Αναζήτηση Αναρτήσεων

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Γιώργος Νάνος, Αναπλ. Καθηγητής Δενδροκομίας:Πως γίναμε όλοι ειδικοί για το κλάδεμα των δέντρων στην πόλη;

Πως γίναμε όλοι ειδικοί για το κλάδεμα των δέντρων στην πόλη;

Γιώργος Νάνος, Αναπλ. Καθηγητής Δενδροκομίας Π.Θ.

Από ότι φαίνεται, μιας και ζω σε αυτή την πόλη από τη γέννησή μου (εκτός από τα χρόνια των σπουδών μου), ένα από τα μόνιμα προβλήματα που έχουμε είναι το πράσινο της πόλης. Πάντα θέλουμε περισσότερο αλλά πάντα χτίζουμε ή τσιμεντώνουμε και το μικρότερο κομμάτι γης ή και αυλής μας. Μετά κατηγορούμε τους άλλους (τους γείτονες ή το Δήμο) ότι μας στερούν το πράσινο.

Φαίνεται ακόμα ότι υπάρχει πάντα μια διαμάχη μεταξύ των πολιτών και των υπηρεσιών του Δήμου για το κλάδεμα των δέντρων της πόλης. Θυμάμαι να ξεσηκώνεται ο λαός εναντίον των κλαδευτών πριν λίγα χρόνια όταν καρατομούνταν οι λεύκες στον Κραυσίδωνα (το παρακολουθούσα, έλεγαν θα ξεραθούν αλλά ένα μόνο δέντρο ξεράθηκε, προφανώς από αρρώστια και όχι από το κλάδεμα). Θυμάμαι όταν οι ευαισθητοποιημένοι φώναζαν για τα έντονα ‘κουρεμένα’ δέντρα και έβαζαν μηνύματα επάνω τους: ‘Μαμά, κοίτα πως με έκαναν’. Γελούσα. Μετά ήρθε μια δημοτική αρχή που θα χαρακτήριζα χαλαρή και λίγα έγιναν: λίγο κλάδεμα, λίγες φυτεύσεις, κ.λπ. Τώρα πάλι άρχισαν να φωνάζουν όλοι, μόλις κλαδεύτηκαν μερικά δέντρα. Τώρα πια πιστεύω ότι θα πρέπει να αναφέρω και εγώ τα ταπεινά μου επιχειρήματα, καθώς θεωρούμαι από τους πιο ειδικούς στο αντικείμενο στην περιοχή μας σαν καθηγητής στο αντικείμενο της Δενδροκομίας.

Στους οπωρώνες πάντα κάνουμε κλάδεμα στα δέντρα και για να μην μεγαλώσουν πολύ και για να διατηρήσουν τη ζωηρότητά τους για περισσότερα χρόνια. Συχνά κάνουμε και πολύ έντονο κλάδεμα (καρατόμηση) σε αυτά που αντέχουν για ένα βασικό λόγο: να τα διατηρήσουμε πιο δυνατά, με περισσότερη βλάστηση και για περισσότερα χρόνια (τρία σε ένα, που λέμε).

Το ίδιο ισχύει και για τα δέντρα της πόλης μόνο που εδώ μπαίνουν πολλοί άλλοι παράγοντες που απαιτούν περισσότερο κλάδεμα. Τα δέντρα στην πόλη σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών ποικιλοτρόπως. Πρώτα από όλα να μην πέσουν και καταστρέψουν την περιουσία των ανθρώπων (οχήματα, σπίτια) αλλά και να μην προκαλέσουν βλάβη σε κάποιον άνθρωπο. Ουσιαστικά λόγω της ιδιομορφίας των πεζοδρομίων και του αστικού χώρου γενικότερα, τα δέντρα συνήθως είναι επιπολαιόριζα και κινδυνεύουν να πέσουν εύκολα με δυνατό άνεμο (το βλέπουμε κάθε φορά που φυσάει δυνατά). Είδατε όμως ποτέ ποια δέντρα έπεσαν; Τα άρρωστα και τα ψηλά. Η ασφάλεια των πολιτών σχετίζεται ακόμα με τα κλαδιά, τα φύλλα και τους καρπούς των δέντρων όπου οποιοσδήποτε μπορεί να ‘τρακάρει’ (στα κλαδιά) ή να γλιστρήσει στα φύλλα και καρπούς και να χτυπήσει άσχημα. Μπορεί ακόμη τα φύλλα να φράξουν τους υπόνομους και να πλημμυρίσουμε πιο εύκολα. Μπορεί ακόμη να σκαρφαλώσει κάποιος από τα κλαδιά στο μπαλκόνι μας και να μας ‘ξαλαφρώσει’ από μερικά υπάρχοντα μας! Επομένως το αστικό πράσινο, ιδιαίτερα τα δέντρα των δρόμων της πόλης, δεν είναι δάσος. Δεν μπορούμε να τα αφήσουμε να αναπτύσσονται ανεξέλεγκτα.

Μερικά ακόμη σχετικά. Τα δέντρα έχουν μπει στο λήθαργό τους ήδη από το Σεπτέμβριο. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα να κλαδευτούν τώρα τον Οκτώβριο ιδιαίτερα τα φυλλοβόλα. Και μαζί με τα κλαδιά θα ‘φύγουν’ και πολλά φύλλα που σε λίγες ημέρες και εβδομάδες και σταδιακά θα γεμίζουν τον τόπο και τα φρεάτια. Πιστεύω ότι υπάρχουν ακόμα ολίγοι ρομαντικοί που τους αρέσει να σηκώνονται κάθε πρωί και να σκουπίζουν τα φύλλα από το πεζοδρόμιο και το δρόμο μπροστά στο σπίτι τους τουλάχιστον. Αλλά οι περισσότεροι θα ‘φωνάζουν’ να τους τα καθαρίσουν οι οδοκαθαριστές!

Τα αείφυλλα θα μπορούσαν να κλαδευτούν και αργά το χειμώνα ώστε να χαρούμε περισσότερο το πράσινό τους και τους καρπούς τους. Μετά οι τελευταίοι γίνονται πολύ επικίνδυνοι, όταν πέσουν στα οχήματά μας και πάνω μας ή γλιστρήσουμε από αυτούς! Οι νεραντζιές έχουν και το πρόβλημα των κοκκοειδών που παράγουν μελίτωμα και λερώνουν τα πάντα. Το κλάδεμα φωτίζει την κόμη και μειώνει τους πληθυσμούς των περισσότερων εντόμων και τις προσβολές από ασθένειες.

Πόσο πρέπει να κλαδεύονται τα δέντρα μέσα στην πόλη; Βάσει πολλών που ειπώθηκαν παραπάνω τα μικρά σχετικά δέντρα πρέπει να περιορίζονται σε βλάστηση στα ελάχιστα μέτρα ύψος χωρίς κλαδιά χαμηλά που θα χτυπήσει ο περιπατητής. Έχουμε τώρα διάφορες περιπτώσεις από αστικά δέντρα. Μερικά δέντρα είναι πολύ ψηλά, όπως πλατάνια, πεύκα και παρόμοια είδη, που ζουν στο Βόλο πολύ περισσότερο από εμάς. Αυτά χρειάζονται μια φροντίδα για αφαίρεση των γηρασμένων κλάδων κάθε λίγα χρόνια, ώστε να ανανεώνονται μερικά και να διατηρούνται υγιή και φωτιζόμενα. Μετά υπάρχουν πολλά φυτεμένα από εμάς δέντρα που έχουν γεράσει. Αυτό σημαίνει ότι ο κορμός τους είναι σάπιος εν πολλοίς και ουσιαστικά το εξωτερικό μέρος του κορμού ακόμα ζει. Αυτά τα δέντρα ή πρέπει να ξεριζωθούν και αντικατασταθούν (επίπονο) ή δεν πρέπει να ψηλώσουν καθώς κινδυνεύουν να γκρεμιστούν. Έτσι πρέπει να κλαδεύονται πολύ έντονα (καρατόμηση) για να βγάζουν αρκετή βλάστηση κάθε έτος και να μην προκαλέσουν ζημιές με την πτώση τους. Τα περισσότερα δέντρα στην πόλη πρέπει να κλαδεύονται έντονα κάθε δύο με τρία έτη. Όπως φαίνεται στην εικόνα 1 τα συγκεκριμένα βαθιά κλαδεμένα δέντρα προκάλεσαν τις αντιδράσεις των πολιτών. Αυτό όμως το κλάδεμα χρειάζονταν μετά από μερικά χρόνια αχαλίνωτης ανάπτυξης. Οι ελάχιστοι βλαστοί που έμειναν είναι τα μικρά πνευμόνια τους για το χειμώνα. Και την άνοιξη θα βγάλουν νέους δυνατούς υγιείς βλαστούς με πολλά υγιή φύλλα και ελάχιστα άνθη και καρπούς. Το βλέπουμε στην εικόνα 2, με προ διετίας κλαδεμένα δέντρα! Αυτό θέλουμε από τα δέντρα των πεζοδρομίων, αυτός είναι ο ορθότερος ασφαλής (για εμάς και τα φυτά) τρόπος διαχείρισης. Αν τα κλαδεύαμε ξανά μετά από δύο-τρία χρόνια μπορούσαμε να αφήσουμε λίγους περισσότερους βλαστούς χωρίς όμως να βρίσκονται κοντά στα μπαλκόνια και τα δέντρα να μην φτάνουν σε επικίνδυνο ύψος. Οι πληγές θα μπορούσαν να καλυφθούν με ειδικό υλικό για προστασία από τις σήψεις. Αλλά, αν δουν οι ‘ενεργοί’ πολίτες χημικά, κάηκαν οι άνθρωποι που τα εφαρμόζουν. Βέβαια το καλό είναι ότι το φθινόπωρο τα περισσότερα είδη δέντρων λειτουργούν ακόμη και θα φτιάξουν προστατευτικό ιστό σε ένα υγιή κομμένο βραχίονα αλλά και για την κάλυψη των πληγών τα χημικά είναι απολύτως ασφαλή για τον άνθρωπο.

Μακάρι να ζούσαμε σε μια άλλη κοινωνία όπου θα μπορούσαμε να κλαδεύουμε τα δέντρα πολύ έντονα κάθε δύο-τρία χρόνια, να κλαδεύαμε άλλη εποχή τα φυλλοβόλα και άλλη τα αείφυλλα, να διαθέταμε τα καυσόξυλα στους έχοντες ανάγκη, να θρυμματίζαμε τα υπόλοιπα φυτικά υλικά και να τα μεταβάλλαμε σε κομπόστ (μαζί με τα οικιακά οργανικά υπολείμματα όλων μας) για τα πάρκα και τους κήπους μας. Μακάρι, αλλά ούτε σαν ενεργοί πολίτες δρούμε εθελοντικά ούτε σαν Έλληνες, που θέλουμε να τα κάνουν οι άλλοι όλα και να έχουμε την ευχαρίστηση να τους κατακρίνουμε και από πάνω (γιατί εμείς δεν κάναμε τίποτα, οπότε οι άλλοι φταίνε!), ούτε σαν ‘φτωχός’ Δήμος (ας μην ξεχνάμε πόσοι ζουν και εργάζονται στον αστικό ιστό αυτής της πόλης και πόσοι απογράφηκαν σε αυτή) έχουμε τη δυνατότητα να τα κάνουμε όλα.

Τουλάχιστον να μην εμποδίζει ο καθένας έστω αυτά που είναι δυνατόν να γίνουν. Δεν γνωρίζω τους ανθρώπους της Υπηρεσίας Πρασίνου, αλλά πιστεύω ότι έχουν εμπειρία πολλών ετών και ξέρουν. Αφήστε τους να δουλέψουν. Προτάσεις και δημιουργικές δράσεις, αυτές χρειαζόμαστε, όχι άλλη γκρίνια από ημιμαθείς ή παρορμητικούς. Δεν ακούω πολλούς να θέλουν να υιοθετήσουν π.χ. μέρος της Γορίτσας ή ένα κομμάτι κεντρικού δρόμου στις παρυφές της πόλης και να το διαχειριστούν σωστά. Αυτές είναι πράξεις που βοηθούν το σύνολο και πρέπει να κάνουμε πολλές τέτοιες σύντομα με τη μείωση του βιοτικού μας επιπέδου που έρχεται καλπάζοντας.

Ξέρω ότι δεν πείθω πολλούς. Αλλά αυτή είναι η καλύτερη γνώση για το κλάδεμα που μπορώ να παρουσιάσω στο σύντομο αυτό κείμενο. Άσχετο αλλά απαραίτητο για τους πονηρά σκεπτόμενους, δεν ήμουν ποτέ πολιτικός και δεν θα μπορούσα να γίνω, καθώς τις περισσότερες φορές στη ζωή μου δεν φοβήθηκα να μιλήσω ούτε άφησα ‘παπαγαλάκια’ να με κατευθύνουν.

ΑγροΤύπος Εφημερίδα: ρόδι, ξηρά σύκα, ποικιλία Λημνιό και η υπόλοιπη αγροτική επικαιρότητα...


ΑγροΤύπος

εβδομαδιαία ηλεκτρονική εφημερίδα αγροτικής ενημέρωσης

Δύσκολη χρονιά για το ρόδι μετά τις φετινές ζημιές στην παραγωγή. «Κρατάνε» οι τιμές και η ζήτηση

Ξερά σύκα: Μειωμένη η φετινή παραγωγή, αλλά υψηλή η ποιότητα, για τα ελληνικά ξηρά σύκα

Περί Οίνων: Λημνιό - Καταγωγή από τη Λήμνο… Καριέρα στη Χαλκιδική

Αγγελίες, εκδηλώσεις εβδομάδας και η υπόλοιπη αγροτική επικαιρότητα ...

Μπορείτε να διαβάσετε την Αγροτική Εφημερίδα 103 και σε PDF

www.agrotypos.gr

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΓΕΩΤΕΕ /ΚΕ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ -ΚΑΡΛΑΣ –ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ -ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟΥ -ΒΕΛΕΣΤΙΝΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ




Δ/ΝΣΗ ΚΑΨΟΥΡΗ 4, 41222 ΛΑΡΙΣΑ

ΤΗΛ.: 2410 627142, FAX: 2410 627143

E-mail: geotee-l@otenet.gr

Λάρισα 21-10-2011

ΠΡΟΣ :Μ.Μ.Ε.



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΓΕΩΤΕΕ /ΚΕ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ -ΚΑΡΛΑΣ –ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ -ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟΥ -ΒΕΛΕΣΤΙΝΟΥ

Η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους του έργου ανασύστασης της τέως λίμνης Κάρλας και η ανάδειξη των νέων διλημμάτων , αν πρέπει να χαρακτηριστεί ταμιευτήρας ή λίμνη , επιτεύχθηκαν με τη συστράτευση πολλών τοπικών φορέων , πρωτοστατούντος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε./ Κ.Ε. και των παραρτημάτων Τ.Ε.Ε της ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ . Είναι γνωστή στους εμπλεκομένους η επιτροπή Διαχείρισης Υδατικών Πόρων του ΓΕΩΤ.Ε.Ε./K.E. που ασχολήθηκε και συνεχίζει με τη ρύπανση και την προστασία των υπογείων νερών της Θεσσαλίας , την αξιοποίηση τους καθώς και την συνδιοργάνωση σχετικών συνεδρίων με ανάλογα θέματα.

Σήμερα δηλώνουμε παρών, παρά την καθυστερημένη πρόσκληση μας από το Φορέα διαχείρισης του έργου .Η παρουσία μας είναι επιβεβλημένη , από τη θέση μας και από την συνεισφορά μας έως σήμερα αλλά και αναγκαία καθώς αποτελούμε τον επιστημονικό φορέα, που συγκεντρώνει τις πλείστες επιστημονικές ειδικότητες, που η γνώση και καθημερινή τριβή τους με την αγροτική κοινωνία της Θεσσαλίας , είναι αυτές που μπορούν να αποτελέσουν εργαλείο στη μεταφορά και υλοποίηση αποφάσεων και μέτρων , για την ορθή διαχείριση του περιβάλλοντος γενικά και της διαχείρισης των υδάτων στη Θεσσαλία.

Το πρόβλημα και ο προβληματισμός που σήμερα τίθεται δεν είναι καινούργιος , προβλημάτισε της υπηρεσίες της ΥΕΒ Μαγνησίας από την λειτουργίας του μικρού ταμιευτήρα της Κάρλας και είχε επισημανθεί, στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΣ και σε μελετητές του έργου, η παρουσία άλλωστε του εκπροσώπου μας στη στρογγυλή τράπεζα κ. Μανούδη Νικόλαου συναδέρφου γεωπόνου τέως διευθυντή της ΥΕΒ Μαγνησίας μπορεί να μας διαφωτίσει σχετικά.

Σε καμία περίπτωση δεν μεμψιμοιρούμε ,είμαστε εδώ για να υπενθυμίσουμε ότι η υλοποίηση των μεγάλων και σοβαρών αναπτυξιακών έργων προϋποθέτει την κοινή δράση όλων των φορέων , με την συμμετοχή πάντοτε τεχνικών και γεωτεχνικών.

Σίγουρα είναι παράλειψη του φορέα το γεγονός ότι επιστημονικοί φορείς δεν έχουν απευθείας και άμεση πληροφόρηση για τη πορεία των έργων και την εμφάνιση προβλημάτων. Με αποτέλεσμα την δημιουργία αμφιβολιών και ερωτημάτων για δημοσιεύματα που λαμβάνουν χώρα στο τύπο . Αποτελούν αυτά επίσημες θέσεις του φορέα και της πολιτείας . , ή έντεχνες διαρροές για τη δημιουργία εντυπώσεων και κατεύθυνση της κοινής γνώμης;

Η θέση του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. από αρχής είναι ότι το έργο είναι αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό και άμεσα συνδεδεμένο με την μερική εκτροπή του άνω ρου του Αχελώου.

Αναπτυξιακό καθώς άμεσα ή και έμμεσα συνεισφέρει στην άρδευση εκτάσεων στη περιοχή , δημιουργώντας συνθήκες ανταγωνιστικότητας μειώνοντας το κόστος άντλησης , διατηρώντας την παραγωγική δραστηριότητα της γεωργίας ζωντανή , ιδιαίτερα σήμερα που η κρίση που ταλανίζει τη χώρα μας οδηγεί στον επαναπροσδιορισμό της αξιοποίησης των γεωργικών πόρων.

Αναπτυξιακό με την αναμενόμενη ,παράπλευρη αγροτουριστική ενασχόληση των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.

Περιβαλλοντικό καθώς η ανασύσταση της λίμνης θα οδηγήσει :

σε θετικές κλιματολογικές αλλαγές , που θα συνεισφέρουν στην αειφόρο ανάπτυξη της γεωργικής δραστηριότητας στη περιοχή,

σε μείωση της υπεράντλησης των υπογείων νερών, συμβάλλοντας στη αύξηση του υδροφόρου ορίζοντα ,

σε μείωση της ενέργειας που απαιτείται για την άντληση της ίδιας ποσότητας νερού αν αναλογισθούμε ότι ένα m3 αντλούμενο από 250 m βάθος απαιτεί ενέργεια 1 Kw

στη μείωση και περιορισμό των ρηγμάτων στο θεσσαλικό κάμπο,

σε ανάπτυξη των ενδιαιτημάτων πουλιών και ζώων στο περιβάλλον χώρο της..

Η άμεση σύνδεση του έργου της Κάρλας με αυτό της μερικής εκτροπής του Αχελώου , βρίσκει όλο και περισσοτέρους συμμάχους την τελευταία περίοδο , καθώς η προστασία του Πηνειού και κατά συνέπεια της Κάρλας συνδέονται :

Με την αύξηση της ροής του Πηνειού για να αποφεύγονται οι μεγάλες διακυμάνσεις στη στάθμη του. Που θα έχουν ως αποτέλεσμα την αραίωση των οργανικών φορτίων και βελτίωση της ποιότητας τόσο του νερού του ιδίου όσο και αυτού που καταλήγει στη Κάρλα.

Με την παρακολούθηση συνεχώς μέσω σταθερών σταθμών της ποιότητας του νερού του.

Και σειρά ακόμη μέτρων όπως κατέθεσε στη κυβέρνηση , ο βουλευτής Μαγνησίας και πρόεδρος της Ειδικής μόνιμης επιτροπής της Βουλής για το περιβάλλον κ. Καρτάλης το καλοκαίρι του 2010 , του οποίου με ενδιαφέρον αναμένουμε τη σημερινή εισήγηση.

Εμείς με τη σειρά μας ως ΓΕΩΤ.Ε.Ε. προτείνουμε στην εκπόνηση του σχεδίου δράσης των λεκανών απορροής ποταμών του διαμερίσματος της Θεσσαλίας , να συμπεριληφθούν , αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα , αντίστοιχα με αυτό της νιτρορύπανσης , για την ορθή διαχείριση των υπολλειμάτων γεωργικών σκευασμάτων και κενών συσκευασίας για την εφαρμογή και διάχυση των οποίων , θα πρέπει να προβλεφθεί η συμμετοχή των γεωπόνων ιδιωτών μελετητών και καταστηματαρχών γεωργικών εφοδίων , οι οποίοι στις παρούσες συνθήκες ,καλούνται να συνεχίσουν το έργο των γεωπόνων εφαρμογών με συντονιστικό ρόλο των συναδέρφων του δημοσίου και των δήμων .

Με τις σκέψεις αυτές ευχόμαστε ευόδωση των στόχων της σημερινής ημερίδας και προσκαλούμε το φορέα διαχείρισης για αντίστοιχη ημερίδα στη άλλη πλευρά της Κάρλας στη Λάρισα.

ΒΟΛΟΣ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2011

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ Δ.Ε.

Ιωαν. Μιλ Γεωργιάδης.

Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2011

Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2011

Επιστημονική Ημερίδα Σάββατο 29-10-2011: "Η ΡΑΓΟΛΕΤΙΔΑ ΤΗΣ ΚΕΡΑΣΙΑΣ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΟΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ"

Σας προσκαλούμε σε Επιστημονική Ημερίδα που διοργανώνει το Εργαστήριο Εντομολογίας & Γεωργικής Ζωολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τίτλο "Η ΡΑΓΟΛΕΤΙΔΑ ΤΗΣ ΚΕΡΑΣΙΑΣ: ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΟΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ" (βλ. συνημμένη αφίσα).


Στην Ημερίδα θα παρουσιαστούν αποτελέσματα έρευνας 7 ετών του Εργαστηρίου μας και των συνεργατών του σχετικά με τη μύγα της κερασιάς και απευθύνεται και σε γεωτεχνικούς φορείς του Θεσσαλικού χώρου.

Η Ημερίδα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 29-10-2011 από τις 08.30 έως τις 14.30, στο Κεντρικό Αμφιθέατρο της Σχολής Γεωπονικών Επιστημών, Οδός Φυτόκου, Ν. Ιωνία-Βόλος.
Για την Οργανωτική Επιτροπή
Δρ. Κων/νος Ζάρπας

Κατάλογος Αποδεκτών

Ινστιτούτο Προστασίας Φυτών Βόλου

Περιφερειακό Κέντρο Προστασίας Φυτών & Ποιοτικού Ελέγχου Μαγνησίας

Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου

Αγροτικός Συνεταιρισμός Οπωρολαχανικών Κάτω Λεχωνίων Μαγνησίας

Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λάρισας-Τυρνάβου-Αγιάς

Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας κ Κτηνιατρικής Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλίας

Τμήματα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου

Μαγνησίας & Σποράδων, Καρδίτσας, Τρικάλων, Λάρισας

Γεωτεχνικό Επιμελητήριο-Παράρτημα Κεντρικής Ελλάδας

Γεωπονικoί Σύλλογοι Θεσσαλίας


Τα 10 σημεία–κλειδιά της νέας ΚΑΠ και οι πρώτες αντιδράσεις

Τα 10 σημεία-κλειδιά της αναμόρφωσης
Image1) Καλύτερα στοχευμένες εισοδηματικές ενισχύσεις που προωθούν την ανάπτυξη και την απασχόληση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει μια πιο δίκαιη, απλούστερη και καλύτερα στοχευμένη στήριξη του εισοδήματος των αγροτών, ώστε να αξιοποιηθεί καλύτερα το δυναμικό της ευρωπαϊκής γεωργίας. Η βασική στήριξη του εισοδήματος θα αφορά μόνον τους ενεργούς αγρότες. Μετά τα 150.000 ευρώ θα μειώνεται σταδιακά και θα υπόκειται σε ανώτατο όριο μετά τα 300.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση και ανά έτος, λαμβανομένου υπόψη του αριθμού των θέσεων απασχόλησης που δημιουργεί η εκμετάλλευση. Επίσης, θα κατανέμεται πιο δίκαια μεταξύ των αγροτών, των περιφερειών και των κρατών μελών.
2) Δραστικότερα και καταλληλότερα μέσα διαχείρισης των κρίσεων για καλύτερη αντιμετώπιση των νέων οικονομικών προκλήσεων
Η αστάθεια των τιμών είναι μακροπρόθεσμα επικίνδυνη για την ανταγωνιστικότητα του γεωργικού τομέα. Η Επιτροπή προτείνει πιο αποτελεσματικό δίχτυ προστασίας για τους γεωργικούς κλάδους που είναι περισσότερο εκτεθειμένοι σε κρίσεις (ιδιωτική αποθεματοποίηση και δημόσια παρέμβαση), ενώ παράλληλα τάσσεται υπέρ της σύστασης ασφαλίσεων και ταμείων αλληλοβοήθειας.
3) Μια «περιβαλλοντική» πληρωμή με στόχο τη μακροπρόθεσμη παραγωγικότητα και τη διατήρηση των οικοσυστημάτων
Για να ενισχυθεί η οικολογική βιωσιμότητα του γεωργικού τομέα και για να ανταμειφθούν οι προσπάθειες των αγροτών, η Επιτροπή προτείνει τη διοχέτευση του 30% των άμεσων ενισχύσεων σε μεθόδους που προωθούν τη βέλτιστη χρήση των φυσικών πόρων. Τέτοιου είδους μέθοδοι, απλές στην εφαρμογή τους και αποτελεσματικές από οικολογική άποψη, είναι: η διαφοροποίηση των καλλιεργειών, η διατήρηση μόνιμων βοσκοτόπων και η διατήρηση των προστατευόμενων οικολογικών περιοχών και των φυσικών τοπίων.
4) Συμπληρωματικές επενδύσεις για έρευνα και καινοτομία
Για τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής γεωργίας της γνώσης, η Επιτροπή προτείνει τον διπλασιασμό του προϋπολογισμού για αγρονομική έρευνα και καινοτομία, καθώς και την εφαρμογή στην πράξη των αποτελεσμάτων της έρευνας μέσω μιας νέας σύμπραξης για την καινοτομία. Τα κονδύλια αυτά θα ενθαρρύνουν τη μεταφορά γνώσεων, τη συμβουλευτική υποστήριξη των αγροτών και τη στήριξη ερευνητικών σχεδίων ειδικά για τους αγρότες, εξασφαλίζοντας μια πιο στενή συνεργασία μεταξύ του γεωργικού τομέα και της επιστημονικής κοινότητας.
5) Πιο ανταγωνιστική και ισόρροπη τροφική αλυσίδα
Η γεωργία, που αποτελεί τη βάση της τροφικής αλυσίδας, είναι σε μεγάλο βαθμό κατακερματισμένη και ελάχιστα δομημένη. Για να ενισχυθεί η θέση των γεωργών, η Επιτροπή προτείνει τη στήριξη των οργανώσεων των παραγωγών και των διακλαδικών οργανώσεων, καθώς και τη δημιουργία απευθείας δικτύων ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές (χωρίς πολλούς μεσάζοντες). Επιπλέον, οι ποσοστώσεις για τη ζάχαρη, που δεν έχουν πλέον λόγο ύπαρξης, δεν θα συνεχιστούν μετά το 2015.
6) Ενθαρρύνονται οι αγροπεριβαλλοντικές πρωτοβουλίες
Πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε εδάφους και να ενθαρρύνονται οι αγροπεριβαλλοντικές πρωτοβουλίες σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Για τον σκοπό αυτό, η Επιτροπή προτείνει οι δύο από τις έξι προτεραιότητες της πολιτικής για την αγροτική ανάπτυξη να είναι οι εξής: πρώτον, η διατήρηση και η αποκατάσταση των οικοσυστημάτων καθώς και η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, και, δεύτερον, η αποτελεσματική χρήση των πόρων.
7) Διευκολύνεται η εγκατάσταση νέων αγροτών
Τα δύο τρίτα των αγροτών είναι ηλικίας άνω των 55 ετών. Για να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης και να ενθαρρυνθούν οι νέες γενιές να ασχοληθούν με τη γεωργία, η Επιτροπή προτείνει ένα νέο μέσο για τη στήριξη της εγκατάστασης νέων αγροτών, το οποίο θα απευθύνεται σε αγρότες κάτω των 40 ετών και θα χορηγείται τα πρώτα 5 χρόνια.
8) Κίνητρα για την αγροτική απασχόληση και την επιχειρηματικότητα
Για την προώθηση της απασχόλησης και του επιχειρηματικού πνεύματος, η Επιτροπή προτείνει μια σειρά μέτρων που σκοπό έχουν να ενθαρρύνουν την οικονομική δραστηριότητα στις αγροτικές περιοχές, καθώς και τις πρωτοβουλίες για τοπική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, θα δημιουργηθεί μια «πρώτη εργαλειοθήκη» για τη στήριξη σχεδίων μικροεπιχειρήσεων, με χρηματοδότηση έως και 70.000 ευρώ για μια περίοδο πέντε ετών. Θα ενισχυθούν επίσης οι ομάδες τοπικής δράσης LEADER.
9) Μεγαλύτερη προσοχή στις ευάλωτες περιοχές
Για να αποφευχθεί η ερημοποίηση και να διατηρηθεί ο πλούτος των εδαφών μας, η Επιτροπή δίνει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να χορηγούν μεγαλύτερη στήριξη στους αγρότες που βρίσκονται σε περιοχές με φυσικά μειονεκτήματα, μέσω πρόσθετης αντιστάθμισης. Η βοήθεια αυτή θα συμπληρώνει τις άλλες μορφές στήριξης που χορηγούνται σήμερα στο πλαίσιο της πολιτικής για την αγροτική ανάπτυξη.
10) Μια απλούστερη και αποτελεσματικότερη Κοινή Γεωργική Πολιτική
Για να αποφευχθεί ο άσκοπος διοικητικός φόρτος, η Επιτροπή προτείνει την απλούστευση διαφόρων μηχανισμών της ΚΓΠ, ιδίως των κανόνων σχετικά με την πολλαπλή συμμόρφωση και τα συστήματα ελέγχου, χωρίς όμως να θίγεται η αποτελεσματικότητα. Θα απλουστευθούν επίσης οι ενισχύσεις υπέρ των μικρών αγροτών. Για τους αγρότες αυτούς προβλέπεται κατ' αποκοπή πληρωμή 500 έως 1.000 ευρώ ανά έτος και ανά εκμετάλλευση. Τέλος, θα ενθαρρυνθεί η εκχώρηση εκτάσεων από μικρούς αγρότες, που παύουν τη γεωργική τους δραστηριότητα, σε άλλους που επιθυμούν την αναδιάρθρωση του αγροκτήματός τους.
Για περισσότερες πληροφορίες
MEMO/11/685
Περισσότερες πληροφορίες και έγγραφα σχετικά με την αναμόρφωση της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής θα βρείτε εδώ:
http://ec.europa.eu/agriculture/cap-post-2013/legal-proposals/index_en.htm
Επισήμως τα αποκαλυπτήρια για τη νέα Αγροτική Πολιτική
Με αγωνία αναμένουν τις προτάσεις για την Κοινή Αγροτική Πολιτική μετά το 2013 οι αγρότες σε όλη την Ευρώπη. Η Κομισιόν θα παρουσιάσει το μεσημέρι της Τετάρτης 12 Οκτωβρίου τις νομοθετικές της προτάσεις, οι οποίες στη συνέχεια θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τα κράτη μέλη και τους ευρωβουλευτές. Η Κομισιόν τη Δευτέρα στις 10 Οκτωβρίου πραγματοποίησε συνεδρίαση στις Βρυξέλλες για τις τελικές λεπτομέρειες των κανονισμών. Σύμφωνα με πληροφορίες, διάφοροι επίτροποι εξέφρασαν την αντίθεσή τους με συγκεκριμένες πτυχές της μεταρρύθμισης. Ο επίτροπος Περιβάλλοντος Γιάνεζ Πότοτσνικ θέλησε να περάσει μια ακόμη πιο φιλοπεριβαλλοντική ΚΑΠ, ενώ η Βρετανίδα Κάθριν Άστον, τάχθηκε κατά του πλαφόν στις ενισχύσεις για τις μεγάλες εκμεταλλεύσεις.
Νέος ορισμός για ενεργούς αγρότες
Σύμφωνα πάντως με τις ίδιες πληροφορίες, δεν αναμένονται σημαντικές διαφοροποιήσεις από το κείμενο, αποσπάσματα του οποίου είχε δημοσιεύσει η Agrenda το προηγούμενο Σάββατο. Από τις λίγες διαφορές, ο νέος ορισμός για τους ενεργούς αγρότες, που πλέον φαίνεται ότι ορίζονται ως εκείνοι των οποίων οι άμεσες ενισχύσεις ανέρχονται τουλάχιστον στο 5% του μη αγροτικού τους εισοδήματος.
Διαβάστε εδώ τη σχετική πρόταση της Κομισιόν για τη νέα ΚΑΠ όπως τη δημοσίευσε η εφημερίδα Agrenda.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται η εφημερίδα Irish Independent, ένα από τα θέματα που προκάλεσε τριβές στις Βρυξέλλες ήταν η διάταξη ότι ως το 2028 θα πρέπει να καταβάλλεται η ίδια βασική ενίσχυση στους αγρότες σε όλα τα κράτη μέλη Φαίνεται ότι η διάταξη αυτή έχει παραλειφθεί από το τελικό κείμενο.
Σκληρές διαπραγματεύσεις
Η δημοσιοποίηση των προτάσεων της Κομισιόν θα θέσει σε νέα βάση τις διαπραγματεύσεις για την ΚΑΠ, που σύμφωνα με τη Γερμανίδα υπουργό Γεωργίας, Ίλζε Άιγκνερ, θα είναι «μακριές και σκληρές». Όπως ανέφερε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων, «οι στόχοι ταυτίζονται αλλά παραμένουν ανοιχτά θέματα».
Σύμφωνα με την κυρία Άιγκερ, είναι σωστή η πρόθεση της Κομισιόν για μια πιο οικολογική γεωργία. Ωστόσο θα πρέπει τα νέα μέτρα να είναι εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά, και να μη στερούν τη γεωργία από πολύτιμες εκτάσεις.
Την πιο έντονη αντίθεσή της εκφράζει όμως η Γερμανία στο πλαφόν των ενισχύσεων, καθώς θα έπληττε ιδιαίτερα τα μεγάλα αγροκτήματα της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.
ΣΥΝ: Αποδεκατισμό των μικρομεσαίων αγροτών φέρνει η νέα ΚΑΠ
Περισσότερη απορρύθμιση της αγοράς αγροτικών προϊόντων θα φέρουν οι προτάσεις για την Κοινή Αγροτική Πολιτική 2014 – 2020 που ανακοινώθηκαν από τον Επίτροπο Γεωργίας και αποδεικνύουν ακόμα μια φορά την απόλυτη προσήλωση της Επιτροπής στα νεοφιλελεύθερα δόγματα, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΝ.
Με σημαία την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής γεωργίας, ο αποκλειστικός στόχος της ΚΑΠ είναι η εξάλειψη των μικρών οικογενειακών εκμεταλλεύσεων και η διασφάλιση της κερδοφορίας των μεγάλων βιομηχανιών μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης τροφίμων και των εξαγωγικών επιχειρήσεων και όλα αυτά εις βάρος των καταναλωτών και της δημόσιας υγείας.
Οι άξονες πολιτικής της ΚΑΠ είναι εξαρχής ασφυκτικά οριοθετημένοι στην υπηρέτηση της στρατηγικής «Ευρώπη 2020», υπό σκληρή επιτήρηση για την εφαρμογή του πακέτου της Οικονομικής Διακυβέρνησης.
Η πρόταση της Κομισιόν διατηρεί τα διαρθρωτικά πλεονάσματα και ελλείμματα (ιδίως των μεσογειακών προϊόντων), αφήνει τη διαμόρφωση των τιμών στην ασύδοτη αγορά και τη διεθνή κερδοσκοπία, ευνοεί την αποσταθεροποίηση των εγχώριων αγορών και τις πολιτικές ντάμπιγκ σε βάτος των λαών του παγκόσμιου Νότου.
Ταυτόχρονα, ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ μειώνεται στο 37% του συνολικού κοινοτικού προϋπολογισμού και κατά 11,2% (σε σταθερές τιμές) σύμφωνα με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Αυτό στη χώρα μας μεταφράζεται σε μείωση του εθνικού δημοσιονομικού φακέλου άμεσων ενισχύσεων από -5,3% το 2014 έως -9,1% το 2020. Επιπλέον δρομολογείται μια επιπρόσθετη οριζόντια περικοπή κατά 10% των άμεσων ενισχύσεων και μεταφορά τους στον 2ο Πυλώνα (Αγροτική Ανάπτυξη) από το 2014.
Αποδεικνύεται απόλυτα υποκριτικό το πρόσχημα της «πιο ισορροπημένης κατανομής των άμεσων ενισχύσεων ανάμεσα στα κράτη μέλη» με την ισοπεδωτική περικοπή όσων υπερβαίνουν το μέσο κοινοτικού όρο, καθώς αγνοούνται τα επιμέρους εθνικά παραγωγικά χαρακτηριστικά. Στο ίδιο μοτίβο κινείται η απαίτηση για εξαίρεση από το καθεστώς άμεσων ενισχύσεων των εκμεταλλεύσεων που λαμβάνουν ετήσια ενίσχυση έως 400 ευρώ ή έχουν έκταση μικρότερη από 4 στρέμματα.
Ο ισοπεδωτικός ορισμός του «ενεργού αγρότη» με μοναδικό κριτήριο το 5% του εισοδήματος του να προέρχεται από την αγροτική παραγωγή και η εμμονή στην αποσύνδεση τουλάχιστον του 90% ενισχύσεων από την παραγωγή, επιτείνουν την εγκατάλειψη της παραγωγικής διαδικασίας και την ερήμωση της υπαίθρου.
Η υποχρεωτική, έστω και σταδιακά, εφαρμογή του περιφερειακού μοντέλου ενισχύσεων, προϋποθέτει την ύπαρξη εθνικών στρατηγικών και κλαδικών πολιτικών, την πολιτική βούληση για άρση των περιφερειακών ανισοτήτων στη χώρα μας και την ανεξαρτησία από επιχειρηματικά, μικροκομματικά και πελατειακά συμφέροντα. Καμιά από αυτές τις προϋποθέσεις δεν υφίσταται για τη σημερινή κυβέρνηση και τους υποστηρικτές της πολιτικής της .
Η θεωρητικά ορθή θέσπιση ανώτατου ορίου στις άμεσες ενισχύσεις (300.000 ευρώ), εκτός του εξαιρετικά υψηλού ορίου, δε διασφαλίζει με κανένα τρόπο την απαιτούμενη αναδιανομή τους σε όφελος των μικρών και μεσαίων παραγωγών. Αντίθετα, οι μικροί παραγωγοί «φιλοδωρούνται» με μια πενιχρή κατ’ αποκοπή ενίσχυση (από 500 έως 1000 ευρώ) με την προϋπόθεση να εξαιρεθούν από το σύστημα ενιαίας ενίσχυσης.
Το δήθεν «πρασίνισμα» της ΚΑΠ δεν απαντά ούτε κατ’ ελάχιστο στην απόλυτα αναγκαία αλλαγή παραγωγικού προτύπου και την εγκατάλειψη της εντατικής βιομηχανοποιημένης γεωργίας με την αλόγιστη χρήση εισροών και την κατασπατάληση των φυσικών πόρων και την ευχέρεια των κρατών μελών να εγκρίνουν τη χρήση ΓΤΟ. Μια αληθινά φιλοπεριβαλλοντική γεωργία απαιτεί μέτρα πρόσθετης ενίσχυσης ιδίως των μικρομεσαίων παραγωγών και όχι ισοπεδωτικές διοικητικές πρακτικές.
Όσο για τη δήθεν ενίσχυση των αγροτών σε μειονεκτικές περιοχές και των νέων γεωργών, τα προβλεπόμενα κονδύλια ( έως 5% και 2% αντίστοιχα του εθνικού φακέλου), πέραν της αγνόησης ακόμα μια φορά κάθε εθνικής ιδιαιτερότητας, δεν είναι παρά πενιχρό άλλοθι στην διαρκή απερήμωση των μειονεκτικών περιοχών και τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού.
Συμπερασματικά, οι ακραία νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις της ΚΑΠ για το 2014- 2020, σε συνδυασμό με την πλήρη αποδιάρθρωση των υπηρεσιών του ΥΠΑΑΤ, τις συγχωνεύσεις και τις απολύσεις των εργαζομένων στους οργανισμούς και τα ερευνητικά κέντρα, προοιωνίζουν την οριστική ταφόπλακα στην ελληνική αγροτική παραγωγή.
Ο ΣΥΝ θεωρεί ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και συνολικά η Κυβέρνηση δε νομιμοποιούνται να διαπραγματευτούν το μέλλον της γεωργίας της χώρας.
Καλούμε το αγροτικό και το γεωτεχνικό κίνημα, τους μικρομεσαίους επαγγελματίες του πρωτογενή τομέα και της μεταποίησης, τους κατοίκους της υπαίθρου, να δυναμώσουν τους αγώνες τους, να ενωθούν με τα κινήματα των εργαζομένων σε ένα πλατύ ποτάμι λαϊκής αντίστασης και ανατροπής της κυβέρνησης και της πολιτικής της και των συμμάχων της στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Για να πάψει η τροφή να είναι εμπόρευμα στα χέρια των κερδοσκόπων, για μια αγροτική παραγωγή με νέα οικολογικά, κοινωνικά και αναπτυξιακά πρότυπα, για τη την επισιτιστική ασφάλεια και τη διατροφική κυριαρχία των λαών.
www.agronews.gr

Ποινές για όσους απασχολούν παράνομους μετανάστες



ImageΑυστηρότερες ποινές για όλες τις επιχειρήσεις που απασχολούν παράνομα διαμένοντες στη χώρα μας μετανάστες, προβλέπει κοινοτική οδηγία που συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο και αναμένεται να ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία.
Η οδηγία προβλέπει χρηματικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ ανά παράνομα διαμένοντα απασχολούμενο μετανάστη, αποκλεισμό από κάθε είδους συμβάσεις με το δημόσιο και επιχορηγήσεις, καθώς και προσωρινό ή οριστικό κλείσιμο των επιχειρήσεων.
Πληροφορίες ΣΚΑΙ
www.agronews.gr