Αναζήτηση Αναρτήσεων

Δευτέρα 5 Ιουλίου 2010

Νίκος Ευθυμιάδης: Πρέπει όχι μόνο να αυξήσουμε την εμπορευσιμότητα των ελληνικών προϊόντων αλλά και να χτίσουμε το brand «Ελλάδα»

Με κεντρικό σύνθημα «η πόλη να πάει μπροστά» κατεβαίνει στον δημοτικό πολιτικό στίβο ο πρόεδρος του Ομίλου Εταιρειών «REDESTOS» - Efthymiadis Agrotechnology Group, κ. Νίκος Ευθυμιάδης. Άνθρωπος που γνωρίζει καλά τα θέματα του αγροτικού τομέα ο κ. Ευθυμιάδης δηλώνει σε συνέντευξή του στην ηλεκτρονική εφημερίδα του ΑγροΤύπου (τεύχος 39) ότι «ο αγροτικός τομέας είναι υποχρεωμένος να προσαρμοστεί στις επιταγές της σημερινής συγκυρίας». Μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει πρώτα απ’ όλα οι αγρότες να αρχίσουν να «παράγουν εκείνα τα προϊόντα που ζητάει η αγορά και όχι εκείνα που… βολεύουν εμάς ή βασίζονται ακόμη σε επιδοτήσεις».

Όσον αφορά στον αγροτικό κλάδο ο κ. Ευθυμιάδης υπογραμμίζει ότι η «προσπάθειά θα πρέπει να επικεντρωθεί σε προϊόντα όπου η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και αυτά δεν μπορεί παρά να είναι κυρίως φρούτα και λαχανικά» ενώ αναφερόμενος στο θέμα των ημερών – τις ΑΠΕ – εκφράζει την ελπίδα ότι το όλο εγχείρημα δεν θα καταλήξει «στο γνωστό θέαμα της ελληνικής υπαίθρου με εγκαταλελειμμένες μονάδες παραγωγής βιοντίζελ». Όσον αφορά στην διεκδίκηση του αξιώματος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης ο κ. Ευθυμιάδης ανέφερε στον ΑγροΤύπο ότι εάν κερδίσει τις εκλογές οι πρώτες του κινήσεις θα αφορούν στην αλλαγή του συστήματος διοίκησης του δήμου «που εξέθρεψε σκάνδαλα και απέδωσε υπεξαιρέσεις».


1) κ. Ευθυμιάδη «κατεβαίνετε» στις δημοτικές εκλογές, διεκδικώντας την δημαρχία της Θεσσαλονίκης με σύνθημα «η πόλη να πάει μπροστά». Στόχος σας – όπως έχετε δηλώσει – είναι η λειτουργία του δήμου με ένα διαφορετικό μοντέλο διοίκησης από το σημερινό, το οποίο μάλιστα χαρακτηρίσατε αποτυχημένο. Που χωλαίνει το μοντέλο διοίκησης;

«Την απάντηση τη δίνουν πρώτοι από όλους οι Θεσσαλονικείς που σε όλες τις τελευταίες δημοσκοπήσεις δηλώνουν απογοητευμένοι από τη δημοτική αρχή και δυσανασχετούν με τις συνθήκες ζωής στην πόλη τους. Στο νέο μοντέλο διοίκησης που εγώ πρεσβεύω, η Δημοτική Αρχή θα έχει στρατηγική και οργάνωση που θα αποδεικνύουν ότι αντιλαμβάνεται πρωταρχικά ως τη δική της ευθύνη την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Γι’ αυτό θα μελετά θα σχεδιάζει και θα παρουσιάζει ολοκληρωμένες θέσεις και προτάσεις στις οποίες θα επιδιώκει την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής συναίνεσης των φορέων και των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Θα είναι μια Δημοτική Αρχή που θα στηρίζεται στις τοπικές δυνάμεις αντιμετωπίζοντας όλα τα ζητήματα με επιχειρήματα και κεντρικό στόχο τη δημιουργία της οικονομικής και κοινωνικής ταυτότητας της πόλης.
Μια Δημοτική Αρχή που ξέρει να διεκδικεί πόρους και να προσελκύει επενδύσεις από την Αθήνα, τις Βρυξέλλες, αλλά και τη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα. Γιατί στην εποχή της μεγάλης κρίσης που ζούμε, είναι πολύ σημαντικό να δημιουργήσουμε στη Θεσσαλονίκη με τα πολύ υψηλά ποσοστά ανεργίας, νέες θέσεις εργασίας. Φυσικά με γνώμονα πάντα το όφελος της πόλης και των πολιτών της».

2) Είστε κατά γενική ομολογία ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Έχετε επίσης διατελέσει πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ). Τι επιδιώκει ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας στον στίβο της δημοτικής πολιτικής;

«Τίποτα που να έχει σχέση με προσωπικές φιλοδοξίες. Άλλωστε έχω περάσει από πολλές θέσεις ευθύνης, ως πρώην πρόεδρος του ΣΒΒΕ και της Πολιτιστικής Εταιρίας Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, αλλά και ως νυν πρόεδρος του Τεχνολογικού Πάρκου και αντιπρόεδρος του Κέντρου για τη Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη Ν.Α. Ευρώπη. Εξάλλου, η προσφορά μου στα κοινά της Θεσσαλονίκης είναι διαρκής και γνωστή. Είμαι ένας σκεπτόμενος, ενεργός πολίτης - έτσι θα χαρακτήριζα τον εαυτό μου - που πιστεύει στην παράδοση, αλλά κυρίως στην προοπτική που μπορεί να έχει η χώρα και η πόλη μου. Νιώθω ότι χρωστάω στην πόλη μου που προσέφερε τόσα σε εμένα και την οικογένεια μου και θεωρώ ότι πλέον μπορώ να το ανταποδώσω. Κι αν δεν σας έχω πείσει ακόμη θα σας πω και τούτο. Είμαι έτοιμος, εφόσον οι συμπολίτες μας με εμπιστευτούν, να κάνω ρήξεις όπου χρειάζεται, χωρίς να υπολογίσω το πολιτικό κόστος, που σημαίνει ότι είμαι επίσης έτοιμος να αποχωρήσω και μετά από μια τετραετία».

3) Χρόνια τώρα, η επιχειρηματική σας ενασχόληση έχει να κάνει με όλο το πλέγμα της αγροτικής παραγωγής, με χρήση υψηλής τεχνολογίας και εξειδικευμένων υπηρεσιών. Πως βλέπεται το τελευταίο διάστημα την πορεία του αγροτικού κλάδου σε συνδυασμό με την άσχημη οικονομική συγκυρία που διανύει η χώρα;

«Ο αγροτικός τομέας είναι κι αυτός υποχρεωμένος να προσαρμοστεί στις επιταγές της σημερινής συγκυρίας, η οποία επηρεάζει ολόκληρη την Ελλάδα. Θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να παράγουμε εκείνα τα προϊόντα που ζητάει η αγορά και όχι εκείνα που «βολεύουν» εμάς ή βασίζονται ακόμη σε επιδοτήσεις. Και θα πρέπει να παράγουμε με συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας που απαιτούν οι καταναλωτές που είναι πλέον ενημερωμένοι αλλά και προβληματισμένοι για την υγιεινή διατροφή τους.
Η ελληνική αγροτική οικονομία είναι πιστεύω ο κλάδος που θα έχει τις μικρότερες επιπτώσεις από την πρόσφατη οικονομική κρίση. Η ευελιξία, η ποικιλομορφία και οι εξαιρετικές κλιματολογικές συνθήκες αποτελούν ένα πολύ στέρεο υπόβαθρο για μια αγροτική παραγωγή που μπορεί να προσαρμοστεί και να βγει νικήτρια από τη σημερινή κρίση. Αντίθετα μάλιστα, η εκτίμησή μου είναι ότι η νέα γενιά των Ελλήνων αγροτών είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις σύγχρονες προκλήσεις με νέες καλλιέργειες, νέες πρακτικές και περισσότερη επιχειρηματική αντίληψη.

4) Ποιος αγροτικός τομέας μπορεί να «ηγηθεί» τα επόμενα χρόνια ώστε να φέρει ανάπτυξη στον κλάδο. Πολλοί, συμπεριλαμβανομένης και της υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, εναποθέτουν τις ελπίδες στα τρόφιμα και τις ΑΠΕ. Είναι όντως έτσι;

Θα συμφωνήσω, σε γενικές γραμμές. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για το τι εννοούμε όταν λέμε «τρόφιμα». Η Ελλάδα, από τη φύση της, δεν ευνοεί ιδιαίτερα την εκτατική καλλιέργεια, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για προϊόντα χρηματιστηριακά, χωρίς ταυτότητα και τα οποία παράγονται και σε κοντινές χώρες με τεράστιες εκτάσεις, μεγάλους παραγωγούς και φθηνά εργατικά. Η προσπάθειά μας, λοιπόν, πρέπει να επικεντρωθεί σε προϊόντα όπου η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και αυτά δεν μπορεί παρά να είναι κυρίως φρούτα και λαχανικά. Πρέπει όχι μόνο να αυξήσουμε την εμπορευσιμότητα των ελληνικών προϊόντων (μέσω ποιότητας, επιλογής σύγχρονων ποικιλιών και υβριδίων, καθολικής χρήσης συστημάτων Ορθής Γεωργικής Πρακτικής κλπ.) αλλά και να χτίσουμε το brand «Ελλάδα», να επενδύσουμε σημαντικά σε θέματα προώθησης, marketing και προϊοντικής ταυτότητας.
Για τις Α.Π.Ε., είναι όντως μια σημαντική ευκαιρία βραχυπρόθεσμης ανάπτυξης του αγροτικού τομέα, μια που ένας σημαντικός αριθμός ενεργειακών φυτών μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή βιοντίζελ. Αν το δούμε λίγο πιο μεσοπρόθεσμα, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι οι καλλιέργειες αυτές μπορούν να «σταθούν» στην Ελλάδα, τόσο κλιματολογικά όσο και οικονομικά, όχι με τις παρούσες τιμές παραγωγού που είναι αρκετά στρεβλωμένες προς τα πάνω, αλλά με τις διεθνείς. Θα ήταν πολύ κρίμα το νέο, ελπιδοφόρο αυτό κίνημα για την χρήση Α.Π.Ε. να καταλήξει στο γνωστό θέαμα της ελληνικής υπαίθρου με εγκαταλελειμμένες μονάδες παραγωγής βιοντίζελ και χιλιάδες παραγωγούς να διαμαρτύρονται γιατί οι τιμές της ελαιοκράμβης ή του ηλίανθου δεν παρέμειναν σε τιμές 30 και 40% ψηλότερες από τις διεθνείς.

5) Πολλά είναι και τα προβλήματα στον κλάδο των λιπασμάτων τα τελευταία χρόνια, με πολλές εταιρείες να εμφανίζουν ζημιές. Σε συνδυασμό μάλιστα με τις φετινές ιδιαίτερα χαμηλές τιμές παραγωγού – για παράδειγμα στα δημητριακά – δεν υπάρχουν προοπτικές μεγάλης λίπανσης. Πως αντιμετωπίζει ο κλάδος των λιπασμάτων αυτή την κρίση και ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης;

Να ξεκινήσω από το ότι η λίπανση αποτελεί ταυτόχρονα κόστος και ευκαιρία για τον παραγωγό. Στην Ελλάδα, εδώ και 10ετίες, το μεγαλύτερο ποσοστό λιπασμάτων πέφτει στο χωράφι από κεκτημένη ταχύτητα, σε μεγάλες ποσότητες όταν οι τιμές των αγροτικών προϊόντων είναι καλές και σε ελάχιστες ποσότητες όταν είναι χαμηλές. Και οι δύο περιπτώσεις είναι λάθος, μια που η πρώτη οδηγεί σε αναίτια αύξηση του κόστους και σημαντική επιβάρυνση του εδάφους, ενώ η δεύτερη οδηγεί σε μειωμένη παραγωγή και ποιότητα, άρα και μειωμένο εισόδημα, σε πολύ μεγαλύτερη μάλιστα έκταση από την όποια «οικονομία» έκανε ο παραγωγός.
Αυτό που πρέπει, λοιπόν, να κάνουν οι εταιρείες λιπασμάτων είναι να αντιμετωπίσουν το προϊόν τους όχι ως χρηματιστηριακό είδος αλλά ως συμβουλευτική υπηρεσία και εργαλείο αύξησης εισοδήματος. Κατά τη γνώμη μου, δύσκολα μπορεί να αναπτυχθεί κανείς σε μια τόσο ανταγωνιστική αγορά αν δεν μπορεί, αφ’ ενός, να καταλάβει τι ακριβώς «λείπει» απ’ το χωράφι του (π.χ. μέσω εδαφολογικών αναλύσεων) και, αφ’ ετέρου, να διαθέτει εξειδικευμένα προϊόντα που να ταιριάζουν στο συγκεκριμένο χωράφι και στη συγκεκριμένη καλλιέργεια. Θα δείτε ότι οι πετυχημένες εταιρείες στο χώρο είναι αυτές που έχουν κατορθώσει να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στο προϊόν τους και δεν αρκούνται στο να πουλάνε μεγάλες ποσότητες ακολουθώντας τη χρηματιστηριακή τιμή του προϊόντος. Εν κατακλείδι, θεωρώ ότι ο κλάδος έχει σημαντικότατες προοπτικές ανάπτυξης για εκείνους που θα καταφέρουν να πείσουν τον αγρότη ότι η λίπανση δεν είναι απλά θέμα ποσότητας και τιμής αλλά, πρωτίστως, θέμα γνώσης.

6) Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποιο θα ήταν πρώτο πράγμα που θα κάνατε για την πόλη σας, την επόμενη μέρα των εκλογών εφόσον αναδειχθείτε νικητής; Επίσης υπάρχει πιθανότητα μετεκλογικής συνεργασίας με τον «αντίπαλο» σας κ. Γιάννη Μπουτάρη;

«Σε ό, τι αφορά στο δεύτερο ερώτημά σας θα προσκαλέσω τους εκπροσώπους των παραγωγικών και κοινωνικών φορέων, των κινήσεων πολιτών ακόμη και τις παρατάξεις στο δημοτικό συμβούλιο σε μια πολύ κρίσιμη συνάντηση όπου θα ζητήσω την εμπιστοσύνη τους στη νέα Δημοτική Αρχή, όπως και τη ρητή δέσμευση τους για μια μεθοδική και καλοπροαίρετη συνεργασία, ώστε τα μεγάλα θέματα να αντιμετωπίζονται από κοινού. Όσο για τις πρώτες μου κινήσεις θα αφορούν στην αλλαγή του συστήματος διοίκησης του δήμου που εξέθρεψε σκάνδαλα και απέδωσε υπεξαιρέσεις, - οι οποίες ερευνώνται από τη Δικαιοσύνη-, στα δημοτικά ταμεία. Και μιλώ για αλλαγές σε όλα τα επίπεδα».

Συνέντευξη στον Χρήστο Διαμαντόπουλο

http://www.agrotypos.gr/index.asp?mod=articles&id=58857

Δεν υπάρχουν σχόλια: