Αναζήτηση Αναρτήσεων

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

Ημερίδα με θέμα "Βιοαέριο:Μία Ασφαλής και Αειφόρος Ενεργειακή Πηγή"

Το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), με την υποστήριξη της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΠΑΣΕΓΕΣ), διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010, και ώρα 15:30 στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο «Νικόλαος Γερμανός» της HELEXPO (Αίθουσα C), Ημερίδα με θέμα «Βιοαέριο: Μια Ασφαλής και Αειφόρος Ενεργειακή Πηγή». Η Ημερίδα διοργανώνεται με την ευκαιρία της 23ης Διεθνούς Έκθεσης AGROTICA 2010. Κατά τη διάρκειά της θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν:

  • Το ευρωπαϊκό έργο BiG>East.
  • Οι δυνατότητες αξιοποίησης και χρήσης του βιοαερίου.
  • Mονάδες βιοαερίου στην Ελλάδα.

Η εκδήλωση απευθύνεται σε μελετητές-ειδικούς σε θέματα τεχνολογίας, πανεπιστημιακούς, εκπροσώπους ερευνητικών κέντρων, βιομηχανιών και γεωργο-κτηνοτροφικών μονάδων, στελέχη Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Χρηματοοικονομικών Οργανισμών, Εκπροσώπους του Αγροτικού κόσμου κ.α.

Περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση μπορείτε να βρείτε στα συνημμένα έγγραφα.

Θα είμαστε στη διάθεσή σας, για οποιαδήποτε επιπρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνηση.

Κωνσταντίνος Σιούλας

Τμήμα Περιβάλλοντος & Μεταφορών ΚΑΠΕ

ΚΑΠΕ-Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας

Τηλ.: 210 6603264

Fax.: 210 6603305

e-mail: ksioulas@cres.gr

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΕΕΓΕΠ ΓΙΑ ΝΕΟ ΝΟΜΟ ΔΗΜ ΕΡΓΩΝ

ΘΕΜΑ: “ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΓΕΕΠ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ “

κ. Υπουργέ,

Παρ΄ ότι η ΕΝΩΣΗ μας ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΚΛΗΘΕΙ στην διαδικασία της υποβολής προτάσεων «των φορέων που εμπλέκονται στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων με σκοπό την διαμόρφωση των προτάσεων του Υπουργείου σας που θα δοθούν στην δημοσιότητα για διαβούλευση» την οποία ανακοινώσατε με το από 10/12/2009 δελτίο τύπου του Υπουργείου σας, εν τούτοις και :
- επειδή το θέμα της αναμόρφωσης του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, μας αφορά αφού η ΕΝΩΣΗ μας εκπροσωπεί νομίμως, ΕΡΓΟΛΗΠΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ, με ιδιαίτερη εξειδίκευση (στην κατηγορία των έργων ΠΡΑΣΙΝΟΥ),
- επειδή έχουμε άποψη και θέσεις για την βελτίωση του συστήματος παραγωγής δημ. Έργων,
Σας υποβάλλουμε τις πιο κάτω προτάσεις μας, ελπίζοντας ότι θα τις λάβετε υπόψη σας, κατά την διαδικασία διαμόρφωσης των προς Δημόσια διαβούλευση, προτάσεών σας.
1. ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Αναφέρετε ότι οι βασικοί άξονες αναμόρφωσης του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης των Δημ. Έργων, θα είναι :
- η διασφάλιση της ποιότητας των έργων
- η σύντμηση του χρόνου και του κόστους των παραγόμενων έργων, χωρίς υπερβάσεις και αποκλίσεις,
- διαφάνεια και η αξιοκρατία στην ανάθεση των έργων
- η προστασία του περιβάλλοντος στα πλαίσια των βιώσιμης πράσινης ανάπτυξης
- ο βέλτιστος συνδυασμός των δαπανών στη διάρκεια του έργου και της ποιότητας ώστε να επιτευχθούν οι απαιτήσεις του έργου.

Συμφωνούμε απολύτως.
Όμως θεωρούμε ότι πρέπει να προστεθούν ορισμένοι επί πλέον άξονες, η μη ύπαρξη των οποίων έχει δημιουργήσει προβλήματα και στρεβλώσεις στο όλο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων, με σημαντικές, μάλιστα, κοινωνικές προεκτάσεις.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την προσθήκη ως βασικών αξόνων αναμόρφωσης του νομοθετικού πλαισίου ανάθεσης των Δημ. Έργων, τους εξής :

- την ΑΠΟΦΥΓΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ή ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ καταστάσεων οι οποίες είναι παράνομες, λειτουργούν εις βάρος της σχέσης ποιότητας – κόστους και κυρίως προάγουν την διαφθορά και την κοινωνική ανισότητα.
- την ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ των διαδικασιών ΠΡΟ της ανάθεσης ΚΑΘΕ Δημ. Έργου, καθώς και της έγκαιρης πληρωμής τους. Είναι γνωστό ότι πολλά Δημ. Έργα, κρίνονται μη σύννομα, κατά την διαδικασία ελέγχου των ενταλμάτων πληρωμής εκτελεσμένων εργασιών. Θεωρούμε ότι ο έλεγχος της νομιμότητας των δημοσίων έργων, μετά την εκτέλεσή τους συνιστά, επιεικώς, ενέργεια μη αποδεκτή σε μια χώρα που θέλει να λέγεται δημοκρατική, οι δε καθυστερήσεις – εκ του λόγου αυτού - των πληρωμών των έργων συνιστούν αδικία εις βάρος των αναδόχων των έργων αλλά και της κοινωνίας συνολικά.
Θεωρούμε, λοιπόν απαραίτητη την νομοθετική κατοχύρωση ότι ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟ. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει, ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ, να υφίσταται τον απαιτούμενο ΝΟΜΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ, προ της δημοπράτησης του. Τυχόν απόρριψη της νομιμότητας του έργου, μεταγενέστερα, να βαρύνει νομικά και οικονομικά αυτόν (άτομα και φορέα) που έκρινε την νομιμότητα του έργου.

2. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΡΓΩΝ
Για την, πέραν των ήδη ισχυόντων, διασφάλιση της ποιότητας των δημ. Έργων, προτείνουμε :
- Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο να υπολογίζεται με βάση τον προϋπολογισμό που είχε το έργο όταν δημοπρατήθηκε (και αντίστοιχα το ποσοστό που έχει εκτελεστεί επί τον αρχικό προϋπολογισμό) και όχι με βάση το ποσό που έχει απομείνει μετά την έκπτωση που δόθηκε. Διότι, οι όποιες εκπτώσεις προσφέρονται σε ένα διαγωνισμό ανάθεσης δημ. Έργου – για οποιοδήποτε λόγο - δεν συνεπάγονται μείωση της πραγματικής αξίας του προς εκτέλεση έργου.
- Άμεση κατάργηση των περιγραφικών τιμολογίων και επαναφορά –με επικαιροποίηση – των αναλυτικών τιμολογίων. Είναι αδύνατον - και ουδείς μπορεί να πιστέψει ότι - τα μέχρι σήμερα υποκοστολογημένα έργα, μπορεί να είναι ποιοτικά. Πρέπει ΑΜΕΣΑ να επικαιροποιηθούν τα ισχύοντα αναλυτικά τιμολόγια με αντικειμενική διαδικασία.
ΕΙΔΙΚΑ σε ότι αφορά τα ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΤΥΠΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ, πρέπει να ΠΑΨΕΙ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ΕΝ ΚΡΥΠΤΩ ΚΑΙ ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ (ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ, ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ) ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥΣ.

- Η μελέτη, η εκτέλεση και η επίβλεψη κάθε κατηγορίας Δημ. Έργου, θα πρέπει να γίνεται από επιστήμονες, των οποίων το γνωστικό περιεχόμενο των σπουδών τους, τους παρέχει την δυνατότητα αυτή. Όταν δε, ο φορέας ανάθεσης του έργου δεν διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό επίβλεψης, οφείλει να χρησιμοποιεί επιστημονικό δυναμικό από οποιοδήποτε άλλο φορέα ή ακόμη και από τον ιδιωτικό τομέα, εφόσον έχει τα κατάλληλα γνωστικά εφόδια. Θεωρούμε ως απαράδεκτο το γεγονός ότι σήμερα, επιβλέπονται έργα από επιστήμονες άσχετους με το αντικείμενο του έργου το οποίο επιβλέπουν, καθώς επίσης και το γεγονός ότι σήμερα, κατασκευάζονται έργα από εργολήπτες που δεν διαθέτουν επιστημονική στελέχωση, σχετική με το αντικείμενο της εργολαβίας τους. Το γεγονός αυτό έχει υποβαθμίσει την ποιότητα των εργασιών των εξειδικευμένων, κύρια, εργολαβιών, προς όφελος της διαφθοράς και εις βάρος του κοινωνικού συνόλου, φυσικά.
Επί πλέον δε, θεωρούμε, ότι η ισχύουσα διάταξη ότι αν ο προϋπολογισμός εργασιών μιας κατηγορίας έργων είναι μικρότερος του 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, τότε ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ η συμμετοχή εργοληπτών της κατηγορίας αυτής, είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ, ΠΡΟΑΓΕΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΠΑΤΑΛΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ.

- Δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση της ποιότητας των Δημ. έργων χωρίς επιμόρφωση όλων των συντελεστών παραγωγής τους. Οι νέες τεχνολογίες και μέθοδοι κατασκευής, η γνώση των κοινωνικών δεδομένων, η γνώση της νομοθεσίας, η πάταξη αυθαιρεσιών, η γνώση μέσα από τα λάθη που έχουν γίνει, η ανταλλαγή εμπειρίας κλπ, είναι έννοιες άγνωστες στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων. Θεωρούμε ότι κάθε φορέας που υλοποιεί Δημ. Έργα, πρέπει να αφιερώνει χρόνο και δαπάνη για την επιμόρφωση των μελών του, μέσω ετήσιων τακτικών επιμορφωτικών σεμιναρίων – συνεδρίων , τα οποία θα πρέπει διοργανώνονται από ένα κεντρικό φορέα, να γίνονται ΚΑΙ με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, το δε κόστος αυτών μπορεί να καλύπτεται ως δαπάνη που θα παρακρατείται από ΚΑΘΕ Δημ. έργο που εκτελείται. Τα δε συμπεράσματα ή το περιεχόμενο αυτών να δημοσιεύονται και να είναι προσβάσιμα σε κάθε πολίτη.

3. ΣΥΝΤΜΗΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΥΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ
Για την σύντμηση του χρόνου και μείωση του κόστους κατασκευής των Δημ,. Έργων, πέραν των ισχυόντων, προτείνουμε :

- Η σύντμηση του χρόνου εκτέλεσης να είναι κριτήριο αξιολόγησης κατά την διαδικασία ανάθεσης των Δημ. Έργων. Αυτό μπορεί να γίνει με την αναγωγή στην προσφερόμενη τιμή, του προτεινόμενου χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης. Π.χ. Μπορεί κάθε υποψήφιος ανάδοχος Δημ. Έργου, να υποβάλει κατά την διαδικασία του διαγωνισμού, δικό του χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου – ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟΝ – το οποίο αφού αξιολογηθεί θετικά από την επιτροπή εισήγησης, να συνυπολογίζεται στην διαμόρφωση ανοιγμένης τιμής προσφοράς, ως εξής : Ανοιγμένη τιμή προσφοράς = προσφερόμενη δαπάνη Χ προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα / χρονοδιάγραμμα μελέτης (εννοείται ότι στο σύστημα προσφορών με ενιαίο ποσοστό έκπτωσης θα ισχύει αντίστροφα). Επίσης, είναι δυνατόν να υπάρξει και συντελεστής που θα καθορίζει το μέγεθος βαρύτητας του προτεινομένου χρονοδιαγράμματος στην ανοιγμένη προσφορά.

- Η σύντμηση του χρονοδιαγράμματος κατασκευής πρέπει να συνοδεύεται, φυσικά από τεχνική έκθεση που θα αποδεικνύει ότι αυτή είναι δυνατή. Αυτονόητο επίσης είναι ότι τόσο η τεχνική αυτή έκθεση όσο και το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα, θα είναι μέρη της σύμβασης κατασκευής και οι ρήτρες καθυστέρησης θα πρέπει να είναι αυξημένες τουλάχιστον κατά το ποσοστό που προκύπτει από χρονοδιάγραμμα μελέτης / προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα. Αντίστοιχα θα πρέπει να είναι αυξημένες και οι εγγυήσεις καλής εκτέλεσης του έργου.

- Στις περιπτώσεις Δημ. Έργων που αφορούν εργασίες συντήρησης για ορισμένο χρονικό διάστημα ( π.χ. ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ) προφανώς, δεν έχει νόημα η σύντμηση του χρόνου κατασκευές. Στις περιπτώσεις αυτές θα μπορούσε να αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης, και ανοιγμένης προσφοράς, η αύξηση του χρόνου συντήρησης, με την καλύτερη αξιοποίηση των εργασιών

ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ,
Και επειδή αυτά αφορούν στην διαχείριση ζωντανών οργανισμών και επομένως η συντήρηση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κατασκευή, η δε έννοια «χρόνος εγγύησης» άρρηκτα συνδεδεμένη με την συντήρηση, προτείνουμε :

- Για τα μεν έργα εγκατάστασης πρασίνου, και επειδή οι απαιτήσεις συντήρησης στην αρχική περίοδο είναι ιδιαίτερα σημαντικές, να συνυπολογίζεται επαρκής χρόνος συντήρησης, ώστε αφ ενός τα φυτά να εγκατασταθούν επιτυχώς, αφετέρου η εικόνα του χώρου να λάβει την κατά το δυνατόν τελική της μορφή.

- Εν όψει της κλιματικής αλλαγής την οποία βιώνουμε, να θεωρείται απαγορευτική η εγκατάσταση νέου φυτικού υλικού – οπουδήποτε – αν δεν έχει εξασφαλιστεί η επάρκεια φυσικών πόρων (νερό, έδαφος).

- Να καταργηθεί η έννοια «χρόνος εγγύησης» στα έργα συντήρησης πρασίνου, η οποία είναι χωρίς νόημα, αφού δεν μπορεί να υπάρξει εγγύηση χωρίς την εκτέλεση πραγματικών και τιμολογούμενων εργασιών.

4. ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΑΝΑΘΕΣΗΣ

Η διαφάνεια στις διαδικασίες ανάθεσης των δημ. Έργων, σήμερα, παρά τον τεράστιο όγκο της σχετικής νομοθεσίας, δεν έχει εξασφαλισθεί. Αιτία της κατάστασης αυτής είναι αφ ενός η πελατειακή σχέση που συντηρούν τα κόμματα που βρίσκονται στην εξουσία, αφετέρου ο παραβατικός τρόπος που λειτουργούν πολλοί φορείς, κύρια της Τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στόχος των διαδικασιών ανάθεσης κάθε Δημ. Έργου, θα πρέπει να είναι, όχι η ποιότητα εκτέλεσης του έργου (η οποία αφορά την διαδικασία εκτέλεσης) αλλά η διατήρηση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των διαγωνιζομένων, η πάταξη των φωτογραφικών όρων των διακηρύξεων, η ύπαρξη σαφών και λεπτομερών τεχνικών προδιαγραφών, η εξασφάλιση της τήρησης των όρων των διαγωνισμών κατά την εκτέλεση των έργων ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ η διαφάνεια ΚΑΤΑ στην ΕΚΤΕΛΕΣΗ των έργων - η οποία θα μπορούσε να εξασφαλισθεί, αν κάθε έγγραφο, κάθε ενέργεια που αφορά στην εκτέλεση ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ, είναι προσβάσιμα – ΤΟΣΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΟΣΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ - σε κάθε πολίτη.

5. Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ.
Θεωρούμε ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι προϋπόθεση εκτέλεσης κάθε Δημ. Έργου, ανεξάρτητα αν αυτή αφορά την βιώσιμη πράσινη ανάπτυξη. Υπό την έννοια αυτή κάθε Δημ. Έργο, οφείλει όχι μόνο να προστατεύει το περιβάλλον, αλλά ΝΑ ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΣΕ ΑΥΤΟ και προτείνουμε :

- Κάθε προσφορά διαγωνιζομένου για την ανάθεση Δημ. Έργου, να συνοδεύεται από Τεχνική έκθεση η οποία θα περιγράφει και θα κοστολογεί όλες τις εργασίες στις οποίες εκτιμά ότι πρέπει να προβεί, για την καλύτερη προστασία και πληρέστερη αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος μετά την οποία διαταραχή προκληθεί. Επίσης θα περιγράφει και θα κοστολογεί όλες τις εργασίες στις οποίες θα προβεί για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση, του έργου. Εννοείται ότι δεν θα υπάρχει επί πλέον αμοιβή του αναδόχου, για τις εργασίες αυτές, αφού αυτές αποτελούν μέρος της προσφοράς του.

- Η Τεχνική έκθεση αυτή θα πρέπει να αξιολογείται από την Επιτροπή Διαγωνισμού και εφόσον γίνει αποδεκτή, να θεωρείται δεσμευτική για τον ανάδοχο, να αποτελεί μέρος της σύμβασης κατασκευής και να ελέγχεται η υλοποίηση των προτεινομένων εργασιών, η μη εκτέλεση των οποίων, θα αποτελεί λόγο έκπτωσης του αναδόχου.

- Τέλος η συνολική δαπάνη των επί πλέον εργασιών για την προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, καθώς και της επί πλέον δαπάνης των επί πλέον εργασιών για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση του έργου, θα πρέπει να ανάγεται στην προσφερόμενη τιμή ως εξής : ανοιγμένη δαπάνη προσφοράς = προσφερόμενη τιμή Χ προϋπολογιζόμενη δαπάνη έργου / προϋπολογιζόμενη δαπάνη έργου + δαπάνη των επί πλέον εργασιών για την προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και των επί πλέον εργασιών για την φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση του έργου. Εννοείται ότι στο σύστημα προσφορών με ποσοστό έκπτωσης, ο πάρα πάνω τύπος, θα ισχύει αντίστροφα

- Τέλος, θα πρέπει ΚΑΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΕΡΓΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΔΕΚΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΣΥΝΟΔΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ, η οποία δεν θα πρέπει απλώς να καταγράφει αλλά θα ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ - ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ - ΕΙΝΑΙ ΘΕΤΙΚΟ..

Κύριε ΥΠΟΥΡΓΕ,
Βεβαίως και τα πιο πάνω δεν αντιμετωπίζουν το σύνολο των προβλημάτων που υπάρχουν στο σύστημα παραγωγής Δημ. Έργων, όμως, θεωρούμε ότι κάθε προσπάθεια βελτίωσής του, μόνο όφελος μπορεί να προσφέρει, τόσο σε εμάς που κατασκευάζουμε τα Δημ. Έργα, όσο και κυρίως στην κοινωνία που υφίσταται με αρνητικό τρόπο τις όποιες στρεβλώσεις του συστήματος αυτού.
Είμαστε στην διάθεση σας, για κάθε πληροφορία, διευκρίνηση ή συνεργασία απαιτηθεί


Με εκτίμηση
ο Πρόεδρος -ο Γεν. Γραμματέας

ΜΙΧΑΛΗΣ Ν. ΣΤΟΓΙΑΝΝΟΣ- ΓΙΩΡΓΟΣ Ι. ΚΑΦΡΙΤΣΑΣ

ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΕΩΤ.Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ


Κατάθεση απόψεων ΓΕΩΤ.Ε.Ε. για τις κινητοποιήσεις των αγροτών

To ΓΕΩΤ.Ε.Ε. με επιστολή του απέστειλε στην Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κα Αικ. Μπατζελή τις απόψεις του για τις αγροτικές κινητοποιήσεις.

Η επιστολή κοινοποιήθηκε στον Πρωθυπουργό κ. Γ. Α. Παπανδρέου, στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλο, στον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Α. Σαμαρά καθώς, στους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων που μετέχουν στη Βουλή και στον Υφυπουργό Α.Α.Τ. κ. Μ. Καρχιμάκη.

Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει τα παρακάτω:

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) παρακολουθεί σταθερά όλες τις εξελίξεις στον αγροτικό τομέα. Παρακολουθώντας τις σημερινές κινητοποιήσεις των αγροτών της χώρας μας επιθυμεί, με την παρούσα επιστολή, να σας εκφράσει συνοπτικά την προσέγγιση και τις απόψεις του επί του θέματος. Εδώ θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε ότι οι θέσεις που εκφράζουμε βρίσκονται σε απόλυτη συμφωνία και συνέχεια με αυτές που διατυπώσαμε με την παραπάνω σχετική επιστολή μας (Α.Π: 333 / 26 – 1 – 2009) προς τον προκάτοχό σας, σημεία της οποίας περιλαμβάνουμε και στο παρόν έγγραφό μας.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

με την περσινή επιστολή μας στον προκάτοχό σας τονίζαμε και εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ότι «κανείς δεν μπορεί να σταθεί με απάθεια απέναντι στα προβλήματα και στις διαμαρτυρίες των ελλήνων γεωργών, αλλά αντίθετα οφείλει να δηλώσει την συμπαράστασή του (είτε ως πρόσωπο, είτε ως φορέας) και να καλέσει το Υ.Α.Α.Τ. και την κυβέρνηση συνολικά, να αναλάβουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να «στηριχθεί» ο έλληνας γεωργός, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να καλλιεργεί την γη και να παράγει στην ελληνική περιφέρεια. … Σημαντικό είναι να τονισθεί ότι δεν μπορεί να επιλυθούν τα αντιμετωπιζόμενα προβλήματα μόνο με την παροχή οικονομικών ενισχύσεων, ακόμη και αν θα ήταν εφικτή η ανταπόκριση της ελληνικής πολιτείας και οικονομίας στο επίπεδο των απαιτήσεων που θα επιθυμούσαν οι ίδιοι οι γεωργοί. … Είναι άλλωστε σίγουρο ότι σε μία 2

τέτοια περίπτωση, τα ίδια προβλήματα ενδέχεται να επαναληφθούν στο επόμενο ή σε κάποια από τα επόμενα έτη».

Οι αγροτικές κινητοποιήσεις πέρα από την, εκ νέου, ανάδειξη των προβλημάτων των γεωργών της χώρας μας και την ευρύτερη κοινωνική αναστάτωση που προκαλούν, παρέχουν έμμεσα και την επιβεβαίωση όσων το επιμελητήριό μας διαχρονικά διατυπώνει. Έτσι ανακύπτει έντονα η ανάγκη να χαραχθεί μια σύγχρονη πολιτική αγροτικής ανάπτυξης, ικανής να περιορίσει την έκταση των προβλημάτων και αναγκαίας για την αποφυγή επανάληψής τους και στο μέλλον. Πρέπει μάλιστα να διατυπωθεί ότι η σύγχρονη και ολοκληρωμένη προσέγγιση του όλου ζητήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την παραγωγή, την μεταποίηση, την διάθεση και την κατανάλωση των προϊόντων. Παρέχοντας έμφαση στον τομέα της διάθεσης.

Κατά την άποψη του Επιμελητηρίου μας πρέπει να ξεκαθαρισθεί σε κάθε κατεύθυνση, ότι η έννοια της σύγχρονης πολιτικής για την αγροτική ανάπτυξη απαιτεί όραμα, σαφή προσδιορισμό των στόχων, περιλαμβάνει την αξιοποίηση των όποιων δυνατοτήτων παρέχει η Κ.Α.Π. (μαζί και παράλληλα με τη μείωση των αρνητικών συνεπειών της - γιατί υπάρχουν κι αυτές) καθώς και με την αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πλαισίων, την ενσωμάτωση όλο και μεγαλύτερης επιστημονικής συνδρομής, η οποία παρέχει υψηλή βαρύτητα τόσο στην παραγωγή όσο και στην διάθεση των προϊόντων και κυρίως καταλήγει σε μία αυστηρή αξιολόγηση των αποτελεσμάτων με μετρήσιμα στοιχεία. Αντίθετα η διαχείριση του φόρτου της καθημερινότητας και οι όποιες, πυροσβεστικού τύπου παρεμβάσεις, απλά μεταθέτουν το πρόβλημα οξύνοντάς το παράλληλα και σε κάθε περίπτωση δεν αποτελούν πολιτική αγροτικής ανάπτυξης. Για παράδειγμα, εξ άλλου, γνωρίζετε, εσείς ίσως καλύτερα από όλους μας, ότι κάθε φορά που επανέρχεται η ανάγκη σύμφωνης γνώμης της ΕΕ για την «κατεξαίρεσην» χορήγηση αποζημιώσεων τόσο δυσκολότερη καθίσταται η λήψη της σχετικής έγκρισης και τόσο περισσότερο βαθαίνει η αναξιοπιστία της χώρας μας.

Χαρακτηριστικά στην περσινή μας επιστολή τονίζαμε, επίσης, ότι: «Στα πλαίσια αυτά, είναι σκόπιμο να στρέψουμε την προσοχή μας στην αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης δυνατότητας, προκειμένου να διαμορφωθεί στην χώρα μας ένα πλαίσιο αγροτικής ανάπτυξης, με την ενσωμάτωση σαυτό και της επιστημονικής συνδρομής και γνώσης που είναι σε θέση να παράσχουν οι έλληνες γεωτεχνικοί και ο θεσμικός τους εκπρόσωπος (το ΓΕΩΤ.Ε.Ε.). Η παραπάνω διαπίστωση θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες να θεωρηθεί αυτονόητη. αλλά δυστυχώς όμως δεν είναι., διότι στην ελληνική πραγματικότητα (ακόμη και της πρόσφατης προηγούμενης περιόδου) είχε διαμορφωθεί μία εντελώς αντιεπιστημονική, «λογιστική» προσέγγιση στην ελληνική γεωργία. Είναι χαρακτηριστικό ότι απουσίαζε κάθε αναφορά, όχι μόνο στην προοπτική, στο μέλλον, στο όραμα το οποίο οφείλουμε να έχουμε για την ελληνική γεωργία και την ελληνική περιφέρεια αλλά και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, στην ενσωμάτωση των εξελίξεων και των καινοτόμων στοιχείων όσον αφορά τις επιστημονικές εξελίξεις (στους τομείς της παραγωγής, της διάθεσης, της οργάνωσης, της αξιοποίησης των χρηματοδοτήσεων, στα μέτρα της Ε.Ε. και στην αγροτική πολιτική ευρύτερα), στις απαιτήσεις των καταναλωτών και τις υποδείξεις της Ε.Ε

Σημαντικό σημείο αδυναμίας της χώρας μας είναι η αδιαφορίας για το κοινοτικό πλαίσιο. Η Ε.Ε. μας ψέγει επί 10 και πλέον χρόνια για το ΟΣΔΕ και εμείς εξακολουθούμε την στρεβλή προσέγγιση αναθέσεων και την προβληματική εφαρμογή του. Αυτό, βέβαια, έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να στερείται ενός σοβαρού εργαλείου άσκησης αγροτικής πολιτικής ενώ ταυτόχρονα οι καταλογισμοί (πρόστιμα) της Ε.Ε. αγγίζουν ως σήμερα το 1,5 δις. Καταδεικνύοντας την πλήρη αποτυχία του συστήματος που ακολουθείται στο ΟΣΔΕ τα τελευταία δέκα χρόνια ενώ αντανακλά σε όλους τους εμπλεκομένους μη εξαιρουμένης της πολιτικής ηγεσίας του Υ.Α.Α.Τ. διαχρονικά. Για την ακρίβεια οι καταλογισμοί για το ΟΣΔΕ είναι 3,5 φορές περισσότεροι από τα χρήματα που χορηγήθηκαν στους γεωργούς όλης της χώρας μετά τις αγροτικές κινητοποιήσεις του περσινού χειμώνα. Στο σημείο αυτό πρέπει για άλλη μια φορά να επαναληφθεί ότι το ΓΕΩΤΕΕ έχει καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις 3

προκειμένου να πάψει το ΟΣΔΕ στην Ελλάδα να είναι πρόβλημα αλλά να γίνει εργαλείο για την εφαρμογή της ΚΑΠ και εργαλείο ανάπτυξης.

Ένα άλλο σημείο το οποίο πρέπει να αναδειχθεί είναι η αδυναμία καταβολής των χρημάτων της Ενιαίας Αποσυνδεδεμένης Ενίσχυσης. Τα χρήματα μπορούσαν να χορηγηθούν εδώ και μήνες και να συμβάλλουν στον περιορισμό του οικονομικού προβλήματος των γεωργών. Δεν δόθηκαν όμως και η εύλογη ερώτηση είναι γιατί ;

Η απάντηση έχει να κάνει με την αδυναμία της χώρας μας να τηρήσει τις προϋποθέσεις που έθεσε η Ε.Ε. όσον αφορά την υλοποίηση του ΟΣΔΕ και την πορεία της λεγόμενης «ψηφιοποίησης» των αγροτεμαχίων. Τα ερωτήματα, όμως, παραμένουν: γιατί δεν ολοκληρώθηκε ; Δεν έχει κανείς ευθύνη γιαυτό; Ποια ευνομούμενη πολιτεία επιτρέπει ένας (ή πολλοί) ανάδοχος / -οι που αναλαμβάνει / -ουν ένα δημόσιο έργο να μην το παραδίδει / -ουν «!» και να μην καταλογίζονται οι ευθύνες «!», όταν μάλιστα για αυτό το έργο διατέθηκαν έξω από κάθε δημόσια διαδικασία 28.000.000 €. Πιστεύουμε να συμφωνείτε πως οι προκαταβολές των επιδοτήσεων με τη ταμειακή διευκόλυνση της ΑΤΕ δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημα. Ενώ αποτελεί την κορύφωση μιας τραγικής αντίφασης για την ελληνική γεωργία η μη έγκαιρη χορήγηση των ενισχύσεων σε στιγμή έντονης οικονομικής δυσκολίας των γεωργών.

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

θεωρώντας ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία, έχει την υποχρέωση αλλά και την βούληση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, σας καταθέτουμε εκ νέου τους άξονες (στην βάση του τρίπτυχου: παραγωγή εμπορία κατανάλωση) επί των οποίων πρέπει να στηρίζετε, κατά την άποψη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., κάθε προσπάθεια για βιώσιμη λύση στα προβλήματα τα οποία υφίστανται και προκάλεσαν τις κινητοποιήσεις των ελλήνων γεωργών, πέρα από τις οικονομικές παροχές που έχουν παρουσιασθεί ως σήμερα:

Αναγνώριση της αγροτικής οικονομίας ως ενός βασικού πυλώνα της πράσινης ανάπτυξης.

Προσανατολισμός της αγροτικής οικονομίας στη παραγωγή διατροφικών προϊόντων ποιότητας.

Διαμόρφωση πλαισίου και συνθηκών αγροτικής ανάπτυξης με την ενσωμάτωση της μέγιστης επιστημονικής συνδρομής ώστε να καταστεί εφικτή η παραγωγή εισοδήματος και όχι να απαιτείται, ως απαραίτητη, η παροχή οικονομικών ενισχύσεων για την στήριξή του (ή τουλάχιστον να μειώνονται οι πιθανότητες να επαναλαμβάνονται σε κοντινά διαστήματα αντίστοιχα προβλήματα, τα οποία έχουν σημαντικό κόστος στην χώρα). Η στόχευση της προσπάθειας πρέπει να αποβλέπει στην επίλυση των προβλημάτων της ελληνικής γεωργίας και του έλληνα γεωργού και όχι στην κάλυψη των αναγκών των διάφορων φορέων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική γεωργία.

Οργανωμένη προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές, αξιοποίηση δυνατοτήτων παρακολούθησης αλλά και πρόβλεψης των τιμών των αγροτικών προϊόντων με πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η επιστήμη και η τεχνολογία.

Μελέτη, σε επιστημονική βάση, των διαρθρώσεων της χώρας και των αναγκών αναδιαρθρώσεων τόσο της φυτικής όσο και της ζωικής παραγωγής.

Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην προετοιμασία της χώρας όσον αφορά την ΚΑΠ, τις εθνικές επιλογές του καν. 73 / 2009 και γενικότερα την μετά το 2013 εποχή.

Αναδιαμόρφωση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 (έχουμε υποβάλει σειρά επιστολών), προκειμένου αυτό να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες της ελληνικής γεωργίας. Ενώ υπενθυμίζουμε την τοποθέτηση του ΓΕΩΤΕΕ ότι κακώς δεσμεύθηκε το ΠΑΑ σε μεγάλο μέρος του π.χ. με αρδευτικά έργα με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι για τα μέτρα που απευθύνονται απευθείας στους γεωργούς.

4

Τήρηση του πλαισίου της Ε.Ε. όσον αφορά τις διαθέσιμες δυνατότητες και τις ευκαιρίες ανάπτυξης.

Καθιέρωση ενός ουσιαστικού πλαισίου ανταλλαγής απόψεων και διαλόγου σε επιστημονική βάση, για τα θέματα που αφορούν την ελληνική γεωργία. Σαφώς όχι όπως λειτούργησε πολλές φορές ως σήμερα, αλλά σε μία διαρκή διαδικασία, όπου θα παρέχεται η ευκαιρία όχι δημόσιων σχέσεων και μονολόγου αλλά ανταλλαγής απόψεων και σύνθεσης, ώστε να προκύπτουν χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία θα καθιστούν την χώρα ικανή να αντιμετωπίσει κάθε δύσκολη πτυχή των εξελίξεων στον αγροτικό τομέα.

Σε πολλές περιπτώσεις, θα απαιτηθεί ο επαναπροσδιορισμός και των υπηρεσιών του Υ.Α.Α.Τ. και του ευρύτερου γεωργικού τομέα, στα πλαίσια και της νέας διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν άριστα και αποτελεσματικά τόσο οι τρέχουσες ανάγκες όσο και οι στόχοι της αναπτυξιακής πολιτικής.

Σε κάθε περίπτωση το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., με το ρόλο του συμβούλου της πολιτείας που του παρέχει η ελληνική νομοθεσία και του θεσμικού εκπροσώπου των ελλήνων γεωτεχνικών, παραμένει στην διάθεσή σας προκειμένου να συμμετάσχει σε κάθε προσπάθεια που θα αποβλέπει στον περιορισμό των προβλημάτων της ελληνικής γεωργίας και στην υποστήριξη των δράσεων του Υ.Α.Α.Τ.

Η ΠΟΣΓ για τις αγροτικές κινητοποιήσεις



Η ΠΟΣΓ έχει επισημάνει έγκαιρα με όλους τους τρόπους προς όλους τους θεσμικά εμπλεκόμενους τα αδιέξοδα της εφαρμοζόμενης αγροτικής πολιτικής και των οργανωτικών προβλημάτων στον αγροτικό τομέα καθώς και την δυσλειτουργία του Προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης.
Δυστυχώς οι τελευταίες εξελίξεις με τον αγροτικό κόσμο της χώρας μας δικαιώνουν απόλυτα.
Οι ολιγωρίες ο ερασιτεχνισμός και η αναβλητικότητά της προηγουμένης Πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ αλλά και η καθυστέρηση άσκησης αγροτικής πολιτικής από τη, νέας Πολιτική, ηγεσία σε σχέση με το αγροτικό πρόβλημα έχουν φέρει σε πραγματικό αδιέξοδο τον αγροτικό κόσμο που κάτω από το βάρος των προβλημάτων επέλεξε έναν δυναμικό τρόπο κινητοποιήσεων.
Ήρθε πλέον η στιγμή που πρέπει η Πολιτεία να αφήσει πίσω τις τις αδιέξοδες πρακτικές του παρελθόντος και με υπευθυνότητα και παρρησία να προχωρήσει σε αποφάσεις και δράσεις για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα. πάνω στα νέα δεδομένα της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας.
Είναι απαραίτητη η στήριξη των αγροτών με μέτρα που θα επιλύουν χρόνια προβλήματα θα αναδεικνύουν τα πλεονεκτήματά και θα υλοποιούν με συνοπτικές διαδικασίες τις πολιτικές αποφάσεις για την ανάπτυξη του αγροτικού τομέα.
Η επιστημονική γνώση είναι η κρίσιμη παράμετρος που θα δώσει το συγκριτικό πλεονέκτημα και θα μετουσιώσει τις πολιτικές αποφάσεις σε δράση για το καλό του Έλληνα αγρότη.
Η ΠΟΣΓ εκφράζει την αλληλεγγύη της στο δίκαιο αγώνα των Ελλήνων αγροτών για μια βιώσιμη ανταγωνιστική. και αναπτυσσόμενη Γεωργία που θα εξασφαλίζει τόσο το επίπεδο διαβίωσής τους όσο και την παραγωγή και εμπορία ποιοτικών και ασφαλών εγχώριων τροφίμων που θα συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Επιτέλους πρέπει να αντιληφθούν όλοι ότι η γεωργία είναι ο βασικός πλουτοπαραγωγικός πυλώνας της χώρας που πάνω του πρέπει να στηριχθεί η ανάκαμψη και η ευημερία της.
Η ΠΟΣΓ καλεί την Κυβέρνηση και την Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να προχωρήσει άμεσα στην ικανοποίηση των ώριμων αιτημάτων του αγροτικού κόσμου και με ταχύτητα να προχωρήσει στις διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτούνται σε όλα τα επίπεδα για την ουσιαστική ανάπτυξη του αγροτικού τομέα της Χώρας.

Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2010

Η ποιοτική αναβάθμιση του βαμβακιού ο μεγάλος στόχος




Την επιτακτική ανάγκη να συνεχιστεί η βαμβακοκαλλιέργεια στο Νομό Λάρισας και στη Θεσσαλία γενικότερα τα επόμενα χρόνια τόνισε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχίας Λάρισας ο αντινομάρχης Αγροτικού τομέα κ. Κων/νος Σπανούλης.

Και σημείωσε ότι η Νομαρχία Λάρισας έχει στόχο να περάσουμε πλέον από το "χύμα" βαμβάκι σε ένα προϊόν ποιοτικό, πιστοποιημένο με υψηλή προστιθέμενη αξία στην αγορά.

Συγκεκριμένα στο πλαίσιο ενημέρωσης από τους υπευθύνους ελεγκτές για το "Πρόγραμμα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Βαμβακιού" του ΚΑΝ. 637/08 ο κ. Σπανούλης επανέλαβε τη βούληση του Νομάρχη Λάρισας κ. Λουκά Κατσαρού αλλά και τις προσπάθειες που έχει καταβάλλει τα τελευταία χρόνια η Νομαρχιακή Αρχή για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η καλλιέργεια του βαμβακιού στο Νομό Λάρισας.

Ο αντινομάρχης Αγροτικού τομέα στην τοποθέτηση του προς τους αρμόδιους ελεγκτές του Προγράμματος Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Βαμβακιού τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: "Το βαμβάκι είναι η μοναδική ποτιστική καλλιέργεια που απαιτεί το λιγότερο νερό. Η σκέψη ορισμένων που ελαφρά τη καρδία ζητούν να μην υπάρξουν ποτιστικές καλλιέργειες τα επόμενα χρόνια και να αντικαταστούν αυτές εξ ολοκλήρου με ξερικές θα έδινε την χαριστική βολή για την επιβίωση των κατοίκων στις πόλεις μιας και η θερμοκρασία το καλοκαίρι θα αυξανόταν κατά 5ο C τουλάχιστον - και ως εκ τούτου με την εξέλιξη αυτή τα χωράφια των παραγωγών θα απέδιδαν την μισή παραγωγή.

Εάν σταματήσει η βαμβακοκαλλιέργεια και οι παραγωγοί στραφούν σε άλλες καλλιέργειες όπως π.χ. καλαμπόκι, βιομηχανική τομάτα, ζαχαρότευτλα, σιτηρά κ.α. θα δημιουργηθεί μία υπερπροσφορά με αποτέλεσμα τη δραματική μείωση των τιμών και την κατάρρευση του αγροτικού εισοδήματος.

Οι βαμβακοκαλλιεργητές σημείωσε ο κ. Σπανούλης τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργήσει τεράστιες υποδομές. Η περίπτωση εγκατάλειψης της βαμβακοκαλλιέργειας θα οδηγήσει τους παραγωγούς σε μία δυσβάσταχτη υποχρέωση, τα εκκοκκιστήρια θα κλείσουν και η ανεργία θα κορυφωθεί .

Η βαμβακοκαλλιέργεια στηρίζει οικονομικά εκτός από τα αγροτικά νοικοκυριά πολλές επαγγελματικές ομάδες (Γεωτεχνικούς, Εμπόριο εφοδίων, Μεταφορικές Εταιρίες, Βιομηχανικοί Εργάτες κ.α.)

Είναι το μοναδικό προϊόν που είναι ελλειμματική η Ε.Ε. γι' αυτό εξάλλου έως το 2013 είναι διασφαλισμένο συνδεδεμένο ποσό 80 ευρώ/στρεμ. Για καλλιέργεια έως 2,5 εκατομ. στρέμματα .

Το μεγαλύτερο ποσοστό της εγχώριας παραγωγής εξάγεται με σημαντικές εισροές συναλλάγματος για την χώρα μας.

Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να παράγει βιοκαύσιμα από ενεργειακά φυτά γιατί πληρώνει αδρά πράσινους ρύπους και το βαμβακέλαιο δίνει και εδώ λύση.

Για τους κυριότερους παραπάνω λόγους το βαμβάκι μπορεί να σταθεί μέσω της οργάνωσης και της ταυτότητας του. Η ολοκληρωμένη διαχείριση με το σήμα της πιστοποιεί την υγιή και ανόθευτη ποιότητα του παραγόμενου βάμβακος, δίνοντας προστιθέμενη αξία και καλές αγορές προς όφελος των παραγωγών εκκοκιστών και της χώρας.

Με γνώμονα όλα τα παραπάνω οφέλη ο Νομάρχης κ. Λουκάς Κατσαρός κατέθεσε (μέσω ΕΝΑΕ) στην κ. Μπατζελή την πρόταση για ένα νέο πρόγραμμα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης 4 ετούς διάρκειας μιας και οι πιστώσεις είναι διασφαλισμένες από την ΚΟΑ βάμβακος (100% Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση) με προκήρυξη και ένταξη των παραγωγών πριν την έναρξη ανοιξιάτικης σποράς.

Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν υποβληθεί στη διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης 3.575 αιτήσεις παραγωγών που ανήκουν σε 19 ομάδες και αφορούν 245.000 στρ. βαμβακιού.

Το εν λόγω πρόγραμμα έχει στόχο την λελογισμένη χρήση λιπασμάτων-ζιζανιοκτόνων , την καλύτερη καταπολέμηση εχθρών και ασθενειών , τη μείωση των ψεκασμών , καθώς και τη μείωση του κόστους καλλιέργειας και πέρα από αυτά στοχεύει κυρίως και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης έλαβε ήδη μέτρα για την γρήγορη διεκπεραίωση των αιτήσεων στον Ο.ΠΕ.ΚΕ.ΠΕ.

Στη συγκέντρωση προλόγισε ο Διευθυντής Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχίας Λάρισας κ. Δημ. Ζδουκόπουλος και εκ μέρους του τμήματος Φυτικής Παραγωγής που έχει την ευθύνη υλοποίησης του προγράμματος ο Τμηματάρχης κ. Φίλιππος Μάντζαρης, ενώ τη σχετική ενημέρωση έκανε ο υπεύθυνος εισηγητής Γεωπόνος κ. Λευτέρης Τζιούφας.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν 40 Γεωπόνοι-Τεχνολόγοι οι οποίοι ορίσθηκαν από την Υπηρεσία ελεγκτές του προγράμματος.

Λευκή τρύπα 300 δισ. για το Δημόσιο από την ακίνητη περιουσία

Λευκή τρύπα 300 δισ. για το Δημόσιο από την ακίνητη περιουσία
Ολοκληρώθηκε η καταγραφή της από την ΚΕΔ

Του Λεωνιδα Στεργιου / Lstergiou@kathimerini.gr

«Aσο» άνω των 300 δισ. ευρώ απέκτησε η κυβέρνηση στο μανίκι της που μπορεί να ανατρέψει τις αρνητικές αξιολογήσεις των ξένων οίκων, να μειώσει το δημόσιο χρέος και το κόστος δανεισμού, αλλά και να χρηματοδοτήσει το ασφαλιστικό σύστημα. Πριν από μερικά 24ωρα ολοκληρώθηκε η καταγραφή και ο υπολογισμός της αντικειμενικής αξίας ακινήτων του Δημοσίου που παρουσιάζει σήμερα η «Κ». Η καταγραφή και ο υπολογισμός αυτός γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού Δημοσίου και, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ και καθηγητή Γιάννη Στουρνάρα, μπορεί να ενισχύσει τη διαπραγματευτική ικανότητα της Ελλάδας και να ανατρέψει το αρνητικό κλίμα, συμβάλλοντας στον περιορισμό του δημοσίου χρέους και του κόστους δανεισμού.

Η Διεύθυνση Μητρώου της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου (ΚΕΔ) χρησιμοποίησε περίπλοκα υπολογιστικά μοντέλα με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών (δορυφορικών συστημάτων), προκειμένου να εντοπίσει, να καταγράψει τη δημόσια περιουσία και να εκτιμήσει τη συνολική αξία των ακινήτων, μας πληροφορεί ο κ. Βασίλης Μαγκλάρας, Προϊστάμενος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΚΕΔ. Ο υπολογισμός έγινε βάσει των χαμηλότερων αντικειμενικών αξιών κάθε ζώνης. Σύμφωνα με το αποτέλεσμα, τα περισσότερα από 71.000 ακίνητα του ελληνικού Δημοσίου που βρίσκονται στην επικράτεια και στο εξωτερικό υπό τη διαχείριση της ΚΕΔ, έχουν αντικειμενική αξία 272 δισ. Δηλαδή, η αξία τους ανέρχεται στο 112,5% του ΑΕΠ, όσο δηλαδή το δημόσιο χρέος.

Η ΚΕΔ, διαχειρίζεται περίπου το 90% των ακινήτων που ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο (ιδιοκτησία Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου). Το υπόλοιπο 8% ανήκει στην ΕΤΑ, σε διάφορα υπουργεία, στη ΔΕΠΟΣ (Δημόσια Επιχείρηση Πολεοδομίας και Στέγασης), στην ΑΓΡΟΓΗ (αγροτική γη), στο ΤΕΘΑ (Ταμείο Εθνικής Αμυνας) και σε διάφορα ασφαλιστικά ταμεία. Επομένως, η συνολική αξία των ακινήτων του Δημοσίου από κτίρια μέχρι παραλίες και βουνοπλαγιές έχουν αντικειμενική αξία άνω των 300 δισ. ευρώ.

Το στοιχείο αυτό είναι καθοριστικό στην προσπάθεια της δημοσιονομικής εξυγίανσης, καθώς μέχρι σήμερα ήταν άγνωστο και δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στη σύνταξη ισολογισμών του κράτους στο πλαίσιο του διπλογραφικού συστήματος. Επίσης, σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Γ. Στουρνάρα, η Ελλάδα ήταν μέχρι χθες, ίσως, η μοναδική χώρα του ΟΟΣΑ όπου δεν έχει καταγραφεί η περιουσία του Δημοσίου στο σύνολό της. Και όταν λέμε Δημόσιο εννοούμε όχι μόνο την Κεντρική Διοίκηση, αλλά και όλους τους οργανισμούς όπου μαζί απαρτίζουν την Γενική Κυβέρνηση, σύμφωνα με τον ορισμό της Συνθήκης.

Στην τελευταία του έκθεση (φέτος το καλοκαίρι) για την Ελλάδα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) έκανε μια πρώτη απόπειρα έμμεσης εκτίμησης της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου. Αν και ατελής και ελλιπής είναι μια πρώτη εκτίμηση της «καθαρής θέσης» του, δηλαδή της διαφοράς μεταξύ ενεργητικού και παθητικού. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: το ελληνικό Δημόσιο το 2008 διέθετε ρευστά περιουσιακά στοιχεία (π.χ. μετοχές, καταθέσεις κ.λπ.) της τάξης του 30% του ΑΕΠ και απόθεμα κεφαλαίου 51% του ΑΕΠ. Εφόσον το δημόσιο χρέος το 2008 ήταν 102,6% του ΑΕΠ, η καθαρή θέση του Δημοσίου ήταν αρνητική και ίση με -22% του ΑΕΠ περίπου. Σύμφωνα με τη μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε, δεν περιλαμβάνεται η αξία της γης, ενώ η αξία του αποθέματος του κεφαλαίου υπολογίστηκε εμμέσως, ως το συσσωρευμένο αποτέλεσμα επενδύσεων από το 1960 μέχρι σήμερα. Αν η αποτίμηση της περιουσίας γίνει με άμεσο τρόπο και συμπεριλάβει και την αξία της γης, ενδεχομένως να καταλήξει σε αρκετά υψηλότερη εκτίμηση. Δηλαδή, η κατάταξη με βάση την καθαρή θέση του Δημοσίου ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα ήταν πολύ πιο ευνοϊκή για την Ελλάδα απ’ ό,τι η κατάταξη με βάση το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αυτή η μεθοδολογία, αν και πιο ορθή, δεν έχει επισήμως υιοθετηθεί ακόμα από τους διεθνείς οργανισμούς και τους παράγοντες της διεθνούς αγοράς χρεογράφων, κερδίζει όμως συνεχώς έδαφος και ενδεχομένως θα υιοθετηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, σημειώνει ο κ. Στουρνάρας. Η εξέλιξη αυτή θα είχε άμεση θετική συνέπεια στην πιστοληπτική αξιολόγηση της οικονομίας και, κατά συνέπεια, στο κόστος εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους.

Λύση για το ασφαλιστικό

Η ακίνητη περιουσία του ελληνικού Δημοσίου μπορεί να αποτελέσει πηγή χρηματοδότησης για το ασφαλιστικό σύστημα. Μεταξύ των προτάσεων που έχει καταθέσει η ΓΣΕΕ στο πλαίσιο του διαλόγου για το ασφαλιστικό περιλαμβάνεται φόρος επί της υπεραξίας των ακινήτων του Δημοσίου και της Εκκλησίας κάθε φορά που θα γίνεται αύξηση των αντικειμενικών αξιών. Επίσης, έχει προτείνει ειδικό τέλος επί της εκμετάλλευσης των έργων που εκτελούνται από ιδιώτες ή από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Αν υποθέσουμε ότι οι αντικειμενικές αξίες αυξηθούν κατά 30%, τότε η υπεραξία που θα προκύψει υπολογίζεται σε 81,6 δισ. ευρώ επί της οποίας μπορεί να υπολογιστεί ο φόρος, σύμφωνα με την πρόταση της ΓΣΕΕ. Βέβαια, το αναλογιστικό έλλειμμα των ταμείων υπολογίζεται μεταξύ 65% και 168% του ΑΕΠ, δηλαδή ξεπερνά το σύνολο της δημόσιας ακίνητης περιουσίας. Ωστόσο, η γνώση της αξίας των ακινήτων του Δημοσίου αποτελεί μια βάση για υπολογισμούς ή για άλλες προτάσεις, όπως είναι η παραχώρηση ακινήτων ή χαρτοφυλακίου ακινήτων σε ταμεία, προκειμένου τα τελευταία να τα εκμεταλλευθούν (π.χ. τιτλοποιήσεις) και να αποκομίσουν έσοδα και χρηματοδότηση. Τέλος, τα έργα ΣΔΙΤ που διαχειρίζεται η ΚΕΔ σήμερα ανέρχονται σε 1,5 δισ. ευρώ. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση, το ελληνικό Δημόσιο έχει λαμβάνειν έσοδα. Ακόμα κι αν αυτό γίνει μέσω οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Οι τιτλοποιήσεις, όπου κι αν γίνουν το ίδιο αποτέλεσμα θα έχουν στο τέλος της ημέρας. Το ίδιο ισχύει και με συγχρηματοδοτούμενα έργα, τα οποία, από την ώρα που άρχισαν να υλοποιούνται έδωσαν έναν άλλο τόνο στην ανάπτυξη ούτως ή άλλως. Τώρα, φαίνεται ότι ήρθε η ώρα να αξιοποιηθούν και διαφορετικά. Ζητούμενο, βεβαίως, είναι αν και κατά πόσο το ελληνικό Δημόσιο και το υπουργείο Οικονομικών θα αξιοποιήσουν το νέο «δώρο».

πηγή:kathimerini.gr

Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010

Βιομάζα απο πορτοκάλια ετοιμάζει η Biofresh


Ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει η βιομηχανία φρέσκων χυμών Biofresh Α.Ε. Η εταιρεία που παράγει τον Sparti's Juice (τον γνωστό χυμό πορτοκαλιού που δεν παράγεται από συμπύκνωμα) έχει θέσει ως βασικό στόχο της αναπτυξιακής της στρατηγικής την ενεργειακή αυτάρκεια μέσα από αποκλειστικά Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, δρομολογεί τη δημιουργία ενός πρότυπου εργοστασίου κομποστοποίησης που θα αξιοποιεί τα στερεά απόβλητα (φλούδες και πολτός εσπεριδοειδών) της βιομηχανικής της μονάδας για την παραγωγή βιομάζας. Από τη βιομάζα αυτή, στη συνέχεια, θα παράγονται τόσο ηλεκτρική και θερμική ενέργεια όσο και βιολογικό λίπασμα.

Η σχετική τεχνογνωσία, όπως είναι γνωστό, είναι διαθέσιμη ωστόσο λίγες εταιρείες στην Ελλάδα την αξιοποιούν. Η Biofresh σχεδιάζει να την ενσωματώσει σε μια μονάδα αναερόβιας ζύμωσης που θα λειτουργεί σε καθημερινή βάση και θα έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται περί τους 50 τόνους πολτού εσπεριδοειδών ημερησίως για την παραγωγή βιοαερίου. Από τη λειτουργία της σε πρώτη φάση θα εξασφαλίζονται 850 ΚW ηλεκτρικής και 925 ΚW θερμικής ενέργειας. Στα βασικά προϊόντα της μονάδας, επιπλέον, θα περιλαμβάνεται και αγροτικό λίπασμα υψηλής ποιότητας για κατάλληλο για αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πρόκειται για την πρώτη «πράσινη» επένδυση της γνωστής εταιρείας χυμών, αφού η μονάδα που διατηρεί στα Βρυσικά Λευκοχώματος στη Σπάρτη (μια επένδυση ύψους άνω των 10 εκατ. ευρώ) διακρίνεται για το οικολογικό της προφίλ. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη λειτουργία της απαιτούνται μόλις 25 κυβικά νερού την ώρα (σχεδόν το 1/10 της ποσότητας που χρησιμοποιεί μια συμβατική βιομηχανία χυμών). Παράλληλα, έχει εξασφαλίσει άδεια για την εγκατάσταση και λειτουργία στο χώρο της μονάδας φωτοβολταϊκών συστημάτων ισχύος 200 ΚW.
πηγή: agronews.gr