος ο ΟΠΕΚΕΠΕ αν και έχει αργήσει να αναλάβει κάποια πρωτοβουλία προς αυτή την κατεύθυνση. Πολλοί αυτό το θεωρούν παρακινδυνευμένο, «αν συμβεί αυτό τότε τα μισά χρήματα δεν θα έρθουν στην Ελλάδα», υποστηρίζουν. Η δεύτερη λύση, που φαίνεται πιο πιθανή, είναι να επαναληφθεί το περσινό έργο, δηλαδή να βάλουν κάποιο ποσοστό των χρημάτων στους λογαριασμούς των αγροτών και να αναλάβει το έργο η ΠΑΣΕΓΕΣ.

Σταύρος Παϊσιάδης
info@agrotypos.gr

www.agrotypos.gr/

ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΡΟΔΑΚΙΝΙΑ-ΝΕΚΤΑΡΙΝΙΑ-ΒΕΡΙΚΟΚΙΑ-ΚΕΡΑΣΙΑ 17-02-2011

ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
­ ΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΠΕΡ/ΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΦΥΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΒΟΛΟΥ

Η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων :
- βλάπτει την υγεία των καταναλωτών

-
επιβαρύνει το περιβάλλον

- αυξάνει το κόστος παραγωγής

Ταχ. Δ/νση:Τορούτζια-Νικολαΐδη

Τ.Κ. 38334 - Πεδίο ΄Αρεως- Βόλος

Τηλέφωνο: 24210-666525-Fax:24210-69545

Πληροφορίες:Msc Παππά ΠΥΡΗΝΟΚΑΡΠΑ Νο 1 / 17.02.2011

ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ

ΡΟΔΑΚΙΝΙΑ-ΝΕΚΤΑΡΙΝΙΑ-ΒΕΡΙΚΟΚΙΑ-ΚΕΡΑΣΙΑ

ΓΕΝΙΚΑ: Τα καλλιεργητικά μέτρα και οι ψεκασμοί κατά την περίοδο του ληθάργου των δένδρων, συνιστώνται για να μειωθούν οι αρχικοί πληθυσμοί εντόμων και ακάρεων και τα αρχικά μολύσματα μυκητολογικών και βακτηριολογικών ασθενειών, με σκοπό την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους κατά την βλαστική περίοδο που ακολουθεί. Οι επεμβάσεις αυτές κρίνονται απαραίτητες για οπωρώνες που παρουσίασαν προσβολές κατά την προηγούμενη καλλιεργητική περίοδο.

ΕΞΩΑΣΚΟΣ – ΚΟΡΥΝΕΟ – ΜΟΝΙΛΙΑ - ΒΑΚΤΗΡΙΑΚΟ ΕΛΚΟΣ
Καλλιεργητικά μέτρα:
Οι ξεροί ή προσβεβλημένοι κλάδοι, βλαστοί και καρποί θα πρέπει να απομακρυνθούν με κλάδεμα και να καούν. Το κλάδεμα πρέπει να γίνει με ξηρό καιρό, να αποφεύγονται οι μεγάλες τομές και τα εργαλεία να απολυμαίνονται συνεχώς με εμβάπτιση σε διάλυμα φορμόλης του εμπορίου σε αναλογία 2% σε νερό ή διάλυμα χλωρίνης σε αναλογία 10% σε νερό.
Στις μεγάλες τομές κλαδέματος θα πρέπει να τοποθετούνται κατάλληλα προστατευτικά σκευάσματα.

ΕΞΩΑΣΚΟΣ - ΚΟΡΥΝΕΟ - ΒΑΚΤΗΡΙΑΚΟ ΕΛΚΟΣ
Ψεκασμός Κάλυψης
: Μέχρι το φούσκωμα των ματιών συνιστάται να γίνει ψεκασμός των δένδρων με κατάλληλο και εγκεκριμένο για την καλλιέργεια χαλκούχο σκεύασμα. Ο ψεκασμός πρέπει να πραγματοποιηθεί με ξηρό καιρό.

ΑΣΠΡΗ ΨΩΡΑ (ΒΑΜΒΑΚΑΔΑ)
Ψεκασμός Κάλυψης
: Συνιστάται ψεκασμός υψηλής πίεσης με ένα κατάλληλο και εγκεκριμένο για την καλλιέργεια λάδι. Τα χειμερινά λάδια εφαρμόζονται μέχρι το φούσκωμα των ματιών ενώ τα θερινά εφαρμόζονται μέχρι το στάδιο της πράσινης κορυφής.
Η επέμβαση αυτή επιδρά στις διαχειμάζουσες μορφές και άλλων φυτοφάγων εντόμων και ακάρεων.

Ακολουθείτε πιστά τις οδηγίες χρήσεως των φυτοπροστατευτικών προϊόντων

Ολα τα δελτία μας υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγρ. Ανάπτυξης & Τροφίμων στο διαδίκτυο www.minagric.gr.

Ο Προϊστάμενος Δ/νσης

Βλειώρας Σπύρος

ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΗΛΙΑ-ΑΧΛΑΔΙΑ 15-02-2011

ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
­ ΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΠΕΡ/ΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΦΥΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

Η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων :
- βλάπτει την υγεία των καταναλωτών

-
επιβαρύνει το περιβάλλον

- αυξάνει το κόστος παραγωγής

Ταχ. Δ/νση:Τορούτζια-Νικολαΐδη

Τ.Κ. 38334 - Πεδίο ΄Αρεως- Βόλος

Τηλέφωνο: 24210-666525-Fax:24210-69545

Πληροφορίες: Δρ Θ. Μόσχος ΜΗΛΟΕΙΔΗ Νο 1 / 15.02.2011

Μ Η Λ Ι Α - Α Χ Λ Α Δ Ι Α

Χειμερινές επεμβάσεις

Γενικά: Οι χειμερινές επεμβάσεις θεωρούνται απολύτως απαραίτητες, διότι μειώνουν τους αρχικούς πληθυσμούς εχθρών (έντομα, ακάρεα) και τα αρχικά μολύσματα ασθενειών (μυκητολογικές, βακτηριολογικές). Συνεπώς, καθιστούν αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη την αντιμετώπιση αυτών κατά την επερχόμενη βλαστική περίοδο.

Α) ΕΧΘΡΟΙ
Η καταπολέμηση των διαχειμαζουσών μορφών εντόμων και ακάρεων, όπως ψύλλες, κοκκοειδή, αφίδες, τετράνυχοι, βασίζεται σε ψεκασμούς με ορυκτέλαια, καθώς και σε συνδυασμούς αυτών με συνθετικά πυρεθροειδή ή οργανοφωσφορούχα εντομοκτόνα. Οι χειμερινοί ψεκασμοί συνιστώνται σε οπωρώνες που την προηγούμενη χρονιά παρουσίασαν έντονο πρόβλημα από τους παραπάνω εχθρούς.

Ψύλλα της αχλαδιάς

Αποτελεί σημαντικό εχθρό που δραστηριοποιείται σε όλες τις περιοχές καλλιέργειας της αχλαδιάς. Συνεχόμενες μέρες με ηλιοφάνεια και υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες, ευνοούν την εμφάνιση και δραστηριότητα (ωοτοκία) των ακμαίων του εντόμου. Η εμπειρία έχει δείξει, ότι οι πρώτες ωοτοκίες στη βάση των ανθοφόρων οφθαλμών, παρατηρούνται ήδη από το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου.
Οι παραγωγοί που διαπιστώνουν ωοτοκίες του εντόμου, θα πρέπει να προβαίνουν άμεσα σε ψεκασμό με ένα κατάλληλο και εγκεκριμένο για την καλλιέργεια ορυκτέλαιο ή πυρεθροειδές εντομοκτόνο ή ένα συνδυασμό πυρεθροειδούς με ορυκτέλαιο. Τα πυρεθροειδή έχουν ακμαιοκτόνο δράση, ενώ τα ορυκτέλαια προσφέρουν επιπλέον ωοκτόνο δράση, αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των εντομοκτόνων, ενώ παράλληλα προκαλούν καθυστέρηση της εναπόθεσης των ωών μέχρι το βλαστικό στάδιο της πράσινης κορυφής, γεγονός που κάνει τους μετέπειτα ψεκασμούς εναντίον του εντόμου αποτελεσματικότερους. Επισημαίνεται, ότι δεν θα πρέπει να γίνεται χρήση χειμερινών ορυκτελαίων πέραν του βλαστικού σταδίου του φουσκώματος των οφθαλμών.
Ο ψεκασμός πρέπει να γίνεται όταν επικρατεί ηλιοφάνεια, κατά τις πιο θερμές ώρες της ημέρας και εφόσον οι ελάχιστες θερμοκρασίες δεν πέφτουν κάτω από το μηδέν και οι μέγιστες για δύο τουλάχιστον ημέρες ξεπερνούν τους 10o C. Κατά τον ψεκασμό επιβάλλεται η πλήρης και μέχρι απορροής κάλυψη των δένδρων με το ψεκαστικό υγρό.
Επίσης, πρέπει να αποφεύγονται καλλιεργητικές πρακτικές που ευνοούν την υπερβολική ικμάδα (ζωηρότητα) των δένδρων, όπως, αυστηρό κλάδεμα, υπερβολική αζωτούχος λίπανση και συχνά ποτίσματα, δεδομένου ότι ο πληθυσμός της ψύλλας αυξάνεται ταχύτερα σε εύρωστα δένδρα.
Λίγο αργότερα και κατά τη βλαστική περίοδο, οι λαίμαργοι βλαστοί συγκεντρώνουν μεγάλο πληθυσμό του εντόμου και πρέπει να απομακρύνονται με το χέρι, όταν είναι ακόμη τρυφεροί.

Β) ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ (Φουζικλάδιο – Ωίδιο – Μονίλια – Μύκητες ξύλου – Βακτήρια κ.λ.π.)
Για τη μείωση των αρχικών μολυσμάτων των παθογόνων μυκήτων και βακτηρίων, συνιστάται κατά το χειμερινό κλάδεμα η αφαίρεση και η καύση όλων των προσβεβλημένων κλάδων και κλαδίσκων. Το κλάδεμα πρέπει να γίνεται με ξηρό καιρό και καλό είναι να αποφεύγονται οι μεγάλες τομές, που αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης των δένδρων από παθογόνα. Οι μεγάλες τομές κλαδέματος πρέπει να καλύπτονται με κατάλληλο προστατευτικό σκεύασμα. Δένδρα σε προχωρημένο στάδιο προσβολής από μύκητες του ξύλου ή βακτήρια, πρέπει να εκριζώνονται και να καίγονται.
Ειδικότερα, για το φουζικλάδιο των μηλοειδών και τη σεπτορίαση της αχλαδιάς, συνιστάται παράχωμα των πεσμένων φύλλων ή ψεκασμός τους με ουρία, η οποία επιταχύνει την αποσύνθεσή τους. Οι πρακτικές αυτές είναι μεγάλης σημασίας, διότι συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των αρχικών μολυσμάτων των ασθενειών και αποδίδουν τα μέγιστα όταν εφαρμόζονται σε όλους τους οπωρώνες μηλοειδών μιας περιοχής. Στην περίπτωση που οι παραπάνω πρακτικές έχουν ήδη εφαρμοστεί κατά την περίοδο του φθινοπώρου, δεν χρειάζεται να επαναληφθούν.

Βακτηριακό κάψιμο αχλαδιάς

Κατά τη διάρκεια του ληθάργου των δένδρων και για τον περιορισμό της μετάδοσης του παθογόνου βακτηρίου, συνιστώνται:

  1. Αφαίρεση και κάψιμο όλων των προσβεβλημένων ή ύποπτων προσβολής τμημάτων των δένδρων. Τα προσβεβλημένα μέρη πρέπει να αφαιρούνται με τουλάχιστον 10 εκατοστά υγιούς τμήματος και οι μεγάλες τομές να καλύπτονται άμεσα με κατάλληλο προστατευτικό σκεύασμα. Οι εργασίες κλαδέματος και καθαρισμού των δένδρων πρέπει αυστηρά να εκτελούνται με ξηρό καιρό.
  2. Δένδρα με προσβολή στον κορμό ή στη βάση των βραχιόνων, καλό είναι να εκριζώνονται και να καίγονται άμεσα.
  3. Μετά το τέλος των εργασιών, συνιστάται ψεκασμός με ένα κατάλληλο και εγκεκριμένο χαλκούχο σκεύασμα στις συνιστώμενες δόσεις.

Προσοχή: Σε κάθε περίπτωση να τηρούνται αυστηρά οι οδηγίες χρήσης των φυτοπροστατευτικών προϊόντων για την αναλογία χρήσης, την συνδυαστικότητα, τον κίνδυνο φυτοτοξικότητας, το διάστημα μεταξύ τελευταίας επέμβασης και συγκομιδής και τα μέτρα προστασίας για την αποφυγή δηλητηρίασης.

Όλα τα δελτία μας υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο διαδίκτυο www.minagric.gr.

Ο Προϊστάμενος Δ/νσης

Βλειώρας Σπύρος

ΣΥΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΜΒΑΚΙ

ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
­ ΤΕΧΝΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΠΕΡ/ΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΦΥΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΒΟΛΟΥ
ΤΜΗΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΟΙΟΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Εφαρμόζετε τους Κώδικες Ορθής Γεωργικής Πρακτικής για καλής ποιότητας & ασφαλή προϊόντα.
Η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων :
- βλάπτει την υγεία των καταναλωτών

-
επιβαρύνει το περιβάλλον

- αυξάνει το κόστος παραγωγής

Γραφείο Διευθυντή

Ταχ. Δ/νση:Τορούτζια-Νικολαΐδη

Τ.Κ. 38334 - Πεδίο ΄Αρεως- Βόλος

Πληροφορίες: Βλειώρας Σπύρος

Τηλέφωνο: 24210-64104-Fax:24210-69545

email :fyto12@otenet.gr

Δ Ε Λ Τ Ι Ο Τ Υ Π Ο Υ

Βόλος, 15/02/2011

Από το Περιφερειακό Κέντρο Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου Μαγνησίας ανακοινώθηκε ότι στις 10/02/2011 οργανώθηκε ευρεία σύσκεψη, μετά από πρωτοβουλία του Διευθυντή του Κέντρου Σπύρου Βλειώρα, με θέμα τις Γεωργικές Προειδοποιήσεις για το βαμβάκι και τον προγραμματισμό δειγματοληψιών για υπολείμματα φυτοφαρμάκων.

Στη σύσκεψη προσκλήθηκαν και συμμετείχαν Γεωπόνοι από τις Δ/νσεις Αγρ. Οικονομίας & Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων Μαγνησίας, Λάρισας, Τρικάλων, Καρδίτσας, Φθιώτιδας, Ευρυτανίας, Βοιωτίας και Εύβοιας, Γεωπόνοι των ΚΕΠΠΥΕΛ (Κέντρα Ελέγχου & Πιστοποίησης Πολλαπλασιαστικού υλικού & Ελέγχου Λιπασμάτων) από τους παραπάνω Νομούς καθώς και ένας Γεωπόνος εκπρόσωπος της Δ/νσης Εισροών Φυτικής Παραγωγής της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων.

Στη σύσκεψη συζητήθηκαν :

Ι) Ο τρόπος δειγματοληψίας, τα σημεία δειγματοληψίας δειγμάτων για προσδιορισμό υπολειμμάτων φυτοπροστατευτικών προϊόντων, ο αριθμός δειγμάτων προϊόντων ανά Περιφερειακή Ενότητα που πρέπει να ληφθούν το 2011.

Τέλος έγινε αναφορά στα αποτελέσματα των αναλύσεων και τα ευρήματα στα δείγματα που αναλύθηκαν από το Περιφερειακό Κέντρο το έτος 2010.

ΙΙ) Για τις Γεωργικές Προειδοποιήσεις στο βαμβάκι συζητήθηκαν :

1) ο τρόπος οργάνωσης των Γεωργικών Προειδοποιήσεων και στους 6 Νομούς της Κεντρικής Ελλάδας,

2) η συμβολή των Δ/νσεων Αγρ. Οικονομίας και Κτηνιατρικής και των ΚΕΠΠΥΕΛ στην παρακολούθηση των παγίδων και στις επιτόπιες στοχευόμενες παρατηρήσεις για το πράσινο και ρόδινο σκουλήκι,

3) οι απαιτούμενες δαπάνες για την παρακολούθηση των 2 εχθρών του βαμβακιού,

4) ο συντονισμός και η αλληλοενημέρωση των εμπλεκόμενων φορέων (Π.Κ.Π.Φ.&Π.Ε. – Δ/νσεις Αγρ. Οικ. & Κτην. – ΚΕΠΠΥΕΛ).

Ο Προϊστάμενος Δ/νσης

Βλειώρας Σπύρος

Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΥΓΕΙΑ ΘΕΜΑ: «Διευκρινήσεις επί τροποποίησης απόφασης έγκρισης πράξης/επιχειρηματικού σχεδίου δικαιούχων του Μέτρου 112 του ΠΑΑ»


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΑΥΓΕΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ


  • ΑΔΑ 4ΑΛΥΒ-Δ
  • Αριθμός Πρωτοκόλλου 827
  • Θέμα Διευκρινήσεις επί τροποποίησης απόφασης έγκρισης πράξης/επιχειρηματικού σχεδίου δικαιούχων του Μέτρου 112 του ΠΑΑ «Εγκατάσταση Νέων Γεωργών».
  • Τελικός ΥπογράφωνΥπουργός - ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗΣ -
  • Ημερομηνία Απόφασης11/02/2011
  • Ημερομηνία Ανάρτησης15/02/2011 09:27:39
  • Είδος ΑπόφασηςΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
  • Φορέας ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ
  • Μονάδα ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Π.Α.Α ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
  • Θεματική
    • ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ (Α.Ν.) ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΝΟΜΟΥ
  • ΑρχείοΛήψη Αρχείου

http://et.diavgeia.gov.gr/

ΠΕΓΔΥ ΚΑΒΑΛΑΣ Θέμα: «Αναγκαιότητα επανασύστασης των δομών Εγγείων Βελτιώσεων»

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΠΟΝΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Τηλ επικ. 6972125967

ΚΑΒΑΛΑ 10-02-2011

Προς: - κ. Άρη Γιαννακίδη

Περιφερειάρχη Α.Μ.Θ.

- Βουλευτές Ν.Καβάλας

- ΠΕΓΔΥ,ΠΟΓΕΔΥ

- ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

Κοιν.: -Παραρτήματα ΓΕΩΤ.Ε.Ε

- Γεωτεχνικοί Φορείς

- Πρώην ΔΕΒ Αν. Μακ.

- Π.Σ. ΠΕΓΔΥ

- Μέλη Π.Σ. Καβάλας

Θέμα: «Αναγκαιότητα επανασύστασης των δομών Εγγείων Βελτιώσεων»

Με την θέσπιση και εφαρμογή του Καλλικράτη στην Δημόσια Διοίκηση έχουν προκύψει πολλά και σημαντικά προβλήματα τα οποία προκαλούν ανυπέρβλητες δυσλειτουργίες στην Δημόσια Διοίκηση. Με την παρούσα παρέμβαση μας όμως θέλουμε να εστιάσουμε στο θέμα της κατάργησης των Διευθύνσεων Εγγείων Βελτιώσεων από την νέα οργάνωση των υπηρεσιών, καταργώντας έτσι ένα σημαντικό εργαλείο από τη νέα διοίκηση δημιουργώντας όμως πληθώρα κενών και προβλημάτων. Το πρόβλημα αυτό δεν υφίσταται μόνο στα πλαίσια της Περιφέρειας Αν. Μακεδονίας και Θράκης αλλά είναι γενικότερο και αφορά όλες τις περιφέρειες της χώρας.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τη νομοθεσία αναφέρονται τα παρακάτω:

NOMOΣ ΥΠ’ΑΡΙΘ. 3852

Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης − Πρόγραμμα Καλλικράτης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ

Άρθρο 186

Αρμοδιότητες Περιφερειών

……..

ΙΙ. Οι αρμοδιότητες των περιφερειών, αφορούν τους τομείς:

Α. Προγραμματισμού - Ανάπτυξης,

………

Β. Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας, στους οποίους

περιλαμβάνονται, ιδίως:

α. Υποτομέας Προγραμματισμού

………

4. Ο προγραμματισμός, η μελέτη και η κατασκευή εγγειοβελτιωτικών, αρδευτικών, υδροληπτικών και αντιδιαβρωτικών έργων και η μέριμνα για τη χρηματοδότησή τους.

5. Ο έλεγχος και η επεξεργασία των τεχνικών και κατασκευαστικών στοιχείων και μελετών των εγγειοβελτιωτικών έργων.

6. Η διενέργεια δημοπρατήσεων των εγγειοβελτιωτικών έργων και μελετών.

7. Η επίβλεψη και ο έλεγχος της κατασκευής πάσης φύσεως εγγειοβελτιωτικών έργων κατά τις διατάξεις του ν. 1418/1984 (ΦΕΚ 23 Α΄) και του π.δ. 609/1985 (ΦΕΚ223 Α΄), όπως ισχύουν.

8. Η εκπόνηση γεωργοτεχνικών, γεωργοοικονομικών, εδαφολογικών μελετών.

.........

β. Υποτομέας Γεωργίας

14. Η προώθηση της εκμηχάνισης και εξηλεκτρισμού της γεωργίας.

15. Η άσκηση εποπτείας επί των Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β.), σύμφωνα με τις διατά-

ξεις του ν.δ. 3881/1958 (ΦΕΚ 181 Α΄), όπως ισχύει, η δυνατότητα συγχώνευσης και κατάργησης των ανωτέρω

οργανισμών, η εφαρμογή των λοιπών διατάξεων του ίδιου νόμου και των κατ’ εξουσιοδότησή του κανονιστικών πράξεων, καθώς και η άσκηση εποπτείας του Αρδευτικού Οργανισμού Στυμφαλίας και του Οργανισμού Κωπαΐδας……..

ενώ στο

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 144

Οργανισμός της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Ορίζει την παρακάτω διάρθρωση:

Άρθρο 6

Διάρθρωση − Αρμοδιότητες Διεύθυνσης

Τεχνικών Έργων

…………..

2. Τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων απαρτίζουν τα εξής τμήματα:

α. Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων

β. Τμήμα Εργαστηρίων

γ. Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος

….

και

Άρθρο 7

Διάρθρωση − Αρμοδιότητες Διευθύνσεων Τεχνικών Έργων των Περιφερειακών Ενοτήτων

……..

2. Στις Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων των Περιφερειακών

Ενοτήτων υπάγονται τα ακόλουθα τμήματα:

α. Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων

β. Τμήμα Εργαστηρίων

γ. Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος

…..

γ. Στο Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος υπάγονται ιδίως οι αρμοδιότητες που ανάγονται στην εκτέλεση και μελέτη εγγειοβελτιωτικών έργων, έργων περιβάλλοντος και υδραυλικών έργων, καθώς και στην κατασκευή και

συντήρηση κτιριακών και λοιπών αρχιτεκτονικών έργων που κατά αρμοδιότητα ανήκουν στην Περιφέρεια και

ασκούνται στο επίπεδο περιφερειακής ενότητας, καθώς και στην άσκηση εποπτείας επί των Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων (Γ.Ο.Ε.Β.), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.__

ενώ αντίθετα στο Άρθρο 14

Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής

Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής

2. Τη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας απαρτίζουν τα εξής τμήματα:

α. Τμήμα Προγραμματισμού

β. Τμήμα Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής

γ. Τμήμα Αλιείας

3. Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας κατανέμονται στα υπαγόμενα σε αυτή τμήματα,

ως εξής:

α. Το Τμήμα Προγραμματισμού είναι αρμόδιο ιδίως για την κατάρτιση ετήσιων και πολυετών περιφερειακών

αναπτυξιακών προγραμμάτων για τη γεωργία, την κτηνοτροφία και την αλιεία, καθώς και για την εκπόνηση και

αξιολόγηση σχετικών μελετών και μέτρων πολιτικής, για την παρακολούθηση εκτέλεσης των ανωτέρω προγραμμάτων, την έγκριση, τον έλεγχο και την παραλαβή έργων και εργασιών περιφερειακού επιπέδου,

Έχοντας υπόψη όλη την παραπάνω νομοθεσία παρατηρούμε ότι τα αντικείμενα των πρώην ΔΕΒ όπως η εκπόνηση μελετών, η δημοπράτηση, η εκτέλεση- επίβλεψη και η παραλαβή των εγγειοβελτιωτικών έργων στον Ν3852 του Καλλικράτη στο άρθρο186 προβλέπονταν να ανήκουν στον τομέα Γεωργίας – Κτηνοτροφίας – Αλιείας. Όμως στο ΠΔ144 (του οργανισμού της περιφέρειας Α.Μ.Θ., το οποίο είναι παρόμοιο σε όλες τις περιφέρειες της χώρας) ΑΝΑΙΡΕΙΤΑΙ αυτή η ρύθμιση και συγκεκριμένα άρθρο15 αναφέρονται μόνο επιγραμματικά …αξιολόγηση σχετικών μελετών …και…έλεγχο και παραλαβή έργων… ενώ τα αντικείμενα αυτά περνούν στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων στο Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος χωρίς όπως να είναι και οι υπηρεσίες αυτές στελεχωμένες με το κατάλληλο Γεωτεχνικό προσωπικό. Γιατί δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για αρδευτικά έργα χωρίς την ύπαρξη Γεωπόνου για τον προσδιορισμό της αρδευτικής δόσης ή της γονιμότητας των εδαφών κ.α.. Επίσης δεν μπορούν να συντάξουν ή να επιβλέψουν γεωργοτεχνικές και γεωργοοικονομικές μελέτες αναπόσπαστα κομμάτια των μελετών των έργων Εγγείων Βελτιώσεων.

Η διάρθρωση αυτή φαίνεται να δημιουργεί παρά να λύνει προβλήματα. Γιατί ο προγραμματισμός αλλά και η εκτέλεση των εγγειοβελτιωτικών έργων απαιτεί την συμμετοχή γεωτεχνικών ειδικοτήτων (γεωπόνων εγγείων βελτιώσεων και λοιπών ειδικοτήτων, γεωλόγων κλπ) αν ο στόχος είναι η λειτουργικότητα των έργων αυτών.

Το πρόβλημα αυτό στη παρούσα διάρθρωση είναι δύσκολο να λυθεί παρά μόνο με συνεργασία της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής με τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων. Εδώ υπεισέρχεται το γεγονός ότι δεν υπάρχει τμήμα Εγγείων βελτιώσεων στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας που να αναλάβει το έργο του προγραμματισμού των έργων αυτών και να συνεργαστεί στην μελέτη και επίβλεψη τους με το τμήμα Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος για να υπάρξει αποτελεσματικό έργο και να μη κατασκευάζονται δαπανηρά έργα που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους αγροτών χρηστών τους λόγω λανθασμένης διαστασιολόγησης τους.

Επίσης είναι ανάγκη να επισημανθεί ότι όλο το τμήμα της υδροοικονομιας των ΔΕΒ φαίνεται να περνάει στις νέες Διευθύνσεις Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων. Θα πρέπει λοιπόν και οι αντίστοιχες διευθύνσεις να στελεχωθούν με κατάλληλο γεωτεχνικό προσωπικό γιατί ο μεγαλύτερος χρήστης (με περάν του 80%) είναι η γεωργία. Επίσης θα πρέπει να προσδιοριστεί ποιος θα συνεχίσει το έργο των δειγματοληψιών και αναλύσεων υπόγειων και επιφανειακών νερών που γίνονταν από τις ΔΕΒ και στέλνονταν στα εργαστήρια του ΥΠΑΑΤ καθώς και τα στοιχεία παροχών και τα μετεωρολογικά δεδομένα που συλλέγονταν. Ελλείψει εξειδικευμένων υπαλλήλων στα νέα τμήματα (σε όσα δεν μεταφέρθηκαν υπάλληλοι από τις ΔΕΒ) θα πρέπει να υπάρξει μια ενημέρωση για τα αντικείμενα αυτά από τους υπαλλήλους που τα χειρίζονταν έως τώρα και να δοθεί και το υλικό που τα συνοδεύει καθώς και το δίκτυο των εποχιακών συνεργατών για τους μετεωρολογικούς σταθμούς η αν δεν είναι δυνατόν να ανταποκριθούν οι νέες υπηρεσίες θα πρέπει σε συνεργασία με το ΥΠΑΑΤ να αποφασιστεί η τύχη αυτών των προγραμμάτων καθώς και του υλικού.

Η απογραφή των γεωργικών μηχανημάτων καθώς και η έκδοση αδειών οδήγησης μαζί με τα γενικότερα θέματα εκμηχάνισης είναι ένα ευρύτατο αντικείμενο που δεν προσδιορίζεται μέχρι τώρα με αποτέλεσμα τη ταλαιπωρία των αγροτών που αγοράζουν ή μεταβιβάζουν αγροτικά μηχανήματα η θέλουν άδεια οδήγησης και απαιτείται να βρεθεί άμεση λύση. Από τις αρχές του έτους δεν έχουν εκδοθεί νέες άδειες γεωργικών μηχανημάτων και για αυτό το θέμα έχει γίνει παρέμβαση προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό από τον σύνδεσμο εμπόρων Γεωργικών Μηχανημάτων για το πρόβλημα που έχει προκύψει.

Η χρήση των ΑΠΕ στη γεωργία (σε υπόγεια θέρμανση, θερμοκήπια κλπ) είναι καθαρά αντικείμενο εγγειοβελτιωτικών παρεμβάσεων και θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται από την αρμόδια Υπηρεσία που ήταν η πρώην ΔΕΒ .Να μη ξεχνάμε ότι η Περιφέρεια ΑΜΘ έχει πλούσιο γεωθερμικό δυναμικό που παραμένει ανεκμετάλλευτο καθώς και βιομάζα.

Συμπερασματικά η διάλυση των ΔΕΒ από την νέα δομή διοίκησης που επιλέχθηκε δημιούργησε πλήθος προβλημάτων και ασαφειών στα αντικείμενα των Υπηρεσιών ΕΒ. Η οριστική λύση θα ήταν η επανασύσταση των Δ/σεων στα πρότυπα της προηγούμενης δομής τους. Μια άλλη λύση αν και αποτελεί ημίμετρο είναι να στελεχωθούν τμήματα ΕΒ στα πλαίσια των νέων Δ/σεων Αγροτικής Ανάπτυξης που να λειτουργούν σαν τμήμα προγραμματισμού για τα εγγειοβελτιωτικά έργα και να συνεργάζονται στην μελέτη -όσο αφορά γεωργοτεχνίτες και γεοργοοικονομικές μελέτες- την δημοπράτηση την επίβλεψη και την παραλαβή των έργων –όπου αυτό απαιτείται- με το Τμήμα Δομών Περιβάλλοντος που θα εκτελεί τα έργα αυτά. Αυτό βέβαια με όλες τις αρνητικές συνέπειες που έχει η συνεργασία δυο διαφορετικών Υπηρεσιών σε ένα τόσο υπεύθυνο αντικείμενο που αφορά τον αγροτικό πληθυσμό. Εδώ πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι λόγω τις έκλειψης γεωτεχνικών από τις Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων οι νέες αυτές διευθύνσεις η τμήματα Εγγείων Βελτιώσεων θα μπορούν να καλύψουν και την σύνταξη των μελετών πρασίνου η άρθρων πρασίνου εντός τεχνικών μελετών ώστε να μην παρατηρείται το συχνό φαινόμενο των νεκρών νησίδων στους δρόμους η των τσιμεντένιων ανοιχτών χώρων γενικά, που τόσο χαρακτηρίζει και στιγματίζει τη χώρα μας.

Επίσης η νέα υπηρεσία η στην χειρότερη περίπτωση το νέο τμήμα θα στεγάσει και όλα τα αντικείμενα των πρώην ΔΕΒ που μέχρι τώρα παραμένουν αδρανή. Έτσι η ολοκληρωμένη πρόταση μας για να λυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει είναι η παρακάτω:

Η Δ.Ε.Β. της Γεν. Δ/νσης στην έδρα της περιφέρειας θα πρέπει να απαρτίζεται από τα παρακάτω τμήματα:

· Τμήμα Εκμηχάνισης Γεωργίας και Αγροτικού Εξηλεκτρισμού και ΑΠΕ.

· Τμήμα Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων για Αγροτική Χρήση.

· Τμήμα Μελέτης και Εκτέλεσης Εγγειοβελτιωτικών Έργων.

· Τμήμα Διοικητικής Μέριμνας και Πληροφορικής.

Ενώ αντίστοιχη δομή θα πρέπει να έχουν και οι περιφερειακές Δ/σεις.

Εφόσον όμως επιλεγεί η 2η λύση της σύστασης τμημάτων αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν τα εξής αντικείμενα:

· Εκμηχάνιση Γεωργίας και Αγροτικός Εξηλεκτρισμός και ΑΠΕ.

· Συνεργασία με Διευθύνσεις Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων για αρδευτικά νερά και δειγματοληψίες ΥΠΑΑΤ

· Προγραμματισμός Μελέτης Εκτέλεσης Εγγειοβελτιωτικών Έργων. Και συνεργασία με το τμήμα Δομών Περιβάλλοντος.

Με αντίστοιχη δομή στην έδρα της Περιφέρειας.

Κλείνοντας τις προτάσεις μας ως υπεύθυνοι Γεωτεχνικοί υπάλληλοι που αγαπάμε το αντικείμενο πάνω στο οποίο εργαζόμαστε και σκεφτόμενοι πάντα το όφελος των Αγροτών και της Αγροτικής Οικονομίας γενικότερα, υποβάλαμε τις ανωτέρω προτάσεις η υλοποίηση των οποίων θα συμβάλει στην ομαλότερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, εξοικονομώντας παράλληλα χρήματα (από την σωστότερη εκτέλεση και αποτελεσματική λειτουργία των έργων), χωρίς απαραίτητα υψηλότερο κόστος λειτουργίας, προς όφελος όμως της πολιτείας και των πολιτών .

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Π.Σ. ΚΑΒΑΛΑΣ-

Β. ΣΤΟΙΔΗΣ

ΓΕΩΠΟΝΟΣ

Εγγείων Βελτιώσεων Εδαφολογίας & Γεωργικής Μηχανικής

Ο Γραμματέα Π.Σ. ΚΑΒΑΛΑΣ

-ΑΜΠΕΛΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ

Msc ΓΕΩΠΟΝΟΣ