Αναζήτηση Αναρτήσεων

Παρασκευή 9 Απριλίου 2010

Κερδίζουν οι νέοι από τις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων

ImageΔημοσιεύτηκαν από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τα ποσοστά παρακρατήσεων κατά τη μεταβίβαση δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης, που περιλαμβάνουν παρακρατήσεις της τάξης των 5 και 10 % για μεταβιβάσεις δικαιωμάτων με γη και 30% για τις μεταβιβάσεις χωρίς γη για τους υπόλοιπους γεωργούς.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΥΠΑAT, η νέα απόφαση για την μεταβίβαση των δικαιωμάτων έρχεται να προσαρμόσει το καθεστώς των ιστορικών δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης που εφαρμόζεται στην χώρα μας στα νέα πλαίσια του Hleth Check (Νοέμβριος του 2008) με βάση το οποίο υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο η μετάβαση σε ένα διαφορετικό μοντέλο δικαιωμάτων από το σημερινό δηλαδή το περιφερειακό ή το μικτό περιφερειακό. Με βάση αυτό το μοντέλο τα δικαιώματα θα κατανέμονται με βάση τις συνολικές επιλέξιμες εκτάσεις που έλαβαν ενισχύσεις σε μια περιφέρεια.
Αυτή την στιγμή εάν γίνουν μαζικές μεταβιβάσεις δικαιωμάτων χωρίς την αντίστοιχη γη, οι αγοραστές ενδέχεται να εμφανιστούν διπλά ζημιωμένοι αφού θα αποκτήσουν «ακριβά δικαιώματα» για μικρό χρονικό διάστημα, ενώ σε 2-3 χρόνια θα αντιμετωπίζουν πρόβλημα ενεργοποίησης αφού οι ιδιοκτήτες της γης θα μπορούν να νοικιάζουν σε άλλους την γη ή να νοικιάζουν ή να αγοράζουν από άλλους δικαιώματα.
Επομένως, συνεχίζει η ανακοίνωση, άσχετα με το πώς γινόταν μέχρι σήμερα οι μεταβιβάσεις πρόνοια της απόφασης αποτελεί η προστασία των αγοραστών, η τροφοδότηση του εθνικού αποθέματος και η αποφυγή δημιουργίας επί πλέον αντιπαραγωγικού κόστους από την «αγορά των δικαιωμάτων στους γεωργούς». Επίσης αποφεύγεται η δημιουργία δυσανάλογου κέρδους από δικαιούχους δικαιωμάτων εθνικού αποθέματος που μπορούν πλέον να τα μεταβιβάσουν, ενώ η αρχική πρόβλεψη του κανονισμού ήταν να τα κρατήσουν για 5 τουλάχιστον χρόνια.
Με αφορμή την διαδικασία μεταβίβασης Δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης 2010 η Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κατερίνα Μπατζελή, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η εφαρμογή των κοινοτικών διατάξεων που προκύπτουν από τον Καν. 73/2009 είναι απαραίτητη ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα της προσαρμογής της ελληνικής γεωργίας στα νέα δεδομένα. Οι διαρθρωτικές αλλαγές είναι προαπαιτούμενα για την απόκτηση ενός δυναμικού αναπτυξιακού γεωργικού μοντέλου.
Ουσιαστικά ολόκληρη η περίοδος από σήμερα μέχρι το 2013 θα πρέπει να αντιμετωπισθεί ως μεταβατική περίοδος για την προετοιμασία των ελλήνων γεωργών και της ελληνικής γεωργίας ενόψει νέων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αλλά και εθνική γεωργία
Η εφαρμογή του Κανονισμού περιλαμβάνει μια σειρά από μεταβατικές διατάξεις οι οποίες θα πρέπει να αξιοποιηθούν για καλύτερη προετοιμασία ενόψει της αναθεώρησης της ΚΑΠ το 2013.
Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ του 2003 είχε ως κεντρικό θέμα την αποσύνδεση της παραγωγής από τις ενισχύσεις στη βάση ενός ιστορικού μοντέλου Δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης κεντρικό σημείο του οποίου αποτελούσαν οι γεωργοί και τα δικαιώματά τους.
Οι ανάγκες όμως της ελληνικής γεωργίας δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν μονοσήμαντα από αυτή τη πρακτική.
Για να υπάρξει μέλλον και καινοτομία στην ελληνική αγροτική οικονομία πρέπει να ευνοείται η είσοδος των νέων γεωργών στην γεωργία και επίσης να ευνοηθούν οι επενδύσεις στην γεωργία. Στοιχεία απαραίτητα για τον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού γεωργικού δυναμικού.
Η στρατηγική μας επιλογή για μια «Παραγωγική γεωργία προϊόντων ποιότητας με σεβασμό στο περιβάλλον» πρέπει να εξυπηρετηθεί και μέσα από την σωστή διαχείριση των δικαιωμάτων της ενιαίας ενίσχυσης.
Επιλογή μας είναι η ενίσχυση της εισόδου νέων γεωργών και η περαιτέρω ενίσχυση των νέων μέχρι και 40 ετών που ασχολούνται ήδη με την γεωργία.
Σε συνδυασμό με την πολιτική διαχείριση της αγροτικής γης που θα εφαρμόσουμε επιδιώκουμε την σταδιακή και ολοκληρωμένη ένταξη νέων γεωργών, όπου θα έχουν αντιστοιχία μεταξύ επιλέξιμης γης και δικαιωμάτων.
Για τον λόγο αυτό, έχοντας τους σημερινούς τρόπους που προβλέπονται από την κοινοτική νομοθεσία οι μεταβιβάσεις δικαιωμάτων σε νεοεισερχόμενους στην γεωργία και σε νέους αγρότες μέχρι και 40 ετών θα γίνονται χωρίς καμία παρακράτηση.
Με αυτό τον τρόπο θέλουμε σταδιακά να ενισχύσουμε τις διαθρωτικές ενέργειες υπέρ εκείνων που θα συνεχίσουν την παραγωγή, όπου όμως μέχρι σήμερα το υφιστάμενο σύστημα ενισχύσεων δεν τους διευκολύνει στην απόκτηση δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης.
Με το ίδιο σκεπτικό και λόγω της απουσίας στον κανονισμό 73/2009 πρόβλεψης για την δημιουργία εθνικού αποθέματος από γραμμική μείωση των δικαιωμάτων, υιοθετήθηκαν οι παρακρατήσεις 5 και 10 % για μεταβιβάσεις δικαιωμάτων με γη και 30% για τις μεταβιβάσεις χωρίς γη για τους υπόλοιπους γεωργούς.
Στόχος μας είναι να διευκολυνθούν εκείνοι που στοχεύουν σε παραγωγικές επενδύσεις στην γεωργία και να αποφευχθούν φαινόμενα υπεραξίας δικαιωμάτων χωρίς γη, επιβαρύνοντας το κόστος της παραγωγής αλλά και το «εμπόριο» δικαιωμάτων. Άλλωστε αναμένεται στα αμέσως επόμενα χρόνια θα υπάρξει αλλαγή του υφιστάμενου συστήματος.
Παράλληλα, εγγυόμαστε ότι θα ενισχυθεί η κατανομή του εθνικού αποθέματος με διαφανείς διαδικασίες ώστε να εξυπηρετηθούν οι αναπτυξιακοί στόχοι της γεωργίας σε κάθε νομό και περιφέρεια και να αποφευχθούν φαινόμενα μεταφοράς δικαιωμάτων σε μεμονωμένες περιοχές ή περιφέρειες, εφόσον πρώτα ικανοποιηθούν τα αιτήματα της εν λόγω περιφέρειας».

Διαβάστε εδώ τον πίνακα με τα Ποσοστά παρακρατήσεων μεταβίβασης δικαιωμάτων

www.agronews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: