ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΕΩΠΟΝΩΝ Ν. ΛΑΚΩΝΙΑΣ
ΟΡΕΣΤΗ 9, ΣΠΑΡΤΗ
Τ.Κ. 23100
ΠΡΟΣ: 1) Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Η.Δ.
2) Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
3) Ε.Ν.Α.Ε.
4) Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.
5) Π.Ο.Σ.Γ.
ΚΟΙΝ: Μ.Μ.Ε.
Σπάρτη, 30 Απριλίου 2010
ΘΕΜΑ: ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»
Αξιότιμοι κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή ο Σύλλογος Γεωπόνων Ν. Λακωνίας επιθυμεί να θέσει υπ’ όψη σας ορισμένες επισημάνσεις επί του Σχεδίου Νόμου ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ που αφορούν το γεωτεχνικό προσωπικό (γεωπόνους, κτηνιάτρους, γεωλόγους, ιχθυολόγους), τις αρμοδιότητές του και γενικά τη λειτουργία της διοίκησης σε θέματα που άπτονται των γεωτεχνικών επιστημών και της αγροτικής πολιτικής.
1) Αρμοδιότητες
o H καταγραφή των αρμοδιοτήτων των Δ/νσεων Αγροτικής Ανάπτυξης και των Δ/νσεων Εγγείων Βελτιώσεων (αλλά και των Αλιείας και Κτηνιατρικής) των Ν.Α. είναι εξαιρετικά πρόχειρη, φανερώνει άγνοια των αντικειμένων των υπηρεσιών αυτών και του νομοθετικού πλαισίου της κάθε μιας αρμοδιότητας. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων που μοιράζονται σε Δήμους και Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις (ΠΑ) υπάρχουν ασάφειες, ενώ κάποιες τεμαχίζονται και τμήματά τους κατανέμονται και στους δύο (παράλληλους στη λειτουργία τους) βαθμούς αυτοδιοίκησης.
o Κρίσιμα αντικείμενα τοπικής ή περιφερειακής αγροτικής πολιτικής απουσιάζουν παντελώς, αφού είτε δεν καταγράφηκαν καθόλου (π.χ. μελισσοκομία, εποικισμός, κ.ά.) είτε εξαφανίστηκαν στην πορεία προς το Σχέδιο Νόμου (π.χ. ποιοτικός έλεγχος, γεωργοπεριβαλλοντικά προγράμματα, κ.ά.). Δηλαδή αφαιρούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση σημαντικές αρμοδιότητες που ως σήμερα είχε, και αυτές σκοπεύεται να αποδοθούν σε ποικιλώνυμους αδιαφανείς και ελεγχόμενους απόλυτα από το κεντρικό κράτος Οργανισμούς.
o Η διάσπαση και αφαίρεση αυτή αντικειμένων θα δημιουργήσει με βεβαιότητα προβλήματα αποτελεσματικότητας και δικαιοσύνης στην εφαρμογή διαφόρων ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων (Νέοι Αγρότες, Σχέδια Βελτίωσης, αγροπεριβαλλοντικά μέτρα, κλπ) και κρίσιμων ελέγχων (φυτοϋγειονομικών, σφαγείων, ζωοτροφών, κλπ).
o Η διάσπαση των αντικειμένων σε πολλαπλάσιους απ’ ότι σήμερα φορείς αυξάνει το κόστος διαχείρισης τόσο σε ανθρώπινους όσο και σε υλικούς πόρους.
o Η καταναμή αρμοδιοτήτων με τον τρόπο που επιχειρείται, αφαιρεί την δυνατότητα εφαρμογής μιας Εθνικής Στρατηγικής στο χώρο της Αγροτικής Παραγωγής.
o Είναι ασαφές ποιος φορέας θα είναι επιφορτισμένος με το συντονισμό της ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής της νομοθεσίας από τους ΟΤΑ α’ & β’ βαθμού.
o Στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ της κάθε Αποκεντρωμένης Κεντρικής Διοίκησης που ελέγχει τη νομιμότητα των πράξεων, δεν προβλέπεται Γεωτεχνική Διεύθυνση και γεωτεχνικό προσωπικό, καθιστώντας αδύνατο τον κατασταλτικό έλεγχο στους τομείς της γεωργίας και κτηνοτροφίας, ελέγχου τροφίμων, φυτοϋγείας, γεωργοπεριβάλλοντικών θεμάτων, αλιείας, κλπ.
o Δεν προκύπτει σαφώς η αξιοποίηση στον τομέα της Διαχείρισης των Υδάτων των έμπειρων στο αντικείμενο γεωτεχνικών στελεχών.
o Δεν υπάρχει πρόνοια για τις αρμοδιότητες που χειρίζονται οι Νομαρχιακές Επιτροπές Χωροταξίας & Περιβάλλοντος (ΝΕΧΩΠ).
ü Προτείνεται η οριζόντια ολοκληρωμένη κατανομή κάθε αντικειμένου και των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων σε ένα διοικητικό επίπεδο, αντί της πολυδιάσπασης που εισάγει το Σχέδιο Νόμου, είτε αυτό είναι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είτε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνδυασμό με τη διασφάλιση των αντίστοιχων απαιτούμενων πόρων και μέτρων εξασφάλισης της αποτελεσματικότητας.
2) Προσωπικό
o Όλες οι μετατάξεις προβλέπεται να γίνουν σε προσωποπαγείς θέσεις (η ύπαρξη Οργανισμών των ΟΤΑ, καθώς και οργανικών θέσεων, παραπέμπεται αόριστα στο μέλλον). Τούτο δεν είναι αποδεκτό και δεν νοείται. Οι όποιες μετατάξεις θα πρέπει να γίνουν σε οργανικές θέσεις με βάση Σχέδια Οργανισμών.
o Καμία από τις περιγραφόμενες διαδικασίες μετατάξεων δεν προνοεί και δεν ενδιαφέρεται για τη «διαχείριση της γνώσης» ώστε να μην σπαταληθούν πολύτιμοι ανθρώπινοι και κοινωνικοί πόροι όπως γνώση, εμπειρία, κοινωνικά δίκτυα, ιδιαίτερα για τα εξειδικευμένα τεχνικά αντικείμενα.
o Στις διαδικασίες εθελοντικών μετατάξεων, αλλά και στις μεταγενέστερες διαδικασίες υποχρεωτικών μετατάξεων που περιγράφονται, υπάρχουν πολλές ασάφειες και κενά και προφανής κίνδυνος να εκφυλιστούν σε αδιαφανείς και διαβλητές διαδικασίες.
o Δεν προβλέπονται επαρκείς ασφαλιστικές δικλείδες (π.χ. δικαίωμα αναφοράς) για την προστασία των ευσυνείδητων υπαλλήλων των Δήμων που χειρίζονται θέματα κρίσιμα για τη δημόσια υγεία, ποιότητα τροφίμων, ασφάλεια τροφίμων, φυτοϋγεία, ή θέματα σχετικά με ατομικές πράξεις επιδότησης επιχειρήσεων, έναντι τυχόν πιέσεων ή συγκρούσεων συμφερόντων
ü Προτείνεται η διαδικασία της στελέχωσης των νέων διοικητικών βαθμίδων να γίνει με έμφαση στο γνωστικό και επιστημονικό αντικείμενο των γεωτεχνικών, λαμβάνοντας υπ’ όψη ιδιαίτερα το ανθρώπινο δυναμικό και τις κοινωνικές του προεκτάσεις, μέσα από συγκεκριμένα και αδιάβλητα κριτήρια.
3) Λειτουργία νέων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
o Βάσει του Σχεδίου Νόμου, προβλέπεται ότι αφαιρείται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση περίπου το 45% των αρμοδιοτήτων των ΔΑΑΝΑ. Παράλληλα, στους Δήμους θα μεταβιβασθεί περί του 15% των αρμοδιοτήτων των ΔΑΑΝΑ, και θα μεταταχθεί πλέον του 50% των γεωτεχνικών τους, ενώ στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις θα παραμείνουν τα υπόλοιπα. Η αναντιστοιχία γεωτεχνικού προσωπικού – αρμοδιοτήτων είναι βέβαιη και για τους δύο βαθμούς ΟΤΑ. Διακινδυνεύεται έτσι αφ’ ενός η αξιόπιστη εφαρμογή της συνολικής αγροτικής πολιτικής και αφ ετέρου είναι σαφής και ορατός ο κίνδυνος απαξίωσης πολύτιμου για τη χώρα έμπειρου και καταρτισμένου επιστημονικού προσωπικού .
o Οι περιγραφόμενες αρμοδιότητες «ενημέρωσης» που αποδίδονται στους ΟΤΑ δεν υποστηρίζονται από αντίστοιχες κεντρικές πολιτικές και χρηματοδότηση, συνεπώς, επειδή δεν είναι απτές, ελλοχεύει ο κίνδυνος ετεροαπασχόλησης και επιστημονικής απαξίωσης των γεωπόνων στους οποίους θα ανατεθούν τέτοιου είδους «αρμοδιότητες».
o Κρίσιμα θέματα που αφορούν διαχείριση υδάτων (επιφανειακών και υπόγειων), απορριμμάτων και λυμάτων τα οποία χαρακτηρίζονται ως «υψηλής κοινωνικής πίεσης», μεταφέρονται σε χαμηλότερες βαθμίδες διοίκησης για την αποφυγή του πολιτικού και οικονομικού κόστους.
ü Προτείνεται ο επανασχεδιασμός της κατανομής αρμοδιοτήτων προκειμένου να υπάρξει πλήρης αξιοποίηση του Γεωτεχνικού δυναμικού αλλά και πλήρης αποτελεσματικότητα της δημόσια διοίκησης.
Εν κατακλείδι, το σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ βασίζεται στην λογική της μείωσης του κόστους λειτουργίας αποκλειστικά για την κεντρική κυβέρνηση και όχι στην λογική της αύξησης της αποτελεσματικότητας και την ορθής διοίκησης της Δημόσιας διοίκησης. Φαίνεται, λοιπόν, καθαρά πως για τα επόμενα τουλάχιστον 2 χρόνια μετά την εφαρμογή του σχεδίου, θα επικρατήσει μια χαοτική κατάσταση στο δημόσιο τομέα με αποτέλεσμα την υπολειτουργία του μηχανισμού, την κατασπατάληση ανθρώπινων πόρων, την αδυναμία χάραξης Εθνικής Αγροτικής Πολιτικής και τέλος, την αναποτελεσματικότητα χειρισμού μιας σειράς προβλημάτων (από εντομολογικούς εχθρούς καραντίνας, υγειονομικά θέματα έως Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς, κ.ά), σε μια εποχή που ακριβώς λόγω της γενικευμένης κρίσης θεσμών και αξιών απαιτείται η επιτάχυνση όλων των λειτουργιών στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και της προόδου της χώρας.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος - Η Γραμματέας
Αραχωβίτης Σταύρος - Γιαννακάκη Ειρήνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου