
Αναζήτηση Αναρτήσεων
Δευτέρα 3 Μαΐου 2010
ΖΗΤΕΙΤΑΙ γεωπόνος ή τεχνολόγος γεωπόνος – πωλητής για τη Ν. Ελλάδα

ΓΕΩΤΕΕ :ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας δημοσιεύει την κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι Πρόεδροι Επιστημονικών Φορέων σχετικά με τα προβλήματα που έχουν προκαλέσει οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που αφορούν στην εφαρμογή της Σύστασης C111 και της Οδηγίας 36/05 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ανασυγκρότηση συνεταιρισμών
Μαζική και άμεση υπήρξε η ανταπόκριση από παντός είδους φορείς του αγροτικού χώρου στη δημόσια διαβούλευση για τους στόχους και τις ανάγκες των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων που εξήγγειλε η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κατερίνα Μπατζελή.
Η διαβούλευση ξεκίνησε στη διεύθυνση www.opengov.gr/ypaat στις 20 Απριλίου και θα συνεχιστεί μέχρι τις 3 Μαΐου, με στόχο, μέσα από την κατάθεση απόψεων από όλους τους ενδιαφερόμενους να προκύψει ένα πρωτογενές υλικό για τη σύσταση του νομοσχεδίου για την «Ανασυγκρότηση των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων».
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται βεβαίως στη λεπτομερέστατη, πενηντασέλιδη πρόταση της ΠΑΣΕΓΕΣ, που περιλαμβάνει μία σειρά από θέσεις για την εξύγιανση και αναμόρφωση των αγροτικών συνεταιρισμών, όπως για παράδειγμα η μετατροπή όλων των ΕΑΣ σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς.
Ωστόσο, αναπόφευκτα προκύπτει και ένα ουδόλως αδικαιολόγητο ερώτημα για τους πιο υποψιασμένους και επιφυλακτικούς που γνωρίζουν τα του χώρου: Το κατά πόσον η πρόταση της κορυφαίας αγροτοσυνεταιριστικής οργάνωσης αποτελεί πραγματικά μία γνήσια προσπάθεια ανασυγκρότησης του πολύπαθου χώρου ή αν καλούνται τώρα να διαχειριστούν την κρίση που οι ίδιοι δημιούργησαν αυτά τα προβλήματα εξαρχής, με τον κίνδυνο φυσικά να ανακυκλώσουν τα ίδια ακριβώς προβλήματα. Με άλλα λόγια, η ανησυχία εντοπίζεται στο κατά πόσον υπάρχει προθυμία να επέλθουν όντως οι ριζοσπαστικές κινήσεις εξυγίανσης του χώρου ή ο φαύλος κύκλος θα διαιωνιστεί και το συνεταιριστικό κίνημα θα παραμείνει… κενό γράμμα.
Με την ΠΑΣΕΓΕΣ να διατείνεται μάλιστα σε μία από τις θέσεις της πως είναι έτοιμη και πρόθυμη να αποποιηθεί τον συνδικαλιστικό της ρόλο και να εγκαταλείψει την επαγγελματική εκπροσώπηση των αγροτών, προκειμένου να πάψει να συνδέεται στην κοινή συνείδηση με κομματικά συμφέροντα και άλλες ύποπτες διασυνδέσεις, αναρωτιέται κανείς κατά πόσον η οργάνωση επιδίδεται εκ νέου σε μεγαλόστομο κυνήγι εντυπώσεων, θόλωμα των νερών και βολιδοσκόπηση διαθέσεων, που δεν αντανακλά απαραίτητα τις πραγματικές διαθέσεις που επικρατούν στους κόλπους της. Βέβαια, αξίζει να ειπωθεί πως η ΠΑΣΕΓΕΣ διασαφηνίζει συγχρόνως πως δεν σκοπεύει να διατηρήσει τα σκήπτρα της ως κορυφαία οργάνωση συντονισμού και εκπροσώπησης της συνεταιριστικής κίνησης.
Στις επόμενες σελίδες παρουσιάζονται συνοπτικά οι κύριες θέσεις πολιτικής της ΠΑΣΕΓΕΣ για την ανασυγκρότηση των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, καθώς και αντιπροσωπευτικά δείγματα απόψεων που έσπευσαν να καταθέσουν άλλοι δρώντες του αγροτικού τομέα.
Τους παράγοντες ζωτικής σημασίας που θα εγγυηθούν ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα στην προσπάθεια ανασυγκρότησης, εξυγίανσης και ανάπτυξης των αγροτικών συνεταιρισμών, εντοπίζει σε αναλυτική πενηντασέλιδη μελέτη με τις θέσεις της το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ, τις οποίες παρουσίασε σε συνεδρίασή της στο Ναύπλιο.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης τονίστηκε ότι κανένας παραγωγός δεν πρέπει να αποκλείεται από τη συμμετοχή του στο συνεταιρισμό, εάν πραγματικά ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες του. Παράλληλα, κρίθηκε απόλυτα αναγκαία η ενίσχυση της επιχειρηματικής ευελιξίας των συνεταιρισμών και η επιδίωξη της μέγιστης δυνατής συσπείρωσής τους σε εθνικό, ευρωπαϊκό, ακόμα και υπερεθνικό επίπεδο. Να σημειωθεί πως η ΠΑΣΕΓΕΣ θα ολοκληρώσει τον α΄ κύκλο της διαβούλευσης, σε ειδική σύνοδο με τους Προέδρους και τους Διευθυντές των μελών της, που προβλέπεται να πραγματοποιηθεί στις 13 και 14 Μαΐου του 2010.
Οι τέσσερις στόχοι των συνεταιρισμών
Η ΠΑΣΕΓΕΣ θεωρεί πως μέσα από τους αγροτικούς συνεταιρισμούς πρέπει να επιδιώκονται οι εξής τέσσερις στόχοι:
α) Η ισχυροποίηση της διαπραγματευτικής δύναμης των αγροτών, με συγκέντρωση της προσφοράς αγροτικών προϊόντων και της ζήτησης αγροτικών εφοδίων.
Η συσπείρωση του συνόλου, ει δυνατόν, των παραγωγών, είναι το μέγιστο δυνατό μέσο προάσπισης των συμφερόντων τους, αφού στο σημερινό κλίμα του έντονου ανταγωνισμού, ο μεμονωμένος παραγωγός δύσκολα έχει περιθώρια επιβίωσης, εκτός αν προσφέρει κάποιο προϊόν ή υπηρεσία με συγκεκριμένη ιδιαιτερότητα ή ζήτηση.
β) Η συνεργασία των μελών με τη συνεταιριστική οργάνωση πρέπει να είναι ουσιαστική, με πραγματική δέσμευση. Αυτό συνεπάγεται περιορισμό της κυριαρχίας του μέλους και αύξηση της κυριαρχίας της ομάδας. Οφείλει να αναφέρεται στο καταστατικό και να τηρείται με αυστηρότητα η δέσμευση των μελών να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του συνεταιρισμού, διαφορετικά θα αυτός θα καταστεί αργά ή γρήγορα άχρηστος και θα διαλυθεί. Όταν ο συνεταιρισμός αποφασίζει να αναλάβει μια δραστηριότητα, τα μέλη πρέπει να υποχρεώνονται να υπογράψουν δέσμευση χρησιμοποίησης των υπηρεσιών του (η μη τήρησή της συνεπάγεται αποζημίωση εκ μέρους του μέλους) ή να αποχωρήσουν.
γ) Η δέσμευση του μέλους πρέπει να είναι εθελοντική (μέσω του καταστατικού) και όχι επιβαλλόμενη από τη νομοθεσία.
δ) Το θεσμικό πλαίσιο οφείλει να διευκολύνει την ανασυγκρότηση που θα επιδιωχθεί, παρέχοντας τις κατάλληλες ρυθμίσεις και τα αναγκαία κίνητρα συγχώνευσης και ανάπτυξης. Η Πολιτεία έχει συμφέρον να υπάρχουν ισχυρές συνεταιριστικές πρωτοβουλίες και για τη δημιουργία τους μπορεί να συμβάλει με το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, ενώ ρυθμιστικές ενισχύσεις για την καλύτερη λειτουργία της αγοράς είναι δικαιολογημένες, χωρίς όμως να επιζητούνται από τους συνεταιρισμούς διαρκείς «ενέσεις» επιβίωσης πριν από την «εκπνοή».
Οι άξονες ανασυγκρότησης των αγροτικών συνεταιρισμών κατά ΠΑΣΕΓΕΣ
1) Οι Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ) να αποτελέσουν ισχυρούς πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς, που έχουν ως μέλη φυσικά και νομικά πρόσωπα και να εξυπηρετούν απ’ ευθείας τα μέλη τους. Παρότι υπάρχουν περιπτώσεις σημαντικών πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών, ο αριθμός τους είναι περιορισμένος. Με τη μετατροπή των ενώσεων σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς θα παρουσιαστεί η πραγματική εικόνα της ελληνικής συνεταιριστικής κίνησης.
2) Οι γενικές συνελεύσεις να είναι λειτουργικές, με περιορισμένο αριθμό μελών, ώστε να γίνεται ουσιαστικός διάλογος. Εφόσον οι ενώσεις μετατραπούν σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς, ο αριθμός των μελών θα είναι μεγάλος. Όμως, για να είναι λειτουργική μια γενική συνέλευση, πρέπει να αποτελείται από σχετικά περιορισμένο αριθμό προσώπων, αφού υπάρχει έλλειψη χρόνου προκειμένου να εκφραστούν όλοι οι συμμετέχοντες σε μία πολυάνθρωπη συνέλευση. Προκειμένου να αυξηθεί η ευελιξία των συνεταιρισμών στη λήψη αποφάσεων, πρέπει να περιορίζονται τα θέματα που εντάσσονται στην αρμοδιότητα της γενικής συνέλευσης, και να εξουσιοδοτηθεί ο χειρισμός των περισσότερων από το Δ.Σ. ή τον γενικό διευθυντή.
3) Οι υφιστάμενοι πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμοί να αποτελέσουν Τμήματα του νέου συνεταιρισμού (πρώην ΕΑΣ), τα οποία να λειτουργούν ως Τμηματικές Συνελεύσεις για την εκλογή αντιπροσώπων. Η ένταξη των υφιστάμενων συνεταιρισμών στην Ένωση που θα μετατραπεί σε πρωτοβάθμιο συνεταιρισμό, προσφέρει την ευκαιρία της εκκαθάρισης του μητρώου των συνεταιρισμών από άτομα που έχουν αποβιώσει ή εγκαταλείψει τη γεωργία. Δεν θα έχουν λόγο εγγραφής όσοι δεν χρησιμοποιούν τις προσφερόμενες υπηρεσίες στο χρονικό διάστημα που ορίζει το καταστατικό. Επίσης, εκείνοι που κατά τη διάρκεια ενός έτους δεν έχουν χρησιμοποιήσει υπηρεσίες ενός κατώτατου επιπέδου, δεν πρέπει να έχουν δικαίωμα ψήφου στη γενική, τμηματική ή τομεακή συνέλευση, ώστε να μην επηρεάζουν αποφάσεις που αφορούν τα ενεργά μέλη.
Μετά την εκκαθάριση του μητρώου, τα εναπομείναντα ενεργά μέλη κάθε υφιστάμενου συνεταιρισμού, εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό που καθορίζει το καταστατικό της νέας ΕΑΣ, θα αποτελούν τμήμα της πρωτοβάθμιας πλέον ΕΑΣ. Θετικά θα λειτουργήσει για την ανασυγκρότηση και η διατήρηση σε ισχύ των κινήτρων συγχώνευσης που περιλαμβάνει ο νόμος 2810/2000 στο άρθρο 21.
4) Στο νέο πρωτοβάθμιο συνεταιρισμό (πρώην ΕΑΣ) να γίνονται δεκτά και νομικά πρόσωπα ως μέλη, εάν το προβλέπει το καταστατικό, με την προϋπόθεση ότι δεν θα ασκούν παρόμοιες, ή ανταγωνιστικές δραστηριότητες. Δεν θα πρέπει να αποκλείονται από τους πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς όσοι π.χ. δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, αλλά αντίθετα πρέπει να περικλείονται όσοι μπορούν να εξυπηρετηθούν από τις δραστηριότητες του συνεταιρισμού, με την προϋπόθεση ότι δεν ασκούν ανταγωνιστικές και άλλες δραστηριότητες που αντιστρατεύονται τους στόχους των συνεταιρισμών. Στόχος είναι να μην απορρίπτονται παραγωγοί, οι οποίοι επειδή έχουν αποκλειστεί καταλήγουν να χρησιμοποιούνται από ιδιώτες ανταγωνιστές ως κράχτες αποστασίας μελών του συνεταιρισμού.
5) Οι Κεντρικές Ενώσεις να αποτελέσουν δευτεροβάθμιους συνεταιρισμούς, κλαδικού χαρακτήρα. Το συνεταιριστικό σύστημα θα περιλαμβάνει μόνο δύο επίπεδα: πρωτοβάθμιους και δευτεροβάθμιους συνεταιρισμούς, με τις Κεντρικές Ενώσεις να αποτελούν τους δευτεροβάθμιους συνεταιρισμούς, με στόχο να είναι εξειδικευμένοι και εθνικού επιπέδου, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή συσπείρωση των παραγωγών.
6) Συνεταιριστικές Εταιρείες να συνεχίσουν να υπάρχουν και να είναι μέλη της ΠΑΣΕΓΕΣ, αφού ως φορείς των συνεταιριστικών οργανώσεων, κρίθηκε πως εξυπηρετούν καλύτερα τους στόχους τους με αυτή τη νομική μορφή.
7) Η ΠΑΣΕΓΕΣ να παραμένει η κορυφαία οργάνωση συντονισμού και εκπροσώπησης της συνεταιριστικής κίνησης, με μέλη πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς (τις πρώην ΕΑΣ) και πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς που δεν έχουν ενταχθεί σε ΕΑΣ, με κανόνες εκπροσώπησης ίδιους με των Ενώσεων που έχουν μετατραπεί σε πρωτοβάθμιους. Στην ΠΑΣΕΓΕΣ θα μετέχουν επίσης οι Κεντρικές Ενώσεις (ως δευτεροβάθμιοι συνεταιρισμοί) και οι Κοινοπραξίες, με τον τρόπο και τη δύναμη σε ψήφους ανάλογη με τη σημερινή.
8) Η ΠΑΣΕΓΕΣ να εγκαταλείψει την επαγγελματική εκπροσώπηση των αγροτών.
Η ΠΑΣΕΓΕΣ θα πείσει για την ειλικρίνεια των προθέσεών της να αναλάβει την ανασυγκρότηση της συνεταιριστικής κίνησης, αν αποποιηθεί τον συνδικαλιστικό της ρόλο και εάν αυτοί που την εκφράζουν αποφασίζουν να απέχουν από κομματικές εκδηλώσεις, διασυνδέσεις και εξαρτήσεις. Επίσης, θα πείσει εάν η ηγεσία της συστηματικά προβάλλει τον επιχειρηματικό χαρακτήρα των συνεταιρισμών και γνωστοποιεί τα αποτελέσματα των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών τους.
9) Να γίνει απορρόφηση των περιουσιακών στοιχείων των συνεταιρισμών, με συμφωνία ΕΑΣ-Συνεταιρισμών, ύστερα από αποτίμηση από ανεξάρτητο όργανο, χωρίς να προηγηθεί ειδική εκκαθάριση, αλλά με ειδική διάταξη νόμου δυνητικής εφαρμογής. Θα πρέπει να γίνει αντικειμενική αποτίμηση της περιουσίας κάθε ενδιαφερόμενου συνεταιρισμού. Αν οι ενσωματούμενοι συνεταιρισμοί έχουν ανεξόφλητα δάνεια, αυτά να εξοφληθούν εις βάρος της μεταβιβαζόμενης περιουσίας. Τα περιουσιακά στοιχεία που θα μεταβιβαστούν από τους πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς στη νέα ΕΑΣ να απαλλάσσονται από φόβο μεταβίβασης. Η αξία εκποιούμενης περιουσίας πρωτοβάθμιου συνεταιρισμού δεν διανέμεται στα μέλη.
10) Να δοθούν στους συνεταιρισμούς που μεταβιβάζουν περιουσιακά στοιχεία στη νέα ΕΑΣ, ειδικές μερίδες μελών-επενδυτών, οι οποίες θα ανήκουν στο Τμήμα που αντικατέστησε τον πρωτοβάθμιο συνεταιρισμό, και θα συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων, με καθορισμένο ποσοστό ψήφων.
11) Η Τμηματική Συνέλευση (ως συλλογικό όργανο) θα έχει τη δυνατότητα να εκπροσωπείται στη γενική συνέλευση της νέας ΕΑΣ, ως μέλος επενδυτής με αριθμό ψήφων που θα προκύπτει από το ύψος του κεφαλαίου που μεταβίβασε στην ΕΑΣ.
12) Το σύνολο των μελών-επενδυτών να μπορεί να εκπροσωπείται στη γενική συνέλευση της νέας ΕΑΣ με αριθμό ψήφων ίσο με το 25% των ψήφων των φυσικών προσώπων μελών, περιλαμβανομένων και των νομικών. Ο αριθμός ψήφων των μελών-επενδυτών θα αναπροσαρμόζεται ανά τριετία.
13) Κάθε Τμηματική Συνέλευση θα εκλέγει αντιπροσώπους με βάση τον αριθμό των ψήφων των μελών και επιπλέον αντιπροσώπους με βάση τη συμβολή της στο κεφάλαιο της νέας ΕΑΣ.
14) Στη νέα ΕΑΣ, να εφαρμόζεται το Δυαδικό Σύστημα διοίκησης, στο οποίο υπάρχει Όργανο Διεύθυνσης και Όργανο Εποπτείας, αποτελούμενο από αιρετούς εκπροσώπους των μελών. Το Όργανο Διεύθυνσης ορίζεται, εποπτεύεται και ανακαλείται από το Όργανο Εποπτείας. Το πρώτο αποτελείται από 1-3 συνήθως στελέχη εξειδικευμένα σε θέματα μάνατζμεντ, το δεύτερο από μέλη του συνεταιρισμού, που εκλέγονται από τη γενική συνέλευση.
15) Να υπάρχει καταστατική διάταξη η οποία να προβλέπει ότι εάν τα 2/3 των μελών εγκρίνουν την κοινή διαχείριση προϊόντος, να υποχρεούνται όλοι να την αποδέχονται.
16) Ο ίδιος ανωτέρω κανόνας να εφαρμόζεται και στην προμήθεια γεωργικών εφοδίων (κυρίως λιπασμάτων και φαρμάκων).
Κλαδικές οργανώσεις ζητούν οι αγρότες
Η δημόσια διαβούλευση για τη λειτουργία και τη δομή των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, που ξεκίνησε από τις 20 Απριλίου στον δικτυακό τόπο www.opengov.gr, θίγει μία σειρά από ζητήματα που άπτονται του χώρου, μεταξύ αυτών το ασυμβίβαστο των συνεταιριστών και των συνδικαλιστών, την ίδρυση κλαδικών οργανώσεων και τους τρόπους ελέγχου και εποπτείας της οικονομικής διαχείρισης των Ενώσεων από τα διοικητικά συμβούλια. Η εφημερίδα Agrenda, θέλοντας να δώσει βήμα και στη φωνή του παραγωγού, συγκέντρωσε και σας παρουσιάζει μερικές από τις πλέον αντιπροσωπευτικές απόψεις που έχουν κατατεθεί μέχρι στιγμής.
Ζητούν νέο πιο ευέλικτο σχήμα
Να δοκιμαστεί ένα νέο σχήμα στους αγροτικούς συνεταιρισμούς, δίνοντας έμφαση στις μικρές ανώνυμες εταιρείες μεγάλου αριθμού αγροτών (π.χ 200 ή 300 ή 500 το πολύ) όπου θα είναι μέτοχοι, έχοντας συμβάλει στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο με την προσωπική τους περιουσία (πχ 1.000 ευρώ) έκαστος. Η θέση της πολιτείας και του υπουργείου πρέπει να συνδρομητική, όσον αφορά τους νομικούς συμβούλους του εκάστοτε αγροτικού συνεταιρισμού, τις τεχνικές συμβουλές μέσω επιστημονικού προσωπικού από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αλλά και την καθοδήγηση όσον αφορά τις πηγές των πρώτων υλών.
Η βασική κατεύθυνση της νέας αυτής δομής των αγροτικών συνεταιρισμών θα πρέπει να είναι η κοινή πιο δυνατή διαπραγματευτική δύναμη των αγροτών της περιοχής, χωρίς τη μεσολάβηση χονδρεμπόρων, με κυρίαρχο στόχο την επίτευξη καλύτερων τιμών παραγωγού και υψηλότερου εισοδήματος.
(Γιάννης Χ.)
Εποπτεία και αυστηρές ποινές
Στο σπάσιμο της «παρέας» των υψηλά ιστάμενων προσώπων σε κάθε Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών, που λυμαίνονται σε κάποιες περιπτώσεις το κέρδος του παραγωγού θα πρέπει να εντοπιστεί η βασική αιχμή του νέου σχεδίου που προτείνει το ΥΠΑΑΤ για τους συνεταιρισμούς.
Καινοτόμος πρόταση, με έμφαση στην ειδίκευση κάθε περιφέρειας σε ένα ή δύο το πολύ προϊόντα, έχει ως εξής: Κάθε νέα περιφέρεια (υπερνομαρχία) να έχει μία Ένωση και κάθε νομός μια ΑΣΟ ανά προϊόν και όλες οι Ενώσεις να δημιουργήσουν μια ισχυρή συνεταιριστική τράπεζα στη χώρα. Έτσι, βελτιώνεται η ποιότητα του προϊόντος, αποκτά ονομασία σε σχέση με την τυποποίησή του και δίνει υπεραξία στο προϊόν, κέρδος στον παραγωγό και την περιοχή. Θέλει όμως επαγγελματισμό, όχι ερασιτέχνες.
(Παντελής)
Ξεχνάμε ΑΣΟ και Ενώσεις
Άλλη λύση; Δημιουργούνται ιδιωτικές εταιρείες, με μετόχους τους αγρότες ή όσους έχουν αγροτική παραγωγή, οι οποίες θα λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, στα πλαίσια ιδιωτικών εταιρειών παραγωγής και εμπορίας προϊόντων.
Έτσι, ξεφεύγουμε από μπλόκα, καταλήψεις και αγρότες στους δρόμους. Ο καθένας «δουλεύει» για τη δική του εταιρεία με στόχο το κέρδος και σκοπό την επιβίωσή της και τους.
(Γιώργος)
Κλαδικοί συνεταιρισμοί, η βάση
Η δημιουργία ισχυρών οικονομικών μονάδων τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο πρέπει να «οδηγεί» όποια ανασυγκρότηση του συνεταιριστικού κινήματος, με βάση τους κλαδικούς συνεταιρισμούς. Παράδειγμα προς μίμηση: ο οργανωμένος ιδιωτικός τομέας με σαφή προσανατολισμό σε κάθε προϊόν ή ομάδα προϊόντων. Παράδειγμα προς αποφυγήν: οι οργανώσεις γενικού σκοπού.
Ακόμα και οι πολυεθνικοί κολοσσοί που εξαγοράζουν επιχειρήσεις μεταποιητικές του αγροτικού τομέα, τις λειτουργούν με ανεξάρτητα δικά τους συμβούλια και στελέχη. Δεν ασκείται το μάνατζμεντ ενιαία. Αντίθετα στις περισσότερες Ενώσεις γενικού σκοπού, καλείται για παράδειγμα ένας βαμβακοκαλλιεργητής -όχι απαραίτητα και επιχειρηματίας- πού συμμετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο να αποφασίσει και να μανατζάρει μονάδα κονσερβοποίησης άλλου προϊόντος, π.χ. ελιών χωρίς να γνωρίζει ούτε τις ποικιλίες της καλλιέργειας.
(Μπάμπης)
Δύναμη τους: η ισχύς εν τη ενώσει
Συνεταιρισμός είναι μια αυτόνομη ένωση προσώπων που συγκροτείται εθελοντικά για την αντιμετώπιση των κοινών οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών αναγκών και επιδιώξεών τους διά μέσου μιας συνιδιόκτητης και δημοκρατικά διοικούμενης επιχείρησης. Σύμφωνα με την πρόταση αυτή, στον εθελοντισμό «βλέπουν» κάποιοι τη λύση για τη μετατροπή των ΕΑΣ σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς.
Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα μέλη έχει ένας συνεταιρισμός, τόσο πιο δυνατός μπορεί να είναι. Ωστόσο, μοιάζει ένα εγχείρημα δύσκολο, καθώς οι δραστήριοι συνεταιρισμοί κάθε περιοχής δεν θα δεχθούν να υπαχθούν στην ΕΑΣ και θα υποχρεωθούν να αποχωρήσουν, με αποτέλεσμα τα νέα φυσικά μέλη της Ένωσης να είναι πρόσωπα που δεν λειτούργησαν οικιοθελώς με κίνδυνο της πορείας των νέων πρωτοβάθμιων ενώσεων.
(Νίκος Βαλλής)
Εξυγίανση του αγροτικού συνεταιριστικού κινήματος σε δύο πυλώνες
Στη σημερινή συγκυρία, η επιδείνωση του οικονομικού κλίματος με τη συνεχή αύξηση των επιτοκίων, με το άδικο και άνισο φορολογικό σύστημα και με τη επιβράδυνση της ανάπτυξης έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο και στον αγροτικό χώρο. Απαιτούνται, λοιπόν, μέτρα στήριξης του συνεταιριστικού κινήματος, με στόχο να αποτελέσουν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί ένα ισχυρό εργαλείο παρέμβασης, ώστε να φτάσει το προϊόν από το χωράφι στο ράφι, παρακάμπτοντας τους ενδιάμεσους, για καλύτερα και φθηνότερα διατροφικά προϊόντα. Η στήριξη αυτή πρέπει να βασίζεται σε δύο πυλώνες.
Ο πρώτος αφορά το διατροφικό μοντέλο, που πρέπει να αποτελέσει κορυφαίας σημασίας επιλογή στο επίπεδο της αγροτικής πολιτικής, έτσι ώστε από τη μία μεριά να ανταποκριθούμε στη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση των τροφίμων και από την άλλη να περιορίσουμε το έλλειμμα στο αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο, το οποίο συνεχώς μεγεθύνεται αρνητικά. Μια χώρα σαν την Ελλάδα που μπορεί να παράγει σχεδόν τα πάντα σε άριστες ποιότητες, η απουσία οργάνωσης και στρατηγικής την υποχρεώνει να καταβάλλει βαρύ τίμημα για εισαγωγές προϊόντων αμφιβόλου ποιότητας και χαμηλής διατροφικής αξίας. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, που αποτελούν τον πυρήνα ανάπτυξης του αγροτικού τομέα. Πρέπει να προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε να έχουμε ελκυστικό κια όχι απαξιωτικό αγροτικό επάγγελμα, το οποίο να είναι επιλογή και όχι διέξοδος και να προσελκύει επιτυχημένους και όχι αποτυχημένους.
Αχ. Καραγκιοζόπουλος: Πρόεδρος ΕΑΣ Παγγαίου και αντιπρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ
Από το 233ο φύλλο της εφημερίδας Agrenda
agronews.gr
το νέο Τιμολόγιο για την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων για το έτος 2010 ( ΟΣΔΕ 2010)

Κλιμάκιο Δικαιωμάτων | Κοστολόγιο ( ανευ ΦΠΑ ) |
200 – 300 | 55 € |
300 – 500 | 65 € |
500 – 800 | 70 € |
800 – 1000 | 80 € |
1000 – 2000 | 110 € |
2000 – 3000 | 130 € |
3000 – 4000 | 140 € |
4000 και άνω | 150 € |
κατα κύριο εππάγγελμα Αγρότες με πάνω απο 10.000 | 150 € |
Συνταξιούχοι του ΟΓΑ με παραπάνω απο 5000 | 150 € |
Σάββατο 1 Μαΐου 2010
Ο Ρόλος του Γεωτεχνικού στη Νέα Αυτοδιοικητική Δομή

Το Πρόγραμμα..
Κατάργηση οργανισμών: «Τακτοποίηση» του δημοσίου ή «ταφόπλακα» της αγροτικής έρευνας;
Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑγροΤύπου, οργανισμοί που ασχολούνται με την αγροτική έρευνα δεν είναι η πρώτη φορά που απειλούνται με «λουκέτο» αφού και στο παρελθόν, Δήμοι έχουν προσπαθήσει και καταφέρει σε κάποιες περιπτώσεις να καρπωθούν εκτάσεις ερευνητικών κέντρων στερώντας την επιστημονική στήριξη από την ελληνική γεωργία. Ξεκινώντας από το θέμα της συγχώνευσης και κατάργησης δημόσιων φορέων θα πρέπει να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, συνολικά έχουν αξιολογηθεί περισσότεροι από 200 δημόσιοι φορείς και τέθηκαν συγκεκριμένοι χρονικοί στόχοι για την οριστική συγχώνευση ή κατάργησή τους. Ίσως κανείς δεν διαφωνεί με το γενικότερο «συμμάζεμα» του δημόσιου τομέα. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι εκείνοι που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι αν δεν γίνει σωστή αξιολόγηση του πραγματικού έργου που παράγουν κάποιοι οργανισμοί, ίσως αυτή η απόπειρα για καλύτερο συντονισμό του δημοσίου (ελαττώνοντας τα περιττά έξοδα), μετατραπεί σε «μπούμερανγκ» για το ίδιο το κράτος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της προοπτικής, είναι η κατάργηση του Δενδροκομικού Σταθμού Πόρου αλλά και του Σταθμού Ελέγχου Σπόρων Αθηνών (ΣΕΣ), στο Μαρούσι. Δύο υπηρεσίες, που υπάγονται στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και σύμφωνα με όσους γνωρίζουν καλά τα πράγματα, είναι μοναδικοί στο έργο τους στην Ελλάδα. Ένα έργο, που σύμφωνα με τους γεωπόνους κρίνεται αναγκαίο αφού εκτός τις αγροτικής έρευνας που πραγματοποιούν προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια στους παραγωγούς όλης της χώρας. Ειδικότερα, ο ΣΕΣ είναι υπεύθυνος για τον εργαστηριακό έλεγχο των σπόρων σποράς φυτών μεγάλης καλλιέργειας και κηπευτικών (βλαστικότητα, μηχανική καθαρότητα, κ.λ.π.), ενώ ο Δενδροκομικός Σταθμός Πόρου αποτελεί τη βάση της καλλιέργειας των εσπεριδοειδών στην πατρίδα μας, διότι μεταξύ άλλων είναι η μοναδική υπηρεσία που παράγει και διαθέτει πιστοποιημένο πολλαπλασιατικό υλικό εσπεριδοειδών στις φυτωριακές επιχειρήσεις.
agrotypos.gr
Παρασκευή 30 Απριλίου 2010
Άνοιξε η αυλαία της έκθεσης αγροτικών προϊόντων ποιότητας AgroQuality Festival
Το Φεστιβάλ, το οποίο τελεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, έχει σκοπό την προβολή και προώθηση των ποιοτικών προϊόντων της ελληνικής γης στο δίκτυο των επαγγελματιών της διατροφής, τους εμπορικούς ακολούθους των Πρεσβειών αλλά και στους καταναλωτές, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να δουν και να δοκιμάσουν αγνά ποιοτικά προϊόντα αλλά και να περιηγηθούν στο Αγροτικό Χωριό γνωρίζοντας τη διαδικασία παραγωγής μιας σειράς αγροτικών προϊόντων μέσα από τη λειτουργία του Παραδοσιακού Ελαιοτριβείου, του Τυροκομείου, του Μελισσοκομείου, των Ρακοκάζανων και του Μύλου.Στο "Συνέδριο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας", θα συζητηθεί το μείζον θέμα της προώθησης-δικτύωσης των ελληνικών προϊόντων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τι περιλαμβάνει
Agro-Festival
Agro-Gastronomy
Agro-Meetings
Agro-TourismΈνας ακόμη στόχος της διοργάνωσης είναι η ανάδειξη του Αγροτουρισμούστην Ελλάδα. Ο θεσμός αυτός έχει σκοπό την ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, την εκμετάλλευση των τουριστικών καταλυμάτων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, πανσιόν, ξενώνες, camping) καθώς και από την τροφοδοσία των τουριστικών μονάδων με προϊόντα τοπικής παραγωγής γεωργικών συνεταιρισμών. Ο αγροτουρισμός θα αποτελέσει το εφαλτήριο ώστε οι επισκέπτες να γνωρίσουν μία μορφή ταξιδιού με σεβασμό προς το περιβάλλον και την παράδοση, βασισμένη στη γνωριμία του με την τοπική κουλτούρα, ιστορία και καθημερινότητα.
Agro-Καινοτομία
Agro-Γευσιγνωσία
Agro-Δίκτυα Επιχειρηματικότητας
info@eosp.eu
www.edpa.gr.-agronews.gr
Ευρωβουλευτές τσεκάρουν τις κοινοτικές ενισχύσεις
«Εάν διαπιστώσουμε παρατυπίες, συνέπεια θα είναι η απαίτηση για επιστροφή ενισχύσεων», δήλωσε ο Γερμανός ευρωβουλευτής Γιανς Γκάιερ.
Οι ευρωβουλευτές παραπέμπουν σε απόφαση που το Κοινοβούλιο έλαβε το 2007, για την ελάφρυνση του κοινοτικού προϋπολογισμού.
Επενδύσεις 3,3 εκατ. ευρώ από Αγροδίκτυο- Κασσίδης
Πρόκειται για μια μονάδα παραγωγής πλαστικών ειδών συσκευασίας (τελάρα) και μια ακόμα με «αποστολή» την επεξεργασία και συσκευασία βελτιωτικών υλικών εδάφους.
Αμφότερες υλοποιούνται στο Δυτικό Πέλλας και το κόστος τους αθροιστικά πλησιάζει τα 3,3 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 45%, ήτοι 1,48 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την κρατική επιχορήγηση. Το τραπεζικό δάνειο ανέρχεται στο ποσό των εννιακοσίων ογδόντα εννέα χιλιάδων τετρακοσίων (989.400,00) ευρώ, δηλαδή ποσοστό 30% του ύψους της επένδυσης.
Οι κτιριακές υποδομές έχουν ολοκληρωθεί και η εταιρεία βρίσκεται στο στάδιο των προσφορών για τον μηχανολογικό εξοπλισμό. Το εργοστάσιο κατασκευής τελάρων -που θα έχει δυναμικότητα 1200 τόνους ημερησίως- αναμένεται να είναι έτοιμο μέσα στο επόμενο τρίμηνο, ενώ και η μονάδα επεξεργασίας εγγειοβελτιωτικών (θα συσκευάζει περί τους 3000 τόνους υλικών την ημέρα) θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει στις αρχές του 2011.
Όπως λέει στo Agronews o κ. Στέφανος Κασσίδης, εκ των επικεφαλών της επιχείρησης, πρόκειται για δύο πολύ σημαντικές επενδύσεις που θα λειτουργήσουν υποστηρικτικά στο μεγάλο και φιλόδοξο πρότζεκτ που, μέσω της θυγατρικής της Ρόδι Ελλάς, υλοποιεί η εταιρεία στην περιοχή.
Ο λόγος για την πρότυπη μονάδα επεξεργασίας και χυμοποίησης ροδιού, κόστους 12 εκατ. ευρώ η οποία ξεκίνησε να κατασκευάζεται ήδη από το τέλος του 2008 και πλέον είναι έτοιμη να τεθεί σε πλήρη παραγωγική λειτουργία. Όπως μας λέει ο κ. Κασσίδης έχει ήδη ληφθεί η προέγκριση και μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να έλθει και η τελική έγκριση από το ΥΠΟΙΑΝ. Η εν λόγω μονάδα στεγάζεται σε ιδιόκτητη έκταση 32 στρεμμάτων, ενώ η συνολική δομημένη επιφάνεια φτάνει τα 10.200 τ.μ.
Για την διακίνηση του χυμού ροδιού που θα παράγει στο εξωτερικό, η Αγροδίκτυο- Κασσίδης έχει ήδη προχωρήσει στη σύναψη εμπορικών συμφωνιών με μεγάλο ρωσικό όμιλο-leader στο χώρο όπως επίσης και με την γνωστή βρετανική αλυσίδα Tesco.
ΤΕΑΓΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ:Αντιμέτωποι με την βαθιά κρίση
29 Απριλίου 2010
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 20η
Αντιμέτωποι με την βαθιά κρίση
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Παρακολουθώντας από κοντά τις εξελίξεις στην χώρα μας ιδιαίτερα στο "ασφαλιστικό" ζήτημα καθώς και τις προτεινόμενες λύσεις, θα θέλαμε να εκφράσουμε την πεποίθηση ότι αποδεικνύονται περίτρανα τα παρακάτω:
πόσο επιβεβλημένη ήταν η καθιέρωση της επαγγελματικής ασφάλισης στην χώρα μας,
πόση διορατικότητα είχε το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤ.Ε.Ε.) με την υλοποίηση της απόφασης δημιουργίας ενός αυτοδιοικούμενου Ταμείου Γεωτεχνικών (του Τ.Ε.Α.ΓΕ.) και
πόσο εύστοχη ήταν η απόφαση των πρώτων Γεωτεχνικών να αγκαλιάσουν το Ταμείο μας από την ίδρυσή του το 2006 και να ασφαλιστούν σε αυτό.
Στις δύσκολες οικονομικές και ασφαλιστικές συνθήκες, που αντιμετωπίζουμε σήμερα στην χώρα μας και που όλους μας λυπούν και μας προβληματίζουν, δεν θα ήταν υπερβολή να διατυπωθεί ότι το Τ.Ε.Α.ΓΕ. αποτελεί σήμερα μοναδικό στήριγμα για κάθε Γεωτεχνικό (ανεξαρτήτως ηλικίας ή επαγγελματικής κατάστασης).
Η ασφάλιση λοιπόν των Γεωτεχνικών στο Τ.Ε.Α.ΓΕ., θεωρείται πλέον ασφαλιστικός μονόδρομος διότι εκτός από μια εύστοχη απόφαση αποδείχθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό επιτυχημένη και συμφέρουσα επιλογή.
Κατά τους πρώτους μήνες του τρέχοντος οικονομικού έτους (2010) οι επενδύσεις του Τ.Ε.Α.ΓΕ. έχουν καθαρή ετησιοποιημένη απόδοση που φτάνει το 7%. Σε συνδυασμό με τις καθαρές αποδόσεις των προηγούμενων ετών (2007: 3,65%, 2008: 4,19% και 2009: 3,31%) το Τ.Ε.Α.ΓΕ. κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις των ασφαλιστικών φορέων σε σχέση με τις αποδόσεις των αποθεματικών τους. Έτσι από την ίδρυση του, το Τ.Ε.Α.ΓΕ. προσφέρει στους ασφαλισμένους του συνολική καθαρή απόδοση μεγαλύτερη του 12%.
Τέλος επισημάνουμε ότι με την επιφύλαξη, που αντιμετωπίζουν την εγγραφή τους στο Ταμείο μας ορισμένοι Γεωτεχνικοί, ουσιαστικά χάνουν μοναδική ευκαιρία να ωφεληθούν των μεγάλων αποδόσεων του Ταμείου μας (μεγαλύτερες του 12% τα τρία τελευταία χρόνια),
να απολαύσουν των σημαντικών φοροαπαλλαγών (από τις λίγες που διατηρούνται) και το κυριότερο να αποκτήσουν σημαντική και αξιόπιστη ασφαλιστική θωράκιση σε ένα δύσκολο ασφαλιστικό περιβάλλον, που διαμορφώνεται στην χώρα μας.Ίσως είναι η καταλληλότερη στιγμή να εμπιστευθείς και εσύ την ασφαλιστική κάλυψή σου στο Τ.Ε.Α.ΓΕ., εγγραφόμενος σήμερα στο http://www.teage.gr/Aithsh.aspx.
Με εκτίμηση