Αναζήτηση Αναρτήσεων

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Κόντρα στην Βουλή μεταξύ Σκανδαλίδη και βουλευτών της ΝΔ για τον ΕΛΓΑ

Κόντρα στην Βουλή μεταξύ Σκανδαλίδη και βουλευτών της ΝΔ για τον ΕΛΓΑΚόντρα στην Βουλή μεταξύ Σκανδαλίδη και βουλευτών της ΝΔ για τον ΕΛΓΑ

Τα ξίφη τους διασταύρωσαν στην Βουλή ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και βουλευτές της Ν.Δ. κατά την διάρκεια συζήτησης επερώτησης 55 βουλευτών της ΝΔ για τα θέματα του ΕΛΓΑ και την ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής. Από την πλευρά του ο κ. Σκανδαλίδης έκανα λόγο για για νεότερες ευνοϊκές εξελίξεις στον τομέα και επισήμανε πως μέσα στη δύσκολη συγκυρία οι προσπάθειες θα ευδοκιμήσουν ενώ η αξιωματική αντιπολίτευση έκανε λόγο για διάλυση του Οργανισμού και γενικότερη κατάρρευση της αγροτικής ανάπτυξης.

Ειδικότερα οι βουλευτές Γ. Καρασμάνης, Μ. Γιαννάκης, Γ. Κασαπίδης, Θ. Λεονταρίδης, Κ. Κόλλιας, Ευ. Κωνσταντινίδης έκαναν λόγο για πρωτοφανή κατάσταση καθώς - όπως ανέφεραν - έχουν περάσει πάνω από δέκα μήνες, αφ’ ότου η κυβερνητική πλειοψηφία ψήφισε τον «περιβόητο» νέο νόμο για την ασφάλιση της αγροτικής δραστηριότητας και τη λειτουργία του ΕΛΓΑ και σήμερα ο σημαντικός αυτός Οργανισμός που όλα τα προηγούμενα χρόνια, παρά τις όποιες αδυναμίες και ελλείψεις του, αποτέλεσε κυριολεκτικά ένα αποκούμπι για τον αγρότη βρίσκεται κυριολεκτικά υπό διάλυση. «Έχουν βαλτώσει τα πάντα και έχουμε φτάσει στο σημείο, όχι να μην δίνονται αποζημιώσεις για βεβαιωμένες ζημιές προηγουμένων ετών, αλλά να μην γίνονται ούτε καν εκτιμήσεις ζημιών». Επίσης – σύμφωνα με όσα αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων – είπαν πως στο Μεσοπρόθεσμο προβλέπεται ότι θα χάσουμε από την καινούργια ΚΑΠ 260 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

«Ένα σκοπό έχετε, πώς να πάρετε περισσότερα λεφτά από τους αγρότες, στο γνωστό σας αδιέξοδο μοτίβο των φόρων, φόρων και πάλι φόρων» είπε ο γραμματέας Αγροτικού, Γ. Καρασμάνης και προανήγγειλε την κατάθεση πρότασης νόμου από την ΝΔ για την λειτουργία του ΕΛΓΑ και ασφάλισης της φυτικής και ζωικής παραγωγής, στο αμέσως προσεχές διάστημα.
«Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις μας ότι με τον νόμο που ψηφίσατε θα αυξάνονταν οι εισφορές των παραγωγών, όχι μόνο θα περιοριζόταν η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας, αλλά θα δημιουργούνταν και προβλήματα δυσλειτουργίας με χρονοκαθυστερήσεις και επιπλέον κόστη για τον παραγωγό που θα καθιστούσαν αναποτελεσματικό και μη εφαρμόσιμο το νέο νομοσχέδιο» είπε ο Τομεάρχης Αγροτικού Γ. Κασαπίδης. Πρόσθεσε πως η νέα προκήρυξη των προγραμμάτων παθητικής προστασίας δεν έχει βγει στον αέρα ενώ υπάρχει μια έντονη ανησυχία ότι ο Οργανισμός απαξιώνεται με σταδιακά βήματα και μάλιστα τελευταία συζητείται η συγχώνευσή του με τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Απαντώντας ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κ. Σκανδαλίδης καταρχάς αναφέρθηκε σε μια θετική εξέλιξη που αφορά «την πολύ καλύτερη από την αναμενόμενη πρόταση της ΕΕ για τις δημοσιονομικές προοπτικές της Νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής».
Επίσης αφού είπε ότι το ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» σε σχέση με το ΕΣΠΑ, έχει φτάσει σε απορροφητικότητα το 40% και στο τέλος του χρόνου θα φτάσει το 50% και ανήγγειλε ότι επίσης στο τέλος του χρόνου, μετά τις νέες προκηρύξεις που γίνονται τώρα, θα έχουν βγει στον αέρα όλα τα χρήματα που αφορούν το Πρόγραμμα. Σχετικά με τις πληρωμές - ενισχύσεις αποζημιώσεις εξισωτικές - στον αγροτικό χώρο ο κ. Σκανδαλίδης ανέφερε ότι από τον περασμένο Οκτώβριο μέχρι σήμερα έφτασαν τα 3 δισ. 150 εκ. τέλειωσαν και οι πληρωμές των καπνοπαραγωγών και έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου μέχρι το τέλος του μήνα. Ενημέρωσε επίσης ότι για τις καλυπτόμενες από τους κανονισμούς του ΕΛΓΑ ζημιές από διάφορα αίτια στη φυτική παραγωγή και στο ζωικό κεφάλαιο το 2010, ο ΕΛΓΑ έχει καταβάλει μέχρι στιγμής 105.000.000 ευρώ. Ειδικά για τον ΕΛΓΑ ο κ. Σκανδαλίδης απευθυνόμενος προς την πτέρυγα της ΝΔ είπε: «Μην ανησυχείτε. Κανένα πρόβλημα δεν έχουμε εμείς να διαλύσουμε τον ΕΛΓΑ. Ήδη για τα θέματα των οδοιπορικών και για τα υπόλοιπα οικονομικά αιτήματα έχουμε κάνει συμφωνία με το υπουργείο Οικονομικών. Το ένα θέμα με τον κ. Σαχινίδη έχει τελειώσει και υπεγράφη σήμερα. Για το άλλο θέμα, για τα αιτήματα των ανθρώπων που έκαναν απεργία τις τελευταίες ημέρες, περιμένουμε τον κ. Βενιζέλο για να δούμε τι θα κάνουμε».

http://www.agrotypos.gr

ΦΡΕΝΟ ΣΤΟΥΣ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΟΥΣ ΨΕΚΑΣΜΟΥΣ ΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ

Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

«Εριξες φυτοφάρμακο που σου έδωσε ο γείτονας; Πλήρωνε». Πρόστιμα από 300 € ώς 100.000 €, αφαίρεση άδειας λειτουργίας, μέχρι ποινές φυλάκισης από 3 μήνες ώς 2 χρόνια προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση φυτοφαρμάκων, που επιχειρεί να βάλει φραγμό στην αλόγιστη χρήση τους απ' τον αγροτικό πληθυσμό. Το νομοσχέδιο δεν χαρίζεται στην ηλικιωμένη αγρότισσα, αφού «όποιος ανταλλάσσει έστω και δωρεάν γεωργικά φάρμακα τιμωρείται με πρόστιμο από 300 € ώς 30.000 €».

Στο υπουργικό το νομοσχέδιο για λιγότερη χημεία στα αγροτικά προϊόνταΣτο υπουργικό το νομοσχέδιο για λιγότερη χημεία στα αγροτικά προϊόνταΤο νομοσχέδιο, που πέρασε χθες πρώτη φορά από το υπουργικό συμβούλιο, αυξάνει τη γραφειοκρατία αλλά αποσκοπεί σε γεωργία με λιγότερα χημικά για την προστασία αγροτών, καταναλωτών, υιοθετώντας την άποψη ότι τα φυτοφάρμακα είναι φάρμακα και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται από τον καθέναν και διά πάσαν νόσον.

Βάζει στο στόχαστρο οποιονδήποτε διακινεί, πουλά, χρησιμοποιεί παράνομα, αλόγιστα ή μη εγκεκριμένα φυτοφάρμακα: αγρότη, γεωπόνο, έμπορο λιανικής, χονδρέμπορο, εισαγωγέα, διακινητή, παρασκευαστή και προβλέπει ηλεκτρονική καταγραφή διακίνησης φυτοφαρμάκων.

Για την άδεια, διακίνηση, διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων απαιτείται άδεια απ'τη Συντονιστική Εθνική Αρχή (ΣΕΑ), δηλαδή τη Διεύθυνση Προστασίας Φυτικής Παραγωγής του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Καθώς η διαδικασία ελέγχων συνήθως είναι προβληματική, το νομοσχέδιο του Γιάννη Κουτσούκου για τα φυτοφάρμακα επιχειρεί να βάλει τάξη κατά τη διαδικασία πώλησής τους: οποιοδήποτε κατάστημα, συνεταιρισμός, εταιρεία πουλά ή διακινεί φυτοφάρμακα οφείλει ν' απασχολεί επιστημονικό υπεύθυνο, που θα εξηγεί αυτοπροσώπως στον αγρότη τη δοσολογία, τη χρήση του φυτοφαρμάκου, τον τρόπο αποθήκευσής του, τους κινδύνους αλλά και τις μεθόδους αυτοπροστασίας του.

Ο έμπορος λιανικής ή ο συνεταιρισμός που πουλά φυτοφάρμακα οφείλει υποχρεωτικά να συμπληρώσει έντυπο με στοιχεία του αγρότη. Ονομα, επίθετο, ΑΦΜ, τοποθεσία και κωδικό αγροτεμαχίου, χορηγούμενο σκεύασμα, ποσότητα χορηγούμενου σκευάσματος, καλλιέργεια-προϊόν, αιτία, ειδικό κωδικό καταστήματος.

Για νέα φυτοφάρμακα υποβάλλονται τεχνικά στοιχεία, μελέτες και κριτήρια ασφαλείας, συγκροτείται Επιστημονική Επιτροπή Γεωργικών Φαρμάκων με διετή θητεία και γνωμοδοτεί σε δεύτερη φάση το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο. Αρμόδιοι φορείς για έλεγχο υπολειμμάτων γεωργικών φαρμάκων είναι οι υπηρεσίες των Περιφερειών και τα Κέντρα Προστασίας Φυτών και Ποιοτικού Ελέγχου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Τα πρόστιμα βεβαιώνονται ως δημόσια έσοδα, εισπράττονται κατά τον Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και κατατίθενται στο Κεντρικό Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας. Για όποιες παραβάσεις επαναλαμβάνονται, τα πρόστιμα διπλασιάζονται.

Αναλυτικά, τι προβλέπεται

* Θεσπίζεται Μητρώο Βιομηχανιών και Βιοτεχνιών Παρασκευής Γεωργικών Φαρμάκων και πρόγραμμα κατάρτισης σε θέματα ελέγχου υπολειμμάτων γεωργικών φαρμάκων, που υλοποιείται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης σε συνεργασία με τη ΣΕΑ. Αν κάποιος δεν έχει εγγραφεί στο Μητρώο, προβλέπονται πρόστιμα από 1.000 ευρώ ώς 100.000 ευρώ .

**Οποιος διαθέτει στην αγορά σπόρους που έχουν επενδυθεί με γεωργικά φάρμακα χωρίς σχετική άδεια από κράτος-μέλος πληρώνει πρόστιμο από 1.000-50.000 ευρώ και οι παρτίδες αποσύρονται.

* Οποιος αρνείται έλεγχο ή παρέχει ψευδή στοιχεία τιμωρείται με πρόστιμο ώς 50.000 ευρώ .

* Για παραπλανητικά στοιχεία σε φάκελο για γεωργικό φάρμακο με δυνητικά επιβλαβείς επιδράσεις σε άνθρωπο, ζώα ή περιβάλλον γενικά προβλέπεται πρόστιμο από 1.000-30.000 ευρώ και απαγορεύεται η διάθεση του φυτοφάρμακου στην αγορά για τουλάχιστον 1 χρόνο.

* Καθιερώνεται σύστημα συλλογής πληροφοριών για περιστατικά οξείας δηλητηρίασης και χρόνιες δηλητηριάσεις από παρατεταμένη έκθεση σε γεωργικά φάρμακα.

* Θεσπίζεται επιθεώρηση του εξοπλισμού εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων κάθε 5 χρόνια και μετά το 2020 ανά τριετία.

* Απαγορεύεται ο αεροψεκασμός εκτός ειδικών περιπτώσεων κι εφόσον δεν υπάρχει εναλλακτική λύση από εδάφους.

* Τίθενται περιορισμοί για τη χρήση γεωργικών φαρμάκων σε δρόμους, σιδηροδρομικές γραμμές, υποδομές κοντά σε επιφανειακά ή υπόγεια ύδατα κ.ά. και σε δημόσια πάρκα, κήπους, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία, παιδικές χαρές, υγιειονομικούς χώρους, προστατευόμενες περιοχές κ.ά.

* Θεσπίζεται κατάλογος εγκεκριμένων Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων αναρτημένος στην ιστοσελίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

* Στα καταστήματα πώλησης φυτοφαρμάκων αναρτάται τιμοκατάλογος και ιδρύεται Παρατηρητήριο Παρακολούθησης Τιμών Λιανικής Πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων.

* Αν άτομο ή εταιρεία καταπολεμά έντομα-τρωκτικά χωρίς ειδική άδεια σε κατοικημένο χώρο πληρώνει πρόστιμα ώς 30.000 ευρώ .

* Αν εταιρεία απεντόμωσης δεν χρησιμοποιεί εγκεκριμένα εντομοκτόνα ούτε λαμβάνει απαραίτητα μέτρα προβλέπεται πρόστιμο ώς 10.000 ευρώ κι αφαίρεση άδειας λειτουργίας για 3 μήνες.

enet.gr

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

KYA για τις γεωτρήσεις: Απόφαση για τις άδειες γεωτρήσεων

Απόφαση για τις άδειες γεωτρήσεων

Στην δημοσιότητα το ν/σ για τα φυτοφάρμακα μετά την συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο

Στην δημοσιότητα το ν/σ για τα φυτοφάρμακα μετά την συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο
Στην δημοσιότητα το ν/σ για τα φυτοφάρμακα μετά την συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο

Στο πλαίσιο ενός πιο αποτελεσματικού ελέγχου της εμπορίας και διάθεσης των γεωργικών φαρμάκων και της ορθολογική τους χρήση από τους παραγωγούς κινείται το ν/σ με θέμα «Διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά, ορθολογική χρήση των γεωργικών φαρμάκων», το οποίο σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥπΑΑΤ συζητήθηκε και εγκρίθηκε σήμερα στο υπουργικό Συμβούλιο. Σύμφωνα με αυτό τα στοιχεία διακίνησης εμπορίας και χρήσης των φυτοφαρμάκων θα καταγράφονται ηλεκτρονικά και θα είναι στη διάθεση τόσο των ελεγκτικών μηχανισμών όσο και των πολιτών.

Επίσης εντείνεται η προσπάθεια για την προάσπιση της ανθρώπινης υγείας, αλλά και η προσπάθεια για την προστασία του περιβάλλοντος και την παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντωνΕιδικότερα το Νομοσχέδιο:

  • Καταργεί και αντικαθιστά συνολικά το νομοθετικό πλαίσιο έγκρισης και κυκλοφορίας γεωργικών φαρμάκων στη χώρα, που ισχύει για διάστημα άνω των 30 ετών.

Θεσπίζει μέτρα που αφορούν την εφαρμογή:

- Του Κανονισμού (ΕΚ) 1107/2009, σχετικά με τη διάθεση φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά.

- Του Κανονισμού (ΕΚ) 396/2005, για τα ανώτατα όρια υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων μέσα ή πάνω στα τρόφιμα και τις ζωοτροφές φυτικής και ζωικής προέλευσης.

- Της Οδηγίας 2009/128 που αφορά τον καθορισμό πλαισίου κοινοτικής δράσης με σκοπό την επίτευξη ορθολογικής χρήσης των γεωργικών φαρμάκων.

  • Εναρμονίζει τις διαδικασίες αδειοδότησης διάθεσης φυτοπροστατευτικών προϊόντων στην αγορά.
  • Αξιοποιεί για πρώτη φορά τη σύγχρονη τεχνολογία για την καταγραφή των πωλήσεων φυτοφαρμάκων, τη διαμόρφωση εθνικής βάσης δεδομένων για την τεκμηρίωση των ακολουθούμενων πολιτικών, την παρακολούθηση της χορήγησής τους, τη διαφάνεια.
  • Διασφαλίζει τη συμμετοχή των οικονομικών και κοινωνικών εταίρων σε διαδικασίες λήψης κρίσιμων αποφάσεων.
  • Θεσπίζει ένα αξιόπιστο ελεγκτικό σύστημα όλης της αλυσίδας παραγωγής-διάθεσης-διακίνησης-ορθολογικής χρήσης φυτοφαρμάκων.
  • Εισάγει ένα αποτρεπτικό, αναλογικό και αποτελεσματικό σύστημα κυρώσεων
  • Λαμβάνει μέτρα για την παρακολούθηση των τιμών που καταβάλουν οι γεωργοί, συμβάλλοντας στην εξυγίανση της αγοράς αγροτικών εισροών.
  • Προσδιορίζει το ρόλο των επιμέρους δημοσίων αρχών, κεντρικών και περιφερειακών, στην υλοποίηση του Νόμου.
  • Λαμβάνει μέτρα ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης, κατάρτισης.

Οι κυριότερες διατάξεις του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

1. Χορήγηση άδειας κυκλοφορίας γεωργικού φαρμάκου


Οι διαδικασίες χορήγησης, τροποποίησης ή ανάκλησης άδειας κυκλοφορίας των γεωργικών φαρμάκων που προβλέπονται, ακολουθούν εναρμονισμένους κανόνες και κριτήρια με τα άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ένα ενιαίο επίπεδο προστασίας, η αμοιβαιότητα και η διάθεση στην αγορά φυτοπροστατευτικών προϊόντων που ωφελούν τη φυτική παραγωγή και δεν αναμένεται να έχουν επιβλαβείς συνέπειες στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Επιπλέον γίνεται σαφής διαχωρισμός της αρμόδιας αρχής που αξιολογεί τον κίνδυνο με βάση τα επιστημονικά δεδομένα ενός γεωργικού φαρμάκου, (Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο ή άλλος αντίστοιχος οργανισμός), και της αρχής που χορηγεί την άδεια και διαχειρίζεται τον κίνδυνο (Δ/νση Φυτοπροστασίας του ΥΠΑΑΤ), που παράλληλα ορίζεται ως Συντονιστική Εθνική Αρχή για την εφαρμογή του Νόμου. Ο σαφής αυτός διαχωρισμός αρμοδιοτήτων εξασφαλίζει διαφάνεια, απλούστευση και περιορισμό των επικαλύψεων συναρμόδιων υπηρεσιών. Παράλληλα θεσπίζονται διαφανείς διαδικασίες που εξασφαλίζουν την τήρηση των κανόνων της χρηστής διοίκησης.

2. Εξορθολογισμός χρήσης γεωργικών φαρμάκων


Προσδιορίζεται δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα επεξεργασίας και θέσπισης Εθνικού Σχεδίου Δράσης, που αποβλέπει στον καθορισμό ποσοτικών στόχων, μέτρων πολιτικής και δεικτών παρακολούθησης για τη μείωση των κινδύνων και των επιπτώσεων από τη χρήση των γεωργικών φαρμάκων στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, την εισαγωγή της ολοκληρωμένης φυτοπροστασίας, τις εναλλακτικές τεχνικές με σκοπό τη μείωση της εξάρτησης από τα γεωργικά φάρμακα. Για την επεξεργασία του εθνικού σχεδίου, θα ακολουθηθεί ευρύτατη ουσιαστική διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους.

3. Ορισμός Επιστημονικής Επιτροπής Γεωργικών Φαρμάκων


Συστήνεται Επιστημονική Επιτροπή με αρμοδιότητα τη γνωμοδότηση σε ευρύτερα ζητήματα φυτοπροστασίας και ενστάσεων αδειοδότησης φυτοφαρμάκων. Στην Επιτροπή θα συμμετέχουν στελέχη των αρμόδιων διευθύνσεων και επιστήμονες συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων κατά προτίμηση μέλη ΔΕΠ. Επιπλέον θα συμμετάσχει χωρίς δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωπος των αγροτών, του Συνδέσμου Φυτοπροστασίας και των περιβαλλοντικών οργανώσεων.

4. Ηλεκτρονική καταγραφή της διακίνησης των φυτοφαρμάκων


Δημιουργείται ηλεκτρονική εφαρμογή στο ΥΠΑΑΤ και απ’ ευθείας σύνδεση όλων των καταστημάτων λιανικής πώλησης φυτοφαρμάκων με αυτήν, στην οποία καταχωρούνται αυτόματα όλες οι συναλλαγές, τα στοιχεία του επαγγελματία – χρήστη, τα χορηγούμενα σκευάσματα, τα αίτια χορήγησης, τα παραστατικά πώλησης κ.λ.π.


Η εν λόγω ηλεκτρονική εφαρμογή θα αξιοποιηθεί επίσης για τη δημιουργία βάσης δεδομένων που θα περιλαμβάνει όλα τα νόμιμα φυτοφάρμακα που κυκλοφορούν στη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των σκευασμάτων βιολογικής καταπολέμησης, των προδιαγραφών, των οδηγιών χρήσης και προστασίας κ.λ.π.


Με τον τρόπο αυτό θα αποκτηθούν για πρώτη ίσως φορά έγκυρα στατιστικά δεδομένα, δυνατότητα στοχευμένων ελέγχων και παρεμβάσεων, διαφάνεια.

5. Έλεγχοι και κυρώσεις


Θεσπίζεται σύστημα ελέγχων διαρθρωμένο σε τρία επίπεδα: τους ελέγχους τήρησης των όρων και προϋποθέσεων χορήγησης αδείας, τους ελέγχους ορθολογικής χρήσης γεωργικών φαρμάκων και τους ελέγχους υπολειμμάτων.


Επιπλέον αποσαφηνίζονται οι αρμοδιότητες των κεντρικών και περιφερειακών αρχών στις διαδικασίες αυτές και προσδιορίζονται οι κατά περίπτωση διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.

6. Ειδικές πρακτικές και χρήσεις


Θεσπίζονται ιδιαίτερα αυστηρές προδιαγραφές και ειδική μέριμνα για την παρέκκλιση από την απαγόρευση των αεροψεκασμών, την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος και του πόσιμου νερού, τη μείωση ή πλήρη απαγόρευση χρήσης φυτοφαρμάκων σε περιοχές που χρησιμοποιούνται από το ευρύ κοινό, από ευπαθείς ομάδες, στις προστατευόμενες περιοχές κ.λ.π.

7. Κατάρτιση


Θεσπίζεται πρόγραμμα κατάρτισης ορθολογικής χρήσης φυτοφαρμάκων στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι επαγγελματίες χρήστες και διανομείς. Το πρόγραμμα οδηγεί στην απόκτηση πιστοποιητικού επαρκούς γνώσης, ενώ προσδιορίζονται οι καταληκτικές ημερομηνίες για την εφαρμογή του.

8. Εξοπλισμός, διαδικασίες εφαρμογής γεωργικών φαρμάκων Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την καταλληλότητα του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού, τη διαχείριση των κενών συσκευασίας μετά τη χρήση τους, την ορθή αποθήκευση, την καταστροφή του εναπομείναντος γεωργικού φαρμάκου.

9. Τιμές γεωργικών φαρμάκων


Για τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς θεσπίζονται μέτρα που αφορούν τον τρόπο αναγραφής και δημοσιοποίησης των τιμών λιανικής, την κοινοποίηση των καταλόγων χονδρικής στις αρμόδιες αρχές, την ίδρυση παρατηρητηρίου παρακολούθησης τιμών σε συνέργεια με άλλες δημόσιες αρχές.

Δείτε εδώ το Σχέδιο Νόμου όπως αυτό δόθηκε από το ΥπΑΑΤ


www.agrotypos.gr

Βιοκλιματικές παρεμβάσεις στην Αθήνα

Γράφει ο Σωτήρης Παπαδάκης - Αρχιτέκτων Τοπίου

Πιστεύουμε ότι εκμεταλλευόμαστε στο έπακρο τη λίγη και πολύτιμη βλάστηση στο κέντρο μιας πόλης; Η απάντηση δυστυχώς είναι όχι .

Στην πραγματικότητα μια πλατεία στο κέντρο μια μεγάλης πόλης όπως η Αθήνα θα μπορούσε - εάν είχε κατασκευαστεί στηριγμένη στις σχεδιαστικές οδηγίες μιας βιοκλιματικής μελέτης- να μετατραπεί σε μια όαση για τους ανθρώπους που την επισκέπτονται. Τι σημαίνει αυτό; Θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε το γύρω δομημένο περιβάλλον (υψηλά κτίρια-γειτονιές), τον προσανατολισμό και με τις κατάλληλες φυτεύσεις φυλλοβόλων με αειθαλών δένδρων (για παράδειγμα σε μια αναλογία 60:40) για να πετύχουμε μείωση της περιβάλλουσας θερμοκρασίας αέρα έως και 5°C. Παράλληλα η εισερχόμενη βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να μειωθεί από 20 έως και 60% ανάλογα ?ε την πυκνότητα του φυλλώματος κατά τους θερινούς μήνες σε αντίθεση με το χειμώνα που επιτρέπετε από τα άδεια κλαδιά να εισχωρήσει άνετα το ηλιακό φως.



Αντίστοιχα χρησιμοποιώντας τις κατευθύνσεις των οδών που καταλήγουν στην πλατεία σε σχέση με την κατεύθυνση-ένταση του ανέμου μπορούμε να τον «εγκλωβίσουμε» με φυτικές μάζες ή με δομικά υλικά φυσικό δροσισμό στον χώρο και συνεπώς ακόμα μεγαλύτερη μείωση της θερμοκρασίας.

Ο άνεμος βέβαια δεν είναι ένα συνεχές φαινόμενο - ποικίλει σημαντικά ως προς τη διεύθυνση και την ένταση (ριπές ανέμου) και οι διαφοροποιήσεις μπορεί να είναι εποχιακές ή ετήσιες.

Πλατείες με φυσικό δροσισμό - άνεμος

Συγκεκριμένα όσο μεγαλύτερη είναι η πλατεία, τόσο υψηλότερη η ταχύτητα του ανέμου μέσα στο χώρο, με μια σχεδόν γραμμική σχέση μεταξύ πλατείας και ταχύτητας ανέμου. Επίσης όσο μεγαλύτερη η πλατεία, τόσο πιο τυρβώδης είναι η ροή του αέρα. Τα ψηλά κτίρια στα όρια της πλατείας σε σχέση με τη γειτονιά, δημιουργούν υψηλότερη ταχύτητα ανέμου στην πλατεία και υψηλότερη τύρβη του αέρα. Επίσης παρατηρείτε έντονο κατακόρυφο ρεύμα αέρος προς τα κάτω γύρω από τις γωνίες υψηλών κτηρίων. Όλα τα παραπάνω είναι μερικά από τα φαινόμενα που συμβαίνουν σε μια έντονα δομημένη περιοχή όπου υπάρχει εσωτερικά ένας ανοικτός χώρος.

Η βέλτιστη αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων γίνεται με την σωστή φύτευση δένδρων και θάμνων μέτριου φυλλώματος (όπως, Λεύκη αργυρόλευκη, Μουριά, Κατάλπη, Ελαίαγνος κ.α.) και ανάλογα την περίπτωση αειθαλή ή φυλλοβόλα (όπως, Δρυς η Ίληξ η γνωστή Αριά, Ράμνος, Δάφνη του Απόλλωνα κ.α.) εξασφαλίζοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.




Τι συμβαίνει σήμερα;

Στις μέρες μας και ειδικότερα την τελευταία περίοδο παρατηρείτε έντονο δημόσιο ενδιαφέρον για την ποιότητα των ανοιχτών αστικών χώρων, καθώς και τον πολλαπλασιασμό τους αναγνωρίζοντας ότι αυτοί μπορούν να συμβάλουν στην ποιότητα της ζωής μέσα στις πόλεις.

Γενικότερα, οι μελέτες των δημόσιων αστικών και περιαστικών υπαίθριων χώρων αρχίζουν να αγγίζουν δειλά δειλά το κομμάτι του βιοκλιματικού σχεδιασμού και της ψυχολογίας χώρου.

Το μικροκλίμα της κάθε περιοχής είναι βασικής σημασίας για τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα και μπορούμε να πούμε ότι ουσιαστικά καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη χρήση των χώρων αυτών. Το μικροκλίμα επηρεάζεται κατ? αρχάς από τις επικρατούσες κλιματικές συνθήκες: θερμοκρασία, ηλιακή ακτινοβολία, υγρασία, ταχύτητα και διεύθυνση του ανέμου, οι οποίες παρουσιάζουν τόσο εποχιακές όσο και ημερήσιες διαφοροποιήσεις. Παράλληλα το δομημένο περιβάλλον, ο προσανατολισμός και η γεωμετρία των κτιρίων, το ανάγλυφο της περιοχής, η κάλυψη του εδάφους με βλάστηση και χώμα ή με δομικά υλικά, τα υλικά γενικότερα που συνθέτουν των χώρο, η ποιότητα αυτών, αλλά και τα χρώματα που υπάρχουν διαμορφώνουν εντέλει το μικροκλίμα της περιοχής. Το σημαντικό είναι ότι μπορεί το μικροκλίμα να διαφέρει σημαντικά μέσα στα όρια της ίδιας περιοχής, διαφοροποιώντας και καθορίζοντας ταυτόχρονα και τις συνθήκες άνεσης των χρηστών μέσα στο χώρο.

Θερμοκρασία το βασικό συστατικό

Ένα από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά μιας πόλης είναι η θερμοκρασία της. Σε μια οποιαδήποτε πόλη, μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα αισθανόμαστε έντονα κύματα ζέστης, προερχόμενα από τους δρόμους και τα σκουρόχρωμα κτίρια.

Σε αυτό το πλαίσιο, η βλάστηση μπορεί να επηρεάσει το μικροκλίμα ?ε διάφορους τρόπους, μειώνοντας τη θερμοκρασία αέρα σε σύγκριση ?ε επιφάνειες ?ε δομικά υλικά, σκιάζοντας και παρέχοντας ανεμοπροστασία. Η επίδραση της βλάστησης στο μικροκλίμα εξαρτάται και από την ανάπτυξη των φυτών. Ώριμα δέντρα έχουν θερμοκρασία φυλλωμάτων λίγο χαμηλότερη από τη θερμοκρασία του αέρα, ενώ νεαρά δέντρα και πέργκολες έχουν θερμοκρασία φυλλωμάτων λίγο υψηλότερη από τη θερμοκρασία του αέρα.

Βιοκλιματικοί παράμετροι

Η τοπογραφία ή το ανάγλυφο του εδάφους, παίζουν καθοριστικό ρόλο, τόσο στη ροή του ανέμου πάνω, γύρω ή διαμέσου των κτιρίων και των ελεύθερων χώρων, όπως επίσης και στη σκίαση ή τον ηλιασμό των επιφανειών.

Η ακτινοβολία των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν ή των επιφανειών των κτιρίων που υφίστανται στην περιοχή παίζει καθοριστικό ρόλο στην άνεση που θα προσφέρει ο χώρος. Σκούρα χρώματα και τραχείς επιφάνειες φυλακίζουν θερμότητα και διατηρούν την θερμοκρασία του χώρου σε υψηλά επίπεδα.

Η βλάστηση έχοντας δύο βασικές επιδράσεις στο χώρο όπως η σκίαση της ακτινοβολίας χαμηλού μήκους κύματος (η πλειοψηφία των φυλλοβόλων δέντρων έχουν πολύ χαμηλή διαπερατότητα στην ολική ηλιακή ακτινοβολία το καλοκαίρι, 2-5%) και η διατήρηση της επιφανειακής θερμοκρασίας των φυλλωμάτων κοντά την θερμοκρασία του αέρα, που σημαίνει 20-35% χαμηλότερα από τις επιφανειακές θερμοκρασίες των υλικών που χρησιμοποιούνται συνήθως, όπως άσφαλτος, πλάκες σκυροδέματος, κ.ά.

Τέλος, η οπτική και ακουστική άνεση έχουν άμεση σχέση με την ακτινοβολία και υφή των υλικών. Ως οπτική άνεση ορίζουμε την δυνατότητα του χρήστη να παρατηρεί ανεμπόδιστα το περιβάλλον, επισημαίνοντας ότι δεν στεκόμαστε μόνο στην οπτική ευχαρίστηση αλλά και στην αποτροπή της αίσθησης της θάμβωσης. Ειδικότερα, θάμβωση που προκαλεί είτε οπτική όχληση είτε παρεμπόδιση της όρασης προκύπτει όταν το οπτικό πεδίο περιλαμβάνει ή πολύ ψηλές τιμές φωτεινότητας ή μεγάλες αντιθέσεις φωτεινότητας σε επίπεδο ημερήσιου και νυχτερινού φωτισμού.

Η ακουστική άνεση του υπαίθριου αστικού χώρου περιλαμβάνει πάρα πολλές παραμέτρους οι οποίες παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του τοπίου. Ουσιαστικά πρέπει να εξετάσουμε κάθε πηγή ήχου και αναλύοντας τα αποτελέσματα να προσδιορίζουμε τις επιδράσεις που έχουν στον χώρο όπως αντήχηση, διακριτοί ήχοι, υπόβαθρο ήχου και μοτίβο ανάκλασης. Επειδή η ακουστική επίδραση από έναν ανοικτό χώρο είναι ιδιαίτερα σημαντική πρέπει να σχεδιαστεί το ηχητικό τοπίο έτσι ώστε να μειώσουμε τους θορύβους και ιδιαίτερα το θόρυβο βάθους (υπόβαθρο). Η μείωση μπορεί να γίνει σε τρία σημεία : στην πηγή, στην πορεία του ήχου και στον δέκτη. Την καλλίτερη μείωση την προσφέρει το φυτικό υλικό σε αντίστοιχους συνδυασμούς με τον ανεμοφράκτη.

Βιοκλιματικές περιπτώσεις στη Καλλιθέα και Ζωγράφου

Στην περίπτωση της παρόχθιας περιοχής του Ιλισού ποταμού του Δήμου Καλλιθέας είναι σημαντική η συμμετοχή βιοκλιματικών παραμέτρων όπως η φύτευση στην διαμόρφωση του μικροκλίματος.

Λαμβάνοντας υπόψη τη ταχύτητα του άνεμου στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, που έχει ως μέση μηνιαία τιμή 3.4 m/sec. και με επικρατούσα διεύθυνση σχεδόν βόρεια με μία μικρή απόκλιση προς την ανατολή και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο προσανατολισμός του μεγάλου άξονα της περιοχής είναι επίσης βορινός, δημιουργείτε καναλοποίηση του ανέμου που έχει ως αποτέλεσμα την επιτάχυνσή του. Αυτό παρουσιάζει πλεονέκτημα κατά τους θερινούς μήνες με την κατά τόπους πυκνή φύτευση να λειτουργεί προστατευτικά ανά περίπτωση παρέχοντας ικανοποιητική ηλιοπροστασία και μέσω της αυξημένης λόγω του αέρα εξατμισοδιαπνοής να επέρχεται μείωση της θερμοκρασίας βελτιώνοντας έτσι την θερμική άνεση των χρηστών του χώρου.

Μια άλλη περίπτωση που μπορούμε να εξετάσουμε είναι η Λ. Γ. Παπανδρέου στο Δ. Ζωγράφου. Πρόκειται για ένα πάρκο-νησίδα που χωρίζει τις κατευθύνσεις κυκλοφορίας με μέγιστο πλάτος που ξεπερνάει τα 20μ. και συνολικού μήκους πάνω από 500μ. Η προ μερικών ετών διαμόρφωση άγγιξε μερικά από τα βιοκλιματικά κριτήρια. Ο βορειοανατολικός προσανατολισμός του οδικού άξονα και τα παρακείμενα πολυώροφα κτίρια βοηθούν στην δημιουργία του channel effect φαινόμενο του καναλιού. Τα υπάρχοντα μεγάλα δένδρα ευκαλύπτου και λεύκας αργυρόλευκης διατηρήθηκαν και προστέθηκαν άλλα μικρότερα που δημιουργούν ομάδες ανεμοπροστασίας αλλά σε υψηλά επίπεδα. Τα σημεία κοινωνικής έλξης παραμένουν εκτεθειμένα στον άνεμο και πολλά από αυτά και στην βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία. Με συγκεκριμένες φυτεύσεις χαμηλών και μεσαίων θάμνων με σωστό προσανατολισμό θα μπορούσε να γίνει αποτελεσματικότερη η ανεμοπροστασία ενώ με διαδοχικές σειρές ή με ομοκεντρικές φυτεύσεις πλατύφυλλων φυλλοβόλων δένδρων περικλείοντας στο εσωτερικό της σκιάς τους συγκεκριμένους χώρους θα παρείχαν απόλυτη ηλιακή προστασία καθ΄ όλη τη διάρκεια της μέρας κατά τους θερινούς μήνες και τη καλλίτερη δυνατή άνεση στους επισκέπτες.

Συνοψίζοντας, δεν υπάρχουν μονοσήμαντα μέτρα, καθώς κάθε λύση προς μια κατεύθυνση επηρεάζει άλλες παραμέτρους άνεσης. Η σχεδιαστική πρόταση θα πρέπει να έχει μια συνδυαστική ολοκληρωμένη μορφή λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους άνεσης και τα ειδικά μορφολογικά και κλιματικά χαρακτηριστικά της τοποθεσίας. Πάντως αποδεικνύεται γενικότερα ότι η λύσεις που χρησιμοποιούν φυτικό υλικό με θάμνους μικρού ή μεγάλου μεγέθους ή δένδρα και σε συνδυασμούς μεταξύ τους πετυχαίνουν άρτιο βιοκλιματικό σχεδιασμό με μέγιστες αποδόσεις στην αναλογία που χρησιμοποιούνται.

Τέλος, θα πρέπει να αναλογιστούμε την ευθύνη που έχουμε σαν κοινωνία και παρά το γεγονός ότι το κόστος γης διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα στα μεγάλα αστικά κέντρα, η πρόβλεψη πολλών ελεύθερων χώρων διάσπαρτων στον αστικό ιστό, παρά ελάχιστων και μεγαλύτερων πιστεύεται ότι τελικά αποτελεί την κυρίαρχη λύση για τη βελτίωση των μικροκλιματικών συνθηκών.

Σωτήρης Παπαδάκης

Ανθοκόμος - Αρχιτέκτων Τοπίου



http://www.gardenmagazine.gr

WWF - Οικοσκόπιο - Η διαδικτυακή χαρτογραφική εφαρμογή

Oikoskopio Newsletter 05 2011 Gr Fin


http://www.oikoskopio.gr/map_fixed.phtml

ΑγροΤύπος e-Εφημερίδα: Με προβλήματα η φετινή χρονιά για το κεράσι και το βερίκοκο

Περιοδικό Γεωργία - Κτηνοτροφία, τεύχος 5-2011, Ιούνιος ηλεκτρονική εφημερίδα αγροτικής ενημέρωσης ΑγροΤύπος, 89

ΑγροΤύπος

εβδομαδιαία
ηλεκτρονική
εφημερίδα
αγροτικής
ενημέρωσης


Με προβλήματα η φετινή χρονιά για το κεράσι και το βερίκοκο 7

Η Κρήτη παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της
ελληνικής εξωστρέφειας 12

Έντονη διαμάχη και εξώδικα ανάμεσα σε ΠΑΣΕΓΕΣ και Ενώσεις
για το ΟΣΔΕ 17

Διψήφια εκτιμάται η φετινή ποσοστιαία αύξηση της τιμής στο
συμπύρηνο ροδάκινο 20

Κατατέθηκε ο διορθωμένος φάκελος για επέκταση του ελαιόλαδου
ΠΟΠ Καλαμάτας 24

Ντ. Τσιόλος: Θα μελετηθούν τα αιτήματα των κρατών μελών για επιπλέον αποζημιώσεις για τη ζημιά από το E.coli 27

«Θολά» σημεία στην κατανομή της ενιαίας ενίσχυσης ανακάλυψε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου 28

Σπόρους τριγονέλλας από την Αίγυπτο υποψιάζονται τώρα ως υπεύθυνους για τα κρούσματα E. Coli 29

Παραγωγοί καταγγέλλουν ότι πληρώνουν 200 - 300 ευρώ στην ΕΑΣ Έδεσσας - Σκύδρας για το ΟΣΔΕ 33

Ολοκληρώθηκαν για φέτος οι αλλαγές στην εισφορά του ΕΛΓΑ.
Από Σεπτέμβριο νέες διορθώσεις 34

Επίσημη ανακοίνωση ΑΤΕ για πώληση της ΕΛΒΙΖ 35

Οι εκδηλώσεις της νέας εβδομάδας 39

ΠΕΡΙ ΟΙΝΩΝ: Βηλάνα. Η Κρήτη στα λευκά 40

Μικρές Αγγελίες 44

Μπορείτε να διαβάσετε την Αγροτική Εφημερίδα 89 και σε PDF


http://www.agrotypos.gr

Μαρία Καλοφώνου- ΙΣΤΑΜΕ Συνοπτική Παρουσίαση του Αγροτικού Tομέα στην Ελλάδα Δυνατότητες Και Προοπτικές

Policy Brief Tefxos15 Jun2011 Agrotiko Kalofonou Final



Η ταυτότητα του
ΙΣΤΑΜΕ – Α. Παπανδρέου
Tο Ινστιτούτο Στρατηγικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών (ΙΣΤΑΜΕ) – Α. Παπανδρέου είναι το ινστιτούτο ερευνών δημόσιας πολιτικής του ΠαΣοΚ. Λειτουργεί ως ένα κέντρο σύγχρονου πολιτικού προβληματισμού, πολιτικής αναζήτησης και επιστημονικής έρευνας στο χώρο του δημοκρατικού σοσιαλισμού. Το έργο και η δραστηριότητά του απευθύνεται στα πολιτικά στελέχη του ΠαΣοΚ και των άλλων κομμάτων, τη δημόσια διοίκηση, τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τις διάφορες εκφάνσεις της κοινωνίας των πολιτών καθώς και το ευρύ κοινό. Αποσκοπεί στη συστηματική μελέτη της ελληνικής κοινωνίας και άλλων ανεπτυγμένων κοινωνιών, καθώς και στην ανάλυση όψεων και διαστάσεων του πολιτικού συστήματος και της δημόσιας σφαίρας.

Η ταυτότητα της
Συγγραφέως

Η Μαρία Καλοφώνου σπούδασε Οικονομικά και Εφαρμοσμένα Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Berkeley των ΗΠΑ και Διοίκηση Επιχειρήσεων(ΜΒΑ) στο Πανεπιστήμιο του Cranfield στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ξεκίνησε την επαγγελματική της σταδιοδρομία στον τομέα του τουρισμού.
Ανήκει στο ειδικό επιστημονικό προσωπικό του Υπουργείου Οικονομικών και έχει εργαστεί στη Μονάδα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης και Ανάλυσης. Έχει διατελέσει σύμβουλος του υφυπουργού οικονομικών και του υπουργού γεωργίας. Από τον Οκτώβριο του 2010 συνεργάζεται
με το ΙΣΤΑΜΕ – Ανδρέας Παπανδρέου ως επιστημονική συνεργάτης.
Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΕΩΤΕΕ ΣΕ ΥΠΑΑΤ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

ΤΜΗΜΑ ΜΕΛΕΤΩΝ & ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ




ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 64, 546 31 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΤΗΛ.: 2310 278817-8, FAX: 2310 236308

Δ/ΝΣΗ E-mail: documentation@geotee.gr

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Αναστασία Βόλτσου

:

Αριθ. Πρωτ.: 2980

ΠΡΟΣ

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης

& Τροφίμων

Γραφείο Υπουργού

κ. Κώστα Σκανδαλίδη

Αχαρνών 2 - 101 76 ΑΘΗΝΑ

Fax:210/5230955

Κοινοποίηση:

1. Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Γραφείο Ειδικού Γραμματέα

κ. Ε. Διβάρη

2. Παραρτήματα ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

3. Οργανώσεις Γεωτεχνικών

Θέμα: «Προβλήματα στην εφαρμογή της υποβολής των σχεδίων Βελτίωσης στα πλαίσια του Μέτρου 1.2.1 του Π.Α.Α. ‘‘Εκσυγχρονισμός Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων’’»


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Τον τελευταίο καιρό τα μέλη του Επιμελητηρίου μας αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα στην υλοποίηση της προκήρυξης σχεδίων βελτίωσης του μέτρου 1.2.1. ‘‘Εκσυγχρονισμός Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων’’ τα οποία και παραθέτουμε:

· Α) Με την υπ΄ αριθμ. 166493/31-5-2011 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σκανδαλίδης καλεί τους μόνιμους ή αορίστου χρόνου υπαλλήλους ΠΕ ή ΤΕ όλων των ειδικοτήτων των Υπηρεσιών του Υπ.Α.Α.Τ. και των εποπτευόμενων από αυτό Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ. και Οργανισμών (πλην του ΟΠΕΚΕΠΕ), να καταθέσουν αιτήσεις υποψηφιότητας στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Π.Α.Α. - Μονάδα Δ΄, για να αναλάβουν ως αξιολογητές, με υπερωριακή αμοιβή, το έργο της αξιολόγησης των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013, ανεξαρτήτως γνώσεων, εμπειρίας και εξειδίκευσης. Θεωρούμε πως μια τέτοια ισοπεδωτική αντίληψη μόνο αρνητικά μπορεί να λειτουργήσει στην αποτελεσματικότητα του Μέτρου. Ο ορισμός αξιολογητών μη γεωτεχνικής ειδικότητας για την αξιολόγηση γεωτεχνικών μελετών και προτάσεων είναι αντιδεοντολογικός, αντιεπιστημονικός, αντιαναπτυξιακός και κατά παράβαση του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) και συγκεκριμένα του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. μζ΄ όσον αφορά στους γεωπόνους.

Για το λόγο αυτό προτείνουμε να χρησιμοποιηθούν ως αξιολογητές οι γεωτεχνικοί, μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., είτε του Δημοσίου είτε του ιδιωτικού τομέα σε περιφέρειες στις οποίες δεν δραστηριοποιούνται. Με τον τρόπο αυτό θα αξιοποιηθούν γεωτεχνικοί που και τις γνώσεις έχουν, αλλά και την εμπειρία ώστε να είναι αντικειμενικοί στις κρίσεις τους και παραγωγικοί στο έργο τους.

Επιπλέον, προτείνουμε τη δημιουργία ενός μητρώου αξιολογητών, ώστε να καλυφθεί όχι μόνο το συγκεκριμένο μέτρο αλλά και οι αξιολογήσεις των μελλοντικών έργων.

· Β) Με το άρθρο 3 της υπ΄ αριθμ. 5719/3-6-2011 (ΦΕΚ 1145 Β΄) ΚΥΑ δόθηκε η δυνατότητα σύνταξης και υπογραφής τυποποιημένης αίτησης ενίσχυσης, συνολικού προϋπολογισμού έως και 50.000 € στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του Π.Α.Α. της Ελλάδας 2007 – 2013 από τους ενδιαφερόμενους αγρότες, χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, γεγονός που, επίσης, προκαλεί ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα και τη σκοπιμότητα αυτής της διαδικασίας.

Πιστεύουμε πως η μη ύπαρξη υπογραφής για σχέδια ύψους έως 50.000 ευρώ αποτελεί στην ουσία σπατάλη χρημάτων σε μια δύσκολη οικονομικά εποχή όπου οι πόροι είναι περιορισμένοι, αφού η όποια επιλογή της επένδυσης θα γίνει χωρίς κριτήρια και χωρίς στόχευση και αιτιολογημένη πρόταση για την αναγκαιότητα της.

Η σύνταξη και η υλοποίηση των επενδυτικών Σχεδίων Βελτίωσης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων από τους αγρότες χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, πέραν του ότι δεν διασφαλίζει τους ίδιους τους αγρότες για την ορθότητα του σχεδιασμού και των επιλογών τους, είναι αντιεπιστημονική, αντιαναπτυξιακή και αποτελεί παράβαση του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. λα΄ & παρ. 2 του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄).

Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο ποιες επενδύσεις θα ενταχθούν σε αυτό το επίπεδο, θα πρέπει δε να υπάρξει αιτιολογημένη έκθεση εκ μέρους των Γεωτεχνικών αξιολογητών που θα κρίνουν την σκοπιμότητα της επένδυσης.

Επισημαίνουμε εντούτοις πως αυτή η αστοχία δεν θα πρέπει να επαναληφθεί στα μελλοντικά Μέτρα που θα προκηρύξει η πολιτεία.

· Γ) Η θέσπιση δικαιώματος υπογραφής από τους αποφοίτους των σχολών Τεχνολογίας Γεωπονίας δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου στρέβλωση της αγοράς και καθιστά προβληματική την υποβολή αίτησης των ενδιαφερομένων. Πέρα από την διαφορετική φύση της εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι απόφοιτοι των ΣΤΕΓ, υπάρχει σαφής διαφοροποίηση της έννοιας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Γεωπονίας αφού σε κάθε περίπτωση υπάρχουν διαφορές στην προσέγγιση των όρων και στα προγράμματα σπουδών που αυτοί περιλαμβάνουν. Έτσι φθάνουμε στο σημείο π.χ. οι Δασολόγοι να αποκλείονται από το δικαίωμα υπογραφής του Μέτρου ενώ οι δασοπόνοι ως απόφοιτοι ΣΤΕΓ να έχουν το δικαίωμα υπογραφής. Θεωρούμε πως μια τέτοια προσέγγιση είναι προφανώς αντι-επιστημονική και πέρα από κάθε έννοια δικαίου καθώς και ενάντια στα συμφέροντα των δικαιούχων του Μέτρου.

· Δ) Υπάρχει πρόβλημα με τον ορισμό ελάχιστης αμοιβής για τη σύνταξη και τεχνική στήριξη των αιτήσεων. Σε μια αγορά όπου πρέπει να υπάρχουν κανόνες από τη μια και υψηλή απαίτηση για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών από την άλλη, η μη ύπαρξη πρόβλεψης του ύψους της αμοιβής αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την επιτυχία του Μέτρου. Θεωρούμε πως άμεσα θα πρέπει να θεσπιστεί ελάχιστη αμοιβή και να υπάρξουν οι προϋποθέσεις έλεγχου εφαρμογής της.

Τέλος υπάρχουν και κάποια προβλήματα τεχνικής φύσεως τα οποία σας θέτουμε υπόψη:

· Αν και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των σχεδίων βελτίωσης έχει οριστεί η 20/07/2011, υπάρχουν ακόμη και σήμερα προβλήματα που καθιστούν από δύσκολη έως αδύνατη την υποβολή των συγκεκριμένων σχεδίων. Συγκεκριμένα, υπάρχουν ασάφειες και αναπάντητα ερωτήματα σε πολλά κρίσιμα σημεία τα οποία θεωρούμε ότι πρέπει πρώτα να διευκρινιστούν και μετά να προχωρήσει η υποβολή των σχεδίων.

· Η ηλεκτρονική υποβολή βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο, ενώ υπάρχουν προβλήματα στην εκτύπωση της.

· Δεν υπάρχει αρκετός χρόνος, παρά τις παρατάσεις, για τους μελετητές να ετοιμάσουν τα σχέδια καθώς όλα είναι έωλα.

Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. παραθέτοντας τα παραπάνω προβλήματα, ως θεσμοθετημένος σύμβουλος της Πολιτείας, επισημαίνει ότι το Υπ.Α.Α.Τ. θα πρέπει να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις έστω και τώρα και να δώσει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε τα σχέδια βελτίωσης να κατατεθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή πληρότητα, προκειμένου πραγματικά να υπηρετήσουν τους στόχους για τους οποίους προκηρύχθηκαν.

Με τιμή,

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.


Σπυρίδων Μάμαλης