Αναζήτηση Αναρτήσεων
Παρασκευή 4 Σεπτεμβρίου 2009
376 νέες θέσεις διευρύνεται ο οργανισμός του ΟΠΕΚΕΠΕ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΓΕΩΤΕΕ-ΠΕΔΔΥ-ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
Έγινε χθες στην ΑΘήνα η συνέντευξη τυπου που ειχε προγραμματισει το ΓΕΩΤΕΕ, η ΠΕΔΔΥ και η Ολομέλεια Δικηγορικών Συλλόγων με την συμμετοχή του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, της Σχολής Δασολογίας & Φυσικού Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ., της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων, του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, του Συλλόγου Ελλήνων Γεωλόγων, του World Wildlife Fund και της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος & Πολιτισμού.
Παρακάτω διαβάστε την εισήγηση της ΠΕΔΔΥ στην Παραπάνω συνέντευξη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ Δ.Υ
"Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των προηγούμενων ετών και την φετινή τραγική εξέλιξη στην Ανατολική Αττική, είναι αυταπόδεικτο, νομίζω για όλους μας, ότι το ελληνικό κράτος με τους μηχανισμούς που διαθέτει για την πρόληψη και την καταστολή των δασικών πυρκαγιών, δεν μπορεί να προστατέψει όχι μόνο το δασικό πλούτο, αλλά πολύ περισσότερο ούτε τις ζωές, ούτε και τις περιουσίες των πολιτών.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, είναι η θεσμική σύγχυση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με το ποιος είναι αρμόδιος να κάνει τι, είτε αναφερόμαστε στην πρόληψη είτε στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών, κάτι που το αντιληφθήκαμε όλοι στην τελευταία μεγάλη πυρκαγιά.
Σύγχυση που τελικά προκαλεί την κατάρρευση του κρατικού μηχανισμού, ιδίως όταν πρόκειται να αντιμετωπίσει κάποια δυναμική φυσική καταστροφή, όπως οι δασικές πυρκαγιές.
Συνεπώς, κάτω από τέτοιες περιστάσεις, δεν είναι παράδοξο να εμφανίζονται τα φαινόμενα τριβών και αντιπαραθέσεων ανάμεσα στα διάφορα επίπεδα διοίκησης του κράτους, όπου η Κεντρική Διοίκηση αποδίδει ευθύνες στην τοπική αυτοδιοίκηση και αντίστροφα, το πυροσβεστικό Σώμα εκτεθειμένο όσο ποτέ άλλοτε στην ελληνική κοινωνία για την αναποτελεσματικότητά του, βασανίζεται από εσωτερικές διαφορές και όλα αυτά, να καταλήγουν στην προσπάθεια να μεταφέρονται οι ευθύνες είτε στα πρόσωπα που διαχειρίστηκαν την κρίση αυτή, είτε ακόμα και σε κρατικούς φορείς, ανεξάρτητα αν αυτοί συμμετέχουν ενεργά στη δασοπυρόσβεση (Δασική Υπηρεσία) .
Για την Ένωσή μας η πραγματικότητα είναι ότι τόσο στον τομέα της πρόληψης όσο και της καταστολής τα πράγματα δεν είναι και τόσο ευοίωνα. Ουσιαστικά δεν υπάρχει ούτε πολιτική πρόληψης ούτε και σοβαρός επιχειρησιακός σχεδιασμός για την καταστολή των πυρκαγιών και επομένως το αποτέλεσμα αναμενόμενο .
Επιτρέψτε μου όμως να αναφερθώ διεξοδικότερα στη Δασική Υπηρεσία, η οποία ασκεί σύμφωνα με το νόμο την αρμοδιότητα της πρόληψης. Η υπηρεσία αυτή εμφανίζεται σήμερα αποδιοργανωμένη και απογυμνωμένη, με όλες τις συνέπειες στο αντικείμενο που διαχειρίζεται.
Αυτό οφείλεται στο ότι μετά το νόμο 2503/1997 για τη διοικητική αποκέντρωση, η Δασική Υπηρεσία που ασκούσε τον έλεγχο στον προγραμματισμό της δασικής πολιτικής και χρηματοδοτούσε τα δασικά έργα και τις δραστηριότητες ανάπτυξης και προστασίας των δασών, διαχωρίστηκε σε δύο κομμάτια (Περιφερειακές Δασικές Υπηρεσίες και Κεντρική Υπηρεσία Δασών) που υπάγονται σε διαφορετικά υπουργεία. Αυτό έχει σαν συνέπεια την χρόνο με το χρόνο διοικητική τους αποδυνάμωση, τις τραγικές ελλείψεις σε δασικό προσωπικό, (κυρίως δασοπόνους και δασοφύλακες, όπου τα ποσοστά των κενών θέσεων κατά μέσο όρο ξεπερνούν το 50% ), την μη αντικατάσταση του προσωπικού της που συνταξιοδοτείται, την αδυναμία προγραμματισμού έργων δασοπροστασίας και ανάπτυξης λόγω ανεπάρκειας πιστώσεων και την εν γένει ανυποληψία της στην ελληνική κοινωνία .
Όλα αυτά έχουν μεγάλη και καταλυτική σημασία. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που ο ανταγωνισμός Υπηρεσιών για την άσκηση αρμοδιοτήτων γιγαντώνεται, που η διεκδίκηση πόρων αποτελεί την κύρια προτεραιότητα και η προώθηση πολυποίκιλων συμφερόντων από διαφόρους φορείς κανόνα Σας παραπέμπω σε μια σειρά από ρυθμίσεις με τις οπίες αρμοδιότητες που θα έπρεπε να ασκούνται απο το κράτος περνούν σε άλλους φορείς ακόμη και ιδιωτικούς, όπως πχ ( Φορείς διαχείρισης, Ομοσπονδιακή θηροφυλακή, Σύνδεσμοι Ο.Τ.Α, Κτηματολόγιο Α.Ε κλπ) και ουσιαστικά υποσκάπτεται η λειτουργία των Δασικών Υπηρεσιών και αναστέλλονται κρίσιμες αρμοδιότητες τους.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που συνδέεται με τη λειτουργία του ίδιου του Κράτους είναι η διφορούμενη στάση του ίδιου του κράτους αλλά και της κοινωνίας απέναντι στα δασικά οικοσυστήματα, που άλλοτε τα βλέπουμε σαν φυσικούς πόρους και άλλοτε , όταν συνδέονται με τα μικροσυμφέροντά μας σαν οικόπεδα . Αυτή η στάση αποτυπώνεται διαχρονικά στους νόμους του Ελληνικού Κράτους ακόμα και στην τελευταία προσπάθεια αναθεώρησης του άρθρου 24 του Συντάγματος.
Νόμοι που χαρακτηρίζονται αντιδασικοί, όπως ό Ν. 3208 /2003, νομοθετικές ρυθμίσεις σε άσχετα νομοσχέδια που μειώνουν τη δασική προστασία, χαριστικές ή άλλες νομικές και διοικητικές πράξεις, οι πελατειακές σχέσεις που αναπτύσσονται με την μη κατεδάφιση των αυθαιρέτων και τη μη καταβολή προστίμων, είναι στοιχεία που συνδέονται με τις δασικές πυρκαγιές γιατί δημιουργούν προσδοκίες για νομιμοποίηση αυθαιρεσιών, νέες καταπατήσεις δημόσιων εκτάσεων, νέες γενιές αυθαιρέτων δηλαδή καταστάσεων που υποδηλώνουν τον τρόπο που τελικά αντιμετωπίζουμε σαν πολιτεία και σαν κοινωνία τα δάση και τις δασικές πυρκαγιές..
Σε ότι αφορά την καταστολή των πυρκαγιών τα προβλήματα εντοπίζονται στο ¨δόγμα¨με το οποίο οργανώνεται ο αντιπυρικός σχεδιασμός και εκτελείται το έργο της δασοπυρόσβεσης .
Το ¨δόγμα¨, που ακολουθείται από το Πυροσβεστικό Σώμα, να δίνεται δηλαδή προτεραιότητα στην προστασία των κατοικιών και των οικισμών, (το οποίο εκφράστηκε δια στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού ¨δίνουμε προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή και την περιουσία των πολιτών¨) είναι στην κυριολεξία καταστροφικό . Και βεβαίως κανείς δε συζητάει για την αυτονόητη προτεραιότητα της ασφάλειας των πολιτών και των δυνάμεων που συμμετέχουν στην κατάσβεση. Όμως η εγκατάλειψη του δάσους από τις πυροσβεστικές δυνάμεις και η αναμονή του μετώπου της πυρκαγιάς σε δρόμους ή πλατείες το μόνο που μπορεί να προκαλέσει είναι εξάπλωση, ιδιαίτερα μεγάλη ένταση της πυρκαγιάς και ταχύτατη εξάπλωση της σε περισσότερα του ενός μέτωπα, δηλαδή χαρακτηριστικών που μπορεί να προκαλέσουν μεγάλες ανθρώπινες απώλειες και καταστροφές στις κατοικίες που θέλουμε να προστατέψουμε.
Ένα άλλο αρνητικό στοιχείο του προαναφερόμενου επιχειρησιακού σχεδιασμού είναι να δίνεται έμφαση και ιδιαίτερο βάρος στην αεροπυρόσβεση. Όμως είναι γνωστό ότι τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα δεν κάνουν την ¨τελική κατάσβεση¨ . Αυτή γίνεται από χερσαίες πυροσβεστικές δυνάμεις με την ανάπτυξη δικτύων σωληνώσεων για τη μεταφορά και η εργασία αυτή γινόταν ακόμη και τη νύχτα που οι συνθήκες για την κατάσβεση είναι ευνοϊκότερες. Πέρα των ανωτέρω βασικών προβλημάτων που αφορούν τις αρχές του σχεδιασμού, υπάρχουν και εξειδικευμένα ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν προκειμένου να έχουμε μείωση των ζημιών από τις πυρκαγιές. Αυτά επιγραμματικά είναι :
Α. θεσμικά – διοικητικά μέτρα
Ενιαίος Φορέα Δασοπροστασίας: Προτείνεται η επαναλειτουργία της επιτροπής της βουλής για τα δάση , που σε διάστημα 5 μηνών θα επικαιροποιήσει το πόρισμα της διακομματικής επιτροπής της βουλής και θα προτείνει νομοθετικές παρεμβάσεις.
Η επανεξέταση του νομικού και θεσμικού πλαισίου για τη δασοπροστασία με την κατάργηση του Ν.3208/2003 και του Ν.3147/2003.
Η σύνταξη και κύρωση των Δασικών Χαρτών και του Δασολογίου για όλη την Ελλάδα και ειδικότερα ΑΜΕΣΑ σε πυρόπληκτες περιοχές.
Η αναδιοργάνωση της Δασικής Υπηρεσίας και η λειτουργία της στα πλαίσια Υπουργείου Περιβάλλοντος, με ξεκάθαρες αρμοδιότητες και πόρους
Η εκπόνηση ειδικών αντιπυρικών σχεδίων (εκπόνηση Ειδικών Σχεδίων Αντιπυρικής Προστασίας με κλίμακα αναφοράς τη διοικητική διαίρεση των δασαρχείων αλλά και σχεδίων περιμετρικά οικιστικών περιοχών, αρχαιολογικών χώρων, σημαντικών προστατευόμενων περιοχών, κ.λπ.) .
Η εξασφάλιση μέσω των επιχειρησιακών προγραμμάτων της αναγκαίας χρηματοδότησης έργων πρόληψης των πυρκαγιών και αποκατάστασης της φυσικής βλάστησης .
Η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών για την αποτύπωση και χαρτογράφηση των τύπων δασικής καύσιμης ύλης .
Η διαχείριση της δασικής καύσιμης ύλης με προγράμματα μείωσης και ελέγχου της συσσώρευσης βιομάζας .
Η αποτύπωση και χαρτογράφηση των καμένων εκτάσεων και η διαχρονική παρακολούθηση τους για την καταγραφή και άμεση κατεδάφιση των αυθαίρετων με τη δημιουργία και υπηρεσίας που θα επωμιστεί αυτό το έργο.
Μελέτες για τη γενικότερη ανόρθωση και αναβάθμιση των περιοχών που έχουν υποβαθμιστεί, είτε από πυρκαγιές είτε από άλλους λόγους.
Β. ΜΕΤΡΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ
Άμεση προμήθεια δορυφορικών εικόνων υπερυψηλής ανάλυσης (για το διάστημα πριν και μετά την πυρκαγιά)
Άμεση απομάκρυνση (υλοτόμηση) της καμένης και νεκρής βλάστησης.
Κήρυξη των καμένων εκτάσεων ως αναδασωτέων, με σαφή προσδιορισμό των νομίμων σχεδίων πόλεων και των αγροτικών εκτάσεων που θα εξαιρεθούν από την ανωτέρω κήρυξη .
Άμεση σύνταξη μελέτης για την κατασκευή κορμοδεμάτων και κορμοπλεγμάτων για την συγκράτηση των εδαφών ( άμεσα αντιδιαβρωτικά έργα ) στις περιοχές που είναι διαθέσιμος καμένος ξυλώδης όγκος .
Άμεση σύνταξη μελέτης για την κατασκευή φραγμάτων στις κοίτες των ρεμάτων, κυρίως στις περιοχές που δε θα κατασκευαστούν κορμοδέματα και κορμοφράγματα.
Προώθηση προγράμματος για την τεχνητή αναδάσωση των διπλοκαμμένων περιοχώ όπου δεν μπορεί να αναπτυχθεί η φυσική αναγέννηση
Σχεδιασμός και εκτέλεση έργων αντιπυρικής προστασίας (αντιπυρικοί δρόμοι και ζώνες, δίκτυα νερού – υδατοδεξαμενές κ.α.)
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ –ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ
1. Τα σχέδια δράσης του Π.Σ πρέπει να αλλάξουν κλίμακα αναφοράς και να αφορούν πλέον ξεχωριστά κάθε ορεινό όγκο, δηλαδή πρέπει να ακολουθούν τη διοικητική διαίρεση των δασαρχείων, τα οποία αντιστοιχούν σε συγκεκριμένους (από πλευράς ορεογραφίας, βλάστησης, επικοινωνίας κλπ) ορεινούς όγκους.
2. Να αξιοποιούνται όλες οι υπηρεσίες που γνωρίζουν το δάσος, το δασικό οδικό δίκτυο και τη συμπεριφορά της βλάστησης .
3. Πρέπει να υπάρχει παρουσία των δυνάμεων καταστολής μ έ σ α στο δάσος πριν ξεσπάσει η πυρκαγιά . Η παρουσία αυτή έχει και προληπτικό χαρακτήρα αλλά συντελεί ουσιαστικά στην άμεση επέμβαση κάτι που δεν υπάρχει σε καμιά επιχείρηση σήμερα .
4. Πρέπει μέσα στα δάση να λειτουργούν οργανωμένα πυροφυλάκεια –ίσως με τη συνεργασία εθελοντικών ομάδων και των ΟΤΑ κάτι που σήμερα τείνει να εξαλειφθεί.
5. Σε κάθε περίπτωση πυρκαγιάς πρέπει , στον τόπο της φωτιάς, να λειτουργεί επιχειρησιακό κέντρο (τοπικό συντονιστικό) που θα διαχειρίζεται τα πυροσβεστικά μέσα, τις υδροφόρες και το έμψυχο δυναμικό και θα τα κατανέμει στα διάφορα μέτωπα της πυρκαγιάς (κάτι που σήμερα δεν γίνεται) .
6. Τέλος τα πυροσβεστικά αυτοκίνητα θα πρέπει να επιχειρούν μέσα στο δάσος και να μην περιμένουν τη φωτιά στους δρόμους ή τις πλατείες των πόλεων, διότι τότε όταν φτάσει η πυρκαγιά δεν είναι αντιμετωπίσιμη.
ΔΑΣΑΡΧΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ :
ΕΚΤΑΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ: 3.500.000 στρ.
ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΕΣ ΔΑΣΟΛΟΓΟΙ :40 (109.000 στρ ανά δασολόγο)
ΔΑΣΟΠΟΝΟΙ 23 (194.000 στρ ανα δασοπόνο)
ΔΑΣΟΦΥΛΑΚΕΣ 49 ( 83.000 στρ ανα δασοφύλακα)
ΕΚΤΑΣΗ ΠΟΥ ΚΑΗΚΕ ΤΟ ΕΤΟΣ 2009: 250.000 στρ
ΔΙΠΛΟΚΑΜΕΝΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ 60.000 ΣΤΡ
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗΚΑΝ 522 στρ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΚΗΡΥΞΕΩΣ ΑΝΑΔΑΣΩΤΕΩΝ 173
ΖΩΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ > 50.000
ΠΡΑΞΕΙΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΥ (ΑΙΤΗΜΑΤΑ) > 1900
ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΕΚΤΑΣΕΩΝ > 2500
ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΠΟΥ ΒΕΒΑΙΩΘΗΚΑΝ >900
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ >1000
ΜΗΝΥΣΕΙΣ ΣΕ ΟΤΑ περίπου 60 μηνύσεις
ΕΙΔΟΣ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΩΝ : Παράνομη κατάληψη, διάνοιξη δρόμων, νεκροταφεία, παιδικές χαρές, εκχέρσωσεις, παράνομες ηλεκτροδοτήσεις, υδροδοτήσεις , πλακοστρώσεις , πεζοδρομήσεις κλπ
ΠΟΙΝΙΚΑ : >200
ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΠΟΒΟΛΗΣ: περίπου 70 υποθέσεις
ΤΑΚΤΙΚΕΣ ΑΓΩΓΕΣ ΚΥΡΙΟΤΗΤΑΣ : > 800 υποθέσεις
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ: >300 υποθέσεις
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΓΙΑ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΩΝ : >170 υποθέσεις
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΓΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ : > 850 υποθέσεις
ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΩΝ ΑΝΑ ΕΤΟΣ : >2500 υποθέσεις "
Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2009
Δευτέρα 31 Αυγούστου 2009
Μέτρα στήριξης των κτηνοτρόφων
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Μέτρα στήριξης των κτηνοτρόφων
Υλοποιώντας την κυβερνητική πολιτική για τη στήριξη και ενίσχυση της ελληνικής κτηνοτροφίας, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρης Χατζηγάκης ανακοίνωσε τη λήψη ειδικών μέτρων που στοχεύουν:
Στη βελτίωση της ποιότητας των κτηνοτροφικών προϊόντων, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του τομέα, στην είσοδο νέων ανθρώπων στο επάγγελμα του κτηνοτρόφου και τελικά στη διασφάλιση του εισοδήματος των Ελλήνων κτηνοτρόφων .
Συγκεκριμένα, τα νέα μέτρα για τη στήριξη της ελληνικής κτηνοτροφίας και του εισοδήματος των κτηνοτρόφων έχουν ως εξής:
Στα πλαίσια των δυνατοτήτων του «Ελέγχου Υγείας» της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ), διπλασιασμός, από το 2010, της ενίσχυσης των προϊόντων της ελληνικής κτηνοτροφίας, σαν αντιστάθμισμα των ειδικών μειονεκτημάτων που θίγουν τους κτηνοτρόφους σε ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, στους τομείς:
1.βόειου κρέατος, με συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό 13,6 εκατ. €
2.αιγοπρόβειου κρέατος, με συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό 20 εκατ. €
3.και για πρώτη φορά του αγελαδινού γάλακτος, με συνολικό ετήσιο προϋπολογισμό 6,4 εκατ. €.
Επιδότηση του ασφάλιστρου για την ασφάλιση ζημιών, σε καλλιέργειες φυτών και σε ζώα, από νέους κινδύνους, που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή και δεν καλύπτονται μέχρι σήμερα, συνολικού ετήσιου προϋπολογισμού 152,4 εκατ. € .
Μετατόπιση του χρονικού ορίου πληρωμής των οφειλόμενων χρεολυτικών δόσεων των ετών 2008 και 2009, από τους κτηνοτρόφους, για ένα χρόνο, δηλαδή μέχρι την 31-12-2010 και μέχρι την 31-12-2011, αντίστοιχα.
Αναστολή καταβολής δόσεων, μέχρι και 2 έτη, από μεσο-μακροπρόθεσμα επενδυτικά δάνεια που χορηγήθηκαν από την ΑΤΕ, με παράλληλη επιμήκυνση της διάρκειάς τους έως και 5 έτη, μετά από αίτηση των ενδιαφερόμενων κτηνοτρόφων.
Ανανέωση από την ΑΤΕ, των πιστοδοτικών ορίων των βραχυπρόθεσμων αναγκών σε κεφάλαια κίνησης, σε πτηνοτροφικές επιχειρήσεις, για 2 έτη με την υποχρέωση καταβολής μόνο τόκων.
Υπενθυμίζουμε ότι για τη στήριξη της κτηνοτροφίας μας, η Κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει στη λήψη των εξής μέτρων:
Χορήγηση άτοκου δανείου στους κτηνοτρόφους, ύψους 300 εκ. €, για 5 χρόνια με επιβάρυνση των τόκων από τον κρατικό προϋπολογισμό
Προπληρωμή έως και 10 μήνες νωρίτερα, σε 90.000 δικαιούχους κτηνοτρόφους των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, της εξισωτικής αποζημίωσης των ετών 2007 και 2008.
Ρύθμιση των παλαιών χρεών των κτηνοτρόφων και θεσμοθέτηση της αύξησης της επιδότησης του επιτοκίου για χρηματοδοτήσεις σε νέους κτηνοτρόφους.
Ψήφιση του νόμου 3698/2008 με τον οποίο ρυθμίζονται σημαντικά θέματα κτηνοτροφίας.
Αναδιοργάνωση, αναβάθμιση και επέκταση του Ελληνικού Οργανισμού Γάλακτος (ΕΛ.Ο.Γ.) και στον τομέα του κρέατος, με παράλληλη μετονομασία του σε Ελληνικό Οργανισμό Γάλακτος και Κρέατος (ΕΛ.Ο.ΓΑ.Κ).
Αναδιοργάνωση και στελέχωση, σε μεγάλη κλίμακα, των κτηνιατρικών υπηρεσιών της χώρας μας, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο.
Επέκταση των καλύψεων από τον ΕΛ.Γ.Α., σε επιπλέον ζημιογόνα αίτια (ασθένειες και φυσικούς κινδύνους) στο ζωικό κεφάλαιο.
Εφαρμογή ενιαίου και πλήρους εντύπου κτηνιατρικής συνταγής, με σκοπό την ορθή χρήση των φαρμακευτικών προϊόντων στα παραγωγικά ζώα.
Θεσμοθέτηση Κτηνιατρικού Γραφείου Παραγωγικών Ζώων για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στους κτηνοτρόφους.
Δυνατότητα κατασκευής σε όλη τη χώρα κτηνο-πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων με δωρεάν έκδοση πολεοδομικών αδειών και θεσμοθέτηση της νομιμοποίησης παλαιών κτηνο-πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Κατοχύρωση της ονομασίας «φέτα» σαν αποκλειστικά Ελληνικής.
Λήψη πρόσθετων μέτρων για την εισαγωγή γάλακτος από Τρίτες χώρες, έτσι ώστε να δεσμεύεται το σύνολο των φορτίων που εισέρχονται στη χώρα μας και να αποδεσμεύονται μετά την ολοκλήρωση των εργαστηριακών ελέγχων.
Έγκριση από την Ε.Ε. της δυνατότητας αναγραφής στις συσκευασίες παστεριωμένου γάλακτος «100% ελληνικό γάλα».
Υλοποίηση προγραμμάτων ενημέρωσης και προώθησης προϊόντων ζωικής προέλευσης στην εσωτερική αγορά και στις Τρίτες Χώρες.
Επίσπευση της πληρωμής των οικονομικών ενισχύσεων στους έλληνες κτηνοτρόφους.
Δυνατότητα ένταξης στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, μικρών επενδυτικών σχεδίων ζωικής παραγωγής (αγορά αλμεκτικών μηχανών, κ.λπ.) κόστους μέχρι και 50.000 €, με την υποβολή απλών αιτήσεων.
Έμπρακτη στήριξη της βιολογικής κτηνοτροφίας.
Δυνατότητα λήψης κτηνιατρικών φαρμακευτικών προϊόντων σε χονδρική τιμή για τις συνεταιριστικές οργανώσεις και επιχειρήσεις, τις ομάδες κτηνοτρόφων παραγωγικών ζώων καθώς επίσης και για τα εργοστάσια – εργαστήρια παρασκευής ζωοτροφών.
Επιστροφή του Ειδικού Φόρου Καυσίμων και στην κτηνοτροφία.
Αντιμετώπιση των ελληνοποιήσεων κρέατος και γάλακτος, εξυγίανση του κυκλώματος εμπορίας και διάθεσής τους με την υπογραφή τριών σχετικών Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων.
Εντατικοποίηση ελέγχων σε όλο το φάσμα της παραγωγής – μεταποίησης και κατανάλωσης.
Mετά από παρέμβαση του ΓΕΩΤΕΕ στο πρόγραμμα ενίσχυσης νέων επιστημόνων μπαίνουν και οι γεωτεχνικοί!
Εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση (YA) Προκήρυξης για την Ενίσχυση Επιστημόνων – Ελευθέρων Επαγγελματιών μέσα από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Ημερομηνία: 28/8/2009
ΚΥΑ Προκήρυξης - Παραρτήματα (zip 817 KB)
Η ενίσχυση αφορά στην απόκτηση σύγχρονου, τεχνολογικού εξοπλισμού, απαραιτήτου για την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας για τις ακόλουθες κατηγορίες επαγγελματιών:
· Ιατροί
· Οδοντίατροι
· Μηχανικοί
· Γεωτεχνικοί (στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται γεωλόγοι, γεωπόνοι, δασοπόνοι και ιχθυολόγοι)
· Δικηγόροι
· Συμβολαιογράφοι
· Λογιστές
· Οικονομολόγοι / Σύμβουλοι
Η ακριβής αναφορά των επιλέξιμων ΚΑΔ 2008 γίνεται στη σχετική ΥΑ Προκήρυξης.
Η συνολική δημόσια δαπάνη, δηλαδή το άθροισμα κοινοτικής και εθνικής συμμετοχής, ανέρχεται σε 250 εκ. ευρώ.
Δικαιούχοι των ενισχύσεων είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που είναι σήμερα ενεργοί, έχουν κάνει έναρξη δραστηριότητας πριν την 1η Ιανουαρίου 2009 και δεν απασχολούνται με σχέση εξαρτημένης εργασίας.
Η προκήρυξη αφορά την ενίσχυση των ακόλουθων κατηγοριών δαπανών ανά κατηγορία επαγγελματικής δραστηριότητας:
· εξοπλισμός πληροφορικής (Η/Υ και περιφερειακά)
· απαραίτητο ειδικό τυποποιημένο λογισμικό (software)
· εξειδικευμένος εξοπλισμός σύγχρονης τεχνολογίας για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας (π.χ. ιατρικά μηχανήματα).
Αυξημένο ποσοστό ενίσχυσης, ύψους 80% επί της υποβαλλόμενης πρότασης, προβλέπεται για τους νέους επαγγελματίες, δηλαδή εκείνους οι οποίοι κατέθεσαν δήλωση έναρξης άσκησης επαγγέλματος μετά την 1η Ιανουαρίου 2004. Για όσους έχουν κάνει έναρξη άσκησης επαγγέλματος πριν την 1η Ιανουαρίου 2004 προβλέπεται ποσοστό ενίσχυσης ύψους 50% επί του προϋπολογισμού της πρότασης, όπως παρουσιάζονται στον πίνακα 1.
Σε κάθε περίπτωση, εφόσον ο προϋπολογισμός μιας υποβαλλόμενης πρότασης υπερβαίνει τα ανώτατα όρια της ανά δραστηριότητα επιχορηγούμενης πρότασης, η ενίσχυση περιορίζεται στο μέγιστο προβλεπόμενο ποσό το οποίο εμφανίζεται στον πίνακα 1.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
ΚΥΡΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΟΡΙΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΑΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ
ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΩΝ 5 ΕΤΩΝ
Ιατροί
5.000 -20.000 €
80%
50%
Οδοντίατροι
5.000 -20.000 €
80%
50%
Μηχανικοί
4.000 - 8.000 €
80%
50%
Δικηγόροι- Συμβολαιογράφοι
3.000 - 5.000 €
80%
50%
Οικονομολόγοι- Σύμβουλοι
3.000 - 5.000 €
80%
50%
Λογιστές
3.000 - 5.000 €
80%
50%
ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Η υποβολή των προτάσεων θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της ιστοσελίδας www.ependyseis.gr, από την 1η Σεπτεμβρίου 2009 μέχρι την 9η Οκτωβρίου 2009 χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών. Ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να συμπληρώσει ηλεκτρονικά τον ΑΦΜ του, τα στοιχεία του, έναν αριθμό τραπεζικού λογαριασμού για την καταβολή της επιχορήγησης (εφόσον το σχέδιό του εγκριθεί) και περιγραφή του εξοπλισμού και των δαπανών, στις οποίες επιθυμεί να προβεί. Θα ακολουθεί εκ των υστέρων έλεγχος υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της πρότασης.
Τα κριτήρια επιλογής των προτάσεων θα βασίζονται σε οικονομικά στοιχεία παρελθόντων ετών. Η αξιολόγησή τους θα είναι συγκριτική και θα γίνεται ηλεκτρονικά με αυτόματο τρόπο - μέσω του συστήματος taxis- μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής. Η προθεσμία υλοποίησης των προτάσεων ορίζεται σε 4 μήνες από την ημερομηνία έγκρισης τους. Για τις εγκεκριμένες προτάσεις, θα γίνονται αποδεκτές μόνο δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί από 01/09/2009.
Δικαιούχοι ενίσχυσης είναι οι επιστήμονες - ελεύθεροι επαγγελματίες που ανήκουν στις παραπάνω κατηγορίες και οι οποίοι :
§ Είναι εγκατεστημένοι στην ελληνική Επικράτεια
§ Λειτουργούν με νομική μορφή ατομικής επιχείρησης
§ Τηρούν βιβλία Β΄ ή Γ΄ κατηγορίας και έχουν μία τουλάχιστον μία (1)
§ κλεισμένη διαχειριστική χρήση (τουλάχιστον για το οικονομικό έτος 2009 – διαχειριστική χρήση 2008)
§ Διαθέτουν ΑΦΜ έγκυρο, ενεργό και ενταγμένο σε συγκεκριμένους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ).
§ Έχουν κάνει πρώτη έναρξη επαγγέλματος πριν την 1η/1/2009.
§ Διαθέτουν φορολογική ενημερότητα.
§ Στις περιπτώσεις που δραστηριοποιούνται πάνω από πέντε χρόνια, θα πρέπει να εμφανίζουν από την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος στις φορολογικές τους δηλώσεις, μέσο όρο ακαθάριστων εσόδων κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων χρήσεων, υψηλότερο από τον αναφερόμενο κατά περίπτωση στον Πίνακα 2.
Από τον όρο αυτό, εξαιρούνται οι ελεύθεροι επαγγελματίες που κατοικούν και ασκούν το επάγγελμα τους σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3100 κατοίκων, τα άτομα με αναπηρία και όσοι ακούν το επάγγελμά τους σε χαρακτηρισμένους ορεινούς όγκους, όπως αυτοί προσδιορίζονται από το Υπουργείο Εσωτερικών.
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
ΚΥΡΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
(ΕΚΤΟΣ ΝΗΣΩΝ) &
Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ
Ιατροί - Οδοντίατροι
35.000 €
28.000 €
Γεωτεχνικοί *
35.000 €
28.000 €
Μηχανικοί
35.000 €
28.000 €
Δικηγόροι
25.000 €
20.000 €
Συμβολαιογράφοι
50.000 €
40.000 €
Οικονομολόγοι- Σύμβουλοι
25.000 €
20.000 €
Λογιστές
25.000 €
20.000 €
* Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται : οι γεωλόγοι, γεωπόνοι, δασοπόνοι και ιχθυολόγοι.
Το Πρόγραμμα υλοποιείται σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της σχετικής ΥΑ Προκήρυξης. Κάντε Download την ΚΥΑ Προκήρυξης και τα παραρτήματά της.
Ενημερωτικό υλικό για το Πρόγραμμα παρέχεται από τις Τράπεζες του Παραρτήματος Α της σχετικής ΥΑ Προκήρυξης.
Διευκρινιστικές ερωτήσεις μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά στις διευθύνσεις : infoespa@mnec.gr mme@mnec.gr και τηλεφωνικά στα τηλ. 210-3375938, 210-3375939, 210-3742071, 210-3742082, 210-3742083, 210-3742086 Ώρες 09.30-17.00
Κυριακή 30 Αυγούστου 2009
Παραγωγή βιοκαυσίμων τώρα και από ελαττωματικά καρπούζια
«Περίπου το 20% της ετήσιας σοδειάς καρπουζιού αφήνεται στο χωράφι εξαιτίας επιφανειακών δυσχρωμιών ή παραμορφώσεων. Δείξαμε ότι ο χυμός αυτών των καρπουζιών είναι πηγή σακχάρων που μπορούν να υποστούν άμεσα ζύμωση» αναφέρει ο επικεφαλής των ερευνητών Ουέιν Φις.
Η μέθοδος που ανέπτυξε η ομάδα του αποδίδει 0,4 γραμμάρια καύσιμης βιοαιθανόλης ανά γραμμάριο σακχάρων καρπουζιού.
Πριν ακόμα δοθεί για ζύμωση, ο χυμός του καρπουζιού μπορεί να υποβληθεί σε ειδική επεξεργασία για την απομόνωση λυκοπένιου και L-κιτρουλλίνης, δύο διατροφικών συμπληρωμάτων για τα οποία υπάρχει αρκετή ζήτηση ώστε η μέθοδος να είναι οικονομικά βιώσιμη.
Το λυκοπένιο, η ουσία που δίνει το κόκκινο χρώμα στο καρπούζι και την τομάτα, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, ενώ η κιτρουλλίνη έχει την ιδιότητα να διαστέλλει τα αγγεία και ίσως αποδειχθεί χρήσιμη κατά της υπέρτασης.
Η έρευνα δημοσιεύεται στην ανοιχτή επιθεώρηση Biotechnology for Biofuels.
Ρύθμιση θεμάτων ΑΕΙ ζητά το ΓΕΩΤΕΕ
Αναλυτικά, το κείμενο της επιστολής του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έχει ως εξής:
"Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,
Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές,
Σας αποστέλλουμε συνημμένα την υπ’ αριθμ. 2953/21-7-2009 επιστολή μας, την οποία είχαμε απευθύνει προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Άρη Σπηλιωτόπουλο και στα κόμματα που συμμετέχουν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Με την συγκεκριμένη επιστολή εκφράσαμε την αντίθεση του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου τόσο ως προς το περιεχόμενο ορισμένων διατάξεων του, προς ψήφιση, Σχεδίου Νόμου, που διακρίνονται από μία έντονα μονόπλευρη προσέγγιση υπέρ της «κατ’ όνομα» αναβάθμισης και εξίσωσης των Τ.Ε.Ι. με τα Ελληνικά Πανεπιστήμια, όσο και επί της διαδικασίας προώθησής του, δηλαδή χωρίς να προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με τους επιστημονικούς φορείς της χώρας. Χαρακτηριστικό της μονόπλευρης αυτής προσέγγισης, είναι ότι το Επιμελητήριο μας, το οποίο καλύπτει όλο το εύρος των γεωτεχνικών επιστημών ως σύμβουλος της πολιτείας (αυτονόητα και στα ζητήματα της εκπαίδευσης) και έχει την ευθύνη εκπροσώπησης των περί τις 35.000 Ελλήνων γεωτεχνικών, δεν κλήθηκε καν στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής προκειμένου να εκφράσει τις απόψεις του.
Στα πλαίσια αυτά και παρά τις τροποποιήσεις που ανακοινωθήκαν σε επί μέρους σημεία του Σ/Ν, το Επιμελητήριο μας εξακολουθεί να μην μπορεί να συμφωνήσει με την υπερψήφιση του συγκεκριμένου Σχεδίου Νόμου. Την ίδια στιγμή εμμένουμε στην απόσυρσή του και στην αναγκαιότητα ουσιαστικού διαλόγου με έμφαση στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας και στη διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων γνώσεων".
Σάββατο 29 Αυγούστου 2009
Σύσταση «Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων» με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη
Σύσταση «Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων» με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρη Χατζηγάκη
Στόχος η στήριξη του αγροτικού εισοδήματος, η παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντων και η επίτευξη προστιθέμενης αξίας για αυτά
Απόφαση για τη σύσταση Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων (φυτικής, ζωικής παραγωγής και υδατοκαλλιεργειών) υπέγραψε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σωτήρης Χατζηγάκης, προωθώντας την πάγια πολιτική της Κυβέρνησης που δίνει έμφαση στην εξασφάλιση της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων.
Στόχος της Επιτροπής, η οποία θα έχει συμβουλευτικό ρόλο προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, είναι η συνεχής διαβούλευση με τους εκπροσώπους του τομέα ώστε να υπάρξει συστηματική παρακολούθηση τόσο της πορείας όσο και της εφαρμογής όλων των πολιτικών για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου στη χώρα μας. Κατ’ αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η βελτίωση της ποιότητας των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, μέσα από τη στήριξη του εισοδήματος των παραγωγών, η επίτευξη προστιθέμενης αξίας για τα γεωργικά προϊόντα και η βελτίωση των δυνατοτήτων διάθεσης αυτών στην αγορά.
Όπως προβλέπει η προαναφερόμενη απόφαση, στο αντικείμενο της Επιτροπής περιλαμβάνονται οι ακόλουθοι στόχοι:
Η σύνταξη ενός εθνικού τριετούς σχεδίου συνολικής ανάπτυξης των βιολογικών προϊόντων 2010 - 2012. Αυτό θα περιλαμβάνει κυρίως και επί μέρους στόχους σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο καθώς και τα βήματα υλοποίησής τους.
Η παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης των επί μέρους στόχων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Επισήμανση προβλημάτων και συγκεκριμένες ενέργειες για την επίλυσή τους.
Μόνιμη ανταλλαγή απόψεων, συνεχής επανεξέταση και αναθεώρηση των προτεινομένων λύσεων. Πιθανή τροποποίησή τους όποτε αυτό απαιτείται.
Η συστηματική παρακολούθηση της πορείας όλων των πολιτικών που εφαρμόζονται για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου.
Η συνεχής διαβούλευση με τους σχετικούς φορείς σε επίπεδο ολομέλειας, αλλά και επί μέρους μονίμων και εκτάκτων θεματικών επιτροπών.
Ο εντοπισμός των κενών της υφιστάμενης κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας και η υποβολή συγκεκριμένων προτάσεων προς τα αρμόδια Κοινοτικά και Εθνικά όργανα.
Παρακολούθηση και βελτίωση της λειτουργίας της Εθνικής Επιτροπής Βιολογικών Προϊόντων.
Η Εθνική Επιτροπή Βιολογικών Προϊόντων συγκροτείται ως ακολούθως:
α) τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Γεωργίας ως Πρόεδρο.
β) τον Πρόεδρο του ΔΣ του ΟΠΕΓΕΠ ως τακτικό μέλος και αναπληρωτή Πρόεδρο
γ)τον Δ/ντα Σύμβουλο του ΟΠΕΓΕΠ, ως τακτικό μέλος.
δ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Βιολογικής Γεωργίας ως τακτικό μέλος.
ε) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος ως τακτικό μέλος,
στ) τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ειδικών Παρεμβάσεων ως τακτικό μέλος,
και από έναν (1) εκπρόσωπο των παρακάτω φορέων :
ζ) της ΠΑΣΕΓΕΣ
η) της ΓΕΣΑΣΕ
θ) της ΣΥΔΑΣΕ
ι) της Ένωσης Νέων Αγροτών
κ) των Φορέων Ελέγχου και Πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων.
ΔΗΩ
ΒΙΟΕΛΛΑΣ
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ
Q WAYS – Διαδρομές Ποιότητας Α.Ε.
A CERT – Ευρωπαϊκός Οργανισμός Πιστοποίησης
IRIS – Οργανισμός Ελέγχου και Πιστοποίησης Προϊόντων
Πράσινος Έλεγχος – Green Control
Γεωτεχνικό Εργαστήριο Α.Ε.
LACON HELLAS
GM Cert
ΦΙΛΙΚΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Α.Ε.
ια) της Ομοσπονδίας Ενώσεων Βιοκαλλιεργητών Ελλάδος.
ιβ) του Συνδέσμου Καταστημάτων Βιολογικών Προϊόντων.
ιγ) του ΣΕΣΜΕ
ιδ) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ιε) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
ιστ) του ΕΘΙΑΓΕ
ιζ) του ΙΝΚΑ.
ιη) του ΓΕΩΤΕΕ.
ιθ) του Συνδέσμου Ελλήνων Θαλασσοκαλλιεργητών
ικ) του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων
Πέμπτη 27 Αυγούστου 2009
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΕΩΤΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΝΕΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ
Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών
Γραφείο Γενικού Γραμματέα
κ. Σπύρου Ευσταθόπουλου
Νίκης 5-7
101 80 - Αθήνα
FAX: 210 3332449
Κοινοποίηση:
Υπουργό Οικονομίας & Οικονομικών
κ. Ιωάννη Παπαθανασίου
Κύριε Γενικέ,
πληροφορηθήκαμε ότι η Γενική Γραμματεία στην οποία προΐστασθε, πρόκειται σύντομα να εκδώσει πρόγραμμα το οποίο θα αφορά στην ενίσχυση επιστημόνων ελευθέρων επαγγελματιών, για την απόκτηση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού. Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι, ενώ στους δικαιούχους αναφέρονται σχεδόν όλες οι κατηγορίες επιστημόνων, παραλείπονται απ’ αυτούς οι Έλληνες γεωτεχνικοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε σημαντικά τμήματα της Ελληνικής Οικονομίας, όπως είναι η Αγροτική Ανάπτυξη, η Περιφερειακή Ανάπτυξη, το Περιβάλλον, οι Χρηματοδοτήσεις και τομείς όπως οι μελέτες, τα έργα και η παροχή υπηρεσιών, εμπόριο, παραγωγή προϊόντων και αγαθών κ.α..
Είναι προφανές ότι η αναιτιολόγητη εξαίρεση και ο αποκλεισμός των Ελλήνων γεωτεχνικών αποτελεί κατάφωρη παραβίαση κάθε έννοιας ισονομίας και ισοπολιτείας, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και παράβαση του πλαισίου ανταγωνιστικότητας, λαμβανομένου υπόψη ότι το πρόγραμμα αυτό εάν ισχύσει όπως το έχετε ανακοινώσει, τότε θα ενισχυθούν άλλες κατηγορίες επιστημόνων οι οποίες μαζί με τους γεωτεχνικούς υπηρετούν κοινά αντικείμενα.
Ως εκ τούτου, σας καλούμε να μην προχωρήσετε στην έκδοση των αποφάσεων για το συγκεκριμένο πρόγραμμα εάν προηγουμένως δεν το τροποποιήσετε ώστε να περιληφθούν σε αυτό και οι γεωτεχνικοί επιστήμονες.
Σε κάθε άλλη περίπτωση, οφείλουμε να σας ενημερώσουμε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να στραφούμε στα Ελληνικά και στα Ευρωπαϊκά όργανα ώστε να πετύχουμε την ακύρωση των μέτρων του προγράμματος αυτού.
Παραμένοντας στην διάθεσή σας για όποια συνεργασία κρίνετε απαραίτητη, παρακαλούμε για τις δικές σας άμεσες ενέργειες.
Θεόδωρος Α. Μαρκόπουλος
Τετάρτη 26 Αυγούστου 2009
Ορισμένες σκέψεις,μετά τις καταστρεπτικές πυρκαγιές στην Αττική απο τον Δασολόγος Ερευνητής ΕΘΙΑΓΕ Γιώργο Καρέτσο
Δράττομαι της «δυστυχίας» των ζοφερών τελευταίων ημερών και συγχωρήστε με αν και πάλι κάποια από τα λεγόμενά μου θεωρηθούν επαναλήψεις.
Πρώτον θα κάνω ορισμένες διαπιστώσεις:
Η χώρα μας διαθέτει δάση και δασικές εκτάσεις που καλύπτουν το 70% της χώρας.
Από αυτά τα ψηλά μας δάση καλύπτουν περίπου το 25% της χώρας
Και οι δύο προηγούμενες κατηγορίες δάση και δασικές εκτάσεις έχουν ισάξια οικολογική σημασία και σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να διαχωρίζονται.
Ένα επιπλέον ευτύχημα κατά την άποψή μου, είναι ότι τα δάση μας κατά ποσοστό 70% είναι δημόσια και τα υπόλοιπα ιδιωτικά, μοναστηριακά κλπ, πράγμα που αποτελεί πλεονέκτημα στη διαχείρισή τους και δεν προσκρούει σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Τα τελευταία χρόνια η οικονομική σημασία των δασών έχει μειωθεί κυρίως από την φθηνή εισαγωγή ξυλείας και άλλων προϊόντων από άλλες χώρες.
Εμείς δεν καταφέραμε, όπως και στους άλλους παραγωγικούς τομείς της οικονομίας μας, να αξιοποιήσουμε και να βελτιώσουμε την παραγωγική διαδικασία, ώστε να παράγουμε φθηνά και ποιοτικά δασικά προϊόντα, για διάφορους λόγους.
Φροντίσαμε αντίθετα να απαξιώσουμε και να καταστρέψουμε οποιαδήποτε κρατική εκμετάλλευση των δασών και των δασικών προϊόντων και να αναθέσουμε την εκμετάλλευση στους συνεταιρισμούς.
Γνωρίζουμε ότι όλες οι πανάκριβες συνεταιριστικές επενδύσεις σε εργοστασιακές υποδομές, απέτυχαν και όλες σχεδόν οι μονάδες αυτές έχουν εγκαταλειφθεί και απαξιωθεί.
Παρ’ όλα αυτά τα ελληνικά δάση κατέχουν τον ψηλότερο βαθμό βιοποικιλότητας στην Ευρώπη, διότι φιλοξενούν την πιο πλούσια χλωρίδα και πανίδα σε σχέση με την έκτασή της.
Την ευθύνη της διαχείρισης των δασών της χώρας την έχει (όπως φαίνεται τελείως λογικό) η Δημόσια Δασική Υπηρεσία, την οποία ίδρυσε η πολιτεία για το σκοπό αυτό.
Για την εν λόγω διαχείριση βαθμιαία θεσμοθετήθηκε ένα πολύπλοκο, ομολογουμένως, αλλά απαραίτητο νομικό πλαίσιο από την πολιτεία, για τη διαχείριση και την προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων (τονίζω δημοσίων και μη) γενικότερα.
Αυτό σημαίνει ότι η πολιτεία, στην οποία ανήκει η πλειονότητα των δασών, έθετε στόχους και διέθετε δασική πολιτική, όπως κάθε ευνομούμενο κράτος.
Στο πλαίσιο αυτό, η άλλοτε ακμαία Δασική Υπηρεσία, διαχειρίστηκε με συνέπεια τη δημόσια γη, διάνοιξε το ορεινό δασικό δίκτυο, διευθέτησε και τιθάσευσε χιλιάδες καταστρεπτικούς χειμάρρους, διαχειρίστηκε, πρωτοποριακά για τα ευρωπαϊκά δεδομένα αειφορικά τα δάση μας, παρήγαγε δασικά προϊόντα, προστάτευσε τα δάση από την αλόγιστη βοσκή, τις υλοτομίες και τις καταπατήσεις, βελτίωσε τη μορφή τους, πραγματοποίησε εκτεταμένες αναδασώσεις και εξασφάλισε εργασία στον μαστιζόμενο τότε ορεινό πληθυσμό.
Δυστυχώς τα τελευταία 40 χρόνια, εγκαταλείπεται στην κυριολεξία σταδιακά κάθε κρατικό ενδιαφέρον για τα δάση και το περιβάλλον γενικότερα και αντιμετωπίζονται τα προβλήματα εντελώς αποσπασματικά και περιστασιακά, χωρίς πολιτική και στόχους.
Ιστορικά από τη μεταπολίτευση η κατάσταση έχει ως ακολούθως:
Τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης πρέπει να χαρακτηριστούν θετικά. Κατοχυρώνεται συνταγματικά (1975) η προστασία των δασών με δύο άρθρα. Δημιουργείται το Δασικό Κτηματολόγιο (1976) σε επιταγή του άρθρου 24 του συντάγματος, ψηφίζεται ο νόμος 998 «περί προστασίας δασών και δασικών εν γένει εκτάσεων» (1979).
Παράλληλα αρχίζουν τα ιδιωτικά συμφέροντα να συνειδητοποιούν ότι η δασική νομοθεσία είναι τροχοπέδη στην εκμετάλλευση της γης, η οποία αποκτά συν τω χρόνω τεράστια αξία και αρχίζει μια πρωτοφανής διαπάλη με στόχο την καταπάτηση δημοσίων εκτάσεων και την αποδέσμευση από το δασικό χαρακτήρα μεγάλων δημόσιων και μη εκτάσεων με διάφορα νομικά τεχνάσματα και την ίδρυση οικοδομικών συνεταιρισμών (126 μόνο στην Αττική).
Τα πρώτα σκοτεινά σημάδια για την επιβίωση των δασών αρχίζουν βέβαια από την εφαρμογή του δασολογίου, που χωλαίνει από νομική άποψη, εφόσον κανένας οριστικός δασικός χάρτης δεν κατάφερε να αναρτηθεί σε 20 χρόνια λειτουργίας του και από την εφαρμογή του 998, όταν εισάγεται ο όρος «χορτολιβαδικές εκτάσεις», προσπαθώντας να αποδεσμευτούν σημαντικές εκτάσεις από τη συνταγματική προστασία.
Η πολιτεία υποκύπτει σε πλειάδα ιδιωτικών συμφερόντων, που παρασύρουν πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, με αποτέλεσμα δημόσιες και ιδιωτικές δασικές εκτάσεις να αποδεσμευτούν από το δασικό χαρακτήρα, να πολεοδομηθούν και να χτιστούν, στις περισσότερες περιπτώσεις με έρμαια νομικά επιχειρήματα.
Επιχειρείται και πάλι η αποδέσμευση περίπου 40 εκατομμυρίων στρεμμάτων περίπου με το νομοσχέδιο «περί βοσκοτόπων» του 1988, που ευτυχώς κηρύσσεται από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικό.
Η επίθεση δεν σταματά και επιχειρείται εκ νέου η αλλαγή των δύο άρθρων του συντάγματος δύο φορές από τα δύο κυβερνητικά σχήματα ΠΑΣΟΚ - Νέας Δημοκρατίας, χωρίς και πάλι να κατορθωθεί ουσιαστικά η ανατροπή της συνταγματικής προστασίας.
Επιπλέον μια σειρά νομοσχεδίων και νομικών τεχνασμάτων που εισάγονται, εγκλωβίζουν τη δασική υπηρεσία, η οποία αποδυναμωμένη από στελεχικό δυναμικό, αδυνατεί να ασχοληθεί με τη διαχείριση των δασών και αναλώνεται στη γραφειοκρατική διεκπεραίωση εγγράφων χαρακτηρισμού, τα οποία σωρεύονται κατά χιλιάδες στα πυρόπληκτα συνήθως δασαρχεία. Με ποιο προσωπικό θα επιτελέσει εν τέλει την αποστολή της;
Αντίθετα οι συνάδελφοι σύρονται στα δικαστήρια για να υποστηρίξουν την πλευρά του δημοσίου συμφέροντος χωρίς τη συνδρομή δικηγόρου του δημοσίου και αναλαμβάνουν οι ίδιοι τα όποια δικαστικά έξοδα, έχοντας και τη Δαμόκλειο σπάθη του εισαγγελέα.
Μόνιμο αίτημα των συναδέλφων δασολόγων, είναι η σύνταξη των δασικών χαρτών και του δασολογίου, που θα αποδέσμευε οριστικά τη δασική υπηρεσία από το τι είναι δάσος και τι όχι και σε ποιον επιτέλους ανήκει, αλλά καμιά κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει να προχωρήσει σε μια τέτοια διαδικασία, με αποτέλεσμα τα προβλήματα να παραμένουν και να διαιωνίζονται.
Τι πρέπει να γίνει
Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε όλοι σε βάθος πώς και γιατί δημιουργείται και στη συνέχεια να τολμήσουμε να προλάβουμε την ανάπτυξή του μέσα από την εφαρμογή κατάλληλων χωροταξικών, διαχειριστικών και δασοκομικών μέτρων. Στο σημείο αυτό καλό θα είναι να παραθέσουμε τις προτάσεις των ειδικών επιστημόνων για τις πυρκαγιές, που είδαν το φως της δημοσιότητας μετά τα τραγικά γεγονότα του καλοκαιριού του 2007, αλλά μάλλον χάθηκαν στον κυκεώνα των υπολοίπων σοβαρών και μη ανακοινώσεων των ΜΜΕ.
· Οι πυρκαγιές αποτελούν σημαντικό εθνικό πρόβλημα το οποίο έχει διογκωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια λόγω της ταύτισης της δασοπυρόσβεσης με την πυροπροστασία. Στην πραγματικότητα είναι δύο συμπληρωματικές συνιστώσες της διαχείρισης του προβλήματος των δασικών πυρκαγιών. Η μονοδιάστατη προσέγγιση στο πρόβλημα αυτό οδήγησε στα τραγικά τελευταία αποτελέσματα.
· Η εκδήλωση πυρκαγιών πολύ μεγάλου μεγέθους δεν αποτελεί συμπτωματικό χαρακτηριστικό του φετινού καλοκαιριού αλλά θα συνεχίζεται με ολέθρια κοινωνικά, οικολογικά και οικονομικά αποτελέσματα όσο δεν εφαρμόζονται δασοκομικές και διαχειριστικές πρακτικές που περιορίζουν την πιθανότητα εξέλιξης μιας πυρκαγιάς σε ΜΕΓΑ-ΠΥΡΚΑΓΙΑ.
· Η διαχείριση των πυρκαγιών και η προστασία των πολιτών θα πρέπει να ενσωματωθούν στο χωροταξικό σχεδιασμό της ελληνικής επικράτειας με τη δημιουργία σύγχρονων υπηρεσιακών δομών και υποδομών. Η πρόληψη της διόγκωσης του μεγέθους και της έκτασης των δασικών πυρκαγιών προϋποθέτει την άμεση επανεξέταση και αναθεώρηση του χωροταξικού σχεδιασμού και της πολιτικής της δασοπροστασίας στην Ελλάδα
· Η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών απαιτεί επανασχεδιασμό της πολιτικής δασοπροστασίας σε εθνικό επίπεδο ώστε να εξασφαλίζεται ενιαία διαχείριση του κύκλου πρόληψης, καταστολής και διαχείρισης των καμένων περιοχών. Η ολοκληρωμένη διαχείριση θα πρέπει να βασίζεται στο συντονισμό της συμμετοχής όλων των εμπλεκόμενων φορέων σύμφωνα με αρμοδιότητες και συμπληρωματικούς ρόλους που θα προσδιορίζονται με σαφήνεια στο πλαίσιο ενός ενιαίου εθνικού σχεδίου.
· Η πολιτεία πρέπει να εξετάσει, μετά και τον φετινό απολογισμό, τα αποτελέσματα της εφαρμογής του Νόμου 2612 του 1998 και να επαναφέρει σε συζήτηση την προσέγγιση του ομόφωνου πορίσματος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής του 1993 για τη δημιουργία Ενιαίου Διεπιστημονικού Φορέα Πυροπροστασίας (με ενοποίηση της πρόληψης, καταστολής και μεταπυρικής αποκατάστασης των επιπτώσεων των πυρκαγιών)
· Η αποτύπωση και χαρτογράφηση των τύπων δασικής καύσιμης ύλης και η παρακολούθηση της συγκέντρωσης του φορτίου των καυσίμων σε εθνικό επίπεδο αποτελεί προτεραιότητα και προϋπόθεση της ορθολογικής και αποτελεσματικής αντιμετώπισης του προβλήματος. Η διαχείριση της δασικής καύσιμης ύλης θα πρέπει να προωθηθεί άμεσα σε συνεργασία της Δασικής Υπηρεσίας με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και τους ΟΤΑ.
· Οι δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας και η υπάρχουσα τεχνογνωσία για την οργάνωση και το σχεδιασμό της προστασίας των δασών από τις πυρκαγιές με τη μορφή συστημάτων έγκαιρου εντοπισμού, εφαρμογών πληροφορικής για τη διαχείριση των δασικών πυρκαγιών και τεχνολογιών πυρόσβεσης θα πρέπει να αξιοποιηθούν σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
· Η ανασυγκρότηση των καμένων περιοχών προϋποθέτει την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, την εκτίμηση και την ιεράρχηση των προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν σε βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη βάση και την εκπόνηση ολοκληρωμένων σχεδίων με ορίζοντα 5ετίας και εικοσαετίας αντίστοιχα.
· Ο ευρύτερος σχεδιασμός θα πρέπει να λάβει υπ’ όψη του το ευάλωτο των καμένων οικοσυστημάτων και να εξασφαλίσει την προστασία τους από οικιστικές και κτηνοτροφικές πιέσεις αλλά και από διαβρωτικά και πλημμυρικά φαινόμενα
· Οι αναδασώσεις και η επανεγκατάσταση του δάσους στις καμένες εκτάσεις θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα αφορά τις ευρύτερες περιοχές που κάηκαν και η ανθρώπινη παρέμβαση θα πρέπει να περιορίζεται στις περιπτώσεις όπου το φυσικό οικοσύστημα δεν μπορεί να επανέλθει από μόνο του. Η μεγάλη έκταση των περιοχών που κάηκαν και η δυσκολία φυσικής αναγέννησης που αναμένεται να εμφανίσουν ορισμένα από τα δασικά είδη που κάηκαν, είναι στοιχεία που θα πρέπει να αξιολογηθούν και να εξεταστούν ιδιαίτερα στο πλαίσιο των σχεδίων αναδάσωσης που θα εκπονηθούν και εφαρμοστούν.
· Θα πρέπει άμεσα να εκπονηθούν σχέδια για τον έλεγχο της εδαφικής διάβρωσης και την αντιπλημμυρική προστασία των περιοχών στα κατάντι αυτών που αποψιλώθηκαν από τις πυρκαγιές.
· Θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο τρόπος σύνταξης των αντιπυρικών σχεδίων και να επεκταθούν με σχέδια αντιμετώπισης κρίσης από την εκδήλωση ΜΕΓΑ-ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ σε Νομαρχιακό και Περιφερειακό επίπεδο.
· Ιδιαίτερη φροντίδα χρειάζεται να δοθεί επίσης στις επιπτώσεις του καπνού στην υγεία των πολιτών και των πυροσβεστών
· Τέλος θα πρέπει να ενισχυθεί και να προωθηθεί η ιδέα και η συμβολή του εθελοντισμού για την πρόληψη και προστασία των δασών από τις πυρκαγιές, καθώς και η ενημέρωση της κοινωνίας για ουσιαστική ενεργοποίηση της περιβαλλοντικής συνειδητοποίησης και ηθικής των Ελλήνων, όπως συμβαίνει στις περισσότερες από τις άλλες χώρες της ΕΕ.
Δρ. Γεώργιος Καρέτσος
Δασολόγος Ερευνητής του Ινστιτούτου Δασικών Ερευνών
Του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Έρευνας