Διδότου 26, ΑΘΗΝΑ, ΤΚ 10680, Τηλ. 210 3623594, 6947 566915, fax 210 3623784 email: poseg@otenet.gr, www. poseg.gr
Ημ/νία: 13/07/2010
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
1. Υπουργό κα. Κατερίνα Μπατζελή
2. Υφυπουργό κ. Μιχάλη Καρχιμάκη
3. Ειδικό Γραμματέα κ. Ευάγγελο Διβάρη
4. Ειδική Υπηρεσία Συγχρηματοδοτούμενων Μέτρων & Πράξεων Αγροτικής Ανάπτυξης
Κοινοποίηση:
1. ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
2. Παραρτήματα του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
3. Π.Ο.Σ.Γ.
4. Π.Ο.ΓΕ.Δ.Υ.
5. Π.Ε.Γ.Δ.Υ
6. Συλλόγους Μέλη, Γεωπόνοι
7. ΜΜΕ
Θέμα: Παρατηρήσεις σχετικά με την Κ.Υ.Α. “Καθεστώτα ενισχύσεων του μέτρου 121 «εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης 2007–2013”
Κύρια Υπουργός
Κύριε Υφυπουργέ
Κύριοι
Η ΚΥΑ για τα “Καθεστώτα ενισχύσεων του μέτρου 121 «εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης 2007–2013” που υπογράφηκε, είναι ένα έγγραφο με γενικότητες και αοριστίες των οποίων την εξειδίκευση παραπέμπετε στις υπό έκδοση ΥΑ - λεπτομέρειες εφαρμογής.
Με λύπη διαπιστώσαμε ότι η διαβούλευση για την ΚΥΑ δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα καθότι καμία από τις προτάσεις των φορέων δεν έγινε αποδεκτή. Από την ακολουθούμενη μέχρι τώρα τακτική, την όλη διαδικασία θα την χαρακτηρίζαμε μάλλον προσχηματική.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι τα προβλήματα που εντοπίσαμε να παραμένουν και η τύχη του προγράμματος να είναι ως συνήθως επισφαλής και στην κατεύθυνση του μία από τα ίδια. Συνοπτικά σε σχέση με όσα εγγράφως στις 24/03/2010 σας προτείναμε, επισημαίνουμε τα παρακάτω,
1. Κοινή Οργάνωση Αγορών (ΚΟΑ). Η ομίχλη γύρω από τι ισχύει για τις ΚΟΑ σε σχέση με τα σχέδια βελτίωσης παραμένει (Άρθρο 3, (2α) & Άρθρο 7, (2β & 2γ)).
2. Καπνοκαλλιεργητές και Τευτλοπαραγωγοί. Η τύχη των επιχειρησιακών σχεδίων και των επενδυτικών δυνατοτήτων για τους καπνοκαλλιεργητές και τους τευτλοπαραγωγούς παραμένει αδιευκρίνιστη (Άρθρο 3, (2γ & 2δ)).
3. Βελτίωση της συνολικής επίδοσης. Η διαπίστωση της βελτίωσης της συνολικής επίδοσης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων επαφίεται στον πατριωτισμό της αξιολόγησης. Οι βασικές αρχές διαπίστωσης της βελτίωσης μέσα από γεωργο-οικονομική μελέτη δεν προσδιορίζονται. Το ενδεχόμενο της καταστρατήγησης και της εμπλοκής των παρεμβάσεων είναι εμφανές και αναμενόμενο (Άρθρο 4).
4. Διάθεση στην αγορά. Η διατύπωση ότι δεν ενισχύονται επενδύσεις με τις οποίες αυξάνεται η παραγωγή προϊόντων που αντιμετωπίζουν προβλήματα διάθεσης στην αγορά, μόνο επιλεκτική σύγχυση για την αξιολόγηση δημιουργεί αφού αυτό δεν καθορίζεται ειδικώς και επαρκώς(Άρθρο 7, (2γ)).
5. Υποβολή της αίτησης.
Αίτηση. Δημιουργείται η εντύπωση και η σύγχυση ότι με μία απλή αίτηση ενίσχυσης, αξιολογούνται και κατατάσσονται προτάσεις, μοιράζονται και κατανέμονται χρήματα (Άρθρο 15, (1)).
Περιεχόμενο της αίτησης. Από την ΚΥΑ λείπει η αναφορά για υποβολή επιχειρηματικού σχεδίου και γεωργο-οικονομικής μελέτης. Η απλή αναφορά ότι οι λεπτομέρειες και το περιεχόμενο της αίτησης θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση δημιουργεί με την αοριστία της πολλά ερωτηματικά. Το πώς θα αξιολογηθούν οι προτάσεις και πως θα καταταγούν είναι εντελώς άγνωστο (Άρθρο 15, (2)).
Υπογραφή της αίτησης. Στον κείμενο που δώσατε για διαβούλευση αναγραφότανε ότι, “Η αίτηση ενίσχυσης συντάσσεται και υπογράφεται από μέλος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.”, στην ΚΥΑ που υπογράψατε προσθέσατε ότι “η αίτηση υπογράφετε και από τεχνολόγους γεωπονίας για αιτήσεις ενίσχυσης προϋπολογισμού έως και 150.000 ευρώ”. (Άρθρο 15, (3)).
Η υπογραφή των ΣΒ από τεχνολόγους είναι μία “νέα καινοτομία του ΥπΑΑΤ???” και εντάσσεται στα πλαίσια της “αναβάθμισης της τεχνικής υποστήριξης και των υπηρεσιών προς τους αγρότες, μέσω της υποβάθμισης των Γεωπόνων σε σχέση με τους Τεχνολόγους”.
Η παραχώρηση γενικώς και αορίστως προς τους τεχνολόγους γεωπονίας??? επαγγελματικού δικαιώματος που εκ των νομικού πλαισίου και των επαγγελματικών προσόντων δεν προβλέπεται είναι μία προκλητική και βλαπτική ενέργεια του ΥπΑΑΤ κατά των Γεωπόνων. Η ΠΟΣΕΓ θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση.
6. Ομάδα Έργου Αξιολόγησης Η αξιολόγηση επενδύσεων στον αγροτικό τομέα είναι αντικείμενο των Γεωτεχνικών, στην ΚΥΑ αυτό που θεωρούμε ως αυτονόητο αφήνετε ελεύθερο και για άλλες ειδικότητες πιθανόν πιο προσαρμόσιμων από τους Γεωτεχνικούς. (Άρθρο 17).
7. Γνωμοδοτική Επιτροπή. Οι γνωμοδοτικές επιτροπές αξιολογούν τις αξιολογήσεις. Το έργο τους είναι πολύ ειδικό και χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις και για το λόγο αυτό η παρουσία των Γεωτεχνικών είναι απαραίτητη. Δυστυχώς και αυτό δεν είναι κατά την ΚΥΑ εφικτό(Άρθρο 18).
Τα προβλήματα της αναδιάρθρωσης του Αγροτικού τομέα δεν λύνονται με ημίμετρα που στοχεύουν την ικανοποίηση πελατειακών σχέσεων. Η αδυναμία να δώσουμε λύσεις στην επενδυτική απραξία του αγροτικού τομέα δεν καλύπτεται με ευκαιριακές προσεγγίσεις.
Γνωρίζουμε καλά τα προβλήματα και έχουμε ζήσει τις πολιτικές ακροβασίες γύρω από τις επενδύσεις στον αγροτικό τομέα. Η πολυετής εμπειρία μας στα επιχειρησιακά σχέδια και η καθημερινή επαφή με τους αγρότες από την θέση του συνεργάτη που αυτός επιλέγει και όχι αυτού που οι άλλοι του επιβάλλουν, μας δίνει το δικαίωμα να πούμε ότι με τέτοιου είδους πολιτικές για την Αγροτική Ανάπτυξη, άλλη μία επενδυτική ευκαιρία για τον αγροτικό τομέα δυστυχώς θα πάει χαμένη.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος -Ο Γ. Γραμματέας
Ευθύμιος Ιακωβάκης -Δημήτριος Καρακώστας