Η ΑΓΟΡΑ ΑΝΤΙΣΤΕΚΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ
Το TOP 10 των βιολογικών προϊόντων στις εξαγωγές
Μπορεί η κρίση στην Ελλάδα να έχει επηρεάσει τις πωλήσεις ελληνικών βιολογικών προϊόντων, ωστόσο οι επιδόσεις εκτός συνόρων φέρνουν χαμόγελα και αισιοδοξία στους βιοκαλλιεργητές και στις εταιρείες εμπορίας βιολογικών προϊόντων.
Την ίδια ώρα που η οικονομική κρίση άρχισε να χτυπά την αγορά βιολογικών προϊόντων, που μόλις είχε ξεκινήσει να αναπτύσσεται, με την κάμψη των πωλήσεων να είναι φανερή, οι εξαγωγές καταγράφουν σταθερή άνοδο, με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ να εμφανίζονται αγαπημένοι... πελάτες των ελληνικών βιολογικών προϊόντων.
Φέτος οι ελληνικές εξαγωγές βιολογικών προϊόντων σημειώνουν αύξηση της τάξης του 5%-6% σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, η εγχώρια αγορά γνωρίζει καθίζηση. Οι πωλήσεις βιολογικών "εντός των τειχών" σημειώνουν μείωση, όταν τα τελευταία χρόνια το ποσοστό αύξησης κάθε χρόνο άγγιζε το 30%.
Η κρίση στην Ελλάδα αποτρέπει τον κόσμο να αγοράζει βιολογικά προϊόντα, διότι κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά. Σε διεθνές επίπεδο, όμως, η αγορά φαίνεται να αντιστέκεται απέναντι στην οικονομική κρίση. "Μπορεί ο ρυθμός ανάπτυξης, που τα προηγούμενα χρόνια αυξανόταν ετησίως κατά 20% και 30%, να έχει πλέον περιοριστεί σε μονοψήφια ποσοστά, όμως και σήμερα εξακολουθεί να είναι θετικός", σημειώνει ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού Πιστοποίησης Βιολογικών Προϊόντων ΔΗΩ, κ. Σπύρος Σγούρος.
Χαρακτηριστικό της δυναμικής που έχουν στο εξωτερικό τα ελληνικά βιολογικά προϊόντα είναι το παράδειγμα της εταιρείας Gaea, το βιολογικό ελαιόλαδο της οποίας έχει για το πρώτο 10μηνο του 2011 μια αύξηση των πωλήσεων στη Γερμανία της τάξης του 28,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σημαντική αύξηση, όμως, εμφανίζουν οι εξαγωγές και σε σκανδιναβικές χώρες, όπως είναι η Νορβηγία.
Ο οινοποιός Απόστολος Σπυρόπουλος, γενικός διευθυντής του "Κτήμα Σπυρόπουλου", μιλώντας στις "Επαγγελματικές Ευκαιρίες", αναφέρει ότι το κρασί από σταφύλια βιολογικής γεωργίας ήταν ένα από τα πρώτα βιολογικά προϊόντα που πέρασαν τα σύνορα της Ελλάδας και παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη στις ξένες αγορές, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, για να καταλήξει πως δεν υπάρχει λόγος το κρασί από σταφύλια βιολογικής γεωργίας να είναι ακριβότερο από το "συμβατικό" κρασί.
Ο Γιώργος Μηναδάκης, γενικός διευθυντής της ΒΙΑΝΑΜΕ, ένα δίκτυο βιοκαλλιεργητών από όλη την Κρήτη, τονίζει πως αν είχαμε μεγαλύτερη παραγωγή, θα ήταν ευκολότερες οι εξαγωγές. Ακόμα και φέτος, όμως, που βιώνουμε την κρίση στην Ελλάδα, έχουμε αύξηση στις εξαγωγές ντομάτας, αγγουριού, πιπεριάς, μελιτζάνας, καρπουζιού και πεπονιού.
Στα σκαριά πρόγραμμα ενίσχυσης
Μέσα στον Νοέμβριο ξεκινά το νέο πενταετές πρόγραμμα ενισχύσεων για νέους καλλιεργητές βιολογικών προϊόντων σε όλη τη χώρα αλλά και νυν βιοκαλλιεργητές που είχαν ενταχθεί στο προηγούμενο αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Η ενίσχυση χορηγείται κάθε χρόνο και για όλη την περίοδο της δέσμευσης (πενταετία για νέους δικαιούχους και διετία για νυν παραγωγούς βιολογικών προϊόντων με δικαίωμα παράτασης) ύστερα από αίτηση του δικαιούχου. Το ύψος της ενίσχυσης υπολογίζεται βάσει της έκτασης της βιολογικής καλλιέργειας και συγκεκριμένων ποσών που ορίζονται ανά καλλιέργεια.
Αξιόπιστη πιστοποίηση
"Η πιστοποίηση των βιολογικών προϊόντων αποτελεί διαδικασία εξαιρετικής σημασίας, όχι μόνο ως προϋπόθεση που προκύπτει από τη σχετική νομοθεσία, αλλά και ως απαίτηση της ίδιας της αγοράς για ποιοτικά και ασφαλή τρόφιμα". Αυτό υπογραμμίζει ο Γιώργος Νικολάου από τη διεύθυνση Agrisystems της TUV Hellas, τονίζοντας ότι τα συνεχή διατροφικά σκάνδαλα και η διαρκώς αυξανόμενη πίεση για εφαρμογή "πράσινων" μεθόδων παραγωγής αγαθών έχουν αναδείξει την ανάγκη για ανάπτυξη του τομέα των βιολογικών.
"Οι εταιρείες παραγωγής βιολογικών τροφίμων -συνεχίζει ο κ. Νικολάου- αναζητούν αξιόπιστη πιστοποίηση με κύριο στόχο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτή και να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές στην παγκόσμια αγορά, ακόμη και σε οικονομικά δύσκολες συγκυρίες, προσδίδοντας στα προϊόντα τους πραγματική προστιθέμενη αξία.
Η TUV Hellas, παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις στον αγροδιατροφικό τομέα, παρέχει υπηρεσίες πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων. Η πολυετής εμπειρία της στον χώρο των τροφίμων και το διεθνώς αναγνωρισμένο σήμα της προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, συμβάλλοντας στη διείσδυση των ελληνικών βιολογικών προϊόντων και στις αγορές του εξωτερικού".
1 Ντομάτα
Με την τιμή παραγωγού για τη βιολογική ντομάτα τσαμπί να είναι σταθερή στο 1,4 ευρώ το κιλό, το κέρδος για τον βιοκαλλιεργητή κυμαίνεται από 0,8 έως 1 ευρώ. Βέβαια, ενώ στη συμβατική καλλιέργεια η απόδοση φτάνει μέχρι 15 τόνους ανά στρέμμα τον χρόνο, η ανώτατη απόδοση στη βιολογική δεν ξεπερνά τους 10 τόνους.
2 Κρασί
Οι Ελληνες μπορεί να παραμένουν διστακτικοί με το βιολογικό κρασί, ωστόσο η Δυτική και Κεντρική Ευρώπη δείχνει εξαιρετικό ενδιαφέρον για το κρασί από σταφύλια βιολογικής γεωργίας, με τις εξαγωγές να παρουσιάζουν σταθερά αύξηση κάθε χρόνο. Εντυπωσιακές είναι και οι εξαγωγικές επιδόσεις του κρασιού στις ΗΠΑ.
3 Ελαιόλαδο
Ενας από τους σημαντικότερους πελάτες του ελληνικού βιολογικού ελαιολάδου είναι η Γερμανία, που χρόνο με τον χρόνο απορροφά ολοένα και μεγαλύτερες ποσότητες. Εκτός της Γερμανίας, όμως, εξαγωγές γίνονται και σε χώρες όπως η Αγγλία, η Δανία και η Πολωνία, ενώ πλέον καταγράφεται στροφή και προς τις ΗΠΑ.
4 Ελιές
Οι καταλληλότερες ποικιλίες για βιοκαλλιέργεια θεωρούνται εκείνες που παρουσιάζουν ανθεκτικότητα στους εχθρούς και σε ασθένειες και είναι προσαρμοσμένες στις εδαφοκλιματικές συνθήκες της κάθε περιοχής. Ποικιλίες όπως η "Κορωνέικη" και η "Ντόπια λαδοελιά" παρουσιάζουν αρκετή ανθεκτικότητα.
5 Σταφίδα
Η διάσημη ελληνική σταφίδα απέκτησε τα τελευταία χρόνια και βιολογική ταυτότητα, με σκοπό την εξαγωγή της σε αγορές της Ευρώπης. Το κόστος παραγωγής μπορεί να είναι μεγάλο, αλλά η αυξανόμενη ζήτηση της βιολογικής σταφίδας στο εξωτερικό μοιάζει να αποτελεί εγγύηση για το εισόδημα των βιοκαλλιεργητών.
6 Αγγουράκι
Καλλιεργείται όλο τον χρόνο σε θερμοκρασίες όχι μικρότερες από 17 οC. Κατά συνέπεια, το κόστος είναι πιο υψηλό στις βορειότερες περιοχές της Ελλάδας. Με την τιμή -που εξασφαλίζει ο παραγωγός όταν το προϊόν εξάγεται- να κυμαίνεται από 0,90 έως 1 ευρώ, το καθαρό κέρδος υπολογίζεται σε 0,30-0,40 λεπτά.
7 Αρωματικά
Μεγάλη η ζήτηση για αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά στις ευρωπαϊκές αγορές. Φυτά όπως η αποξηραμένη λεβάντα, που προέρχεται από βιολογική καλλιέργεια, φτάνει να πωλείται στην εγχώρια αγορά έως 11,5 ευρώ το κιλό, ενώ στις αγορές του εξωτερικού οι τιμές πώλησης είναι σημαντικά υψηλότερες.
8 Πιπεριές
Με την τιμή παραγωγού για την πιπεριά Φλωρίνης να ανέρχεται σε 1,5 ευρώ ανά κιλό και το κοστολόγιο στα επίπεδα του 1 ευρώ, το καθαρό κέρδος για τους βιοκαλλιεργητές φθάνει τα 0,50 ευρώ. Η ετήσια παραγόμενη ποσότητα στην Ελλάδα μεγαλώνει σταθερά, εξαιτίας της αυξανόμενης ζήτησης από τις αγορές του εξωτερικού.
9 Φέτα
Παρά το γεγονός ότι η βιολογική κτηνοτροφία άρχισε να αναπτύσσεται το 2001 η βιολογική φέτα κερδίζει διαρκώς έδαφος στις ξένες αγορές. Ενας από τους λόγους που έχουν συμβάλει στην ευρεία διάδοση του προϊόντος αυτού είναι το γεγονός ότι η φέτα είναι από τα βασικά προϊόντα στη μεσογειακή διατροφή.
10 Εσπεριδοειδή
Μια από τις σημαντικότερες κατηγορίες βιολογικών προϊόντων με εξαγωγικό χαρακτήρα είναι τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια και λεμόνια). Στη χώρα μας έχουν ξεκινήσει προσπάθειες για την παραγωγή μεταποιημένων προϊόντων από βιολογικά εσπεριδοειδή, όπως χυμοί, μαρμελάδες και γλυκά.
Κώστας Νάνος
http://www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου